käveleekö teillä lapset kouluun?

minä vaa

sijaiperheessä oleva lapseni joutuu kävelemään läpi vuoden 3-kilometrin koulu matkan säässä kun säässä!
Mielestäni liian pitkä matka käveltäväksi, pyörällä ei saa mennä talvella eikä taksikyytiäkään halua maksaa ku niillä ei kuulemma ole rahaa semmoseen!!

37

5922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olis...

      jos maksaisit, taksikyydit itse, jos asia huolestuttaa :)

      • Minä vaa

        Mutta kyllähän sijaisperhekin saa palkkaa mun lapsesta, joten kyllä luulis taksikyyteihin olevan sen verran rahaa laittaa..


      • konna
        Minä vaa kirjoitti:

        Mutta kyllähän sijaisperhekin saa palkkaa mun lapsesta, joten kyllä luulis taksikyyteihin olevan sen verran rahaa laittaa..

        ja epätoivoinen yritys haukkua sijaisvanhempia.
        Olisit aikanaan huolehtinut lapsestas.


    • Kyllä meillä tarvittaessa kävellään kouluun. Kolme kilometriä ei oikeasti ole kovinkaan pitkä matka, kyllä meillä ainakin lasten täytyy muutenkin tuon verran jaksaa kulkea. Kyllä yleiskunnossa on kohottamisen varaa jos ei koulumatkaa jaksa kävellä.
      Mä en muutenkaan tahdo ymmärtää tätä tyyliä että lapset pitäisi kuljettaa joka paikkaan, ja mieluiten siis autokyydillä. Koulusta päästyään lapsen lösähtävät telkkarin tms eteen, ja istua nököttävät siinä kunnes on aika mennä nukkumaan. Ja sitten ihmetellään koululaisten huonoa kuntoa... Joopa joo.
      Taksikyydin maksaminen on vaan karhunpalvelus lapselle. Niin ja huonoa säätä ei olekaan, on vaan säähän sopimattomat varusteet....

      • kunnon ylläpito

        Minä ajattelin jo, että olenko niin vanhanaikainen, että voisin olla ainoana sitä mieltä, etä terveen lapsen tulee liikkua paljon päivittäin, olla ulkona ja saada hengittää ulkoilmaa kunnolla.
        Vaatetuksen voi aina tarkistaa, lämmintä ylle ja kunnon jalkineet.
        Mutta jos muoti vaatii kulkemista vyötärö paljaana säällä kuin säällä, niin kuin nykyisin on ollut nähtävissä, niin kyllähän munuaisviat sitten iskevät.


      • anya
        kunnon ylläpito kirjoitti:

        Minä ajattelin jo, että olenko niin vanhanaikainen, että voisin olla ainoana sitä mieltä, etä terveen lapsen tulee liikkua paljon päivittäin, olla ulkona ja saada hengittää ulkoilmaa kunnolla.
        Vaatetuksen voi aina tarkistaa, lämmintä ylle ja kunnon jalkineet.
        Mutta jos muoti vaatii kulkemista vyötärö paljaana säällä kuin säällä, niin kuin nykyisin on ollut nähtävissä, niin kyllähän munuaisviat sitten iskevät.

        Ulkoilusta olen kyllä samaa mieltä. Meillä ei viedä lapsia kouluun eikä harrastuksiin. He kulkevat pyörällä tai kävellen ja pitemmät matkat linja-autolla. Mutta miten ihmeessä paljas vyötärö munuaisvaivoja aiheuttaa? Ei kukaan sentään niin ylös asti itseään paljasta.


      • n 25
        anya kirjoitti:

        Ulkoilusta olen kyllä samaa mieltä. Meillä ei viedä lapsia kouluun eikä harrastuksiin. He kulkevat pyörällä tai kävellen ja pitemmät matkat linja-autolla. Mutta miten ihmeessä paljas vyötärö munuaisvaivoja aiheuttaa? Ei kukaan sentään niin ylös asti itseään paljasta.

        Ei siitä kauaa ole kun muistaakseni Hesarissa oli juttu, että nuorten tyttöjen munuaisvaivat ovat lisääntyneet, koska he käyttävät kylmällä säällä vyötärön paljastavia vaatteita. Eli takki on niin lyhyt että napa ja selkä vilkkuvat. Totta kai munuaiset viimasta ja kylmästä jonkun tulehduksen saavat.


    • että sorat soi!

      Ei kävele vesisateella, pakkasella, tai muuten huonolla ilmalla. Meillä on viety kaikki lapset joka aamu ja sitten haettu koulusta joka päivä.

      Keväisin ja sysyisin menevät pyörällä jos haluavat.
      Matkaa autolla kertyy kyllä enemmän kuin kävellen, mutta on todella rankkaa laitaa yksi ala-asteinen ja kolme ylä-asteista vesi sateella tai yleensäkin talvella kävelemään 1,5 km kouluun. Aina viedään ja haetaan,ilman muuta. Ei ne aikuisetkaan pahemmin työmatkojaan jalkasin kulje.

      • jos on varaa Volvoon

        tai minkä merkkiseen autoon tahansa. Kaikilla ei
        ole. Mutta enemmän kuin matkaa (3 km on lyhyt mat-
        ka) ajattelisin kuljettavan reitin turvallisuutta
        lapsen kannalta. Jos häntä pelottaa kova liikenne,
        kaahaavat kuskit, hankalat tienylitykset? Kyllä
        silloin kuljetus puoltaa paikkaansa. Mutta eikö
        koulutaksin kyytiinkin pääse vain, jos matka on
        tietyn mittainen? Ja kuka sen sitten maksaa, niin
        siitähän voi olla montaa mieltä, kenelle kuuluu
        huolehtia.


      • n 25

        jos lapset ja nuoret ovat ylipainoisia, kun tuollainen matka kuljetaan autolla.

        Minä kävelin ala-asteella kahden kilometrin matkan kouluun. Talvella piti valita joko pyörä tai jalat. Jos satoi, niin sadepuku päälle. Hyvin jaksoin.

        Ei voi muuta sanoa kuin että naurettavaa.


      • tarvitaan
        n 25 kirjoitti:

        jos lapset ja nuoret ovat ylipainoisia, kun tuollainen matka kuljetaan autolla.

        Minä kävelin ala-asteella kahden kilometrin matkan kouluun. Talvella piti valita joko pyörä tai jalat. Jos satoi, niin sadepuku päälle. Hyvin jaksoin.

        Ei voi muuta sanoa kuin että naurettavaa.

        Jo on aikoihin eletty, kun aina tarttis viedä ovelta ovelle!
        Lapset ovat luonnostaan liikkuvaisia, kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus. Koulumatka on hyötyliikuntaa parhaimmillaan eikä varmasti tee pahaa kenellekään, 11-vuotias osaa jo toimia liikenteessäkin tolkusti eikä meillä vielä Amerikan malliin tarvitse turvallisuudestakaan olla huolissaan.
        Kovin saa koomisia piirteitä tämä hyvinvointiyhteiskuntamme, kun "heti mulle kaikki tänne ja helposti" on ajan motto.
        Vapaa-aikana voi vilahtaa kavereiden luo vaikka vähän kauemmaskin, jos sattuu huvittamaan eikä autokyytiä ole saatavilla, vai mitä?
        Aiheesta syntyi rakentava keskustelu paikallisen urheiluseuran junioreiden vanhempien kokoontuessa, kun valmentaja ehdotti poikien alkulämmittelyksi omatoimisen salille saapumisen pyörällä tai kävellen - ei mene harkkariaikaa salin ympäri juoksemiseen. Kuulostaa vaarallisen järkeenkäyvältä!!


      • Olettekotosissanne

        1.5km ei ole matka tai mikään. itse menin aina 8km matkan sateella tai hurrikaanilla kouluun pyörällä, kyllä 20min per matka viitsii uhrata


      • Voivoiovoiei

        Tällaiset lapset ovat kuitenkin niitä levottomia ja ylipainoisia, koska eivät saa tarpeeksi liikuntaa. Jos ei jaksa 1,5 km säällä kuin säällä niin on aivan rapakunnossa. Lapsen tulee liikkua joka päivä. Tällaisella likkumattomuudella on vakavat terveydelliset seuraukset tulevaisuudessa! Jos liikkumaan ei opi nuorena, voi aikuisena olla vaikea oppia.


    • Pikkukyy

      Mielestäni matka ei ole liian pitkä vaan hyvää hyötyliikuntaa. Omaan 3,5 km koulumatkaani meni talvisin kävellen 35 min, ja pyörällä 15 min. Ei ollut mielestäni kohtuuton lapsena, eikä nytkään.

      • Yhteensä!!!!

        Tosin linjapiilillä, mutta kuitenkin.
        Kauppaan monta kilometriä ja usein pyörällä siellä käydään.

        Tuo nyt ei ole matka eikä mikään, kannattaa varmaan sun valittaa niille sijaisvanhemmille, kun noin rääkkää lastasi, vai joko olet haukkunut?


    • sow68

      lapsi?

      • alkup.

        .................


      • Senttu
        alkup. kirjoitti:

        .................

        Moi,

        Minä kävelin ja pyöräilin matkat niin ala-asteelle (n. 1,5 km) kuin yläasteellekin (n. 3,5 km) ja yläasteelle siirtyessä olin vain 12-vuotias.

        Olisiko lapsellasi naapurustossa asuvia kavereita joiden kanssa kävellä tai pyöräillä koulumatkat? Itse kävelin aina parin-kolmen tytön kanssa ja koulumatkat olivat lähes parasta osaa koulupäivästä. Ei tuo 3km mielestäni ole lainkaan liian pitkä, tietysti kylmipinä pakkaspäivinä kannattaisi miettiä vietkö lapsesi kouluun.

        Itsellä ei ole vielä ajankohtainen tuo lasten koulumatka, mutta mikäli mahdollisuutta vaan on ja asumme alueella, jossa kävely on mahdollista haluaisin, että lapseni kävelee ja pyöräilee koulumatkansa. Harrastanhan minä itsekin hyötyliikuntaa, joten miksi ei myös lapseni.


      • konna
        alkup. kirjoitti:

        .................

        11-vuotias ei jaksa kävellä muutamaa kilometriä??
        Salli mun nauraa.

        Onko lapsesi ehkä ylipainoinen?


      • liikkuvimmillaan
        alkup. kirjoitti:

        .................

        Lapset käyvät tuossa iässä taitoluistelussa tai jääkiekkoharrastuksissa, jalkapallokentillä, pyöräilemässä, salibandyssä, illat pitkät. Ottavat osaa kaikenlaisiin kilpailuihin, laskettelevat, skeittailevat, kuka mitenkin varojensa mukaan.
        Miksi he väsyisivät juuri koulumatkoja kulkiessaan?


    • kv1

      meillä lapset hakee taksi portilta, niin omat kuin sijoitetutkin. matkaa kouluun on 7km 1 luokkalaisella ja 11 km nelos ja vitosluokkalaisilla. mutta ykkösluokkalaisen luokkatoveri kävelee kolmekilometriä kouluun ja koulusta kotiin, sillä koulukuljetus tulee kunna järjestää vain ja ainoastaan jos koulumatka on yli 3km. lapsella se on 2km 900m. eikä koulutaksi ota kyytiin, ei vaikka autoon sopisi.

    • asiat

      Kaikki eivät asu alueella jossa on kouluja tiheämmin kuin kolmen kilometrin välein.
      Kolmen kilometrin matkaan ei kuole, talvisin voi hiihtää tai käyttää potkukelkkaa (minä ja sisarukseni ainakin käytimme), kesällä polkupyörällä pääsi nopeaan.
      Kunto kasvoi ja sai liikuntaa ja ulkoilmaa. Sadepäivinä sadeasu päälle, jos lapsesi sattuu olemaan niitä jotka häpeävät kuriksia, kastukoot ja kokeilkoot onko elämä mukavampaa ilman niitä.

      Laiskuuttahan se vain lisää jos passataan tuolla tavalla että oikein Volvo pitää ostaa jotta päästään muutaman minuutin ajot päivittäin tekemään.

      • sorat soi

        Ei yleensä autoa osteta pelkästään siksi että lapset käyvät koulua, jokaisessa taloudessa on nykyisin auto!
        Ja sitäpaitsi meille on ollu aina sama, mikä auto meillä on, tällä hetkellä se nyt sattuu oleen Volvo. Ollaan me ajettu Cherryllä, Toyotalla että Seat Malagallakin että sorat soi.

        Ja sitä paitsi koulussa on niin paljon sitä pakkoliikuntaa, että ihan huonoa tekee. Itselläni siitä on pahat kokemukset, että en ole koulun jälkeen harrastanut liikuntaa yhtään. En ole suksia, luistimia omistanu ollenkaan koulun jälkeen, enkä tule omistamaan. En tuputa sitä lapsillenikaan, he saavat liikuntaa omissa touhuissaan ihan tarpeeksi ja pakkoliikunnasta koulussa.
        Koulu tappaa monelta sen harrastuksen.

        Kuinkahan moni aikuinen kävelee muutaman kilometrin töihin joka aamu? Eipä taida montaa olla joka niin tekee! Ja jos kenelle niin lihaville aikuisille se tekis hyvää.


      • sorat soi kirjoitti:

        Ei yleensä autoa osteta pelkästään siksi että lapset käyvät koulua, jokaisessa taloudessa on nykyisin auto!
        Ja sitäpaitsi meille on ollu aina sama, mikä auto meillä on, tällä hetkellä se nyt sattuu oleen Volvo. Ollaan me ajettu Cherryllä, Toyotalla että Seat Malagallakin että sorat soi.

        Ja sitä paitsi koulussa on niin paljon sitä pakkoliikuntaa, että ihan huonoa tekee. Itselläni siitä on pahat kokemukset, että en ole koulun jälkeen harrastanut liikuntaa yhtään. En ole suksia, luistimia omistanu ollenkaan koulun jälkeen, enkä tule omistamaan. En tuputa sitä lapsillenikaan, he saavat liikuntaa omissa touhuissaan ihan tarpeeksi ja pakkoliikunnasta koulussa.
        Koulu tappaa monelta sen harrastuksen.

        Kuinkahan moni aikuinen kävelee muutaman kilometrin töihin joka aamu? Eipä taida montaa olla joka niin tekee! Ja jos kenelle niin lihaville aikuisille se tekis hyvää.

        Ihmisen hyvinvoinnin, jaksamisen ja terveyden vuoksi liikunta on välttämätöntä. Ulkoilma sitäpaitsi kasvattaa vastustuskykyä flunssia ja muita "mukavia" vastaan. On opettajankin vika jos liikunnasta koulussa tulee "pakko", pitäisi sen verran olla mielikuvitusta että saa lapset liikkumaan siten että kaikilla on edes toisinaan hauskaa. Ja jos liikuntatunnilla ei kiinnosta liikkua, on hyötyliikunta (eli kouluun kulkeminen) entistä tärkeämpää.

        Meillä lapset kulkevat kouluun kävellen ja metrolla, kävelymatkaa tulee vajaa kilometri, kokonaismatka kouluun 15 km. Suomessa asuessamme kulkivat kävellen/ pyörällä, koulumatka 2 km. Lisäksi lapset harrastavat liikuntaa vielä vapaa- aikanakin, eniten 9- vuotias joka pelaa jääkiekkoa 2-4 kertaa viikossa 1-2 tuntia. Vapaaehtoisesti.
        Minä kuljen pyörällä töihin, matkaa 4 km. Ja tallissa seisoo tila- auto. Jolla ajellaan oikeita matkoja ja kauppareissuja.

        Kotona opituista malleista se aikuisiän terveys koostuu....


      • voi rähmä
        sorat soi kirjoitti:

        Ei yleensä autoa osteta pelkästään siksi että lapset käyvät koulua, jokaisessa taloudessa on nykyisin auto!
        Ja sitäpaitsi meille on ollu aina sama, mikä auto meillä on, tällä hetkellä se nyt sattuu oleen Volvo. Ollaan me ajettu Cherryllä, Toyotalla että Seat Malagallakin että sorat soi.

        Ja sitä paitsi koulussa on niin paljon sitä pakkoliikuntaa, että ihan huonoa tekee. Itselläni siitä on pahat kokemukset, että en ole koulun jälkeen harrastanut liikuntaa yhtään. En ole suksia, luistimia omistanu ollenkaan koulun jälkeen, enkä tule omistamaan. En tuputa sitä lapsillenikaan, he saavat liikuntaa omissa touhuissaan ihan tarpeeksi ja pakkoliikunnasta koulussa.
        Koulu tappaa monelta sen harrastuksen.

        Kuinkahan moni aikuinen kävelee muutaman kilometrin töihin joka aamu? Eipä taida montaa olla joka niin tekee! Ja jos kenelle niin lihaville aikuisille se tekis hyvää.

        kun selittelet,kummassa piirissä elät jos ei kukaan kulje muutamaa km kävellen....hohhoi


      • sorat si
        voi rähmä kirjoitti:

        kun selittelet,kummassa piirissä elät jos ei kukaan kulje muutamaa km kävellen....hohhoi

        Hetkinen, en ymmärtänyt viestiäsi, oli aika sekavan tuntuinen! Selittäisitkö uudelleen mitä tarkoitit?

        Jos meinaat että ajoinko kolarin? En ajanut kolaria on volvo edelleen tallessa ja kunnossa.

        Missä piirissä? Rikkat vai köyhät? Jos sitä tarkoitit, siltä väliltä ollaan.

        Miksi kävellä jos autokin on keksitty, jos meinasit että miksei kävellä?


      • Autoton nyt ja aina
        sorat soi kirjoitti:

        Ei yleensä autoa osteta pelkästään siksi että lapset käyvät koulua, jokaisessa taloudessa on nykyisin auto!
        Ja sitäpaitsi meille on ollu aina sama, mikä auto meillä on, tällä hetkellä se nyt sattuu oleen Volvo. Ollaan me ajettu Cherryllä, Toyotalla että Seat Malagallakin että sorat soi.

        Ja sitä paitsi koulussa on niin paljon sitä pakkoliikuntaa, että ihan huonoa tekee. Itselläni siitä on pahat kokemukset, että en ole koulun jälkeen harrastanut liikuntaa yhtään. En ole suksia, luistimia omistanu ollenkaan koulun jälkeen, enkä tule omistamaan. En tuputa sitä lapsillenikaan, he saavat liikuntaa omissa touhuissaan ihan tarpeeksi ja pakkoliikunnasta koulussa.
        Koulu tappaa monelta sen harrastuksen.

        Kuinkahan moni aikuinen kävelee muutaman kilometrin töihin joka aamu? Eipä taida montaa olla joka niin tekee! Ja jos kenelle niin lihaville aikuisille se tekis hyvää.

        Miten sä umpiluu voit sanoa, että joka taloudessa
        on nykyään auto! Ei mulla ainakaan ole, eikä tule,
        ja jos olisikin niin en ainakaan ajaisi sillä "että
        sorat soi". Mikä maanteiden rallikuski sä oikein olet, vaarannat omas ja toisten hengen kaahaamalla?!
        Ja mitä tulee työmatkan kävelemiseen, niin takuulla
        kävelisin sen, jos olis mahdollista, mutta kun ei
        ole. Kannatan joukkoliikennettä, ja sen tarkoitus
        onkin palvella ihmisiä juuri esim. työmatkaliiken-
        teen hoitamisessa. EIKÄ koulussa ole yhtään liikaa
        liikuntaa, ei ainakaan täällä Etelä-Suomessa, jossa talvella ei nykyään juuri pääse hiihtämään (ellei sitten vesihiihtoa harrasta) tai luon-
        nonjäille luistelemaan. Jos kaikilla vanhemmilla-
        kin olis tollanen asenne liikuntaan, niin kyllä
        seuraavat sukupolvet kasvais velttoilijoiksi vie-
        lä enemmän kuin mitä jo ovat.


      • ilman kattoa!
        Autoton nyt ja aina kirjoitti:

        Miten sä umpiluu voit sanoa, että joka taloudessa
        on nykyään auto! Ei mulla ainakaan ole, eikä tule,
        ja jos olisikin niin en ainakaan ajaisi sillä "että
        sorat soi". Mikä maanteiden rallikuski sä oikein olet, vaarannat omas ja toisten hengen kaahaamalla?!
        Ja mitä tulee työmatkan kävelemiseen, niin takuulla
        kävelisin sen, jos olis mahdollista, mutta kun ei
        ole. Kannatan joukkoliikennettä, ja sen tarkoitus
        onkin palvella ihmisiä juuri esim. työmatkaliiken-
        teen hoitamisessa. EIKÄ koulussa ole yhtään liikaa
        liikuntaa, ei ainakaan täällä Etelä-Suomessa, jossa talvella ei nykyään juuri pääse hiihtämään (ellei sitten vesihiihtoa harrasta) tai luon-
        nonjäille luistelemaan. Jos kaikilla vanhemmilla-
        kin olis tollanen asenne liikuntaan, niin kyllä
        seuraavat sukupolvet kasvais velttoilijoiksi vie-
        lä enemmän kuin mitä jo ovat.

        Aivan, miksi aina joka-asiassa yleistetään että kaikki??? Kaikki yh:t on huoria, kaikki isät on lusmuja, kaikki työttömät on sosiaalipummeja kaikki on kaikkia??? Hei haloo!

        Joo. Jos et ole yhtään liikunnallinen ja hiihtäminen luistelu tai joku hemmetin pomppiminen ei kiinnosta, niin jo tuntikin sitä paskaa voi olla liikaa! Se joka tykkää, mikään ei riitä! Näin se on.

        Mä aiankin sain koulussa tarpeeksi kun joka viikko talvella hiihdettiin 12 km liikuntatunneilla, niin kauan kuin oli lunta! Se jos mikä oli pakollista, ei ne opettajat kysyny huvittaako, vaan se oli huvitettava. Kyllä mun mielestä pitää liikunta olla hauskaa ja jokaiselle jotakin, eikä vaan sitä mistä pieni osa luokassa tykkää. Enkä varmasti ole ainoa jolle urheilu ei enää maistu.


    • Minna K.

      Meillä kävellään tai pyöräillään aina paikkaan kuin paikkaan ympäri vuoden, kun ei edes autoa omisteta. Ala-asteikäisellä tytölläni matkaa 4,5 km ja pojalle joka juuri aloitti seiskaluokan 5 km, eikä tee heikkoakaan. Molemmilla vielä neljänä päivänä viikossa uintiharkat, sinnekin kävellään, matkaa hallille 2,5 km. Ihan mukavan matkan tallustavat päivittäin...ja kyllä, myös me vanhemmat liikumme kävellen tai pyörällä, työmatkaa molemmilla viitisen kilometriä.

      • tätsy

        Kyllä useamman kilometrin matka voi alkuopetuksen piirissä olevalle olla pitkähkö; kaiken lisäksi eka-tokaluokkalainen ei välttämättä huomaa että aika rientää, saattaa olla metsässä tai katuojassa jotain sillä hetkellä kamalan kiinnostavaa.

        Itsekin kävelimme aina koulumatkat talvella ja keväällä/syksyllä pyöräiltiin. Matkaa oli hiukan vajaa 3km. Kyllähän se sujui, mutta muistan joskus aamuisin, erityisesti talvella, olevan rankkaa lähteä reippailemaan, kun oli vielä unihiekkaa silmissä.

        Periaatteessa siis hyvää se vain tekee ja kunto kasvaa. Ajankäyttö täytyy vaan ottaa huomioon erityisesti pienten kohdalla.


    • Luna

      Omavastuuosuus ei ole iso, n. 100€, sen jälkeen kela maksaa taksikyydit. Ja eikös jo 3 km ole rajakin, että saa kunalta koulukyydin, ainakin ala-asteikäiset. Isompi jaksaa toki jo kävellä ja mennä pyörällä. meillä on matkaa 2,4 km ja hyvin jaksetaan, talvella hiihtäen, vaikka ollaan kaupunkialueella!!!

      • sintti.

        Riippuu kunnasta, joissakin paikoissa rajana on 5 km. Itse olen samaa mieltä kuin useimmat muutkin, ettei lapsia ole hyvä ihan aina kuljetella pikkumatkoja paikasta toiseen. Jos jo 1,5km on liikaa niin huono terveys on lapsiraukalle tiedossa ennemmin tai myöhemmin.

        Itse pyöräilin ekaluokasta lähtien 3,5 km:n matkat. Talvella mentiin aamulla bussilla ja kotiin käveltiin. Joskus sattumalta saatettiin päästä jonkun kyydissä, hyvin harvoin koko matkaa. Matka oli ihan mukava kulkea sisarusten ja samaan suuntaan kulkevien kavereiden kanssa, ja suht liikuntaan muuten kiinnostumattomana oli hyvä että edes tuon verran tuli liikuttua. Joskus toki tympäisi huonolla säällä, mutta sääkään ei koskaan ollut mikään este kävelylle/pyöräilylle. Vaatteita on joka säähän olemassa, oli jo silloin 20-30 vuotta sitten.


      • Mannerheimin kannattaja. Ko...
        sintti. kirjoitti:

        Riippuu kunnasta, joissakin paikoissa rajana on 5 km. Itse olen samaa mieltä kuin useimmat muutkin, ettei lapsia ole hyvä ihan aina kuljetella pikkumatkoja paikasta toiseen. Jos jo 1,5km on liikaa niin huono terveys on lapsiraukalle tiedossa ennemmin tai myöhemmin.

        Itse pyöräilin ekaluokasta lähtien 3,5 km:n matkat. Talvella mentiin aamulla bussilla ja kotiin käveltiin. Joskus sattumalta saatettiin päästä jonkun kyydissä, hyvin harvoin koko matkaa. Matka oli ihan mukava kulkea sisarusten ja samaan suuntaan kulkevien kavereiden kanssa, ja suht liikuntaan muuten kiinnostumattomana oli hyvä että edes tuon verran tuli liikuttua. Joskus toki tympäisi huonolla säällä, mutta sääkään ei koskaan ollut mikään este kävelylle/pyöräilylle. Vaatteita on joka säähän olemassa, oli jo silloin 20-30 vuotta sitten.

        Hei,
        voi jumalauta. Minä kuljetan sipua kouluun joka päivä autolla, koulumatka on 800 metriä. Pappa tykkää perkeleesti kun sipu kulkee papan voortilla.


    • että

      kaikki on suhteellista. Jos sataa kaatmalla, tuulee myrskyisästi tai on paukkupakkaset, on mielestäni kohtuutonta vaatia juuri lasta kävelemään nämä matkat aamuin illoin. Jos perheessä on auto, millaisen viestin se lapselle antaa, jos aikuiset käyttävät sitä menoihinsa kernaasti mutta lapsen täytyy kävellä kouluun säällä kuin säällä.

      Entä jo lapsella on esimerkiksi astma. Silloin turhaa rasitusta tulee välttää kovissa sääolosuhteissa.

      Toki 3 km matka menee reippahasti kävellen kun on mukava keli. Ja hyväähn se joskus tekee, voi nollata koulupäivän lenkillä, jaksaa sitten välipalan jälkeen tehdä vaikka läksyt. Se että lapsi tutustutetaan liikunnan pariin ja että hän oppii sitä hyödyntämään aikuisena, ei kuitenkaan ole käveltyjen koulumatkojen ansiota.

      Liikunta elämäntapana siirtyy vanhemmilta lapsille kun he vievät lapsiaan liikunnan pariin ja ovat elämäntavoisaan muutenkin esimerkkinä. Tästä on myös tutkimustietoa. Jos ehdottomasti pakotetaan kulkemaan säässä kuin säässä kouluun kävellen, se tuskin tukee suotuisaa kehitystä liikkumisen iloon. Eikä tuollainen ehdoton vaatimus varmaankaan tue lapsen itsetunnon kehitystä - "kävele sinä kouluun, ei meillä ole varaa autoilla sinne, hop hop."

      Jokainen voi kysyä itseltään miten vastaava asia onnistuisi ehdottomana vaihtoehtona työmatkakan taittamiseksi, aina. Ja mitä sitten kun tulee kiire.

      Kuulostaa vähän siltä että sijaisperheessä todella puuttuu tämä biologinen tunneside ja sen tuoma läheisyys ja oikeudenmukaisuus tulla kohdelluksi tasa-arvoisena perheenjäsenenä.

      • liikkuminen

        Mikä kumma siinä on, että nykyään ihmiset pitää "viedä liikunnan pariin"?
        Näin maalaisjärjellä en ymmärrä, miksi jääkiekko-,jalkapallo- ym. treenit ovat hieno ja arvostettu asia, kun joku vie ja hakee ovelta ovelle, mutta käveleminen tai pyöräileminen paikasta toiseen pääsemiseksi on kauhea ja ylimääräinen rasitus?
        Hämmästyttävän monella aikuisella on jo kyseinen asennevamma, sulkapalloilijat sun muut parkkeeraavat hallin oven edessä sakkopaikoilla, ettei vain tulisi yhtään ylimääräistä askelta otettua! Pitääkö lapsetkin opettaa mokomaan hullutukseen?
        Välittämistä kai ei kuitenkaan mitata kuljetettujen kilometrien mukaan, ois meinaan autottomilla vanhemmilla tosi hankala paikka!


      • ajatuksella?
        liikkuminen kirjoitti:

        Mikä kumma siinä on, että nykyään ihmiset pitää "viedä liikunnan pariin"?
        Näin maalaisjärjellä en ymmärrä, miksi jääkiekko-,jalkapallo- ym. treenit ovat hieno ja arvostettu asia, kun joku vie ja hakee ovelta ovelle, mutta käveleminen tai pyöräileminen paikasta toiseen pääsemiseksi on kauhea ja ylimääräinen rasitus?
        Hämmästyttävän monella aikuisella on jo kyseinen asennevamma, sulkapalloilijat sun muut parkkeeraavat hallin oven edessä sakkopaikoilla, ettei vain tulisi yhtään ylimääräistä askelta otettua! Pitääkö lapsetkin opettaa mokomaan hullutukseen?
        Välittämistä kai ei kuitenkaan mitata kuljetettujen kilometrien mukaan, ois meinaan autottomilla vanhemmilla tosi hankala paikka!

        Tarkoitin sitä että aikuinen esimerkillään ja elämäntavoillaan opastaa lastaan liikunnan pariin. Arkiliikunta ja hyötyliikunta ovat tällaisia juuri - otetaan tavaksi että joku matka voidaan taittaa kävellenkin tai vaikkapa pyörällä, hissin sijaan kävellään portaat jne.

        Lisäksi lapsi on hyvä tutustuttaa eri liikuntalajeihin ja hän yleensä itsekin tuo toiveitaan ja kokeilunhaluaan esille iän karttuessa. Toki näihin harrastuksiin voidaan kävellä tai pyöräillä.

        Tarkoitin siis että aikuinen "vie, tutustuttaa, näyttää, kertoo," millaisia eri liikuntamahdollisuuksia on olemassa ylipäänsä.


    • mie@isse

      80-90 luvulla ainakin kaupungissa 2km oli talsittava säässä kuin säässä. Seuraava oppiaste oli 3km päässä ja sinne oli koulukuljetus. Ei se kolme kilometriäkään ole mikään kauhea matka aurattua tietä pitkin, kun ajattelee että omat vanhempamme ovat taivaltaneet umpihangessakin 10km kouluun myrskylyhty toisessa kädessä. Tekee vain hyvää pelikonsoli-sukupolvelle saada vähän hyötyliikuntaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe