Kenen mielestä Hohto on jännittävä kauhuelokuva? Hohto on ilmeisesti äänestetty, jos ei pelottavimmaksi, niin ainakin aivan kärkipäähän kuuluvaksi elokuvaksi. Voidaankin kysyä miksi, itse en ainakaan löydä Hohdosta mitään mikä tekee siitä kauhuklassikon ei siinä ole muutenkaan mitään pelottavaa.
HOHTO- yliarvostettu
15
2667
Vastaukset
- mystery-86
kun siinä saadaan aikaan se että kauhu tuntuu jokapäiväiseltä,kauhu on saatu tuntumaan jotenkin luonnolliselta.Sekin varmaan vielä vaikuttaa että kun siihen on liitetty pikkupoika ja vielä sellainen ympäristö.Jotenkin se että viattomuuteen yhdistyy kauhu.Stephen kingin henkilökohtaiset kokemukset ja köyhyys,patoutunut pelko on saanut tämän aikaan,erillaisuus ilmeisesti myös.
- ...
ainakin se hyvä kohta jossa Nicholson tulee kirveellä oven läpi ja sanoo "Here´s Johnny".
Muutoin pikkasen vaisu maineeseensa nähden kyllä, ei silti varsinaisesti huono... - oldies goldies
Kun nykyään ei tahdo sellaista "kauhu"leffaa löytyä, jossa ei olisi jos minkälaista tietokone-efektiä ja naamariörkkiä, niin ei mikään ihme ettei Hohdon kaltaiset suht efektittömät kauhuleffat uppoa nykypäivän kauhuleffa-faniin.
- hohdosta
Kun suomi24 -palstalla on nyt hakutoiminto, kannattaa sitä käyttää. Kubrick -haulla löytyi esim. seuraava leffa-arvostelu:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=112&conference=672&posting=21500000000223601
ja paljon muitakin on Hohdosta palstalla kirjoitettu.
Jospa elokuvat aukeaisivat paremmin, kun niistä saa lisätietoa? - mystery-86
kauhu niin suoraviivaista ja tuntuu siltä kuin joku olisi oikeasti nähnyt sen näköisiä näkyjä...jotkut ovat tässä sellaisia.Leffa ehkä vaikuttaisi sinuun paremmin jos tutkisit Stephen Kingin nuoruutta...sitten ymmärtäisitmiksi mies valitsi kauhun,se oli hänelle ainut vaihtoehto....nuoruus yksi syy miksi hän kirjoitti hohdon.King oli köyhä ja hän näki näkyjä,hänen tarinansa ovat kunnianosoituksia muille iänkaikkisen vanhoille tarinoille.Niille mitä hänen äitinsä hänelle luki,koulukiusattu...senkin takia leffat hänen kirjoistaan ovat niin synkkiä ja erillaisia.Juuri noiden takia hän on pystynyt tekemään niin menestynyttä kauhua...pystynyt avautumaan vaan kirjoittaessa...ainut keino,sillon hän on tuntenut itsensä.Huumeet ovat luultavasti myös vaikuttaneet niihin.Kauhu on ollut hänelle opettaja.Tollasta...King on kuin tarinansa.Mietin tuossa tuota hohtoa ja kirjoitan siitä kyllä arvostelun ,mutta? en ihan mitä tahansa on sen verran hyvä leffa että pitää todella yrittää tehdä sen arvoinen arvostelu.
- ArtQia
Hohto varmasti oli kauhua parhaimmillaan :)
Mutta en menisi siitä sen enempää kehumaan, kuin Jack Nicholsonin upeasta roolisuorituksesta sekopäisenä kirjailijana. Aivan mahtavaa kauhukomediaa kliseisine kohtauksineen :)- Keso
Ehkei ne tuohon aikaan ollut mitään kliseekohtauksia.
- ArtQia
Keso kirjoitti:
Ehkei ne tuohon aikaan ollut mitään kliseekohtauksia.
mutta tällä hetkellä kyllä aika peruskamaa.
- harhaan?
ArtQia kirjoitti:
mutta tällä hetkellä kyllä aika peruskamaa.
Kauhuelokuvan kliseet ovat mahdollisesti juuri sitä rakennusainesta, josta Kubrick lähti liikkeelle tehdessään omanäköistään kauhuelokuvaa. Hohtohan on hyvin "brechtiläinen" elokuva, eli toisin sanoen sen katsoja pannaan alusta alkaen tilanteeseen jossa hän tiedostaa katsovansa elokuvaa. (Kubrick jopa näyttää alkukohtauksessa varjon siitä helokopterista, josta kuvausta tehdään = muista että tämä on nyt elokuvaa.)
Kingin kirja on antanut Kubrickille vain viitteellistä lähtömateriaalia, jonka pohjalle hän on tehnyt kokeiluja erilaisten kauhuefektien toimivuudesta. Kuten Kubrickin kohdalla yleensäkin, varsinainen elokuvallinen annos alkaa muhia itsekunkin omassa päässä vasta sen jälkeen kun filmi on loppunut ja jälkikuvat alkavat kummitella silmissä.
Kubrick elokuvantekijänä ei tehnyt koskaan mitään sellaista joka jonkun muun toimesta olisi jo tehty. Hän teki hyvin erilaisia elokuvia, ja hänen elokuvansa ovat eräänlaisia elokuvantekijöiden pioneerikokeiluja, joista toisten jäljestätulevien on ollut hyvä ottaa oppia. Esimerkiksi Avaruusseikkailua seurasi kokonainen sci-fi-buumi. Samoin Barry Lyndonia kokonainen historiallisten elokuvien buumi, mm. Jane Austen -filmatisoinnit jne.
Hohto ei siis ole elokuva joka pyrkii vaikuttamaan perinteisen kauhuelokuvan tapaan, eli siis siten, että elokuvan pitäisi säikäyttää katsojat samalla tavalla kuin jos joku katsojista yhtäkkiä alkaisi riehua teatterissa veitsien tai aseiden kanssa. Hohdon efektit ovat kaikki jonkinlaisia psykologisia tutkielmia. Suoranaisella tavalla itseeni vaikutti eniten se kohta, jossa Jackin kirjoituskoneelta löytyivät ne sadat liuskat jotka hän oli päivien mittaan kirjoittanut... - RKJ
harhaan? kirjoitti:
Kauhuelokuvan kliseet ovat mahdollisesti juuri sitä rakennusainesta, josta Kubrick lähti liikkeelle tehdessään omanäköistään kauhuelokuvaa. Hohtohan on hyvin "brechtiläinen" elokuva, eli toisin sanoen sen katsoja pannaan alusta alkaen tilanteeseen jossa hän tiedostaa katsovansa elokuvaa. (Kubrick jopa näyttää alkukohtauksessa varjon siitä helokopterista, josta kuvausta tehdään = muista että tämä on nyt elokuvaa.)
Kingin kirja on antanut Kubrickille vain viitteellistä lähtömateriaalia, jonka pohjalle hän on tehnyt kokeiluja erilaisten kauhuefektien toimivuudesta. Kuten Kubrickin kohdalla yleensäkin, varsinainen elokuvallinen annos alkaa muhia itsekunkin omassa päässä vasta sen jälkeen kun filmi on loppunut ja jälkikuvat alkavat kummitella silmissä.
Kubrick elokuvantekijänä ei tehnyt koskaan mitään sellaista joka jonkun muun toimesta olisi jo tehty. Hän teki hyvin erilaisia elokuvia, ja hänen elokuvansa ovat eräänlaisia elokuvantekijöiden pioneerikokeiluja, joista toisten jäljestätulevien on ollut hyvä ottaa oppia. Esimerkiksi Avaruusseikkailua seurasi kokonainen sci-fi-buumi. Samoin Barry Lyndonia kokonainen historiallisten elokuvien buumi, mm. Jane Austen -filmatisoinnit jne.
Hohto ei siis ole elokuva joka pyrkii vaikuttamaan perinteisen kauhuelokuvan tapaan, eli siis siten, että elokuvan pitäisi säikäyttää katsojat samalla tavalla kuin jos joku katsojista yhtäkkiä alkaisi riehua teatterissa veitsien tai aseiden kanssa. Hohdon efektit ovat kaikki jonkinlaisia psykologisia tutkielmia. Suoranaisella tavalla itseeni vaikutti eniten se kohta, jossa Jackin kirjoituskoneelta löytyivät ne sadat liuskat jotka hän oli päivien mittaan kirjoittanut...Varma ei tietenkään voi mistään olla, mutta tuntuu että sorrutaan jo ylitulkintaan jos helikopterin varjoa lähdetään noinkin analyyttisesti tarkastelemaan. Itse epäilen, että kyse on tässä tilanteessa kuvaustekniikasta. Hohto on kuvattu ns. softmatte-tekniikalla 1.66:1 kuvasuhteeseen. Tällöin filmille tallentuu kuva 1.33:1 suhteessa, mutta ylä- ja alanurkista rajataan kuvaa, jolloin kuvasuhdetta saadaan levennettyä. Kun softmattesta tehdään fullscreen-versio, ei käytetä normaalia pan & scannia, vaan openmattea, jolloin ylä ja alareunat palautetaan kuvapinta-alaksi. Nämä alueet eivät kuitenkaan ole alunperin välttämättä tarkoitettu näkyviksi, joten openmatte voi sisältää ylimääräistä materiaalia. Hohdon alussa näkyvä helikopterin varjo on kuvan alareunassa, joten sen pitäisi virallisesti olla näkymättömissä mustan palkin alla. Hohdon teatteriversiossa ei kyseistä varjoa ole uskoakseni nähty. Jostakin syystä Kubrick kuitenkin halusi DVD-version julkaistavan fullscreenina.
- muistelen
RKJ kirjoitti:
Varma ei tietenkään voi mistään olla, mutta tuntuu että sorrutaan jo ylitulkintaan jos helikopterin varjoa lähdetään noinkin analyyttisesti tarkastelemaan. Itse epäilen, että kyse on tässä tilanteessa kuvaustekniikasta. Hohto on kuvattu ns. softmatte-tekniikalla 1.66:1 kuvasuhteeseen. Tällöin filmille tallentuu kuva 1.33:1 suhteessa, mutta ylä- ja alanurkista rajataan kuvaa, jolloin kuvasuhdetta saadaan levennettyä. Kun softmattesta tehdään fullscreen-versio, ei käytetä normaalia pan & scannia, vaan openmattea, jolloin ylä ja alareunat palautetaan kuvapinta-alaksi. Nämä alueet eivät kuitenkaan ole alunperin välttämättä tarkoitettu näkyviksi, joten openmatte voi sisältää ylimääräistä materiaalia. Hohdon alussa näkyvä helikopterin varjo on kuvan alareunassa, joten sen pitäisi virallisesti olla näkymättömissä mustan palkin alla. Hohdon teatteriversiossa ei kyseistä varjoa ole uskoakseni nähty. Jostakin syystä Kubrick kuitenkin halusi DVD-version julkaistavan fullscreenina.
että helokopterin varjosta käytiin paljonkin keskustelua heti tuoreeltaan.
Varmaa vain on, että perfektionismissaan perfektionistisin Kubrick ei tehnyt yhtään ratkaisua tarkoittamatta jotakin. - Keso
RKJ kirjoitti:
Varma ei tietenkään voi mistään olla, mutta tuntuu että sorrutaan jo ylitulkintaan jos helikopterin varjoa lähdetään noinkin analyyttisesti tarkastelemaan. Itse epäilen, että kyse on tässä tilanteessa kuvaustekniikasta. Hohto on kuvattu ns. softmatte-tekniikalla 1.66:1 kuvasuhteeseen. Tällöin filmille tallentuu kuva 1.33:1 suhteessa, mutta ylä- ja alanurkista rajataan kuvaa, jolloin kuvasuhdetta saadaan levennettyä. Kun softmattesta tehdään fullscreen-versio, ei käytetä normaalia pan & scannia, vaan openmattea, jolloin ylä ja alareunat palautetaan kuvapinta-alaksi. Nämä alueet eivät kuitenkaan ole alunperin välttämättä tarkoitettu näkyviksi, joten openmatte voi sisältää ylimääräistä materiaalia. Hohdon alussa näkyvä helikopterin varjo on kuvan alareunassa, joten sen pitäisi virallisesti olla näkymättömissä mustan palkin alla. Hohdon teatteriversiossa ei kyseistä varjoa ole uskoakseni nähty. Jostakin syystä Kubrick kuitenkin halusi DVD-version julkaistavan fullscreenina.
Kyllä se varjo ihan tarkoituksella siellä näkyi.
- wakener
tuollaiset avoimet loput jättää kyllä aika paljon tulkinnan varaa samoin kuin "aukot" elokuvan aikana
hyvä leffa Kubrick fanin mielestä :) - minä vain
Kyllä sen nyt kattoo mut ei siin tosiaa mitä muuta kaheeta oo ku Jack Nocholsonin pärstä. Se jätkä on niin hirveen näkönen.
En itsekkään näe siinä mitää kauhua, ainut juttu siinä on, että vähän erik. tehosteita. Näis nykyisis kyl on tehosteita, harvemmin kuitenkin löytyy hyvää kauhuelokuvaa, jossa olis joku kunnon juonikin, ei sitä samaa vanhaa kaavaa. NOPE on huippu! tosin ei varsinaisesti kauhua sekään, mutta poikkeaa muusta paskasta. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3583248Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä672830- 1281816
- 1181500
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461410Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301333PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1551278- 721137
- 741099
- 701050