Purjehtija-lehti putkahti eilen postiluukusta, siinä "unelmapurren" esittelyssä suunnittelija totesi että nykyisin rakenteellisesti veneet hädin tuskin vastaavat CE-luokitustaan ja parin solmun vauhdilla ajo karille saa nykyveneet telakointikuntoon.
Tuli mieleen, jotta onko näistä asioista missään tutkittua tietoa? Onko joku viranomaistaho tai veneilylehti tehnyt törmäystestejä purjeveneillä missään päin maailmaa?
Tuollainen testi olisi varsin edullinen toteuttaa, verrattuna autojen törmäystesteihin. Autotestissä menetetään aina testikappale korjauskelvottomaksi, mutta pursien törmästestit läpikäyneet veneiden vauriot ovat korjattavissa.
Onko CE-luokituksessa mitään vaatimuksia kölirakenteen kestävyyden suhteen. Jos on, mitkä lie kriteerit ja miten niiden täyttämistä valvotaan?
Törmäystestit
41
8794
Vastaukset
- avomeripurjehtija
miksi ihmeessä täällä ollaan niin huolissaan veneen kestävyydestä kiville ajettaessa? paikataanko panssarinvaunun lailla kestävällä veneellä navigointitaitoja vai onko purjehdusreitit niin omintakeiset, että kolahduksia ei voi välttää?
pitkäkölinen vene kestänee paremmin kiville ajon, muttei pitkästä kölistäkään luulisi olevan paljoa iloa kun törmätään upoksissa olevaan konttiin.- Antilla 36
Ei kai kyse ole navigointitaidoista, jos esim. osuu merkkaamattomaan kiveen. Monilla on myös luonnonsatamissa kolahtanut 'pikkaisen'. Lisäksi en usko monen kokeeneenkaan purjehtijan pystyvän väittämään, ettei olisi ikinä kivelle ajanut.
Suurimmalla osalla paljon purjehtivilla kolahtaa kerran kesässä yli 2-solmun nopeudella. Kyllä me tukevamman veneen omistajat maksamme melko kalliita vakuutusmaksuja 'heikkojen' veneiden
korjauskustannuksien takia. On se myös turvallisuustekijä, jos vene kestää kohtuullisen hyvin kiville ajoa. Itselleni ei onneksi ole sattunut, kuin yksi vähän merkittävämpi kolahdus ja muutama rantautumis hipaisu. Näissä ei ole vakuutusyhtiön apua tarvittu. Onneksi venevakuutuksiinkin saa bonukset, joten kompensoihan se vähän kestävän veneen vakuutusmaksuja. Onhan se ymmärrettävää, että nykyisiä tasapohjaisia, lyhytkölisiä veneitä ei kauhean 'kivelleajon' kestäviksi saa ilman älytöntä painonlisäystä. Toisaalta kestäväkään vene ei ihan kaikkea kestä. Kuitenkin olisi hyvä, ettei ihan pienestä kolauksesta joutuisi heti telakalle. Kyllä jonkintasoinen luokitus ihan paikallaan olisi. - pelle
Antilla 36 kirjoitti:
Ei kai kyse ole navigointitaidoista, jos esim. osuu merkkaamattomaan kiveen. Monilla on myös luonnonsatamissa kolahtanut 'pikkaisen'. Lisäksi en usko monen kokeeneenkaan purjehtijan pystyvän väittämään, ettei olisi ikinä kivelle ajanut.
Suurimmalla osalla paljon purjehtivilla kolahtaa kerran kesässä yli 2-solmun nopeudella. Kyllä me tukevamman veneen omistajat maksamme melko kalliita vakuutusmaksuja 'heikkojen' veneiden
korjauskustannuksien takia. On se myös turvallisuustekijä, jos vene kestää kohtuullisen hyvin kiville ajoa. Itselleni ei onneksi ole sattunut, kuin yksi vähän merkittävämpi kolahdus ja muutama rantautumis hipaisu. Näissä ei ole vakuutusyhtiön apua tarvittu. Onneksi venevakuutuksiinkin saa bonukset, joten kompensoihan se vähän kestävän veneen vakuutusmaksuja. Onhan se ymmärrettävää, että nykyisiä tasapohjaisia, lyhytkölisiä veneitä ei kauhean 'kivelleajon' kestäviksi saa ilman älytöntä painonlisäystä. Toisaalta kestäväkään vene ei ihan kaikkea kestä. Kuitenkin olisi hyvä, ettei ihan pienestä kolauksesta joutuisi heti telakalle. Kyllä jonkintasoinen luokitus ihan paikallaan olisi."Onhan se ymmärrettävää, että nykyisiä tasapohjaisia, lyhytkölisiä veneitä ei kauhean 'kivelleajon' kestäviksi saa ilman älytöntä painonlisäystä." Katsokaapa pellepeterssonin suunnittelemien veneiden kölejä, joissa evän yläreuna `venyy´ taaksepäin ja pidentää pohjaan iskuvoiman johtavan alueen perinteisiin Södrgren/Norlin/Groop ym. köleihin verrattavaksi. Ja ainakin minun tietääkseni vanhoilla Sirenoilla/Fingulffeilla/Avanceilla on ajettu kiville ja kovaa, ilman isompia vaurioita
- Antilla 36
pelle kirjoitti:
"Onhan se ymmärrettävää, että nykyisiä tasapohjaisia, lyhytkölisiä veneitä ei kauhean 'kivelleajon' kestäviksi saa ilman älytöntä painonlisäystä." Katsokaapa pellepeterssonin suunnittelemien veneiden kölejä, joissa evän yläreuna `venyy´ taaksepäin ja pidentää pohjaan iskuvoiman johtavan alueen perinteisiin Södrgren/Norlin/Groop ym. köleihin verrattavaksi. Ja ainakin minun tietääkseni vanhoilla Sirenoilla/Fingulffeilla/Avanceilla on ajettu kiville ja kovaa, ilman isompia vaurioita
Nämä kölin yläpään pidennykset kyllä parantavat paljon tilannetta. Esim. Nautorilla ainankin Swan-48:ssa on rungossa todella pitkä happonen kotelopalkki, joka jakaa köliin kohdistuvan iskun usean metrin matkalle veneen pituussuunnassa.
Tällä ja mainitsemallasi keinolla saavutetaan jo varsin hyvä kestävyys jopa riittävä, (mikä nyt sitten on riittävä?).
Se ei kuitenkaan täysin poista ns. tasapohjaisen veneen ongelmaa, sillä perinteisissä V-pohjaisissa veneissä isku jakutuu tasaisesti koko rungolle, kun se tasapohjaisessa veneessä em. vahvistuskeinoinkin, jakautuu vain viivasuorana kuormana veneen pituussuuntaisesti. Tasapohjaisiin veneisiin ei myöskään voi tehdä kovin korkeita kölitukkeja sisäkorkeuden kärsimättä, (paitsi isot veneet). korkeilla ja leveillä kölitukeilla saadaan kuormaa jaettua sivusuunnassakin.
- Timo
"VTT:n kokemuksen mukaan rakennemitoituksen tuntemus veneteollisuudessa on yleisesti ottaen varsin heikko, ja siihen tulisi panostaa koulutuksella." Lainaus Finnboatin sivuilta.
Itse olen ehdottamasti sitä mieltä, että matkaveneen tulisi - vielä nykyaikanakin - kestää matkavauhdilla kölin kiville ajaminen.
Edellisen kirjoittajan vertaus autoteollisuuteen vaan ei taida olla realistinen. Autojen valmistuksessa puhutaan kymmenistätuhansista kappaleista ja veneiden valmistuksessa kymmenen kappaleen sarjaa voidaan, ainakin suomen oloissa, pitää pitkänä. Ja tietääkseni mikään suomalainen veistämö ei tee purjeveneitä sarjatuotantona, vaan kaikki on enemmän tai vähemmän oneoff-tuotantoa, jolloin testit eivät edes olisi luotettavia.- Viki
Vertauksen pointti on siinä, että mielestäni puhutaan yhtä tärkeästä asiasta, myös turvallisuuden kannalta. Veneiden törmäystestit kaiken lisäksi paljastaisivat kuluttajille ostopäätökseen vaikuttavaa tietoa enemmän kuin autojen ajo päin seinää (kuten tuolla joku toinen jo ihmetteli, jotta miksi veneen pitäisi kestää kiville ajo - kait vielä kummallisempaa on jos auton pitää kestää päin seinää ajo, eihän sitäkään ole siten tarkoitettu käytettäväksi)
Eikä veneiden törmäystestit todellakaan aiheuta suuria kustannuksia. Testi voitaisiin aloittaa alhaisella törmäysnopeudella ja lisätä nopeutta kunnes saavutetaan runkonopeus, testi voidaan myös lopettaa siinä vaiheessa kun runkovaurioita on havaittavissa ja niiden perusteella voi ennustaa tapahtumat suuremmalla vauhdilla. Vene on korjattavissa entiselleen. Nämä ovat "normaaleja" kustannuksia, joita vakuutusyhtiöt maksavat satoja vuosittain. Niin, luulisi vakuutusyhtiöilläkin olevan intressiä tälläisen törmäyskeston tutkimiseen, ja mahdollisesti maksuporrastuksiin sen perusteella. - hoh
Viki kirjoitti:
Vertauksen pointti on siinä, että mielestäni puhutaan yhtä tärkeästä asiasta, myös turvallisuuden kannalta. Veneiden törmäystestit kaiken lisäksi paljastaisivat kuluttajille ostopäätökseen vaikuttavaa tietoa enemmän kuin autojen ajo päin seinää (kuten tuolla joku toinen jo ihmetteli, jotta miksi veneen pitäisi kestää kiville ajo - kait vielä kummallisempaa on jos auton pitää kestää päin seinää ajo, eihän sitäkään ole siten tarkoitettu käytettäväksi)
Eikä veneiden törmäystestit todellakaan aiheuta suuria kustannuksia. Testi voitaisiin aloittaa alhaisella törmäysnopeudella ja lisätä nopeutta kunnes saavutetaan runkonopeus, testi voidaan myös lopettaa siinä vaiheessa kun runkovaurioita on havaittavissa ja niiden perusteella voi ennustaa tapahtumat suuremmalla vauhdilla. Vene on korjattavissa entiselleen. Nämä ovat "normaaleja" kustannuksia, joita vakuutusyhtiöt maksavat satoja vuosittain. Niin, luulisi vakuutusyhtiöilläkin olevan intressiä tälläisen törmäyskeston tutkimiseen, ja mahdollisesti maksuporrastuksiin sen perusteella...autoja testattaessa itse autoa tarkastella, vaan matkustajien turvallisuutta. Eli ei viiden tähden auto törmäystä kestä välttämättä paremmin kuin yhden tähden, matkustajat sen sijaan ovat paremmassa turvassa. Molemmat autot ovat mällin jälkeen lunastuskunnossa.
- BRD
Die Yacht testasi 90-luvun alussa Bavaria 320 ja Dehler 31 veneet juuri kuvaamallasi crash testillä.
Testi oli muistaakseni kolmiosainen eli:
- täsillä puoliupoksissa olevaa teräskonttia päin
- täysillä uppotukkiin
- täysillä kivelle
Bavaria sai kaikissa kolmessa testissä vain pintanaarmuja säilyen rakenteiltaan virheettömänä. Dehler sai kontista lievän vuodon keulaansa.
Bavaria itseasiassa upotti teräskontin tehden siihen reiän kevlarvahvistetulla keulallaan!
Osas ne ennen...- BRD
Niin, jäi mainitsematta, että veneet säilyivät lähes naarmuitta myös "Der Grosse Torpedotest"istä, jossa sukellusvene U-137:n ampumat kaksi gyroskooppiohjattua torpedoa vain kimmahtivat Bavarian molybdeenivahvistetuista kyljistä. Dehleriin tosin tuli samassa yhteydessä pieni naarmu.
- jopas
BRD kirjoitti:
Niin, jäi mainitsematta, että veneet säilyivät lähes naarmuitta myös "Der Grosse Torpedotest"istä, jossa sukellusvene U-137:n ampumat kaksi gyroskooppiohjattua torpedoa vain kimmahtivat Bavarian molybdeenivahvistetuista kyljistä. Dehleriin tosin tuli samassa yhteydessä pieni naarmu.
samaisessa testissä kaikki ruotsalaisveneet upposivat...
- Veneilijä
Mulle opetettiin koulussa ei saa VALEHDELLA.
Oli asiallista keskustelua tähän saakka kunnes
joku alkoi taas kehua Bavariaa.
Bavariahan on vakuutusyhtiöitten kauhistus
kojauskustannuksiltaan.
Deelerihän on sentään purjevene. - Vakuutushenkilö
Veneilijä kirjoitti:
Mulle opetettiin koulussa ei saa VALEHDELLA.
Oli asiallista keskustelua tähän saakka kunnes
joku alkoi taas kehua Bavariaa.
Bavariahan on vakuutusyhtiöitten kauhistus
kojauskustannuksiltaan.
Deelerihän on sentään purjevene.On se joillekkin vaikeaa hyväksyä tosiasiat! Tuo testi on oikea, noista "kauhistuksista" en tiedä mitään. Toiveajatteluasi?
- sama
jopas kirjoitti:
samaisessa testissä kaikki ruotsalaisveneet upposivat...
Joo, kaikki hooärrät ja sen sellaiset menivät pohjaan kuin kivi, Samoin kuin nämä Suomen länsirannikolla rakennetut "laatuveneet" Swanit ja Balticit. Bavaria sen sijaan kesti kaikki kokeet ilman pienintäkään naarmua!
- aaa
on valtaosassa köli kiinni suoraan pohjaan ja kölin takareuna ja pohja on 90asteen kulmassa, tällöin isku on mielettömän kova ja terävä hiljaisessakin vauhdissa.
- Puu...
Moi
Olettekos kuulleet sellaisesta Suomalaisesta turvaköli keksinnöstä, joka kuulemma on jo testausvaiheessa? Siinä on ideana kait se että kölin etureunaan kiinnitetään pellistä (paksusta) tehty tuplaetureuna, joka osuttuaan kiveen puristuu taaksepäin ja sitoo törmäys energian veden pursottamiseen virtausreikien kautta oikean kölin ja tuplaetukölin välistä. (olipas vaikeasti sanottu, no toivottavasti ymmärrätte)
Mä veneilen pitkäkölisellä puuveneellä, jonka uskoisin näissä paikallisisssakin kivipelloissa kestävän pahemmankin paukauksen. Itse en ole vielä oikein vauhdista kokeillut, mutta saarten rantoja kolutessa tulee kolisteltua useinkin. Ehkä sitä tietoisesti on varomattomampi rantautumispaikkaa hakiessa, kun tietää että kolistelusta ei ole muita seurauksia kuin naarmuja myrkkyvärissä. Useampi saman tekijän veneen omistava kolleega, on kyllä käynyt kivikoissa ilman vahinkoa, joten kyllä pitkä köli kivikoissa kestää paremmin kuin eväköli, se nyt on tietenkin kaikille selvä.- kuullut
Turvaköli oli vuosiasitten testausvaiheessa. Vakuutusyhtiöt menivät jostain syystä puihin. Pelkäsivät nähtävästi ettei venevakuutukset menekään enään kaupaksi. Ei ole enään testausvaiheessa. Turvaköli riisutta tietääkseni pois testeristä. Mitään näkyvää ei ole vuosíin tapahtunut.
kuullut kirjoitti:
Turvaköli oli vuosiasitten testausvaiheessa. Vakuutusyhtiöt menivät jostain syystä puihin. Pelkäsivät nähtävästi ettei venevakuutukset menekään enään kaupaksi. Ei ole enään testausvaiheessa. Turvaköli riisutta tietääkseni pois testeristä. Mitään näkyvää ei ole vuosíin tapahtunut.
Ainoa oikea ratkaisu kivilleajon vaurioiden lieventämiseksi on swing keel. Ratkaisu on jo pitkään ollut saatavilla Guyline veneissä.
Lönngrenin Guy on aina ollut edelläkäviä.- MSK
LonelyBird kirjoitti:
Ainoa oikea ratkaisu kivilleajon vaurioiden lieventämiseksi on swing keel. Ratkaisu on jo pitkään ollut saatavilla Guyline veneissä.
Lönngrenin Guy on aina ollut edelläkäviä.Taittuvasta kölistä on varmaan hyötyä jos halua mennä matalaan veteen ja taittaa sen pois tieltä ennen pohjakosketusta. Miten mahtaa käydä esimerkiksi kolmen tai neljän solmun nopeudella kiveen tai vastaavaan törmätessä. Luulisin että hitausvoimat vaikkapa 800 kilon taittokölillä ovat sitä luokkaa, että rakenteet ehtivät pettää tai vaurioitua ennen kuin köli taittuu. Onko kokemuksia ja millaisia vauriota mahdolisesti syntyi?
- jiippi
kuullut kirjoitti:
Turvaköli oli vuosiasitten testausvaiheessa. Vakuutusyhtiöt menivät jostain syystä puihin. Pelkäsivät nähtävästi ettei venevakuutukset menekään enään kaupaksi. Ei ole enään testausvaiheessa. Turvaköli riisutta tietääkseni pois testeristä. Mitään näkyvää ei ole vuosíin tapahtunut.
Muistaakseni sen nimisessä Swanissa kun Odette oli sellanen vielä 3-4 vuotta sitten. Omistaja on /oli Kilpisen Matti. Sillä on nyt se Marissa niminen olikohan se nyt 48 Swan. Eli jos joku sen tuntee se vois ehkä tietää... (Helsingissä)
- toimii
MSK kirjoitti:
Taittuvasta kölistä on varmaan hyötyä jos halua mennä matalaan veteen ja taittaa sen pois tieltä ennen pohjakosketusta. Miten mahtaa käydä esimerkiksi kolmen tai neljän solmun nopeudella kiveen tai vastaavaan törmätessä. Luulisin että hitausvoimat vaikkapa 800 kilon taittokölillä ovat sitä luokkaa, että rakenteet ehtivät pettää tai vaurioitua ennen kuin köli taittuu. Onko kokemuksia ja millaisia vauriota mahdolisesti syntyi?
Se testeriveneen turvaköli systeemi tutkittiin aika tarkasti. Köliä roikutettiin venymäliuska-antureiden varassa, ja mitattiin voimia. Kun vetästään kivelle valurautakölillä on voimat tolkuttomat, lyijy joustaa jonkun sentin(menee lommolle, kun kölin etureuna joustaa vaikka 10cm on tilanne aivan toinen. Erona on siis pysähtymismatka, joka on valurautakölillä millejä jos ei lasketa että vene pomppaa ylöspäin, koska kölinetureuna on viisto.
MSK kirjoitti:
Taittuvasta kölistä on varmaan hyötyä jos halua mennä matalaan veteen ja taittaa sen pois tieltä ennen pohjakosketusta. Miten mahtaa käydä esimerkiksi kolmen tai neljän solmun nopeudella kiveen tai vastaavaan törmätessä. Luulisin että hitausvoimat vaikkapa 800 kilon taittokölillä ovat sitä luokkaa, että rakenteet ehtivät pettää tai vaurioitua ennen kuin köli taittuu. Onko kokemuksia ja millaisia vauriota mahdolisesti syntyi?
Olen ollut GuyLine 3800 onnellinen omistaja. Veneellä ajettiin tarkoituksellisesti täydellä vauhdilla karikon yli useita kertoja eikä vaurioita (paitsi osumakohdat lyijyssä) syntynyt.
Vene oli minulla 12 vuotta jonka aikana kölin toisena tehtävänä oli luotaus. Kymmenien "karille ajojen" jälkeen voin sanoa että järjestelmä toimii. Vaurioita ei milloinkaan syntynyt.
Itse asiassa köli pidettiin aina alhaalla suojatakseen syvää ruoria.- fendert
LonelyBird kirjoitti:
Olen ollut GuyLine 3800 onnellinen omistaja. Veneellä ajettiin tarkoituksellisesti täydellä vauhdilla karikon yli useita kertoja eikä vaurioita (paitsi osumakohdat lyijyssä) syntynyt.
Vene oli minulla 12 vuotta jonka aikana kölin toisena tehtävänä oli luotaus. Kymmenien "karille ajojen" jälkeen voin sanoa että järjestelmä toimii. Vaurioita ei milloinkaan syntynyt.
Itse asiassa köli pidettiin aina alhaalla suojatakseen syvää ruoria.Karilleajo 3 solmun nopeudella. Puomi auki ja toinen barduuna kireällä.
Vene alkaa narista ja lievä vuoto
Rautakölin sauma liikahtanut.
Ulkopuolella ei juuri mitään näkyvää. TÄÄ VENE ON
JÄÄNMURTAJA paitsi että:
Sisällä päälaipion alareuna irti. Konepeti irti.
Pentterin kiinnityslaminaatit irti, punkkien etu-
levyt irti.Kaksi kölimutteria painut laminaattin
Koneen edessä kaksi palkkia poikki ja päistään
irti.
Toisen puolen laminoitu takarusti irti, kaappi purettava!
Veneessä on täysi sisäkuori ja sen päällä puusisustus. Puusisustus osittain lattialevyjen päällä. Korjaamaan ei pääse purkamatta.
Purkutyöt, hionnat ehjään, laminoinnit, asennukset ja siivoukset ym aputyöt 352 tuntia
valvottuna työnä.
Ei se mitään mutta kun sattui todella kaunis kesä - Viki
fendert kirjoitti:
Karilleajo 3 solmun nopeudella. Puomi auki ja toinen barduuna kireällä.
Vene alkaa narista ja lievä vuoto
Rautakölin sauma liikahtanut.
Ulkopuolella ei juuri mitään näkyvää. TÄÄ VENE ON
JÄÄNMURTAJA paitsi että:
Sisällä päälaipion alareuna irti. Konepeti irti.
Pentterin kiinnityslaminaatit irti, punkkien etu-
levyt irti.Kaksi kölimutteria painut laminaattin
Koneen edessä kaksi palkkia poikki ja päistään
irti.
Toisen puolen laminoitu takarusti irti, kaappi purettava!
Veneessä on täysi sisäkuori ja sen päällä puusisustus. Puusisustus osittain lattialevyjen päällä. Korjaamaan ei pääse purkamatta.
Purkutyöt, hionnat ehjään, laminoinnit, asennukset ja siivoukset ym aputyöt 352 tuntia
valvottuna työnä.
Ei se mitään mutta kun sattui todella kaunis kesäSorry, mutta viestistäsi ei voi päätellä että olitko liikkeellä taittokölisellä vai jollain muulla. Kerro ihmeessä mikä oli vene ja tyyppi.
- Anturi
toimii kirjoitti:
Se testeriveneen turvaköli systeemi tutkittiin aika tarkasti. Köliä roikutettiin venymäliuska-antureiden varassa, ja mitattiin voimia. Kun vetästään kivelle valurautakölillä on voimat tolkuttomat, lyijy joustaa jonkun sentin(menee lommolle, kun kölin etureuna joustaa vaikka 10cm on tilanne aivan toinen. Erona on siis pysähtymismatka, joka on valurautakölillä millejä jos ei lasketa että vene pomppaa ylöspäin, koska kölinetureuna on viisto.
Ompa mukava kuulla että köliä voi oikein roikottaa venymäliuska-anturin varassa. Taitavat olla anturit erilaisia muuallapäin maailmaa kuin meillä täällä suomessa.
Tälle palstalle on jälleen kerran osunut suomen parhaat teknisen mekaniikan taitajat. - Vene?
Viki kirjoitti:
Sorry, mutta viestistäsi ei voi päätellä että olitko liikkeellä taittokölisellä vai jollain muulla. Kerro ihmeessä mikä oli vene ja tyyppi.
Eihän mulla venettä oo, mutta kun kaverin kaveri kerto ihan varmana kuulleensa...
- Purjehtija
Niin aina ei repeä köli, voi tulla paljon vaikeammin kin korjattavia vahinkoja kuten - genua ylhäällä kiville masto > vantit kiristyy > runko joustaa vanttien vedossa > laipiot irtoa / murtuu jäyykäreitä murtuu... Tällaiset vauriot on monesti huomattavasti vaativampia korjattavia ja todella työläitä ja taitoa vaativia toimenpiteitä.
- fendert
On aivan varmaa, ettei ole venettä joka kestäisi
kotimaista graniittia.
Saksalaiset testit olivat markkinointia.Veneiden
sisutuksen vauriota ei näytetty.
Turvaköli oli hyvä idea mutta kallis toteuttaa, eikä suojaa kaikilta pohjakosketuksilta
Suurimmat ja kalleimmat vammat ovat aina sisällä.
Pahin juttu on se että vene joutuu keskellä kesää
viikoiksi telakalle.
Korjaukset vaativat todella hyvää ammattitaitoa
ja olosuhteita. - BRD - se oikea!
fendert kirjoitti:
On aivan varmaa, ettei ole venettä joka kestäisi
kotimaista graniittia.
Saksalaiset testit olivat markkinointia.Veneiden
sisutuksen vauriota ei näytetty.
Turvaköli oli hyvä idea mutta kallis toteuttaa, eikä suojaa kaikilta pohjakosketuksilta
Suurimmat ja kalleimmat vammat ovat aina sisällä.
Pahin juttu on se että vene joutuu keskellä kesää
viikoiksi telakalle.
Korjaukset vaativat todella hyvää ammattitaitoa
ja olosuhteita.Laitan kopion testistä meililiitteenä tms, jos haluat itse todeta, ettei kyseessä ollut markkinointijippo.
Bavarian/Dehlerin laatu oli hyvin korkea aiemmin (85-95) alan lehtien testeissä/artikkeleissa mm Yachting Monthly, Yachting World, Båtnytt, Pratctical Boat Owner, Die Yacht, jne ...
Yachting Worldissa oli vielä erikseen artikkeli Bavarian rakenteen lujuudesta ja yksityiskohtainen hyvinkin positiivisessa hengessä kirjoitettu kuvaus rakenneratkaisuista.
Niin...myös kotimaiset Vene ja Venemaailma ovat näitä pursia testailleet, Venemaailma taisi otsikoida Bavaria 300 testin "Pomminkestävä saksalainen" B340 testi taas otsikoitiin "Saksalaista laatua". Vene-lehden testissä B370 todettiin testin kalleimmaksi, suurimmaksi ja eniten isoille vesille tarkoitetuksi veneeksi. Kilpakumppanit olivat X-372 ja Finngulf 37. - fyi
BRD - se oikea! kirjoitti:
Laitan kopion testistä meililiitteenä tms, jos haluat itse todeta, ettei kyseessä ollut markkinointijippo.
Bavarian/Dehlerin laatu oli hyvin korkea aiemmin (85-95) alan lehtien testeissä/artikkeleissa mm Yachting Monthly, Yachting World, Båtnytt, Pratctical Boat Owner, Die Yacht, jne ...
Yachting Worldissa oli vielä erikseen artikkeli Bavarian rakenteen lujuudesta ja yksityiskohtainen hyvinkin positiivisessa hengessä kirjoitettu kuvaus rakenneratkaisuista.
Niin...myös kotimaiset Vene ja Venemaailma ovat näitä pursia testailleet, Venemaailma taisi otsikoida Bavaria 300 testin "Pomminkestävä saksalainen" B340 testi taas otsikoitiin "Saksalaista laatua". Vene-lehden testissä B370 todettiin testin kalleimmaksi, suurimmaksi ja eniten isoille vesille tarkoitetuksi veneeksi. Kilpakumppanit olivat X-372 ja Finngulf 37.Ruotsissa Båt för Alla -lehti teki crash-testiä jo 80-luvun alussa. Kyse oli poikkeuksellisesta rakenteesta, jota Merenkulkulaitoksen pomo venemedia epäilivät kestävyydeltään. Nopeudet 2-6 solmua. Vaikka vene on tasapohjainen ja eväkölinen niin sen saa kestämään oikein suunniteltuna.
http://www.schildt.nu/Dominant95/index.htm sekä tarkemmin http://www.schildt.nu/Dominant95/keel_in_media_bfa11_81.htm - purjehtija
BRD - se oikea! kirjoitti:
Laitan kopion testistä meililiitteenä tms, jos haluat itse todeta, ettei kyseessä ollut markkinointijippo.
Bavarian/Dehlerin laatu oli hyvin korkea aiemmin (85-95) alan lehtien testeissä/artikkeleissa mm Yachting Monthly, Yachting World, Båtnytt, Pratctical Boat Owner, Die Yacht, jne ...
Yachting Worldissa oli vielä erikseen artikkeli Bavarian rakenteen lujuudesta ja yksityiskohtainen hyvinkin positiivisessa hengessä kirjoitettu kuvaus rakenneratkaisuista.
Niin...myös kotimaiset Vene ja Venemaailma ovat näitä pursia testailleet, Venemaailma taisi otsikoida Bavaria 300 testin "Pomminkestävä saksalainen" B340 testi taas otsikoitiin "Saksalaista laatua". Vene-lehden testissä B370 todettiin testin kalleimmaksi, suurimmaksi ja eniten isoille vesille tarkoitetuksi veneeksi. Kilpakumppanit olivat X-372 ja Finngulf 37.Uudemmissa Bavarioissa ei valitettavasti ole laatuoa enää kuin kylkien sileydessä, muotit on tehty hyvin! Mitä rungon vahvuuteen tulee niin se on kui paperia ja paistaa päivä läpi. Sisustus tosin on varmaan helpommin korjattavissa kuin laatupursissa, koska viimeistelyn taso on todella heikkoa. Sisustuksessa on automaattikoneiden leikkaamat osat joita ei ole sen tarkemmin sovitettu paikoilleen ja pintaruuveilla kiinni. Venenäyytlyssä olleessa veneessä keulakajuutan verhoilu oli jäänyt pahasti vajaaksi ja pingoitettu vaan kiinni, miltähän näyttää vuoden parin päästä vaikkei kivillä käytäisikään.
- Katsastaja
purjehtija kirjoitti:
Uudemmissa Bavarioissa ei valitettavasti ole laatuoa enää kuin kylkien sileydessä, muotit on tehty hyvin! Mitä rungon vahvuuteen tulee niin se on kui paperia ja paistaa päivä läpi. Sisustus tosin on varmaan helpommin korjattavissa kuin laatupursissa, koska viimeistelyn taso on todella heikkoa. Sisustuksessa on automaattikoneiden leikkaamat osat joita ei ole sen tarkemmin sovitettu paikoilleen ja pintaruuveilla kiinni. Venenäyytlyssä olleessa veneessä keulakajuutan verhoilu oli jäänyt pahasti vajaaksi ja pingoitettu vaan kiinni, miltähän näyttää vuoden parin päästä vaikkei kivillä käytäisikään.
Ehkä sinun pitäisi tutustua rakenteisiin hieman tarkemmin, en ole havainnut kuvailemiasi rakenteita Bavarioissa, Jeanneaussa, tms sarjapursissa. Olen niitä kuitenkin useita uusiakin katsastanut. Veneiden painon perusteella arvioiden laminaattipaksuuksissa tuskin on mitään epäilyttävää. Mutta puhettahan maailmassa piisaa ja luulopuhetta vielä enemmän.
80-luvun Albinit ja Maxit edustivat aikanaan samanlaista tuotannon ja lopputuotteen rationalisointia, tietääkseni yksikään Albinin Nova, Alpha, Delta tms ei ole uponnut pulttikiinnitteisten laipioittensa vuoksi! - Veneilijä
Katsastaja kirjoitti:
Ehkä sinun pitäisi tutustua rakenteisiin hieman tarkemmin, en ole havainnut kuvailemiasi rakenteita Bavarioissa, Jeanneaussa, tms sarjapursissa. Olen niitä kuitenkin useita uusiakin katsastanut. Veneiden painon perusteella arvioiden laminaattipaksuuksissa tuskin on mitään epäilyttävää. Mutta puhettahan maailmassa piisaa ja luulopuhetta vielä enemmän.
80-luvun Albinit ja Maxit edustivat aikanaan samanlaista tuotannon ja lopputuotteen rationalisointia, tietääkseni yksikään Albinin Nova, Alpha, Delta tms ei ole uponnut pulttikiinnitteisten laipioittensa vuoksi!Jos pulttikiinnitys lapioissa on yhtä luja kuin laminoitu
olen ollut katsastajana 30 vuotta liikaa.
Bavarian laipiot eivät ole kiinni millään muulla tavalla kuin lasikuitukoloissa jotka on tehty valmiiksi
muoteissa.
Kölin kiinnitysksessä on pulttien mutterien alla pieni prikka.
Ranskalaiset veneet ovat säilykepurkkia ohutta lasikuitua.
Se siitä vahvuudesta. - pilotti
Veneilijä kirjoitti:
Jos pulttikiinnitys lapioissa on yhtä luja kuin laminoitu
olen ollut katsastajana 30 vuotta liikaa.
Bavarian laipiot eivät ole kiinni millään muulla tavalla kuin lasikuitukoloissa jotka on tehty valmiiksi
muoteissa.
Kölin kiinnitysksessä on pulttien mutterien alla pieni prikka.
Ranskalaiset veneet ovat säilykepurkkia ohutta lasikuitua.
Se siitä vahvuudesta.muissa veneissä ole prikkoja....
Itsellä aiemmin laatupurreksi mainittu ja siinäki oli ne pienet prikat, mitä muissa sitten on käytetty?
Olenkin tässä ihmitellyt miksi muiden veneiden hinta on vuodesta toiseen noussut, onko kyse vaihtoveneiden hinnan pitämisestä korkealla keinotekoisesti niin kuin fingulffin omistaja lehti haastattelussa sanoi osta halpa 100 saa vaihdossa 70 rahaa osta finngulff 100 saa vaihdossa 100 rahaa
Vai onko valmistusmenetelmät vanhentuneet ja siksi kallista Bavarian hinnathan ei ole nousseet samaan tahtiin johtuu juuri uusista valmistusmenetelmistä vai?
Arvostetaanko veneitä sen mukaan mitä hintalapussa lukee minusta alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä kun tätäkin palstaa lukee.
Krotiasta tulee ensikesän uivaan solena merkkinen vene 40 jalakaa hinta purjehdusvalmiina Hellussa 132000 euroa alv
Ulkomaiset lehdet kehuneet purtta estoitta saas nähdä haukutaanko se meillä. - Viki
pilotti kirjoitti:
muissa veneissä ole prikkoja....
Itsellä aiemmin laatupurreksi mainittu ja siinäki oli ne pienet prikat, mitä muissa sitten on käytetty?
Olenkin tässä ihmitellyt miksi muiden veneiden hinta on vuodesta toiseen noussut, onko kyse vaihtoveneiden hinnan pitämisestä korkealla keinotekoisesti niin kuin fingulffin omistaja lehti haastattelussa sanoi osta halpa 100 saa vaihdossa 70 rahaa osta finngulff 100 saa vaihdossa 100 rahaa
Vai onko valmistusmenetelmät vanhentuneet ja siksi kallista Bavarian hinnathan ei ole nousseet samaan tahtiin johtuu juuri uusista valmistusmenetelmistä vai?
Arvostetaanko veneitä sen mukaan mitä hintalapussa lukee minusta alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä kun tätäkin palstaa lukee.
Krotiasta tulee ensikesän uivaan solena merkkinen vene 40 jalakaa hinta purjehdusvalmiina Hellussa 132000 euroa alv
Ulkomaiset lehdet kehuneet purtta estoitta saas nähdä haukutaanko se meillä.Lama-aikana ei uusia veneitä osteltu kovin paljon, ja vanhoistakin pyrittiin eroon Käytettyjen hinnat kävivät ehkä siellä vesirajan alapuolella.
Nyt oli pari tosi hyvää kesää, viime kesää, jotka saivat kysynnän (ja luopumisen vaikeuden) nousuun. Ihan älyttömiä pyydellään välillä, mutta eihän se ole kuin niiden tyhmien ongelma, jotka maksavat.
Nyt saa uutta purtta kohtuuhinnoilla Huntteri kolkytätonnia, ja se viime venelehdessä reilusti alle sadan. Tyhmä on joka trokareiden (sellaiset joilla ei ole tarkoitus myydä, mutta ilmaisen netti-ilmoituksen kautta katsovat, jotta joku haksahtaisi...) paatin ostaa. Uusiakin saa ja normaalihintaisia käytettyjä. Normaaleilta ihmisiltä, ja etenkin välittäjiltä, joilla ei ole varaa yrittää huijata. Niiden hintataso on muuten tosi paljon vakaampi kuin nettisaittien, ainoastaan tinkivaran verran yläkanttiin. - Viki
Viki kirjoitti:
Lama-aikana ei uusia veneitä osteltu kovin paljon, ja vanhoistakin pyrittiin eroon Käytettyjen hinnat kävivät ehkä siellä vesirajan alapuolella.
Nyt oli pari tosi hyvää kesää, viime kesää, jotka saivat kysynnän (ja luopumisen vaikeuden) nousuun. Ihan älyttömiä pyydellään välillä, mutta eihän se ole kuin niiden tyhmien ongelma, jotka maksavat.
Nyt saa uutta purtta kohtuuhinnoilla Huntteri kolkytätonnia, ja se viime venelehdessä reilusti alle sadan. Tyhmä on joka trokareiden (sellaiset joilla ei ole tarkoitus myydä, mutta ilmaisen netti-ilmoituksen kautta katsovat, jotta joku haksahtaisi...) paatin ostaa. Uusiakin saa ja normaalihintaisia käytettyjä. Normaaleilta ihmisiltä, ja etenkin välittäjiltä, joilla ei ole varaa yrittää huijata. Niiden hintataso on muuten tosi paljon vakaampi kuin nettisaittien, ainoastaan tinkivaran verran yläkanttiin.Miten lie tuossa edellisessä viestissä idea hämärtynyt kuin ilta joulukuussa...
Siis.. pari hyvää kesää (2002-2003) olivat jees käytettyjen pursien hintakehitykselle. Viime paska kesä, ainakin saaristomerellä, on taas rankkaa miinusta. Mutta kuinka paljon se vaikuttaa??? Hintatason kohoaminen ainakin pysähtyi. Saa nähdä minkälaine on ensi kesä, jos satelee, niin laskusuhdanne on valmis. - meinaat
Katsastaja kirjoitti:
Ehkä sinun pitäisi tutustua rakenteisiin hieman tarkemmin, en ole havainnut kuvailemiasi rakenteita Bavarioissa, Jeanneaussa, tms sarjapursissa. Olen niitä kuitenkin useita uusiakin katsastanut. Veneiden painon perusteella arvioiden laminaattipaksuuksissa tuskin on mitään epäilyttävää. Mutta puhettahan maailmassa piisaa ja luulopuhetta vielä enemmän.
80-luvun Albinit ja Maxit edustivat aikanaan samanlaista tuotannon ja lopputuotteen rationalisointia, tietääkseni yksikään Albinin Nova, Alpha, Delta tms ei ole uponnut pulttikiinnitteisten laipioittensa vuoksi!siis että albineja maxeja tehtiin pari tuhatta vuodessa?? :)
- Boatman
Vanhoissa Baltic veneissä pohja oli aivan tasainen ja köli suoraan kiinni pohjassa. Suunnittelijan mukaan rakenne on sellaisenaan luja, pyöristykset liittyvät puuveneaikakauden suunniteluideoihin. Suunnatua kuitua poikittain ja kunnolliset pohjatukit niin ilmeisesti kestää. Mutta näkyyhän noita laatuveneitäkin korjaustelakalla kölivaurioiden vuoksi; pienemmän lukumääränsä takia tietysti harvakseltaan.
Pahoja ongelmia on tutun katsastusmiehen mukaan ollut vain joissain itserakennetuissa Finn 26:ssa tms, joissa pohjatukit on jätetty pois paremman seisomakorkeuden toivossa.
Aikoinaan myös Ruotsissa testailtiin nk sinisen kilven veneitä ajamalla ne koneella 6 solmua kiville. Useimmat kestivät, mm Scanmar 33, Omega 30, jne...
Tätä palstaa leimaa kummallinen kateuden (?) sävyttämä ilkeily, taidan siirtyä takaisin muille asiapitoisimmille palstoille.
Näkemiin.- Viki
Mitenniin kateellinen ilkeily? Purjehtija/Seglaren teksti oli tämän "nykyveneiden kölikiinnityksen heikkous" teeman lähtökohtana. Ehkäpä Purjehtijaliiton äänenkannattajaa vaivaa kateellinen ilkeily???
Kerroit että aikoinaan Ruotsissa tehtiin törmäystestejä, onko mitään lähdeviitettä, mistä niitä löytyy? Tähän mennessä käsittääkseni on tullut tuon Dominantin osalta faktatietoa, muuten mututieto on kovassa kurssissa tästä kysymyksestä keskustellessa.
Pyöristetty kölin takareunan liitos on keino jakaa rasituksia, sen näkee silmällä joten se on paljon helpompi havaita kuin muut samaan päämäärään tähtäävät keinot joita mainitsit. V-pohjaisessa veneessä (esim NF) nuo törmäysvoimat eivät suuntaudu suoraan pohjaa vastaan, jolloin niiden kestävä (lisä)rakenne ei tarvitse olla niin vahva kuin tasapohjaisessa. Tuonkin näkee silmällä. Kun kapea evä on kiinni lattapohjassa ilman mitään päälle näkyvää rakennetta, jolla törmäysvoimat kestetään, niin onhan luonnollista että se aiheuttaa epäilyksiä meidän maallikkojen keskuudessa. Turkin alta ehkä löytyy jotain silmillä nähtävää, mutta mistä ihmeestä tavallinen tallaaja voi päätellä suunnattujen kuitujen olevan aseteltu oikeaan asentoon tai uskoa ylhäältä tullutta ilmoitusta laminaattivahvuudesta?
Näitä asioita voisi tutkia törmäystesteillä, ihan varmasti asia kiinnostaa sekä uusia että käytettyjä veneitä ostavia. Tälläiset tiedot lisäisivät venelehtien testiraporttien kiinnostavuutta ja täten lehtien levikkiä. Vai oletko toista mieltä??? - kareja
Viki kirjoitti:
Mitenniin kateellinen ilkeily? Purjehtija/Seglaren teksti oli tämän "nykyveneiden kölikiinnityksen heikkous" teeman lähtökohtana. Ehkäpä Purjehtijaliiton äänenkannattajaa vaivaa kateellinen ilkeily???
Kerroit että aikoinaan Ruotsissa tehtiin törmäystestejä, onko mitään lähdeviitettä, mistä niitä löytyy? Tähän mennessä käsittääkseni on tullut tuon Dominantin osalta faktatietoa, muuten mututieto on kovassa kurssissa tästä kysymyksestä keskustellessa.
Pyöristetty kölin takareunan liitos on keino jakaa rasituksia, sen näkee silmällä joten se on paljon helpompi havaita kuin muut samaan päämäärään tähtäävät keinot joita mainitsit. V-pohjaisessa veneessä (esim NF) nuo törmäysvoimat eivät suuntaudu suoraan pohjaa vastaan, jolloin niiden kestävä (lisä)rakenne ei tarvitse olla niin vahva kuin tasapohjaisessa. Tuonkin näkee silmällä. Kun kapea evä on kiinni lattapohjassa ilman mitään päälle näkyvää rakennetta, jolla törmäysvoimat kestetään, niin onhan luonnollista että se aiheuttaa epäilyksiä meidän maallikkojen keskuudessa. Turkin alta ehkä löytyy jotain silmillä nähtävää, mutta mistä ihmeestä tavallinen tallaaja voi päätellä suunnattujen kuitujen olevan aseteltu oikeaan asentoon tai uskoa ylhäältä tullutta ilmoitusta laminaattivahvuudesta?
Näitä asioita voisi tutkia törmäystesteillä, ihan varmasti asia kiinnostaa sekä uusia että käytettyjä veneitä ostavia. Tälläiset tiedot lisäisivät venelehtien testiraporttien kiinnostavuutta ja täten lehtien levikkiä. Vai oletko toista mieltä???meitähän on kahdenlaisia veneilijöitä.ne jotka on osunut kiville ja niitä jotka on sinne menossa..
- Anonyymi
Kolari autot, keskustelu auto Kärsämäki tk pihaan, punainen auton väri.
Vanhat asiat Vuosi 1982. Poliisin vakuutus palkka, liikenneturva.
Nopeutta ei voi todeta puheessa ei jäljiljistä kun tutkivat Sakari Tuoriniemi ei löydy tavalla aina rikos puhelin taakse jää.
Älä koskaan kysy poliisin linjalla.
Törmäystesti väärin tehty liitetään vain seksin vieressä ajoon - Anonyymi
Tuossa näkyy melko hyvin millaisia vaurioita kölin ja rakenteisiin tulee muutaman solmun törmäyksessä. Laminaatti petti hieman kölin ympäriltä mutta yllättäen kölipultit pysyivät suorina. Kiintoköli luuli hetken aikaa olevansa taittököli.
https://youtu.be/0mjnh-Hl7vA?t=924
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603705Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen492990Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631252898Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3651961- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101141Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2091112Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27929- 47921
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että105904