Ei nimi miestä pahenna

Oletko tietoinen oman nimesi merkityksestä tai alkuperästä? Pidätkö nimestäsi vai olisitko joskus halunnut vaihtaa sen? Aamun lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli siitä miten lapsia nimettiin ennen kristinuskon tultua Suomeen ja miten yleensäkin ensimmäiseksi päätettiin että saako lapsi elää vai upotetaanko suohon. Jos suvun päämies oli ottanut syliin niin sitten ei saanut enää tappaa, vaan oli annettava nimi ja otettava sukuun. Nimi oli enne ja siksi monesti nimet merkitsivät positiivisia asioita kuten uskoa, toivoa ja rakkautta.
http://www.hs.fi/tiede/a1431312800557
Monet vanhat kalevalaiset nimet ovat edelleenkin käytössä ja aika ajoin nämä vanhat nimet kokevat renesansseja.

23

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymys tulee pahasti liian myöhään.
      Olen jo 65 vuotta nauttinut rakkautta ja kunnioitusta.
      Luultavasti kateuttakin.
      Nimeni renesassiin en pysty enää vaikuttamaan.

Koska kuollessani minut tuhkataan ja tuhkat lasketaan vesien vietäväksi.
      Uskoisin aikanani päätyväni suohon.
      Siellä sitten, ehkä Suo-pursun kukkiessa, joku perilliseni noukkii Lakkoja
      suuhunsa.
      Toivottavasti hampaansa eivät mädi.

H.

• Reaaliaikainen-tosi

Jaa, että tuhkataan?
        Mahtaako kroppasi syttyä?
        Suuret nimethän eivät pala, paitsi helvetissä.
        Miksi saastuttaa vesiä tuhkallasi?
        Suopursut kuolisi ja lakka lakkaisi kypsymästä.

• Ei hassumpi tieto, sillä onhan se porukka osannut kirjoitaa ja lukea. Minä olen tuntenut pariskunnan, joka oli meillä vuokralla/evakossa sodan jälkeen. Kumpikaan ei osannut noin jaloa taitoa.

• PalomaLennosta

Tiedot perustuvat tuohikirjeideisiin, 1200-luvulta, Aunuksenkarjalastaja yleensäkin Itämeren alueelta jossa taidettiin osata lukea ja kirjoittaa jo silloin kun savolaiset ja hämäläiset tappoivat toisiaan Linnanvuorella, Hämeessä , heimosodissa kala-ja riistavesistä. Viikingit kirjoittivat viestejä toisilleen riimukiviin ja paljon on tietoa maailmassa vanhoiltakin ajoilta, vaikka kaikkea ei olisikaan kirjoitettu, painettu tai muistitikulla.

• samaPaloma
        PalomaLennosta kirjoitti:

Tiedot perustuvat tuohikirjeideisiin, 1200-luvulta, Aunuksenkarjalastaja yleensäkin Itämeren alueelta jossa taidettiin osata lukea ja kirjoittaa jo silloin kun savolaiset ja hämäläiset tappoivat toisiaan Linnanvuorella, Hämeessä , heimosodissa kala-ja riistavesistä. Viikingit kirjoittivat viestejä toisilleen riimukiviin ja paljon on tietoa maailmassa vanhoiltakin ajoilta, vaikka kaikkea ei olisikaan kirjoitettu, painettu tai muistitikulla.

tuohikirjeisiin

• PalomaLennosta kirjoitti:

Oliko tuo kirjoituksesi jotenkin viittaus minuun, että sukuni olisi ollut siellä tappelemassa? Olen opetellut lukemaan ja kirjoittamaan.

• Kristiina23 kirjoitti:

Oliko tuo kirjoituksesi jotenkin viittaus minuun, että sukuni olisi ollut siellä tappelemassa? Olen opetellut lukemaan ja kirjoittamaan.

Ei toki. Ainoastaan siihen että kirjoitus-ja lukemistaito on vanhaa perua rajan takanakin.

• ent.siivoojaparka

Minä en voi nimestäni syyttää muita kuin omaa arpaonneani.
      Vanhempani halusivat jo vauvasta lähtien antaa minulle tietyn itsemääräämisoikeuden; mihin uskonnonyhteisöön haluan kuulua, minkä haluan nimekseni...
      Eivät vieneet minua ristittäväksi ja nimeni sain itse valita isän kahteen karvahattuun kirjoitetuista lappusista, joissa oli kirjoitettuina melkein kaikki naisten nimet allakasta. Toisessa hatussa lyhyemmät, toisessa pitemmät nimet.
      Sieltä minä pikku sormillani olin nostanut nämä nimet, joita nyt olen kantanut mukanani koko ikäni. En minä näe niissä mitään pakanuuteen liittyvää ja kaikkeen tottuu, jopa nimeensäkin.

• ent.siivoojaparka

Minun kanssani samaa sukunimeä näkyy olevan Suomessa hengissä vain 635 ja ulkomailla 43, joista Ruotsissa 39.
        En itse ole sukututkimusta tehnyt, mistä kaukaa se nimi tulee, kun minulle sillä ei niin kamalasti ole väliä, mutta joku sukulaisista oli saanut selville, että joskus kauan sitten oli Ruotsista muuttanut kaksi veljestä Suomeen, toinen Pohjanmaalle ja toinen Karjalaan. Minä kuulun siihen Karjalaan muuttaneesen sukuhaaraan.
        Alunperin suvun nimi olisi ollut ruotsalainen Tallrot, mutta sitten joku esi-isistä oli tehnyt jotain urhoollista (mitä lie ollut, montako oli tappanut?) ja hänet oli lyöty aateliseksi. Hän olisi saanut aatelisnimekseen uuden sukunimen. Sen nimen suomalainen väännös pitäisi sitten olla tämä minunkin sukunimeni.
        Tiedä näistä, mutta kyllä sukuun on sekoittunut sen verran suomalaista verta ajan mittaan (satojen vuosien aikana), etten minä tunne minkäänlaista sukulaisuutta ruotsalaisiin.

• ö-Öö

Jep

Sukunimi vähän hakuessa, siis alkuperä. Etunimistä toinen kristillistä perua ja toinen suomalaista mytologiaa ja kansanperinnettä.

Sukunimet hankalia selvittää. Ne muuttuneet vähän, miten tahansa. Vähiten asiaa ei hankaloita, että aikanaan, kun tuli kotivävy taloon, se muutti sukunimensä talon nimeksi. Ja talojen nimien selvittely ei ole helppoa sekään. Usein liittyvät paikkaan, minne jokin asumus perustettu, mutta voi olla uudisasukkaankin mukaan. Lisäksi asiaa sotkee kaikenmaailman intiaaninimet ja mitkä lie epämääräiset maakaupat/naimakaupat.

Tutkin joskus päällisin puolin hikiän sukupuita. Ei niistä ota pirukaan selvää. Kaikki kuitenkin jotenkin sukua toisilleen, mutta nimenä voi olla melkein mikä tahansa nykyään. Ihan hyvä, että vanhan kirkon mukana oli palanut kirkonkirjat, ne vois olla nykyisin kiusallisia tutkia :D

• Isä on päättänyt mitkä nimet olen saanut ja erittäin tyytyväinen olen valintaansa.
      Nimen alkuperä on kreikan sana pieni, kuinka ollakaan sattui ihan just jetsulleen.
      Nimi on myös käytössä useissa maissa.
      Eikä toinen nimenikään hassumpi ole, tykkään siitäkin.

• 1eero

Tidän sukupuuni noin parisataa vuotta taakse, laaja suku onkin vaikka einyt suuremmin kiinnosta hajurako pitää olla ja sekin tarpeeksi iso.
      Tietysti nimi pitää olla ja otassa voisi olla viivakoodi josta pyyhkäisyllä vois tarkistaa tyypin tausta tiedot näppärästi.

• de-meter

Pyhimystausta..)) "Taistelukentällä kaatuneitten kokoaja ja suojelija". Aika nappiin kun mietin asenteitani ja harrastuneisuuttani...
      Sukunimi otettiin luultavasti aika hätäisesti sukunimilain tultua 1924. Meitä on paljon...

• Minun nimeni on luultavasti kelttiläistä alkuperää, aika yleinen monissa muissakin kielissä. Sukunimeni jonka perin vanhemmiltani on taas niin paljon "vaikea" että olen pitänyt edesmenneen mieheni yleiseurooppalaisetsukunimet, jotka toimivat hyvin melkein missä vaan.

• HM.nn

Sukunimemme on suomennettu viime vuosituhannen vaihteessa.
      Ollaan asuttu kirkonkirjojen mukaan samalla paikalla satoja vuosia, tietoa on siitä asti kun kirjoja alettiin pitää.
      Etunimeni on hyvin tavallinen ikäluokkamme naisilla, ei juuri nyt ole muodissa, ei ole tarpeeksi vanha nimi.

• Heikunkeikku

Ei ole tullut koskaan fundeerattua nimeni taustaa. Googletin ja pikkusen tietävämpi nyt olen. Nimeni ei ole suomalainen (ranskal.), se lausutaan eri tavalla kuin kirjoitetaan. Kaiken kaikkiaan Suomessa on kastettu samannimisiksi pikkusen yli 130 kipaletta. Tuo on toinen nimeni, mutta käytän sitä etunimenäni. Etunimi puolestaan liittyy musiikkiin. Ihan tekis mieli sanoa se nimi, vaan en nyt kuitenkaan.
      Sukunimeni (siis tyttönimi) on kans semmonen, jota ei ole Suomessa kovin paljoa. Ja nykyisestä sukunimestäni en pukahda yhtikäs mitään.

• Viatonsivullinen

Minulla Suomalainen naisen nimi. Toinen nimi Kalevalasta ja sukunimi on
      heimonimi. Minulle on annettu isäni, lapsena kuolleen siskon nimi. Tulikohan minusta siksi isälle niin mieleinen lapsi. Minä kyllä kovasti pidin
      isästä.

• siilimuori

Minullakin on äitini kuolleen siskon etunimi. Tosin se ei ollut äitinin ensimmäinen valinta. Toinen nimi mistä lie.

• staka

Kaksi ensimmäistä nimeä ovat 'luontoperäisiä', merkitys ei siis jää kenellekään suomalaiselle epäselväksi. Aika harvinaisia ovat - mielikuvitusta riitti siinä kohdassa nimen antajilla. Kolmas etunimi on kovasti yleismaailmallinen, vähän kristillinenkin.
      Tyttönimeni tuli kai esipolvien mukana jostain Muolaan suunnalta, vesistöjä pitkin. Nimen kantajia on vain vähän toistasataa - tunnen tai tiedän heistä valtaosan. Puolisolta saatu sukunimi on paljon yleisempi, meitä on tuhansia. Ja naimisiin mennessäni pääsin eroon moukka-aatelista, hehhee.

• IhanainenJajumalatarkin

Olen jumalatar, jota kuu ja tähdet palvovat. Vanhempani eivät tienneet, vaan valitsivat nimen foneettisen asun mukaan. On vain vähän kaimoja Suomessa, eikä sukunimen kanssa yhtään. Siitä on useimmiten hyötyä, ehkä joskus haittaakin.

• SukunsaParasMies

Sukuni on harrastanut sukupuoliyhdyntää vähintään 400 vuotta, jonne rajapyykille sukuani on jäljitetty ja me tämän hetken elävät kuulumme siis samaan haaraan.
      Sitä en tiedä, mistä sukuni on haarautunut? Onko ollut monia, laaja, alkukantainen heimo, jotka ovat riitautuneet ja jakaneet perheet eri haaroihin. Ja jokainen lähtenyt lätkimään kuka minnekin?
      Alkuperäisestä nimestä voisi päätellä, että kantasukuni olisi asustellut ihan siinä Tukholman keskustassa Viking terminaalin kulmilla, 400 vuotta sitten, hypänneet jäniksinä paattiin ja tulleet pummilla suomeen ellei heillä ole ollut oravannahkoja matkansa katteeksi. Saatanneet ryypätäkin ne taxfreessä. Sitten olemme saaneet suomalaisen nimen rölli röpelöiset tms.

• Yönniminen

Etunimeni alkuperä on Itäisiltä mailta ja se tarkoittaa yötä. Nimi on jollain aatteensa puolesta kuolleella pyhimykseksi nimetyllä siellä Itämaassa ja siellä kuulemma lauletaan paljon lauluja ko. nimestä. Yksi suomalainen kirjailija on kirjoittanut nimiseni kirjan.

Joskus nuorena ensimmäisessä työpaikassani oli Kurdimies, joka ei lakannut ihmettelemästä miten suomalaisella voi olla nimi hänen maastaan. Hän kertoi tarinan pyhimykseksi nimetystä asiansa puolesta kuolleesta, siksi kai oma nimi, josta ei joskus nuorena tykännyt, alkoi kiehtoa, sai ikään kuin siivet.

• tiällä

Lapsena vähän häpesin etunimeäni, mutta kun sain tietää nimeni alkuperän mytologiasta, niin vedin rintani rottingille ja selvensin "kiusaajille" nimeni merkityksen. Toinen etunimenikin on merkityksellinen. Myös tyttönimeni eli ent.sukunimeni kuvaa suomalaista mytologiaa, on voimaeläin.
      Avioliiton myötä saatu/ottamani sukunimi on kaunis ja kuvaava, muttei mytologiaan viittaava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      238
      5440
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      57
      4761
    3. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      13
      3591
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      288
      3306
    5. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      19
      3275
    6. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      182
      3189
    7. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      73
      2850
    8. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      65