Nuoret vanhemmat lisäävät lapsen ADHD-riskiä

Juuri-julkaistua

Tässäkin eräs syy miksi lapset kannattaa hankkia päälle 30 vuotiaana.

87

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LinkkiPuuttuuJälleenKerr

      Meidän suvussa on ADHD:ta, vaikka vanhemmat ei ole olleet nuoria. Joten tilastot kannattaa pitää tilastoina ja omat ratkaisut tehdä ihan muulta pohjalta.

      Ehkä nuorten vanhempien on vaikeampi selvitä ADHD-lapsen kanssa, ja siksi diagnoosi tulee useammin

      Siinä olet oikeassa, että 50-vuotiaille naisille ja 90-vuotiaille miehille syntyy todella vähän ADHD-lapsia.

      • Dadaaaaa

        ADHD aiheutuu epävarmoista vanhemmista ja siksi nyorten lapset on ongelmatapauksia. Nuorilla omat tarpeet ja elämätön elämä menee lasten edelle ja se näkyy.


      • LinkkiPuuttuuJälleenKerr

      • Mistäs-stressi

      • LinkkiPuuttuuJälleenKerr
        Mistäs-stressi kirjoitti:

        Ja dopamiinin puute voi aiheutua vaikka stressistä.

        Tuskin kuitenkaan koko elämän kestävä dopamiinin puute. Eikä minun perheelläni mitään stressiä edes ole.


      • Että-sillee
        LinkkiPuuttuuJälleenKerr kirjoitti:

        Tuskin kuitenkaan koko elämän kestävä dopamiinin puute. Eikä minun perheelläni mitään stressiä edes ole.

        Joo mutta dobamiininpuute tietyssä aivojen kehitysvaiheessa onkin se juttu. Stressi voi olla tiedostamatonta.


      • ainahanvoisanoamitävaa
        Että-sillee kirjoitti:

        Joo mutta dobamiininpuute tietyssä aivojen kehitysvaiheessa onkin se juttu. Stressi voi olla tiedostamatonta.

        Jos sitä ei tiedosta, niin ei sitä voi tietää kukaan muukaan, onko stressaantunut. Tuolla perusteella, kaikki iästä riippumatta, ovat jonkun toisen mukaan stressaantuneita.


      • Mut-gun
        ainahanvoisanoamitävaa kirjoitti:

        Jos sitä ei tiedosta, niin ei sitä voi tietää kukaan muukaan, onko stressaantunut. Tuolla perusteella, kaikki iästä riippumatta, ovat jonkun toisen mukaan stressaantuneita.

        Niin mutta kun nuoret ihmiset tarjoavat stressaantuneen ja epävarman pesän, niin se vaikuttaa dopamiiniin ja sitä kautta tulee näitä ongelmia.


      • moiprovooulusta
        Mut-gun kirjoitti:

        Niin mutta kun nuoret ihmiset tarjoavat stressaantuneen ja epävarman pesän, niin se vaikuttaa dopamiiniin ja sitä kautta tulee näitä ongelmia.

        Aina voi sanoa mutta kun, mutta kun... Eipä se mitään merkitse. Siinä lukemassasi kalevan artikkeissa kerrottiin syyksi, että ADHD ihmiset tekevät harkitsemattomia ja impulssiivisiä asioita enemmän, kuten tulevat raskaaksi nuorena. Ja ADHD taas on perinnöllinen. Joten nuorten vanhempien lapsilla on keskimääräisesti enemmän ADHD:ä.


      • Etsilleesti
        moiprovooulusta kirjoitti:

        Aina voi sanoa mutta kun, mutta kun... Eipä se mitään merkitse. Siinä lukemassasi kalevan artikkeissa kerrottiin syyksi, että ADHD ihmiset tekevät harkitsemattomia ja impulssiivisiä asioita enemmän, kuten tulevat raskaaksi nuorena. Ja ADHD taas on perinnöllinen. Joten nuorten vanhempien lapsilla on keskimääräisesti enemmän ADHD:ä.

        Nuorema lapsenhankinta on geneettisesti siirtyvä ongelma. Kun jossakin suvussa tai yhteiskunnassa tehdään lapsia nuorena, niin se opittu tapa siirtyy. Itse dopamiiniin puute ei siirry, mutta sitä puutetta aiheuttava ongelma eli nuorena lastenhankinta ja perheen sisäinen epävarmuus siirty, ja siinä mukana se dopamiiniin puutteesta aiheutuva sairaus myoskin.


      • eikätaaskaanlinkkiä
        Etsilleesti kirjoitti:

        Nuorema lapsenhankinta on geneettisesti siirtyvä ongelma. Kun jossakin suvussa tai yhteiskunnassa tehdään lapsia nuorena, niin se opittu tapa siirtyy. Itse dopamiiniin puute ei siirry, mutta sitä puutetta aiheuttava ongelma eli nuorena lastenhankinta ja perheen sisäinen epävarmuus siirty, ja siinä mukana se dopamiiniin puutteesta aiheutuva sairaus myoskin.

        Etkö sinä osaa kirjoittaa?

        Teoriasi ei pidä paikkaansa.


      • Osaatko-lukea
        eikätaaskaanlinkkiä kirjoitti:

        Etkö sinä osaa kirjoittaa?

        Teoriasi ei pidä paikkaansa.

        Mikä tuossa kirjoituksessa oli vikana?


      • kutenaina
        Osaatko-lukea kirjoitti:

        Mikä tuossa kirjoituksessa oli vikana?

        Todistamattomuus.


      • Olet-toivoton-ääliö
        kutenaina kirjoitti:

        Todistamattomuus.

        Kaikkiko sulle pitää todistaa? Googlaa Google Scriptistä. Ai niin, mutta sulla on kielimuuri :D


      • olenpahoillanipuolestasi
        Olet-toivoton-ääliö kirjoitti:

        Kaikkiko sulle pitää todistaa? Googlaa Google Scriptistä. Ai niin, mutta sulla on kielimuuri :D

        Kaikki väitteet pitää todistaa, vai luulitko että voit totuutena höpötellä mitä sattuu.
        Olen pahoillani, että olet toivoton ääliö, jolla on kielimuuri. Yritä pärjäillä.


    • KössiKenenguru

      HAISTA PASKA. menen saman tien hankkiman ADHD:tä.

    • LinkkiPuuttuuJälleenKerr
      • eipälaitakoskaan

        Ahaa tässähän se olikin.
        Aloittaja ei laittanut linkkiä, koska hän halusi selittää asiat omien höpinöiden mukaisesti.


      • Pöpöpöpöööö
        eipälaitakoskaan kirjoitti:

        Ahaa tässähän se olikin.
        Aloittaja ei laittanut linkkiä, koska hän halusi selittää asiat omien höpinöiden mukaisesti.

        Lapset tulee hankkia aikaisintaan 26 vuotiaana, jos vain tuoADHD-asia halutaan minimoida. Muut seikat huomioiden 35v on oikea ikä.

        http://m.iltalehti.fi/perhe/2015051419685460_pr.shtml


      • aisunpäävai
        Pöpöpöpöööö kirjoitti:

        Lapset tulee hankkia aikaisintaan 26 vuotiaana, jos vain tuoADHD-asia halutaan minimoida. Muut seikat huomioiden 35v on oikea ikä.

        http://m.iltalehti.fi/perhe/2015051419685460_pr.shtml

        Tuossa ei ollut tutkimusta, vaan se oli lehdessä ollut juttu. Tutkimusta ei aukaistu ollenkaan.


      • Nielkää
        aisunpäävai kirjoitti:

        Tuossa ei ollut tutkimusta, vaan se oli lehdessä ollut juttu. Tutkimusta ei aukaistu ollenkaan.

        Eiköhän lehtijutut kerro sen asian. Tutkimuksen, johon lehtiartikkeli perustuu, saa jokainen hakea itse, jos epäilee lehden juttua.


        Älkää vinkuko ääliöt viisaampia vastaan!


      • sinäetlöydänieltävää
        Nielkää kirjoitti:

        Eiköhän lehtijutut kerro sen asian. Tutkimuksen, johon lehtiartikkeli perustuu, saa jokainen hakea itse, jos epäilee lehden juttua.


        Älkää vinkuko ääliöt viisaampia vastaan!

        Tutkimuksessa ei päädytty mihinkään lopputulokseen. Ei edes siihen mitä sinä sanoit.

        Viisaampia...Sinähän luultavasti olet ainakin Oulun tyhmin mies. Ei ihmekkään, että lapset otettiin huostaan ja vaimo löysi paremman (ja isomman) :)


      • Älkää-jatisko
        sinäetlöydänieltävää kirjoitti:

        Tutkimuksessa ei päädytty mihinkään lopputulokseen. Ei edes siihen mitä sinä sanoit.

        Viisaampia...Sinähän luultavasti olet ainakin Oulun tyhmin mies. Ei ihmekkään, että lapset otettiin huostaan ja vaimo löysi paremman (ja isomman) :)

        Hullulla taas viiraa.

        Sulla on paha lukihäiriö tai defenssit päällä.

        Perehdyin tuohon lehtijulkaisuun eli sen lähteisiin, ja kyllä se on niin kuin ap. sanoo.


      • uirep
        Älkää-jatisko kirjoitti:

        Hullulla taas viiraa.

        Sulla on paha lukihäiriö tai defenssit päällä.

        Perehdyin tuohon lehtijulkaisuun eli sen lähteisiin, ja kyllä se on niin kuin ap. sanoo.

        Ja nyt sitten olit muka eri henkilö :: Hah hah haa. Voi kuule typerys. Ei mene läpi.


      • Älkää-jatisko
        uirep kirjoitti:

        Ja nyt sitten olit muka eri henkilö :: Hah hah haa. Voi kuule typerys. Ei mene läpi.

        Olin? Minä olen eri henkilö. Paljastit itsesi.


      • tuttua-hölinää-sulta
        Älkää-jatisko kirjoitti:

        Olin? Minä olen eri henkilö. Paljastit itsesi.

        Joopa joo... Ainahan sinä olet eri henkilö 12/32 sekoukko Oulusta :):)


    • LinkkiPuuttuuJälleenKerr

      Paitsi että ADHD-ihmiset voivat olla yliedustettuna teinivanhemmissa, niin ehkä teinivanhempien lapset saavat useammin diagnoosin?

      Lapsen ADHD-diagnoosi tulee yleensä sitä kautta, että lapsella ympäristön mielestä on ongelmia. Ehkä nuorien vanhempien on vaikeampi selvitä ADHD-lapsen kanssa arjessa ja ongelmat tulevat helpommin näkyviin. Ehkä nuorten vanhempien, köyhien, vähän koulutettujen ja yksinuoltajien lapsia tarkkaillaan enemmän, mutta varakkaan ydinperheen ongelmat jäävät huomaamatta.

      Ja jos taas arki rullaa, niin lapsen ADHD voi jäädä huomaamatta, koska ympäristö paikkaa lapsen tarkkaamattomuuden. Vasta sitten, kun pitäisi itsenäistyä joutuu törmäyskurssille sen kanssa, että ei jaksa sellaista elämää mitä vaaditaan. Ongelma on se, että nykymaailma on rakennettu perusodotukselle tasaisesta jatkuvasta keskitasoisesta skarppaamisesta. Eivät sitä jaksa kaikki ns. tavalliset ihmisetkään. Kaikkien pitää tehdä samalla lailla ja keskiverrosti. Nykymaailmasta on helppo syrjäytyä.

    • dfgergåo

      Mikä kumma siinä on kun joitakin kiinnostaa että koska ihmiset niitä lapsia tekee. Ei mua ainakaan kiinnosta. Tehköön niitä 14vuotiaana tai 100vuotiaana ihan vitun sama mulle.

      • Fiskarssi

        Okei. Meitä veronmaksajia ja ilmastosta huolehtivia se kiinnostaa. Me otamme vastuuta ja ajattelemme muitakin kuin itseämme.


      • justjooooo
        Fiskarssi kirjoitti:

        Okei. Meitä veronmaksajia ja ilmastosta huolehtivia se kiinnostaa. Me otamme vastuuta ja ajattelemme muitakin kuin itseämme.

        Siis siitä huolimatta, että sulla itselläsi on kaksi lasta, jotka ei asu edes kotona? Aika tekopyhää.


      • Fiskarssi
        justjooooo kirjoitti:

        Siis siitä huolimatta, että sulla itselläsi on kaksi lasta, jotka ei asu edes kotona? Aika tekopyhää.

        Mulla on kaksi lasta ja ne asuu kotona. Nyt ovat tarhassa, lun olemme töissä.
        Lapset meillä hankittu 12/32 -ohjeella ja toimii!! Voi kun toimisi muillakin ja niillä joilla 12/32 -viisaus jäi hätäilemällä sivuun.


      • kylläkaikkitietäätotuude
        Fiskarssi kirjoitti:

        Mulla on kaksi lasta ja ne asuu kotona. Nyt ovat tarhassa, lun olemme töissä.
        Lapset meillä hankittu 12/32 -ohjeella ja toimii!! Voi kun toimisi muillakin ja niillä joilla 12/32 -viisaus jäi hätäilemällä sivuun.

        Netissähän voit keksiä itsellesi vaikka kuinka hienon elämän....


    • fjwpefkå

      Olen mäkin veronmaksaja. Tosin sanon sen että ajattelen itseäni siinä kun lapsia saan, ei siinä vaiheessa kiinnosta muiden mielipiteet. Lapset on ihania.

      • Sua-kiinnostaa

        Siis toisten odotuksiin eli mielipiteisiinhän sinä lapsia teet ;)


      • nosähänootkintollo
        Sua-kiinnostaa kirjoitti:

        Siis toisten odotuksiin eli mielipiteisiinhän sinä lapsia teet ;)

        Ai niinkö sä teit? No kaikki ei ole niin riippuvaisia toisista kuin sä.


      • Nuoruus-ongelmana
        nosähänootkintollo kirjoitti:

        Ai niinkö sä teit? No kaikki ei ole niin riippuvaisia toisista kuin sä.

        Sosiaalinen paine on syy nuoten raskauksiin ja sitä kautta muihin ongelmiin. Nuoria synnyttäjiä on kaikki alle 32 vuotiaat.


    • äitimummu
      • Asiantuntija-

        Tieto on vanhentunutta, vuodelta 2008. Siis tuossa pointti on se, milloin sikiää parhaiten, mutta asiassa on muitakin pointteja, joiden mukaan lapset kannattaa hankkia yli 32 vuotiaana ja yli 10 v kestäneeseen suhteeseen. Lapsen etu on, että vanhemmilla on ikää. Nykyään ihmisten elinikäennuste on noussut useita vuosia ja lapsia kannattaa hankkia siksikin vanhempana. Ei se mitään jos joku ei lapsia saa, kun onhan täällä ihmisiä ja adoptio on mahdollinen. Lapsia kituu huonoissa oloissa, niin miksi niitä ei voisi pelastaa?

        90% naisista tulee raskaaksi vielä 40 vuitiaana. Jos puhutaan synnyttämöttömistä naista, niin vastaava prosentti on liki sata. Nuorena synnytysten alkaminen tarkoittaa varhaista menopaussia.

        Vastikään tanskalaistutkimus kertoi, että nainen on hedelmöllisimmillään päälle 30v iässä. Onko tähän syynä sitten biologia, eli keho tekee olosuhteet hedelmälliseksi juuri oikeassa iässä? Tehostuuko hedelmällisyys 10v ennen menopaussia lisääntymätömillä naisilla?


      • jahasjahas
        Asiantuntija- kirjoitti:

        Tieto on vanhentunutta, vuodelta 2008. Siis tuossa pointti on se, milloin sikiää parhaiten, mutta asiassa on muitakin pointteja, joiden mukaan lapset kannattaa hankkia yli 32 vuotiaana ja yli 10 v kestäneeseen suhteeseen. Lapsen etu on, että vanhemmilla on ikää. Nykyään ihmisten elinikäennuste on noussut useita vuosia ja lapsia kannattaa hankkia siksikin vanhempana. Ei se mitään jos joku ei lapsia saa, kun onhan täällä ihmisiä ja adoptio on mahdollinen. Lapsia kituu huonoissa oloissa, niin miksi niitä ei voisi pelastaa?

        90% naisista tulee raskaaksi vielä 40 vuitiaana. Jos puhutaan synnyttämöttömistä naista, niin vastaava prosentti on liki sata. Nuorena synnytysten alkaminen tarkoittaa varhaista menopaussia.

        Vastikään tanskalaistutkimus kertoi, että nainen on hedelmöllisimmillään päälle 30v iässä. Onko tähän syynä sitten biologia, eli keho tekee olosuhteet hedelmälliseksi juuri oikeassa iässä? Tehostuuko hedelmällisyys 10v ennen menopaussia lisääntymätömillä naisilla?

        Saat sinä toki kuvitella omat luulosi totuudeksi :)


      • Tutkimus-kehittyy
        jahasjahas kirjoitti:

        Saat sinä toki kuvitella omat luulosi totuudeksi :)

        Sinä myös.


    • ödvkjnw

      Kyllä kannattaa miettiä sitäkin, että jos yli 40v tekee lapsia, niin onko kivaa sitten lapsen kannalta kun lapsi on 20v ja äiti jo yli 60v. Ei varmaan monenkaan mielestä. Itsellä oli 20vuotiaana äiti 45v ja se oli hyvä niin, ei tarvinnu lapsena katsoa kun äiti on vanha eikä jaksanu leikkiä, nuori äiti jaksoi mennä lapsen perässä. Kouluaikoina kiusattiin muita kenellä oli vanhat äidit, ne oli niin vanhanaikaisia eikä tiennyt muodista mitään jne..

      • Höpötät-omiasi-lapsi

        Aika lapsellisia perusteluja.

        Miten se nuori äiti leikkii, kun menee aika mulkun perässä kokemuksia hakiessa? Muista lapsonen se, että vanhemmuus on ihan muuta kuin leikkimistä. Leikki on murto-osa. Muutenkin lapsen kuuluu antaa viihdyttää itse itseään, kun se kehittää. Leikkiä voi, mutta esimerkkinä. Kyllä aikuiset elää kuin aikuiset ja on näin turvana ja esimerkkinä lapsilleen. Millaista vanhemmuutta on se kun vain leikkii lasten kanssa?

        Ilkonäköasioihin voisin sanoa, että nykyajan 40 vuotiaat on paremman näköisiä ja kuntoisia kuin 20 tai 30 vuotiaat. Ikä on numeraali!


      • vaikkaootkinmies
        Höpötät-omiasi-lapsi kirjoitti:

        Aika lapsellisia perusteluja.

        Miten se nuori äiti leikkii, kun menee aika mulkun perässä kokemuksia hakiessa? Muista lapsonen se, että vanhemmuus on ihan muuta kuin leikkimistä. Leikki on murto-osa. Muutenkin lapsen kuuluu antaa viihdyttää itse itseään, kun se kehittää. Leikkiä voi, mutta esimerkkinä. Kyllä aikuiset elää kuin aikuiset ja on näin turvana ja esimerkkinä lapsilleen. Millaista vanhemmuutta on se kun vain leikkii lasten kanssa?

        Ilkonäköasioihin voisin sanoa, että nykyajan 40 vuotiaat on paremman näköisiä ja kuntoisia kuin 20 tai 30 vuotiaat. Ikä on numeraali!

        No jos sä juoksit mulkun perässä, niin ei kaikki tee niin.


      • Niiiiiinnnn
        vaikkaootkinmies kirjoitti:

        No jos sä juoksit mulkun perässä, niin ei kaikki tee niin.

        Kyllä tekee. Nuorena pitää elää ja kokea muuta kuin vaipanvaihtoa.


      • olitkotopvaibottom
        Niiiiiinnnn kirjoitti:

        Kyllä tekee. Nuorena pitää elää ja kokea muuta kuin vaipanvaihtoa.

        Mulkun perässä juokseminenko oli sulle sitä tekemistä, kun siitä höpötit.. No, harrastuksensa kullakin.


      • Going-to-shitting-soon
        olitkotopvaibottom kirjoitti:

        Mulkun perässä juokseminenko oli sulle sitä tekemistä, kun siitä höpötit.. No, harrastuksensa kullakin.

        Ennemmin juosta mulkun perässä ja hankkii sitten lapset mitä ensin hätäillä lapset jonkun reppanan kans ja sitten huomata että tässä jäikin elämä elämättä. Moni viiltää ranteet auki ja toiset ottaa eron. Moni myöskin tukahduttaa itseään ja elää pakosta siinä ikävässä tilanteessa.


      • aionkosullalöysäperä
        Going-to-shitting-soon kirjoitti:

        Ennemmin juosta mulkun perässä ja hankkii sitten lapset mitä ensin hätäillä lapset jonkun reppanan kans ja sitten huomata että tässä jäikin elämä elämättä. Moni viiltää ranteet auki ja toiset ottaa eron. Moni myöskin tukahduttaa itseään ja elää pakosta siinä ikävässä tilanteessa.

        Jos hankkii lapset myöhään on tod.näk. juossut useamman mulkun perässä...
        Suurin osa ei viillä ranteita ja ero ei liity asiaan mitenkään. Eikä tukahduttavissa tilanteissa ole pakko elää. Ihminen voi muuttaa elämänsä jos haluaa.


      • Juoksut-juossut
        aionkosullalöysäperä kirjoitti:

        Jos hankkii lapset myöhään on tod.näk. juossut useamman mulkun perässä...
        Suurin osa ei viillä ranteita ja ero ei liity asiaan mitenkään. Eikä tukahduttavissa tilanteissa ole pakko elää. Ihminen voi muuttaa elämänsä jos haluaa.

        Se onkin homman kluu. ON JUOSSUT. Eli puhutaan menneestä aikamuodosta. JUOKSEE taas on verbi.


      • seliselityhmäpeli
        Juoksut-juossut kirjoitti:

        Se onkin homman kluu. ON JUOSSUT. Eli puhutaan menneestä aikamuodosta. JUOKSEE taas on verbi.

        Eipä se yhdessä olo estänyt sinuakaan laukkaamasta vieraissa. Ennen lastesi syntymää petit vaimoasi toistuvasti. Nyt sitten vituttaa, kun sillä on uusi.


    • lcbaö

      Ehkä mun esimerkki kuulosti lapselliselta, mutta et ymmärtänyt edes koko kokonaisuutta. En minä tyhmä ole. En aio vaan leikkiä lapsen kanssa tietenkään hahaha :D kyllä reilu 2-kymppisetkin osaa kasvattaa lapsen. Mikä täällä ihmisillä viiraa päässä kun niitä niin kiinnostaa tämmöset asiat. Parempi olla vaan lukematta näitä.

      • Luulet-vain

        Eikä osaa..tajuat sen kun vartut aikaiseksi.


    • ksvoäkp

      Ja tuo kullin perässä juokseminen -esimerkkikö ei sitten ollut lapsellinen? Mautonta.

    • dkclnaclj

      Ja olen 23v ja odotan esikoista. Olen siitä niiiin onnellinen. Hyvin se menee.

      • Niinpäniinnnii-

        Eikä mene. Päin v:ttua se menee sullaki. Olet yksinäinen jo nyt. Ehtisitkö vielä perua virheesi?


      • onkonekinsekoja
        Niinpäniinnnii- kirjoitti:

        Eikä mene. Päin v:ttua se menee sullaki. Olet yksinäinen jo nyt. Ehtisitkö vielä perua virheesi?

        No ei kaikkien lapset ole virheitä, vaikka sun onkin.


      • Olet-oikeassa
        onkonekinsekoja kirjoitti:

        No ei kaikkien lapset ole virheitä, vaikka sun onkin.

        Ei kaikkien lapset olekkaan virheitä, koska 12/32 -esikoislapsia syntyy paljon. Muut tuppaa olemaan vahinkoja yhteiskuntaan ja vanhemmilleen. Sitä ei vain myönnetä julkisesti.


      • sinävainegoboostaat
        Olet-oikeassa kirjoitti:

        Ei kaikkien lapset olekkaan virheitä, koska 12/32 -esikoislapsia syntyy paljon. Muut tuppaa olemaan vahinkoja yhteiskuntaan ja vanhemmilleen. Sitä ei vain myönnetä julkisesti.

        Miksi pitää myöntää sellaista, joka ei ole totta?


      • Totuudet-julki
        sinävainegoboostaat kirjoitti:

        Miksi pitää myöntää sellaista, joka ei ole totta?

        Yleisen ilmapiirin takia.


      • oookei

        Onko sulla siis tapana valehdella?


    • wofjqpefpå

      Ihanaa kävin eilen ultrassa ja kaksosia odotan!! Kaikki oli hyvin. Poikaystäväni kosi minua, ollaan 17-vuotiaita ja saatiin presidentiltä lupa mennä naimisiin!! Opiskelut sikseen, mä ryhdyn kotiäidiksi ihanaa!!

      • Ei-muuta-voi

        On varmaan. No minäpä elätän sua sitten sinne kotiin ja toivotaan että mielenterveytesi kestää ettei tule lisäkuluja.


    • rrrxfecaaa

      Naisten hedelmällisyys voi olla romahtanut jo 35 vuotiaana. Naisia tulisi kannustaa hankkimaan lapsia alle 30 vuotiaina. Valitettavasti yhteiskuntasuunnittelu ei tällaista tue, eivätkä naiset itse ymmärrä asian merkitystä ja kokonaisvaltaisuutta.

      Kun naiset kilvoittelevat konttoreissa samoista työpaikoista miesten kanssa, miesten sosioekonominen asema on aikaisempaa heikompi ja kyky tukea perhettä taloudellisesti huonompi. Tässä on tuplatyrmäys aiheutettu vastuuttomalla toiminnalla, josta seuraamukset kantaa kaikki.

      • Robottiyhteiskunta

        Kyllä lapsia ei pidä hankkia epävarmoihin elämiin kokemattomille. Alle 30 vuotias ei edes tiedä mitä haluaa.


      • nooikeesti
        Robottiyhteiskunta kirjoitti:

        Kyllä lapsia ei pidä hankkia epävarmoihin elämiin kokemattomille. Alle 30 vuotias ei edes tiedä mitä haluaa.

        Ei niillä nelikymppisillä ole sen enempää lapsista kokemusta. Pahemmin ne on pihalla, kun ovat orientoituneet jo uraan.


      • Hehhehohhoh
        nooikeesti kirjoitti:

        Ei niillä nelikymppisillä ole sen enempää lapsista kokemusta. Pahemmin ne on pihalla, kun ovat orientoituneet jo uraan.

        Orientoituneet uraan? Ai että kaikkiko? Jaa jaa :) entäs jos niillä on ura kunnossa ja aika lapsille?


      • jepjepj
        Hehhehohhoh kirjoitti:

        Orientoituneet uraan? Ai että kaikkiko? Jaa jaa :) entäs jos niillä on ura kunnossa ja aika lapsille?

        Ai, ihmiset eivät orientoidu uraan, jos se on kunnossa? :)
        Joo työttömät nelikymppiset eivät ainakaan ole orientoituneet uraan ;);)


      • Fiskarssi
        jepjepj kirjoitti:

        Ai, ihmiset eivät orientoidu uraan, jos se on kunnossa? :)
        Joo työttömät nelikymppiset eivät ainakaan ole orientoituneet uraan ;);)

        Työttömillä nelikymppisillä on usein muutama teini-ikäinen ongelmalapsi.


      • joopajootosiaan
        Fiskarssi kirjoitti:

        Työttömillä nelikymppisillä on usein muutama teini-ikäinen ongelmalapsi.

        Ai huostassa, kuten sulla?


    • cifhijpid

      Niin mitä enempää 4-kymppinen lapsista tietää kun 2-kymppinenkään, jos kummallakaan ei ole kokemusta lapsista. Samoilla lähtöviivoilla menee kumpikin.

      • Paljon-jutellut

        40v tietää kumminkin elämästä ja hänen aivot on kehittyneet , hän tietää siksi mitä haluaa. Alle 30v menee riskillä ja muiden mukana. Myoskin hetken mielijohteesta.


      • LinkkiPuuttuuJälleenKerr

        Ja suurella todennäköisyydellä kummankin lapsista kasvaa ihan ok ihmisiä.


      • Fiskarssi
        LinkkiPuuttuuJälleenKerr kirjoitti:

        Ja suurella todennäköisyydellä kummankin lapsista kasvaa ihan ok ihmisiä.

        Kasvaa kasvaa, kun yhteiskunta kasvattaa, mutta ei se helppoa ole kun erokin tulee tai muuten kotielämä on raskasta. Vanhempi ihminen osaa asettaa lapset ja lapsen edun etusijalle.


    • Isäpappa

      Nykyisin esiintyy siis vähemmän ADHD:ta kuin entivanhaan, sillä lapset tehdään keskimäärin huomattavasti vanhempina?

      • Fiskarssi

        Kyllä. ADHD on diagnoosi, joka todetaan 5 - 15 vuotiaana. Tämän päivän uudet ADHD-diagnoosit on seurausta muutaman vuoden takaisesta vauvabuumista. Silloinhan kaikki nuoret js nyttemmin eronneet leikki kotista.


      • seliselivaansiellä
        Fiskarssi kirjoitti:

        Kyllä. ADHD on diagnoosi, joka todetaan 5 - 15 vuotiaana. Tämän päivän uudet ADHD-diagnoosit on seurausta muutaman vuoden takaisesta vauvabuumista. Silloinhan kaikki nuoret js nyttemmin eronneet leikki kotista.

        Missä se sun linkki on noille höpinöille?


    • minäminä11111111

      No ei mua ainakaan ahdh haittaa mitenkään. Raukkoja ootte ku syrjitte ihmistä jolla on adhd.

      • Eli-12-32

        Eiköhän sitä kannata kuitenkin välttää.


      • tottaa
        Eli-12-32 kirjoitti:

        Eiköhän sitä kannata kuitenkin välttää.

        Kuten downin syndroomaakin.


      • Hhvbnjbb
        tottaa kirjoitti:

        Kuten downin syndroomaakin.

        Downin syndroomaa vältetään ultralla, jossa katsoppas näkyy niskapoimuturvotus. Ajat muuttuu.

        Downeja on vähän nykyään, miksi?


      • etkömukatiedä
        Hhvbnjbb kirjoitti:

        Downin syndroomaa vältetään ultralla, jossa katsoppas näkyy niskapoimuturvotus. Ajat muuttuu.

        Downeja on vähän nykyään, miksi?

        Nykyään mammat haluaa down-lapset roskikseen, ja sieltä sairaalajätteeseen. Siksi.


      • Hoitoalalla
        etkömukatiedä kirjoitti:

        Nykyään mammat haluaa down-lapset roskikseen, ja sieltä sairaalajätteeseen. Siksi.

        Pohjois-Pohjanmaan lestadiolaiset synnyttävät nämä 700 downia joka vuosi. Paikat lujilla ja geeneissä vammaisuutta, niin siinä se.


      • LinkkiPuuttuuJälleenKerr
        Eli-12-32 kirjoitti:

        Eiköhän sitä kannata kuitenkin välttää.

        Minä uskon, että ADHD on ollut metsästäjä-keräilijöille hyödyllinen ominaisuus. Esimerkiksi jääkauden ajan Euroopassa eläville. Tai mietin, että ehkä ainakaan se ei olisi ollut silloin sen huonompi ominaisuus kuin tasainen keskittymiskyky. Ei voi tietysti tietää. Nyky-yhteiskunta taas on rakennettu toisenlaisia ihmisiä varten.


      • sullaoliselestapakkomiel
        Hoitoalalla kirjoitti:

        Pohjois-Pohjanmaan lestadiolaiset synnyttävät nämä 700 downia joka vuosi. Paikat lujilla ja geeneissä vammaisuutta, niin siinä se.

        Geenit eivät aiheuta downin syndroomaa, eikä paikkojen lujilla olo. Kaikki jutut joissa on haastateltu down lasten vanhempia on olleet ei lestadiolaisista..


      • Oletko-lessu-vai
        sullaoliselestapakkomiel kirjoitti:

        Geenit eivät aiheuta downin syndroomaa, eikä paikkojen lujilla olo. Kaikki jutut joissa on haastateltu down lasten vanhempia on olleet ei lestadiolaisista..

        Oulussa on laitokset täynnä lestadiolaisia. Kyllä se on geneettistä.


      • sinätaidatitseolla
        Oletko-lessu-vai kirjoitti:

        Oulussa on laitokset täynnä lestadiolaisia. Kyllä se on geneettistä.

        Ai se sun ex-vaimo on taas laitoksessa.
        Älä mene vierailemaan, kun sulla oli se lähestymiskielto päällä.


    • RiskitTiedetäänKyllä

      Voihan se riskiä nostaa, mutta ei adhd silti tule läheskään kaikkien nuorien äitien lapsille. Samanlailla myös riskejä 35v äideillä.

      • LinkkiPuuttuuJälleenKerr

        Jutussa puhutaan oikeastaan teinivanhemmista, ei nuorista vanhemmista eikä vain äideistä. Tarkkaan ottaen ei puhuta riskistäkään.

        Kyllähän se totta on, että geneettiset riskit tilastollisesti kasvavat munasolujen vanhetessa, ja muut raskauden riskit ovat suurimmat iäkkäillä ja lapsiäideillä. Sosiaaliset riskit on sitten taas eri juttu. Tilasto on kuitenkin vain tilasto ja riski vain riski. Ei niiden mukaan voi koko elämäänsä järjestää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4187
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4036
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3642
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3049
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2751
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2538
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2538
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2416
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2299
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2255
    Aihe