Työnantaja pidätti veroja väärällä prosentilla

Maijustiina

Hei,

minulla oli vuonna 2014 työnantajani kanssa voimassa oleva työsopimus 15.6.2014 asti. Olin toimittanut työnantajalle jo alkuvuodesta päätoimisen verokorttini ja raksinut kaikkiin lomakkeisiin, että haluan päätoimista verokorttia (veroprosentti 8,5%) käytettävän palkanmaksussa.

Palkanlaskennassa oli kuitenkin tehty huolimattomuusvirhe tietokoneella näpytellessä, ja palkkani oli laskettu sivutuloverokortin veroprosenttini mukaan (30%). Tämä johtui siitä, että suurimmalla osalla työntekijöistä on tuo prosentti käytössä. Sivutuloverokortin verottaja oli ilmeisesti toimittanut työnantajalle sähköisesti (ainakin palkanlaskijoiden mukaan), koska olin aiempana vuonna tehnyt satunnaisia keikkahommia työnantajalla ja tuolloin käyttänyt sivutuloverokorttiani.

Palkanlaskijat eivät tuolloin korjanneet virhettä heti, vaan käskivät odottamaan seuraavaan verotukseen ja veroilmoitusajankohtaan asti. Palkastani tehtiin siis 30% ennakonpidätys, vaikka heidän olisi pitänyt käyttää pääprosenttiani 8,5, kun kerta heillä oli pääverokorttini hallussa.

Mistä tiedän, että tuo virhe on nyt korjattu? Korjaako verottaja tuollaiset virheet automaattisesti vai onko korjaus palkanlaskijan vastuulla? Pitääkö minun pyytää henkilökohtaista apua verotoimistosta vai palkanlaskennasta?

Yritin katsoa veroerittelyä vuodelta 2014, mutta ko. työnantajan kohdalla on edelleen maininta sivutoimen palkoista. Vaikuttaisi siis siltä, että mitään korjauksia ei ole tehty?

3

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zarr

Katso veroilmoituksestasi kohta "Hyväksiluettavat ennakot, ennakonpidätykset ansiotuloista" ja näet ennakonpidätyksesi. Siitä voi helposti laskea millä prosentilla palkanlaskenta on toiminut.

Ja jos on kerran ennakonpidätystä tehty reilusti enemmän kuin tulot edellyttäisivät, niin reilut veronpalautukset on yksi aika hyvä merkki...

• verottajapalauttaa

Jos prosentti on liian korkea, maksat turhia ennakkoveroja, jotka saat palautuksena takaisin vasta seuraavan vuoden joulukuussa. Liian matala prosentti taas kostautuu myöhemmin jäännösveroina.

• Hei nimimerkki "Maijustiina" ja kiitos kysymyksestäsi.

Kuten nimimerkki "Zarr" jo kirjoittikin , katso veroilmoituksestasi kohta : " Hyväksi luettavat ennakot, ennakonpidätykset ansiotuloista" ja näet ennakonpidätyksesi.
      Siitä voi helposti laskea millä prosentilla palkanlaskenta on toiminut.

Tuo tulon nimi ei vaikuta siihen, millä prosentilla ne verotetaan vaan se millaisen verokortin maksajalle itse toimitat.

Henkilökohtaista verotustasi koskevia tietoja voit tiedustella palvelunumerostamme
      020 697 002.

Ystävällisin terveisin

Satu E Verotiimistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3553
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2399
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2228
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1997
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1552
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1429
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1282
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1230
    9. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1209
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1205
    Aihe