Hei,
minulla oli vuonna 2014 työnantajani kanssa voimassa oleva työsopimus 15.6.2014 asti. Olin toimittanut työnantajalle jo alkuvuodesta päätoimisen verokorttini ja raksinut kaikkiin lomakkeisiin, että haluan päätoimista verokorttia (veroprosentti 8,5%) käytettävän palkanmaksussa.
Palkanlaskennassa oli kuitenkin tehty huolimattomuusvirhe tietokoneella näpytellessä, ja palkkani oli laskettu sivutuloverokortin veroprosenttini mukaan (30%). Tämä johtui siitä, että suurimmalla osalla työntekijöistä on tuo prosentti käytössä. Sivutuloverokortin verottaja oli ilmeisesti toimittanut työnantajalle sähköisesti (ainakin palkanlaskijoiden mukaan), koska olin aiempana vuonna tehnyt satunnaisia keikkahommia työnantajalla ja tuolloin käyttänyt sivutuloverokorttiani.
Palkanlaskijat eivät tuolloin korjanneet virhettä heti, vaan käskivät odottamaan seuraavaan verotukseen ja veroilmoitusajankohtaan asti. Palkastani tehtiin siis 30% ennakonpidätys, vaikka heidän olisi pitänyt käyttää pääprosenttiani 8,5, kun kerta heillä oli pääverokorttini hallussa.
Mistä tiedän, että tuo virhe on nyt korjattu? Korjaako verottaja tuollaiset virheet automaattisesti vai onko korjaus palkanlaskijan vastuulla? Pitääkö minun pyytää henkilökohtaista apua verotoimistosta vai palkanlaskennasta?
Yritin katsoa veroerittelyä vuodelta 2014, mutta ko. työnantajan kohdalla on edelleen maininta sivutoimen palkoista. Vaikuttaisi siis siltä, että mitään korjauksia ei ole tehty?
Työnantaja pidätti veroja väärällä prosentilla
3
99
Vastaukset
- Zarr
Katso veroilmoituksestasi kohta "Hyväksiluettavat ennakot, ennakonpidätykset ansiotuloista" ja näet ennakonpidätyksesi. Siitä voi helposti laskea millä prosentilla palkanlaskenta on toiminut.
Ja jos on kerran ennakonpidätystä tehty reilusti enemmän kuin tulot edellyttäisivät, niin reilut veronpalautukset on yksi aika hyvä merkki... - verottajapalauttaa
Jos prosentti on liian korkea, maksat turhia ennakkoveroja, jotka saat palautuksena takaisin vasta seuraavan vuoden joulukuussa. Liian matala prosentti taas kostautuu myöhemmin jäännösveroina.
Hei nimimerkki "Maijustiina" ja kiitos kysymyksestäsi.
Kuten nimimerkki "Zarr" jo kirjoittikin , katso veroilmoituksestasi kohta : " Hyväksi luettavat ennakot, ennakonpidätykset ansiotuloista" ja näet ennakonpidätyksesi.
Siitä voi helposti laskea millä prosentilla palkanlaskenta on toiminut.
Tuo tulon nimi ei vaikuta siihen, millä prosentilla ne verotetaan vaan se millaisen verokortin maksajalle itse toimitat.
Henkilökohtaista verotustasi koskevia tietoja voit tiedustella palvelunumerostamme
020 697 002.
Ystävällisin terveisin
Satu E Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu751758- 591708
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3371467Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1681419Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle671290Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1081269Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä621117- 601099
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin981050Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä57990