KunTalvivaara meni konkurssiin, voiko niihin sijoittamani rahat vähentää seuraavina vuosina pääomatuloista? Miten pitää toimia ja milloin?
Talvivaaran osakkeet
2
66
Vastaukset
- Vakuusvaje
Pörssissä listattu Talvivaaran Kaivososakeyhtiö ei suinkaan ole konkurssissa vaan sen omistama varsinaista kaivostoimintaa harjoittava Talvivaara Sotkamo Oy. Toistaiseksi mitään veroseuraamuksia tai vähennysmahdollisuuksia pörssiyhtiön omistajille ei siis ole tullut.
Sitten jos ja kun myös pörssiyhtiö menee konkurssiin, seuraa pesänselvitys. Kun siinä tuskin löytyy mitään jaettavaa omistajille, voit vähentää koko Talvivaaran osakkeiden ostohinnan luovutustappiona saman tai viiden seuraavan vuoden voitoista. Tällä hetkellä et voi muuta kuin odottaa tai etsiä jonkun, joka on valmis ostamaan osakkeesi. Hei ”turjus” ja kiitos kysymyksestäsi!
Kuten ”Vakuusvaje” tuossa ylempänä kertookin, niin tässä vaiheessa Talvivaaran osakkeista mahdollisesti tulevia luovutustappioita ei voi vähentää. Yrityksen konkurssin jälkeen on edessä aina pesänselvitys, jonka jälkeen luovutustappiot voi hakea ilmoittamalla niistä veroilmoituksella.
Käytännössä arvottomien osakkeiden myyntiä luovutustappioiden saamiseksi en voi suositella. Mikäli kauppa on tehty käytännössä arvottomilla osakkeilla luovutustappioiden vähentämiseksi, niin silloin luovutustappiot jäävät saamatta.
Täältä lisää tietoa asiasta:
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Arvopaperien_luovutusvoittojen_verotus
Keväisin terveisin,
Harri Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273553- 412389
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352218Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s71977Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431542- 381429
- 1271272
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2591220Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451195- 131189