Puutalon rappaus

Jouluksi uuteen kotiin?

Olemme hankkimassa puurakenteista talopakettia ja teemme lopullista ratkaisua verhoilumateriaalista Kaavassa on tiili tai rappaus, rappaus ulkonäöllisesti kiinnostaa enemmän, onko kellään kokemuksia kustannuseroista ja miten käytännössä puurunkoisen talon rappaus toimii/tehdään?

11

14574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rappari1

      Tuulensuojalevyn päälle tervapaperi jonka päälle rappausverkko sekä 3-kerrosrappaus n. 50€/m2 tai tuulensuojalevyn päälle 50-80mm villa jonka päälle 3-kerrosrappaus n. 75-100€/m2 tai sitten muuraa (vaikka itse kun jäljellä ei ole väliä) halvoista pintaviallisista julkisivutiilistä (voi olla vaikka erivärisiä ja eri kokosia) taloon kuoren ja sitten tiilen päälle 3-kerrosrappaus n.45€/m2. (rappaus)

      • huolta muurauksen

        jäljestä, tulee todella kallista kun pitää huonon muurarin jäljiltä tasotella, tai sitten on rappausjälki todella kamalan ja kotitekoisen näköistä.


      • rappari1
        huolta muurauksen kirjoitti:

        jäljestä, tulee todella kallista kun pitää huonon muurarin jäljiltä tasotella, tai sitten on rappausjälki todella kamalan ja kotitekoisen näköistä.

        Kun muurauksessa käyttää ohjureita ja siimaa sekä pyyhkäisee vaikka styroksilla irtolaastit tiilenpinnasta niin jälki kelpaa rappauksen alle. Rappausjälki ei koskaan ole "kotitekoisen näköistä" jos käyttää ammattilaista eikä rupea itse yrittämään.


      • ero
        rappari1 kirjoitti:

        Kun muurauksessa käyttää ohjureita ja siimaa sekä pyyhkäisee vaikka styroksilla irtolaastit tiilenpinnasta niin jälki kelpaa rappauksen alle. Rappausjälki ei koskaan ole "kotitekoisen näköistä" jos käyttää ammattilaista eikä rupea itse yrittämään.

        ainoa ero ammattilaisella ja amatöörillä on aika.
        Ammattilainen tekee nopeammin eikä suinkaan läheskään aina paremmin.


      • rappari1
        ero kirjoitti:

        ainoa ero ammattilaisella ja amatöörillä on aika.
        Ammattilainen tekee nopeammin eikä suinkaan läheskään aina paremmin.

        Väitän että rappauksen tekee ammattilainen sekä nopeammin että paremmin kuin amatööri. Mikäli on toisin ei kyseessä ole ammattilainen.
        Rakennusalalla on taas sen verran villi meno että täältä löytyy monenmoista sukankuluttajaa jotka nimittävät itseään ammattilaisiksi. Ikävä kyllä!


      • raunojuu
        ero kirjoitti:

        ainoa ero ammattilaisella ja amatöörillä on aika.
        Ammattilainen tekee nopeammin eikä suinkaan läheskään aina paremmin.

        Puhut täyttä totta, minäkin tein pari vuotta sitten rappauksen itse, alan yritykset olisivat kiskoneet pelkästä työstä 10K€, homma on kohtuullisen helppo tehdä, tuulensuojalevyjen päälle pystykoolaukset, noin 30mm ilmarako on mielestäni riittävä, seuraavaksi rappausvillalevyt kiinni niillä siihen tarkoitetuilla läpysköillä. Lasikuituiset/muovipäällysteiset rappausverkot ekaan pintakerrokseen, Nurkkiin kannattaa laittaa ne valmiit "verkkokulmat", toimivat samalla ohjureina.

        Ruiskulla (iso suutin) tavara seinään ja liipillä oikaistaen pohjaa esim. serpo 410:llä, niin monta kerrosta kuin vaatii että lopputulos on (todella) hyvä. Mieluiten kannattaa vetäistä vielä yksi kerros päälle, sillä rappauksen paksuus ei ole koskaan liian suuri (seinän kostuessa näkyvät nuo villojen "kiinnitysläpyskät".
        Seuraavaksi pintaan serpo 430 ruiskulla sumuttaen, aika pienellä suuttimella, niin että lopputuloksena on sellainen omaa silmää miellyttävä röpelöpinta.
        Huom. tämän ns. pintarapin saa myös värillisenä, itse vetelin sen värittömänä seinään ja sitten hiersin kalkkisementtimaalin pintaan.


      • takka
        raunojuu kirjoitti:

        Puhut täyttä totta, minäkin tein pari vuotta sitten rappauksen itse, alan yritykset olisivat kiskoneet pelkästä työstä 10K€, homma on kohtuullisen helppo tehdä, tuulensuojalevyjen päälle pystykoolaukset, noin 30mm ilmarako on mielestäni riittävä, seuraavaksi rappausvillalevyt kiinni niillä siihen tarkoitetuilla läpysköillä. Lasikuituiset/muovipäällysteiset rappausverkot ekaan pintakerrokseen, Nurkkiin kannattaa laittaa ne valmiit "verkkokulmat", toimivat samalla ohjureina.

        Ruiskulla (iso suutin) tavara seinään ja liipillä oikaistaen pohjaa esim. serpo 410:llä, niin monta kerrosta kuin vaatii että lopputulos on (todella) hyvä. Mieluiten kannattaa vetäistä vielä yksi kerros päälle, sillä rappauksen paksuus ei ole koskaan liian suuri (seinän kostuessa näkyvät nuo villojen "kiinnitysläpyskät".
        Seuraavaksi pintaan serpo 430 ruiskulla sumuttaen, aika pienellä suuttimella, niin että lopputuloksena on sellainen omaa silmää miellyttävä röpelöpinta.
        Huom. tämän ns. pintarapin saa myös värillisenä, itse vetelin sen värittömänä seinään ja sitten hiersin kalkkisementtimaalin pintaan.

        Onko tuo ruisku sellainen sähkökäyttöinen pyörien päällä oleva suht. iso kapine? Pitäisi saada takan päälle tasaisen röpelöinen pinta ja ajattelin josko ruiskulla tulisi parasta jälkeä? Onkohan noita jotain ihan pieniä paineilmakompuraan liitettäviä malleja...???


      • rappari1
        raunojuu kirjoitti:

        Puhut täyttä totta, minäkin tein pari vuotta sitten rappauksen itse, alan yritykset olisivat kiskoneet pelkästä työstä 10K€, homma on kohtuullisen helppo tehdä, tuulensuojalevyjen päälle pystykoolaukset, noin 30mm ilmarako on mielestäni riittävä, seuraavaksi rappausvillalevyt kiinni niillä siihen tarkoitetuilla läpysköillä. Lasikuituiset/muovipäällysteiset rappausverkot ekaan pintakerrokseen, Nurkkiin kannattaa laittaa ne valmiit "verkkokulmat", toimivat samalla ohjureina.

        Ruiskulla (iso suutin) tavara seinään ja liipillä oikaistaen pohjaa esim. serpo 410:llä, niin monta kerrosta kuin vaatii että lopputulos on (todella) hyvä. Mieluiten kannattaa vetäistä vielä yksi kerros päälle, sillä rappauksen paksuus ei ole koskaan liian suuri (seinän kostuessa näkyvät nuo villojen "kiinnitysläpyskät".
        Seuraavaksi pintaan serpo 430 ruiskulla sumuttaen, aika pienellä suuttimella, niin että lopputuloksena on sellainen omaa silmää miellyttävä röpelöpinta.
        Huom. tämän ns. pintarapin saa myös värillisenä, itse vetelin sen värittömänä seinään ja sitten hiersin kalkkisementtimaalin pintaan.

        "tuulensuojalevyjen päälle pystykoolaukset, noin 30mm ilmarako on mielestäni riittävä, seuraavaksi rappausvillalevyt kiinni niillä siihen tarkoitetuilla läpysköillä."
        Eli ilmaraon jättämällä varmistit lisälämmömeristyksesi arvoksi puhtaan nollan. Jos taas hait pelkkää rappauspintaa niin siihen olisi ollut edullisempiakin vaihtoehtoja. Et ilmeisesti myöskään liimannut rappauslevyjä alustaansa kuten SERPOMIN järjestelmän RT-korteissa ohjeistetaan.
        http://80.248.160.64/kronodocs/20802.pdf
        "seinän kostuessa näkyvät nuo villojen kiinnitysläpyskät".
        Ja siinä taas yksi ero kun puhutaan KS-laasteilla tehdystä 3-kerrosrappauksesta tai sitten näistä liipatuista tasoiteseinistä.


      • rappari1
        takka kirjoitti:

        Onko tuo ruisku sellainen sähkökäyttöinen pyörien päällä oleva suht. iso kapine? Pitäisi saada takan päälle tasaisen röpelöinen pinta ja ajattelin josko ruiskulla tulisi parasta jälkeä? Onkohan noita jotain ihan pieniä paineilmakompuraan liitettäviä malleja...???

        on oiva väline pieniin ja vähän isompiinkin pinnoituksiin. Se on vähän niinkuin ämpäri jonka alla on pistoolikahva josta laasti valuu omalla painolla läpi. Paineilma hajoittaa laastin siinä suuaukolla sopivaksi sumuksi. Pinnan röpöläisyys säätyy laastin raekoon ja jäykkyyden sekä ilmamäärää ja suutinta säätämällä. Bauhaus myy n.350€ ammatti käyttöön ja ainakin Hong Kong on myynyt vähän lelumpaa mutta täysin toimivaa ruiskua n.50€ hintaan muistaakseni kalkitusruiskun nimellä.


      • tulee näistä

        Ruotsissa on tähän tyyliin tehty paljon puutalojen rappauksia.

        Suurimmassa osassa on tällä hetkellä kohtalokkaita homeongelmia, koska seinän ei pääse tuulettumaan. Kosteus tiivistyy seinän sisään ja homeongelma on valmis.


      • rakentajarane
        tulee näistä kirjoitti:

        Ruotsissa on tähän tyyliin tehty paljon puutalojen rappauksia.

        Suurimmassa osassa on tällä hetkellä kohtalokkaita homeongelmia, koska seinän ei pääse tuulettumaan. Kosteus tiivistyy seinän sisään ja homeongelma on valmis.

        Jos ymmärsin oikein, niin on tarkoitus rapata puuverhous, jonka takana on tietystikin vaadittava tuuletusrako. Verhous tuulettuu tuuletusraon kautta ja mahdollinen kosteus menee samaa tietä pois. Eipä luulisi homeelle olevan sijaa sen enempää kuin maalatussakaan rakenteessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe