Uskoni ja oppini nykyisin tutkittuani asioita

http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi

"Näyttöä puolesta ja vastaan yhtä paljon =agnostismi"

Tässä käsittelen niitä puolesta-argumentteja. Maailmankaikkeus, älykäs suunnittelija.

Kun evoluutiota käsiteltiin peruskoulussa minua kiinnosti pojat. Muistan että sain huonon arvosanan aiheesta kokeesta. Lukiota jossa aihetta käsitellään laajemmin en ole käynyt.

Nyt aikuisena olen tutkinut sitä mutta asioiden omaksumista vaikeuttaa se kun esm tiedekirjoissa on niin outoja sanoja. Esm alleeli, siihen törmää soluja tutkiessa ja miettiessä.

Jotain kyllä ymmärsin, ja uskon että asioita tutkineet tiedemiehet(-ja naiset, joita on häpeäkseni vähemmän)eivät ole mitään huijareita kuten krisselit tuntuvat olettavan.

Uskon evoluutioon, en luomiskertomukseen.

En usko puhuvaan käärmeeseen joka omenalla houkutteli Eevan syntiin. Naurettava ajatus.

En usko perisyntiin, ja näin ollen en usko että jumala tarvitsi sijaisuhria.

En usko Jeesukseen. Hänestä ei ole aikalaistodistuksia.

Evankeliumit ovat kirjoitettu noin 60 v jeesuksen syntymän/kuoleman jälkeen. En muista tarkasti.

Mutta koska uskon että mahd.jumala ei toimi koskaan luonnonlakeja vastaan pidän evankeliumeita epäuskottavina.

Raamatulla on kuitenkin vahva hengellinen ja henkinen merkitys.

Uskon että jos ihminen on uskossa ja etsii jumalaa niin huolimatta ihmisen sokeudesta tosiasioiden suhteen jumala kyllä vastaa.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saavalitaihanite

      No joo eiköhän se kohta riitä tuo näyteikkunaan pyrkimisesi ja selittelysi!?

      tuokin ylläavauksesi on satasekavaa vatkaamista että antaisit jo olla. jos ei Jumalan pelastus kiinnosta niin ei sitten, ei sinua kukaan sinne väkisin vie ole ihan rauhassa ja mene minne olet haluamassa.

      • Kyllä minua kiinnostaa. Luethan tekstini joka on otsikolla suhteeni helluntaiseurakuntaan.
        Minä olen kokenut ihmeen, ja se ihme liittyy evankeliumeihin ja Jeesukseen.
        Ja kuten jo kirjoitin uskon että jos se hyvä jumala on olemassa niin hän näkee ettei ihmisellä ole tässä ajassa muuta tietä häntä lähelle kuin (länsimaissa)kristinusko.

        Sinä varmaan haluat saada minua lähemmäs jumalaa. Sitä haluan itsekkin.

        Tuo sinun ilkeys saa minut miettimään miksi jumala muka haluaisi pelastaa ilkeät ja jumalan omivat uskovat mutta niitä ateisteja ja agnostikkoja jotka on hyviä ihmisiä, ne hän lähettää oppinne mukaan helvettiin.

        Se on epäoikeudenmukaista.

        En halua uskoa että jumala on epäoikeudenmukainen.


    • toivotanonnea

      Niin toivotaan että löydät joskus ihmisen jolla on kaikki se jota ihmiseltä odotat ja jUmalan joka on mielesi mukainen jumala.

      miksi et ole onnellinen siinä jumalattomuuden tilassa johon olet pyrkinyt kaikin keinoin, sitä tässä monikin ihmettelee!

      • "Niin toivotaan että löydät joskus ihmisen jolla on kaikki se jota ihmiseltä odotat"
        Sehän on nykyinen aviomieheni.

        "ja jumalan joka on mielesi mukainen jumala"

        Siitä nimenomaan haluan keskustella. Haluaisin että jos olet uskova käy lukemassa "suhteeni helluntaiseurakuntaan"-aloitus. Se on kertomus siitä miten tulin aikoinaan uskoon ja kuinka koin ihmeen.
        Unohda nämä oppiseikat, evoluutiosta.

        "miksi et ole onnellinen siinä jumalattomuuden tilassa johon olet pyrkinyt kaikin keinoin, sitä tässä moni ihmettelee!"

        Kuka muu kuin sinä?

        Enkä ole missään jumalattomuuden tilassa.


    • 012345
      • Ainakin sen, että metafyysisillä ja ontologisilla periaatteeilla on mieletöntä yrittää kumota tyhjästä syntyminen. Käytännöllisesti katsoen maailmankaikkeuden synty ja olemus eivät ole nykään filosofian ongelma, vaan se on fysiikan ongelma. Ei ole kohtuutonta ajatella, etteikö vastaus piileskelisi juuri kvanttimekaniikassa. Tyhjyyden käsitettä fysiikassa kannattaa myös tarkastella ennen kuin kuvittelee maailaisjärjellä tai jollain mukafilosofoinnilla voivansa päteä tässä asiassa.

        On myös naurettavaa huomauttaa siitä, että "siirretään ongelmaa eteenpäin" ainakin jos itse uskoo samalla väenväkisin siihen, että on oltava Jumala. Sehän vain siirtää ongelmaa! Mistäs se Jumala sitten tuli? Jos väitetään, että Jumala on aina ollut olemassa, niin se pitäisi sitten todistaa jotenkin, jotta sillä väitteellä olisi yhtään mitään merkitystä.

        On kuitenkin todettava sekin, että Hawkingilla ei ole mitään asiaa väittää onko Jumala olemassa vai ei. Ei hän sitä ole mitenkään todistanut suuntaan tai toiseen. Niin että pysyköön fyysikkona. Jumalan olemassaolo on ja pysynee uskon asiana niin kauan kun tieteellisiä todisteita ei ole.


      • sapereaude kirjoitti:

        Ainakin sen, että metafyysisillä ja ontologisilla periaatteeilla on mieletöntä yrittää kumota tyhjästä syntyminen. Käytännöllisesti katsoen maailmankaikkeuden synty ja olemus eivät ole nykään filosofian ongelma, vaan se on fysiikan ongelma. Ei ole kohtuutonta ajatella, etteikö vastaus piileskelisi juuri kvanttimekaniikassa. Tyhjyyden käsitettä fysiikassa kannattaa myös tarkastella ennen kuin kuvittelee maailaisjärjellä tai jollain mukafilosofoinnilla voivansa päteä tässä asiassa.

        On myös naurettavaa huomauttaa siitä, että "siirretään ongelmaa eteenpäin" ainakin jos itse uskoo samalla väenväkisin siihen, että on oltava Jumala. Sehän vain siirtää ongelmaa! Mistäs se Jumala sitten tuli? Jos väitetään, että Jumala on aina ollut olemassa, niin se pitäisi sitten todistaa jotenkin, jotta sillä väitteellä olisi yhtään mitään merkitystä.

        On kuitenkin todettava sekin, että Hawkingilla ei ole mitään asiaa väittää onko Jumala olemassa vai ei. Ei hän sitä ole mitenkään todistanut suuntaan tai toiseen. Niin että pysyköön fyysikkona. Jumalan olemassaolo on ja pysynee uskon asiana niin kauan kun tieteellisiä todisteita ei ole.

        En ymmärrä edelleenkään kaikkia sanoja kuten kvanttifysiikka. Sain peruskoulussa fysiikasta seiskan ja kemiasta kahdeksikon.

        Artikkeli käsitteli tyhjästä syntymistä. Sen mitä kerran tieteen kuvalehden kirjasesta luin oli se että ei alkuräjähdys ollut sitä että tyhjä räjähti itsestään.

        Oli alkuaineita ja sähköä.

        Kun luin sitä ymmärsin. Nytkin mulla on se kirja kirjahyllyssäni mutta en viitsi sitä artikkelia nyt esiin kaivaa.

        Sen muistan kun luin teoriaa alkuräjähdyksestä niin samalla luin todisteita asiasta. Asiaa oli tutkittu ja tutkitaan edelleen esm hiukkaskiihkytin.


      • LightningStar

        Tuli mieleeni, kun katsoin olikohon se lauantaina vai sunnuntaina uusintana Hawkinin jotain dokumenttia jossa hän mietti elämän tarkoitusta ja Jumalan olemassaoloa.

        Jotenkin Hawkin sanoi tähän tyyliin, en muista sanatarkkaa lainausta tähän väliin... että tieteen teoriat ja mallit, ovat parhain tai todennäköisin olettamus. Mietin, sadan vuoden päästä olettamus voi olla täysin toinen?

        Mutta murtaako oletetut mallinnukset ja teoriat, uskoa Jumalaan ja tulisiko sen murtaa? Vastaus on: Ei. Jumalan luonne ja todellisuus löytyy, Sanan synnyttämän uskon viitoittamana elämänä, joka tulee sisimmän ymmärrykseen,


      • LightningStar kirjoitti:

        Tuli mieleeni, kun katsoin olikohon se lauantaina vai sunnuntaina uusintana Hawkinin jotain dokumenttia jossa hän mietti elämän tarkoitusta ja Jumalan olemassaoloa.

        Jotenkin Hawkin sanoi tähän tyyliin, en muista sanatarkkaa lainausta tähän väliin... että tieteen teoriat ja mallit, ovat parhain tai todennäköisin olettamus. Mietin, sadan vuoden päästä olettamus voi olla täysin toinen?

        Mutta murtaako oletetut mallinnukset ja teoriat, uskoa Jumalaan ja tulisiko sen murtaa? Vastaus on: Ei. Jumalan luonne ja todellisuus löytyy, Sanan synnyttämän uskon viitoittamana elämänä, joka tulee sisimmän ymmärrykseen,

        Sä kirjoitat kyllä ihanasti ja viisaasti. Olet selvä poikkeus uskovien joukossa.


    • 012345

      Mietin usein niitä ja näitä, ajattelua ajankuluksi, uskonnon suhdetta tähän kaikkeen sekin miten uskonto tuli ja miksi.
      Samoin kuin Stephen Hawkins mietti kaiken alkua samoin laittaa miettimään uskon tulemista jumakäsitteineen ihmiseen.

      • Uskon tuleminen, näin kirkkohistoriaa lukeneena sanoisin että uskon tuleminen oli pakottamista uskoon ja se on paha asia.
        Kristinusko tappoi muinaisuskonnot. Oliko ennen kristittyjä ihmiset jotenkin tyhmepiä jotenkin sen uskonsa suhteen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      181
      4157
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2656
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2234
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2195
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1910
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      109
      1391
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1061
    Aihe