Avustuksia, mitä ne on?

Oikeuttako

Laitan tämän anonyyminä, ymmärrätte myöhemmin miksi. Olen Suomalainen. Aloitin työnteon 15-vuotiaana, jolloin aloin maksamaan veroja. Eläkekertymä tosin alkoi vasta joskus 20 ikävuoden tienoilla.

Virkasuhteeseen kaupungin kanssa pääsin 20-vuotiaana ja olin siellä ahkerana työntekijänä, joka teki paljon muutakin kuin oman virkasuhteensa edellyttämiä töitä. Esteeksi oman ammatin harjoittamiseen tuli kuitenkin synnynnäinen vamma, joka vei hienomotoriikan vasemmasta kädestä. Minut siis siirrettiin uudelleensijoitusohjelmaan.

Pääsin yliopistoon ja aloin opiskella uutta ammattia. Opintojen loppupuolella minua pyydettiin mukaan 4v. projektiin. Otin työn vastaan, olihan se uutta koulutustani vastaavaa työtä. Se meni perseelleen, koko projekti. Olin työllistettynä 8kk, joista palkan sain 6kk ajalta. Anoin ja rukoilin kaupunkia keskeyttämään virkavapaani, jotta pääsisin uudelleen mukaan uudelleensijoitusprosessiin. Kaupunki ei sitä kuitenkaan tehnyt.

Seuraavat vuodet elin tilanteessa, jossa työkkäri ei voinut maksaa mitään, koska en ollut työtön - olihan kaupunki luvannut minulle uudelleensijoituspaikan - joten miksi miltei 50 naishenkilö olisi sanonut itsensä irti tästä uudelleentyöllistymismahdollisuudesta? Kela ei maksanut mitään, koska en ollut sairas ja toimeentulotuki ei ottanut minua asiakkaakseensa, koska en ollut työtön työnhakija. Elin siis veronmaksajana tilanteessa, jossa tukien ja tienestien määrä oli 0 euroa kuukaudessa. Miehellä osa-aikatyö, soviteltu päiväraha ja 2 teini-ikäistä tytärtä.

Piina loppui ja sain hanttihomman kaupungilta, johon minua ei kuitenkaan vakinaistettu - koska olin mm. ylikoulutettu. Siispä he päättivät uusien määräystensä perusteella irtisanoa minut. Nyt irtisanomisilmoituksesta on kulunut jokunen kuukausi, mutta se astuu voimaan huhtikuun loppupuolella. Siihen saakka olen tilanteessa, jossa työkkärikorvauksia en saa (olen taas opiskelija, haluaisin maisteripaperit valmiiksi), omaehtoisen opiskelun tukea en voi saada, koska työsuhde on edelleen voimassa, kela ei korvaa mitään, palkkaa minulle ei täydy maksaa, koska 365 sairauspäivää tuli täyteen vuodenvaihteessa, keva ei korvaa ja ammatillisen kuntoutuksen tukea en voi kelalta hakea kun työnantaja kielsi kuntoutussihteerin palvelut minulta - olisi voinut opastaa byrokratiaviidakossa.

Siispä olen nyt elänyt 270 euron yleisellä opiskelutuella 2 kk (tammikuun 0-tuloilla). Tosin toisen niistä kela tulee perimään takaisin, sillä sairastuin syöpään. Sairaalamaksut ylittävät ruhtinaallisesti saamani tuet, tai mieheni saman palkan. Milläköhän nekin maksamme.

En ole rasisti, enkä sellaiseksi tule, mutta missä on oikeasti tukipolitiikan järki! Olen maksanut enemmän kuin saanut ja nyt syöpäläisenä minut on jälleen hyljätty tuista. En haluaisi olla tässä tilanteessa, mutta elämä kuljettaa omia polkujaan. Kysynpähän vaan sitä, kuinka paljon kohtaamamme stressitilanteet aiheuttavat myös fyysisiä sairauksia?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otanosaatilanteeseesi

      Vastaukseksi tuohon, että no eihän tänne Suomi24:n keskustelupalstoille kukaan nimellä kirjoita. Vaikeuksia siitä vain saisi, koska tässä kyttäämisen ja kyyläämisen some-ajassa jos joku kirjoittaisi nimellään nettiin esim. tuollaista mitä sinä, olisi lähes sadanprosentin varmaa, että joku alkaisi kiusata; joko joku ymmärtämätön viranomainen tai sitten joku somehörhö.

      Otan osaa, jos kertomasi pitää paikkansa. En osaa asiaa tuntematta sanoa kirjoitettuun mitään lohduttavaa, kun tiedä tilanteestasi, mutta voisin uskoakin, että tässä Suomessa jota "hyvinvointivaltioksi" nimitetään, vois hyvinkin joku joutua - jos huono tuuri käy ja byrokraattien pompoteltavaksi joutuu - rehellinen elämään vaikka vuosia vailla sosiaaliturvaa. Jos luin oikein olit iältäsi viiskymppinen.(?). Sikäli vois lukemaani miettien sanoa, että joskus ihmettelen miksi aina puhutaan vain nuorista, eikä esimerkiksi työtömistä joilla vois olla vielä parikin vuoskymmentä työuraa edessä.

      En kerro ikääni, mutta kuulun itsekin siihen sukupolveen, jotka edes alkaa saada kertyvää ja tulevaisuudessa ehkä mahdollisesti saatavaa eläketuloa työntekemisestä vasta 23:n ikävuoden jälkeiseltä ajalta, ja mitäs siinäkään tilanteessa teet, vaikka jos tilanne olisi että jos ahkerimmat työntekoajat sattuu olemaan juuri siltä ajalta kun oli alta 23- vuotias,ja että jos myöhemmin opiskeluiden vuoksi ei edes voinut käydä riittävästi töissä ( opintotuen nauttimisaikana olisi menettänyt elintärkeän opintotuen tai sitä olisi peritty takaisin, jos olisi tehnyt ns. "liikaa" töitä, opiskelijat kun ei saa työskennellä haluamaansa määrää säilyttäen opintorahansa) ja että jos sattui sairastumaan elinikäiseen fyysiseen sairauteen nuorena ja juuri ennen kuin olisi pitänyt valmistua. Siinä oli että ei opintotukea, sossusta olis saanut aivan alle lakisääteiset perusnormit, vakituista työpaikkaa ei pauku valmistumattomalle työllisyystilanteessa, jne.

      Olen itsekin joskus kokenut lähes kiusaamiseksi erityisesti vaikeissa elämäntilanteissa virastojen pomputtelun. En tosin avaudu missä tilanteissa, koska on sen verran ikävä tilanne nytkin päällä, että kaikki voimat pitää keskittää byrokraateille selväksi sen tekemisen, että eikös nyt ihmisen oma etu kuitenkin olisi joskus myös yhteiskunnan etu.

      Jos sinulla on syöpä, voimia siitä selviytymiseen. Opintorahalla ei tietysti syöpäkuluja makseta, mutta vedä vaikka valtio oikeuteen, jos eivät suostu niitä korvaamaan. Ja vetoa vaikka siihen, että miten paljon olet maksanut myös veroja, tilanteessa jossa et ole itse saanut mitään säännöllistä yhteiskunnan tukea tilanteessa, josssa vahvasti voisi olettaa, että edes johonkin tukimuotoon ihminen olisi oikeutettu. Jos siis tuo pitää paikkansa. En kylläkään ota selvää tän foorumin kirjoituksista, suurin osa teksteistä lienee pahansuopaa trollailua. Minun vikani ei ole ainakaan se, että jos vahingossa vastaan sellaisiin.

      Itsekään en koskaan ole kirjoittanut tänne nimellä. Enkä vakionimimerkillä myöskään.

    • " toimeentulotuki ei ottanut minua asiakkaakseensa, koska en ollut työtön työnhakija"

      höpö höpö

      • sossupaholainen

        Toimeentulotukea saa moni, jolla on niin pieni palkka, ettei sillä elä. Ja moni jolla ei ole työtä, mutta ei halua mennä työkkäriin. Se tosin saattaa aiheuttaa perisosan alentamisen, mutta se että ei ole työtön työnhakija, ei missään tapauksessa estä olemasta sossun asiakas. Joten jokin ei tuossa jutussasi ei täsmää.


    • "Laitan tämän anonyyminä,"

      Tyhmä saa olla, siksi kai?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe