Syöttekö lihaa?

EntCoerdeFillet

Millaista lihaa syötte?

Siirryin kasvissyöjäksi muutamia vuosia sitten. En ole syönyt lihaa ja vointi tuntuu hyvältä.

Millaisia kokemuksia teillä on? Onko ruokavalioon tullut muutoksia, pakosta tai vapaaehtoisesti? Miten se vaikuttaa?

76

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karhuajahirveä

      Syön. Kypsää.

    • pri.sca

      Olen ollut kasvissyöjä yli kaksikymmentä vuotta, vointi on hyvä ja olo kevyt. Tietenkin tulee muutoksia kun lopettaa lihan syönnin, ohjeita ruokavalioon löytyy kun viitsit etsiä.

    • siilimuori

      Sekasyöjä, hirven-, poron-, kanan-, naudan-, sianlihaa, kalaa, kasviksia. Pupua en syö enkä sorsaa. Pihvit kypsänä. Aina ollut sama ruokavalio, ei muutoksia.

      • siilimuori

        Ainii, nyhäämmää hokain et syömättömieni listasta jäi pois sydän, kieli ja munuaiset sun muut kivekset.


    • zkari

      Ruokakunnan kauniimpi osapuoli syö vain kasviksia ja kalaa ja koska hän laittaa sapuskat, minäkin syön kasviksia ja kalaa;) Minulle syöminen on ollut aina vain nälän karkoitus, syön mitä vain, varsinkin jos joku muu tekee ne;)

    • ent.siivoojaparka

      Joo kiitos! Kyllä tässä ny maistuisi vaikka liha. Sanotaan, että jos vaikka laittaisit minulle häränfilettä ruskean sienikastikkeen kanssa.

      • pri.sca

        Häränlihaa on harvoin tarjolla, useimmiten se on sonnia joka on yllättäen muuttunut häräksi. Ihmeellinen muodonmuutos.


      • ent.siivoojaparka
        pri.sca kirjoitti:

        Häränlihaa on harvoin tarjolla, useimmiten se on sonnia joka on yllättäen muuttunut häräksi. Ihmeellinen muodonmuutos.

        Se voi olla milloin mitäkin. Joskus oli myyty puhvelia, joskus värjättyä "fläskfilettä" häränfileenä. Sillä mitään väliä mitä se on, kunhan hinta on kova niin pitää päätellä sen olevan jotain yleellistä ja hyvää.


      • pri.sca
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Se voi olla milloin mitäkin. Joskus oli myyty puhvelia, joskus värjättyä "fläskfilettä" häränfileenä. Sillä mitään väliä mitä se on, kunhan hinta on kova niin pitää päätellä sen olevan jotain yleellistä ja hyvää.

        Tekeekö kuohiminen lihan paremman makuiseksi, mä en tiedä, kun en syö lihaa.
        Mun mielestä tuollainen nimen muuttaminen on petos ostajaa kohtaan.


      • ent.siivoojaparka
        pri.sca kirjoitti:

        Tekeekö kuohiminen lihan paremman makuiseksi, mä en tiedä, kun en syö lihaa.
        Mun mielestä tuollainen nimen muuttaminen on petos ostajaa kohtaan.

        Petostahan se on. Usein ne niistä petoksista kiinni jäävätkin, jos osuu huono tuuri. Rahanahneus saa ihmisen käyttämään kaikenlaisia keinoja.
        Ei tästä niin kamalan kauan ole, kun syötettiin hevosta nautana. Koskaan tiedä varmaksi mennä sanomaan mitä mikäkin on.
        Kerran vein jauhelihan takaisin kauppaan ja vaadin rahani pois, kun oli selvästi uudestaan pakattua. Kerroksittain punaista ja harmaata lihaa, uutta ja vanhaa lihaa. Oli kuin täytekakku, kun sen leikkasi poikki.
        Oikeastaan aika vähän syön punaista lihaa. En silti suustani poiskaan sylje, jos joku tarjoaa. Kalaa enimmäkseen syön ja kalkkunaa tai kanaa.


      • Lihaasyövä.julkihetero
        pri.sca kirjoitti:

        Tekeekö kuohiminen lihan paremman makuiseksi, mä en tiedä, kun en syö lihaa.
        Mun mielestä tuollainen nimen muuttaminen on petos ostajaa kohtaan.

        60 v sitten vanhukset kertoi, että kuohitsemattoman sian, siis karjun, liha maistuu väkevälle vai lieneekö ollut testosteronille, eikä sovellu ihmisruuaksi. Muuta en tiedä asiasta.


      • navettapiika
        Lihaasyövä.julkihetero kirjoitti:

        60 v sitten vanhukset kertoi, että kuohitsemattoman sian, siis karjun, liha maistuu väkevälle vai lieneekö ollut testosteronille, eikä sovellu ihmisruuaksi. Muuta en tiedä asiasta.

        Suurin osa poikapossuista kastroidaan pieninä, vain joku jätetään karjuksi kasvamaan.
        Sonneja taas harvoin kastroidaan, liekö niiden liha sitten kuohitsemattomanankin parempaa.


      • pri.sca kirjoitti:

        Häränlihaa on harvoin tarjolla, useimmiten se on sonnia joka on yllättäen muuttunut häräksi. Ihmeellinen muodonmuutos.

        Eikö härkä ja sonni ole uroslehmiä molemmat:) Naapuri mökkini lähellä kasvatti mullikoita, onko ne sitten härkiä.
        En ole tullut ajatelleeksi koskaan härän ja sonnin eroa, härkä on nuorempi? En ole kuullut koskaan kaupattavan sonninlihaa.


    • Minä syön kaikenlaista mitä tapetaan pultti-pistoolilla, Sähköllä, Haulikolla
      tai Luodikolla.
      Sellaistakin syön, jota kidutetaan koukuilla, verkoilla, Katiskoilla, tai
      keino-rehulla.
      Syön mielelläni myös suolalla myrkytettyjä nahkiaisia ja ankeriaita jotka
      tapetaan vuodattamalla ne kuiviin.
      Kaikkia vihanneksia, joilta on elävin osa giljotiinattu irti, tai muuten
      kappaleiksi viillelty.
      Sieniä korvasta korvaan.

      Lääkärini parasta ohjetta noudattaen, olen elänyt terveenä voimakkaassa
      ruumiissani.
      Selkein sieluin, kielin ja mielin.

      H.

      • eppu2

        Niimpä niin, eipä sitä kai kovin usein ihmiset ajattele, millainen se ruuan tie on siihen pöydälle.


      • kylmätotuus

        Sinulla on erinomainen ruokavalio hunksz.
        Itselläni ei ole mitään kokemuksia nahkiaisista tai ankeriaista,koska niitä ei täälläpäin tavata.
        Ovatko ne ruodottomia?Jos ovat,niin minäkin saattaisin oppia niitä syömään.Ruotofobiani on niin hallitseva,että kaikki täältä saatavat kalat ovat boikottilistallani.
        Kuvien perusteella ko.kalat muistuttavat lähinnä käärmeitä,olenko oikeilla jäljillä? Jos olen,niin oletan,ettei niissä ruotoja ole.
        Mistähän niitä tänne sisämaahan saisi tilattua? Kertoisitko ystävällisesti minulle,jos tiedät jonkin keinon?!


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Sinulla on erinomainen ruokavalio hunksz.
        Itselläni ei ole mitään kokemuksia nahkiaisista tai ankeriaista,koska niitä ei täälläpäin tavata.
        Ovatko ne ruodottomia?Jos ovat,niin minäkin saattaisin oppia niitä syömään.Ruotofobiani on niin hallitseva,että kaikki täältä saatavat kalat ovat boikottilistallani.
        Kuvien perusteella ko.kalat muistuttavat lähinnä käärmeitä,olenko oikeilla jäljillä? Jos olen,niin oletan,ettei niissä ruotoja ole.
        Mistähän niitä tänne sisämaahan saisi tilattua? Kertoisitko ystävällisesti minulle,jos tiedät jonkin keinon?!

        "kylmätotuus"

        Olen vähän epä-luuloinen kommenttisi tyylistä.
        Noh, Nahkiaisen voi syödä päine ja häntineen.
        Ankeriaan nahka on sitkeää syötävää, en suosittele.
        Ankeriaalla on reippaasti rankaa, ruotoa on, mutta niin pieniä että ainoastaan
        himo-foobikko saa oireita.
        Kuten kaikki vesi-elävä, paitsi Ravut, ovat nuo parasta vasta-valmistuneina.
        Tai lämmitettyinä.

        Google on paras kauppa, varsinkin jos paikallinen kauppias ei suostu pyynnöstä
        tilaamaan.

        Nakkila Nahkiainen
        Ankerias arvokokkonen
        Muista suosia kotimaista aina.
        Mieluummin pien-tuottajia ja pien-kalastajia.
        Unohda höpinät liiallisesta Suolasta.

        H.


      • kylmätotuus

        Kirjoitin pitkän sepustuksen aiemmin,mutta se hävisi taivaantuuliin!
        Otanpa nyt typistetyn version viestistäni.

        Olen liikkeellä aivan asialinjalla.
        Minulla on ongelma näiden kalanruotojen kanssa.Jos yksikin ruoto osuu suuhuni,niin siitä seuraa oksennusrefleksi,jolle en voi mitään.
        Ankerias,jossa kirjoittamasi tekstin perusteella on näitä pieniä piikkejä,ei sovi minulle.

        Mitä tuo suolalla myrkytys tarkoittaa?
        Minulla on suola-arvot alle viitearvojen,joten lisä suola ei ole ongelma.

        Kai minun on tyytyminen lohifileeseen,josta silmälasien ja pinsettien avulla teen "lopputarkastuksen"!?

        Saapa nähdä onnistunko tätäkään viestiä lähettämään,vai kompastuuko sekin Suomi24:n
        yhteenlaskutehtävään?!


    • Viatonsivullinen

      Enimmäkseen kalaa ja vähemmän lihaa. En osta kauppojen tiskistä koskaan lihaa. Syön vain riistaa, niin kauan kun ystäväni käsi pysyy vakaana ja silmä tarkkana kiväärinsä kiikaritähtäimessä. Kaikesta on joskus luovuttava.
      Maatilakaupan possu kyllä kelpaa, en syö kuritettua eläintä, pelkkä ajatuskin tuntuu etovalta. Kun riista loppuu, jää vielä onneksi kala, kasviksia ja juureksia syön, vähän myös perunaa.

      • "Viatonsivullinen "

        Niin, se Kala kun tulee aina onnellisena, tuskattomin silmin.
        Kun olisi Lanttu ilman naattia.
        Tai nosto-koneen raastama Peruna.

        H.


      • Sorry...

        Korjattu lause oli väärässä paikassa, eikä kopioitunut:

        ...puoli-mädän äitinsä helmoista nosto-koneen...

        H.


    • ö-Öö

      Lihaa juu

      Aikanaan sai lux.lihaa kun kotona teurastettiin ja appikin jaksoi metästellä. Nyt liha kaupast, kai vanhaa lypsylehmää tai papanoilla kasvatettua sonnia. Siitä aikaa, kun oikeaa kanaa

      saanut.

      Samahan tuoon kalankin kanssa, tupakintumpeilla kasvatettua kirjolohta, tahi sitten mitälie seinä myytävää pakastekalaa.

      Kepappiliha on hyvää, mistä lie tehtyä. Samaten tanskalainen joulukinkkukin.

      Mun mielestä liha on jaloinmassa muodossaan nykyisin Snelmannin lenkkimakkarassa, tai sianpääsyltyssä.

      =DW=

      • eppu2

        Muisteloistasi tuli mieleen, kun oli itse tai naapurissa kasvatettua lihaa, oli maku ihan erilaista.
        Toisinaan hirviporukoilta onllaan saatu hirvijauhelihaa. Kerran naapurinmieheltä saimme itsetehtyä peuranmakkaraa se hävisi suihin hetkessä, niin oli maukasta.
        Makkaroita en syö juuri ollenkaan talvella, kesällä tuota grillimakkaraa jonkin verran kuluu.


    • flegu

      Ei päivää ilman lihaa, Myös sisäelimet maistuvat paitsi keuhkot. Sellainen elukka ei vielä ole tarjottukaan enkä itse valmistanut jota en olisi syönyt mutta käärmettä eikä sammakkoa ole tarjottukaan.
      Koirasta en ole varma.
      Lihajalosteiden suhteen olen tarkempi. Vaaleat makkarat ovat mauttomia, rasvaisia jauhomössöjä ja maukkaammat, lihaisemmat puolestaan rasvaisia ja suolaisia.

      Lomakylämme liha-, kala- ja äyriäisvalikoima on erinomainen. Paljon on vielä kokeilematta ja mm. aivot, sorkat ja jotain muutakin jätän lihatiskiin.

      • Viatonsivullinen

        Entäs kateenkorva, kateenkorvamuhennos on herkullista, onko tullut syötyä?
        Herrojen herkku, eläimessä oleva rauhanen esim. vasikassa.
        Vahva maku. Tehdäänkö nykyään siitä mitään. Ennen oli hieno ruokalaji.
        Epämiellyttävän näköinen raakana.


      • HerraHerrrkuttelija

        Sammakon reidet ovat herkullisia. Tietysti riippuu valmistajasta.


      • MammaKokarGott

        Etkö ole maistanut siansorkkalihaa hernekeitossa?


      • flegu
        Viatonsivullinen kirjoitti:

        Entäs kateenkorva, kateenkorvamuhennos on herkullista, onko tullut syötyä?
        Herrojen herkku, eläimessä oleva rauhanen esim. vasikassa.
        Vahva maku. Tehdäänkö nykyään siitä mitään. Ennen oli hieno ruokalaji.
        Epämiellyttävän näköinen raakana.

        Tarttee tarkistaa saako läheisestä lihakaupasta kateenkorvaa. Uusi tuttavuus. Meillä en ole nähnyt marketin tiskissä. Menneekö ravitsemusliikkeisiin?
        Lomakylämme kauppahallista katosi hai jo vuosia sitten. Kai suojelun vuoksi. Likimainkaan kaikkia fisuja en ole maistanut. Joidenkin äyriäisten valmistusta en ole hallinnut, tuloksista päätellen. Joitakin olen kerännyt itse koemielessä mutta tulokset vakuuttivat, että luovuin kokeiluista. Muutenkin, paljon on tekemätöntä tuolla sektorilla.


      • ö-Öö
        flegu kirjoitti:

        Tarttee tarkistaa saako läheisestä lihakaupasta kateenkorvaa. Uusi tuttavuus. Meillä en ole nähnyt marketin tiskissä. Menneekö ravitsemusliikkeisiin?
        Lomakylämme kauppahallista katosi hai jo vuosia sitten. Kai suojelun vuoksi. Likimainkaan kaikkia fisuja en ole maistanut. Joidenkin äyriäisten valmistusta en ole hallinnut, tuloksista päätellen. Joitakin olen kerännyt itse koemielessä mutta tulokset vakuuttivat, että luovuin kokeiluista. Muutenkin, paljon on tekemätöntä tuolla sektorilla.

        Sushi on eilinen musta.

        Muun käsittääkseni simpukat ja sellainen on nyt suosiossa, eipä ole tullut pahemmin perehdyttyä, jotenkin limaisen näköisiä.

        Mutta tossa liikakalastuksessa varmsti perää. haita syönyt tasan kerran eläissäni, tuoretta tonnikalaa pari kertaa. Aikanaan, kun oli heikompi rahatilanne, tonnikala oli arkipäiväistä opislelija herkkua, siis säilyke.

        Harri Holkeri kehotti kansaa syömään silkkaa. No ei kansa syö, sitä aletaan pyytämään enenevässä määrin kalanrehuksi, että saadaan pidettyä kirjolohen hinta alhaalla. Sitä ihmetellyt, paljonko silakkaa kirjolohi syö. Meinaan, silakka kaupassa aika arvokasta ja tarjouskirjolohen hinta sitten taas aika pieni...Siis söisin mieluusti enenpi silakka, jos viitsisi kokailla, kalaruuat, etenkin jos perkaa jotenkin työlään ja haisevan kuuloisia.

        Ja sitä ihmettelen, norja ei kaupustele jättikatkarapuja suomessa aktiivisesti. Just näin kuvan tyypistä, joka oli onkinut valtavan määrän jättirapuja nosrjassa. Pidän muutenkin ravuista. Ne tosin työläitä syödä rapuina, mutta just jättirapu kuulostaa kiinnostavalta. Joskus löytänyt hyviä säilykkeitä, nekin harvinaisia.

        Ja yks tietenkin mustekala. Se oli aikanaan ulkomailla hyvin halpaa, suomessa en ole kai ostanut kuin jotain mustekalarenkaita, tuoretta tekisi mieli.

        Joop, siitä puhe mistä puute. Mulla ilmeisimmin puute ravunlihasta ja mustekalasta, köyhää on elämä.

        =DW=


    • Syön vain vapaana kasvaneiden, luonnollista ravintoa syöneiden ja kiduttamatta tapettujen eläinten lihaa aina silloin tällöin. Viimeksi söin jänispaistia Kreetalla.
      Sikaa ja nautaa en syö ollenkaan, mutta lammasta mielelläni.

    • Miten mahtaa olla kasvissyöjän valkuaisaineen saanti turvattu?
      Se ei ole erityinen ongelma, mutta B12-vitamiini on, sitä kun ei ole kasvikunnan tuotteissa ollenkaan, ja hermostovaurio uhkaa.

      • ent.siivoojaparka

        Onhan proteiinipitoisia kasviksia, niinkuin pavut, etenkin soijapapu. Sen suhteen ei ole vegetaristeilla mitään huolta.
        Tunnen montakin vegetaristi, jopa vegaaneja. Jotkut niistä ehineet elää jo hyvinki vanhoiksi ja yhtä terveenä kuin lihansyöjätkin, ellei terveempänäkin.


      • pieni_vaiva

        Se B12 otetaan sitten purkista tai ruiskeena.


    • Aina silloin tällöin iskee hirvee himo suolaiseen paistettuun lihaan.
      Silloin heitetään paksut possun kylkisiivut voin joukkoon ja suolataan rakeita laskematta.
      Siin ku pyyhkii rasvaa suupielistä niin mailma näyttää ihan kivalle paikalle elää.

      • Viatonsivullinen

        Jaa, no mitäpä sitä itteensä säästelemään, enää. Antaa mennä, pääasia et on
        kivaa:))


      • Viatonsivullinen kirjoitti:

        Jaa, no mitäpä sitä itteensä säästelemään, enää. Antaa mennä, pääasia et on
        kivaa:))

        Tierän rajani ja pirän varani,olen kumminkin tajunnut et kukaan ei tääl mittaansa enempää kuljeskele.
        Armoton liikunta ja miksei työkin vaatii joskus pikku palkinnon,melkein uskallan lähtee kilpaan veriarvoista.


      • henrjii

        Läski on ikuista, ainut mitä saadaan mukaan


    • janetskij

      köyhän on pakko syödä halvalla.
      Tosin nyt löytyi halvalla karjalanpaistia joten kohta juhlitaan. Tosin noi läskikohdat pitää ensin leikellä pois. Ne on ällöjä.

    • ent.siivoojaparka

      Meidän kaupassa oli eilen tosi hyvien lihapullien maistiaiset. Kun niitten esittelijä käänsi selkänsä ja jätti pannun yksinään siihen, niin söin oikein mahan täydeltä. Sitten kun kävin ostoksilla siellä peremmällä kauppaa ja kävelin siitä takaisin ohi, niin esittelijä oli jo takaisin siinä ja kutsui minua maistamaan vielä toisenkin. Kiitos, mutta ei kiitos.
      Ne oli oikeasti ihan kuin äidin tekemät lihapullat. 92% naudanlihaa ilman mitään lisäaineita.

    • kylmätotuus

      Syön kyllä lihaa,enimmäkseen broileria harvoin mitään muuta eläinperäistä tuotetta.
      Kalaa pitäisi syödä huomattavasti enemmän,mutta ongelmana ovat ruodot.Kalansyöntini loppuu heti,jos yksikään ruoto joutuu suuhuni.

      En usko,että ihminen on luotu pelkästään kasvissyöjäksi.Perustelen väitettäni sillä,että hampaistomme on selvästi kehittynyt sekaravinnon käyttöön.

      Jokainen tekee tietysti omat päätöksensä myös ruokavaliostaan.
      Minä olen valinnut sekaruuan ja se on toiminut hyvin,joten en lähde sitä muuttelemaan.
      Lopuksi täytyy mainita,että kotimaiset marjat,vihannekset ja sienet kuuluvat olennaisena osana ruokavaliooni.

      • kylmätotuus

        Menepäs omalle " reviirillesi"!
        Jos luetunymmätämistaitosi on hukassa,niin esitän valitteluni.


    • ö-Öö

      Muistui mieleen tönkkösuolattu sianlapa. siis nimenomaan tönkkösuolattu, sellainen, joka polttelee suussa. Aikanaan ei ollut jääkaappia ja liha nyt pilaantuu helpolla, etenkin kesäisin.

      Mua muutenkin kiehtoo suolaliha, riimisuolatttu naudanliha myös erinomaista. Noit lihansuolaukset helppoja tehdä, ei tahdo muistaa. Ja se kylmäsavustin on vieläkin vähän niinkuin suunnitteilla.

      Mutta kyllähän se tahtoo olla lenkkimakkara se tavanomaisin liharuoka. Just muuten oli, Muistelen Jalostajalla ollut myynnissä ieneslihapullia, missä ei laisinkaan lihaa, saavutus sekin. Sen sijaan hyvä uutinen oli, että kalapuikoissa kalaa ihan reippaasti. Kalaa söis enenpikin, ei vaan tahdo muistaa ostaa ja aika arvokastakin välillä, siis parempi kala.

      Pitää mennä keikkaamaan jääkaappia, ainakin jotain gotler-makkaraa sieltä pitäis löytyä.

      =DW=

      • pilkillä

        Valmiit paneroidut pakastealtaan kalapuikot ovat mauttomia.

        Tottunut syömään itse ongittuja kaloja.


      • siilimuori
        pilkillä kirjoitti:

        Valmiit paneroidut pakastealtaan kalapuikot ovat mauttomia.

        Tottunut syömään itse ongittuja kaloja.

        Näin on ja minä en pidä siitä paksusta korppujauhorasvaseospaneerauksesta mikä niissä on päällä.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Näin on ja minä en pidä siitä paksusta korppujauhorasvaseospaneerauksesta mikä niissä on päällä.

        Minä en osta ikinä kalapuikkoja


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Minä en osta ikinä kalapuikkoja

        Minä olen sen verran ostanut ja maistanut että tiedän etten enää osta. Enkä muitakaan valmiiksi paneerattuja.


      • ö-Öö
        pilkillä kirjoitti:

        Valmiit paneroidut pakastealtaan kalapuikot ovat mauttomia.

        Tottunut syömään itse ongittuja kaloja.

        Mallasetikka.

        Sitä saa jo hyvin suomen kaupoistakin, enen piti tilata kavereilta jostain briteistä.Se tollanen fish and ships murkina on hyvää ja halpaa, liekö kovin terveellistä. hyvinhän noit britit tunutvat kuitenkin elelevän. Monesti mietinyt rasvakeittimen hankkimista, ei ole viitsinyt, liikaa tarpeettomia kodinkoneita muutenkin.

        Tavalliset kalapuikot ihan hyviä, paistaa pannulla, etikkaa, ehkä suolaa ja pippuria. Sitruunakin käy hyvin. Eineksissä kyllä säilyvyyden takia usein paljon suolaa, mutta muita mausteita vähän. Lidlissä muuten hyviä kalapakasteita, oikein hyvää pollottiakin fileinä. Ja sitten muitakin kalajuttuja. Yllättävän hyvä kalakauppa.

        =DW=


      • ä-Öö
        siilimuori kirjoitti:

        Minä olen sen verran ostanut ja maistanut että tiedän etten enää osta. Enkä muitakaan valmiiksi paneerattuja.

        Kuinka usein paneroit itse?Sen verran sottasta hommaa,en mä ainakaan viitsi sellaiseen alkaa.

        =DW=


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Minä olen sen verran ostanut ja maistanut että tiedän etten enää osta. Enkä muitakaan valmiiksi paneerattuja.

        Talvella tuoretta muikkua ja kirjolohta suoraan kasvattamolta.


      • ö-Öö
        1eero kirjoitti:

        Talvella tuoretta muikkua ja kirjolohta suoraan kasvattamolta.

        Muistui mieleen Inarinjärvi.

        Siellä kun oli muikkua, keksivät perustaa sinne kalastuslaivaston. Noh, pian ttyhjäksi kalastettu, sieltä sai halvalla troolareita. Muikku kyllä hyvä kala. Tupakintumpeilla kasvatettu kirjolohi ei oikein kiinnosta. Kirjoitin ylemmäs silakasta ja kirjolohen kasvattamisesta. Jotenkin tuntuu, taas ollaan menossa perce edellä puuhun.

        =DW=


      • siilimuori
        ä-Öö kirjoitti:

        Kuinka usein paneroit itse?Sen verran sottasta hommaa,en mä ainakaan viitsi sellaiseen alkaa.

        =DW=

        En paneroi ollenkaa. Paistan kakan kalana uunissa tai savustan tai grillaan. Tai keitän. Vaun mausteita tai joku smetanatyyppinen kuortutus uunissa.


      • siilimuori
        siilimuori kirjoitti:

        En paneroi ollenkaa. Paistan kakan kalana uunissa tai savustan tai grillaan. Tai keitän. Vaun mausteita tai joku smetanatyyppinen kuortutus uunissa.

        Jestas, no jos nyt kuitenkin kalan.


      • 1eero
        ö-Öö kirjoitti:

        Muistui mieleen Inarinjärvi.

        Siellä kun oli muikkua, keksivät perustaa sinne kalastuslaivaston. Noh, pian ttyhjäksi kalastettu, sieltä sai halvalla troolareita. Muikku kyllä hyvä kala. Tupakintumpeilla kasvatettu kirjolohi ei oikein kiinnosta. Kirjoitin ylemmäs silakasta ja kirjolohen kasvattamisesta. Jotenkin tuntuu, taas ollaan menossa perce edellä puuhun.

        =DW=

        Kirjolohen maku on pitkälti just siitä millä se on kasvatettu, voitin kerran yhessä kilpailussa kananrehulla kasvatettua, maistui oudon makuiselta hyii.
        Toinen tärkeä seikka on tuoreus ja valmistus, usein pilataan kalan oma maku maustamisella.
        Muikku on hyvä just pyydystettynä vaikka rantakalana, ohjeen varmaan tiiät.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Talvella tuoretta muikkua ja kirjolohta suoraan kasvattamolta.

        Niin tai ruodoton lohifile cittarin kalatiskiltä. Tai siikaa.


      • siilimuori
        siilimuori kirjoitti:

        En paneroi ollenkaa. Paistan kakan kalana uunissa tai savustan tai grillaan. Tai keitän. Vaun mausteita tai joku smetanatyyppinen kuortutus uunissa.

        Tai ainalin kalan.


      • eppu2
        siilimuori kirjoitti:

        Jestas, no jos nyt kuitenkin kalan.

        Kyllä räjähdin nauruun tuosta hauskasta kirjoitusvirheestäsi.
        Ajatteles, kun täällä oikein röhötin korvakin aukesi.
        Ei sitä koskaan tiedä, mistä kenellekin on hyötyä.


      • 1eero

        Tuntuu että siili kirjoittelee tahallaan sillee oudon hupisesti.


      • ö-Öö
        siilimuori kirjoitti:

        En paneroi ollenkaa. Paistan kakan kalana uunissa tai savustan tai grillaan. Tai keitän. Vaun mausteita tai joku smetanatyyppinen kuortutus uunissa.

        Kalan paneroinnissa ideana nimenomaan se panerointi.

        Saapi paistopintaa, mikään ole niin karmean makuista, kuin pinnasta poltettu kala. Eikä hajuistakaan, tympii nämät loimulohikauppiaat kauppojen ovien edessä. Mun mielestä ne ei osaa tehdä loimulohta, liika kuumuus, kala käryää pinnalta. Loimulohi ei ole fastfoodia, sen tekemiseen menee aikaa ja noit vaan käryyttävät.

        Näitä esimerkkejä paneroiduista kaloista kyllä o, jotka siis perustuvat paistopintaan, maultaan tuoksultaan ja rakenteeltaa. Frittimuikut ja silakkapihvit ensimmäisenä mielessä ja siis fish&ships ja kalapuikot.

        Nyt muuten tulossa muotiin retrona kaikenmaailman Oskarinleikkeet ja Wieninleikkeet, sen sellaiset. INe oli kovaa huutoa aikanaan, mutta ovat olleet unholassa pitkään.

        =DW=


      • eppu2
        1eero kirjoitti:

        Tuntuu että siili kirjoittelee tahallaan sillee oudon hupisesti.

        Eipä tuosta siilistä tiedä vaikka vaan hupia harrastaisi, mikäs siinä.
        Muuten en minäkään koskaan osta noita kalapuikkoja.
        Yleensä kalaa syön aika paljon, kohta lämmitän eilistä kalakeittoo.


      • siilimuori
        eppu2 kirjoitti:

        Kyllä räjähdin nauruun tuosta hauskasta kirjoitusvirheestäsi.
        Ajatteles, kun täällä oikein röhötin korvakin aukesi.
        Ei sitä koskaan tiedä, mistä kenellekin on hyötyä.

        Eppu joka tapauksessa kiva että kirjoitusvirheeni auttoi kurvan avayksessa :).


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Tuntuu että siili kirjoittelee tahallaan sillee oudon hupisesti.

        Joskus tahallaankin kirjoitan kyllä joo oudolla huumorintajullani kiusoittelen ja huomaan et vastaanottaja käsitti väärin. Tänään kuitenkin syynä puhelimen etukäteissyöttö vai miksi sitä sanotasn. Ehottelee sanoja ja vaikka kuinka koitan kahtoa, tulee vääriä sanoja.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Eppu joka tapauksessa kiva että kirjoitusvirheeni auttoi kurvan avayksessa :).

        Kivasti mukavasti varmaan sun puhekielikin saman sorttista ni jää kanssa immeiset monttu auki toljottaa mitä lie se tuaskin tarkotti.


      • siilimuori
        eppu2 kirjoitti:

        Eipä tuosta siilistä tiedä vaikka vaan hupia harrastaisi, mikäs siinä.
        Muuten en minäkään koskaan osta noita kalapuikkoja.
        Yleensä kalaa syön aika paljon, kohta lämmitän eilistä kalakeittoo.

        Kirjoitusvirheeni pää-asiassa eivät ole hupia vaan huolimattomuutta. Kalakeitto on hyvää, nam.


      • siilimuori
        ö-Öö kirjoitti:

        Kalan paneroinnissa ideana nimenomaan se panerointi.

        Saapi paistopintaa, mikään ole niin karmean makuista, kuin pinnasta poltettu kala. Eikä hajuistakaan, tympii nämät loimulohikauppiaat kauppojen ovien edessä. Mun mielestä ne ei osaa tehdä loimulohta, liika kuumuus, kala käryää pinnalta. Loimulohi ei ole fastfoodia, sen tekemiseen menee aikaa ja noit vaan käryyttävät.

        Näitä esimerkkejä paneroiduista kaloista kyllä o, jotka siis perustuvat paistopintaan, maultaan tuoksultaan ja rakenteeltaa. Frittimuikut ja silakkapihvit ensimmäisenä mielessä ja siis fish&ships ja kalapuikot.

        Nyt muuten tulossa muotiin retrona kaikenmaailman Oskarinleikkeet ja Wieninleikkeet, sen sellaiset. INe oli kovaa huutoa aikanaan, mutta ovat olleet unholassa pitkään.

        =DW=

        Savustuspöntössä tai uunissa en kyllä ole onnistunut kalaa polttamaan.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Kivasti mukavasti varmaan sun puhekielikin saman sorttista ni jää kanssa immeiset monttu auki toljottaa mitä lie se tuaskin tarkotti.

        Naamatusten on helpompaa kun näkee heti ilmeistä ja eleistä et ymmärsikö toinen oikein vai ei, voipi heti tarkentaa.


    • toteamus

      Lihan syönti on ollut ratkaisevassa asemassa aivojen kasvuun ja kehitykseen sellaiseksi kuin ihminen nykyään on.

      • eppu2

        Luin hiljattain jostain tutkimuksesta, että aivot tarvitsevat eläinrasvaa. Että juuri eläinrasva vaikuttaa aivojen hyvään toimintaan. Joten olen samalla kannalla kanssasi.


      • ö-Öö

        Tavallaan samaa mieltä-

        Muistui mieleen maapallon paras ammatti, leijonakuningas. Miettis vähän. Kundilla vain muutama välttämätön duuni, siittää lauman kaikki naaraat kerran vuodessa ja joutessaan nahistella naapurilaumojen johtajien kanssa. Naaraat pyytävät porukalla maukkaita peurokja, joista leijonakuningas käy ekana syömässä parhaat paistit. Lopun aikaa ne makoilevat varjossa lepäiemässä. Leijonat ovat lihansyöjiä ja viisaita eläimiä. Koskee kyllä muitakin kissaelukoita, kukaan seuraillut, mitä kotikissa elämänsä aikana tekee. Ihan samaa, mutta kotikissoilla tasa-arvo kehittyneemmällä tasolla ja nämä asiat koskevat kumpaakin kissasukupuolta. Se ero, kotikissa teettää duunit ihmisellä.

        =DW=.


    • Viatonsivullinen

      Minun isäni joka tiesi kaiken, sanoi että ihminen mätänee jos ei syö suolaa tarpeeksi:))

    • Ajattelin alkaa kasvisyöjäksi vuosia sitten. Jonkin aikaa sitä kesti. Tuli sellainen tunne että en halua syödä kuolleita eläimiä. Syön lihaa nykyisin mutta en ala miettimään syödessäni syvällisemmin. Syön lihaa, kanaa ja kalaa. Ei ole mitään erityistä lihalaatua joka olisi muita parempaa mielestäni. Simpukoita, ostereita ja etanoita en voi syödä ulkonäön takia. Thaimaassa myivät uppopaistettuja heinäsirkkoja kadulla, en uskaltanut maistaa vaikka hyvää proteiinilähdettä ovat.
      Osaan tehdä hyvää ruokaa kasviksista ja tofustakin.

    • Sekasyöjä

      Tunnen pari kasvissyöjää. Johtuneeko vitamiininpuutteesta heidän huomiota herättävä harmaa kasvojen väri. Itse syön riistaa, kanaa, kalaa, possua, harvemmin nautaa. Lisäksi monenlaisia juureksia ja salaatteja. Olo on suhteellisen hyvä ja veriarvot ovat kunnossa.

      • Katosi aiemmin kirjoittamani viesti-
        Syön lihaa kevyemmästä päästä, eli mahd. monipuolinen ruokavalio. Joka päivä hedelmiiä ja salaattia, myös pähkinöitä, siemeniä jonkin verran ja esim proteiinirahkaa - kuten varmaan moni muukin. Leipää vain aamiaisella ollut vähän aikaa, ainahan ruokvalio ikäänkuin elää.............


    • kalaakiitos

      Lihansyöjillä maha- ja suolistosyövät yleisiä. Ei ole liha maistunut vuosiin, ainoastaan kala.

      • flegu

        Tuossa syöpäjutussa saattaa olla perää. Yksilötasolla lihansyönnin ja syövän yhteyttä tuskin pystytään osoittamaan.
        Kun runsaaseen lihansyöntiin yhdistetään pitkäaikainen a-tuotteiden nauttiminen ja niistäkin huomattava osa oli pontikkaa ( laadukasta, itse valmistettua ) niin en pysty täysin kiistämään mahdollista yhteyttä takavuosien elintapojen ja peräsuolen syöpäni välillä.
        Elämä on kuitenkin ollut nautinnollista noiltakin osin.
        Ps. Jatkan lihan syöntiä. Syövän mahdollinen uusiminen johtunee muista syistä.


    • hyvinpyyhkii

      Kalakin on eläin. Tietysti aina parempi, mitä vähemmän syö lihaa. Liha lisää syövän riskiä, varsinkin punainen. Ihmiset syövät lihaa liikaa, yli suositusten. Harva noudattanee ruokaympyrää jossa "rehuja" tulee olla puolet lautasesta.
      Itse olen ollut jo viisi vuotta vegetaristi ja nyt vegaani. Ei ole puutostauteja eikä kolesteroli ole koholla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1934
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1621
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1547
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      53
      1466
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1368
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1160
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe