Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Huumeidenkäyttäjät, tulkaa juttelemaan!

AadaAnniina

Haluaisin hetken aikaa jutustella teidän kanssa mistä tahansa. :)

Kertokaa myös vähän minkä ikäsiä ootte, mies/nainen, mitä ootte käyttäny, ootteko ollu vankilassa jne. Tahtoisin auttaa ja tukea tälläisiä henkilöitä, oon miettiny et opiskelisin ehkä jonkun sossukoulutuksen tai minkä se nyt vaatiikaan, et pääsis tekee teidänlaisten kanssa töitä. :) tehdä maailmasta parempaa paikkaa elää, ainaki siin mieles et on tukevia ihmisiä ympärillä jotka koittaa kuunnella ja auttaa, mikä on teidätki tohon pisteeseen johtanu ja yrittää nostaa sieltä suosta takasin normaalin elämän pariin! Yhteiskunta on syrjiny teidänlaisia varmaan jo ihan tarpeeks.

Oon ite parikymppinen nuori naishenkilö ja en oo koskaan käyttäny huumeita tai ollut vankilassa, alkoholia ainoastaan joskus juon, tupakkaakaan en polta. :) Aika kiltti ja viaton siis, mutta ei LIIAN kiltti ja viaton, löytyy mustakin tempperamenttiä ja muuten ihan pirusti !

Mulle saa vapaasti laitella myös kaikenlaisia kysymyksiä, mitä juolahtaakaan nyt ikinä mieleen. :))

100

1612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaaaaaaaaaaa

      annatko pillua?

      • AadaAnniina

        Voisin ehkä antaakki. :)
        Riippuis et toimiiko meillä kemiat.
        Ja sit kans vähän siitä, ootko minkä ikänen, minkä näkönen, synkkaako muuten kemiat yhteen...
        Ja sit mua kans kiinostaa sun terveydellinen tilanne, onks mitä terveydellisiä ongelmia tullu tuosta huumeidenkäytöstä, onko tauteja jne...
        Mut jos nää kaikki on fine, nii mikä ettei ! ;))


      • gogirl87i

        Mä käytin ennen . Olen nyt 27 v muija ja olin Sekakäyttäjä. Alun perin kokeilun halu ja ait se olikin ihan kivaa viihdekäyttöä. Oli joskus niin että viinaakin meni mutta se ei ollu mun juttu... myönnän välillä meni lujaakin mutta usein saatoin pitää 2-4viikonkin taukoja joskus pidempiäkin.eli ei ollut ongelmaa ettenkö pystyis lopettaa halutessani.

        Ei tauteja eikä sairauksia oo ainkaan vielä ilmennyt :D
        Ei vankilaa mut rikosrekisteri löytyy.

        Hienoa että oot kiinnostunut auttamaan näitä laitapuolen lulkijoita :)


      • AadaAnniina

        Heh. :)


    • vieras6565

      Oletit sitten tekstissäsi, että kaikki huumeiden käyttäjät ovat riippuvaisia, jotka on syrjäytyneet ja joilla on paska elämä. Se ei pidä paikkaansa. Esim. minulla on työpaikka, mukava perhe, hyviä kavereita ja lisäksi käytän silloin tällöin amfetamiinia, kannabista, mdma:ta ja psykedeelejä.

      • Vastuullinenkäyttö

        Aivan näin ja sama täällä. Aineita, kuten alkoholia, voi käyttää järkevästikin. Kiinni ei passaa jäädä.


      • AadaAnniina

        Voi olla näinkin, mutta oma kokemukseni on että tuo on paska puhetta! Jokainen ystäväni joka on käyttänyt huumeita, niin huumeista on tullut heille ongelma, vaikka aluksi on pitänyt vain viihdekäyttää...
        Niin sitä moni kuvittelee huumeiden kanssa pystyvänsä elämään normaalisti, mutta totuus on vähän toinen!
        Siihen en ota kantaa onko jotkut huumeet "terveellisempiä" kuin alkoholi tai miedompia kuin alkoholi, varmasti onkin näin.
        Mutta huumeiden olen silti huomannut lähes jokaisessa tuntemassani ihmisessä aiheuttavan riippuvuuden, alkoholin en.
        Mutta mukavaa että sinulla on kaikki hyvin !


      • simba87

        Kyllä niitä vaan löytyy jotka elää normi elämää vaik sillon tällön jotain vetää. Mä tiedän mm posteljoonin joka käyttää piriä ja pilvee viihde käyttönä ja on käyttäny jo vuosia ja ei vaikuta työntekoon tai muutenkaan. Joku pystyy pitää hallinas joku ei


      • AadaAnniina

        No mut silti en lähtis huumeiden kaa pelleilemään!


      • get_it_on
        AadaAnniina kirjoitti:

        No mut silti en lähtis huumeiden kaa pelleilemään!

        pelleily onkin ihan eri asia, kuin kohtuukäyttö ja järkevä käyttäminen. Kohtuus kaikessa pätee kaikkiin aineisiin. Ja aina on niitä jotka haluavat sekoilla oikeen kunnolla. Vaikka energiajuomalla saada aikaan kunnon bärinät. Näitä on aina ja tulee aina olemaan. Mutta niitä on paljon enemmän, jotka käyttää aineita ja joille niistä koidu mitään haittaa. Ongelmakäyttäjät ovat vain se näkyvin osa.


      • Jkbkkb
        Vastuullinenkäyttö kirjoitti:

        Aivan näin ja sama täällä. Aineita, kuten alkoholia, voi käyttää järkevästikin. Kiinni ei passaa jäädä.

        Alkoholista ei passaa jäädä kiinni koska siitä tulee H-merkintä etkä saa enää koko loppuelämänäsi töitä. Ole siis tarkkana kun juot kaljaa ja pidä sälekaihtimet kiinni. Yksikin kalja voi tuhota koko elämäsi.


      • Anonyymi
        AadaAnniina kirjoitti:

        Voi olla näinkin, mutta oma kokemukseni on että tuo on paska puhetta! Jokainen ystäväni joka on käyttänyt huumeita, niin huumeista on tullut heille ongelma, vaikka aluksi on pitänyt vain viihdekäyttää...
        Niin sitä moni kuvittelee huumeiden kanssa pystyvänsä elämään normaalisti, mutta totuus on vähän toinen!
        Siihen en ota kantaa onko jotkut huumeet "terveellisempiä" kuin alkoholi tai miedompia kuin alkoholi, varmasti onkin näin.
        Mutta huumeiden olen silti huomannut lähes jokaisessa tuntemassani ihmisessä aiheuttavan riippuvuuden, alkoholin en.
        Mutta mukavaa että sinulla on kaikki hyvin !

        Kyllä se koukkuun jääminen on henkilökohtainen asia, mihin vaikuttaa niin monet tekijät. Itse olen käyttänyt virtaa huhtikuusta 2004. Ja alusta alkaen satunnaisesti, välillä meni vuosi, pari, kolme etten ottanut yhtään. Sit taas kun otin, otin jonkuu esim. että valvoin joku 48h. Välillä 70h. Ja sitten laitoin pussin kiinni enkä käyttänyt sitä tyyliin, että käyttö loppuu vasta kun pussi tyhjä.

        Eli vuodesta 2004 tähän asti oon käyttänyt, enkä koe että sitä mukamas aina pitäisi ottaa. Minulle on selkäleikkauksia tehty, selkään opiaattilääkitys oxynorm ja oxycontin. Niitä vuodesta 2013 asti. Niistä taas voin sanoa, että vaikka selkäkipu helpottuisikin, lääkkeitä ei ihan vaan lopetetakkaan.

        Että on huomattava ero koukuttavuudessa jos ottaa fyysistä riippuvuutta aiheuttavia tai sitten esim. vesiliukoista vauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se koukkuun jääminen on henkilökohtainen asia, mihin vaikuttaa niin monet tekijät. Itse olen käyttänyt virtaa huhtikuusta 2004. Ja alusta alkaen satunnaisesti, välillä meni vuosi, pari, kolme etten ottanut yhtään. Sit taas kun otin, otin jonkuu esim. että valvoin joku 48h. Välillä 70h. Ja sitten laitoin pussin kiinni enkä käyttänyt sitä tyyliin, että käyttö loppuu vasta kun pussi tyhjä.

        Eli vuodesta 2004 tähän asti oon käyttänyt, enkä koe että sitä mukamas aina pitäisi ottaa. Minulle on selkäleikkauksia tehty, selkään opiaattilääkitys oxynorm ja oxycontin. Niitä vuodesta 2013 asti. Niistä taas voin sanoa, että vaikka selkäkipu helpottuisikin, lääkkeitä ei ihan vaan lopetetakkaan.

        Että on huomattava ero koukuttavuudessa jos ottaa fyysistä riippuvuutta aiheuttavia tai sitten esim. vesiliukoista vauhtia.

        Kyllä se EI OLE henkilökohtainen asia. Päätöksen tosin tekee yksin mutta kyllä koko yhteiskunta siitä kärsii kun joku käyttää huumeita.
        Lopeta heti käyttö.


    • japepi

      Käytän piriä, käytön rahoitan pikkuvarkauksilla. Haittaa kun vie yöunet.

      • AadaAnniina

        Juu, varmasti.
        Mä nyt nukun muutenkin välillä aika huonosti. :((
        Mut ihanaa kun sai nyt ees n. 5h nukuttua ja herätä aurinkoiseen aamuun/päivään ja kuunnella lintujen laulua!<3
        Toivon että sinäkin saat nukuttua hyvin jossain vaiheessa, se on ehdottoman tärkeää.


    • 2w3r

      "Mutta huumeiden olen silti huomannut lähes jokaisessa tuntemassani ihmisessä aiheuttavan riippuvuuden, alkoholin en. "

      Kyl hirveän moni alkoholin käyttäjä vetää ne perseet kerran viikossa ja viikollakin pari annosta, mikä vastaa aivan samaa juttua kun jonkun piripään amfetamiinin käyttö. Opiaattiveikko on taas lähempänä tupakoijaa joka pitää "niksat" loitolla ottamalla ne tarvitsemansa annokset. Ihan pötypuhetta ettei alkoholi ja tupakka vastaa muita huumeita addiktioltaan. Niitä rapanarkkareita on aika pieni osa siihen nähden kuinka moni oikeasti huumeita satunnaisesti ottaa.

      • AadaAnniina

        Mut moni kyl taas pystyy ottamaan viiniäkin pari lasia ruuan kanssa, ilman mitään suurempia ongelmia.


      • Miettikääihmiset

        Kymmenet huumeidenkäyttäjät jotka tunnen tai tiedän, ovat 1/3 osa narkkeja. Muutama vuos voi pysyä viel hallinnas. Sit jossai vaiheessa kaikki on menny. Tiedän YHDEN kaikista huumeiden käyttäjistä jolla pysyny yli 10v hyvin hallinnassa. Ite oisin lopettanu jos oisin tajunnu miten pohjalle jo vuodessa voi mennä. Hepatiitteja, sydänsairaus, hampaat paskana, psyyke entistäki paskempana, harhoista ei pääse ikinä eroon.. Ja se himo.. Töitä tai rahaa ei ole.


      • Miettikääihmiset

        Siis 2/3, korjaan.


      • näion

        Niin, onhan niiden käyttäminen mukavaa. Mutta täytyisi oikeasti pitää järki päässä ja ottaa ns kohtuudella. Useimpien aineiden kanssa siinä puhutaa useamman kuukauden käyttötauosta. Siihen ei moni pysty. Taika häviää ja toleranssit kasvaa, on otettava isompia annoksia, että aine ylipäätään vaikuttaa halutunlaisesti, jos useammin vetää ja siitä tulee vain huono tapa.


      • AadaAnniina

        No nyt puhuitte kaks edellä olevaa asiaa!

        Minkäs ikäsiä ootte, miehiä vai naisia? :)


    • 666777777

      21v nainen tässä, viime vuonna olin erittäin pahassa amfe koukussa, toki se oli vaan viikonlopuiksi, mut jos tuli joku takaisku ettei vkl voinu vetää tuli erittäin huonot fiilikset ja muutenki tuntu et elämä oli fillari joka mäkeä alas menee ja sitä ei saa pysähtymään millään eli 5 päivää pystyin olla vetämättä.. nykyään kuivilla kokonaan.

      • AadaAnniina

        HIENOA ! :) oon tosi ylpeä susta. <3
        Elämä on parhainta, kun ei oo mitään riippuvuuksia, kaikista parhainta elämää ois elää kokonaan ilman mitään päihteitä!


    • Narkkirotat

      ei kannata olla narkomaanien kanssa missään tekemisissä. kerran on jo meinannu henki lähteä niissä puuhissa kun eräs henkilö riehui puukon kanssa. Eli älä missään nimessä hengaa Narkkarin kanssa, koska narkkis voi seota minä hetkenä hyvänsä ja keihästää sut on se niin nähty ja koettu. Mutta päätä itse mitä teet

      • AadaAnniina

        Onneksi en pahemmin hengaile.


      • AadaAnniina

        No ei kyllä nyt KUKA TAHANSA flippaa sillä tavalla et _ tappaa _ toisen ...! Vaatii sellanen teko jo kyllä pikkusen mielenterveysongelmia, etenkin jos selvinpäin ollaan. Suurin osa ihmisistä ei tapa kuitenkaan toisiaan, missään vaiheissa elämäänsä. Koska se on jo niin hullua ja sairasta.


      • VoitonAvain

        miksi narkomaaneja pidetään ihmisinä joita ei kiinnosta elää normaalisti ja että olisivat jotenkin vaarallisia ei todellakaan koske kaikkia hirveetä yleistämistä vaikka huumeet aiheuttaa toki mielenterveys ongelmia mutta ei kaikille. Narkomania on sairaus siinä missä syöpä tai skitsofrenia narkomaani ei aina vedä kamaa päihtyäkseen vaan siksi että on siihen niin pahassa koukussa joka toki johtuu usein aikaisemmasta viihdekäytöstä joka vaan lähti lapasesta. jokainen tuntemani narkomaani haluaa lopettaa käytön se on usein vaikeaa ja hoitopaikkoja on suomessakin niin vähän ettei ne riitä ja useimmat jotka hoitoa saavat eivät ole motivoituneita hoitoon katkolle mennään napsimaan ilmaisia rauhoittavia, syömään ja nukkumaan siinä kohtaan kun ei ole rahaa elämiseen ja kun rahaa taas on mennään takasin radalle vaikka olisi hyvä sauma lopettaa ja tämä johtuu monesti siitä että kaverit vetää niin ei itse haluta olla se ainoa selvinpäin ja pelkää joutuvansa ulos porukasta näin se menee


      • AadaAnniina

        Tuossa vaiheessa jos ite haluaa lopettaa, nii pitäis just hylätä ne kaverit jotka käyttää! ei varmasti oo helppoo, mut tilalle voi rakentaa uusia, terveitä, ihmissuhteita joissa ei kumpikaan osapuoli huumeita käytä... Et varmasti joutuu tietystä porukasta ulos, mutta voi löytää PAREMMAN porukan tilalle. Elämä on yhtä riskien ottamista ja vaatii myös sisukkuutta.

        Ja muuten olen sinun kanssa aivan samaa mieltä...!

        Mä heitän tähän väliin esimerkin:

        Jos ihminen on esimerkiksi hyvin liikalihava ja sairastuu suoraan sanottuna sen läskeyden takia, vaikka diabetekseen. Niin miksi tälläinen ihminen saa enemmän lääkärissä ja muiltakin ulkopuolisilta ihmisiltä sääliä ja ymmärrystä, verrattuna päihdeongelmaiseen...? Eikö se ole jumalauta ihan yhtä tyhmä valinta, lihottaa ittensä sairaanloiseen kuntoon ja sit itkee siitä kun puhkee joku sairaus sen takia? Toki diabetestä voi olla myös laihoilla ihmisillä ja ihan pienestä lapsesta lähtien, mut sit on ihan näitä selviä tapauksia jotka esim ylipainon takia sairastuu tähän sokeritautiin... Ja jokainenhan nyt tietää, mistä sellasten ihmisten jotka suurinpudottaja ohjelmissa esiintyy, niin mistä heidän liiallinen lihavuus johtuu? No siitä kun syyään liikaa, syyään kaikkee mahollista paskaa, kulutetaan liian vähän = suurin osa harrastaa vaan sitä liikuntaa että kävelee sohvalta jääkaapille ja syö taas , niin totta helvetissä ihminen lihoo sillon! Niin ihan yhtä tyhmää tälläinen on ja ITSEAIHEUTETTUA omaa terveyden pilaamista, kuten narkkaaminenkin!

        Ja jotkut ihmiset on tosi TYHMIÄ JA JULMIA, kun sanotaan vaan että: narkkarille kuula kalloon ja kuollut narkkari, paras narkkari. Mä en ymmärrä tällästä yhtään, etenkin jos tollasia kommentteja heittelee joku _aikuinen_ ihminen. Aikamoista tyhmyyttä. Siis kyllähän mä ymmärrän kans sen, et narkomaanit satuttaa monia ulkopuolisia ihmisiä. Voi olla väkivaltanen, varastaa toisilta ihmisiltä, läheiset kärsii tän henkilön riippuvuuden takia... Ja en vähättele tätä toistakaan puolta yhtään. Mutta kuten edelleenkin ollaan puhuttu ja sanottu, niin narkomaniaan sairastumiseen voi olla monta syytä. Ei kaikki alota läheskään uteliaisuudesta, vaan voi olla henkisesti rankkoja kokemuksia kans taustalla ja mielenterveys paskana, jolloin alkaa lievittämään omaa pahaa oloa väärin sitten päihteillä...

        En minä ymmärrä ihmisiä jotka ummistaa silmänsä tämmöseltä totuudelta. Elämä ei ole niin mustavalkoista ja helppoa.


    • bongitiina

      Aika paha ongelma. Savuja ei ole saanut pitkään aikaan. Pitänyt sitten ryypätä viikonloput. Kovat huumeet ei kiinnosta vaikka viina onkin käytännössä kova huume.
      Mahdollisuuden mukaan käyttäisin miedompaa. V.tutt.. laki jonka mukaan kannabis on laitonta.

      • AadaAnniina

        Oletko hakenut apua?


      • bongitiina
        AadaAnniina kirjoitti:

        Oletko hakenut apua?

        Jos löytyy apua savujen saantiin niin kerro mistä saa.


      • AadaAnniina

        No kuule minä en tuommosia tiiä, enkä haluakkaan tietää!


    • Kertalippu

      Mä oon 37v mies pääkaupunkiseudulta. "Pääpäihteeni" on Subutex ja muut opiaatit. Subutexia/Suboxonea käytän päivittäin IV:nä, annos on n. 8mg päivässä. Vanhempani tietävät, että käytän, samoin kaikki muutkin ihmiset lähipiirissäni. Päihteidenkäytön aloitin n. 13 vuotiaana, ensin alkoholilla ja pian kuvioihin tuli mm. kannabis, amfetamiini, liimat jne.. Piikittämisen aloitin suhteellisen myöhäisessä vaiheessa, sillä käyttö pysyi pitkään hallinnassa; viihdekäyttönä. Olin yrittäjä ja menestyin ihan hyvin, oli omistusasunto, uusi auto, matkustelin vaimon ja vastasyntyneen lapsemme kanssa. Elämä hymyili. Sitten työstressi ja liika vapaa-aika, ns. yrittäjän vapaus kävi liian raskaaksi. Rupesin käyttämään enemmän ja kovempia aineita. Käytin päivittäin amfetamiinia aamusta, että sain itseni "työkuntoon", kesken päivän napsin bentsoja ja iltaisin piikitin subua. Kulissit pysyivät n. kaksi vuotta kunnes kaikki paljastui vaimolleni. Seurasi avioero, asunto meni myyntiin, samoin auto. Päihteidenkäyttöni oli sitä luokkaa, että oli pakko hakeutua katkolle. Katkolla tapasin uusia hyviä kontakteja, joista hankkia esim. subua. Olin siinä pisteessä menettänyt jo kaiken..Jatkoin käyttämistä uusien käyttäjäkavereideni kanssa ja tätä seurasi rikoksia ja lopulta 3v ehdoton vankeustuomio. Käytin subua vankilassa aina kun sitä oli saatavilla. Vapauduin sörkästä viime vuoden marraskuussa. Nyt elämä alkaa taas olla parempaan suuntaan. Olen korvaushoitojonossa ja hoidon pitäisi alkaa näillä näkymin kesäkuussa. Aloitin vapauduttauni opiskelut, mutta olen keskeyttänyt ne sillä säätäminen vie liikaa aikaa..Yritän jatkaa opintojani heti kun korvaushoito alkaa. Asun tällä hetkellä yksin vuokra-asunnossa ja saan tavata lastani vain valvotusti. Kaikesta tästä huolimatta olen optimistinen ja uskon parempaan tulevaisuuteen. Jos ketjun aloittaja haluaa tavata minut kasvotusten, se on toki mahdollista :) Kerron mielelläni elämästäni, jos joku vain haluaa kuunnella.

      • AadaAnniina

        Miksi haluaisit tavata minut ihan kasvotusten? ;o minäkin asun muuten pk-seudulla. Mut kohtahan sul alkaa toi korvaushoito, hienoa! Onks lapses varttunu jo minkä ikäseks?


      • Kertalippu

        Katsotaan jos ne kemiat natsais ;)


      • AadaAnniina

        Haha, mut eiks ikäeroakin ole vähän liikaa.. ;o sä täytät 3v kuluttua 40v ja mie oon vasta 22v... :'D mitä yhteistä meillä nyt siinä mielessä vois olla??


      • Kertalippu

        Eihän ikäero sinänsä merkitse mitään, kun vaikutat ikäistäsi kypsemmältä ;) Ei, tosiasiassa ajattelin että jos haluat vaikka tavata käyttäjän ja saada tietoa käyttäjän perusarjesta. Saatan olla tutustumisen arvoinen..


      • AadaAnniina

        Homman nimi on kuitenkin seuraava:

        Jos vaikka ikäero ei oiskaan ongelma, niin mä en ala miehen kanssa suhteeseen kellä on päihdeongelma. Ihan oikeasti ennen kun sä olet TOSISSAAN päässy sinne korvaushoitoon ja käynyt sitä 6kk ajan ainakin onnistuneesti. Sitten voisin alkaa _varovasti_ harkihtemaan... Vaikka minä oon nuori, mä en ole höynäytettävissä.

        Ja millä ihmeellä luulet hoitavasi sen subu koukun? Kun ensinnäkin subutex on jo jonkun heroiinin tms. aineen korvaushoito lääke ja sitä hölmösti piikitetään täällä meillä suomessakin suoneen... No subutexin korvaushoito lääke on taas suboxone ja sinä oot käyttäny sitäkin jo väärin niii-in ...


      • Kertalippu

        Okei :) En tässä ole kuitenkaan suin päin suhteeseen säntäämässä, vaan ajattelin että jos sua OIKEASTI kiinnostaa ja haluat nähdä käyttäjän arkea, niin siinä tapauksessa olen käytettävissäsi.

        Ja mitä tuohon subukoukkuun tulee, niin korvaushoitohan on juurikin näin hölmösti suunniteltu, että käyttäjille annetaan samaa lääkettä, mitä ovat kadullakin käyttäneet. Annostustapa ja -annoskoko on vaan erilainen, eli minunkin tapauksessa korvaushoito tukee myös piikistä eroon pääsyä.. En mitenkään väheksy ongelmaani, vaan haen siihen avoimesti apua. Takana on jo useampi epäonnistunut hoitojaksio, joten vaihtoehtoni alkavat olla vähissä. Haluaisin palata takaisin normaaliin elämään, olla isä tyttärelleni, käydä koulua jne..Haaveeni ovat pieniä, mutta saavutettavissa :)


      • AadaAnniina

        True. :) No tsemppaan sua tossa täysillä!!


      • Ommom
        AadaAnniina kirjoitti:

        Haha, mut eiks ikäeroakin ole vähän liikaa.. ;o sä täytät 3v kuluttua 40v ja mie oon vasta 22v... :'D mitä yhteistä meillä nyt siinä mielessä vois olla??

        Yhteistä teillä on huumeet, eli elämä.


      • AadaAnniina

        Olenko sanonut, että minä käytän huumeita? En.


      • merisuli
        AadaAnniina kirjoitti:

        Haha, mut eiks ikäeroakin ole vähän liikaa.. ;o sä täytät 3v kuluttua 40v ja mie oon vasta 22v... :'D mitä yhteistä meillä nyt siinä mielessä vois olla??

        Eihän kysymys ollutkaan suhteen aloittamisesta...aivan muusta


    • Kertalippu

      Kiitos :) Jotenkin tässä yhteiskunnan rattaista tippuneena voisin kyllä kertoa yhtä sun toista esim. terveyspalveluiden tasosta, kun on narkkariksi luokiteltu..Ja ei tuo korvaushoitokaan tule olemaan mitään herkkua :/ Päivittäin rahaa subuun menee n. 20-50e, joten halpaahan tämä itsensä terveenä pitäminen ei ole. Ja jos jo kerran olen vankilaankin tämän riippuvuuden takia joutunut, niin toivon todella että pääsen hoitoon nopeasti. En toivo kenellekään tätä samaa sairautta..

      No, turhapa tässä sinänsä on valittaa kun on itse ongelmansa aiheuttanut, mutta jos sua kiinnostaa jutella vaikka kahvikupposen äärellä tai muuten vaan yksityisemmin, niin laita postia tulemaan; [email protected]

      • AadaAnniina

        Kiva sähköposti osote .. XDD haha. Vantaan nisti. En tiiä mikä mua tuossa nauratti.

        Mut millasta siel sörkässä sit oli? ja ehkä sä jonain päivänä tuut olee myös tuosta korvaushoidosta vapaa, mut nyt pienin askelin mennään ja rauhassa... :) eka on ihan hyvä keskittyä kunnolla siihen.


      • Kertalippu

        :D Ilo on minun puolellani..Mun huumori on välillä..no,vähän omalaatuista ja synkällä tavalla hauskaa :)

        Sörkässä oli rauhallista.. tavallisia miehiä, jotka ovat tehneet matkallaan vääriä valintoja. Painojahan siellä nostellaan paljon ja syödään pääasiassa. Muu aika sitten ollaan töissä talon eri työtehtävissä, metallipajalla, kilpiverstaalla, keittiöllä jne.. Töitähän ei ole _pakko_ tehdä, mutta sitten kopissa vietetään enemmän aikaa ja "palkkaa" ei luonnollisestikaan makseta. Huumeita oli todella paljon ja usein saatavilla, hinnat tosin oli päätä huimaavia...Subut 150e, piri 100e jne...Tutustuin siellä moneen hienoon ihmiseen ja sain paljon elämänkokemusta, itseluottamusta ja tietty kuulla tarinoita erilaisista rikoksista :)

        Korvaushoito ei tosiaan ole tarkoituskaan olla "loppuelämän hoito", vaan tarkoitus olisi raitistua kokonaan. Nyt ajatukset ovat tietty hoidon aloittamisessa ja oheiskäytön lopettamisessa. Alkoholia en käytä lainkaan, seuloissa on viimeksi näkynyt buprenorfiinin lisäksi amfetamiini ja kannabis. Ensi viikolla alkavan valmentavan hoitojakson aikana oheiskäyttö olisi syytä lopettaa, jotta hoito voidaan aloittaa mahdollisimman nopeasti. Olen luottavaisin mielin asian suhteen, sillä en käytä amfetamiinia päivittäin, enkä ole polttanut kannabista kuukauteen. Tavoitteena olisi korvaushoidon alkaessa päästä eroon myös kaikesta "oheistoiminnasta", mikä ei aina kestä päivänvaloa..Mutta jotenkin tämäkin touhu on rahoitettava :/ Tuosta tulikin mieleeni eräs tutkimus, jonka luin taannoin missä kerrottiin pelkästään pk-seudulla olevan n. 1000-2000 hoidon tarpeessa olevaa käyttäjää..Tästä määrästä en tiedä kuinka moni sitten loppupeleissä hakeutuu hoitoon. Jos yhden käyttäjän kuukaudessa tarvitsema rahamäärä on karkeasti arvioituna n. 600-1500e ja yhteiskunnan tuki on n. 500e/kk, niin mitä luulet mistä rahat huumeisiin tulevat?

        Täytyy sanoa, että hyvällä asialla olet ja tuollainen hyväsydämisyys on mielestäni todella arvostettava piirre ihmisessä :) Olen aina ajatellutkin, että päihdetyöntekijät ovat kutsumusammatissa. Miten muuten he jaksavat päivästä toiseen katsoa asiakkaidensa jatkuvasti epäonnistuvan raitistumisen tiellä?


      • AadaAnniina

        Kävin laittaa sulle sähköpostia, käy siellä. :)


      • Goodluck

        En tiedä mikä sun addiktisi AA:) on, mutta on turha alkaa leikkiä "äiti ammaa" ennenkun on hankkinut ammatti- tai edes vapaaehtoisosaamista, jolloin voi luontevasti olla vaikkapa päihdeihmisen tukihenkilö. Vinkkinä; monilla päihdekäyttäjillä on persoonallisuudessa epävakautta tai esim. narsistisia piirteitä (kuuluu taudin kuvaan eikä ole mitään panettelua), jotka ovat juuri yksi syy addiktikäyttäytymiseen. Käy lukemassa Päihdelinkki.fi erilaisten käyttäjien sekä omaisten kokemuksia. Siellä paljon pitkäaikaiskäyttäjiä, ketkä toimivat vertaisina tukihenkilöinä.
        Sua on varoitettu. Toivottavasti tiedät mitä teet.


      • AadaAnniina

        Tiedän päihdelinkin sivut ja olen käynyt niitä joskus lueskelemassa. Ja juu, emmä tässä mikään tyhmä ole, emmä niin kun hakeudu hakeutumalla päihdeongelmaisten seuraan ja mulla ei ole mitään addiktiota. Muutama päihdeongelmainen frendi on kyllä joskus mahtunu elämässä matkalle ja se että mä olen pystynyt olemaan esimerkiksi ihan ystävieni ystävä, kun heillä on ollu ongelma, niin en ole kokenut että mun on pitänyt siihen ystävyyteen hankkia ainakaan jotain tutkintoa koska toinen sattui nyt sairastumaan päihdeongelmaan... Huoh vittu saatana. ! Että ihan uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta halusin tehdä tämän keskustelun ja jutella vähän enemmän tälläisten henkilöiden kanssa. :) en näe tässä mitään väärää! "Hyvää" onnea myös jatkossa sinulle ja jatkahan tuota pottuilua jonkun muun kanssa!


      • juuuuuuu
        Kertalippu kirjoitti:

        :D Ilo on minun puolellani..Mun huumori on välillä..no,vähän omalaatuista ja synkällä tavalla hauskaa :)

        Sörkässä oli rauhallista.. tavallisia miehiä, jotka ovat tehneet matkallaan vääriä valintoja. Painojahan siellä nostellaan paljon ja syödään pääasiassa. Muu aika sitten ollaan töissä talon eri työtehtävissä, metallipajalla, kilpiverstaalla, keittiöllä jne.. Töitähän ei ole _pakko_ tehdä, mutta sitten kopissa vietetään enemmän aikaa ja "palkkaa" ei luonnollisestikaan makseta. Huumeita oli todella paljon ja usein saatavilla, hinnat tosin oli päätä huimaavia...Subut 150e, piri 100e jne...Tutustuin siellä moneen hienoon ihmiseen ja sain paljon elämänkokemusta, itseluottamusta ja tietty kuulla tarinoita erilaisista rikoksista :)

        Korvaushoito ei tosiaan ole tarkoituskaan olla "loppuelämän hoito", vaan tarkoitus olisi raitistua kokonaan. Nyt ajatukset ovat tietty hoidon aloittamisessa ja oheiskäytön lopettamisessa. Alkoholia en käytä lainkaan, seuloissa on viimeksi näkynyt buprenorfiinin lisäksi amfetamiini ja kannabis. Ensi viikolla alkavan valmentavan hoitojakson aikana oheiskäyttö olisi syytä lopettaa, jotta hoito voidaan aloittaa mahdollisimman nopeasti. Olen luottavaisin mielin asian suhteen, sillä en käytä amfetamiinia päivittäin, enkä ole polttanut kannabista kuukauteen. Tavoitteena olisi korvaushoidon alkaessa päästä eroon myös kaikesta "oheistoiminnasta", mikä ei aina kestä päivänvaloa..Mutta jotenkin tämäkin touhu on rahoitettava :/ Tuosta tulikin mieleeni eräs tutkimus, jonka luin taannoin missä kerrottiin pelkästään pk-seudulla olevan n. 1000-2000 hoidon tarpeessa olevaa käyttäjää..Tästä määrästä en tiedä kuinka moni sitten loppupeleissä hakeutuu hoitoon. Jos yhden käyttäjän kuukaudessa tarvitsema rahamäärä on karkeasti arvioituna n. 600-1500e ja yhteiskunnan tuki on n. 500e/kk, niin mitä luulet mistä rahat huumeisiin tulevat?

        Täytyy sanoa, että hyvällä asialla olet ja tuollainen hyväsydämisyys on mielestäni todella arvostettava piirre ihmisessä :) Olen aina ajatellutkin, että päihdetyöntekijät ovat kutsumusammatissa. Miten muuten he jaksavat päivästä toiseen katsoa asiakkaidensa jatkuvasti epäonnistuvan raitistumisen tiellä?

        veitkö subua metadonin päälle ?vai ootko subu hoidos?


      • joop____
        AadaAnniina kirjoitti:

        Kiva sähköposti osote .. XDD haha. Vantaan nisti. En tiiä mikä mua tuossa nauratti.

        Mut millasta siel sörkässä sit oli? ja ehkä sä jonain päivänä tuut olee myös tuosta korvaushoidosta vapaa, mut nyt pienin askelin mennään ja rauhassa... :) eka on ihan hyvä keskittyä kunnolla siihen.

        älä kysele jos et halua tietää. Tekisi mieli sanoa, että vastaa nyt omaan huutoosi, äläkä sano vain että ei vaiskaan. Vai Suomi24:ssako meinasit auttaa?


      • AadaAnniina

        Mikähän nyt sinullakin mahtaa olla...?

        Aika oudosti oli taas sanottu. Mähän just kysyin siksi, koska mua kiinostaa! ja mihinkä omaan huutoon täs pitäis vastata..? :D

        Nii, täällähän mä kirjottelen ihmisten kanssa. Jospa jollekin vois tästä kirjottelusta olla jotain apua. :)

        Vittu te jotkut ootte kyllä pimeitä. ! ja sanohan sinäkin suoraan, äläkä kiertele ja kaartele.. Rupee tiiäks vituttaa tuollanen, kaikella ystävyydellä. :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


    • Itse olen taasen riskiryhmää ja tekisi mieli vetää kaikenlaista. Ehkä valistus on kuitenkin sen verran tepsinyt, etten mitään vahvempia ole vielä vetänyt, saatika suoneen.

      • AadaAnniina

        Hyvä. :)


    • Ibulemas

      Olen samaa mieltä nimimerkin Goodluck kanssa - hiukan nyt jännityshakuiselta ja sinisilmäiseltä vaikuttaa tämä sinun viestiketjusi. Perimmäinen tarkoitus on varmasti hyvä, mutta tiedonhankintakeinot nyt hiukan kyseenalaiset...ja jotenkin nyt vaan tuli mieleen, että josko kuitenkin kaipaat jonkinsortin pelastajan roolia parisuhteen kautta? Se on pitkä ja kivinen tie, kultaseni.
      Lisäksi olen myös sitä mieltä, että aineiden käyttäjillä on muutoinkin varmasti tekemistä itsensä koossa pitämiseen, saatika että siihen tulee rinnalle joku hyväätarkoittavasti puoskaroimaan. Esittämään ns. hyvän ja virheettömän ihmisen mallia rinnalle. Vaan no, toivottavasti tämä aloituksesi poikii jotain rakentavaa ja hyvää. Ja vaikket ammattimielessä tässä nyt olekaan liikkeellä, niin muista kunnioittaa käyttäjien elämänhistoriaa ja -kokemuksia - ne ei ole tarkoitettu minnekään julkisesti ruodittavaksi ja kauhisteltavaksi. Iso tsemppipeukku nimimerkille Kertalippu!

      • AadaAnniina

        Kultaseni? :D seurustellaanko me...? Ehh. Kuulostat myöskin naiselta, joten mulla ei ole millään tavalla lesbollisia suuntauksia sitten..

        En usko kyllä että voin olla kenenkään narkin pelastaja, kyllä se työ täytyy tehdä aivan itse. Joten en tiedä nyt mistä ihmeestä sinä höpiset.

        Jokainen huumeidenkäyttäjä myös saa itse vapaaehtoisesti päättää täällä, haluaako kertoa elämästään ja jos haluaa niin mitä. En näe siinä mitään väärää!

        Ja sinä et myöskään tiedä elämästäni mitään, mutta sen voin sanoa, että se ei ole todellakaan ollut mitään sinisilmäistä (en vaan ammenna kaikkea tänne!) ja sulla on myös aikamoinen kaksinaismoralismi, en muuta sano. ;) huomaat sen ehkä vielä, mitä tarkoitan.


      • Ibulemas

        Ei me seurustella :) - ihan vaan puhetyyli - sori jos häiritsi. En epäile sulle olevankaan lesbollisia suuntauksia.
        Pelastamisella viittasin tuohon sun aloitukseen, jossa mainitsit "aineidenkäyttäjien suostanostamisen" ja ehkä se parisuhdeteema tuli mieleen siinä, miten mä tulkitsin sun itse vieneen keskustelun parisuhdealueelle tämän nimimerkki Kertalipun kanssa. Vaan no, ehkä halusit vain hyvin vahvasti tehdä selväksi sen, ettet ole kiinnostunut.
        En minä ole ketään kieltämään omien elämäntarinoidensa kertomista tänne sivustolle, siitä vaan. Lähinnä tuli mieleen se, että mikäli juttelet kahden kesken jonkun kanssa ja saat kuulla näitä juttuja huumemaailmasta, niin voi olla kiusausta puhua niitä myös eteenpäin kavereille. Ikävä kyllä tämä maailma on niin skandaalinhakuinen, että mitä kamalampi juttu, sitä enemmän se tuppaa kiinnostamaan. Ja kuuntelijoita varmasti riittää. Sosiaalialaa opiskelemaan hakevia ajaa usein pyyteetön halu auttaa (varmasti sinuakin ajaa juuri se), vaan alalla ollessasi on myös usein järjestetty esim. työnohjausta, jotta kuulemistaan/näkemistään asioista voi luottamuksellisesti puhua. Ja luottamuksellisesti siksi, että vaikka kuinka olisi kyse yhteiskunnan näkökulmasta "tossa pisteessä" olevista ihmisistä, niin yhtälailla heillä on arvonsa ja oikeutensa yksityisyyteen siinä kun "meillä muillakin".
        Sinisilmäisyydestä vielä sen verran, etten maininnut sinun olevan sellainen, vaan koen sellaiseksi tuon lähestymistapasi. Ja edelleen se on sitä minun silmissäni, ei ole kuitenkaan tarkoitus pahottaa mieltäsi. Kunhan kerroin mielipiteeni.
        Jaa-a, mun kaksinaismoralismi...en nyt tässä yhteydessä oikein saa aiheesta kiinni, mutta varmasti sitä joillain osa-alueilla löytyykin. Pitänee pohtia asiaa. Kaikkea hyvää, kivoja opiskeluja josko alalle päädyt! :)


      • Ibulemas

        Vielä: yksi hyvä kirja luettavaksi voisi olla Martti Lindqvistin Auttajan varjo.


      • AadaAnniina

        Tiedätkö mitä, sun ei ois tarvinnu vastata mulle enää ollenkaan. Mutta ethän sinä tietenkään sitäkään ymmärtänyt. Ehkä nyt ymmärrät. Mulla ei oo mitään intressejä keskustella henkilön kanssa joka vittuilee mulle ja laukoo itsestään selviä totuuksia, vähätellen mun älykkyyttä... Ei kiitos.


      • Ibulemas

        Munsta on todella hämmentävää, että sä onnistut kääntämään noi mun kommentit vittuiluksi ja älykkyyden vähättelemiseksi...mutta okei, sun kokemus ja sellasenaan sitten aito. Kaikkea hyvää eniveis (ja tarkoitan sitä ihan vilpittömästi).


    • juuuuu

      pystytkö auttaa ja tukea mua?

      • AadaAnniina

        Minkälaista apua/tukea kaipaat?


    • Buldoggi

      Jep... Mun ongelmana on kipuoireyhtymä. Lääkärit kirjottaa Oxycontin ja Oxynormia, eli opiaatteja. Niitä kun kipuun ottaa, kipu häviää kyllä ja muutkin jutut häviää.
      Olen 53-vuotias mies, ja mielummin polttelisin hassista tai maria. Vaan hankinta on hankalaa. Tosin Damiin viikoks tai pariks, silloin ei Oxy peikko sekota päätä.
      Olis se Suomessa paljon parempi jos hamppua kirjotettais kipuihin. Yks kivun hoidon erikoislekuri suorastaan käski mun vetää maria mielummin ku oxya.
      Stadissa tänikäsen jätkän on lähes mahdoton päästä hamppuun käsiks. Vaihtaisin Oxy paketit hamppuun heti, jos ois mahdollista.

      • Buldoggi

        Apua kaipaisin, tukea tms.


      • AadaAnniina

        Surullista.. :/ mä oon kahtonu joskus jonkun dokumentin missä eri ihmiset, erinäisineen vaivoineen sai apua hassiksen polttelusta niihin vaivoihin... Ja mä oon ollu siinä uskossa, että lääkäri voi myös joissakin tapauksissa määrätä suomessa kans sitä joihinkin sairauksiin. ;o eikö sit voikkaan...?

        Ootko yrittäny mitään vaihtoehtosta hoitomuotoo, kuten esim. akupunktiota...? siitä oon kuullu et on ollu joskus apua, erinäisiin kipu tiloihin!


      • Muistaakseni Suomessa on jokin kannabislääkevalmista, mutta siihen pitää hakea kelakorvaus erikseen, eikä sitä välttämättä myönnetä. Siihen tarvitsee myös reseptin lääkäriltä. Ei tosin muistaakseni ollut kipulääke.


      • AadaAnniina

        Niin jotain tällästä mä muistelin. :)


      • Buldoggi
        AadaAnniina kirjoitti:

        Surullista.. :/ mä oon kahtonu joskus jonkun dokumentin missä eri ihmiset, erinäisineen vaivoineen sai apua hassiksen polttelusta niihin vaivoihin... Ja mä oon ollu siinä uskossa, että lääkäri voi myös joissakin tapauksissa määrätä suomessa kans sitä joihinkin sairauksiin. ;o eikö sit voikkaan...?

        Ootko yrittäny mitään vaihtoehtosta hoitomuotoo, kuten esim. akupunktiota...? siitä oon kuullu et on ollu joskus apua, erinäisiin kipu tiloihin!

        Akupunktiossa käynyt 8 vuotta, kaikki mahdolliset fysioterapiamuodot käyty läpi. Sveitsin "huippuhoitopaikat" Bulgarian, Romanian, Turkin vastaavat. Jäsenkorjaajat, kuppaus jnejne. Kaikki kokeiltu. Eniten riepoo Oxyissa, aina kun pää osuu pehmeeseen, esim nojatuolin niskatukeen tms. nukahdan ja julkisilla paikoilla tai lentokoneessa seon tosi v$${€[sta. Tylyjä katseita. Tuomitsijoita riittää. Oon kelannu jo monta vuotta itsaria. Loppuis tää paska. En halua MISSÄÄN nimessä sääliä tai AnneliTEMPAKKA-hae terapeutin juttusille. Kävin vuoden psykiatrilla, josko auttais tai neuvois... Oli turha jutella idiootin kanssa, joka ei tajunnu edes millasen olon opioidit tekee..


      • AadaAnniina

        Jos sä nukahdat, niin sä nukahdat. Ei sille voi mitään.

        Tuomitsijoista ei kannata välittää, koska niitä riittää aina, monessakin asiassa. Et sä voi elää täällä mielyttäen kaikkia, et todellakaan ja jos niin yrittää lähteä elämään, niin kohta sitä huomaa ettei voi olla mitenkään päin! Kun aina on joku tuomitsemassa jostakin asiasta. Parhainta on olla vaan siis oma itsensä. :) tiedän, ettei se ole aina niin helppoa olla välittämättä tuomitsijoista! Mut yritä kasvattaa sellanen teflonnahka, että sinä et välitä muiden ilkeistä katseista ja sanomisista! Sinä olet näiden tuomitsijoiden yläpuolella, ne ei täysin tiedä tilannettasi. Joten miksi heille pitäisi antaa sen enempää arvoa, että sinä rupeaisit pahottamaan mieles ja antasit päivän mennä pilalle sen takia, jos joku ihan tuntematon katsoo sinua esimerkiksi pahasti???? Mieti tätä. Jos olet todella 53-vuotias, sun ois pitäny oppia jo tässä elämässä olla välittämättä muiden mielipiteistä niin kauheasti, etenkään jos he eivät tiedä koko sinun tilannettasi.

        Sitten, itsari ei oo mikään vaihtoehto. Ymmärrän toki, jos kuitenkin tekisit niin.. Onhan sulla jo ikää ja jos kivut on kovat. SILTI KANNATTAA HARKITA AINA VIIMESEEN SAAKKA JOTAIN MUUTA VAIHTOEHTOA... Onko sulla lapsia? Entä vaimoa? Mieti miltä niistä tuntuis, jos sä tekisit itsarin. Mullakin on elämässä ollut vaikka mitä, tähän nuoreen ikään mennessä: on 2 mielisairasta vanhempaa, joista toinen alkoholisti. Mun lapsuus/nuoruus niiden kanssa oli yhtä kuraa, kunnes 16v muutin himasta pois. On ollut rajua kiusaamista. Sairastumista, muutakin kuin flunssaan. Huonoja ihmissuhteita, olen särkenyt niissä sydämeni tuhannen sirpaleiksi. Ei ammattia/töitä. Niin on välillä mullakin käyny mielessä, et josko lopettaisin jo tän mun elämän! Kun tää on 20v ajan ollu aika paljon paskaa, nii mikä järki minun ois jatkaa? Mut silti toivo paremmasta tulevaisuudesta on saanut minut jatkamaan.

        Ja mä olen käynyt myös psykologilla juttelemassa, syönyt erilaisia mielialalääkityksiä. Ei niistä ollut paskaakaan apua. En sano etteikö jotakin toista vois hyvinkin auttaa psykologilla esimerkiksi juttelu ja lääkkeet, sitähän varten nää hoitomuodot on! Mut mulla on auttanut mun traumoihin ja henkisiin arpiin esimerkiksi, ihan vain aika. :)

        Hyvää huomenta, jos nyt aamulla lukaset tän viestin, toivottavasti siellä paistaa kans kaunis kevät aurinko! Hengitä voimaa myös siitä ja kun luonto alkaa taas viheriöimään. Luonto on todella kaunis. <3


    • Tinnittäjä

      Tekis mieli todeta, että mistä lehmästä näitä vasikoita sikiää...mutta en sano. Mutta hyvä AA, kaikella rakkaudella... älä leiki pelastuksen tuojaa! Jos asiasi on kunnossa, älä sotkeudu MITENKÄÄN!! Toi s.postin laittaminenkin jo aika riskaabelia..pidätkö itseäsi älykkäänä ja ettet olisi sinisilmäinen?? Ei auta itku markkinoilla..tai ehkä sitten, kun sulla ole enää arvoa...tajusitko????

      • AadaAnniina

        Siis mitähän mä nyt oon väärin tehny? Ensinnäkään mä en oo täällä omaa sähköpostiani jakanut, yksi toinen henkilö jakoi ja minä laitoin siihen viestiä. Yleistä keskustelua. Ei mulla tulisi julkisesti mieleenkään jakaa täällä omaa sähköpostiani. Ja mistähän mun arvostakin nyt mahdat höpöttää? Eiks susta oo arvokasta se että koittaa auttaa ja tukea toisia, jos joillakin on vaikeaa? JA MINÄHÄN EN VOI PELASTAA KETÄÄN HUUMEONGELMASTA, kuten tuolla jo aikasemmin sanoin, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää/tajuta?? Mutta se että esim tukee ja tsemppaa toista siinä asiassa, on ihan eri juttu! Henkilö tekee kuitenkin ongelmansa eteen työn itse. Ei ole edes sellaisia vaihtoehtoja et toinen vois pelastaa sut huumeongelmasta. Mutta aika pelottavan viestin kyllä pistit...


      • tinnittäjä

        Aivan, et tajunnut? Miten voit olla ymmärtäjä, kun et sisäistänyt tätäkään! Voin vääntää rautalangasta.. se oikea apu haetaan muualta, kuin täältä..sun arvo mitataan kyllä ihan muun kuin, suuren humanismistisen ajattelun muodossa! Onko rahaa ja jos ei, miten teet sitä! Joko tajusit??? Tämä on pelin henki...
        Näitä ikuisia ymmärtäjiä istuu myös tapaamisissa lasten kanssa, mutta toki.. tue, auta..tee mitä lystäät.. vie ruokakasseja vaikka ovelle. Ei mun yö unet mene ainakan tämän takia


      • AadaAnniina

        Taidat olla aika sekaisin. Vissiin yöllä neljän aikaan kirjottelet mulle kamoissa noita viestejäsi. Eli yöunet ovat menneet, minunkin takia.. :D haha.

        Mikä vittu sua oikeasti risoo? Jos on jotain sanottavaa, sano se suoraan! Älä rupea vääntämään rautalangasta tai muutakaan hölynpölyä.

        Tottakai ihmiset hakee sen ihan oikean avun sitten aa-klinikoilta sun muualta virallisista paikoista, jotka auttaa vaikean päihdeongelman lopettamisessa eri keinoin. Mutta kato kun tännekin on luotu tämmönen keskustelupalsta, niin miksi ihmiset eivät saisi/voisi keskustella? Voihan tämä kirjoittelu auttaa joitakin ihmisiä ja vissiin on myös auttanut, koska olen ainakin takasin päin saanut ystävällisiä vastauksia! Paitsi sinun kaltasilta, mutta eihän nyt kaikkia voikaan mielyttää. ;)

        Missä mielessä mun pitäisi nyt rahaa mennä tekemään ja miksi? Vihjaatko että mun pitäisi jonnekin huoraamaan lähteä? Ilmeisesti.

        Minun mielestä tää netissä keskustelu on kuitenkin ilmasta, ei maksullista. Joten ei tässä nyt tarvita rahaa mihinkään.

        Ja tuskimpa vaan, tulen mukuloiden kanssa istumaan missään vankilatapaamisissa, vie ruokakasseja oville... :) että älä "huoli", emmä ihan pienestä lähtis tuollaseen.

        Mene hoitoon, ihan oikeasti.


    • kolibri112

      oon 25v. nainen. aloitin jo n. 15v. pössyttelyn ja alkon käytön... sen ja mielenterveysongelmien takia joduin sairaalasta laitokseen ja siitä toiseen jne. sit aikuisiällä oon myös ravannu sairaalois... ei siitä sen enempää.. yhessä vaiheessa polttelin joka päivä, jopa silloinkin kun asuin vielä vanhemmillani. illalla menin takapihalle pössyttelemään ja siitä suoraan huoneeseen ja ovi lukkoon. menin muka nukkumaan. essoja, piriä, sieniä ja LSD:tä on tullu vedettyy (eniten piriä), joka ei todellakaan ollu hyväks mun psyykkeelle, joka on muutenkin riekaleina. tällä hetkellä juon tosi harvoin, en tän vuoden puolella oo vetäny ku ehkä kahet jurrit! ja joskus ottanu vaa pari jne. nyt vedän enemmän subutexia, oikeestaan täl helken joka päivä... nykyään se vaan tasaa mun olon siedettäväks. pari kertaa vetäny niin paljo et on sentään vähä pärissy. oon sairaseläkkeel... pyydän usein äidiltä muka ruoka rahaa (onneks ei oo tajunnu sen tarkemmin kysyy mihin menee) joten säästöt, eläkkeet ja äitin rahat menee subuun. tietysti jätän rahaa ruokaan ja tupakkaan. nyt sairaanhoitajan painostuksesta aloin käymään a-klinikalla, en oo viel päässy juttelee mut parit positiiviset testit oon antanu. että sellasta...

      • AadaAnniina

        Upeeta että oot antanu parit positiiviset testit! :)

        ja sillon oot oikeesti ollu selvinpäin, etkä mitenkään kikkaillu ja huijannu niis testeissä...? kun mä oon kuullu, et voi huijatakin.

        Mulla itselläni on kans mielenterveysongelmia. Ollut rankka lapsuus/nuoruus näin lyhyesti sanottuna ja mä alotin ryyppäämisen taas 13v... ja mun isä on alkoholisti, isän veli oli alkoholisti ja moni isän suvun puolelta oli/on juoppo ja mielenterveysongelmainen. :S ja äitihän oli sillon tosi huolissaan kun alotin noin nuorena juomaan, että minustakin tulee alkoholiongelmainen mutta eipä oo vielä ainakaan tullu... Kahvin kans sama juttu, 13v lähtien alotin kahvin juonnin aamuisin, mutta ei mulla ole kofeiiniinkaan päässyt syntymään riippuvuutta toisin kuin mun isällä. Isän on pakko juoda aamulla pari kuppia kahvia tai muuten ei lähde päivä käyntiin. Mä voin lähtee tonne mun asioille, join mä sitä kahvia aamulla tai en. Kaikki hoituu silti ja ei tuu mitään riippuvuusoireita. :D

        Ja alkoholiakin mä juon silleen, että jos mä esim. kunnolla biletän uutenavuotena, niin seuraavan kerran sit ystävänpäivänä. :)) et siinä tulee tosi pitkä tauko, kivaa voi olla selvinpäinkin!


      • kolibri112

        ymmärrät kai että positiiviset testit tarkottaa että on just vetäny jotain, negatiiviset tarkottaa puhtait...


      • AadaAnniina

        Ainii, niimpäs muuten onkin! :D

        Olin ihan omissa aatoksissani ja kirjotin toisin.


    • nimimtääljo

      Aada. En lukenut koko liutaa tätä tekstiä jote en tiä mitä haet, mihin pyrit..? Mut jos sä halut kuulla työssäkäyvän(maksan veroja. eläkettä yms. skeidaa) huumeenkäyttäjän elämästä, niin voin kertoa! En ole riippuvaine ja KAIKKI yks tai kaks kaveri tutut ei tiedä käytöstäni, joten salassa tää käyttöni pysyy vaikka huumeettomia kavereita on!
      Mut, mikä ajo mut tähän päihdeidenkäyttöö, niin voin kertoa sulle ja ehkä sit ymmärrätki! Moni päihdevastainen ei edes tule ajatelleeksi näitä asiaoita ja uskon että tää voi olla mielenkiintosta sulle.

      Kerro jos haluat kuulla lisää, täällä sitä en ala enempää avaamaan.
      En ole pohjasakkaa jos niide kommentteja haet

      • AadaAnniina

        Kaikenlaiset ihmiset saa kirjoitella. :)

        Ja haluan vaan auttaa ihmisiä, kuunnella, minkälaisia erilaisia elämäntarinoita huumeidenkäyttäjillä voi olla... saavat ite sit päättää, haluavatko kertoa elämästään ja jos haluavat niin mitä kertovat. :)

        Mut Ok, vai että tuommonen tapaus sinulla! Niin kaikista meistähän ei tuu riippuvaisia, mut hyvin monista herkästi tulee.


    • Ihanensimmäiseksi

      Jos joku narkkari, niin et pysty auttamaan häntä. Se on ihan ensimmäiseksi tiedostettava. Narkkari, siis huumeiden VÄÄRINKÄYTTÄJÄ (useimpia aineita voi käyttää oikein, eli kohtuudella ja oikeissa tilanteissa) on itsetuhoinen tapaus jolle kama on aina tärkeämpää kuin mikään muu. Narkkari myy vaikka äitinsä aineiden takia.

      • s5erty

        Käyttämisestä voi opettaa itsensä pois, mutta se vaatii että henkilö itse haluaa sitä. Aina ei auta edes se että henkilö itse haluaa lopettaa koska hän on niin impulssiensa vietävissä. Silloin ainoa vaihtoehto on vaihtaa koko tuttavapiiri. Se taas on monelle aika hemmetin vaikeaa koska koko huumeidenkäyttö on saattanut saada alkunsa yksinäisyyden ja tylsyyden pakenemisesta.


      • AadaAnniina

        Silloinhan just niitä ystäviä tarvii? ja mä en tosiaan väkisin apuani tarjoo, ite saa tulla puhuu mulle JOS SILTÄ ITSESTÄ TUNTUU. Ja mä en nyt ymmärrä silti oikeen että miksi tälläinen ihminen ei ansaitsisi apua, kerta itsetuhoinenkin on ja on halukas itse ottamaan apua myös vastaan... Älä huoli, emmä yritä ketään väkisin auttaa - jos tuntuu siltä ettei apua kaipaa tai tarvii!

        Nääkin asiat on musta monta kertaa käyty täs ketjussa läpi. :) ei tarviis toistattaa.


      • 32wR

        Joo kyllä se on erittäin hyvä jos joku ihan oikeasti tarvitsee selväpäistä seuraa ja haluaa lopettaa huumeiden käytön. Mielestäni tämmöinen lopettaminen on kuitenkin uskottavaa vasta sitten kun ihmisellä ei ihan oikeasti ole niitä aineita koko ajan veressä. Vähentäminen on vähän aina vähän semmoista että... No ajatelkaa nyt vaikka tupakoitsijaa joka "lopettaa" tupakoinnin, mutta polttaa silti, mutta vähemmän ja sitten on nikotiinilaastari iholla kuitenkin. No kuinkahan kauan tämmöinen "lakko" kestää?

        Aadalle myös varoituksena että alkoholismi ja huumeriippuvuus on semmoisia juttuja että ne kaikki ihmiset ei välttämättä ole ihan sitä mitä väittävät olevansa. On pahojakin ihmisiä ja luusereita ja luonnevikaisia ja psykoottisia jne.. Voi siellä olla helmiäkin seassa toki.


      • 3w2ar

        Ja on myös vähän niin että jos jollain ihmisellä on ihan oikeasti pahoja ongelmia niin ei niitä rakastamalla ratkaista. Ne jotka niiden aineiden kanssa pärjää niin ne pärjää ja niillä taas ei ole pahoja ongelmia. Niiden ongelmat on hyvin pieniä ja semmoisella ihmisellä asiat kyllä järjestyy. Jos joku piikittää säännöllisesti subuteksia ja amfetamiinia niin se on ihan sama kuin joku piintynyt juoppo jonka on oikeasti melkein mahdotonta tehdä mitään suurta muutosta elämässään. Näillä on voinut olla jo onneton lapsuus ja perheessäkin päihdeongelmia jne..


      • AadaAnniina

        Mulla on ollut onneton lapsuus ja isällä alkoholiongelma, taisin kertoakin sen jo tuolla jossain ylempänä. Silti musta ei oo tullu päihdeongelmaista, vaikka isän suvun puolelta altistus alkoholismille on kova. Kai se on vähän omastakin luonteesta kiinni, sairastuuko päihdeongelmaan.

        Niin kauan on toivoa jäljellä, kun on elämää. Et sä voi sanoa että oikein rapa juoppo tai narkkarikaan voi parantua ongelmistaan! Kyllä voi. Kunhan löytää tosissaan oikean motivaation päästä siitä elämästä irti ja auttavat kädet jostakin ammattilaisista. Rakkaus ja läheiset ihmiset, niillä on myös suuri voima, mutta henkilön täytyy itse kuitenkin tehdä se varsinainen paraneminen. Ulkopuolisista ihmisistä voi vaan saada tukea ja apua tiettyyn pisteeseen saakka ja sehän on päivän selvä asia, että ihminen joka ponnistelee ihan yksin näiden asioiden,kanssa, sillä on huomattavasti huonompi riski parantua kuin sellaisella jolla ei ole yhtäkään läheistä, joka vielä tykkäisi tästä ihmisestä ja kannustais siihen paranemiseen, kerta tää päihdeongelmainen ihminen ite haluu lähtee kunnolla yrittämään sitä. Korvaushoito on kuulemani mukaan hyvä hoito.

        Ja tiiän myös et päihdeongelmaisiin mahtuu ihan hirveitä ihmisiä, mun huumeita käyttävä ex aikoinaan uhkas minut hakata ja tappaakin. Että semmosta. Sit on onneks myös niitä, jotka ovat ongelmastaan huolimatta ihan mukavia. :) toisaalta tuntuu tosi surulliselta kun näkee että kärsivät itsekin ongelmastaan.. :( oman ongelmaisen lapsuuden puolesta mä ymmärrän myös muita ongelmaisia, tahdon auttaa ja oman luonteen puolesta, tahdon myöskin ymmärtää ja auttaa!


      • iohiohsfa
        AadaAnniina kirjoitti:

        Mulla on ollut onneton lapsuus ja isällä alkoholiongelma, taisin kertoakin sen jo tuolla jossain ylempänä. Silti musta ei oo tullu päihdeongelmaista, vaikka isän suvun puolelta altistus alkoholismille on kova. Kai se on vähän omastakin luonteesta kiinni, sairastuuko päihdeongelmaan.

        Niin kauan on toivoa jäljellä, kun on elämää. Et sä voi sanoa että oikein rapa juoppo tai narkkarikaan voi parantua ongelmistaan! Kyllä voi. Kunhan löytää tosissaan oikean motivaation päästä siitä elämästä irti ja auttavat kädet jostakin ammattilaisista. Rakkaus ja läheiset ihmiset, niillä on myös suuri voima, mutta henkilön täytyy itse kuitenkin tehdä se varsinainen paraneminen. Ulkopuolisista ihmisistä voi vaan saada tukea ja apua tiettyyn pisteeseen saakka ja sehän on päivän selvä asia, että ihminen joka ponnistelee ihan yksin näiden asioiden,kanssa, sillä on huomattavasti huonompi riski parantua kuin sellaisella jolla ei ole yhtäkään läheistä, joka vielä tykkäisi tästä ihmisestä ja kannustais siihen paranemiseen, kerta tää päihdeongelmainen ihminen ite haluu lähtee kunnolla yrittämään sitä. Korvaushoito on kuulemani mukaan hyvä hoito.

        Ja tiiän myös et päihdeongelmaisiin mahtuu ihan hirveitä ihmisiä, mun huumeita käyttävä ex aikoinaan uhkas minut hakata ja tappaakin. Että semmosta. Sit on onneks myös niitä, jotka ovat ongelmastaan huolimatta ihan mukavia. :) toisaalta tuntuu tosi surulliselta kun näkee että kärsivät itsekin ongelmastaan.. :( oman ongelmaisen lapsuuden puolesta mä ymmärrän myös muita ongelmaisia, tahdon auttaa ja oman luonteen puolesta, tahdon myöskin ymmärtää ja auttaa!

        Sulla on todella hyviä ajatuksia,arvostan paljon sun asennetta! Oletko ajatellu alaa päihdetyöntekijänä?

        Mulla on itellä aika paljon kokemusta huumeista,lähes kaiken kokenu mutta onneks en oo koskaan ollu mihinkään koukussa vaikka lähellä on varmasti ollu. 2 läheisempää kaveria kuollu parin vuoden sisällä subutexin ja heroiinin takia. En mä kaikkia huumeita tuomitse,lähinnä opiaatit. Nykysin lähes kaikki on korvaushoidossa jota mä en ite henkilökohtasesti ymmärrä vaikka se auttaakin joitain ihmisiä.


    • isotuhma67

      Oon 50v. Nainen. Käyttänyt yli 30v lähinnä piriä, ja nyttemmin myös muutaman vuoden oxykontteja ja muita hitaita. Jos kiinnostaa jutella asiasta enemmän laita puhnro/e-mail tms niin kerron mielelläni enemmän tästä helvetilliseen ja sen kehityskulusta....
      Takana on yli kymmenen linnatuomiota, lasten huostaanottoja, itsariyrityksiä, avioliittoa ja -eroja.. kaikki paska (ja ilokin tietysti joskus!) Kaikki, mikä tähän liittyy, on tullut lähemmin tai etäisemmin koettua .. Voit myös laittaa mulle s-postitse viestiä "[email protected] "..

      • vieras6565

        joo


    • enkaimävaahippiinnynyt

      LSD ja kannabis pelasti alkoholismilta. Tai no kun ei vaihtoehtoiseen nykypäivään voi nähdä niin ei siitä varma voi olla, mutta ilman noita tulisi kitattua sitä myrkkyä ihan liikaa mitä todennäköisimmin.

      • egvvetv

        LSD on aikuisten oikeesti todella hyvä terapialelu. Liian vainottu aine,liikaa väärinkäsityksiä ja valehtelua. Psilosybiini on toinen todella hyvä terapialelu,omasta mielesta jopa parempi ja luonnollisempi ku lsd.

        Kannabis taas... mulla on viha/rakkaus suhde tohon. maltillisesti käytettynä ihan ok mutta liikaakäytettynä ei tuu ku ongelmia ja masennus/ahdistus oloja.


      • 123124

        Kannattaa myös muistaa että toiset ihmiset ovat mitä parhainta terapiaa kunhan kaikki ovat vain täysin avoimia ja rehellisiä toisiaan kohtaa. Siksi ehkä rauhallinen ilta ja MDMA ja ystävyys voi syventyä entisestään. Ilman päihteitäkin tietysti onnistuu. Pahinta mielenterveydelle on ihmisten pahuus toisiaan kohtaan ja yksinäisyys.


    • Kannabiskoukussa

      Mie oon 19v nainen ja olin 17-18vuotiaan pahasti koukus alkoholii et koulunkin lopetin juomisen takii. Sen seurauksena tuli itsariyritys joka melkein onnistu. Nyt käytän kannabist runsaasti päivittäin ja ens kuun puolel pääsen huumevierotukseen. Mua pelottaa tosi paljo mennä sinne ja en tiedä pystynkö edes menemään ollenkaan. :(

      • tqa34t

        Muista että kannabiksen voi lopettaa omin päinkin, mutta suosittelen psykiatrilla käymistä, mikäli asia on sinulle ongelma. Uskon että ongelmasi on lähinnä se että haluat pakonomaisesti ottaa mitä tahansa mikä päihdyttää oli se sitten alkoholia tai kannabista. Jostain syystä et halua olla selvinpäin ja kyseessä on ehkä joku selvittämätön ongelma tai kriisi elämässäsi. Ehkä sinulle on tapahtunut jotain. Mieti näitä asioita ja sitä että onko päihtyminen mikään ratkaisu mihinkään?


    • blackang

      oon 19 ja käytän kaikkea, vauhtia lähes päivittäin. iv käyttöä jatkunut yli puoli vuotta ja nyt tahtoisin yrittää eroon siitä. mulla ei ole mitään mielenkiintoa ollut elämässä niin haluaisin yrittää saada jotain aikaan joskus ja lopettaa narkkaamisen. oon alottanut 15 vuotiaana pössyttelyn, ja pian sen jälkeen essot psykedeelit ym. pössyttely ei ole ikinä ollut minun silmissä huume joten siitä en luovu, polttelen muutenkin satunnaisesti muutaman kerran viikossa. vankilassa en ole ollut, rikoskierteissä olen ollut. (ryöstöt varkaudet pahoinpitelyt...) ystäviä on vain pari, monet käyttää hyväksi siis suurin osa johon näissä paskaringeissä tutustunut..

    • Xvcvhj

      Alkoholista ei passaa jäädä kiinni koska siitä tulee H-merkintä, etkä saa enää ikinä töitä. Tarkkana siis jos juotte olutta ja pitäkää sälekaihtimet kiinni. Yksikin kalja voi tuhota koko loppuelämäsi.

      • moye

        Ensimmäinen keskiolutpiikki tappaa!


    • Olantzapin

      En tiiä vastaako viestiketjun aloittaja tähän viestiin kun ei ole ilmeisesti kolmeen vuoteen ollut aktiivinen tässä keskustelussa mut annetaan mennä.

      Oon 25v mies. Alotin päihteiden käytön melkoisen myöhäisessä vaiheessa elämää, ekat kännit vedin 14v mutta alaikäisenä ei tullut juotua loppujen lopuksi montaa kertaa. Täysikäisenä jossain kohtaan alotin hyvin epäsäännöllisen kannabiksen käytön, ehkä kerran vuodessa tuli poltettua. Sitten siinä oli vuosien tauko, en käyttänyt muuta kuin alkoholia välillä, sillä kävin silloin vielä töissä. Sitten työsuhde loppui tuossa 2014 ja silloin päihteiden käyttö lisääntyi. Aloin kavereiden kanssa (jotka jo tässä vaiheessa käyttivät kovempia huumeita) polttelemaan kukkaa lähes päivittäin. Sitten siinä 2015 joskus syksyllä kaverit olivat hakemassa itselleen ekstaasia ja toinen heistä kysyi että haluanko. Tovin miettimisen jälkeen vastasin myöntävästi ja siitä sitten alkoi mun vahvempien aineiden käyttö. Myöhemmin mukaan tuli amfetamiini ja onhan noita kaikennäkösiä päihteitä tullut vedeltyä, mutta nykyään se päaine on amfetamiini. Ekstaasiin pidän aina ns. tolebreikkejä, ei toimi muuten halutulla tavalla.

      Tänä vuonna sitten alotin amfetamiinin IV-käytön. Ennen pystyin pitämään pitkiäkin taukoja ko aineesta mutta ton piikittämisen jälkeen on himot kasvaneet.

      Mun suurin riippuvuus on kuitenkin eräs online roolipeli, jota oon pelannut about 12v. Se on ehkä ainut syy minkä takia pystyn olematta vetää päivittäin kamaa, sillä on jotain muuta tekemistä ja kivaa sellaista. Mutta mun IRL kaveripiirissä ei oo oikee ketää kuka ei käyttäisi päihteitä, kaikki tuntuu käyttävän, vähintään alkoholia. Päätös lopettamisesta pitäisi tulla itsestä, ja viime kerralla se kaatui siihen kun kaverit vielä käyttää ja tuli himoja.

      Olisi kiva jos pystyisi oikeasti saamaan niitä parempia piirejä mistä viestiketjun aloittaja yhdessä viestissään puhui. Jos sä joskus luet tän viestin, niin pystyisitkö antamaan mulle tukea lopettamiseen ja auttaa löytää tälläisen?

    • tyomies123

      ALOITTAJA HUOM!!! ^

      Sain juuri tänää luettua Marko Jantusen kirjan. Eli tyyppi on entinen huippujääkiekkoilija, joka jäi amfetamiinikoukkuun. Avainjuttuja oli ainakin se, että tyyppi sai tiedon siitä, että huumeriippuvuus on sairaus ja pysty tiedostamaan tämän. Mut meni kyllä todella pohjalle ennen kuin sai kimmokkeen lähteä tosissaan hakemaan apua.

      En halua tuputtaa mitään, mutta tässä aiheeseen liittyen tällainen video missä entinen alkoholin, kannabiksen, LSD:n käyttäjä kertoo niistä meiningeistä ja siitä miten pääsi irti
      http://www.tv7.fi/vod/player/59041/

    • Anonyymi

      olen 16 vuotias poika. käytän pilveä ja lääkkeitä päivittäin. huumeongelma ja alkoholiongelmasta parantuva

      • Anonyymi

        Mitä älykkäämpi

        Sitä vaikeampaa tunnustautua päihderippuvaiseksi


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe