HOHTO- yliarvostettu

Teka

Kenen mielestä Hohto on jännittävä kauhuelokuva? Hohto on ilmeisesti äänestetty, jos ei pelottavimmaksi, niin ainakin aivan kärkipäähän kuuluvaksi elokuvaksi. Voidaankin kysyä miksi, itse en ainakaan löydä Hohdosta mitään mikä tekee siitä kauhuklassikon ei siinä ole muutenkaan mitään pelottavaa.

15

2715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mystery-86

      kun siinä saadaan aikaan se että kauhu tuntuu jokapäiväiseltä,kauhu on saatu tuntumaan jotenkin luonnolliselta.Sekin varmaan vielä vaikuttaa että kun siihen on liitetty pikkupoika ja vielä sellainen ympäristö.Jotenkin se että viattomuuteen yhdistyy kauhu.Stephen kingin henkilökohtaiset kokemukset ja köyhyys,patoutunut pelko on saanut tämän aikaan,erillaisuus ilmeisesti myös.

    • ...

      ainakin se hyvä kohta jossa Nicholson tulee kirveellä oven läpi ja sanoo "Here´s Johnny".
      Muutoin pikkasen vaisu maineeseensa nähden kyllä, ei silti varsinaisesti huono...

    • oldies goldies

      Kun nykyään ei tahdo sellaista "kauhu"leffaa löytyä, jossa ei olisi jos minkälaista tietokone-efektiä ja naamariörkkiä, niin ei mikään ihme ettei Hohdon kaltaiset suht efektittömät kauhuleffat uppoa nykypäivän kauhuleffa-faniin.

    • hohdosta
    • mystery-86

      kauhu niin suoraviivaista ja tuntuu siltä kuin joku olisi oikeasti nähnyt sen näköisiä näkyjä...jotkut ovat tässä sellaisia.Leffa ehkä vaikuttaisi sinuun paremmin jos tutkisit Stephen Kingin nuoruutta...sitten ymmärtäisitmiksi mies valitsi kauhun,se oli hänelle ainut vaihtoehto....nuoruus yksi syy miksi hän kirjoitti hohdon.King oli köyhä ja hän näki näkyjä,hänen tarinansa ovat kunnianosoituksia muille iänkaikkisen vanhoille tarinoille.Niille mitä hänen äitinsä hänelle luki,koulukiusattu...senkin takia leffat hänen kirjoistaan ovat niin synkkiä ja erillaisia.Juuri noiden takia hän on pystynyt tekemään niin menestynyttä kauhua...pystynyt avautumaan vaan kirjoittaessa...ainut keino,sillon hän on tuntenut itsensä.Huumeet ovat luultavasti myös vaikuttaneet niihin.Kauhu on ollut hänelle opettaja.Tollasta...King on kuin tarinansa.Mietin tuossa tuota hohtoa ja kirjoitan siitä kyllä arvostelun ,mutta? en ihan mitä tahansa on sen verran hyvä leffa että pitää todella yrittää tehdä sen arvoinen arvostelu.

    • ArtQia

      Hohto varmasti oli kauhua parhaimmillaan :)
      Mutta en menisi siitä sen enempää kehumaan, kuin Jack Nicholsonin upeasta roolisuorituksesta sekopäisenä kirjailijana. Aivan mahtavaa kauhukomediaa kliseisine kohtauksineen :)

      • Keso

        Ehkei ne tuohon aikaan ollut mitään kliseekohtauksia.


      • ArtQia
        Keso kirjoitti:

        Ehkei ne tuohon aikaan ollut mitään kliseekohtauksia.

        mutta tällä hetkellä kyllä aika peruskamaa.


      • harhaan?
        ArtQia kirjoitti:

        mutta tällä hetkellä kyllä aika peruskamaa.

        Kauhuelokuvan kliseet ovat mahdollisesti juuri sitä rakennusainesta, josta Kubrick lähti liikkeelle tehdessään omanäköistään kauhuelokuvaa. Hohtohan on hyvin "brechtiläinen" elokuva, eli toisin sanoen sen katsoja pannaan alusta alkaen tilanteeseen jossa hän tiedostaa katsovansa elokuvaa. (Kubrick jopa näyttää alkukohtauksessa varjon siitä helokopterista, josta kuvausta tehdään = muista että tämä on nyt elokuvaa.)

        Kingin kirja on antanut Kubrickille vain viitteellistä lähtömateriaalia, jonka pohjalle hän on tehnyt kokeiluja erilaisten kauhuefektien toimivuudesta. Kuten Kubrickin kohdalla yleensäkin, varsinainen elokuvallinen annos alkaa muhia itsekunkin omassa päässä vasta sen jälkeen kun filmi on loppunut ja jälkikuvat alkavat kummitella silmissä.

        Kubrick elokuvantekijänä ei tehnyt koskaan mitään sellaista joka jonkun muun toimesta olisi jo tehty. Hän teki hyvin erilaisia elokuvia, ja hänen elokuvansa ovat eräänlaisia elokuvantekijöiden pioneerikokeiluja, joista toisten jäljestätulevien on ollut hyvä ottaa oppia. Esimerkiksi Avaruusseikkailua seurasi kokonainen sci-fi-buumi. Samoin Barry Lyndonia kokonainen historiallisten elokuvien buumi, mm. Jane Austen -filmatisoinnit jne.

        Hohto ei siis ole elokuva joka pyrkii vaikuttamaan perinteisen kauhuelokuvan tapaan, eli siis siten, että elokuvan pitäisi säikäyttää katsojat samalla tavalla kuin jos joku katsojista yhtäkkiä alkaisi riehua teatterissa veitsien tai aseiden kanssa. Hohdon efektit ovat kaikki jonkinlaisia psykologisia tutkielmia. Suoranaisella tavalla itseeni vaikutti eniten se kohta, jossa Jackin kirjoituskoneelta löytyivät ne sadat liuskat jotka hän oli päivien mittaan kirjoittanut...


      • RKJ
        harhaan? kirjoitti:

        Kauhuelokuvan kliseet ovat mahdollisesti juuri sitä rakennusainesta, josta Kubrick lähti liikkeelle tehdessään omanäköistään kauhuelokuvaa. Hohtohan on hyvin "brechtiläinen" elokuva, eli toisin sanoen sen katsoja pannaan alusta alkaen tilanteeseen jossa hän tiedostaa katsovansa elokuvaa. (Kubrick jopa näyttää alkukohtauksessa varjon siitä helokopterista, josta kuvausta tehdään = muista että tämä on nyt elokuvaa.)

        Kingin kirja on antanut Kubrickille vain viitteellistä lähtömateriaalia, jonka pohjalle hän on tehnyt kokeiluja erilaisten kauhuefektien toimivuudesta. Kuten Kubrickin kohdalla yleensäkin, varsinainen elokuvallinen annos alkaa muhia itsekunkin omassa päässä vasta sen jälkeen kun filmi on loppunut ja jälkikuvat alkavat kummitella silmissä.

        Kubrick elokuvantekijänä ei tehnyt koskaan mitään sellaista joka jonkun muun toimesta olisi jo tehty. Hän teki hyvin erilaisia elokuvia, ja hänen elokuvansa ovat eräänlaisia elokuvantekijöiden pioneerikokeiluja, joista toisten jäljestätulevien on ollut hyvä ottaa oppia. Esimerkiksi Avaruusseikkailua seurasi kokonainen sci-fi-buumi. Samoin Barry Lyndonia kokonainen historiallisten elokuvien buumi, mm. Jane Austen -filmatisoinnit jne.

        Hohto ei siis ole elokuva joka pyrkii vaikuttamaan perinteisen kauhuelokuvan tapaan, eli siis siten, että elokuvan pitäisi säikäyttää katsojat samalla tavalla kuin jos joku katsojista yhtäkkiä alkaisi riehua teatterissa veitsien tai aseiden kanssa. Hohdon efektit ovat kaikki jonkinlaisia psykologisia tutkielmia. Suoranaisella tavalla itseeni vaikutti eniten se kohta, jossa Jackin kirjoituskoneelta löytyivät ne sadat liuskat jotka hän oli päivien mittaan kirjoittanut...

        Varma ei tietenkään voi mistään olla, mutta tuntuu että sorrutaan jo ylitulkintaan jos helikopterin varjoa lähdetään noinkin analyyttisesti tarkastelemaan. Itse epäilen, että kyse on tässä tilanteessa kuvaustekniikasta. Hohto on kuvattu ns. softmatte-tekniikalla 1.66:1 kuvasuhteeseen. Tällöin filmille tallentuu kuva 1.33:1 suhteessa, mutta ylä- ja alanurkista rajataan kuvaa, jolloin kuvasuhdetta saadaan levennettyä. Kun softmattesta tehdään fullscreen-versio, ei käytetä normaalia pan & scannia, vaan openmattea, jolloin ylä ja alareunat palautetaan kuvapinta-alaksi. Nämä alueet eivät kuitenkaan ole alunperin välttämättä tarkoitettu näkyviksi, joten openmatte voi sisältää ylimääräistä materiaalia. Hohdon alussa näkyvä helikopterin varjo on kuvan alareunassa, joten sen pitäisi virallisesti olla näkymättömissä mustan palkin alla. Hohdon teatteriversiossa ei kyseistä varjoa ole uskoakseni nähty. Jostakin syystä Kubrick kuitenkin halusi DVD-version julkaistavan fullscreenina.


      • muistelen
        RKJ kirjoitti:

        Varma ei tietenkään voi mistään olla, mutta tuntuu että sorrutaan jo ylitulkintaan jos helikopterin varjoa lähdetään noinkin analyyttisesti tarkastelemaan. Itse epäilen, että kyse on tässä tilanteessa kuvaustekniikasta. Hohto on kuvattu ns. softmatte-tekniikalla 1.66:1 kuvasuhteeseen. Tällöin filmille tallentuu kuva 1.33:1 suhteessa, mutta ylä- ja alanurkista rajataan kuvaa, jolloin kuvasuhdetta saadaan levennettyä. Kun softmattesta tehdään fullscreen-versio, ei käytetä normaalia pan & scannia, vaan openmattea, jolloin ylä ja alareunat palautetaan kuvapinta-alaksi. Nämä alueet eivät kuitenkaan ole alunperin välttämättä tarkoitettu näkyviksi, joten openmatte voi sisältää ylimääräistä materiaalia. Hohdon alussa näkyvä helikopterin varjo on kuvan alareunassa, joten sen pitäisi virallisesti olla näkymättömissä mustan palkin alla. Hohdon teatteriversiossa ei kyseistä varjoa ole uskoakseni nähty. Jostakin syystä Kubrick kuitenkin halusi DVD-version julkaistavan fullscreenina.

        että helokopterin varjosta käytiin paljonkin keskustelua heti tuoreeltaan.

        Varmaa vain on, että perfektionismissaan perfektionistisin Kubrick ei tehnyt yhtään ratkaisua tarkoittamatta jotakin.


      • Keso
        RKJ kirjoitti:

        Varma ei tietenkään voi mistään olla, mutta tuntuu että sorrutaan jo ylitulkintaan jos helikopterin varjoa lähdetään noinkin analyyttisesti tarkastelemaan. Itse epäilen, että kyse on tässä tilanteessa kuvaustekniikasta. Hohto on kuvattu ns. softmatte-tekniikalla 1.66:1 kuvasuhteeseen. Tällöin filmille tallentuu kuva 1.33:1 suhteessa, mutta ylä- ja alanurkista rajataan kuvaa, jolloin kuvasuhdetta saadaan levennettyä. Kun softmattesta tehdään fullscreen-versio, ei käytetä normaalia pan & scannia, vaan openmattea, jolloin ylä ja alareunat palautetaan kuvapinta-alaksi. Nämä alueet eivät kuitenkaan ole alunperin välttämättä tarkoitettu näkyviksi, joten openmatte voi sisältää ylimääräistä materiaalia. Hohdon alussa näkyvä helikopterin varjo on kuvan alareunassa, joten sen pitäisi virallisesti olla näkymättömissä mustan palkin alla. Hohdon teatteriversiossa ei kyseistä varjoa ole uskoakseni nähty. Jostakin syystä Kubrick kuitenkin halusi DVD-version julkaistavan fullscreenina.

        Kyllä se varjo ihan tarkoituksella siellä näkyi.


    • wakener

      tuollaiset avoimet loput jättää kyllä aika paljon tulkinnan varaa samoin kuin "aukot" elokuvan aikana

      hyvä leffa Kubrick fanin mielestä :)

    • minä vain

      Kyllä sen nyt kattoo mut ei siin tosiaa mitä muuta kaheeta oo ku Jack Nocholsonin pärstä. Se jätkä on niin hirveen näkönen.

    • En itsekkään näe siinä mitää kauhua, ainut juttu siinä on, että vähän erik. tehosteita. Näis nykyisis kyl on tehosteita, harvemmin kuitenkin löytyy hyvää kauhuelokuvaa, jossa olis joku kunnon juonikin, ei sitä samaa vanhaa kaavaa. NOPE on huippu! tosin ei varsinaisesti kauhua sekään, mutta poikkeaa muusta paskasta. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2687
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      200
      1968
    3. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1716
    4. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1441
    6. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      32
      1176
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      76
      1111
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    9. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      954
    Aihe