Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Avoliitto ahdistaa..

Apuvata

Onko jollain muulla ollut samanlaista tunnetta, kun yhteenmuutto tulee ajankohtaiseksi, niin itsellä iskee aivan hirveä ahdistuneisuus. Kyseessä siis muutto kumppanin luo satojen kilometrien päähän omasta kotipaikasta. Fyysinen paha olo ja paine sisällä on järkyttävä, ruoka ei maistuja yöllä ei saa nukutuksi. Oletteko päässeet asian yli ja miten, mikä oli suhteen lopputulos? Onko järkeä edes yrittää?

11

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinmitäjärkee

      Ei taida olla järkeä yrittää. Juttele jonkun psykologin tai pariterapeutin kanssa.

    • KommenttiKeijo

      Sinun tulisi selvittää että onko tuo ahdistuneisuus sitä ettet halua muuttaa hänen kanssa yhteen=alitajuisesti et pidä siitä tyypistä vai joku irrationaalinen pelko. Esim. Kun muuttaa toisen kanssa yhteen, menettää kaiken vapauden. Sun pitää tutkia nyt vähän sisintäsi ja erotella faktat luuloista.

    • opeliini1

      Jokainen solu kehossasi kieltää yhteenmuuton. Jokainen molekyyli aivoissasi kieltää yhteenmuuton. Sinä yrität taistella kaikkea todellista tietoutta vastaan.
      Tottakai kehosi protestoi kun et muuten tajua noin itsestään selvää asiaa!!!!!!!!!!!!!
      Miksi siis et kuuntelisi onaa sanomaasi, se kuitenkin on aina oikeassa.

    • vadsoy

      Sinulla on edessä monta valtavaa mullistavaa asiaa: muutto uudelle paikkakunnalle kauas kaikesta tutusta. Muutto yhteen toisen ihmisen kanssa, joka vaatii valtavasti muutakin kuin sitä rakkautta. Opetteleminen kokonaan uudenlaiseen arkeen... ei ihme että ahdistaa! Ja jos ei ahdistaisi, et olisi normaali ihminen!
      Minun mielestäni kuitenkin maltti on valttia tässäkin. Koskaan ei mielestäni pidä syöksyä suin päin suuriin muutoksiin, jos niihin ei todellakaan ole valmis. Romahdus on melkeinpä fakta jos nyt et kuuntele itseäsi!
      Voisitteko hidastaa vauhtia? Edetä maltillisesti ja miettiä kompromisseja?

      • Apuvata

        Kiitos Vadsoy ja muutkin asiallisista viesteistä Maltettu on jo 2,5 vuotta ja kyllä tässä jo oma sekä miehen jaksaminen ainaiseen matkustamiseen ja VR:n sponsorointiin alkaa olemaan koetuksella. Oman mausteensa soppaan heittää miehen lapset jotka eivät ole mitään ...unelmia. Onko kyseessä ahdistuneisuushäiriö jonka voi ehkä parantaa vai vaan se yksinkertainen tosiasia, että mies ja koko kuvio ei ole minulle oikea? Todella kamala ajatus erokin :(


      • cvcvxvx
        Apuvata kirjoitti:

        Kiitos Vadsoy ja muutkin asiallisista viesteistä Maltettu on jo 2,5 vuotta ja kyllä tässä jo oma sekä miehen jaksaminen ainaiseen matkustamiseen ja VR:n sponsorointiin alkaa olemaan koetuksella. Oman mausteensa soppaan heittää miehen lapset jotka eivät ole mitään ...unelmia. Onko kyseessä ahdistuneisuushäiriö jonka voi ehkä parantaa vai vaan se yksinkertainen tosiasia, että mies ja koko kuvio ei ole minulle oikea? Todella kamala ajatus erokin :(

        No tuo lapsiasia minuakin ahdistaisi, jos suhde heihin päin ei tuntuisi hyvältä. Pystyisikö sitä vielä vähän hiomaan paremmalle mallille, pitäähän sinun pystyä elämään heidän kanssaan saman katon alla? Lapsuus on toisaalta ohimenevä vaihe, ellei nyt sitten ole kyse aikuisista lapsista :)


      • kommentti_tai_jotain

        Älä nyt niin pönttö ole että miehen lapsenvahdiksi ja taloudenhoitajaksi alat. Voit toki muuttaa samalle paikkakunnalle, mutta ehdottomasti iki-omaan pikku kotiin. Mies on sinne tervetullut aina silloin tällöin kivoille pikku visiiteille (ilman lapsia) ja sinä voit mennä sinne kun HALUAT tavata koko jengin. Kaikki muu on psyko-sosio-ekonomista itsetuhokäytöstä, kuten alitajuntasi yrittää kimittää kuuroille korville. Kehitä omaa assertiivisuutta eli jämäkkyyttä niin miestä kuin kauhukakaroitakin kohti. Kivuliaasti ja hitaasti saatatte hitsautua uusperheeksi.
        Tai parissa vuodessa kadut katkerasti sitä, että olet kiltin perheenäidin roolia yrittänyt kiskoa yli voimiesi.


    • 7854

      Unohda yhteen mutto

    • ikuisestirakastunut

      Ei ole ollut. Kun löysin kumppanin, yhteenmuutto oli luonnollisin ratkaisu ja tätä yhteiseloa kestänyt jo kolmekymmentä vuotta, enkä päivääkään vaihtaisi pois.

    • 98451238

      Et selvästi halua yhteen asumaan. Joten ilmoitat että ei käy. Eihän tuo ole sen kummempaa. Älä ryhdy sellaseen mihin et ole ihan valmis sitoutumaan. Siitä ei hyvä seuraa.

    • PäinPelkoa

      Minun on helppoa ymmärtää miltä sinusta tuntuu, koska olen kokenut vastaavan tilanteen vain sillä erolla, että muutin 50 kilometrin päähän edellisestä asuinpaikasta. Olimme seurustelleet vajaa 2 vuotta ja muutto oli tavallaan pakollinen.. Oltiin vietetty paljon aikaa yhdessä, pisin yhtäjaksoinen aika oli kuukausi. Muuttoa oltiin aiottu jo aiemmin, mutta en kyennyt kovan ahdistuksen takia. Sitä siis siirrettiin ja minä työstin henkisesti asiaa niin paljon kuin pystyin, mutta lopulta tunsin, että on vain uskallettava ja mentävä muurin yli.

      Etukäteen muutossa minua ahdisti se, että joudun luopumaan omasta tilastani ja rauhastani. Olin asunut koko aikuisikäni yksin. Se oli minulle tuttua ja turvallista. Olin muuttamassa miehen luokse, jolla oli kaksi lasta iältään 6 ja 12 vuotta. Vastassa oli kapinallinen teini, joka ei halunnut minua saman katon alle (hän asui isänsä luona). Mietin, että mitenkä tulen toimeen teinin kanssa? Miten rakennan suhteen häneen? Mitä jos en jaksa häntä?

      Joku sanoo, että älä muuta, jos pelottaa! Ei se aina niin mene! Joskus ihmisen pitää vain mennä pelkoa päin.. kohdata se ja mennä läpi. Ei elämässä voi aina varmistella, joskus pitää uskaltaa mennä uuteen ja luottaa, että elämä kantaa.

      Tiesin etukäteen, että muutto ei tule olemaan minulle helppo ja että joudun käymään läpi melkoisen prosessin, koska olen ihan uudessa elämäntilanteessa. Mikä on minun roolini tässä uusperhekuviossa? Olen joku äitipuoli, mitä se tarkoittaa? Mitä minulta odotetaan? Miten opin elämään lapsipuolteni kanssa? Miten osaan ottaa kaikki huomion? Tunsin, että mielessäni oli täysi kaaos.. kuin korttipakka joka oli täysin sekaisin ja piti vain luottaa, että aikaa myöten tästä tulee jotain selvyyttä.

      Pahin tunnetason myllerrys kesti monta kuukautta.. asuminen uudessa paikassa ahdisti välillä pirusti. Mietin, että teinkö virheen. Tunsin surua luopuessani entisestä, mutta tunsin, että en halunnut palata sinnekään. Oli vain yksi tie mennä eteenpäin ja kohdata kaikki mikä tulee.

      Aikaa myöten kaikki alkoi helpottamaan ja aloin tuntea uuden paikan kodikseni. Äitipuolen rooli ei sitten ollutkaan se kaikkein helpoin. Se tarjosi erilaisia haasteita monta vuotta, mutta toisaalta elämässä on haasteita olipa ne sitten ydin tai uusperheessä. Minä kasvoin ja me kaikki kasvoimme. Olen nykyään tyytyväinen ja onnellinen elämääni. Ja iloinen, että uskalsin ottaa tuon ratkaisevan askeleen.

      Sinuna minä erittelisin nuo pelot, jotta saat selvyyden, että mistä ahdistus johtuu. Voisitko käsitellä sitä miehesi kanssa? Hyvä olisi miettiä myös se takaportti valmiiksi, että jos elämä menee liian vaikeaksi, niin pääsetkö sieltä jonnekin "jäähylle" tai voitko muuttaa jollekin tutulle ennen uuden asunnon etsimistä? Minua ainakin helpotti tosi paljon ajatus, että jos tuntuu liian vaikealta, niin voin aina muuttaa pois ja minun ei tarvitse jäädä mahdottomaan tilanteesen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe