Abilify vai Litium

Amnesia--

Kertokaa kokemuksia, kumpi lääke on parempi kaksisuuntaiseen ja mitä muutoksia on tapahtunut aloittamisen jälkeen?

26

1579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bibo123

      Minulle sopii Abilify. Kokeiltiin litiumia mutta ei sopinut onneksi. Lääke pitä minut tasaisena ja toiminta kykyisenä. Olen tyytyväinen.

    • LitiumJätettä

      Litium on hivenaine, josta bipolaarisilla potilailla ei ole koskaan todettu olevan puutetta. Silti psykiatrit ja muut lääkärit määräävät heille litiumia. He ovat siis "hivenainelääkäreitä". Litiumin käytön masennuksessa keksi vuonna 1949 australialainen lääkäri John Cade, joka toimi Melbournessa Victorian Department of Mental Hygiene -nimisessä sairaalassa. Hän havaitsi, että litium rauhoitti marsuja ja vähensi myös ihmisten maanisia oireita. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin litium hyväksyttiin Yhdysvalloissa lääkkeeksi bipolaariseen mielitautiin. Kukaan ei vielä tänäänkään tiedä tarkalleen, mitkä ovat sen biologiset vaikutusmekanismit aivoissa. Litium ei ole missään mielessä ihanteellinen lääke, sillä se aiheuttaa lyhyellä tähtäimellä varsin ikäviä sivuvaikutuksia, painonnousua ja käsien vapinaa ja pitkään käytettynä munuaisvaurioita.

      Litium läpäisee istukan ja voi vahingoittaa sikiötä. Paroksetiinin käyttö raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana voi vahingoittaa sikiöä, varoittaa FDA.

      • Mene_pois_täältä

        Älä jauha soopaa. Lito on hyvä ja turvallinen lääke.
        Pelasti mun elämäni.


      • PurePesuvatia
        Mene_pois_täältä kirjoitti:

        Älä jauha soopaa. Lito on hyvä ja turvallinen lääke.
        Pelasti mun elämäni.

        Litium on alkalimetalli. Jo antiikin Kreikassa litiumia sisältävää lähdevettä käytettiin "pahan mielen" ja "kiihtymyksen" hoitoon. 1800-luvulla litium oli käytössä kihtilääkkeenä. Vaikutus maniaan todettiin 1940- ja 1950-lukujen vaihteessa (Peet ja Pratt 1993). Vaikutusmekanismeja ei tarkkaan tunneta. Antimaanisia vaikutuksia on selitetty dopamiinin, GABA:n ja asetyylikoliinin ja antidepressiivisiä serotoniinin ja adrenergisen systeemin toiminnassa tapahtuvilla muutoksilla. Litium imeytyy nopeasti ja lähes täydellisesti maha-suolikanavasta. Eliminaation puoliintumisaika on 20–24 tuntia, mutta yksilöiden välisiä ja olosuhteista riippuvia eroja esiintyy, minkä takia seerumin litiumpitoisuuksien seuranta on välttämätöntä. Aivoissa pitoisuus on huipussaan 24 tuntia myöhemmin kuin plasmassa. Yli 95 % litiumista erittyy muuttumattomana munuaisten kautta. Glomerulaarisen suodattumisen jälkeen noin 80 % litiumista imeytyy takaisin, pääosin proksimaalisissa tubuluksissa. Litium erittyy glomerulaarisen suodattumisnopeuden (GFR) mukaisesti, joten samat tekijät, jotka pienentävät GFR:ää (esim. munuaissairaus ja ikääntyminen) tai suurentavat sitä (raskaus), vaikuttavat litiumin erittymiseen. Natriumtasapaino on tärkeä erittymiseen vaikuttava tekijä. Kun natriumin tubulaarinen reabsorptio lisääntyy suolavajauksessa (dehydraatio esim. akuutin kuumesairauden takia, suolan vähentynyt saanti, oksentelu, ripuli, ileus, diureetit), litiumin erittyminen vähenee (Boton ym. 1987, Price ja Heninger 1994).

        Litiumia on Suomessa saatavilla sitraattina, karbonaattina ja sulfaattina. Hitaasti imeytyvät valmistemuodot takaavat tasaisemmat pitoisuudet veressä, jolloin lääkettä voidaan nauttia kerran tai kahdesti päivässä. Litiumin hoitoalue on varsin kapea. Pitoisuusnäyte otetaan 12 tunnin kuluttua viimeisestä annoksesta. Ehkäisyssä suositeltu seerumin litiumpitoisuus on 0.5–0.8 mmol/l, mutta kaikki eivät kuitenkaan ole tästä yksimielisiä. Aiemmin pitoisuuden ylärajaksi suositeltiin arvoa 1.2 mmol/l. Jotkut potilaat saattavat tarvita suuremman pitoisuuden parhaan tehon saavuttamiseksi. Haittavaikutukset ja toksisuusvaara kuitenkin lisääntyvät pitoisuuksien kasvaessa (Peet ja Pratt 1993).


      • Lito_toimii
        PurePesuvatia kirjoitti:

        Litium on alkalimetalli. Jo antiikin Kreikassa litiumia sisältävää lähdevettä käytettiin "pahan mielen" ja "kiihtymyksen" hoitoon. 1800-luvulla litium oli käytössä kihtilääkkeenä. Vaikutus maniaan todettiin 1940- ja 1950-lukujen vaihteessa (Peet ja Pratt 1993). Vaikutusmekanismeja ei tarkkaan tunneta. Antimaanisia vaikutuksia on selitetty dopamiinin, GABA:n ja asetyylikoliinin ja antidepressiivisiä serotoniinin ja adrenergisen systeemin toiminnassa tapahtuvilla muutoksilla. Litium imeytyy nopeasti ja lähes täydellisesti maha-suolikanavasta. Eliminaation puoliintumisaika on 20–24 tuntia, mutta yksilöiden välisiä ja olosuhteista riippuvia eroja esiintyy, minkä takia seerumin litiumpitoisuuksien seuranta on välttämätöntä. Aivoissa pitoisuus on huipussaan 24 tuntia myöhemmin kuin plasmassa. Yli 95 % litiumista erittyy muuttumattomana munuaisten kautta. Glomerulaarisen suodattumisen jälkeen noin 80 % litiumista imeytyy takaisin, pääosin proksimaalisissa tubuluksissa. Litium erittyy glomerulaarisen suodattumisnopeuden (GFR) mukaisesti, joten samat tekijät, jotka pienentävät GFR:ää (esim. munuaissairaus ja ikääntyminen) tai suurentavat sitä (raskaus), vaikuttavat litiumin erittymiseen. Natriumtasapaino on tärkeä erittymiseen vaikuttava tekijä. Kun natriumin tubulaarinen reabsorptio lisääntyy suolavajauksessa (dehydraatio esim. akuutin kuumesairauden takia, suolan vähentynyt saanti, oksentelu, ripuli, ileus, diureetit), litiumin erittyminen vähenee (Boton ym. 1987, Price ja Heninger 1994).

        Litiumia on Suomessa saatavilla sitraattina, karbonaattina ja sulfaattina. Hitaasti imeytyvät valmistemuodot takaavat tasaisemmat pitoisuudet veressä, jolloin lääkettä voidaan nauttia kerran tai kahdesti päivässä. Litiumin hoitoalue on varsin kapea. Pitoisuusnäyte otetaan 12 tunnin kuluttua viimeisestä annoksesta. Ehkäisyssä suositeltu seerumin litiumpitoisuus on 0.5–0.8 mmol/l, mutta kaikki eivät kuitenkaan ole tästä yksimielisiä. Aiemmin pitoisuuden ylärajaksi suositeltiin arvoa 1.2 mmol/l. Jotkut potilaat saattavat tarvita suuremman pitoisuuden parhaan tehon saavuttamiseksi. Haittavaikutukset ja toksisuusvaara kuitenkin lisääntyvät pitoisuuksien kasvaessa (Peet ja Pratt 1993).

        Lito on erittäin turvallinen ja sivuvaikutuksiltaan todella vähäinen, ainakin jos vertaa muihin lääkkeisiin. Varsinainen lääkehän tuo ei ole, sitä kaiketi tuossa yritit kertoa?
        Lito toimii antidepressiivinä, sekatilaan ja maniaan. Jos Lito ei jostain syystä sovi niin on harkittava valpro-lääkitystä.
        Olin ajautumassa työkyvyttömyyseläkkeelle jo 25-vuotiaana. Mutta kun Lito aloitettiin niin palasin työelämään jo n.2kuukautta aloittamisen jälkeen. Nyt syönyt sitä kymmenen vuotta ja ei mitään sivuoireita. Munuaiset ja muut huippukunnossa.


      • ehteqtheth
        Lito_toimii kirjoitti:

        Lito on erittäin turvallinen ja sivuvaikutuksiltaan todella vähäinen, ainakin jos vertaa muihin lääkkeisiin. Varsinainen lääkehän tuo ei ole, sitä kaiketi tuossa yritit kertoa?
        Lito toimii antidepressiivinä, sekatilaan ja maniaan. Jos Lito ei jostain syystä sovi niin on harkittava valpro-lääkitystä.
        Olin ajautumassa työkyvyttömyyseläkkeelle jo 25-vuotiaana. Mutta kun Lito aloitettiin niin palasin työelämään jo n.2kuukautta aloittamisen jälkeen. Nyt syönyt sitä kymmenen vuotta ja ei mitään sivuoireita. Munuaiset ja muut huippukunnossa.

        Litium on ja ei ole turvallinen riippuen siitä mitä osa-aluetta tarkastellaan. Litiumin käyttäjiltä testataan litiummäärä verestä säännöllisesti, jolla kontrolloidaan, ettei pitoisuus nouse hengenvaaralliselle tasolle. Tutkimuksissa on havaittu, että pitkässä juoksussa litium lisää mielialanvaihtelua ja altistaa muun muassa kognition heikentymiselle. Vaikutukset voivat jäädä pysyviksi.


      • syö_litosi_kiltisti
        ehteqtheth kirjoitti:

        Litium on ja ei ole turvallinen riippuen siitä mitä osa-aluetta tarkastellaan. Litiumin käyttäjiltä testataan litiummäärä verestä säännöllisesti, jolla kontrolloidaan, ettei pitoisuus nouse hengenvaaralliselle tasolle. Tutkimuksissa on havaittu, että pitkässä juoksussa litium lisää mielialanvaihtelua ja altistaa muun muassa kognition heikentymiselle. Vaikutukset voivat jäädä pysyviksi.

        Litium ei todellakaan altista mielialojen heittelyille. Ignooratkaa tämä kirjoittelija. Maniapäissään kirjoittaa kaikkea lääkevastaista tänne. Palstahäirikkö.


      • ehteqtheth
        syö_litosi_kiltisti kirjoitti:

        Litium ei todellakaan altista mielialojen heittelyille. Ignooratkaa tämä kirjoittelija. Maniapäissään kirjoittaa kaikkea lääkevastaista tänne. Palstahäirikkö.

        Kylläpäs altistaa. Jo vuosia sitten tutkimuksissa todettu asia. Jos tutkimusfaktojen kertominen on sinusta palstahäiriköintiä, herää kysymys millaisia näkemyksiä haluat palstan levittävän. Kannattaa ehkä mieltä kahdesti kenet ignoorata.


      • PääPipi
        syö_litosi_kiltisti kirjoitti:

        Litium ei todellakaan altista mielialojen heittelyille. Ignooratkaa tämä kirjoittelija. Maniapäissään kirjoittaa kaikkea lääkevastaista tänne. Palstahäirikkö.

        Vain hullu pureskelee emalia.


      • höpsis
        ehteqtheth kirjoitti:

        Kylläpäs altistaa. Jo vuosia sitten tutkimuksissa todettu asia. Jos tutkimusfaktojen kertominen on sinusta palstahäiriköintiä, herää kysymys millaisia näkemyksiä haluat palstan levittävän. Kannattaa ehkä mieltä kahdesti kenet ignoorata.

        Älä jauha paskaa. Ei todellakaan altista. Syö lääkkeesi, olet maniassa.


      • Funny

        Moikka ! Mulla on käytössä abilify ja litium. Olen Syönyt litiumia 12-vuotta.Lääke lopetetaan,koska elimistö ei enään kestä sitä ja lääke ei enään auta.Abilifyä olen syönyt 4-vuotta ja se on hyvä lääke.Käytössä on myös muitakin lääkkeitä :-)


      • Varotuksen_sana
        Funny kirjoitti:

        Moikka ! Mulla on käytössä abilify ja litium. Olen Syönyt litiumia 12-vuotta.Lääke lopetetaan,koska elimistö ei enään kestä sitä ja lääke ei enään auta.Abilifyä olen syönyt 4-vuotta ja se on hyvä lääke.Käytössä on myös muitakin lääkkeitä :-)

        Dodging Abilify
        April 14, 2015
        http://wp.rxisk.org/dodging-abilify/


      • tuletänne
        Mene_pois_täältä kirjoitti:

        Älä jauha soopaa. Lito on hyvä ja turvallinen lääke.
        Pelasti mun elämäni.

        Kaikista lääkkeistä on sivuvaikutuksia. Osalle lääkkeiden käyttö on turhaa. Ei ole mitään häiriköintiä, jos kirjoittaa omista kokemuksista. Aika yleistä, että tulee jotain sivuvaikutuksia ja muita terveydellisiä ongelmia, niistähän ei kauheesti puhuta, mitätöidään ja vähätelläään lääkkeitä määrättäessä. Ehkä jotku saa hyödyn lääkkeistä ja joillekin on jotku lääkkeet on paikallaan, mutta paljon kirjoitellaan reseptejä perusteettomasti. Onko tässä joku alan ihminen mainostamassa lääkkeiden puolesta ja "hyödyistä".


    • asfbb

      Abilifystä ei tietoa eikä kokemusta, mutta lito tosiaan on hyvä lääke JOS SAIRAUS ON KAKSISUUNTAINEN MIELIALAHÄIRIÖ. Käsittääkseni liton käyttöä on vähennetty. Muistan lukeneeni erään dosentin kirjoituksia liton haitallisuudesta, mene ja tiedä. Olen myös maallikkona sitä mieltä, että litosta ei niin vakavia haittoja kuin perinteisistä kemikaalilääkkeistä. korkean pitoisuuden myös tuntee kehossa itse.

      • SyöEmaliÄmpäri

        Yksi tärkeimmistä litiumin yhdisteistä on litiumkarbonaatti, jota käytetään muun muassa emalien valmistuksessa, metallurgiassa fluksina eli esimerkiksi alentamaan alumiinin sulamispistettä ja muiden litiumyhdisteiden valmistuksessa. Teollisuudessa käytetään paljon litiumstearaattipohjaisia voiteluaineita, jotka kestävät korkeitakin lämpötiloja eivätkä kovetu kylmissä lämpötiloissa. Litiumia käytetään myös kannettavien tietokoneiden ja matkapuhelimien akuissa.

        Litiumin vaikutuksen eläinten käyttäytymiseen huomasi australialainen psykiatri John Cade vuonna 1938. Hän tutki orgaanisten anioneiden vaikutusta eläimiin ja tarvitsi hyvin vesiliukoisen yhdisteen, minkä vuoksi hän käytti litiumsuoloja. Litiumyhdiste aiheutti käyttäytymismuutoksia ja Cade arveli litiumin vaikuttavan jollain tavoin aivoihin. Vuonna 1949 hän kokeili litiumkarbonaattihoitoa vaikeasta kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivään potilaaseen. Potilas sai apua litiumlääkityksestä sairauteensa. Litiumin vaikutus sairauden hoidossa ei ole täysin tiedossa. Litiumkarbonaattihoidon huonona puolena ovat sen haittavaikutukset: muistiongelmat, käsien vapina ja voimakas janon tunne. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa käytettävä terapeuttinen annos on melko lähellä myrkyllistä annosta. Suomessa on lääkekäytössä lääketehdas Orionin litiumkarbonaattivalmiste Lito.


      • älä_pelottele
        SyöEmaliÄmpäri kirjoitti:

        Yksi tärkeimmistä litiumin yhdisteistä on litiumkarbonaatti, jota käytetään muun muassa emalien valmistuksessa, metallurgiassa fluksina eli esimerkiksi alentamaan alumiinin sulamispistettä ja muiden litiumyhdisteiden valmistuksessa. Teollisuudessa käytetään paljon litiumstearaattipohjaisia voiteluaineita, jotka kestävät korkeitakin lämpötiloja eivätkä kovetu kylmissä lämpötiloissa. Litiumia käytetään myös kannettavien tietokoneiden ja matkapuhelimien akuissa.

        Litiumin vaikutuksen eläinten käyttäytymiseen huomasi australialainen psykiatri John Cade vuonna 1938. Hän tutki orgaanisten anioneiden vaikutusta eläimiin ja tarvitsi hyvin vesiliukoisen yhdisteen, minkä vuoksi hän käytti litiumsuoloja. Litiumyhdiste aiheutti käyttäytymismuutoksia ja Cade arveli litiumin vaikuttavan jollain tavoin aivoihin. Vuonna 1949 hän kokeili litiumkarbonaattihoitoa vaikeasta kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivään potilaaseen. Potilas sai apua litiumlääkityksestä sairauteensa. Litiumin vaikutus sairauden hoidossa ei ole täysin tiedossa. Litiumkarbonaattihoidon huonona puolena ovat sen haittavaikutukset: muistiongelmat, käsien vapina ja voimakas janon tunne. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa käytettävä terapeuttinen annos on melko lähellä myrkyllistä annosta. Suomessa on lääkekäytössä lääketehdas Orionin litiumkarbonaattivalmiste Lito.

        "Kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa käytettävä terapeuttinen annos on melko lähellä myrkyllistä annosta"

        Heh, ei todellakaan ole. On hyvin yksilöllistä mihin annostukseen päädytään ja sitä seurataan verestä. Ihmisillä heittelee tuo "terapeuttinen" taso. Oma määräni on 1200mg/vrk. On toiminut jo useita vuosia tällä ja voin todella hyvin.


      • Hoitajasi
        älä_pelottele kirjoitti:

        "Kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa käytettävä terapeuttinen annos on melko lähellä myrkyllistä annosta"

        Heh, ei todellakaan ole. On hyvin yksilöllistä mihin annostukseen päädytään ja sitä seurataan verestä. Ihmisillä heittelee tuo "terapeuttinen" taso. Oma määräni on 1200mg/vrk. On toiminut jo useita vuosia tällä ja voin todella hyvin.

        Syötkö myös emalisia astioita. Ne voisi auttaa sinua.


    • tytöntylleröeee

      Mulle aloitettiin viikko sitten ability lääke ja olen suorastaan ällistynyt vaikutuksesta. Olo on niin paljon pirteämpi ja innokkaampi. Energiaa antaa totisesti. Tuo ylös masiksesta. Sivuvaikutuksena aluksi oli pahoinvointi, ruokahaluttomuus ja katkonainen uni. Mutta nyt jo helpottanut. Ruokahaluttomuus edelleen mut ei haittaa koska muutenkin haluaisin muutaman kilon pois

    • hyvänäinon

      Lito toimii mulle. Nyt tasapainossa ollut sen ansiosta monta vuotta.

    • deerah

      Voihan se abilify olla ihan hyvä mielen tasaamiseen. Nyt täytyy sanoa, että sen verran hyvin tasasi, että en muista juuri noin 2 vuotta kestäneestä avioliitosta aikaa ennen abilifyn lopetusta. Se mitä muistan on, että joka ikinen laihdutusyritys oli turha. Paino ei laskenut edes 600kcl/vrk dieetillä. Kiersin ympyrää kaikki illat. Mies katsoi telkkaria ja minä pyörin ympyrää keittiössä. Televisiota en pystynyt katsomaan, koska en pystynyt istumaan paikallani edes mainoskatkon mittaista aikaa. Kirjoja en pystynyt lukemaan ja musiikin kuunteleminenkin vaati liikaa keskittymisvoimia. Tunteita minulla ei ollut suuntaan eikä toiseen. Se on tietysti mukava juttu jos niitä ei halua. Kauppalista oli pakollinen koska en pystynyt muistamaan kuin korkeintaan yhden artikkelin ja tosi monta kertaa en edes sitä ja vain seisoin tollona kaupassa että mitäs mä täällä? Motorisia ongelmia tuli jonka takia en vieläkään pysty kunnolla ajamaan polkupyörää ja olin myös hukkua kun tipuin veneestä. Ylipäätään tuli kömpelöksi ja muistamattomaksi. Oli turha haaveillakaan pistää digiboxia nauhoittamaan tai lukea televisiosta menu. Ei vaan älli sanonut mitään ja vaikka kuinka monta kertaa se näytettiin niin mitään ei päähän jäänyt. En varsinaisesti sanoisi sitä enää elämäksi. Kun lopetin meni 3kk saada ensimmäinen tunne. Löysin musiikin, televisiosarjat joista tykkään, osaan jo laittaa laitteet nauhoittamaan ja löydän etsimäni, aloitin liikuntaharrastuksen, laihduin normaalipainoiseksi ja sain monta uutta ystävää ja sosiaalisen elämän. Yhtään ympyrää en ole kiertänyt ja kaupastakin osaan jo tuoda tuotteet ilman listoja ja mikä ihaninta. Pystyn katsomaan telkkaria sohvallani oman kullan kainalossa vaikka koko illan! Kaikki neuroleptit on hirveitä, mutta jos niitä on syötävä niin syö.

      • 8vuottaväärätlääkkeet

        Sama mulla. Abilify oli Zeldoxin kanssa aikansa kunnes abilify pois ja sekavuuskin katos. Olin aivan järkyttävän levoton ja ärsyyntynyt joka asiasta, järki ei vaan luistanut ja saatoin havahtua bussissa yhtäkkiä 20min kuluttua siihen etten tajua missä oon ja kauanko aikaa on kulunut. 20min tuijotin laukkuani ajattelematta mitään eikä mitään käsitystä mistää.. Jokapaikkaan tuntu olevan kiire ja kaikkea olis halunnut tehdä mutta ei vaan yksinkertaisesti saanut aikaseks. Ja sekö vasta ahdistikin ja pisti vihaks ku ei vaa riitä mihinkään. Zeldox lopetettiin kans myöhemmim ku paino nous ja (taas) muutaman valmisteen jälkeen alotettiin Lito. Alussa joo täris kädet ja plaaplaa mutta mulle ensimmäinen 13 valmisteesta mikä oikeesti toimii ja auttaa! Eikä oo paino noussut eikä laskenut eikä unet oo kärsiny. 900mg per pv ja hyvin luistaa. Vihdoinkin.


    • TsuckNorris

      Valproaatti ja Lito toimineet. Lamictalilla jouduin saikulle ja miltei köyden jatkoksi. Neuroleptit on kovaa kamaa. Litium ja valproaatti myös, mutta mun mielestä ei ehkä niin kovaa kuin neuroleptit. Lito auttoi mut sairaalasta työelämään.

      Kannattaa kokeilla mikä toimii. Kaikissa on huonot puolensa. Lykkyä. Bipo2Konkari

    • siipipieru

      Lito melkein tuhosi munuaiseni joten on tosi turvallinen lääke juu.

    • jojohyppy

      Lito tuntui haittaavan ajatustoimintoja (sekavuutta) ja aiheutti sen verran kovan vessahädän, että se lopetettiin. Sen annostelun kanssa kannattaa olla tarkkana, yliannostus tulee melko helposti. Abista ei ole kokemuksia.

    • Marnopoika

      Abilify oli mulla kokeilussa ja aluksi se toimi amfetamiinimaisesti, virkeyttä tuli roppakaupalla. Keskittyminen vaikeutui ja kun annos nostettiin, tuli puheen puuroutumista, soittotaito katosi, olin mielenterveyspotilaan = zombie näköinen ensimmäistä kertaa elämässäni. Ei sopinut mulle, mutta serkulla toimii loistavasti.

    • Neuvox

      Facessa on suljettuja ryhmiä, ja jos ei ole, perusta sellainen. Siellä voit jakaa ja saada kokemuksia ko lääkkeistä ja sairaudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe