Isäni lahjoitti veljelleni maatilan rakennuksineen, metsineen, talon, , pellot, maatalouskoneet jne arvo yli 500 000e. Itse sain 50 000e arvoisen mökin. Taistelin vastaan vuosia mutta minua kiristettiin tämä tai ei mitään. Papereita ei näytetty veljeni puolelta mitä hän sai, valehdeltiin , että tasaväkinen lahjoitus mutta näkihän sen. Vuosia asia harmittanut ja tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta.
Lahjoitus on tehty yli 3 vuotta sitten. Onko mitään mitä voin tehdä?
Veli sai 500 000e, minä 50 000e.
22
108
Vastaukset
- eläkeukko
Tuskinpa se maatila oli ihan velaton. Sinä sait rahat. Ilman velkaa.
- erk-ki
Olisikohan eläkeukon syytä käydä optikolla tarkistuttamassa näkönsä!
Ap: " Itse sain 50 000e arvoisen mökin."
- ammentaja
Voisin kuvitella että jos olette työikäisiä tai veljelläsi olisi jatkaja tilalle niin tarkoitus olisi tilan asuttaminen. Ei kai koneilla ja vehkeillä paljon arvoa ole jos niitä ei maataloudessa hyödynnä. Samoin tilan pilkkominen on myös aika hölmöä. Tietysti jos olette kumpikin ns. kaupunkilaisia eikä jatkajastakaan tietoa, niin sitten olisi ehkä ollut oikeudenmukaisempaa vaikka myydä paikka ja jakaa rahat.
Sivullisen silmin tuntuu aina että toinen saa kaiken ilmaiseksi. Usein yksi lapsista jää maatalouden pariin jolloin saa/joutuu ottamaan työmaan, vastuut, velat ja huolen. Toinen kouluttautuu/koulutetaan ammattiin ja saa/joutuu lähtemään kaupunkiin työn perään.
Raha ja tavara on vaan maallista, kukin järjestäköön oman elämänsä, eikä minkään perinnön toivossa. Iloitkoon jos jotain sattuisi saamaan.- arnou
Mutta en kyll ymmärrä epätasa-arvoa lasten kesken.
- mistäammennat
" Ei kai koneilla ja vehkeillä paljon arvoa ole jos niitä ei maataloudessa hyödynnä."
Eli jos saa 100 000 €.n auton ja ilmoittaa ettei aja sillä (=hyödynnä), ei autolla olekaan mitään lahja-arvoa. Jee, aika hyvää matematiikkaa. Ja kun mielestäsi hyödyntäminen on vain käyttämistä, voi auton myydä sitten vaikka 90 000 €:lla ja ostaa auton. Ja se autohan on sitten itse ostettu ja oma, jolla voi ihan ajellakin. - ammentaja
Hyväksytäänkö 100 000 € auto maatalousvähennyksiin?
Tasapuolisuus lasten kesken on aina parasta, mutta ei voi tietää kaikkea. Toisekseen, jos ei ole silkkaa rahaa jakaa, niin aina on vaikea olla ihan tasapuolinen vaikka haluaisi.
Itselläni ei mitään maataloutta ole mutta arvelisin että jos lapsistani joku suostuisi tulemaan kotimökkiini asumaan ja elämään, niin saisi sen tavallaan halvemmalla kuin mitä toiset lapseni saisivat rahaa tai tavaraa. Tönö on siellä missä on ja jos joku sen asuttaa, varmaan joutuu tinkimään jostain esim. hyvistä työmahdollisuuksista. Sillä ei väliä kuka lapsistani se olisi. Kuluja tulee siitäkin jos jää tyhjilleen ja kaikki häviävät. - Eiymmarra
Mikä on maatalousvähennys ja miten se liittyy tähähn kuvioon?
Aiemmin oli tuossa puhetta maatalouskoneista, ettei niillä suurta arvoa jos ei niitä maatalouden töihin hyödynnä. Kyse on lähinnä maatalouden verovähennyksistä.
- ammentaja
Tätä lähinnä tarkoitinkin.
- reiluutta
Riitauta juttu. Vie oikeuteen. Kaikki asiakirjat ovat julkisia. elääkö isäsi vielä? Jos elää, voit hänen kuoltuaan tuoda esille ennakkoperinnön (jonka itsekin olet saanut), jolle sitten aletaan laskea arvoa. Ota omasi pois.
- Huhhhuhh
Älä ihmeessä noudata "reiluutta" -nimmarin neuva. Huonosti siinä käy.
No, asiahan on niin, että isäsi saa lahjoittaa omaisuuttaan ihan kenelle haluaa ja kuinka paljon haluaa. (Jos isäsi puoliso oli tuolloin vielä elossa, on oman asunnon lahjoittamiseen tarvittu puolison suostumus, mutta aloituksesta päätellen, tämä ei ole ollut ongelma.)
Jos omaisuutta on lahjoitettu rintaperilliselle, se on lähtökiohtaisesti ennakkoperintö, jollei lahjoittaja ole toisin määrännyt. Mutta aloituksesta ymmärsin, että isäsi vielä elää, joten tämä kuvio ei ole ajankohtainen.
Jos näin on eli isäsi elää ja on lahjoittanut omaisuuttaan veljellesi, sinä et voi mitenkään tuohon asiaan puuttua tai vaikuttaa. Isäsi kuoleman jälkeen voi sitten tulla esiin ennakkoperintökiista.
- 9-6
Taitaa olla aika vaikeaa tehdä enää mitään kun paperit on tehty kolme vuotta siiten.
Olisi voinut olla viisasta ottaa asianajaja avuksi ennen papereitten tekoa. - päätöksiä
Eikös sinun pidä kunnioittaa isäsi päätöstä ja olla iloinen, että sait tuon mökin??
- 1322
Vanhemmillasi on oikeus myydä tai lahjoittaa omaisuuttaan. Ehkä he ovat nähneet toisen taidolliseksi maatalousasioissa, ehkä sinun kateisen luonteesi?
Omaisuus ei ole pantattavaa kuolemaan asti. Se ei kuulu perillisille, kuin vasta kuoleman jälkeen.
Älä riitauta. Oikeuskulut on tosi suuria. Kaikesta laskutetaan joka kirjeestä tai soitosta asianajajalle. Kirje 100 euroa...
Sinun kannattaisi kääntää katse tulevaan. Nauti mökistäsi. Sinulle annettiin nautintapaikka, käytä sitä.- tiiiira
Etkö aloittaja ole kysynyt miksi ei pantu omaisuutta lapsille tasan?
Tuollainen aiheuttaa katkeruutta ja riitoja.
- Sophia10
Maatila oli täysin velaton. Poika huijasi isää monessa asiassa. Nyt isääni harmittaa, kun antoi kaiken veljelleni ja myönsi jälkeen päin tehneensä epäreilusti minua kohtaan.
- Sophia10
Minulle sanottiin suoraan, että otat tämän tai et yhtään mitään, kun en suostunut papereita kirjoittamaan ja pakolla ne kirjoitin, soppa jatkui vuoden. Reiluus oli kaukana, tilan papereita ei näytelty. Itse siellä kasvoin, tuntui pahalta luopua synnyinkodista ja sen veli laittoi heti matalaksi vaikka lupasi pitää kunnossa. Asianajajasta ei ollut apua.
- niippum
selvititkö syyn:
"että otat tämän tai et yhtään mitään"
tuohon?
- Hmmhmm
Todennäköisesti veljeäsi ei ole ollut tarkoitus suosia. On ollut tarkoitus että veljesi jatkaa isäsi kovalla työllä rakentamaa elinkeinoa mahdollisimman vakavaraiselta pohjalta ja pitää tilan elossa tässä kovassa taloustilanteessa.
Jos oikein kateelliseksi haluat ruveta, niin isäsihän lahjoitti veljellesi elinkeinon eli käytännössä myös kaikki tilasta tulevaisuudessa saatavat tulot.
Mutta isälläsi on ollut täysi määräysvalta omaisuudestaan, miksi olla katkera siitä vaikka isäsi olisi antanut tilansa jollekin rengille tai piialle? Eikö hänen määräysvaltaansa ja tahtoaan tulisi kunnioittaa? Eikö se tuntuisi varastamiselta jos saisit jotenkin keploteltua itsellesi lisää isäsi omaisuudesta/entisestä omaisuudesta, isäsi tahdon vastaisesti?
Miten voi olla epäoikeudenmukaista että juuri sinä et saa ole saanut enemmän isäsi omaisuudesta? Eihän isäsi omaisuus sinulle kuulu millään tavalla. Elämässä harvoin mikään jaetaan tasan kaikille elollisille. Kaikki ovat jollain tavalla eriarvoisessa asemassa.
Minun isäni kuoli varattomana joten en ole itse veljesi tilanteessa. - aesesesese
Jos isäsi elää niin tuo keissi tulee ajankohtaiseksi vasta kun hän kuolee.
Ennakkoperinnön puolelle suht kivasti mennään.
Veljesi mahdollisesti joutuu palauttamaan pesään hilloo jos pesässä ei ole varallisuutta jakaa puntit tasan.
Eläessään isä voi tehdä mitä lystää mutta kuoleman tullessa asia muuttuu ja silloin voit vaatia että lahjoitukset otetaan huomioon ennakkoperintönä.- erk-ki
>>Eläessään isä voi tehdä mitä lystää mutta kuoleman tullessa asia muuttuu ja silloin voit vaatia että lahjoitukset otetaan huomioon ennakkoperintönä.<<
Paitsi jos lahjakirjassa oli määräys, että lahja ei ole ennakkoperintöä. Silloin jäljelle jää suosiolahja, joka on hankalampi tapaus.
- Sukupolvenvaihdos
Jos kyseessä on SPV, niin odota ruumista. Kyllä sinä perintösi saat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174286
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842469Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731617Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231187Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42912- 171904
- 106880
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74873Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72820