käyttämättä olevat ulkomaisen veron hyvitykset

KroisosPennonen

Hei, a-pu-va!
Miten saa vähennyksen näistä? Olen myynyt ulkomaisia osakkeita, joista tulee verotettavaa tuloa. Saako niistä vähentää ja tekeekö verottaja sen vai aiheuttaako jotain toimenpiteitä veronmaksajalle?
Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

5

235

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei ja kiitos kysymyksestä!

Jos käyttämättä olevat ulkomaisen veron hyvitykset ovat syntyneet pääomatuloista (esimerkiksi osinkotulo) ja sinulle syntyy ulkomaisten osakkeiden myynnistä verotettavaa luovutusvoittoa (=pääomatuloa), saat vähentää käyttämättä olevan hyvityksen. Verottaja tekee vähennyksen viran puolesta. Voit tarkistaa asian verotuspäätökseltäsi.

Jos haluat selvittää asiaasi vielä tarkemmin, voit myös soittaa Kansainvälisen henkilöverotuksen palvelunumeroon 020697024.

Ystävällisin terveisin Satu V. Verotiimistä

• UlkomaanVoitto

Hei, eikö Suomessa asuvan ulkomaisten osakkeiden myynti veroteta ns. 'tavallisena' luovutusvoittona eikä ulkomaantulona? Ja käyttämättä olevat ulkomaisen veron hyvityksethän vähennetään vain saman tulolähteen tulosta.

• Hei!

Kyllä, ulkomaiselta yhtiöltä saadut osingot verotetaan useimmiten samalla tavalla kuin Suomesta saadut osingot.

Ulkomaisen veron vähentäminen voidaan tehdä samaan tulolähteeseen ja samaan tulolajiin kuuluvasta tulosta määrättävistä veroista seuraavien 5 vuoden aikana.

Aiheesta lisää kohdassa 2.4: http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Elinkeinoverotus/Osinkotulojen_verotus

Ystävällisin terveisin
        Sari T Verotiimistä

• UlkomaanVoitto

Hei vielä,
        Eikö nimimerkki 'KroisosPennonen' tarkoittanut, että hän on myynyt ulkomaisia osakkeita - tämä on tietty eri asia kuin ulkomailta saatu osinkotulo.
        Eli hänelle syntyy mahdollisesti luovutusvoittoa, mistä ei voi vähentää käyttämättömiä ulkomaisia veroja.
        Ystävällinen tarkennus vain...

• Hei taas,

Kiitos tarkennuksestasi, olet aivan oikeassa.

Ulkomailta saatujen arvopaperikauppojen luovutusvoitot käsitellään samalla tavoin kuin ne olisi saatu Suomesta.

Luovutusvoitosta ei voi vähentää käyttämättömiä ulkomaisia veroja, koska luovutusvoitto ei ole ulkomaan pääomatuloa. Vähennys tehdään saman tulolähteen saman tulolajin tulosta määrättävistä veroista.

Ystävällisin terveisin
        Sari T Verotiimistä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3553
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2399
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2228
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1997
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1552
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1429
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1282
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1230
    9. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1209
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1205
    Aihe