Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kesämökin kiintesitövero

2015Mökkeilijä

Hei. Isäni on vanhempiensa kuolinpesän hoitaja. Hän on jo iäkäs ja sairas. Hän on lahjoittanut osuutensa kesämökistä minulle- yhdelle neljästä lapsestaan. Kuinka tulee menetellä, että kiinteistövero tulisi suoraan minun nimelläni, minun osoitteeseen? Mökki on saaressa, jonka omistan vaimoni kanssa. Mökki kuuluu siis perikunnalle, jonka ainoa elossa oleva edustaja on isäni. Kuolinpesä on ilmeisesti jakamaton mökin osalta.

Isälläni oli kaksi sisarusta, toinen lapseton, toisella kolme lasta.
Mökistä on tehty lahjakirja isäni ja minun kesken.
Kiitos avusta.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos kysymyksestäsi 2015Mökkeilijä

      Kuolinpesän osakas ei voi pääsääntöisesti antaa jakamattoman kuolinpesän omaisuutta edelleen lahjana. Koko tai osan kuolinpesänosuudesta voi antaa, mutta ei tiettyjä omaisuuseriä.

      Jos olet lahjaksi saanut jakamattoman kuolinpesän kuolinpesäosuuden, olet kuolinpesän osakas etkä mökin (osa-)omistaja. Verovelvollinen on edelleenkin kuolinpesä, eikä verovastuuta voi siirtää.

      Kuolinpesän osoitetietojen muuttaminen on tehtävä kirjallisesti verotoimistoon. Kaikkien pesän osakkaiden täytyy hyväksyä muutos. Jos pesän osakas on menehtynyt, hänen oman pesänsä osakkaat tulevat hänen sijaansa.

      Hyväksyminen voidaan antaa siten, että

      • kaikki kuolinpesän osakkaat allekirjoittavat ilmoituksen tai
      • muutoksen ilmoittajalla on kaikkien osakkaiden allekirjoittama valtakirja. Kun kuolinpesän osakkaat ovat kerran valtuuttaneet asianhoitajan hoitamaan kaikkia kuolinpesän asioita, voi asianhoitaja valtuutuksen perusteella ilmoittaa myös uuden osoitteen.
      • tuomioistuimen määräämä pesänselvittäjä tekee ilmoituksen. Pesänselvittäjän on esitettävä valtuutensa toteamiseksi oikeuden antama päätös pesänselvittäjäksi määräämisestä.

      Verohallinto suosittelee, että kuolinpesän osakkaat valtuuttavat asianhoitajan hoitamaan kaikkia kuolinpesän veroasioita. (Valtakirja jakamattoman kuolinpesän veroasioiden hoitamista varten, lomake 3630). Valtakirjalomakkeella voidaan valtuuttaa asianhoitaja joko yksittäistä toimenpidettä varten tai hoitamaan kaikkia kuolinpesän asioita.

      Linkki lomakkeeseen:
      http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Lomakkeet/Henkiloasiakkaiden_lomakkeet/Valtakirja_jakamattoman_kuolinpesan_vero(10772)

      Lisätietoa osoitteenmuutoksesta:
      http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Osoitteenmuutos

      Terveisin Mika Verotiimistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe