Erityinen työntekemispaikka ja päiväraha

Kuntatyöntekijä

Hei!

Työskentelen kunnallisella työnantajalla, ja työehtosopimukseni on KVTES. Viime vuonna minut komennettiin työhön toiseen työnantajan toimipisteeseen eri kunnan puolelle (välimatkaa kotoani ja varsinaiselta työpaikalta n. 30 km) siten, että olen käynyt siellä joka toinen kuukausi kaksi päivää viikossa. KVTESin mukaan työnantajan tulisi korvata minulle ylimääräiset matkakustannukset, mutta esimieheni kertoi minulle, että näin ei tehdä. Hän kehotti minua sen sijaan vähentämään matkakustannukset verotuksessa. Kysyisinkin nyt, miten minun tulisi toimia veroilmoitukseni kanssa? Voinko kirjata vähennykseen paitsi maksamattomat matkakustannukset, myös päivärahat? Tuleeko minun todistaa työssäkäyntini toisella paikkakunnalla, ja kuinka sen teen? Esimieheni kielsi minua kirjaamasta matkapäiviä työnantajan sähköiseen järjestelmään, enkä siten ole sitä tehnyt.

Kiitos!

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei "Kuntatyöntekijä" ja kiitos kysymyksestä!

      Työpaikkasi toisessa kunnassa on verotuksessa ns. toissijainen työpaikka. Toissijaisella työpaikalla tarkoitetaan työnantajasi tai tämän kanssa samaan intressipiiriin kuuluvan yhteisön vakituista toimipaikkaa, joka sijaitsee toisella paikkakunnalla kuin varsinainen työpaikkasi ja jossa työskentelet vakituisen työpaikkasi ohella säännöllisesti.

      Sinulla on oikeus vähentää toissijaisella työpaikalle tehdyistä matkoista aiheutuneet matkustamiskustannukset tulonhankkimiskuluina todellisten kustannusten suuruisina, jos työnantaja ei ole niitä korvannut. Vähennyksen määrä ilman selvitystä todellisista kustannuksista on 0,25 euroa kilometriltä, jos matka on tehty omalla autolla.

      Työnantajasi ei voi maksaa verovapaata päivärahaa tai ateriakorvausta matkoista toissijaiselle työpaikalle. Vastaavasti et voi vähentää näitä lisääntyneitä elantokustannuksia myöskään verotuksessasi. Sen sijaan kohtuulliset majoituskulut voisit vähentää, ellei työnantajasi ole korvannut niitä verovapaasti.

      Ilmoita toissijaiselle työpaikalle tehdyistä matkoista vuonna 2014 johtuneet kustannukset veroilmoituksella kohdassa 3.5 Matkakulut D. Toissijaisen työpaikan matkat tai Veroilmoitus verkossa -palvelussa kohdassa Ansiotulosta tehtävät vähennykset > Matkakulut > Lisää matka toissijaiselle työpaikalle. Pidä kirjaa toissijaiselle työpaikalle tehtyjen matkojen määrästä ja ilmoita matkat toteutuneiden matkojen suuruisena. Tarvittaessa voit esittää esimerkiksi työnantajan selvityksen työskentelypaikoistasi.

      Lisätietoa matkakustannusten vähentämisestä Verohallinnon sivuilla osoitteessa: http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Matkakulut/Matkakustannukset_verotuksessa__ohje_pal

      Keväisin terveisin,
      Hanna Verotiimistä

      • Kuntatyöntekijä

        Hei ja kiitos vastauksestanne!

        Haluaisin vielä tarkennuksena kysyä, miksi tässä tapauksessa työskentelyni toisessa työpisteessä katsotaan nimenomaan toissijaiseksi työpaikassa työskentelyksi eikä erityiseksi työntekemispaikaksi?

        Komennukseni toiseen työpisteeseen kesti siis viime vuonna yhdeksän kuukautta siten, että kävin toisessa työpisteessä noin joka toinen kuukausi noin kaksi kertaa viikossa. Joskus komennus tuli kolmeksi-neljäksikin päivää viikossa, joskus taas kului tosiaan kuukausikin, ettei toiseen työpisteeseen tarvinnut mennä. Enää en toisessa työpisteessä tule käymään, vaan kokonaisuudessaan tämä "vuorottelu" työpisteiden välillä kesti alle vuoden. Itse tulkitsisin ohjeessa https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/2009/Tyomatkakustannusten_korvaukset(9973) olevan kohdan 2.5 ja siinä olevan Esimerkki 10:n (joka vastaa pitkälti omaa tilannettani) mukaan, että kyse oli nimenomaan erityisestä työntekemispaikasta. Miksi tulkitsitte asian toisin?

        Kiitos!


      • Hei Kuntatyöntekijä ja kiitos kysymyksestäsi!

        Lisäkysymyksesi valossa voin todeta, että olet oikeassa ja kyseessä on erityinen työntekemispaikka.

        Koska kyseessä on tilapäinen järjestely, jonka on jo päättynytkin, muodostuu toisesta työpaikastasi erityinen työntekemispaikka ja voit vähentää siitä aiheutuneet matkakulut verotuksessa. Jos sinulla on syntynyt lisääntyneitä elantokustannuksia, voit vaatia niitä myös vähennettäväksi verotuksessasi.

        Lisääntyneistä elantokustannuksista löydät tietoa osoitteesta: http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Tulonhankkimiskulut_ansiotuloista#5 Muut tulonhankkimiskulut_ , kohdasta 5.9.3.


        Ystävällisin terveisin,
        Laura Verotiimistä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe