Oma-asunto vai vuokra nuorelle?

AvutonNuori

Olen 20-vuotias nuori nainen, pian valmistun kokiksi ja töihin pitäisi mennä ja myös muuttaa. Asun vielä vanhempieni kanssa ja isäni on sitä mieltä että minun pitäisi hankkia oma-asunto eikä asua vuokralla. Mitään säästöjä itselläni ei ole ja auton omistan jonka vanhempani myös maksavat minulle. Olen suoraan sanottuna hemmoteltu lapsi, mutta haluaisin lähteä pesästä ja alkaa elättämään itseäni. Olen tutkinut netistä pitäisikö asua vuokralla vai hankkia oma-asunto, mutten ole varma kumpi vaihtoehto olisi parempi. Omaan asuntoon pitäisi säästää rahaa ja hermoja alkaa kiristimään koska kotona vanhinta lasta eli minua kohdellaan kuin 10vuotiasta. Moni on muuttanut vuokralle jo jopa 16-vuotiaasta alkaen, mutta haluaisin varmistua siitä mikä on kannattavin.

Syy miksi en usko vain isän puheisiin koska kaikki muut ovat kehottaneet asumaan vuokralla. Että oman ikäiset sekä aikuisetkin.

Joten kokeneet ja viisaimmat ihmiset olisi kiva kuulla mielipiteitänne!

17

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tabou

      Vai ilman säästöjä meinasit pyytää pankista lainaa omaa asuntoa varten. Kuinka paljon, asuntojen (rempattu, ilman huolia) lähtöhinta esim. Lahdessa yksiö 27m2 n.98 000€.
      Kuinka monta vuotta menee, että saat kasaan 10% asunnon hinnasta, joka vaaditaan, jotta saat lainaa pankista? Selvitäpä tämä ensin. Sen ajan asut vanhemmillasi takuulla, koska vuokralla et saa säästettyä ylimääräisiä, kuin erikoisen kovalla työllä.
      Vuokrataso esim. Lahti ~20m2 huonokuntoiset alkaen 410€ aina 650€ (uudiskohde) asti. Riippuu siitä, mihin tyydyt.
      Töissä et siis vielä ole, millä meinasit maksaa vuokraa tahi vastike lainaa? Vastike lainalla voi olla helposti keskustassa sen 600-700 riippuen asunnon tasosta.
      Vuokra ei ikinä kannata, mutta jos sinulla ei ole yhtään mitään säästöjä, et saa lainaa, se on fakta.
      Ihan olet nyt oman päätösvallan alla. 20v.

      • AvutonNuori

        Töitä on tottakai tarkoitus tehdä heti sen jälkeen kun valmistun etten tyhjillä taskuilla aio asuntoa hakeakkaan. Sitä tässä juuri pohditaan jaksaako kuunnella vanhempien nalkutusta jonkin aikaa että voisi säästää rahaa omaan-asuntoon vai onko vuokralla eläminen niin huono asia.

        Mutta nähtävästi kehotat säästämään ja oma-asuntoa hakemaan? Kiitoksia kommentista :)


    • tabou

      Aina on kannattavampaa ostaa oma, tokikaan se ei ole ikinä se nopein vaihtoehto. Nollasäästöillä, sulla menee muutama vuosi säästää pankkien vaatima käsiraha (10-20% asunnon arvosta, eli 100 000 € asunnosta 10-20 000€). Riippuu palkastasi ja muista kuluistasi, kai maksat kotiisi asumiskuluja? Lisäksi pankki ei anna lainaa, jos sulla ei ole maksukykyä (=töitä). Maksat vielä lainan päälle korkoja sen mukaan, kuinka pitkä lainaohjelmasi on (10- max 30v).

      Toki kaikki muuttavat vuokralle ensiksi, koska kellään ei ole miljoonaomaisuuttaa vielä parikymppisinä. Minäkin muutin ensimmäisenä vuokra-asuntoon, enkä vieläkään omista omaa, asun ASOssa. Tuskin tulenkaan kovin pian omistamaan omaa, koska tuloni putosivat äskettäin rajusti. Tässä asumismuodossa olen "turvassa" ja ikään kuin omassa, kunnes tiedän mitä tulevaisuus tuo.

      Mitä kannattaa tehdä? Jos jaksat asua vanhempiesi kanssa, ja he jaksavat katsella sinua vielä 2-4 vuotta, jotta säästösi kertyvät, sen kuin säästät samantien omaan.
      Jos sinua ei huvita katsella kotiseiniä, vuokralle, kyllä töissä ollessa pystyy säästämään, vaikka vuokraa maksaakin. Ottaa sen vähän halvemman/pienemmän.

      Muista myös, että omasta asunnosta ei niin helposti pääse eroon, jos se ei ole esim. hyvällä paikalla kasvavassa kaupungissa. Asunnon myynnistä muuttaessa voi tulla ongelma. Hyvä sijainti kasvukeskuksessa sekä isot remontit (LVIS, julkisivu) tehty on aina hyvä sijoitus.
      Vuokra-asunnosta pääset eroon yhdessä kalenterikuukaudessa (kk irtisanomisaika). Ei ole ongelma, jos esim.jääkaappi menee rikki, kun ei ole oma, niin ei joudu hankkimaan itse uutta, vaan vuokranantaja hoitaa. Omassa maksat kaikesta itse ja hoidat kaiken itse, aina.

    • Heps-

      Jos aiot muuttaa toiselle paikkakunnalle kokonaan, kannattaa muuttaa ensin vuokralle, jotta tutustuu kaupunkiin ja osaa katsella sitten mikä alue on se, josta haluaisi pysyvän asunnon.

      Jos sen sijaan muutat kotikaupunkisi sisällä, katso sieltä asunto ja paljonko se maksaisi kuukaudessa (esim etuovi.com sivulta näkee lainalaskurista, paljonko kuukausierä olisi). Sitten katso paljonko vastaavan kokoisesta joutuisit maksamaan vuokraa. Jos kuukausierä ei ole huomattavasti suurempi kuin vuokra kuukaudessa niin suosittelisin ostamista. (Toki se alkupääoma pitää säästää joka tapauksessa, joten ensiksi muutenkin pitäisi varmaan mennä vuokralle).

      Jos et näe itseäsi asumassa suhteellisen pitkään sillä paikkakunnalla, niin silloin vuokraus on oikea vaihtoehto. Turhaa ostaa pariksi vuodeksi asuntoa kun myynti voi olla sitten vaikeaa.

      Nyt pitäisi olla ostajan markkinat, eli hintaa pitäisi saada tingittyä hyvinkin alemmas. Se puhuisi ostamisen puolesta.

      Yksi mahdollisuus on mennä nyt vuokralle ja se on hyvin tavallinen vaihtoehto suurimmalle osalle noin nuorista. Ei se vuokralla asuminenkaan mitenkään hirveän tappiollista ole. Sitten kun menet naimisiin voitte yhdessä ostaa asunnon miehen kanssa.

    • Etuseteli

      Oma asunto kannattaa ostaa heti kun se on mahdollista.

      Pyydä vanhempasi takaamaan ja pyri saamaan heiltä 'lainaksi' myös omarahoitusosuus.

      Vuokralla ollessasi maksat vuokranantajalle hänen lainansa korot korjaukset roiman voiton kaiken tämän päälle. Muuttaessasi pois saat viedä tavarasi ja tuulehuuhtoman takapuolesi. Lähinnähän tuo on huijausta syyntakeettomia vastaan.

      Asuntoa ostettaessa ja lainaa hakeassa ei sitten kannata hölmöillä.... ei ylisuurta ja kallista asuntoa, ei liian pitkää laina-aikaa, osakeasunnon kunto on toisarvoista, kiinnitä huomiota taloyhtiön kuntoon ja tuleviin korjauksiin, älä osta muuttotappioaluelta.

      Esim. 800 euron vuokra vastaan oman 1000 euron kuukausikulut:

      Vuokra : kaikki kankkulan kaivoon...
      Oma : 200 euroa yhtiövastike, korot 100 euroa, itselle säästöön 700 euroa, vuosien saatossa kertyy itsestään merkittävä omaisuus ja elämässä pelivara lisääntyy erilaisille vaihtoehdoille. Asunnon arvokin kehittyy vähintään inflaation vauhtia noin pitemmällä tähtäimellä, muuttovoittoalueilla nopeamminkin.

      Tärkein asia on ymmärtää, että ostaessa jäädyttää kuukausimenossa tietylle tasolle. Vuokrat nousevat suunnilleen joka vuosi. Laina-aikana noin yhtä suuri kuukausiosuus vuokraan nähden kutistuu merkittävästi. Itse olen seurannut ja huomannut, että noin 700 euron vuokra on kivunnut 12 vuodessa noin 1100 euroon. Samaan aikaan otettu 800 euron kuukausierä lainassa on edelleen tuon 800 euroa. Yhtiövastike on noussut 35 euroa ja ero kasvaa koko ajan, paitsi tuo 800 euroa kuukaudessa laina loppuu tänä vuonna, vuokranmaksu ei koskaan....

      • öööööööööööö

        Maksoin mielestäni kohtuullista vuokraa vuonna 2000, 540 euroa kuussa. Vuokranantaja halusi myydä sijoitusasuntonsa. Ostin pois. Laina 600 euroa kuussa ja yv 150 euroa kuussa eli 750 euroa kuussa yhteensä. Moni sanoi, että mitä järkeä maksaa 210 euroa enemmän joka kuukausi.
        Viime vuonna samassa talossa kaverilla vastaavan vuokra oli 980 euroa kuussa ja minä maksoin 790 euroa kuussa. Hymyilytti. Nyt maksan yv 190 euroa kuussa. Naurattaa. Kuulin, että vuokra nousee kaverilla 1000 euroon. Samaan aikaan minä omistan asuntoni ja saan halutessani siitä niin paljon rahaa, etten oikein ymmärrä tavallisena tallaajana sellaisia summia. Kaverilla ei ole mitään ja vuokranmaksu jatkuu joka vuosi vaan nousten.


    • nfkjahfuk

      Kyllä noin nuorena kannattaa ihan vuokralle lähteä ensiksi. Tuossa iässä 20-> mielikin muuttuu vuosien varrella ja kasvat ihmisenä, ja sitten onkin vaikeampi päästä eroon siitä kämpästä kun haluat muuttaa tulevaisuudessa. Mikä kiire sinulla on saada ihan oikea oma asunto? Vuokrakämppä paljon helpompi jos haluat vaihtaa tai muuttaa asuntoa myöhemmin.

      • vuokralla_pysyt_köyhänä

        Sieltäpä tuli katkeran ikivuokralaisen neuvo. Kun on itse tehnyt tyhmästi, helpottaa, kun saa jonkun muun menemään samaan vipuun.

        Kyllä se homma menee just niinkuin pari edellistä kirjoitti. Eli otetaan se vuokraluukku, kun siinä on satasen halvempi vuokra TAI otetaan asunto vähän paremmalta&kalliimmalta paikalta = menee sama raha kuin omistusasujallakin. Ja vaikka vuokralla asumismenot olisi halvemmat, yli jäävä raha poltetaan baareissa, autoon tms. kuten laskutaidottomilla on tapana. Jopa niin, ettei raha riitä vuokraan...

        Tässä on vaan se juju, että jos nyt tekee rahasta tiukkaa, niin hirveästi helpompaa ei ole 5 vuoden kuluttuakaan, kun 750 €/kk vuokrasta on tullut 850 €/kk vuokra. Ja 10 vuoden päästä maksellaan jo melkein tonni/kk... Vuokran muiden kulujen nousu syö palkankorotukset melkein kokonaan.

        Omistusasunnon juju on siinä, että valtaosa asumiskuluista lyödään lukkoon ostohetkellä. Mitä aiemmin osta, sitä halvempaan hintatasoon asumiskulut lukitaan. Eli osto nyt; vastike vaikkapa 200 lainakulut 600 €/kk (100 k€, 20 v laina-aika). Nyt menee 50 €/kk enemmän kuin vuokralla, mutta 5 vuoden päästä vastike 250 ja lainakulut edelleen 600 €/kk = menot tasan tuhnuttajan kanssa. MUTTA omistusasuja on 5 vuodessa jo lyhentänyt lainaansa 22 000 € = kerännyt tämän verran varallisuutta.

        10 vuoden päästä omistusasujan kulut 260 €/kk vastike 600 €/kk lainaan = 860 €/kk, joten omistusasuja pääsee jo satasen/kk halvemmalla kuin vuokraluuseri. Lisäksi laina on lyhentynyt = varallisuutta kertynyt 55 000 €. Mahdollinen arvonnousu tulee bonuksena tämän päälle.

        Tämä varallisuuden kertyminen on tärkeää, jos/kun ikinä tulee tarvetta perheasunnon hankinnalle. Sellaisen vuokraamiseen uppoaa toista tonnia/kk... joten paljon fiksumpaa on ostaa oma. Vaan kun sen oman hankkimiseen pitäisi olla se vähintään 15 ja mieluummin 30 % omaa rahaa. Eli 200 k€ kämppää ostettaessa pitäisi omaa rahaa olla 30-60 k€ ... puoliksi maksettu ensiasunto on tässä tilanteessa kovaa valuuttaa vs. vuokralaisen kuittipino tuulen huuhtoma perse.

        Suurin kanto kaskessa on ensiasuntoon tarvittavan omarahoitusosuuden hankkiminen. Halvankin asunnon kanssa pitäisi saada kasaan parikymmentä tonnia.... vuokralla asuen tällaisen summan säästäminen on tuskallista, helpoin vaihtoehto on pummia vanhemmilta ao. summa lainaan / lahjoituksena tai sitten pitää asua nurkissa vielä pari vuotta ja säästää (ynnä kuunnella nalkutusta / katsella kännisekoiluja ... kuten itse tein).

        Vuokralle päätyy ne, joilla raha polttaa näpeissä ts. omarahoituksen säästäminen ei onnistu. Koko työikä vuokralla tulee puolet kalliimmaksi kuin omistusasunnossa (eli varallisuutta ei käytännössä kerry, ellei palkka ole mallia satumaisen hyvä) eläkeiän koittaessa on edessä kiva ylläri .... nykyäänhän on ihan tavallista, että eläke on reilu tonni käteen (verojen jälkeen) ja vuokra 700 €/kk. Siinä ei paljoa juhlita!

        Vuokraloiset kovin peloittelee myös omistusasutojen remonteilla, mutta ei ne niin hirveitä ole. Joo, putkirempasta voi tulla 150 €/kk lisää maksettavaa, mutta se ei toisaalta pelota yhtään, että vuokra nousee 5 vuodessa yhtä paljon (ottaen huomioon, että remontin yhteydessä tehdään vähän isompi tasokorotus).


    • asdfag

      Omistus-asunnossa asuminen on halvempaa jos siihen on varaa, mutta myöskin "jäykempää". Vuokralla voit muuttaa toiseen kaupunkiin esimerkiksi työn perässä mutta omistus-asunnosta ei välttämättä pääse eroon pienellä varoitusajalla. Jos sinulla on selvillä missä kaupungissa aiot asua seuraavat 5 vuotta sanoisin omistus-asunnon olevan parempi ratkaisu.

      Alueelta jolta itse tällä hetkellä katselen asuntoja on vuokra ja lainanlyhennys vastike kaksioon lähes samaa luokkaa nykyisillä koroilla. Ero vain 50-100€ luokkaa. Pankin kanssa pystyy hieman sopimaan maksuista tulojen muuttuessa väliaikaisesti esim lomautuksen takia. Vuokranantajan kanssa tämä saattaa olla vaikeampaa.

      Itse suosittelisin avaamaan asp-tilin mahdollisimman pian ja säästämään 50€/kk sinne. Asu vanhempiesi luona vielä pari vuotta jos se vain heille sopii, kun valmistut ja pääset töihin ala säästämään enemmän rahaa. Niin kauan kunnes sinulla on asp-tillillä vähintäänkin 10-15 tuhatta. Säästäväisesti kun elät ja kokopäivä töissä käyt tähän ei pitäisi mennä kuin vuoden verran. Enemmän on tietenkin parempi. Käy pankissa keskustelemassa/katso netistä lisää asp-tilin ehdoista/eduista.

      Niin kauan kuin asut vanhempiesi luona on asuntosäästäminen helppoa, mutta pois muuttamisen jälkeen tulee säästämisestä 10 kertaa hankalampaa ellei jopa lähes mahdotonta. Toki se riippuu tuloista ja menoista, mutta tässä taloustilanteessa ja ottaen huomioon ammatin johon kouluttaudut/työkokemuksen puutteen en odotaisi niin suuria tuloja että vuokralla asuessasi saisit säästettyä merkittäviä summia.

      Kun olet saanut rahat säästettyä, jos et löydä mieluista asuntoa heti tai et halua ihan vielä sitoutua asuntolainaan voit pitää rahat säästössä ja muuttaa vuokralle. Silloin pystyt hankkimaan sen oman asunnon kun haluat (olettaen ettet tuhlaa säästöjäsi johonkin muuhun). Eikä asuntokuumeen iskiessä tarvitse enää odottaa ja säästää useampaa vuotta.

      Kannattaa myös miettiä kuinka paljon haluat käyttää rahaa sisustukseen ja muuhun vastaavaan ja laittaa vielä toiselle tilille syrjään rahaa sitä varten... Sohva, sänky, lakanat, pyyhkeet, tv, tv taso, aterimet, astiat, pöydät, tuolit, lipastot, hyllyt, verhot, kodinkoneet (osa kodinkoneista kyllä yleensä kuuluu asuntoon oli se sitten vuokra tai omistus-asunto) jne.. kaikki maksaa ja jos ostaa uutta eikä halvinta mahdollista palaa rahaa helposti ja nopeasti.

    • Mualimanmeno

      Hommahan menee niin, ettet löydä mitään oman alasi töitä! Sitten ne laittaa kuntouttavaan toimintaan sinut, kun olet moniongelmainen! Tuurilla saat pidettyä sen vuokra-kömmänäsi! Tapuja huuleen vielä ja keskaria! Lääkärit määrää lisää! Jos ongelmia ilmenee, niin aina tabu löytyy ja sitten Mersukaupoille! Siis lääkärit!

    • manninnn

      Minä muutin omaan asuntoon, kerrostaloyksiöön, vähän yli kakskymppisenä. Säästin rahaa pienestä palkastani mahd. paljon kun asuin kotona. Eli en ole asunut vuokralla mutta siihen aikaan sai lainaa pankista ja melkein kaikilla oli töitä, nykyään on vaikeampaa jos ei saa isoa palkkaa. Asuin siinä kerrostalossa 3 vuotta, kunnes muutin maalle omaan taloon ja myin yksiön kun en silloin uskaltanut laittaa vuokralle. Tykkäsin kyl kovasti asua itsekseni, vuokralla olis varmaan ollut jotenkin erilaista, epävarmaahan se on kun toisen kämpässä asuu.

    • dsfgfsdgfsdgfs

      Muuttaisin ENSIN vuokra-asuntoon. Sitä paremmin oppii myös tietämään mitä haluaa asunnoltaan kun vähän aikaa on asunut omillaan. Samoin oppii myös aikuisten oikeasti mitä eläminen maksaa ja mihin on oikeasti myös varaa omalla elämäntyylillään. Seuraisin paljon omistusasuntojen markkinoita esim. etuovesta ja oikotieltä. Opiskelisin myös mitä tarkoittaa erilaiset "tulevat remontit" myynti-ilmoituksissa esim. paljonko maksaa putkiremontti keskimäärin per neliö paikkakunnalla. Kuitenkin muutaman vuoden sisällä pyrkisin ostamaan oman kunhan ensin työpaikan pysyvyys on varmistunut jotenkin eli vakaat tulot. Pankkiakin on helpompaa vakuuttaa lainan hoitamisesta jos työpaikat ei koko ajan vaihdu. Fiksumpaa olisi varmaan taloudellisesti ostaa heti oma jos vain mahdollista, mutta pari vuotta vuokralla tuo myös kokemusta ensin ostaa mieleinen ensimmäinen oma asunto.

      • hetivaanoma

        No voi kai ne vanhemmatkin vähän neuvoa niissä asuntokaupoissa. Miksi maksaa jonkun muun asuntoa "parivuotta" jos kuitenkin meinaa ettei ole vuokralainen.
        Ja jos haluaa vaihtaa paikkakuntaa ja kämppä ei mene kaupaksi niin pistää vuokralle. Vuokralainen sitten maksaa sen kämpän!


    • krbrts

      Itse olen 23-vuotias vastavalmistunut ja kun nyt pääsin oman alani töihin niin ensimmäinen ajatukseni oli tietenkin muuttaa vuokralle pois vanhempien jaloista. Vähän aikaa mietin asiaa uudelleen ja ajattelin kuitenkin asustaa täällä vielä pari vuotta säästöjä keräten, niin voi ostaa kohtuuhintaisen yksiön/kaksion.

      Asun pääkaupunkiseudulla ja oman alani hommista ei ole pulaa. Minulla on jo nyt kasassa hyvä määrä säästöjä, mutta haluan selvitä mahdollisimman pienellä lainalla, sellaisella jonka voi muutamassa vuodessa maksaa pois. Osa kavereistani ajattelee minun toimivan fiksusti ja osa arvostelee, että olisi jo aika muuttaa omilleni. Kuitenkin huomattava osa heistä valittelee vuokrien hintoja ja monet yksinelävät muuttavat kaverien kanssa kimppaan. Tuo vain vahvistaa sitä mielikuvaa, että toimin oikein.

    • Asuntoko

      Ongelma lienee siinä, että kummallakin asumismuodolla on puolensa, ja kaupunkien asuntojen hinnat voivat olla hyvinkin erilaisia.
      En kadu sitä, että olen asunut vuokralla heti kotoa muutettuani, nyt jo yli 10 vuotta, varsinkaan kun asun sen verran lähellä Helsinkiä, että myyjän palkallani on hankala löytää hyvän hintaista / kuntoista asuntoa yksin maksettavaksi. Vuokra (alle 400 kuussa) on ollut sen verran kohtuullinen, kämppä sen verran kivan mallinen, ei liian kaukana kaupungista jne. ettei ole ollut valittamista. Säästöön on jäänyt rahaa, auto ja lemmikit on saatu ostettua ja maksettua, velkaa ei ole. Jos joku hajoaa, soitat vuokraisännälle ja korjaus/uusi laite tulee ilman lisämaksuja.

      Seuraan kyllä asuntojen hintoja, koska tavallaan omaakin voisi jo tehdä mieli. Olen maksanut vuokraa yli 10 vuotta, joten onhan siinä toisen taskuun mennyt rahaa. Toisaalta en saa mistään asuntoa, jossa selviäisin samalla vuokrarahalla , sillä lainanlyhennyksestä ja yhtiövastikkeesta en voisi ikinä selviytyä 400e. Se taas tarkoittaisi, että kun nyt saan rahaa säästöön, velallisena ei säästöjä jäisi. Maksaisin omaisuutta tietysti, mutta sillä ei kateta ylimääräisiä, yllättäviä kuluja, joita eteen tulee, ja omassa asunnossa olisin vastuussa rahallisesti kaikesta.
      Eli asioilla on puolensa, ja palkka, sijainti ym. vaikuttaa asiaan.

      Nyt elän ok, säästöjä jää, velkaa ei ole, maksan asumisestani muille.
      Jos muuttaisin omaan, maksaisin itselleni, säästöjä ei jäisi, elämiseni olisi aika kituuttamista luultavasti - en tiedä ovatko omat seinät sen arvoisia. Ehkä eivät, jos en sitten saa säästöön niin isoa summaa ja löydä niin ihanaa kämppää johon rakastua, etten välitä vaikka maksaisin sen kustannuksia loput jäljellä olevat työvuoteni. Mene ja tiedä.

      • Asuntoko

        Lisään äskeiseen ajatusketjuuni tosin sen, että vaikka muuttaisitkin aluksi vuokralle, niin sikäli mikäli lähdet sitten hankkimaan omaa, tee se kuitenkin mahdollisimman aikaisin. Muuten voi mennä monen vuoden lainanlyhennykset vuokraan...
        Kun olet vuokralla, olet vapaa muuttamaan ja lähtemään milloin tahdot,
        Oma on oma, mutta sen ylläpito maksaa ja poismyyminen voi joskus kestää. Siinä on eri lailla kiinni, niin hyvässä kuin pahassa.

        Teetpä mitä teet, ajattele järjen kanssa asiaa, kaikilta suunnilta.


    • garb7

      Omaan kannattaa muuttaa jos on varaa omakotitaloon. Ja silloin pitää olla tarkkana kaavoituksen kanssa, ettei tule kaivosta, teollisuusaluetta, moottoritietä tms. Taloyhtiössä osakkaana ollessa (eli kun omistat asunnon) olet päätösten kanssa sen armoilla mitä enemmistö päättää, eli joudut maksamaan myös esim. kalliita remontteja jotka voivat olla omasta mielestäsi täysin turhia. Kun tulee remontti johon et voi vaikuttaa, voit vuokralla asuessa sentään lähteä menemään ja unohtaa koko paikan. Kerrostalossa on se hyvä puoli että joku muu hoitaa lumityöt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe