Onko kukaan laittanut veneeseen vesikiertoista lattialämmitystä?
Johan se löytyy asuntovaunuista ja autoista.
Lattialämmityshän on mukavin lämmitysmuoto.
Lattialämmitys
25
1511
Vastaukset
- luukut
Ei ooo sitten luukkuja veneen lattiassa?
- yksisasananimierkki
Miksei lattialuukkujen alle voi vetää ohuita lämmitysvesiputkia pitkin pilssin reunoja vaikka useita kierroksia, ei ne paljon tilaa vie?
- hfhdjdkslspwoeieuryr
Miks ei ole?
Luukun osaltahan putkiston voi saranoida. - pilssi
hfhdjdkslspwoeieuryr kirjoitti:
Miks ei ole?
Luukun osaltahan putkiston voi saranoida.Putket vedetään pilssin reunoja pitkin, ei niitä luukkuihin kiinnitetä.
- hshsfsfafatsyus
pilssi kirjoitti:
Putket vedetään pilssin reunoja pitkin, ei niitä luukkuihin kiinnitetä.
Miks ei vedä lattian alle ja myös luukkuihi?
Miks jättää luukut kylmiks? - ei.ne.jää.kylmiksi
hshsfsfafatsyus kirjoitti:
Miks ei vedä lattian alle ja myös luukkuihi?
Miks jättää luukut kylmiks?lämpö nousee aina ylöspäin
- hyvin.lämpeni
yksisasananimierkki kirjoitti:
Miksei lattialuukkujen alle voi vetää ohuita lämmitysvesiputkia pitkin pilssin reunoja vaikka useita kierroksia, ei ne paljon tilaa vie?
Mulla on kahdessa aikaisemmassa veneessä ollut kiertovesilämmitys. Toisessa oli GeHå POD-petroolikamiina lämmön tuottajana ja toisessa Celsius-lämppäri. Kummassakin veneessä lämpöpattereihin menevät letkut (meno ja paluuletku)oli turkkilevyjen alla ja kummassakin veneessä se riitti lämmittämään koko "lattian" (olen kai niin vanha, että puhun yhä turkista ja turkkilevyistä enkä veneen lattioista).
Kun lämpö oli ollut päällä tunnin tai pari, sisällä oli kiva tassutella paljasjaloin vaikka ulkona oli kylmää.
- Joakim1
Aika järjetön ajatus, varsinkin purjeveneessä. Lattiapinta-alaa on aika pieni osa kokonaispinta-alasta, josta suurin osa on punkkia, sohvia, kaappeja jne. Oiskohan 10 m purjeveneessä lattiapintaa 6 m matkalla ja leveydeltään selvästi alle metri. Sanotaan vaikkapa 4 m2. 50 C 4 m2 lattiasta siistyy vasta 1,3 kW 20 C tilaan. Tuo riittäisi ehkä 10 asteen ulkolämpötilaan saakka, mutta 50 C lattia ei ole enää mukava paljain jaloin.
Turkkilevyjen alla on pääosin umpilaminaattia ja pahimmillaan teräsrakenteita. Noista lämpöä menisi hurjat määrät meriveteen, joten pitäisi olla myös hyvä eristys alaspäin.
Asunnoissa ja asuntoautoissa eristys on parempi ja ainakin asunnoissa lattiapinta-alaa on suhteessa paljon enemmän. Asunnoissa lattialämmityksen teho voi olla vaikkapa 60 W/m2, jolloin pinta-lämpötila on vain pari astetta huoneenlämpöä korkeampi.- FF27Charlotta
42 astetta on ainakin medical-puolella rajana pintalämpötilana ihokontaktissa. Paljonko pita-alaa tarvittaisiin 10 m hyvin eristetyssä veneessä esim. n. 6 asteen ulko-/veden lämpötilaa varten tuolla 42 asteella? Onko heittää mitään summittaista arviota?
- Joakim1
42 -> 20 siirtää n. 220 W/m2. 10 m2 riittäisi varmaan ylläpitämään helposti 6 asteessa, mutta lämmitys olisi aika hidasta. Tuollaisessahan on tyypillisesti 2,5-4 kW lämmitin.
- teoriajakäytäntö
Joakimin mukaan “aika järjetön ajatus, varsinkin purjeveneessä”. Silti itselläni on mukavat muistot kahden aikaisemman veneeni “lattilämmityksestä”.
Ensimmäinen oli 8-metrinen Laurin-kosteri, johon asensin lämpökierukalla varustetun GeHå POD-petroolikaminan ja kiertovesilämmityksen. Putkimalliset lämpöpatterit sijoitin neljän punkan ulkoreunan alle. Kamiinasta tuleva letku sijoitettiin turkkilevyjen alapuolelle, jossa se kiersi lämpöpatterista toiseen ja palasi paisuntasäiliön kautta kamiinaan. Kamiinan tehoksi ilmoiytetaan 1.3 kW. Se teho riitti lämmittämään koko veneen ja lattiaan. Lattian lämpeneminen oli itselleni uutta, koska aikaisemmissa veneissäni oli ollut Wallas, Thermic ja ekassa veneessäni Refleks. Kamiina kannatti systyttää hyvissä ajoin ennen satamaan tuloa, koska lämpeneminen kesti kauemmin kuin puhallinlämppärillä tai liiankin tehokkaalla Refleksillä.
Toisessa 35ft veneessäni “lattialämmitys” oli Baltic Yachtsin toteuttama aivan samalla systeemillä eli lämppärin vesiletkut turkkilevyjen alla. Lämpöpatterit olivat turkkilevyjen yläpuolella lattiarajassa. Lämppärinä Celsius (käyntiääni oli hyvin hiljainen). Lämmitys oli miellyttävä. - Joakim1
teoriajakäytäntö kirjoitti:
Joakimin mukaan “aika järjetön ajatus, varsinkin purjeveneessä”. Silti itselläni on mukavat muistot kahden aikaisemman veneeni “lattilämmityksestä”.
Ensimmäinen oli 8-metrinen Laurin-kosteri, johon asensin lämpökierukalla varustetun GeHå POD-petroolikaminan ja kiertovesilämmityksen. Putkimalliset lämpöpatterit sijoitin neljän punkan ulkoreunan alle. Kamiinasta tuleva letku sijoitettiin turkkilevyjen alapuolelle, jossa se kiersi lämpöpatterista toiseen ja palasi paisuntasäiliön kautta kamiinaan. Kamiinan tehoksi ilmoiytetaan 1.3 kW. Se teho riitti lämmittämään koko veneen ja lattiaan. Lattian lämpeneminen oli itselleni uutta, koska aikaisemmissa veneissäni oli ollut Wallas, Thermic ja ekassa veneessäni Refleks. Kamiina kannatti systyttää hyvissä ajoin ennen satamaan tuloa, koska lämpeneminen kesti kauemmin kuin puhallinlämppärillä tai liiankin tehokkaalla Refleksillä.
Toisessa 35ft veneessäni “lattialämmitys” oli Baltic Yachtsin toteuttama aivan samalla systeemillä eli lämppärin vesiletkut turkkilevyjen alla. Lämpöpatterit olivat turkkilevyjen yläpuolella lattiarajassa. Lämppärinä Celsius (käyntiääni oli hyvin hiljainen). Lämmitys oli miellyttävä.Ei tuo ole lattialämmitys. Itse ainakin ymmärrän lattialämmityksen niin, että kaikki lämpö tuodaan lattiapinnan alla olevan lämpöelementin kautta eikä pattereita ole lainkaan. Tuo ei tule riittämään. Tietysti myös lattiaa voi lämmittää.
8 m perinteisessä venessä lämmitettevä tila on varsin pieni, joten varmasti 1,3 kW riittää ylläpitämään lämpöä. Mitenköhän kaminan teho on määritelty?
Oikein suunniteltu ja toteutettu ilmalämmitys tuottaa myös lämpimät lattiat ja tasaisen lämmön. Edellisessä veneessä tuli oikein laskettua virtausmallilla eri suuttimen sijoituspaikkoja, kun siihen mahdollisuus oli. Keula- ja peräkajuutat ovat aika haasteellisia, sillä lämpöä olisi mukava saada sekä pienelle lattiapläntille että aivan toisessa nurkassa olevalle jalkopäälle.
Hyvin oleellista on myös suunnata suuttimet oikein ja kuristaa osaa niistä niin, että lämpöä tulee sopivasti ja tasaisesti eri tiloihin. Lattianrajassa olevat suuttimet kannattaa yleensä suunnatta viistosti alas, jolloin lattiaan osuva virtaus leviää laajalle alueelle. Luin ajatuksella vastaukset ja en vieläkään oikein ymmärrä miksi Joakim pitää lattialämmitystä järjettömänä ajatuksena. Minun mielestä se on erittäin varteenotettava ratkaisu, toimii hyvin ja on erittäin olennaisesti puhalluslämmitystä mukavampi. Tietenkään pelkkä lattialämmitys ei riitä, pattereita linjaan riittävästi lisäksi. Vesikiertoinen lämmitys häviää puhalluslämmitykselle ainoastaan nopeudessa.
Muissa kommenteissa puhalluslämmityksen puolusteluna on esitetty ilmanvaihtoa. Se on ihan höpöjuttu. Ilman pitää vaihtua muutenkin kunnolla - eihän veneessä aina ole lämppäri päällä.
Lämmitysjärjestelmän valinta tarpeen mukaan:
- Vesikiertoinen (patterit putket turkkilevyjen ja punkkien alla) lämmitys kamiinalla on matkapurjehtijalle mielestäni ylivoimainen. Sähkönkulutus mitätön. Lämmitystä voi pitää päällä käytännössä koko ajan vuorokausi tai kuukausitolkulla. Mukava, tasainen lämpö ja erittäin hiljainen. Hidas.
- Puhalluslämmitys on nopea ja tehokas. Retkipurjehtijalle tai kisaveneeseen oikea valinta. Purjehduksen jälkeen saadaan nopeasti kuivattavaa teholämpöä ja tehostettua ilmanvaihtoa. Äänekäs, aiheuttaa vedon tunnetta.
- Retkeilevän matkapurjehtijan kompromissi: pääjärjestelmänä kamiina vesikierto. Pikavaihtoehtona moottorin jäähdytyskiertoon kytketty puhallin/kennolämmitin.- Joakim1
spkoo kirjoitti:
Luin ajatuksella vastaukset ja en vieläkään oikein ymmärrä miksi Joakim pitää lattialämmitystä järjettömänä ajatuksena. Minun mielestä se on erittäin varteenotettava ratkaisu, toimii hyvin ja on erittäin olennaisesti puhalluslämmitystä mukavampi. Tietenkään pelkkä lattialämmitys ei riitä, pattereita linjaan riittävästi lisäksi. Vesikiertoinen lämmitys häviää puhalluslämmitykselle ainoastaan nopeudessa.
Muissa kommenteissa puhalluslämmityksen puolusteluna on esitetty ilmanvaihtoa. Se on ihan höpöjuttu. Ilman pitää vaihtua muutenkin kunnolla - eihän veneessä aina ole lämppäri päällä.
Lämmitysjärjestelmän valinta tarpeen mukaan:
- Vesikiertoinen (patterit putket turkkilevyjen ja punkkien alla) lämmitys kamiinalla on matkapurjehtijalle mielestäni ylivoimainen. Sähkönkulutus mitätön. Lämmitystä voi pitää päällä käytännössä koko ajan vuorokausi tai kuukausitolkulla. Mukava, tasainen lämpö ja erittäin hiljainen. Hidas.
- Puhalluslämmitys on nopea ja tehokas. Retkipurjehtijalle tai kisaveneeseen oikea valinta. Purjehduksen jälkeen saadaan nopeasti kuivattavaa teholämpöä ja tehostettua ilmanvaihtoa. Äänekäs, aiheuttaa vedon tunnetta.
- Retkeilevän matkapurjehtijan kompromissi: pääjärjestelmänä kamiina vesikierto. Pikavaihtoehtona moottorin jäähdytyskiertoon kytketty puhallin/kennolämmitin.Kuten sanoin, minä ymmärrän termin "lattialämmitys" niin, että se on ainoa tai ainakin pääasiallinen lämmitysmuoto eli korvaa patterit jne. Se on mahdotonta veneissä.
Aivan toinen asia on suunnitella lämmitys veneessä niin, että lattia pysyvät miellyttävän lämpöisinä. Tämä onnistuu vetämällä vesiputket turkkilautojen alta tai sijoittamalla ja suuntaamalla ilmasuuttimet hyvin. Tuossa vesiputkien vedossa kannattanee pitää malttia ja mahdollisesti eristää osittain putkia, jottei turhaa lämmitä pilssiä (lämpöä harakoille, kuumentaa mahdolliset elintarvikkeet jne.).
Ei puhalluslämmityksen tuoma ilmanvaihto ole mitään höpöjuttua. Tietysti pitää olla kelvollinen ilmanvaihto myös muulloin, mutta yleensä lämmitystä kaivataan tilanteissa, jolloin sisäilman kosteuskin on ongelma. Tällöin lisäilmanvaihto on varsin tervetullutta. Puhallinlämmittimissä on usein myös tuuletustoiminto, jolloin sitä voi käyttää myös helteellä sisäilman viilentämiseen tai yleisesti ilmanvaihdon tehostamiseen.
Riittävän kokoinen ja oikein asennettu puhallinlämmitin ei ole äänekäs. Melu alkaa olla havaittava vasta lähellä täyttä tehoa. Ainakin omassa veneessä hiljainen jääkaapin kompressori on selvästi kuuluvampi kuin lämmitin normaaleilla tehoilla eikä siitä mitään vedontunnettakaan tule. Kylmässä veneessä päälle laitettaessa puhaltaa jonkin aikaa täydellä teholla, jolloin on jo kuuluvampi, mutta tämä harvemmin on hiljaisena aikana.
Sähkönkulutus on tietysti jonkinlainen ongelma, mutta omassa käytössä kompressorijääkaappi vie moninkertaisesti enemmän kuin lämmitin.
- saanoja
Mitään putkia , sähköllä se pitää laittaa ja muistakaa laittaa se jääpalakone päälle kun menette sinne höyrysaunaan .
- onkonopea
Mielenkiintoinen ajatus. Turkkilevyjen nostaminen on kuitenkin ongelma koska kaikkialle pitää päästä katsomaan.
Lattia ei ole koskaan ollut niin kylmä, että olisi kaivannut sille lämmitystä.
Voi olla, että tuo on aika hidas reagoimaan ainakin ilmakiertolämmitykseen verrattuna. Olisi sääli, jos keskellä päivää vielä lattiakin hohkaisi lämpöä.
Pidetään kuitenkin mielessä mutta pitää ensin ratkaista miten luukkujen kohdalla toimitaan ja miten vältetään turha veden lämmittäminen veneen alta- 5plus14
Minkä ongelman näet turkkilevyjen nostamisessa? Lämpöputket eivät olisi kiinni turkkilevyissä. Pilssi lämpiää ja lämpö nousee turkkilevyihin jotka säteilevät lämpöä kajuuttaan.
- siksvaan
Lämmön johtuminen on tehokkain tapa siirtää sitä. Mikäli putket ovat irti turkkiveyistä, hukataan paljon energiaa. Silloin lämmitetään merivettä siinä missä lattiaakin. Jos alla on V-muotoinen pilssi, niin pistä-ala merta vasten on suurempi kuin lattiaa vasten. Tosin lämmön kohoaminen ylös tasoittaa tilannetta hieman.
Putkien pitäisi olla lattian sisällä niin, että alapuolella on eriste. Siksi luukut ovat hankalia.
- Lattialämmitysonkiva
Lattialämmityksellähän ei varmaan ole tarkoitus lämmittää koko venettä vaan pitää turkkilevyt mielyttävän tuntuisina jaloille.
Asuntovaunuissa suurimmaksi osaksi lattialämmitys on sähköllä ja se ei todellakaan lämmitä itse vaunua. Lämmityksen tehoa säädetään volteilla.
Lämmitysteho maksimilla on n. 80w/m2
Kokemuksesta voin kertoa että kun vaunun kaasulämmäri sammuu -35 asteen pakkasella, niin muutamassa tunnissa on vaunussa nollakeli vaikka sähkölattialämmitys on päällä.
Jos sähköä haluaa säästää voi lämmityksen toki tehdä vesikierrollakin.
Suntti säätämään veden lämpö sopivaksi.
Eli käyttää vain osan vesikiertoisesta lämmöstä lattiaan, ja todellinen lämmitys sitten pattereilla.
Paras systeemi olisi varmaan esim liimata turkkilevyn pohjaan alumiinilevy jakamaan lämpö tasaiseksi. On olemassa esim uritettu alumiinilevy jossa on vesiputkille valmiit urat.
Alumiinin ja putkien alle voi sitten liimata vaikka eristeen niin ei mene lämpö alaspäin pilssiin ja mereen.
Luukkuihin voi tehdä ihan yhtälailla sen lämmityksen ja pitkituksen "saranoinnin" tehdä joustavalla letkulla. Tällöin on parasta olla luukkukin saranoitu niin ei tule revittyä pitkia irti.
Tässä ihan pientä ajatusta asiasta.
Alapuolisten runkorakenteiden jne muokkaus putkireiteille sun muulle on sitten asia erikseen.- Helppotehdä
Pitkäkölin pitkän pilssin ympäri olis aika helppo laittaa muutamat kierrokset taipuisaa kupariputkea lähes koko sisätilan pituudelta. Vain kolmeen kierrokseenkin menis jo melkein 30 metriä kupariputkea joka olis kokonaan näkymätömissä. Varmasti riittäisi lämpöä syksyyn ja kevääseen, talvella ei tarvitakaan.
- ratkaisumalleja
Keskuslämmityksen voi toteuttaa Mikuni, Hurricane, Eberspächer tai vaikka Webaston vesilämmittimellä. Yhteistä niille on sähkön kulutus. Sekä lämmitin, että kiertovesipumppu kuluttuvat sähköä sen ajan, kun lämmitys on päällä. Lämpöpattereihin vievät kumiletkut kannattaa sijoittaa lattialevyjen alapuolelle, jolloin lattialevyt lämpenevät sopivasti.
https://www.youtube.com/watch?v=NSbvVNa5Cls
http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/eberspacher-vattenvarme/eberspacher-vattenvarmare-hydronic-d3w
Eberspächer Hydronic D3W:n sähkönkulutukseksi ilmoitetaan 1.7-2.1 A (12V). p-a-kulutus 0,2-0,4 l/h
Sähkönkulutus on minimaalinen, jos keskuslämmityksen toteuttaa kamiinalla. Kamiinassa pitää olla vedenlämmityskierukka kuten tässä Refleksissä. Sama on monissa muissakin kamiinoissa, myös pikkuveneisiin sopivassa ruotsalaisessa GeHå POD petroolikamiinassa.
http://www.toplicht.de/en/shop/ofen-herd-und-kocher/diesel-heizung/refleks-oefen-/refleks-oelofen-67mks
Kamiinan kiertovesilämmitys voi ainakin GeHå:ssa toimia jopa ilman kiertovesipumppua (lämmin neste nousee ylöspäin ja käynnistää kierron). Siitä on oma kokemus. Kiertovesipumppu kuitenkin tehostaa nestekiertoa ja nopeuttaa pattereiden lämpenemistä. Esim. Alde 12V kiertovesipumpun sähkönkulutus on 0.3 A.
Kuva GeHå PODista:
http://www.huskydane.se/wp-content/uploads/2011/12/bilde-1-POD-redusert.jpg - Lämminlattia
Entäs onko kukaan eristänyt turkkilevyjä? Tuntuisi aika paljon helpommalta keinolta lisätä lattian lämpöisyyttä. Jeesaisiko jo 1 cm foami levyjen alla? Paraneeko p-arvo oleellisesti? Nyt eristyksen hoitaa 2 cm vaneria
- FF27Charlotta
Vanhaa taloa kun olen remontoinut niin on tullut kokemusta erilaisten pintojen fiiliksestä jalalle. Ehdottomasti kylmimmän tuntuinen on laminaatti, joka mielestäni vastaa aika hyvin lakattua turkkilevyä. Linoleum ja maalattu lautalattia ovat olleet fiilikseltään aika paljon paremmat. Paljaista lattiosta paras on ehdottomasti kuitenkin ollut korkki. Mikään ei tietenkään voita lampaankarvamattoa. Yhden oneoff-veneen tiedän jossa lattia on toteutettu korkista.
- vesille
Mielessä ollut lattialämmitys.ei kaikissa veneissä ole kun pienet luukut lattiassa mulla takana oleskelutilan alla siis kajuutan alla makuutilassa pieni 20×20 luukku pilsille, keittiössä alhaalla 15×15 pilsille ja keula piikin reilu neliön lattiatilassa ei luukkua.koneet ja meri vaihteet on perässä.hyvin vois putkittaa ja täyttää välit ja laittaa toisen lattiamateriaalin päälle.painoa tietysti tulee lisää mutta ei oleellisesti vaikuta.kun ei juuri eroa ole onko tankeissa polttoainetta tuhat litraa ja vesi tankissa neljäsataa litraa vai melkeen tyhjät tankit.varmaan kiva lämmitys olis.korvaus ja poisto ilma pitäis kyllä jotenkin muutta.
- 10-14
Itse asiassa Bavarian maahantuojan (ainakin aiemmin) toteuttamat lämmitysratkaisut muistuttavat aika paljon lattialämmitystä. Joskus vuosia sitten juttelin messuilla maahantuojan edustajan kanssa, alunperin kysyäkseni, paljonko tulee lisäkuluja listahinnan päälle, jotta vene olisi Suomessa vedessä ja seiluuvalmis. Siinä tuli lämmityskin puheeksi ja hänen mukaansa se toteutettiin vesikiertoisena, putket kulkien lattian alla lokeroissa. Ymmärsin, ettei varsinaisia patterielementtejä olisi ollut lainkaan. Ei se nyt ihan täsmälleen ottaen lattialämmitys ole, mutta eiköhän efekti ole melko tavalla sama.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812