elämä yhdenkin lapsen kanssa voi olla rankkaa..

Pieniauringonvalo

Voisin kertoa oman kokemukseni siitä, että jo pelkästään yhden lapsen kanssa elämä voi olla rankkaa. Oma syyni tähän kyllä onkin sairaudet, joten en ehkä ole hyvä esimerkki tavallisesta perheestä. Mutta kerron silti hiukan lisää..Olen sairastanut jo aika pitkään masennusta ja pakko-oireista häiriötä. Jo odotusaikana aloin pelkäämään meneekö odotus toivotulla tavalla ja olin usein ahdistunut ja masentunut. Vauvan syntymän jälkeen maailmani ns.romahti. Tuntui, että mikään ei sujunut kunnolla...minut oli leikattu alapäästä ja haava oli älyttömän kipeä, minun oli vaikea olla. Vauvan hoito tuntui minusta vaikealta, koska kärsin erilaisista pakkoajatuksista ja pelkäsin, että teenkö vauvalle jotain pahaa. Imetyskin ahdisti minua. Noin kaksi kuukautta vauvan syntymän jälkeen..juuri ristiäisten jälkeen, minä ns.romahdin. Sanoin miehelleni, että tarvitsen apua..ja mieheni vei minut päivystykseen. Olin sitten psykiatrisella osastolla jonkun aikaa ja meillä kävi myös perhetyö.


Myöhemmin opin hoitamaan lastani yksin, mutta arjessa oli myös vaikeuksia. Lopulta päädyimme siihen, että lapsemme on usein päiväkodissa sinä aikana kun mieheni on töissä. Tämä järjestely on ollut hyvä, mutta kun lapsi sairastuu tuntuu että koko perheen voimat on kovilla.


Vieläkin kärsin välillä masennuksesta ja pakko-oireisesta häiriöstä. Olisin mielelläni aivan terve, todella vihaan näitä sairauksia. Joten olen joutunut päätymään siihen, että meille ei todennäköisesti koskaan voi tulla enempää lapsia..tai jos tulee, niin oman mielenterveyteni on oltava tasapainoinen.

Onko vertaistukea tai omia kokemuksia pikkulapsiajan rankkuudesta?

1

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on.rankkaa.joo

      On kokemuksia arjen rankkuudesta yhden lapsen kanssa, mutta ei baby bluesia (kesti n. kuukauden vauvan synnyttyä) kummaisemmista mielenterveysongelmista.

      Poika on nyt vähän päälle 1v. ja viimeiset n. 6 kuukautta on ollut oikeasti kiva ja ihana olla äiti, sitä ennen oli välillä todella rankkaa.

      Minullakin oli vaikea synnytys,, joka päätyi lopulta sektioon, ja sektion jälkeisistä komplikaatioista kärsin 2kk, vasta 7kk sektiosta olin täysin kunnossa, sitä ennen oli päivittäistä kipua. Vauvan ensimmäisen kahden kuukauden aikana sairastin myös kaksi kuumeista ja pitkäkestoista rintatulehdusta, jotka eivät meinanneet parantua millään. Lopulta sain vauvan ristiäisten jälkeen oman terveyteni kuntoon, mutta hän oli jo 2,5 kk vanha ja tuntuu, etten oman huonon kuntoni takia muista noista ekoista kuukausista mitään.

      Vauvani oli lisäksi "vaativa", halusi koko ajan olla sylissä tai lähellä, söi rintaa pitkiä pätkiä kerrallaan 2h välein ja nukkui päivisin vain kaksi tai kolme 30 min pätkää. 4 kuukauden iässä hän alko nukkua kunnon päikkäreitä, mutta sitten siihen asti hyvin nukutut yöt muuttuivat painajaiseksi kesän helteiden, valoisuuden ja liikkumaan oppimisen takia. 4-7kk:n iässä hän heräsi 5-10 kertaa yössä, ja alkusyksystä olin täysin loppu ja olin jo lähdössä terapiaan, kun kaikki vain itketti ja suretti. Sosiaalinen elämäkin loppui oikeastaan jo vauvan synnyttyä (moni kaveri ei halunnut enää olla kanssani), mutta tuossa unettomassa jaksossa se hävisi kokonaan, kun en vaan jaksanut pojan hoitoa enempää tehdä mitään.

      Lopulta alkusyksystä aloin päättäväisesti muuttaa pojan uniassosiaatioita ja hän alkoi nukkua kokonaisia öitä. Kuvaan tuli kuitenkin uusi ongelma: pojan infektioastma ja sairauskierre. Emme päässeet ikinä oikein minnekään, kun koko ajan lapsi oli kipeä, mutta toisaalta nautin suunnattomasti hänen hoidostaan, kun viimeinkin olin virkeä ja itse terve.

      Talvella sosiaalinen elämäkin alkoi pikkuhiljaa palata vanhoihin uomiinsa, mutta meidän poika on edelleen vaativa taapero ja todella herkkä, hän menee itkuiseksi ja selvästi stressaantuu uusista ihmisistä, paikoista ja rutiineiden muutoksista. Varmaan johtuu osittain temperamentista ja osittain siitä, että omat sairaudet ja hänen astmansa rajoittivat pitkään menoja ja tottui turvalliseen kotiarkeen liikaa. Vuoden alussa pääsimme viimein aloittamaan perhekerhon ja se on auttanut varsinkin minua, sillä välillä pääsee kotoa pois. Käymme myös kerran viikossa kahvilla/kaupungilla joko keskenään, lapsen isän tai mun kavereiden kanssa, jotta minäkin saan vähän sosiaalisia kontakteja. Lapsikin tykkää, mutta lämpenee tilaisuuksissa hitaasti, itkeskelee, kun pelkää uusia ihmisiä, ja heräilee usein seuraavana yönä, kun jotain kotiarjesta poikkeavaa on tehty. Se on raskasta, kun tietää, että omista nautinnollisista hetkistä poika "kärsii", ja itse kärsii niiden seurauksista seuraavina öinä.

      Äskettäin poika oli taas 1,5 viikkoa kipeä ja emme käyneet missään. Mieheni oli tuossa juuri samaan aikaan paljon töissä, laspsella oli paljon hengenahdistusta ja koko arki oli minun harteillani enkä päässyt yhtään hengähtämään. Silloin tuntui, että toista lasta ei tähän taloon tule, mutta toisaalta saan niin paljon iloa ja onnea lapsestani, että ehkä pojan vähän kasvettua haluaisinkin toisen lapsen.

      Yritän vain sanoa, että on muillakin sairautta (vaikkakin fyysistä), sairaita ja vaativia sekä herkkiä lapsia, mutta olen itse selviytynyt sillä, että ajattelen rankkojen aikojen olevan vain vaiheita ja menevän ohi. Lasta en kuitenkaan ikinä vaihtaisi mihinkään, rakastan häntä niin paljon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4568
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3998
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2551
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      199
      1589
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1296
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1253
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1208
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1203
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1163
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1075
    Aihe