Muutto Tampereelle työttömänä

dxxpx

Hei,
Olen 20 vuotias ja muutin äskeittäin takaisin Suomeen oltuani puoli vuotta Englannissa töissä. Asun tällä hetkellä vanhempieni luona Järvenpäässä ja tarkoitus olisi päästä asumaan omilleen mahdollisimman nopeasti. Saan tällä hetkellä vain työmarkkinatukea Kelalta. Mulla on rahaa noin 400€ tällä hetkellä.

Haluaisin muuttaa Tampereelle asumaan aluksi toimeentulotuen avulla kunnes löydän työpaikan. En ole ennen hakenut rahaa sossulta.

Pitäisikö mun odottaa, että saan tarpeeksi rahaa työmarkkinatuesta muuttoa varten vai onko mitään nopeampaa tapaa muuttaa? Vanhempani haluavat, että muutan mahdollisimman pian omilleni.

4

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun saat asunnon Tampereella niin muutat :-) Sitten kun asut Tampereella niin heat toimeentulotukea Tampereelta. Muuttokulut ja vuokravakuudet maksaa se kunta jossa asut kun maksu erääntyy - olettaen, että olet oikeutettu toimeentulotukeen muutenkin.

      http://www.satakunta.net/asumismenot.html

    • sgjlldypfri

      Vuokravakuuteen et todennäköisesti tule saamaan tukea sillä työttömäksi toiseen kaupunkiin muuttaminen ei ole mitenkään hyväksyttävä syy muuttaa. Oman kaupunkisi sisälle muuttamiseen todennäköisesti saat tukea.

      Hoidat sen kämpän ja takuuvuokran itsellesi muilla tavoin ja sitten kun olet kirjoilla uudessa kämpässäsi niin haet kelasta asumistukea ja uuden asuinkuntasi sosiaalitoimistosta toimeentulotukea. Sinulla voi ehkä olla oikeus myös alkuavustukseen tms. huonekalurahaan jos riippuen uuden kuntasi käytännöistä ja siitä tulkitaanko tuo muuttosi ensimmäiseksi itsenäistymismuutoksi pois vanhempien luota.

    • dxxpx

      Kiitos vastauksista.

      Kannattaako mun muuttaa heti kun saan rahat kasaan ekan kuukauden vuokraan ja vuokravakuuteen? Saako asumistuen ja toimeentulotuon lähes varmasti ensimmäisen kuukauden aikana ennen kun pitää maksaa toisen kuukauden vuokran?

      • fdbfbdfdbfb

        Lyhyt vastaus: kyllä saat sekä huhtikuun asumistuen ja toimeentulotuen huhtikuun aikana jos vain jätät hakemuksesi heti kun se vain on mahdollista.

        Jos saat asunnon vaikka 23.3 ja vuokrasopimus alkaa 1.4, niin voit jättää asumistukihakemuksen kelaan sähköisesti jo 23.3 ja todennäköisesti huhtikuun asumistuki on tililläsi viimeistään joskus 20.4.-24.4.

        Uutena asiakkaana toimeentulotukihakemuksen voit jättää heti kun olet tehnyt muuttoilmoituksen uuteen asuntoosi, eli 1.4 alkaen, toimeentulotuki tulee tilillesi n. 15.4-17.4, ellei hakemuksesi ole sitten ollut puutteellinen tai tilanteesi vaatii jotain erikoisselvittelyjä tms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe