parvelasitus poistot

Erkkilä

Sijoitusasuntooni laitatin parvekelasituksen 2 vuotta sitten(2000€) Vähennystä olen tuosta tehnyt 10 vuoden tasapoistoin periaatteella. Otin asunnon omaan käyttööni viime syyskuussa. Mitä tapahttuu tuolle poistamattomalle osuudelle? Voinko vähentää sen loppuun viime vuoden vuoratuloista? Vai lisätäänkö poistamaton osuus hankitahintaan? Vai onko mahdollista käyttää poistamattoman osuuden työosuus kotitalousvähennyksenä?

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei "Erkkilä" ja kiitos kysymyksestä!

      Parvekelasitus käsitellään asunnon perusparannuksena ja siksi sitä vähennetään 10 vuoden tasapoistona. Tähän asti kulu kohdistui vuokratulon hankkimiseen. Nyt kun olet ottanut asunnon omaan käyttöösi, poiston vähentämättä oleva osuus kohdistuu omaan käyttöön. Se ei siis ole enää vähennyskelpoista vuokratulosta.

      Vähentämättä jäävä osuus on ostohinnan tapaan osa hankintamenoa, kun asuntoa myydessä lasketaan mahdollista luovutusvoittoa tai -tappiota. Jos asut asunnossa yli kaksi vuotta ja myynti on verovapaa oman asunnon myynti, vähentämätön osa parvekelasikustannuksista jää vähentämättä. Tätä voi verrata tilanteeseen, kun omaan vakituiseen asuntoon on tehty parvekelasitus: sen hankintameno ei silloinkaan ole vähennyskelpoinen.

      Tässä tapauksessa sitä ei voi myöskään vähentää kotitalousvähennyksenä, koska kotitalousvähennyksenä vähennetään vain verovuoden aikana syntyneitä kuluja.

      Ystävällisesti Satu V. Verotiimistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2210
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1731
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1586
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe