Absoluuttinen sävelkorva

mie

Tämä ei nyt liity välttämättä klassiseen musiikkiin, mutta en nyt jaksa laittaa muuallekaan. Minua kiinnostaisi tietää, että kuinka monella teistä on absoluuttinen sävelkorva?

80

8001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wendye

      Mulla ei ole, mutta isoveljellä on. Se onkin ainoa meidän suvusta..En sitten tiedä et onko periytyvää vai opittua vai lahja? mielipiteitä...

      • Dansq

        Itselläni on ja isällä myös. Tässä tapauksessa antaisi ymmärtää että periytynyttä.


      • h6ss4

        Mulla ja mun faijalla on, joten tää puhuis periytyvyyden puolesta.


    • pianisti1

      absoluuttisen sävelkorvan omaava. En tiedä onko se periytyvää, mutta myös isälläni on. Eli saattaa hyvinkin tulla geeneissä. En nyt kyllä tiedä onko siitä ollut paljon hyötyä, mutta eipä haittaakaan ole.

      • ilovecops

        Absoluuttinen sävelkorva ei ole synnynnäistä, se kehittyy ennen kuudetta ikävuotta runsaan musiikin kuuntelun seurauksena.


    • Tonttu

      Sellaista ominaisuutta kuin absoluuttinen sävelkorva ei ole olemassa. Miten näet määrittelette absoluuttisen sävelkorkeuden? Mahdottomuus.

      • Sailbad Sinner

        Sibeliuksella esimerkiksi oli absoluuttinen sävelkorva. Hän kertoo istuneensa äitinsä pianon alla tämän soittaessa ja assosioineensa eri sävelkorkeudet räsymaton raitojen väreihin. Mutta äidin (taffeli)piano oli jonkun verran (olisiko ollut puoli sävelaskelta) alavireinen, ja Sibeliuksen sävel-väri assosiaatiot menivät täysin uusiksi hänen siirryttyään oikein viritettyjen instrumenttien pariin. (Minulla on muutamia Sibelius-elämänkertoja, muistelisin lukeneeni tämän Santeri Levaksen kirjasta.)

        Erään toisen tarinan, ehkä anekdootin mukaan S. heitti alavireistä lintua kengällä.


      • Shoelace-Sibbe
        Sailbad Sinner kirjoitti:

        Sibeliuksella esimerkiksi oli absoluuttinen sävelkorva. Hän kertoo istuneensa äitinsä pianon alla tämän soittaessa ja assosioineensa eri sävelkorkeudet räsymaton raitojen väreihin. Mutta äidin (taffeli)piano oli jonkun verran (olisiko ollut puoli sävelaskelta) alavireinen, ja Sibeliuksen sävel-väri assosiaatiot menivät täysin uusiksi hänen siirryttyään oikein viritettyjen instrumenttien pariin. (Minulla on muutamia Sibelius-elämänkertoja, muistelisin lukeneeni tämän Santeri Levaksen kirjasta.)

        Erään toisen tarinan, ehkä anekdootin mukaan S. heitti alavireistä lintua kengällä.

        "S. heitti alavireistä lintua kengällä."

        Humala saa jotkut ihmiset käyttäytymään omituisesti.


    • Minä

      Meikäläisellä on vain mahdottomalla harjoittelulla kehittynyt hienosti toimiva relatiivinen sävelkorva.

      Kyllä kai absoluuttisesta sävelkorvasta on joskus vähän haittaakin, esim. jos joutuu soittamaan epävireisellä instrumentilla tai laulamaan nuoteista eri sävellajissa kuin on kirjoitettu.

    • mdee

      Ihminen, jolla on absoluuttinen sävelkorva, tunnistaa esim. sävellajin kuunnellessaan jotain biisiä. Ja pystyy laulamaan vaikka yksiviivaisen d:n jos pyydetään. Sinänsä todella iso lahja, mutta siitä voi olla todella myös haittaa, niinkuin joku jo tuossa mainitsi. Jos on vaikka kuorossa ja kaikki laulaa puolisävelaskeleen liian alhaalta, niin se häiritsee aivan älyttömästi. Tai pitäisi soittaa bassoa nuoteista (sen nuotit kun ovat kirjoitettu oktaavin ylempää kuin mitä soitetaan..).

      Niin, tutkimustenhan mukaan tämä olisi opittua, eli jos aloitetaan musiikin opiskelu ennen 4 ikävuotta, niin suurimmalle osalle lapsista tulee absoluuttinen sävelkorva. Mutta toisaalta ihmisillähän voi olla absoluuttinen sävelkorva, mutta he eivät tiedä sitä koska he eivät tunnista nuotteja. Eli kyllä geeneilläkin voi olla jotakin vaikutusta.

      • Qwerty

        Niin. Se onkin perin vaikea juttu se.


      • mdee
        Qwerty kirjoitti:

        Niin. Se onkin perin vaikea juttu se.

        niin, ei se ole ongelma jos ei todella ole absoluuttista sävelkorvaa. mutta jos on, niin kuulet (esim. basson) äänet oktaavin liian korkeina ja sitten pitäisi soittaa oktaavin alempaa. se vaan kuulostaa väärältä!! hmph.


      • Qwerty
        mdee kirjoitti:

        niin, ei se ole ongelma jos ei todella ole absoluuttista sävelkorvaa. mutta jos on, niin kuulet (esim. basson) äänet oktaavin liian korkeina ja sitten pitäisi soittaa oktaavin alempaa. se vaan kuulostaa väärältä!! hmph.

        Kirjoita nuottiin 8va

        Sittenpä se ei enää tunnu väärältä...


      • PäkPäkPäk
        Qwerty kirjoitti:

        Niin. Se onkin perin vaikea juttu se.

        Absoluuttinen sävelkorva kehittyy Zetor traktorin käyntiäänestä, ainakin miulla.Terkkuja masinisteille.


    • Alma

      ...absoluuttinen sävelkorva? Täysin yliarvostettu. Mihin sellaista muka tarvitsee?

      • mdee

        absoluuttisen sävelkorvan omaava on kävelevä äänirauta, eli esim. soittimen viritykseen ja soittaessa äänen oikean sävelkorkeuden kuulemiseen sitä voi tarvita.


      • säv. opiskelija
        mdee kirjoitti:

        absoluuttisen sävelkorvan omaava on kävelevä äänirauta, eli esim. soittimen viritykseen ja soittaessa äänen oikean sävelkorkeuden kuulemiseen sitä voi tarvita.

        Ai että ei voi virittää soitinta ellei ole absoluuttista korvaa; hyvä relatiivinen ei riitä. Absoluuttinen korva ei korvaa relatiivista korvaa ja sen harjoittamista!


      • Alma
        mdee kirjoitti:

        absoluuttisen sävelkorvan omaava on kävelevä äänirauta, eli esim. soittimen viritykseen ja soittaessa äänen oikean sävelkorkeuden kuulemiseen sitä voi tarvita.

        Jokainen asiaan yhtäänkään vihkiytynyt selviää mainitsemistasi tehtävistä ilman mitään absoluuttisia hömpötyksiä. Mikä ihme siinä on, että absokorva herättää niin suurta kunnioitusta? Mahtaa olla hubaa vedellä barokkia - tismalleen yhtä hubaa kuin korvaansa kehittäneelle relativistille.


      • pianoman
        Alma kirjoitti:

        Jokainen asiaan yhtäänkään vihkiytynyt selviää mainitsemistasi tehtävistä ilman mitään absoluuttisia hömpötyksiä. Mikä ihme siinä on, että absokorva herättää niin suurta kunnioitusta? Mahtaa olla hubaa vedellä barokkia - tismalleen yhtä hubaa kuin korvaansa kehittäneelle relativistille.

        http://perfectpitch.ucsf.edu/ppstudy.html

        Tuolla voi käydä testaamassa onko absoluuttinen sävelkorva. Testi edellyttää myös henkilötietojen antamista, mutta mikäänhän ei estä sinua antamasta mitä tahansa tietoja. Jos testitulos kuitenkin on positiivinen, voit tehdä testin omissa nimissäsi ja yliopisto ottaa sinuun yhteyttä jatkotutkimuksia varten.


      • mdee
        Alma kirjoitti:

        Jokainen asiaan yhtäänkään vihkiytynyt selviää mainitsemistasi tehtävistä ilman mitään absoluuttisia hömpötyksiä. Mikä ihme siinä on, että absokorva herättää niin suurta kunnioitusta? Mahtaa olla hubaa vedellä barokkia - tismalleen yhtä hubaa kuin korvaansa kehittäneelle relativistille.

        niin. viritäpäs piano realtiivisella korvalla ilman viritysmittaria. mahtaa olla hubaa.


      • mdee
        mdee kirjoitti:

        niin. viritäpäs piano realtiivisella korvalla ilman viritysmittaria. mahtaa olla hubaa.

        relatiivisella korvalla. :o


      • mary
        Alma kirjoitti:

        Jokainen asiaan yhtäänkään vihkiytynyt selviää mainitsemistasi tehtävistä ilman mitään absoluuttisia hömpötyksiä. Mikä ihme siinä on, että absokorva herättää niin suurta kunnioitusta? Mahtaa olla hubaa vedellä barokkia - tismalleen yhtä hubaa kuin korvaansa kehittäneelle relativistille.

        olen mukana pienessä lauluyhtyeessä ja olen saanut aika monta kertaa kuulla, että "voi kun olisi absoluuttinen sävelkorva, niin ei tarvitsisi käyttää äänirautoja" (meillä ei ole pianoa käytettävissämme). Esimerkiksi moniääniset laulelot sujuisivat hieman helpommin jos vaikka yhdelläkin jäsenellä olisi absoluuttinen sävelkorva.


      • Alma
        mdee kirjoitti:

        relatiivisella korvalla. :o

        En kyllä tasan antaisi kenenkään virittää pianoani pelkän korvan avulla! Absoluuttisten korvien tarkkuuksissa on absoluuttisesti eroja, en luota sellaisiin koskaan. Mittarit kehiin vaan!


      • Alma
        mary kirjoitti:

        olen mukana pienessä lauluyhtyeessä ja olen saanut aika monta kertaa kuulla, että "voi kun olisi absoluuttinen sävelkorva, niin ei tarvitsisi käyttää äänirautoja" (meillä ei ole pianoa käytettävissämme). Esimerkiksi moniääniset laulelot sujuisivat hieman helpommin jos vaikka yhdelläkin jäsenellä olisi absoluuttinen sävelkorva.

        rautaa ei käytetäkään muuhun kuin äänten antamiseen. Sen kanssa ei enää pelleillä kesken vedon. Laulelot sujuvat erittäin mainiosti ilman absoluuttisia korvia. Tai pitäisi sujua. Jos ei suju, kannattaa biisit treenata vähän paremmin.


      • Alma
        pianoman kirjoitti:

        http://perfectpitch.ucsf.edu/ppstudy.html

        Tuolla voi käydä testaamassa onko absoluuttinen sävelkorva. Testi edellyttää myös henkilötietojen antamista, mutta mikäänhän ei estä sinua antamasta mitä tahansa tietoja. Jos testitulos kuitenkin on positiivinen, voit tehdä testin omissa nimissäsi ja yliopisto ottaa sinuun yhteyttä jatkotutkimuksia varten.

        ...vinkistä, mutta en kuulu heihin. :)


      • mary
        Alma kirjoitti:

        rautaa ei käytetäkään muuhun kuin äänten antamiseen. Sen kanssa ei enää pelleillä kesken vedon. Laulelot sujuvat erittäin mainiosti ilman absoluuttisia korvia. Tai pitäisi sujua. Jos ei suju, kannattaa biisit treenata vähän paremmin.

        mutta juuri stemmoja harjoitellessa absokorvasta olisi suurta hyötyä sekä sen omaavalle että muillekin. relatiivisella korvalla ei aina välttämättä osaa lähteä laulamaan oikeasta kohdasta, vaikka olisi nuotitkin.


      • Alma
        mary kirjoitti:

        mutta juuri stemmoja harjoitellessa absokorvasta olisi suurta hyötyä sekä sen omaavalle että muillekin. relatiivisella korvalla ei aina välttämättä osaa lähteä laulamaan oikeasta kohdasta, vaikka olisi nuotitkin.

        osaa, ken harmonioita hahmottaa. Absoilija pääsee tietysti vähemmällä työllä, mutta yhtälailla myös hän vetää silloin tällöin hongikkoon. Sellaista ei useimmiten muut huomaa, eikä abso ole sitä ääneen ensimmäisenä myöntämässä. Ja illuusio pitää ja pitää...


      • kapakkalaulaja
        mary kirjoitti:

        mutta juuri stemmoja harjoitellessa absokorvasta olisi suurta hyötyä sekä sen omaavalle että muillekin. relatiivisella korvalla ei aina välttämättä osaa lähteä laulamaan oikeasta kohdasta, vaikka olisi nuotitkin.

        En kyllä ymmärrä, mitä tekemistä absokorvalla on lauluyhtyeessä tai yleensäkään treenaamisen kanssa. Jos lauletaan yhtyeessä, on kaikkien kai oltava samassa säviksessä - jos muut laskee, niin sen absoluuttisenkin on laskettava, muutenhan siitä koko touhusta tulee kakofoniaa. Olenko väärässä?

        Vai meinaatko, että se absokorvainen pitäisi kiinni oikeasta sävellajista ja muut tulisivat siinä sitten peesissä?

        Ylipäänsä musiikissa on kyse tunteista ja musiikin esittäjän pitäisi kyetä niitä tuntoja välittämään. Ne, jotka keskittyvät opetettuun tekniikkaan, eivät minun mielestäni koskaan saavuta musiikin ydintä.
        Maailma on pullollaan teknisesti taitavia tekijöitä, mutta vain sydämellä musisoivat voivat viedä musiikin avulla asioita eteenpäin.


      • mikael
        kapakkalaulaja kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä, mitä tekemistä absokorvalla on lauluyhtyeessä tai yleensäkään treenaamisen kanssa. Jos lauletaan yhtyeessä, on kaikkien kai oltava samassa säviksessä - jos muut laskee, niin sen absoluuttisenkin on laskettava, muutenhan siitä koko touhusta tulee kakofoniaa. Olenko väärässä?

        Vai meinaatko, että se absokorvainen pitäisi kiinni oikeasta sävellajista ja muut tulisivat siinä sitten peesissä?

        Ylipäänsä musiikissa on kyse tunteista ja musiikin esittäjän pitäisi kyetä niitä tuntoja välittämään. Ne, jotka keskittyvät opetettuun tekniikkaan, eivät minun mielestäni koskaan saavuta musiikin ydintä.
        Maailma on pullollaan teknisesti taitavia tekijöitä, mutta vain sydämellä musisoivat voivat viedä musiikin avulla asioita eteenpäin.

        tulkinta on mielestäni tärkeintä musiikissa, eli musan pitää tulla sydämestä. Mutta tottakai tekniikka on tärkeää, koska ei siitä soitosta muuten tule mitään vaikka kuinka eläytyisi.


      • mdee
        kapakkalaulaja kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä, mitä tekemistä absokorvalla on lauluyhtyeessä tai yleensäkään treenaamisen kanssa. Jos lauletaan yhtyeessä, on kaikkien kai oltava samassa säviksessä - jos muut laskee, niin sen absoluuttisenkin on laskettava, muutenhan siitä koko touhusta tulee kakofoniaa. Olenko väärässä?

        Vai meinaatko, että se absokorvainen pitäisi kiinni oikeasta sävellajista ja muut tulisivat siinä sitten peesissä?

        Ylipäänsä musiikissa on kyse tunteista ja musiikin esittäjän pitäisi kyetä niitä tuntoja välittämään. Ne, jotka keskittyvät opetettuun tekniikkaan, eivät minun mielestäni koskaan saavuta musiikin ydintä.
        Maailma on pullollaan teknisesti taitavia tekijöitä, mutta vain sydämellä musisoivat voivat viedä musiikin avulla asioita eteenpäin.

        mielestäni absoluuttinen sävelkorva on lahja, eikä todellakaan yliarvostettu sellainen. Kaikki kunnioitus relakorvaisia kohtaan, mutta kyllä asia näin on. Mutta en jaksa tästä aiheesta enää väitellä kun ei näytä kukaan tätä tajuavan.


      • Tino
        mdee kirjoitti:

        mielestäni absoluuttinen sävelkorva on lahja, eikä todellakaan yliarvostettu sellainen. Kaikki kunnioitus relakorvaisia kohtaan, mutta kyllä asia näin on. Mutta en jaksa tästä aiheesta enää väitellä kun ei näytä kukaan tätä tajuavan.

        Juuh. Meillä laulaa yksi absolutisti kuorossa.
        Ihan ammattiopiskelija

        Ja kun transponoidaan biisiä, se vetää onnellisesti hymy korvissa puolisävelaskel pielessä.

        Että kyl maar se on upee lahja!


      • Alma
        mdee kirjoitti:

        mielestäni absoluuttinen sävelkorva on lahja, eikä todellakaan yliarvostettu sellainen. Kaikki kunnioitus relakorvaisia kohtaan, mutta kyllä asia näin on. Mutta en jaksa tästä aiheesta enää väitellä kun ei näytä kukaan tätä tajuavan.

        Pointti on juuri se, että absoluuttista korvaa palvotaan ja yllättävän moni tuntuu ajattelevan, että sellaisella "lahjalla" varustettu ihminen on jotenkin kaikkivoipa. Jopa moni absoluuttinen pitää itseään kyvykkäämpänä muusikkona. Enemmän kunnioitan kuitenkin häntä, joka kovasti työtä tehtyään ja vaivaa nähtyään oppii tunnistamaan sävelsuhteita ja käyttämään niitä hyväkseen soitto- ja/tai laulutilanteessa.


      • kapakkalaulaja
        mikael kirjoitti:

        tulkinta on mielestäni tärkeintä musiikissa, eli musan pitää tulla sydämestä. Mutta tottakai tekniikka on tärkeää, koska ei siitä soitosta muuten tule mitään vaikka kuinka eläytyisi.

        On tietenkin selvää, että jonkunlainen tekniikka pitää olla. Mutta minkätasoinen - siitä voidaankin jo olla vaikka mitä mieltä! Ja se onkin musiikissa hienointa!

        Siksi musta tuntuu kummalliselta, että täällä kinastellaan absoluuttisesta korvasta. Mitä ihmettä ihminen tekee musiikilla ja briljantilla tekniikalla ja teknisellä osaamisella, jos ei ole mitää asiaa, jota tekniikallaan kertoa?

        Minä henkilökohtaisesti kuuntelen amatöörilaulajaa, joka laulaa kelvollisella tekniikalla sydämestään isoisän hautajaisissa kuin konsan opiskelijaa, joka on pullistunut absoluuttisesta korvastaan niin, että unohtaa koko musiikin ja keskittyy esityksessään vain itseensä.

        Mikä se musiikin tarkoitus on?
        Ei kai kuitenkaan absluuttinen korva tai täydellinen tekniikka? Vai olenkohan mä ihan metsässä? ;-D


      • mdee
        Tino kirjoitti:

        Juuh. Meillä laulaa yksi absolutisti kuorossa.
        Ihan ammattiopiskelija

        Ja kun transponoidaan biisiä, se vetää onnellisesti hymy korvissa puolisävelaskel pielessä.

        Että kyl maar se on upee lahja!

        että ihan absolutisti. ;) no joo, ei siitä sen enempää. kyllä absoluuttisen sävelkorvan omaava pystyy laulamaan eri sävellajista kuin esim. nuoteissa mutta se ei varmasti ole kovin hauskaa.

        ja vielä tuosta tulkinnasta, kaikki tähän mennessä kuulemani absokorvaiset soittajat ovat soittaneet tunteella, eivätkä keskittyneet pelkkään sävelkorkeuteen tai tekniikkaan. mahtavaa kuultavaa.


      • kapakkalaulaja
        mdee kirjoitti:

        että ihan absolutisti. ;) no joo, ei siitä sen enempää. kyllä absoluuttisen sävelkorvan omaava pystyy laulamaan eri sävellajista kuin esim. nuoteissa mutta se ei varmasti ole kovin hauskaa.

        ja vielä tuosta tulkinnasta, kaikki tähän mennessä kuulemani absokorvaiset soittajat ovat soittaneet tunteella, eivätkä keskittyneet pelkkään sävelkorkeuteen tai tekniikkaan. mahtavaa kuultavaa.

        mdee kirjoittaa, että
        "ja vielä tuosta tulkinnasta, kaikki tähän mennessä kuulemani absokorvaiset soittajat ovat soittaneet tunteella, eivätkä keskittyneet pelkkään sävelkorkeuteen tai tekniikkaan. mahtavaa kuultavaa."

        Hienoa! Noinhan sen minusta juuri pitääkin olla, siis että musiikki on pääosassa.
        Ei kai se absokorva voi olla mikään este hienolle ja musikaaliselle esitykselle, jossa pääosassa on MUSIIKKI eikä muusikon ego. Mutta ihan yhtä varmasti se ei ole mikään tae mistään.

        Olenko ihan väärässä, jos väitän, että on paljon erittäin musikaalisia ihmisiä ja lahjakkaita muusikoita, joilla ei ole absokorvaa ja joiden musiikkiesitykset saavat sukat pyörimään jaloissa?

        Niin että abso tai ei-abso, musikaalinen ja musiikkiin keskittyvä muusikko on muusikko paikallaan!


      • Ashitaka

        Minä ainakin haluaisin sellaiset kuuloelimet. Rakastan pianonsoittoa ja olen toivonut absoluuttista sävelkorvaa siitä asti kun äiti selitti mitä se tarkoittaa. Aarh, tämä kaipuu on niin raastavaa.
        Näköjään ei aina ole herkkua omistaa tuollaista, mutta en voi muuta kuin haaveilla, kun en sellaisia omista.

        Hauskaa joulun alusta


      • säv. opiskelija
        Ashitaka kirjoitti:

        Minä ainakin haluaisin sellaiset kuuloelimet. Rakastan pianonsoittoa ja olen toivonut absoluuttista sävelkorvaa siitä asti kun äiti selitti mitä se tarkoittaa. Aarh, tämä kaipuu on niin raastavaa.
        Näköjään ei aina ole herkkua omistaa tuollaista, mutta en voi muuta kuin haaveilla, kun en sellaisia omista.

        Hauskaa joulun alusta

        Absoluuttinen korva ei ole mikään edellytys suurelle muusikkoudelle. Esim. Stravinskilla, Weberillä, Wagnerilla, Ravelilla ja Schumannilla ei ollut kyseistä ominaisuutta, ja olivat ihan lahjakkaita ja taitavia. Ravel on kaikkien aikojen taitavin säveltäjä mielestäni, ja Stravinski yksi luovimmista. Monella kuuluisalla säveltäjällä on kyllä ollut AK ja kyllä se lahja on, muttei mitenkään eikä missään mielessä välttämätön.


      • Ashitaka
        säv. opiskelija kirjoitti:

        Absoluuttinen korva ei ole mikään edellytys suurelle muusikkoudelle. Esim. Stravinskilla, Weberillä, Wagnerilla, Ravelilla ja Schumannilla ei ollut kyseistä ominaisuutta, ja olivat ihan lahjakkaita ja taitavia. Ravel on kaikkien aikojen taitavin säveltäjä mielestäni, ja Stravinski yksi luovimmista. Monella kuuluisalla säveltäjällä on kyllä ollut AK ja kyllä se lahja on, muttei mitenkään eikä missään mielessä välttämätön.

        Juu, kyllä tuo on aikas hahmotettu juttu. Ehkä en nyt halua sitä ihan NIIN paljon :D Kiitos hyvin paljon


      • mdee
        kapakkalaulaja kirjoitti:

        mdee kirjoittaa, että
        "ja vielä tuosta tulkinnasta, kaikki tähän mennessä kuulemani absokorvaiset soittajat ovat soittaneet tunteella, eivätkä keskittyneet pelkkään sävelkorkeuteen tai tekniikkaan. mahtavaa kuultavaa."

        Hienoa! Noinhan sen minusta juuri pitääkin olla, siis että musiikki on pääosassa.
        Ei kai se absokorva voi olla mikään este hienolle ja musikaaliselle esitykselle, jossa pääosassa on MUSIIKKI eikä muusikon ego. Mutta ihan yhtä varmasti se ei ole mikään tae mistään.

        Olenko ihan väärässä, jos väitän, että on paljon erittäin musikaalisia ihmisiä ja lahjakkaita muusikoita, joilla ei ole absokorvaa ja joiden musiikkiesitykset saavat sukat pyörimään jaloissa?

        Niin että abso tai ei-abso, musikaalinen ja musiikkiin keskittyvä muusikko on muusikko paikallaan!

        olen samaa mieltä kapakkalaulajan kanssa siitä, että " musikaalinen ja musiikkiin keskittyvä muusikko on muusikko paikallaan! " Olenko muka väittänyt jotain muuta??


      • ephram
        Ashitaka kirjoitti:

        Minä ainakin haluaisin sellaiset kuuloelimet. Rakastan pianonsoittoa ja olen toivonut absoluuttista sävelkorvaa siitä asti kun äiti selitti mitä se tarkoittaa. Aarh, tämä kaipuu on niin raastavaa.
        Näköjään ei aina ole herkkua omistaa tuollaista, mutta en voi muuta kuin haaveilla, kun en sellaisia omista.

        Hauskaa joulun alusta

        Pitkään musiikkia harrastaneena täytyy kyllä sanoa, että olisi siitä absoluuttisesta sävelkorvasta aivan älyttömästi hyötyä. Voi kun olisi sellainen...:)


      • emily
        Alma kirjoitti:

        Pointti on juuri se, että absoluuttista korvaa palvotaan ja yllättävän moni tuntuu ajattelevan, että sellaisella "lahjalla" varustettu ihminen on jotenkin kaikkivoipa. Jopa moni absoluuttinen pitää itseään kyvykkäämpänä muusikkona. Enemmän kunnioitan kuitenkin häntä, joka kovasti työtä tehtyään ja vaivaa nähtyään oppii tunnistamaan sävelsuhteita ja käyttämään niitä hyväkseen soitto- ja/tai laulutilanteessa.

        En usko, että moni ajattelee absokorvaisen olevan jotenkin parempi ihminen tai kaikkivoipa, niinkuin mainitsit. Mutta kyllähän sitä lahjaa pitää kunnioittaa.


      • kapakkalaulaja
        mdee kirjoitti:

        olen samaa mieltä kapakkalaulajan kanssa siitä, että " musikaalinen ja musiikkiin keskittyvä muusikko on muusikko paikallaan! " Olenko muka väittänyt jotain muuta??

        En tarkoittanut, että olet jotain muuta väittänyt, sanoin vaan, mitä mieltä minä olen.

        Musta on ihan sama, onko muusikolla abso vai ei, tärkeintä on musiikki. Tärkeintä on aina musiikki. Siis minun mielestäni.


      • obelix
        kapakkalaulaja kirjoitti:

        En tarkoittanut, että olet jotain muuta väittänyt, sanoin vaan, mitä mieltä minä olen.

        Musta on ihan sama, onko muusikolla abso vai ei, tärkeintä on musiikki. Tärkeintä on aina musiikki. Siis minun mielestäni.

        keskustelua sivusta seuranneena voin todeta, että kyllä musiikki on tärkeintä. Mutta kuka osaa tulkita parhaiten, on hyvä kysymys.


      • ec22
        obelix kirjoitti:

        keskustelua sivusta seuranneena voin todeta, että kyllä musiikki on tärkeintä. Mutta kuka osaa tulkita parhaiten, on hyvä kysymys.

        tästä tulkintakysymyksestä...oma johtopäätökseni:

        absokorvainen oppii relatiivikorvaisia paremmin soittamaan ja on muutenkin enemmän kiinni musiikissa jatkuvan sävelkorkeuksien analysoimisen takia ---> absokorvainen oppii tekniikan nopeammin ja voi keskittyä musiikkiin aikaisemmin kuin muut, esim. saman ikäluokan soittajat ---> hän osaa sekä soittaa että tulkita paremmin kuin muut

        Tulkinta on turhaa, jos ei hallitse tekniikkaa eli ei osaa soittaa/laulaa. Ja tekniikka ei riitä kunnolliseen soittotaitoon, eli tarvitaan myös tulkintaa.

        okei...toi oli siis vaan mun oma teoria. älkää nyt vetäkö hernettä nenään;)


      • ville
        Alma kirjoitti:

        Pointti on juuri se, että absoluuttista korvaa palvotaan ja yllättävän moni tuntuu ajattelevan, että sellaisella "lahjalla" varustettu ihminen on jotenkin kaikkivoipa. Jopa moni absoluuttinen pitää itseään kyvykkäämpänä muusikkona. Enemmän kunnioitan kuitenkin häntä, joka kovasti työtä tehtyään ja vaivaa nähtyään oppii tunnistamaan sävelsuhteita ja käyttämään niitä hyväkseen soitto- ja/tai laulutilanteessa.

        Itselläni on absokorva, enkä pidä itseäni mitenkään muita parempana sen takia. Musiikin oppiminen vaatii harjoittelua, toisille se oppiminen vaan on helpompaa kuin toisille.


      • pianisti1
        ephram kirjoitti:

        Pitkään musiikkia harrastaneena täytyy kyllä sanoa, että olisi siitä absoluuttisesta sävelkorvasta aivan älyttömästi hyötyä. Voi kun olisi sellainen...:)

        "absokorvainen oppii relatiivikorvaisia paremmin soittamaan ja on muutenkin enemmän kiinni musiikissa jatkuvan sävelkorkeuksien analysoimisen takia ---> absokorvainen oppii tekniikan nopeammin ja voi keskittyä musiikkiin aikaisemmin kuin muut, esim. saman ikäluokan soittajat ---> hän osaa sekä soittaa että tulkita paremmin kuin muut"

        En todellakaan sanoisi noin! Mulla on kunnia tuntea monia suuria muusikoita ja monellakaan heistä ei ole absoluuttista sävelkorvaa ja silti he ovat aivan VALTAVAN musikaalisia upeita tulkitsijoita sekä teknisesti aivan suvereeneja, olleet tätä kaikkea jo nuorena..


      • kapakkalaulaja
        obelix kirjoitti:

        keskustelua sivusta seuranneena voin todeta, että kyllä musiikki on tärkeintä. Mutta kuka osaa tulkita parhaiten, on hyvä kysymys.

        Ehkä sun kysymys parhaasta tulkitsijasta oli vaan retorinen kysymys.

        Mutta silti. Jotenkin mä vierastan ihan älyttömästi musiikissa tätä kuka on paras tai kuka tulkitsee parhaiten-ajattelua. Siinä se musiikki aina unohtuu ja esiin nousee ego. Ja mun mielestä se ei ole hyvä asia.


      • kapakkalaulaja
        emily kirjoitti:

        En usko, että moni ajattelee absokorvaisen olevan jotenkin parempi ihminen tai kaikkivoipa, niinkuin mainitsit. Mutta kyllähän sitä lahjaa pitää kunnioittaa.

        Miksi jotain lahjaa pitäisi kunnioittaa? Ja mitä tuollainen kunnioittaminen tarkoittaa noin käytännössä?


      • Alma
        emily kirjoitti:

        En usko, että moni ajattelee absokorvaisen olevan jotenkin parempi ihminen tai kaikkivoipa, niinkuin mainitsit. Mutta kyllähän sitä lahjaa pitää kunnioittaa.

        Teepä galluppia musiikkia harrastavien joukossa, niin tulet huomaamaan, että hierarkia on olemassa. Ja uskallapa osoittaa jollekin absolle, että tämä on jonkin sävelkorkeuden kanssa väärässä, niin huomaat, ettet relatiivisine korvinesi nauti minkään valtakunnan uskottavuutta. Ja tärkeilevään asenteeseen riittävän usein törmättyään ei totisesti jaksa kunnioittaa kenenkään kyseenalaisia lahjoja. Abso ei osaa mitään mitä relatiivinen ei voisi osata.


      • Alma
        ville kirjoitti:

        Itselläni on absokorva, enkä pidä itseäni mitenkään muita parempana sen takia. Musiikin oppiminen vaatii harjoittelua, toisille se oppiminen vaan on helpompaa kuin toisille.

        Jos vihjaat, että opit asioita helpommin absokorvasi takia, pidät jo itseäsi parempana. Oppiminen on minulle ihan yhtä helppoa kuin sinulle. Korvani on puhdas ja puleerattu.


      • azz75
        Alma kirjoitti:

        Teepä galluppia musiikkia harrastavien joukossa, niin tulet huomaamaan, että hierarkia on olemassa. Ja uskallapa osoittaa jollekin absolle, että tämä on jonkin sävelkorkeuden kanssa väärässä, niin huomaat, ettet relatiivisine korvinesi nauti minkään valtakunnan uskottavuutta. Ja tärkeilevään asenteeseen riittävän usein törmättyään ei totisesti jaksa kunnioittaa kenenkään kyseenalaisia lahjoja. Abso ei osaa mitään mitä relatiivinen ei voisi osata.

        "Abso ei osaa mitään mitä relatiivinen ei voisi osata." Koita itse relakorvinesi tunnistaa sävellaji jostakin biisistä ilman mitään soitinta. Ajattele vähän ennen kuin kirjoitat mitään tuollaista tänne palstalle. Kyllä absokorvaiset ovat lahjakkaampia musiikissa yleensäkin kuin relatiivikorvaiset. Piste.


      • Absolute
        azz75 kirjoitti:

        "Abso ei osaa mitään mitä relatiivinen ei voisi osata." Koita itse relakorvinesi tunnistaa sävellaji jostakin biisistä ilman mitään soitinta. Ajattele vähän ennen kuin kirjoitat mitään tuollaista tänne palstalle. Kyllä absokorvaiset ovat lahjakkaampia musiikissa yleensäkin kuin relatiivikorvaiset. Piste.

        Tuo nyt on jo vähän liioittelua. Mielestäni (lahjakkailla) relakorvaisilla on samat mahdollisuudet tulla hyväksi muusikoksi kuin (lahjakkailla) absokorvaisilla. Ei se absokorvaisuus susta mitään musikaalisuuden ylijumalaa tee. Itselläni on absokorva, mutta kunnioitan tasapuolisesti hyviä muusikoita, oli heillä sitten absokorva tai ei.


      • azz75
        Absolute kirjoitti:

        Tuo nyt on jo vähän liioittelua. Mielestäni (lahjakkailla) relakorvaisilla on samat mahdollisuudet tulla hyväksi muusikoksi kuin (lahjakkailla) absokorvaisilla. Ei se absokorvaisuus susta mitään musikaalisuuden ylijumalaa tee. Itselläni on absokorva, mutta kunnioitan tasapuolisesti hyviä muusikoita, oli heillä sitten absokorva tai ei.

        Mielestäni en liioitellut, mutta se oli vaan oma mielipiteeni asiasta. Kukin saa ajatella miten tykkää.


      • Alma
        Alma kirjoitti:

        Jos vihjaat, että opit asioita helpommin absokorvasi takia, pidät jo itseäsi parempana. Oppiminen on minulle ihan yhtä helppoa kuin sinulle. Korvani on puhdas ja puleerattu.

        Alma Media.


      • ville
        Alma kirjoitti:

        Jos vihjaat, että opit asioita helpommin absokorvasi takia, pidät jo itseäsi parempana. Oppiminen on minulle ihan yhtä helppoa kuin sinulle. Korvani on puhdas ja puleerattu.

        en tiedä opinko asioita helpommin juuri absokorvani takia. sanoinko niin? luulen, että siihen vaikuttaa musikaalisuus ja sen takia siinä ei välttämättä ole mitään eroja relakorvaisten ja absojen välillä. eli en pidä itseäni mitenkään parempana kuin relakorvaisia. mistä tuollainen asenne muuten tulee?


      • säv. opiskelija
        azz75 kirjoitti:

        Mielestäni en liioitellut, mutta se oli vaan oma mielipiteeni asiasta. Kukin saa ajatella miten tykkää.

        Luulin tehneeni jo selväksi että on paljon suuria säveltäjiä ilman AK:ta. Ravel, Schumann, Brahms, Wagner, Weber, Stravinski... Miten sitten voi sanoa, että absokorvaiset ovat lahjakkaampia kuin relakorvaiset. Absoluuttinen sävelkorva ei ole yhtä kuin korkein mahdollinen musikaalisuus. Sostakovitsilla oli ilmiömäisiä musiikillisia kykyjä. Sen lisäksi, että hänellä oli absoluuttinen korva hänellä oli myös hämmästyttävä musiikillinen muisti ja hahmotuskyky. Jos hän kuuli esimerkiksi jonkin sinfonian kantaesityksen, hän kykeni toistamaan jokaisen stemman muistista ja vaikka kirjoittamaan sen ylös. Tämän tiedon voitte tarkistaa. Hän oli täysin käsittämätön! Mutta millaista musiikkia hän teki. Minun mielestäni hirveetä soopaa. Todella mautonta, sielutonta ja tyhjänpäiväistä!! Yksi huonoimmista säveltäjistä, jonka tunnen. Mutta yksi suurimmista neroista musiikillisten kykyjen osalta.
        Toinen esimerkki on L.Segerstam. Absokorva ja samantyyppinen kuin Sosta, mutta maailman surkein säveltäjä. Täys paska.
        Että siinä teille absokorvaa! Turha nyt kenenkään absokorvan kirjoittaa, että on musikaalisempi kuin esim. Brahms. Varmaan tekin tällä hetkellä soitatte näitä lahjattomia säveltäjänpuolikkaita: Schumann, Ravel, Weber, Wagner, Brahms, Stravinski.


      • Alma
        azz75 kirjoitti:

        "Abso ei osaa mitään mitä relatiivinen ei voisi osata." Koita itse relakorvinesi tunnistaa sävellaji jostakin biisistä ilman mitään soitinta. Ajattele vähän ennen kuin kirjoitat mitään tuollaista tänne palstalle. Kyllä absokorvaiset ovat lahjakkaampia musiikissa yleensäkin kuin relatiivikorvaiset. Piste.

        "Koita itse relakorvinesi tunnistaa sävellaji jostakin biisistä ilman mitään soitinta."

        Haloo ihminen! Mistä puhut? Asiantunteva rela tunnistaa sävellajit helposti mistä tahansa biisistä ilman soittimia. Raudan avulla, tottakai. Kumpikin hallitsee sävellajin määrittelyn. Mistä siis puhut?


      • Alma
        ville kirjoitti:

        en tiedä opinko asioita helpommin juuri absokorvani takia. sanoinko niin? luulen, että siihen vaikuttaa musikaalisuus ja sen takia siinä ei välttämättä ole mitään eroja relakorvaisten ja absojen välillä. eli en pidä itseäni mitenkään parempana kuin relakorvaisia. mistä tuollainen asenne muuten tulee?

        Kerropa sinä? Tunnet ehkä kaltaisesi. Ja minä olen liian monta kertaa tavannut absoja karmit kaulassa. Pullistelu on silti turhaa, asian korostamisella paikataan selvästi muita musiikillisia puutteita.


      • azz75
        Alma kirjoitti:

        "Koita itse relakorvinesi tunnistaa sävellaji jostakin biisistä ilman mitään soitinta."

        Haloo ihminen! Mistä puhut? Asiantunteva rela tunnistaa sävellajit helposti mistä tahansa biisistä ilman soittimia. Raudan avulla, tottakai. Kumpikin hallitsee sävellajin määrittelyn. Mistä siis puhut?

        tarkoitin tuolla myös äänirautaa, siis kaikkia apuvälineitä.


      • eke
        Ashitaka kirjoitti:

        Minä ainakin haluaisin sellaiset kuuloelimet. Rakastan pianonsoittoa ja olen toivonut absoluuttista sävelkorvaa siitä asti kun äiti selitti mitä se tarkoittaa. Aarh, tämä kaipuu on niin raastavaa.
        Näköjään ei aina ole herkkua omistaa tuollaista, mutta en voi muuta kuin haaveilla, kun en sellaisia omista.

        Hauskaa joulun alusta

        Samoin!


      • melina87
        Alma kirjoitti:

        Kerropa sinä? Tunnet ehkä kaltaisesi. Ja minä olen liian monta kertaa tavannut absoja karmit kaulassa. Pullistelu on silti turhaa, asian korostamisella paikataan selvästi muita musiikillisia puutteita.

        niin, mutta ei välttämättä. kaikki tuntemani absot ovat ei-pullistelevia kaikin puolin musiikillisesti lahjakkaita ihmisiä. mutta ehkä tuollaiset itsensä muiden yläpuolelle laittajat absot ovat vain pieni osa tästä ryhmästä. mun mielestä heitä kaikkia ei saisi leimata tuollaisiksi.


      • Erkki-.Pekka
        eke kirjoitti:

        Samoin!

        Ei todellakaan kannata kadehtia. Niistä on vain harmia.


      • azz75
        säv. opiskelija kirjoitti:

        Luulin tehneeni jo selväksi että on paljon suuria säveltäjiä ilman AK:ta. Ravel, Schumann, Brahms, Wagner, Weber, Stravinski... Miten sitten voi sanoa, että absokorvaiset ovat lahjakkaampia kuin relakorvaiset. Absoluuttinen sävelkorva ei ole yhtä kuin korkein mahdollinen musikaalisuus. Sostakovitsilla oli ilmiömäisiä musiikillisia kykyjä. Sen lisäksi, että hänellä oli absoluuttinen korva hänellä oli myös hämmästyttävä musiikillinen muisti ja hahmotuskyky. Jos hän kuuli esimerkiksi jonkin sinfonian kantaesityksen, hän kykeni toistamaan jokaisen stemman muistista ja vaikka kirjoittamaan sen ylös. Tämän tiedon voitte tarkistaa. Hän oli täysin käsittämätön! Mutta millaista musiikkia hän teki. Minun mielestäni hirveetä soopaa. Todella mautonta, sielutonta ja tyhjänpäiväistä!! Yksi huonoimmista säveltäjistä, jonka tunnen. Mutta yksi suurimmista neroista musiikillisten kykyjen osalta.
        Toinen esimerkki on L.Segerstam. Absokorva ja samantyyppinen kuin Sosta, mutta maailman surkein säveltäjä. Täys paska.
        Että siinä teille absokorvaa! Turha nyt kenenkään absokorvan kirjoittaa, että on musikaalisempi kuin esim. Brahms. Varmaan tekin tällä hetkellä soitatte näitä lahjattomia säveltäjänpuolikkaita: Schumann, Ravel, Weber, Wagner, Brahms, Stravinski.

        Minkä takia sitten kaikki maailman suosituimmat ja PARHAAT säveltäjät ovat absokorvaisia? Schumann, Ravel, Weber, Wagner, Brahms ja Stravinski eivät ole mielestäni kovin kummoisia. Lapsikin säveltää paremmin.


      • Ashitaka
        pianisti1 kirjoitti:

        "absokorvainen oppii relatiivikorvaisia paremmin soittamaan ja on muutenkin enemmän kiinni musiikissa jatkuvan sävelkorkeuksien analysoimisen takia ---> absokorvainen oppii tekniikan nopeammin ja voi keskittyä musiikkiin aikaisemmin kuin muut, esim. saman ikäluokan soittajat ---> hän osaa sekä soittaa että tulkita paremmin kuin muut"

        En todellakaan sanoisi noin! Mulla on kunnia tuntea monia suuria muusikoita ja monellakaan heistä ei ole absoluuttista sävelkorvaa ja silti he ovat aivan VALTAVAN musikaalisia upeita tulkitsijoita sekä teknisesti aivan suvereeneja, olleet tätä kaikkea jo nuorena..

        Mutta pystytkö sanomaan, että he eivät olisi kehittyneet loistaviksi jo nuorempina, jos heillä olisi ollut absoluuttinen sävelkorva?


      • kapakkalaulaja
        azz75 kirjoitti:

        "Abso ei osaa mitään mitä relatiivinen ei voisi osata." Koita itse relakorvinesi tunnistaa sävellaji jostakin biisistä ilman mitään soitinta. Ajattele vähän ennen kuin kirjoitat mitään tuollaista tänne palstalle. Kyllä absokorvaiset ovat lahjakkaampia musiikissa yleensäkin kuin relatiivikorvaiset. Piste.

        azz75 kirjoittaa:"Kyllä absokorvaiset ovat lahjakkaampia musiikissa yleensäkin kuin relatiivikorvaiset. Piste."

        Saisko tälle väitteelle jotain perusteluja? Oletko kenties lukenut jonkun tutkimuksen, joka viittaa tähän suuntaan? Olisi hauska kuulla mikä se on, jos sellainen on olemassa!

        Tai ehkä tämä on sellainen parkkiintunut mielipide oikeen pisteellä. Mutta kun tämä on keskustelupalsta, niin olisi mukava kuulla niitä perusteluja, saatais muhevaa keskustelua aikaiseksi pelkän juupas-eipä-kinailun sijaan!

        Niin että azz75 - perusteluja peliin!


      • Alma
        azz75 kirjoitti:

        tarkoitin tuolla myös äänirautaa, siis kaikkia apuvälineitä.

        ...siis puhut?


      • Alma
        melina87 kirjoitti:

        niin, mutta ei välttämättä. kaikki tuntemani absot ovat ei-pullistelevia kaikin puolin musiikillisesti lahjakkaita ihmisiä. mutta ehkä tuollaiset itsensä muiden yläpuolelle laittajat absot ovat vain pieni osa tästä ryhmästä. mun mielestä heitä kaikkia ei saisi leimata tuollaisiksi.

        oikeassa. Eivät toki kaikki ole sellaisia. Ne vähälukuiset ovat kuitenkin niin perin kovaäänisiä...


      • saarael
        Erkki-.Pekka kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata kadehtia. Niistä on vain harmia.

        Musiikin tärkein elementti on rytmi, erityisesti jazz/pop ja muussa nk. rytmimusiikissa. Olen täysin varma, että henkilö, jolla on hyvä rytmitaju ja tavallinen sävelkorva pärjää huomattavasti paremmin vaikkapa jazzmuusikkona kuin henkilö, jolla on absoluuttinen sävelkorva, mutta ihan perusrytmitaju.

        Absoluuttinen sävelkorva ei tee vielä ihmisestä musikaalista - se on kallisarvoinen mauste seassa, mutta ei välttämätön muusikkouteen. Muusikkous on tunnetta, taitoa, eläytymistä, sitoutumista ja tuhansien tuntien harjottelua.

        Miten henkilö, joka soittaa vaikkapa pianoa ja klarinettia voisi elää absoluuttisen sävelkorvan kanssa? Klarinettihan on transponoitava instumentti, eli klarinetin d on pianon c. Tässä tapauksessa sanoisin, että on antiabsoluuttisuus on hyväksi :).

        Korvakuulo on hieman eri asia kuin absoluuttinen sävelkorva, mutta PALJON tärkeämpi. Korvakuuloa voi kehittää minkä ikäisenä tahansa. Voisin myös väittää että a.sävelkorvaakin voi hieman harjaannuttaa. Kaikki tietävät Für Elisen aloitussävelen e:n, joten kappaleiden kautta oppii tuntemaan sävelien nimet -->feikki absoluuttinen sävelkorva.

        Itselläni ei ole absoluuttista sävelkorvaa ja en kirjoittanut tekstiä katkeroituneena sen takia. Mutta usein on niin, että kellä on absokorva on hän muutenkin musikaalinen ja lahjakas.


      • wave
        ec22 kirjoitti:

        tästä tulkintakysymyksestä...oma johtopäätökseni:

        absokorvainen oppii relatiivikorvaisia paremmin soittamaan ja on muutenkin enemmän kiinni musiikissa jatkuvan sävelkorkeuksien analysoimisen takia ---> absokorvainen oppii tekniikan nopeammin ja voi keskittyä musiikkiin aikaisemmin kuin muut, esim. saman ikäluokan soittajat ---> hän osaa sekä soittaa että tulkita paremmin kuin muut

        Tulkinta on turhaa, jos ei hallitse tekniikkaa eli ei osaa soittaa/laulaa. Ja tekniikka ei riitä kunnolliseen soittotaitoon, eli tarvitaan myös tulkintaa.

        okei...toi oli siis vaan mun oma teoria. älkää nyt vetäkö hernettä nenään;)

        miten niin absoluuttisen korvan omaava muka oppii nopeammin tekniikan ja voi muka keskittyä nopeammin musiikkiin? höpö höpö sanon minä! kehittynyt muusikkokorva on sekä orkesterityössä että kamarimusiikissa ehdottomasti yhtä käyttökelpoinen kuin absoluuttinenkin, ellei jopa parempi. itse tunnen absoluuttisen korvan omaavia, jotka eivät kestä käydä konserteissa väärän viritystason vuoksi. sehän vasta hyödyllistä.


      • wave
        azz75 kirjoitti:

        "Abso ei osaa mitään mitä relatiivinen ei voisi osata." Koita itse relakorvinesi tunnistaa sävellaji jostakin biisistä ilman mitään soitinta. Ajattele vähän ennen kuin kirjoitat mitään tuollaista tänne palstalle. Kyllä absokorvaiset ovat lahjakkaampia musiikissa yleensäkin kuin relatiivikorvaiset. Piste.

        ja mitäs käytännön hyötyä tuosta sävellajin tunnistamisen taidosta sitten olisi? itse en ymmärrä väitettäsi siitä, että absoluuttisen omaavat olisivat lahjakkaampia, kuin muut. kyllähän he ehkä puhtaasti soittavat, mutta itse olen tavannut useitakin absoluuttisen omaavia, jotka ymmärtävät kyllä yksittäisten säveltasojan päälle, mutta entäpä kaikki muut aspektit, joita musiikista löytyy? millä perusteella absoluuttiset niitä ymmärtäisivät muita paremmin?


      • wave
        Ashitaka kirjoitti:

        Mutta pystytkö sanomaan, että he eivät olisi kehittyneet loistaviksi jo nuorempina, jos heillä olisi ollut absoluuttinen sävelkorva?

        nyt tullaankin siihen kysymykseen: miten sinä perustelisit sen, että absokorvainen tulisi paremmaksi muusikoksi nuorempana? en ymmärrä tätä kantaa. sitä paitsi mitä väliä sillä on, kuinka vanhana muusikko on loistava? suurin osa entisistä lapsineroistakin sanoo, ettei millään, mitä tapahtui ennen 20. ikävuotta ole ollut merkitystä heidän urallaan.


      • 28lorelei
        saarael kirjoitti:

        Musiikin tärkein elementti on rytmi, erityisesti jazz/pop ja muussa nk. rytmimusiikissa. Olen täysin varma, että henkilö, jolla on hyvä rytmitaju ja tavallinen sävelkorva pärjää huomattavasti paremmin vaikkapa jazzmuusikkona kuin henkilö, jolla on absoluuttinen sävelkorva, mutta ihan perusrytmitaju.

        Absoluuttinen sävelkorva ei tee vielä ihmisestä musikaalista - se on kallisarvoinen mauste seassa, mutta ei välttämätön muusikkouteen. Muusikkous on tunnetta, taitoa, eläytymistä, sitoutumista ja tuhansien tuntien harjottelua.

        Miten henkilö, joka soittaa vaikkapa pianoa ja klarinettia voisi elää absoluuttisen sävelkorvan kanssa? Klarinettihan on transponoitava instumentti, eli klarinetin d on pianon c. Tässä tapauksessa sanoisin, että on antiabsoluuttisuus on hyväksi :).

        Korvakuulo on hieman eri asia kuin absoluuttinen sävelkorva, mutta PALJON tärkeämpi. Korvakuuloa voi kehittää minkä ikäisenä tahansa. Voisin myös väittää että a.sävelkorvaakin voi hieman harjaannuttaa. Kaikki tietävät Für Elisen aloitussävelen e:n, joten kappaleiden kautta oppii tuntemaan sävelien nimet -->feikki absoluuttinen sävelkorva.

        Itselläni ei ole absoluuttista sävelkorvaa ja en kirjoittanut tekstiä katkeroituneena sen takia. Mutta usein on niin, että kellä on absokorva on hän muutenkin musikaalinen ja lahjakas.

        Mielestäni ab. korva on hyödyllinen työkalu, ei missään mielessä välttämätön.
        Se kuitenkin auttaa paljon: vertaisin abso vs. relatiivikorvaa väri vs. mustavalkoista näköä.
        Voi esim. säveltää ilman soitinta vieressä, mutta kuten on jo sanottu, on monia lahjakkaita säveltäjiä joilla ei ole sitä. Se voi myös olla hyvin ärsyttävää jos jokin on epävireessä.
        Transponointia vertaisin siihen, että pitää kopioida maalaus, mutta vaikka pitäisi maalata punaiset kohdat oranssilla, oranssit keltaisella jne. Sitä voi kuitenkin treenata, ja voi oppia transponoimaan nopeasti. Jos on abso, tällainen taito on välttämätön.


      • Paleltui
        mary kirjoitti:

        olen mukana pienessä lauluyhtyeessä ja olen saanut aika monta kertaa kuulla, että "voi kun olisi absoluuttinen sävelkorva, niin ei tarvitsisi käyttää äänirautoja" (meillä ei ole pianoa käytettävissämme). Esimerkiksi moniääniset laulelot sujuisivat hieman helpommin jos vaikka yhdelläkin jäsenellä olisi absoluuttinen sävelkorva.

        Olisiko hänellä ?
        http://www.youtube.com/watch?v=jzM84TH8Es0


      • problemsolved
        mary kirjoitti:

        olen mukana pienessä lauluyhtyeessä ja olen saanut aika monta kertaa kuulla, että "voi kun olisi absoluuttinen sävelkorva, niin ei tarvitsisi käyttää äänirautoja" (meillä ei ole pianoa käytettävissämme). Esimerkiksi moniääniset laulelot sujuisivat hieman helpommin jos vaikka yhdelläkin jäsenellä olisi absoluuttinen sävelkorva.

        No ei kait äänirauta montaa euroa maksaisi?


      • Anonyymi

        Mä oon multiinstrumentalisti. Osaan soittaa kaikkia soittimia yhtä huonosti.


    • en tiedä

      yhtään mitään musiikin teoriasta, eikä oikeastaan kiinnosta. Pianoa osaan käsitellä vaikka en ole päivääkään opiskellut. Äidin maidosta sen olen imenyt, kaikki perheessä on jollain tapaa musikaalisia. Isoäidillä oli absokorva, tosin hän myös opiskeli musiikkia. Tahtoisin todella paljon treenata musiikkia itsekseni kotona, täytyisi vain saada rahaa soittimiin >:( Liika teoreettinen opiskelu kenties tappaa luovuuden.

    • 20

      Ei teoria tapa luovuutta. Tai jos tappaa, niin ei sitä luovuutta alunperin ollutkaan.

    • minkkuz

      mulla itelläni on, muilla perheestä ei

    • akuankkaitkee

      Jos asettaa äänet vaikka naamassa paljolti jonnekin maskiin tai johonkin ,niin mitä perhanaa siinä kuin vain ööö... vääntää nuottei niinkutsuttuja...

    • Anonyymi

      hieman tympii sana absoluuttinen, mut joo kai semmone joillaki o.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe