HOHTO- yliarvostettu

Teka

Kenen mielestä Hohto on jännittävä kauhuelokuva? Hohto on ilmeisesti äänestetty, jos ei pelottavimmaksi, niin ainakin aivan kärkipäähän kuuluvaksi elokuvaksi. Voidaankin kysyä miksi, itse en ainakaan löydä Hohdosta mitään mikä tekee siitä kauhuklassikon ei siinä ole muutenkaan mitään pelottavaa.

15

2667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mystery-86

      kun siinä saadaan aikaan se että kauhu tuntuu jokapäiväiseltä,kauhu on saatu tuntumaan jotenkin luonnolliselta.Sekin varmaan vielä vaikuttaa että kun siihen on liitetty pikkupoika ja vielä sellainen ympäristö.Jotenkin se että viattomuuteen yhdistyy kauhu.Stephen kingin henkilökohtaiset kokemukset ja köyhyys,patoutunut pelko on saanut tämän aikaan,erillaisuus ilmeisesti myös.

    • ...

      ainakin se hyvä kohta jossa Nicholson tulee kirveellä oven läpi ja sanoo "Here´s Johnny".
      Muutoin pikkasen vaisu maineeseensa nähden kyllä, ei silti varsinaisesti huono...

    • oldies goldies

      Kun nykyään ei tahdo sellaista "kauhu"leffaa löytyä, jossa ei olisi jos minkälaista tietokone-efektiä ja naamariörkkiä, niin ei mikään ihme ettei Hohdon kaltaiset suht efektittömät kauhuleffat uppoa nykypäivän kauhuleffa-faniin.

    • hohdosta
    • mystery-86

      kauhu niin suoraviivaista ja tuntuu siltä kuin joku olisi oikeasti nähnyt sen näköisiä näkyjä...jotkut ovat tässä sellaisia.Leffa ehkä vaikuttaisi sinuun paremmin jos tutkisit Stephen Kingin nuoruutta...sitten ymmärtäisitmiksi mies valitsi kauhun,se oli hänelle ainut vaihtoehto....nuoruus yksi syy miksi hän kirjoitti hohdon.King oli köyhä ja hän näki näkyjä,hänen tarinansa ovat kunnianosoituksia muille iänkaikkisen vanhoille tarinoille.Niille mitä hänen äitinsä hänelle luki,koulukiusattu...senkin takia leffat hänen kirjoistaan ovat niin synkkiä ja erillaisia.Juuri noiden takia hän on pystynyt tekemään niin menestynyttä kauhua...pystynyt avautumaan vaan kirjoittaessa...ainut keino,sillon hän on tuntenut itsensä.Huumeet ovat luultavasti myös vaikuttaneet niihin.Kauhu on ollut hänelle opettaja.Tollasta...King on kuin tarinansa.Mietin tuossa tuota hohtoa ja kirjoitan siitä kyllä arvostelun ,mutta? en ihan mitä tahansa on sen verran hyvä leffa että pitää todella yrittää tehdä sen arvoinen arvostelu.

    • ArtQia

      Hohto varmasti oli kauhua parhaimmillaan :)
      Mutta en menisi siitä sen enempää kehumaan, kuin Jack Nicholsonin upeasta roolisuorituksesta sekopäisenä kirjailijana. Aivan mahtavaa kauhukomediaa kliseisine kohtauksineen :)

      • Keso

        Ehkei ne tuohon aikaan ollut mitään kliseekohtauksia.


      • ArtQia
        Keso kirjoitti:

        Ehkei ne tuohon aikaan ollut mitään kliseekohtauksia.

        mutta tällä hetkellä kyllä aika peruskamaa.


      • harhaan?
        ArtQia kirjoitti:

        mutta tällä hetkellä kyllä aika peruskamaa.

        Kauhuelokuvan kliseet ovat mahdollisesti juuri sitä rakennusainesta, josta Kubrick lähti liikkeelle tehdessään omanäköistään kauhuelokuvaa. Hohtohan on hyvin "brechtiläinen" elokuva, eli toisin sanoen sen katsoja pannaan alusta alkaen tilanteeseen jossa hän tiedostaa katsovansa elokuvaa. (Kubrick jopa näyttää alkukohtauksessa varjon siitä helokopterista, josta kuvausta tehdään = muista että tämä on nyt elokuvaa.)

        Kingin kirja on antanut Kubrickille vain viitteellistä lähtömateriaalia, jonka pohjalle hän on tehnyt kokeiluja erilaisten kauhuefektien toimivuudesta. Kuten Kubrickin kohdalla yleensäkin, varsinainen elokuvallinen annos alkaa muhia itsekunkin omassa päässä vasta sen jälkeen kun filmi on loppunut ja jälkikuvat alkavat kummitella silmissä.

        Kubrick elokuvantekijänä ei tehnyt koskaan mitään sellaista joka jonkun muun toimesta olisi jo tehty. Hän teki hyvin erilaisia elokuvia, ja hänen elokuvansa ovat eräänlaisia elokuvantekijöiden pioneerikokeiluja, joista toisten jäljestätulevien on ollut hyvä ottaa oppia. Esimerkiksi Avaruusseikkailua seurasi kokonainen sci-fi-buumi. Samoin Barry Lyndonia kokonainen historiallisten elokuvien buumi, mm. Jane Austen -filmatisoinnit jne.

        Hohto ei siis ole elokuva joka pyrkii vaikuttamaan perinteisen kauhuelokuvan tapaan, eli siis siten, että elokuvan pitäisi säikäyttää katsojat samalla tavalla kuin jos joku katsojista yhtäkkiä alkaisi riehua teatterissa veitsien tai aseiden kanssa. Hohdon efektit ovat kaikki jonkinlaisia psykologisia tutkielmia. Suoranaisella tavalla itseeni vaikutti eniten se kohta, jossa Jackin kirjoituskoneelta löytyivät ne sadat liuskat jotka hän oli päivien mittaan kirjoittanut...


      • RKJ
        harhaan? kirjoitti:

        Kauhuelokuvan kliseet ovat mahdollisesti juuri sitä rakennusainesta, josta Kubrick lähti liikkeelle tehdessään omanäköistään kauhuelokuvaa. Hohtohan on hyvin "brechtiläinen" elokuva, eli toisin sanoen sen katsoja pannaan alusta alkaen tilanteeseen jossa hän tiedostaa katsovansa elokuvaa. (Kubrick jopa näyttää alkukohtauksessa varjon siitä helokopterista, josta kuvausta tehdään = muista että tämä on nyt elokuvaa.)

        Kingin kirja on antanut Kubrickille vain viitteellistä lähtömateriaalia, jonka pohjalle hän on tehnyt kokeiluja erilaisten kauhuefektien toimivuudesta. Kuten Kubrickin kohdalla yleensäkin, varsinainen elokuvallinen annos alkaa muhia itsekunkin omassa päässä vasta sen jälkeen kun filmi on loppunut ja jälkikuvat alkavat kummitella silmissä.

        Kubrick elokuvantekijänä ei tehnyt koskaan mitään sellaista joka jonkun muun toimesta olisi jo tehty. Hän teki hyvin erilaisia elokuvia, ja hänen elokuvansa ovat eräänlaisia elokuvantekijöiden pioneerikokeiluja, joista toisten jäljestätulevien on ollut hyvä ottaa oppia. Esimerkiksi Avaruusseikkailua seurasi kokonainen sci-fi-buumi. Samoin Barry Lyndonia kokonainen historiallisten elokuvien buumi, mm. Jane Austen -filmatisoinnit jne.

        Hohto ei siis ole elokuva joka pyrkii vaikuttamaan perinteisen kauhuelokuvan tapaan, eli siis siten, että elokuvan pitäisi säikäyttää katsojat samalla tavalla kuin jos joku katsojista yhtäkkiä alkaisi riehua teatterissa veitsien tai aseiden kanssa. Hohdon efektit ovat kaikki jonkinlaisia psykologisia tutkielmia. Suoranaisella tavalla itseeni vaikutti eniten se kohta, jossa Jackin kirjoituskoneelta löytyivät ne sadat liuskat jotka hän oli päivien mittaan kirjoittanut...

        Varma ei tietenkään voi mistään olla, mutta tuntuu että sorrutaan jo ylitulkintaan jos helikopterin varjoa lähdetään noinkin analyyttisesti tarkastelemaan. Itse epäilen, että kyse on tässä tilanteessa kuvaustekniikasta. Hohto on kuvattu ns. softmatte-tekniikalla 1.66:1 kuvasuhteeseen. Tällöin filmille tallentuu kuva 1.33:1 suhteessa, mutta ylä- ja alanurkista rajataan kuvaa, jolloin kuvasuhdetta saadaan levennettyä. Kun softmattesta tehdään fullscreen-versio, ei käytetä normaalia pan & scannia, vaan openmattea, jolloin ylä ja alareunat palautetaan kuvapinta-alaksi. Nämä alueet eivät kuitenkaan ole alunperin välttämättä tarkoitettu näkyviksi, joten openmatte voi sisältää ylimääräistä materiaalia. Hohdon alussa näkyvä helikopterin varjo on kuvan alareunassa, joten sen pitäisi virallisesti olla näkymättömissä mustan palkin alla. Hohdon teatteriversiossa ei kyseistä varjoa ole uskoakseni nähty. Jostakin syystä Kubrick kuitenkin halusi DVD-version julkaistavan fullscreenina.


      • muistelen
        RKJ kirjoitti:

        Varma ei tietenkään voi mistään olla, mutta tuntuu että sorrutaan jo ylitulkintaan jos helikopterin varjoa lähdetään noinkin analyyttisesti tarkastelemaan. Itse epäilen, että kyse on tässä tilanteessa kuvaustekniikasta. Hohto on kuvattu ns. softmatte-tekniikalla 1.66:1 kuvasuhteeseen. Tällöin filmille tallentuu kuva 1.33:1 suhteessa, mutta ylä- ja alanurkista rajataan kuvaa, jolloin kuvasuhdetta saadaan levennettyä. Kun softmattesta tehdään fullscreen-versio, ei käytetä normaalia pan & scannia, vaan openmattea, jolloin ylä ja alareunat palautetaan kuvapinta-alaksi. Nämä alueet eivät kuitenkaan ole alunperin välttämättä tarkoitettu näkyviksi, joten openmatte voi sisältää ylimääräistä materiaalia. Hohdon alussa näkyvä helikopterin varjo on kuvan alareunassa, joten sen pitäisi virallisesti olla näkymättömissä mustan palkin alla. Hohdon teatteriversiossa ei kyseistä varjoa ole uskoakseni nähty. Jostakin syystä Kubrick kuitenkin halusi DVD-version julkaistavan fullscreenina.

        että helokopterin varjosta käytiin paljonkin keskustelua heti tuoreeltaan.

        Varmaa vain on, että perfektionismissaan perfektionistisin Kubrick ei tehnyt yhtään ratkaisua tarkoittamatta jotakin.


      • Keso
        RKJ kirjoitti:

        Varma ei tietenkään voi mistään olla, mutta tuntuu että sorrutaan jo ylitulkintaan jos helikopterin varjoa lähdetään noinkin analyyttisesti tarkastelemaan. Itse epäilen, että kyse on tässä tilanteessa kuvaustekniikasta. Hohto on kuvattu ns. softmatte-tekniikalla 1.66:1 kuvasuhteeseen. Tällöin filmille tallentuu kuva 1.33:1 suhteessa, mutta ylä- ja alanurkista rajataan kuvaa, jolloin kuvasuhdetta saadaan levennettyä. Kun softmattesta tehdään fullscreen-versio, ei käytetä normaalia pan & scannia, vaan openmattea, jolloin ylä ja alareunat palautetaan kuvapinta-alaksi. Nämä alueet eivät kuitenkaan ole alunperin välttämättä tarkoitettu näkyviksi, joten openmatte voi sisältää ylimääräistä materiaalia. Hohdon alussa näkyvä helikopterin varjo on kuvan alareunassa, joten sen pitäisi virallisesti olla näkymättömissä mustan palkin alla. Hohdon teatteriversiossa ei kyseistä varjoa ole uskoakseni nähty. Jostakin syystä Kubrick kuitenkin halusi DVD-version julkaistavan fullscreenina.

        Kyllä se varjo ihan tarkoituksella siellä näkyi.


    • wakener

      tuollaiset avoimet loput jättää kyllä aika paljon tulkinnan varaa samoin kuin "aukot" elokuvan aikana

      hyvä leffa Kubrick fanin mielestä :)

    • minä vain

      Kyllä sen nyt kattoo mut ei siin tosiaa mitä muuta kaheeta oo ku Jack Nocholsonin pärstä. Se jätkä on niin hirveen näkönen.

    • En itsekkään näe siinä mitää kauhua, ainut juttu siinä on, että vähän erik. tehosteita. Näis nykyisis kyl on tehosteita, harvemmin kuitenkin löytyy hyvää kauhuelokuvaa, jossa olis joku kunnon juonikin, ei sitä samaa vanhaa kaavaa. NOPE on huippu! tosin ei varsinaisesti kauhua sekään, mutta poikkeaa muusta paskasta. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

      IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      358
      3248
    2. Mihin sinussa haluan koskea

      Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      67
      2830
    3. Kerro nyt jotain

      Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      128
      1816
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

      Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1500
    5. Toisen ihmisen sydämellä

      leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1410
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

      Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1333
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

      kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      155
      1278
    8. Mitä ajattelet kun

      Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      72
      1137
    9. Millaisena luonteena

      Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1099
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

      Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      1050
    Aihe