Sijoitusasuntooni laitatin parvekelasituksen 2 vuotta sitten(2000€) Vähennystä olen tuosta tehnyt 10 vuoden tasapoistoin periaatteella. Otin asunnon omaan käyttööni viime syyskuussa. Mitä tapahttuu tuolle poistamattomalle osuudelle? Voinko vähentää sen loppuun viime vuoden vuoratuloista? Vai lisätäänkö poistamaton osuus hankitahintaan? Vai onko mahdollista käyttää poistamattoman osuuden työosuus kotitalousvähennyksenä?
parvelasitus poistot
1
55
Vastaukset
Hei "Erkkilä" ja kiitos kysymyksestä!
Parvekelasitus käsitellään asunnon perusparannuksena ja siksi sitä vähennetään 10 vuoden tasapoistona. Tähän asti kulu kohdistui vuokratulon hankkimiseen. Nyt kun olet ottanut asunnon omaan käyttöösi, poiston vähentämättä oleva osuus kohdistuu omaan käyttöön. Se ei siis ole enää vähennyskelpoista vuokratulosta.
Vähentämättä jäävä osuus on ostohinnan tapaan osa hankintamenoa, kun asuntoa myydessä lasketaan mahdollista luovutusvoittoa tai -tappiota. Jos asut asunnossa yli kaksi vuotta ja myynti on verovapaa oman asunnon myynti, vähentämätön osa parvekelasikustannuksista jää vähentämättä. Tätä voi verrata tilanteeseen, kun omaan vakituiseen asuntoon on tehty parvekelasitus: sen hankintameno ei silloinkaan ole vähennyskelpoinen.
Tässä tapauksessa sitä ei voi myöskään vähentää kotitalousvähennyksenä, koska kotitalousvähennyksenä vähennetään vain verovuoden aikana syntyneitä kuluja.
Ystävällisesti Satu V. Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273553- 412389
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352218Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s71997Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431552- 381429
- 1271282
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2591230Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451205- 131189