Miksei pentuja rekisteröidä

Kysymys11

Ilmoituksessa lukee: Emä ja isä rek. mutta pentuja ei rekisteröidä, koska isä ollut vain kotikoirana, eikä sitä ole kuvattu. Emä kuvattu terveeksi BB/00.

Miksei voi silti rekisteröidä? Eikö silloin voi pyytää paremman hinnankin?

36

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmhh

Isä ei ehkä täytä jalostusuroksen vaatimuksia, eikä pentuja siksi voida rekata? En tiedä, mutta näin olettaisin, korjatkoon joku.

• pitää olla näyttely tulos et kannattaa rekata ja loppujen lopuksi on aika hintavaa jos ei ole kennel nimeä itse möin saku pennut 350/e ilman rekistöröintiä uroksella hyvä sukupuu mut sen verran ärhäkkä ettei kannata näyttelyyn viedä ja molemmat rekattu

• p8z77

Oho! Ykx myi paperittomia saku pentuja 650/e, emällä paperit, uros paperiton sakemanni

• puruvika

tosi vastuutonta käyttää siitokseen äkäistä koiraa. Noita vaarallisia petoja tulee jo hyväluontoistenkin jälkeläisistä vääräällä hoirolla. Miksi tuottaa jo suvultaa raivopäitä?

• oli tähän tarkoitettu.. kuka sanoi et äkäinen ? sanoin ärhäkkä en äkäinen ja sitä paitsi on itse lempeys niitä kohtaan jotka tuntee ja kuten sanoit koulutusesta kiinni.. ja itsellä koulutus uroksella et pitää pihamaan tyhjänä ku asunut sen kanssa 9v maaseudulla omakotitalossa. ja ihmettelen tätä nyky ajattelua et sakemannin kuuluis hyväksyä kaikki se tarkoitettu vartio koiraksi eikä jokaisen paijattavaksi mutta se on jokaisen oma näkemys ja kuten mainitsin sillä on hyvä sukupuu

• eikoiranvahtija
        jp0206jg kirjoitti:

oli tähän tarkoitettu.. kuka sanoi et äkäinen ? sanoin ärhäkkä en äkäinen ja sitä paitsi on itse lempeys niitä kohtaan jotka tuntee ja kuten sanoit koulutusesta kiinni.. ja itsellä koulutus uroksella et pitää pihamaan tyhjänä ku asunut sen kanssa 9v maaseudulla omakotitalossa. ja ihmettelen tätä nyky ajattelua et sakemannin kuuluis hyväksyä kaikki se tarkoitettu vartio koiraksi eikä jokaisen paijattavaksi mutta se on jokaisen oma näkemys ja kuten mainitsin sillä on hyvä sukupuu

saa se koira haukka, mutta kellekkään ei saa olla vaarallinen.Purra ei saa koira ketään, eikä missään.Jos koira puree ihmistä, on se yhteiskuntaan soveltumaton yksilö, jonka pitäminen vaarantaa lähistöllään liikkuvat ihmiset.Eihän koiraa pakko ole koskea, mutta omistajan on kyettävä pitämään koira niin, ettei se pääse vieraan iholle, ei koskaan, ei missään tapauksessa.
        Itsellä on erittäin lempeä koira.Vahtina käy vain ehkä ulkonäöltään, vieraat voivat vaikka kävellä sen yli XD Mutta ....eipä tarvitse itse stressata että ketä on vahingossa koiran hampaissa, eikä vahtia koiraa, tai kaksinkäsin pidellä lempeätä luffea.Pääsen helpolla, ja koira ottaa rennosti jokapaikassa.Keää silityksiä vauvoilta ja vaareilta.Mahtava otus :)

• juu kyllähän näin on pääsääntöisesti omistajan vastuulla kuitenkin mennään mulla ei koskaan ole pääsyt puremaan kaupunki alueella ja kuuntelee hyvin ku ohitetaan ihmisiä muutama haukku sit kuuntelee eli tottelee on yksi purema tapaus uroksella(9 vuoteen) maaseudulla kun tuli kylteistä huolimatta alueelle eli on varoitus kyltti tontin reunalla et yksityis alue ja alueella on koira niin oikeuskin katsoi oma vika että siitä ei tullut mitään sanomista. helsingissä olo aikana ei ole ollut yhtään läheltä piti tapausta ja monia on ohitettu eli kyllä se lähtee koulutuksesta ei koirasta vaikka moni ajattelee jos koira puree niin se on hullu vaikka 99% syy on hihnan päässä koira tottelee jos se on koulutettu.

• siis 11v on koira ja maaseutu aikana eli 9 vuoden aikana yhen kerran purrut oli 5 vuotta silloin ja mentiin oikeuteen asti ja todettiin etten ole syylinen. ja kyllä vahdin pitää purra jos et ole kotona ja asian pitää olla juuri näin eikä sillein et ei saa käydä päälle jos sinne joku tulee.. mitä semmoisella vahdilla tekee joka vaan haukuu ? sakemanni on tarkoitettu vahdiksi ongelmat tulee siinä vaiheessa kun sitä ei kouluteta ja se ei tottele :D mikä siinä on et kaikki ajattelee et pitää olla kiltti ja ei saa käydä päälle ? pitäis miettii et mihin koira on tarkoitettu eikä sitä et koira ei saa purra.. ja totteleeko ym.. kyl mä edelleenkin otan koiran joka vahtii enkä sitä mikä vähän ärähtää ja antaa varkaiden tulla .. mut kuten sanoin kaikki lähtee koulutuksesta eikä siiitä mikä rotu on

• jp0206jg kirjoitti:

siis 11v on koira ja maaseutu aikana eli 9 vuoden aikana yhen kerran purrut oli 5 vuotta silloin ja mentiin oikeuteen asti ja todettiin etten ole syylinen. ja kyllä vahdin pitää purra jos et ole kotona ja asian pitää olla juuri näin eikä sillein et ei saa käydä päälle jos sinne joku tulee.. mitä semmoisella vahdilla tekee joka vaan haukuu ? sakemanni on tarkoitettu vahdiksi ongelmat tulee siinä vaiheessa kun sitä ei kouluteta ja se ei tottele :D mikä siinä on et kaikki ajattelee et pitää olla kiltti ja ei saa käydä päälle ? pitäis miettii et mihin koira on tarkoitettu eikä sitä et koira ei saa purra.. ja totteleeko ym.. kyl mä edelleenkin otan koiran joka vahtii enkä sitä mikä vähän ärähtää ja antaa varkaiden tulla .. mut kuten sanoin kaikki lähtee koulutuksesta eikä siiitä mikä rotu on

entäs nämä mitkä kuvittelee et niillä oikeus pitää koiraa vapaana ? suomen laki on yksi selitteinen koiran pitää olla kytkettynä jos ei ole aidattu alue piste . ja se on oikein mut tuntuu olevan aika vaikea käsitää itketään vaan ettei hänen koira ole vaarallinen mutta ku se vaan on niin että suomen laki määrittää et koiran pitää olla kytkettynä eli sama asia toisten päin eli mä toimin niinkuin laki sanoo ja tiiän tapauksen kun koira on ottettu pois ku ollut vapaanna ja tosi asia on et suomen laki ei salli vapaana pitoa ilman aidattua aluetta.. sama laki kaikille

• jp0206jg kirjoitti:

entäs nämä mitkä kuvittelee et niillä oikeus pitää koiraa vapaana ? suomen laki on yksi selitteinen koiran pitää olla kytkettynä jos ei ole aidattu alue piste . ja se on oikein mut tuntuu olevan aika vaikea käsitää itketään vaan ettei hänen koira ole vaarallinen mutta ku se vaan on niin että suomen laki määrittää et koiran pitää olla kytkettynä eli sama asia toisten päin eli mä toimin niinkuin laki sanoo ja tiiän tapauksen kun koira on ottettu pois ku ollut vapaanna ja tosi asia on et suomen laki ei salli vapaana pitoa ilman aidattua aluetta.. sama laki kaikille

ei poikkeus tapauksia laki on mitä on ja sitä jokainen noudattaa eikä sitä et mitä jokainen kuvittelee saavansa mä olisin sitä mieltä et lopetus jokaiselle koiralle joka on irti niin oppivat noudattaa lakia ei niitä muu opeta

• mä noudatan lakia noudatatko sä ?

• ei mitään sönkötyksiä vaan että noudatat suomen lakia koiran irti pitäminen on rikos on se kiltti tai ei käy kattoo koiran kytkentä lait niin näet et olen oikeassa ei jää varaa valitaa

• kuka sanoi et äkäinen ? sanoin ärhäkkä en äkäinen ja sitä paitsi on itse lempeys niitä kohtaan jotka tuntee ja kuten sanoit koulutusesta kiinni.. ja itsellä koulutus uroksella et pitää pihamaan tyhjänä ku asunut sen kanssa 9v maaseudulla omakotitalossa. ja ihmettelen tätä nyky ajattelua et sakemannin kuuluis hyväksyä kaikki se tarkoitettu vartio koiraksi eikä jokaisen paijattavaksi mutta se on jokaisen oma näkemys ja kuten mainitsin sillä on hyvä sukupuu

• 1suomutaa

No nyt alkaa aueta, miten nykyisin noista vaikuttaa 9/10 olevan ei-niin-omistajan-hallinnassa, kun rekkaamattomat on kehuskelun arvoisia, samoin arvaamattomat, "hyvä" sukupuu on riittävä syy teettää pentuja vaikkei koiraa voi viedä ihmisten ilmoille, alle 100 vuodessa paimenkoirasta käyttö- ja palveluskoiraksi, ja nyt jo laumanvartijoiden tapaan alueen vartijana.... Raha se on mikä puhuu nykymaailmassa.

Eihän se rekisteröintikään takaa, että koirat olisi tutkittuja, terveitä ja hyvähermoisia.

• mulle ? siis en ole tehnyt ku yhdet pennut enkä toisia ole tekemässä pennutin sen takia että saan itse yhden uroksen jälkeläisen joka on todella palvelu altis ja hyvä geeni pohja (uros täl hetkellä 11v) ja olen samaa mieltä siitä että pentuja tehdään liikaa rahan takia ja vastuuttamasti ja olen pyrkinyt valitsemaan niille perheet jotka ymmärtää sakun tuoman vastuun.

• ja siihen et voiko viedä ihmisten ilmoille niin riipuu täysin siitä että miten koulutat koiran yleensä näistä jotka ei tottele nin vastaus löytyy hihnan toisesta päästä ei koirasta :D itsekin myönnän tehneeni virheen kun koulutin pitämään pihan tyhjänä tuntu hyvältä ajatukselta silloin koska eihän ulkopuolisilla ole mitään asiaa toisen tonttille mut nyt ku oon hesassa ollut r.vuoden niin se on pikkuinen ongelma kyl kuuntelee mut tykkää kyl rähistä ihmisille no kohta asun taas maaseudulla niin se ongelma poistuu..

• jp0206jg kirjoitti:

ja siihen et voiko viedä ihmisten ilmoille niin riipuu täysin siitä että miten koulutat koiran yleensä näistä jotka ei tottele nin vastaus löytyy hihnan toisesta päästä ei koirasta :D itsekin myönnän tehneeni virheen kun koulutin pitämään pihan tyhjänä tuntu hyvältä ajatukselta silloin koska eihän ulkopuolisilla ole mitään asiaa toisen tonttille mut nyt ku oon hesassa ollut r.vuoden niin se on pikkuinen ongelma kyl kuuntelee mut tykkää kyl rähistä ihmisille no kohta asun taas maaseudulla niin se ongelma poistuu..

ja viel unohtu että rekkaatko ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan siinnä etttä miten koulutat ei sillä ole merkitystä onko koira rek/ei rek vaan se miten koulutat ei rekkaaminen poista huonoa koulutusta vai. ja hinta ero on huomattava vertaan omaan 350€/1000€

• jp0206jg kirjoitti:

ja viel unohtu että rekkaatko ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan siinnä etttä miten koulutat ei sillä ole merkitystä onko koira rek/ei rek vaan se miten koulutat ei rekkaaminen poista huonoa koulutusta vai. ja hinta ero on huomattava vertaan omaan 350€/1000€

ja sitten se kokemus 25v sakemanneista eli tiedän mistä puhun tosin itellä kaikki rekattuja paitsi tietenkin se "ukon" pentu

• voiteitä

Aluetta ja pihaa vartioi koira kuin koira, ei tarvitse olla laumiskaan. Ihme sössötystä ja valittamista aina, jos koira ei ole kuin pehmolelu.

• kgvjq93u8u

Minä en vastusta sitä jos koira vartioi omaa reviiriään, mielestäni se on luonnollista.
        Mutta ei voi sanoa että aluetta ja pihaa vartioi koira kuin koira. Ei meidän seurakoira ainakann koskaan mitenkään vartioi. Viime kesänä mm. yhtäkkiä huomasin lauman naapuri rivarin lapsia meidän takapihalla heittämässä koiralle palloa, olivat siis avanneet pokkana portin ja tulleet pihalle. Samoin usein tuosta viereiseltä polulta jotkut ihmiset päästävät koiriaan meidän aidalle asti nuuhkimaan kun meidän koira kutsuu toisia leikkiasennollaan lähemmäs. Joskus haukkuu mutta ei ole sellaista että ilmoittaisi että tämä on hänen reviiriään vaan pikemminkin ilmoittaa: hei kaikki... täällä olen!
        Tämä koira ei hauku ovikelloakaan, mitä nyt välillä osallistuu hetken toisen koiramme räkötykseen!

• 1jnjb

Rekisteröiminen ei ole kallista jotain 30 e pentu että se ei ole se syy . Kallista on teettää kaikki tarvittavat terveystulokset ja terveydellä kai kotikoirakin jotain tekee .

• ei riitä jos on ilman kennel nimeä ja sitten pentuajan terveystodistuksilla sinä et tee mitään ellei pentu ole jo valmiiksi sokea :D selvii ensimmäisen vuoden aikana :D lonkkakuvia esim ei ole järkee ottaa ennen kuin on 1v eli mikä oli peruste ?

• jp0206jg kirjoitti:

ei riitä jos on ilman kennel nimeä ja sitten pentuajan terveystodistuksilla sinä et tee mitään ellei pentu ole jo valmiiksi sokea :D selvii ensimmäisen vuoden aikana :D lonkkakuvia esim ei ole järkee ottaa ennen kuin on 1v eli mikä oli peruste ?

jos tarkoitit nartun ja uroksen terveyttä ? niin on vaan suuntaa antava ei loppujen lopuksi merkkaa paljoakaan. itellä ollut narttu jolla oli b lonkat ja 0/0 kyynärit ja maksoi tonneja ku tuli kohtu syöpä ja sit tää ukko joka 11v ja ei mitään ongemia ?

• chom

Luultavasti siksi ettei ole rahaahne.
        Ts. pennut ei teetetty rahan takia.
        Ja…. saattaa myös olla ensikertalainen, pennut ehkä teetetty jotta itselleen saa samanlaisen toisen koiran kuin emo on.
        Ehkä siis todella ihananluonteisia ja terveitä pentuja hyvältä kasvattajaperheeltä.

• jotain_vikaa

Koska vanhemmat eivät välttämättä täytä jalostusvaatimuksia (terveystarkastuksia ei ole tehty), vanhemmat eivät ole rotukoiria tai niitä ei saa käyttää jalostukseen (fix ja ej rekisteri), kasvattajalla ei ole oikeutta rekisteröidä pentuja kennelliiton sääntöjen rikkomisen vuoksi, nartulla on teetetty liian usein pentuja jne. Ei kannata ostaa paperitonta "rotukoiraa"...

• ei se välttämättä merkkaa tuota ja mitä tuo lause et nartulla teetetty liikaa pentuja eli olet kennel ? ei se se merkaa et koira on huono ja kennelliitto tarkoittaa kasvattijien liittoa eli ne haluu pitää hinnat korkeina ja sehän toimiikiin niin hyvin omasta rodusta voin mainita einserin ja Cerdau´s tuhansia pentuja niin miten se palvelee yhteistä hyvää ?

• jp0206jg kirjoitti:

ei se välttämättä merkkaa tuota ja mitä tuo lause et nartulla teetetty liikaa pentuja eli olet kennel ? ei se se merkaa et koira on huono ja kennelliitto tarkoittaa kasvattijien liittoa eli ne haluu pitää hinnat korkeina ja sehän toimiikiin niin hyvin omasta rodusta voin mainita einserin ja Cerdau´s tuhansia pentuja niin miten se palvelee yhteistä hyvää ?

tehän olette juuri se ongelma minkä takia ei kenenkään kannata yksityissesti rekata ja niin kauan ku te olette olemassa niin esim sakun hinta on 1000€ rekattuna ja se ei muutu niin kauan ku te olette vallassa..

• jp0206jg kirjoitti:

tehän olette juuri se ongelma minkä takia ei kenenkään kannata yksityissesti rekata ja niin kauan ku te olette olemassa niin esim sakun hinta on 1000€ rekattuna ja se ei muutu niin kauan ku te olette vallassa..

yksityisesti pystyy rekkaa kyl siihen ei paljon ole kennel liitolla sanan valtaa jos paperit löytyy (kennel liiton säänöt ei koske kuin kasvattajia) mutta olette vaan tehnyt siitä niin kallista ettei se kannata :D ja kysymys teille päin ennen sakemanni maksoi rekattuna 700 mk niin nyt se käytänössä onnistuu vaan kennelin kautta ja hinta on 950€ ja vaikka molemmilla olis a lonkat niin pennulla voi olla d/dd lonkat ym.. esim jos haluaisin tehdä pentueen viel mun rekatuilla sakuilla (mitä en ole tekemässä) niin muahan ei mikään estäis kun paperit löytyy ja ihan samat ongelmat voi tulla ku teidän koirilla niin mikä on ero ?ku a lonkilla ym voi tulla d lonkka ku hinta :D

• tääh

miten niin rekkauksesta tullu liian kallista? rekattu saku maksaa 1000 ja rekkaamaton 500. Olisiko ap tapaus niin että ehkä välipennut kyseessä? pitää selvittää miten rekatuilla vanhemmilla on pentuja teetetty eli pyytää vanhempien rekisteritiedot ja jos ei saa niin jotain hämärää

• ap:lle tarkista molempien paperit jos ne löytyy niin en nää suurempaa riskiä kerta ei se paljon kerro jos on rekattu voi tulla samat ongelmat mut jos haluat rotukoiran papereilla niin pitää olla rekattu ku pitää rekata koko pentue ei yhtä koiraa

• eli ei onnistu jälkeenpäin

• tehdaan

Koirien sopivuutta siitokseen ei ole testattu.
      Eli todennäköisesti kaksi eri rekisteröidyn koiran omistajaa on saaneet tarkoituksella tai vahingossa pentueen. Nämä ovat ns villejä pentuja, ei rotujärjestöjen ja kenneljärjestön ohjeiden mukaisesti tehty. Ohjeet on suunnattu siihen, että mahdollisimman terveitä ja hyviä pentuja tulisi.
      Toinen voi olla myös se, että kasvattajalla on ns välipentue tai vahinkopentue, jota ei tarkoituskaan ole rekata.
      Toistuvasti tuollaisten pentujen myynti voi viitata pentutehtaaseen.

• 85hbb

Emän ja isän terveystuloksista puhuin ja ei se taisa olla ilman kennelnimeäkään kuin jotain 60 e lukkaa se rekisteröiminen että ei noilla hinnoilla kyllä sen takia jätetä rekkaamatta :D Jälkeenpäin ei pysty pentuja rekisteröimään ei edes isolla rahalla .

• Joillakin roduilla rekisteröintiin vaaditaan vanhempien terveystutkimukset. Kuka teettää pennut tutkimattomalla, joka voi ollakin sairas? Kennelliiton säännöt ovat vaihdelleet eri vuosina, joten olen tippunut kärryiltä, mutta kahdelle samanrotuiselle rekatulle sattuneet vahingot on saanut jossain vaiheessa rekattua EJ-rekisteriin, kun toisella vanhemmalla ei ollut silmätutkimus tms. voimassa. Tämmöinen tapaus sattui sukulaisellani.

Omalla rodullani on myös ehto, ettei tiettyjä värejä saa yhdistää.

Näyttelytuloksia en itse arvosta eikä niitä tietääkseni vaadita millään rodulla Kennelliitossa jalostuskäyttöön. Joissain roduissa näyttelykelpoisuus voi tarkoittaa jopa epätervettä yksilöä. Näyttelyt eivät myöskään mittaa monilla roduilla lainkaan luonnetta, vaikka ehkä tuomari ei palkitsekaan koiraa, jonka takia joutui tikattavaksi. Tosin ilmeisesti kotimaisissa metsästysroduissa tuomarit ovat vielä jotenkin järjissään ja kunnioittavat rotujen alkuperäistä käyttötarkoitusta.

Luustokuvat ja silmätutkimukset maksavat asuinpaikasta ja koiran koosta riippuen joitakin satasia. Pentujen rekisteröintimaksut on porrastettu, mutta muistaakseni ne ovat alle satasen per pentu sirutus.

Mä ite otan kyllä mieluummin ihan rehdisti sekarotuisen kuin rekkaamattoman rotukoiran (olettaen, että rotu on Kennelliiton tunnustama tai rodulla on joku kantakirjaa pitävä hyvämaineinen järjestö). Itse koiraa ne paperit eivät välttämättä paranna, mutta minua kiinnostaa sen pennun takana olevien ihmisten ajatusmaailma. Kasvattajan taustat joutuu joka tapauksessa tutkimaan (ja rekkaamattomuus ns. rotukoiralla on tässä asiassa yksi hälytyskello, koska Kennelliiton vaatimukset pennun rekisteröinnille eivät ole kovinkaan korkeat) ja tulevan pennun vanhempiin tutustumaan saadakseen käsityksen sen arkiluonteesta (käyttöominaisuuksista voi olla näyttöä kisakäyntien muodossa, vaikka taitava kouluttaja voi menestyä surkeammallakin materiaalilla, muuten vaatisin nähdä koiran vanhemmat töissä), oli se koira rotua tai ei.

• rekattujenostaja

Isä on joko rekkaamaton, tai ei sovellu jalostukseen vikojensa vuoksi.Siksi pentuja ei sitten rekata.Jos vanhemmat ovat terveitä rekattuja koiria, pennut rekataan myös.Kun vanhemmista toinen tai molemmat ns.viallisia, sekarotuisia, rekkaamattomia, pentuja ei rekata.Aina on jokin vika, muutenhan pennut kannattaisi rekata.rekisteröinti maksaa vähän, rekatun pennun hinta korkeampi, eli kukaan ei jättäisi terveiden vanhempien pentuje rekkaamatta,eli niissä vikaa, välipentue yms.
      En ottais rekkaamatonta, siinä voi ymmärtämättömyyttään tukea pentutehtailuakin -_-

• Kompstätä

Olen ihan samaa mieltä että jotain on nyt vikaa tai hämärää sillä muuten rekkaus todella kannattaisi kuten sanoit

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2328
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2193
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1494
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1427
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    9. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe