Miten asennan windowsin uudelleen?

tarviinapua

reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key

antaa tuollaista virheilmoitusta eikä pääse edemmäksi. kyseessä asuksen läppäri ja biosissa ensimmäisenä käynnistysvaihtoehtona on hard disk drive (hdd). kokeiltu on myös cd/dvd ensimmäisenä eikä edisty vaan antaa tuon virhesanoman. Haluaisin nyt asentaa windowsin kokonaan uudestaan mutta miten pääsisin siihen?

21

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asennusmedialta. Eli laita se dvd asemaan ja boottaa kone sen kautta.

      • tarviinlisääapua

        Asennusmedian olen laittanut cd/dvd asemaan ja laittanut käynnistämään levyltä mutta tuo virheilmoitus vaan tulee siihen ennenkuin tulee se teksti "paina mitä tahansa näppäintä käynnistääksesi levyltä" ... omituista! mitähän voisin tehdä seuraavaksi?


      • tarviinapua

        Eli siis tarkoitin että tuota jälkimmäistä tekstiä ei tule lainkaan...


      • sjit024
        tarviinlisääapua kirjoitti:

        Asennusmedian olen laittanut cd/dvd asemaan ja laittanut käynnistämään levyltä mutta tuo virheilmoitus vaan tulee siihen ennenkuin tulee se teksti "paina mitä tahansa näppäintä käynnistääksesi levyltä" ... omituista! mitähän voisin tehdä seuraavaksi?

        väärin poltettu levy tai cd asema ei tue kyseistä levytyyppiä tai sitten koko asema on paskana. esim. alkuaikaiset dvd asemat eivät välttämättä tue kaikkia eri dvd levyjä esim. dvd - r dvd r dvd - rw dvd rw jn e


    • åålperi

      Kovalevy kuollut.

      • onkomahdollista

        Vaikka kovalevy näkyykin biosissa?


      • luultavasti dvd asema tiensä päässä niinkuin sjit024 sanoi.


      • aikaoutoa

        Mutta miten se voi vaikuttaa siihen että windows ei käynnisty jos siinä on windows 7 asennettuna joka on toiminut täysin normaalisti eikä ole mitään sörkitty että olisi sekaisin mennyt. Yhtäkkiä ei vaan enää lähde tuosta virheilmoituksesta pidemmälle.


      • aikaoutoa kirjoitti:

        Mutta miten se voi vaikuttaa siihen että windows ei käynnisty jos siinä on windows 7 asennettuna joka on toiminut täysin normaalisti eikä ole mitään sörkitty että olisi sekaisin mennyt. Yhtäkkiä ei vaan enää lähde tuosta virheilmoituksesta pidemmälle.

        Ei mitenkään. Pelkästään kovalevyn rikkoutuminen vaikuttaa tuohon mutta ei DVD aseman sillä ei Windows ole sinne asennettu.


      • kylälähtee
        aikaoutoa kirjoitti:

        Mutta miten se voi vaikuttaa siihen että windows ei käynnisty jos siinä on windows 7 asennettuna joka on toiminut täysin normaalisti eikä ole mitään sörkitty että olisi sekaisin mennyt. Yhtäkkiä ei vaan enää lähde tuosta virheilmoituksesta pidemmälle.

        Kyll se lähtee, annat vaan kenkää kunnolla, lähtee karstat koneesta, sitten oikein vinkuen starttaa.


      • pitäiskökokeilla

        Hmm, pitäisikö kokeilla ottaa kovalevy pois ja testata pöytäkoneeseen? Saisi poissuljettua mahdollisuuden että kovalevy olisi sökönä?


      • Päihdelääkäri2
        onkomahdollista kirjoitti:

        Vaikka kovalevy näkyykin biosissa?

        Biosissa "näkyvä" levy ei välttämättä merkitse mitään Windowsissa. (Päinvastoin kuin Unixissa ja Linuxissa).

        Mene START --> TIETOKONE --> TIETOKONE --> HALLITSE --> LEVYNHALLINTA ja sieltä näet reaalitilassa toimivat kiintolevyt Windowsissa..


    • fdsafdsa

      1) Eikös läppäreissä yleensä ole palautusosio kovalevyllä? No ymmärrän kyllä jos haluat tehdä puhtaan asennuksen levyltä, jossa on vain Windows - parempi lopputulos ilman bloatwarea.

      2) Onko cd/dvd-levy poltettu oikein. Ei riitä että polttaa sen ison tiedoston sellaisenaan levylle, vaan sen sisältö pitää polttaa, eli jokin burn image to disk -tyyppinen vaihtoehto polttosoftasta. Lisäksi taisi olla niin, että dvd-levy pitää erikseen määritellä boottaavaksi(niin paljon aikaa, etten enää muista) ja levy piti ehkä vielä "päättää"

      3) valitse ensimmäiseksi boottaavaksi laitteeksi dvd-asema (onnistuu BIOS:sta, mutta taidat sen jo tietääkin)

      Ongelmia voi tuon cd/dvd-levyn lisäksi olla, jos dvd-asema on osittain tai kokonaan rikki. Näiden lisäksi en muuta keksi.

      • mitäpitäisitehdä

        Sain kuin sainkin ulkoisen dvd aseman avulla lukemaan asennusmedian... kun pääsin vaiheeseen missä valitaan mikä asema formatoidaan ja minne asennetaan uusi windows niin se lista on kokonaan tyhjä, ei näy mitään! mitä pitäisi nyt tehdä? bios kuitenkin löytää kovalevyn ja pystyn vaihtamaan käynnistysjärjestystä.

        Kuva tilanteesta:

        http://aijaa.com/ubYBc1


      • åålperi
        mitäpitäisitehdä kirjoitti:

        Sain kuin sainkin ulkoisen dvd aseman avulla lukemaan asennusmedian... kun pääsin vaiheeseen missä valitaan mikä asema formatoidaan ja minne asennetaan uusi windows niin se lista on kokonaan tyhjä, ei näy mitään! mitä pitäisi nyt tehdä? bios kuitenkin löytää kovalevyn ja pystyn vaihtamaan käynnistysjärjestystä.

        Kuva tilanteesta:

        http://aijaa.com/ubYBc1

        ALOITTaJAN kannattaisi käyttää samaa nimimerkkiä koko ajan.

        Usko vaan että kovo on kuollut.
        Jos kyse olisi pöytäkoneesta kehoittaisin vaihtamaan kovon piuhan.
        Tuollaisia ilmoituksia tuppaa tulemaan varsinkin vanhoilla IDE-kokeilu_kovoilla joita vaihtelee koneeseen. Ide-piuha kestää muutaman kymmentä vaihtoa. Mutta läppäri on eri juttu.


      • fdsafdsa
        mitäpitäisitehdä kirjoitti:

        Sain kuin sainkin ulkoisen dvd aseman avulla lukemaan asennusmedian... kun pääsin vaiheeseen missä valitaan mikä asema formatoidaan ja minne asennetaan uusi windows niin se lista on kokonaan tyhjä, ei näy mitään! mitä pitäisi nyt tehdä? bios kuitenkin löytää kovalevyn ja pystyn vaihtamaan käynnistysjärjestystä.

        Kuva tilanteesta:

        http://aijaa.com/ubYBc1

        Kokeile ensin rämpätä tuota päivitä nappia, sitten kokeile jos herää kun käyt tuolla asema-asetukset kohdassa. Sitten voisit hidastaa boottausta BIOS-asetuksista, jos siellä on vaikka joku Quickboot tms. päällä, niin ota väliaikaisesti pois päältä. Voi myös riittää sekin, että boottaat koneen kerran tai pari jos kovalevy ei aina herää mukana ajoissa. Jos se olisi normaalisti boottaavana asemana, se heräisi, mutta ehkä se nyt ei sitten tykkää herätä kun on läppärin virransäästöasetuksia ja luulee ehkä, ettei sitä nyt tarvita kun mikään ohjelma ei ole sen perään kysellyt.

        Muistelisin törmänneeni jossain tilanteessa tuohon SSD-levyn kanssa. Silloin BIOS-piti päivittää että vanha kone tunnisti SSD-levyn jo bootin yhteydessä. Windowsin käynnissä ollessa se kyllä levyn tunnisti ja osasi käyttää. Onko läppärissäsi kuitenkin perinteinen kovalevy joka rapisee toimiessaan?

        Toinen juttu mikä tuota aiheutti joskus oli se, että BIOS:ssa oli SSD-levyä varten valittu nopeampi tila, kun taas perinteinen levy (ja muistaakseni dvd-asema) vaati vanhanaikaisen tilan. Eli AHCI-tila vai mikä olikaan voi olla ongelma. Tappelin silloin koneen kanssa tovin jos toisenkin että sain kaiken lopulta toimimaan.

        Sitten voi olla niinkin simppeli asia, että levy ei ehdi herätä nyt kun se ei ole boottaava, joten _voi_ auttaa jos disabloit quick bootin tai mikä vastaava siinä emolevyssä onkaan. Ideana siis se, että emolevy näyttää rauhassa BIOS-tiedot ennen kuin yrittääkään ladata mitään, jolloin ehkä kovalevy ehtii paremmin mukaan. Voi tietty olla että riittää kun boottaat koneen ja käynnistät asennusohjelman uudestaan jos esimerkiksi kovalevyn BIOS-ohjattu virransäästö (jos siinä joku sellainen on) sammuttaa levyn, eikä Windowsin asennussofta osaa sitä herättää.


      • fdsafdsa
        fdsafdsa kirjoitti:

        Kokeile ensin rämpätä tuota päivitä nappia, sitten kokeile jos herää kun käyt tuolla asema-asetukset kohdassa. Sitten voisit hidastaa boottausta BIOS-asetuksista, jos siellä on vaikka joku Quickboot tms. päällä, niin ota väliaikaisesti pois päältä. Voi myös riittää sekin, että boottaat koneen kerran tai pari jos kovalevy ei aina herää mukana ajoissa. Jos se olisi normaalisti boottaavana asemana, se heräisi, mutta ehkä se nyt ei sitten tykkää herätä kun on läppärin virransäästöasetuksia ja luulee ehkä, ettei sitä nyt tarvita kun mikään ohjelma ei ole sen perään kysellyt.

        Muistelisin törmänneeni jossain tilanteessa tuohon SSD-levyn kanssa. Silloin BIOS-piti päivittää että vanha kone tunnisti SSD-levyn jo bootin yhteydessä. Windowsin käynnissä ollessa se kyllä levyn tunnisti ja osasi käyttää. Onko läppärissäsi kuitenkin perinteinen kovalevy joka rapisee toimiessaan?

        Toinen juttu mikä tuota aiheutti joskus oli se, että BIOS:ssa oli SSD-levyä varten valittu nopeampi tila, kun taas perinteinen levy (ja muistaakseni dvd-asema) vaati vanhanaikaisen tilan. Eli AHCI-tila vai mikä olikaan voi olla ongelma. Tappelin silloin koneen kanssa tovin jos toisenkin että sain kaiken lopulta toimimaan.

        Sitten voi olla niinkin simppeli asia, että levy ei ehdi herätä nyt kun se ei ole boottaava, joten _voi_ auttaa jos disabloit quick bootin tai mikä vastaava siinä emolevyssä onkaan. Ideana siis se, että emolevy näyttää rauhassa BIOS-tiedot ennen kuin yrittääkään ladata mitään, jolloin ehkä kovalevy ehtii paremmin mukaan. Voi tietty olla että riittää kun boottaat koneen ja käynnistät asennusohjelman uudestaan jos esimerkiksi kovalevyn BIOS-ohjattu virransäästö (jos siinä joku sellainen on) sammuttaa levyn, eikä Windowsin asennussofta osaa sitä herättää.

        Tuosta AHCI-tilasta sen verran, että IDE-tilassa voi toimia. Sitten vaan tulee ongelmaksi se, että toivottavasti Windows ei mene sekaisin jos sen asennuksen jälkeen iskeekin takaisin AHCI-tilaan,joka on nopeampi.


    • tson
      • sivustohansetuokin

        Mitähän tuohon nyt sanoisi?


      • fdsafdsa

        "This web site has been reported as harmful.
        We recommend that you do not visit this web site."


    • Yxx_ohje

      Veikkaan että siellä biossista pitää valita vielä joku boot cd/dvd vaihtoehto. vaikka olet valinnut cd/dvd ensimmäiseksi käynnistysjärjestykseksi se ei osaa buutata konetta cd: kautta, mutta
      Huom! Jos koneessa on jo asennettu esim. Windows 7, asennuksen voi käynnistää suoraan
      työpöydältä tökkäämällä asennuslevy dvd asemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe