Miten hyväksytte epilepsian?

Hyväksyntää

Miten hyväksyitte sen kun teille todettiin epilepsia? Mulle se todettiin kuukaus sitten ja ainakun nään epilepsia rannekkeen ranteessani nii meinaa itku päästä.

20

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikaparantaa

      Onhan se vaikeaa hyväksyä. Kun monesti kyseessä on elinikäinen diagnoosi (niin oli itsellänikin). Välillä sitä ajattelee että olisipa elämä helvetin paljon helpompaa ja vapaampaa ilman kohtauksia ja lääkkeitä... Itse mietin usein että kuinka "menetin" ison osan nuoruudestani epilepsian vuoksi. Onhan se vituttavaa.

      Mutta voin kertoa että aika kyllä parantaa asiaa. Siis jos löytyy toimivat lääkkeet jotka pitää kohtaukset pääosin poissa. Itsellä on ollut epilepsia yli 10 vuotta. Kyllä siihenkin tottuu ajan myötä ja asian hyväksyy. Ei se kivaa tietenkään koskaan tule olemaan.

    • Rannekeeton

      Älä pidä epilepsia ranneketta. 30v sairastanu välillä todella huonossa kunossa. Kyllä epilepsia aina kysymystä itsellekkin aiheuttaa miksi se pilasi elämäni.

    • Mukaepi

      Mä en varmaan ees koskaan hyväksy asiaa koska en kouristele vaan saan kaikkea muuta kuin sellasia kohtauksia...ajokielto ja kelan korvaukset eeg käyrineen sen kertoo

    • eräs_gaijin

      Muistan ajan vielä elävästi, vaikeaa oli. Liittyi paljon lohdutonta surua, joka purkautui itkuun, myöhemmin sitten raivoon. Olin 28-vuotias sairastuessani. Kuten tuossa ylhäällä jo sanottiin, aika parantaa (jos kaikki menee melko hyvin). Silloin se tuntui ihan turhalta ajatukselta mutta niin siinä vain kävi. Jos tautisi pysyy kurissa, pääset yli varmasti mutta aikaa se ottaa. Tunteet hyppivät laidasta laitaan ainakin vuoden ja itse taisin kahlata surun viisi vaihetta aika lailla läpi. Jos alakulo jossain vaiheessa iskee pahimman ensisurun jälkeen, saa hieman taistella päästäkseen yli mutta älä anna lannistaa.
      Alkuvuosien vastoinkäymisten jälkeen huomasin, ettei asiaa enää oikeastaan ajattele (3-4 vuotta myöhemmin), paitsi heikkoina hetkinä. Kun seitsemän vuotta tuli talvella täyteen, pistin rannekeen pakettiin laatikon pohjalle. Siihen asti se oli tuonut jotain henkistä turvaa, jota en enää kokenut tarvitsevani.

      Nenä pystyyn ja toivotaan, että saat keskittyä prosessiin etkä sairastamiseen.

    • eppileptikko

      Itse sairastuin reilu kolme vuotta sitten. Olin monta viikkoa nukutettuna teholla GM-kohtauksen takia. En ole vielä pystynyt hyväksymään epiä. Menetin terveyden , työn ja talous meni kuralle. Joka päivä kysyn itseltäni, miksi minulle piti tulla tämä. kaikesta huolimatta Hyvää alkavaa kesää kaikille.

    • rankkaduunihukkaan

      Mua vitutti eniten se, että otettiin ajokortti pois. Jonka olin ITSE kovalla työnteolla maksanut, eikä ollut halpa. Ei mua oikeastaan muu harmita ja rannekettahan ei ole mikään pakko pitää. Kohtaukset tietysti on kauheita, mutta ei niitä osaa pelätä kun ei yhtään tiedä milloin tulee. Ja lääkityksellä aika hyvin pysynytkin pois.

    • Hallinnassa

      Olen sairastanut yli 15 vuotta. Ei juuri rajoita menoa, kunhan oppii elämään taudin kanssa.

    • ansku2412

      Lapsena en tainnut edes ymmärtää oikein koko asiaa.Jos ranneke itkettää ota se pois.itse saan lähes joka toinen viikko kohtauksia enkä ole siltikään käyttänyt ranneketta 20- vuoteen.

      • salleeni

        Niinpä, jos koko ketutus kulminoituu rannekkeeseen, niin pois vaan. Tämä voi nyt olla karskia luettavaa, mutta ei avunsaanti siitä ole kiinni. Monella on kohtaus niin vinhan näköinen, että sen syy selviää ilman rannekettakin. Avun saannin kannalta olisi tärkeämpää, että jostain löytyisi henkilötunnus. Tosin aloittavat hoidon "tuntematon"-nimikkeelläkin, ja ajanmittaan alkavat ambulanssissa ja ensiavussa muistamaan nimeltä. (Pahoittelen epilepsian myötä vinoutunutta huumoriani.)


      • anslu2412
        salleeni kirjoitti:

        Niinpä, jos koko ketutus kulminoituu rannekkeeseen, niin pois vaan. Tämä voi nyt olla karskia luettavaa, mutta ei avunsaanti siitä ole kiinni. Monella on kohtaus niin vinhan näköinen, että sen syy selviää ilman rannekettakin. Avun saannin kannalta olisi tärkeämpää, että jostain löytyisi henkilötunnus. Tosin aloittavat hoidon "tuntematon"-nimikkeelläkin, ja ajanmittaan alkavat ambulanssissa ja ensiavussa muistamaan nimeltä. (Pahoittelen epilepsian myötä vinoutunutta huumoriani.)

        Itse en ainakaan näihin ambulanssia tarvitse.


      • Rannekkeeton
        anslu2412 kirjoitti:

        Itse en ainakaan näihin ambulanssia tarvitse.

        Niin mihin et ambulanssia tarvitse kohtauksen hoitamiseen ?


      • eräs-gaijin

        Eipä sitä lääketieteellisesti tarvitsisikaan. Mutta kun julkisella paikalla kohtaus pamahtaa, niin ulkopuoliset tuppaa soittamaan sen lanssin:). Lanssin saapuessa tilanne on se, että -jos on herännyt- osaa juuri ja juuri kertoa oman nimensä, asuinkuntansa (ei osoitetta) ja kysyttäessä sairastavansa epilepsiaa muttei kertoa miksi on kyseisessä paikassa, mihin menossa ja voiko joku hakea. Puhelimesta sitten tavoitellaan viimeksi langan päässä ollutta henkilöä mutta kun jalat ei kanna, kroppa tärisee pelosta/järkytyksestä, muistia ei kertakaikkiaan ole ja haluaa jäädä nurmikolle/asfaltille nukkumaan niin kyllä ne sinne kyytiin nostaa. Voimia ja älyä ole edes vastaansanomiseen tai omaisuutensa huolehtimiseen (helppo hilpaista kotiin kun käsveska ei paljoa kiinnosta). Sairaalassa parin tunnin unien jälkeen sitten mielessään kiroilee, että täällä taas jumitetaan ja nälkä on suunnaton (hakijaa ei ole eikä ovelle pääse pyörtymättä).
        Sama kuvio käynyt kolme kertaa vaihtelevalla sisällöllä. Suotta siitä viisastelemaan.


      • 8vuottaTakana

        Moi!
        Minä osasin samaistua siun kommenttiin todella paljon. Itellä alkanut aina vitutuskäyrä nousemaan, kun kuulen Mercedes-benz Sprinterin moottoriäänen, meilläpäin kun kaikki lanssit on Sprintereitä. Kokemuksia on niin monelta kertaa, että on jostain havahtunut ja alkanut ihmettelemään missä oikein on sekä mitä on tapahtunut, jonka jälkeen ensimmäinen ääni on vain tuo lanssin moottoriääni. Tämän jälkeen alkaakin hahmottamaan "Jaahas, sitä onkin saatu kohtaus ja kohta pääsee mersun kyytiin höpisemään ensihoitajille." Melkein ainahan tämän jälkeen tulee lähtö ensiapuun ja siellä pakotetaan makaamaan pari tuntia.


    • Entinen_epileptikko

      No mulla on ollu pienenä epilepsia ja kun oli lääkitys nii kohtauksia ei tullu pitkään aikaa nii sain lääkkeet pois eikä oo sen jälkeen ollu kohtauksia kait 5-7 vuotta ilman kohtauksia eikä mun tarvinu käyttää ranneketta

    • juupas111

      Onhan se melko paska tauti itselläni myös ollut niitä yhdesti olin työ hommissa vein roskia ulos katoksen sisällä äkkiä hävisi äly ja oli lentänyt pitkin poikin joku oli tullut minnekäpä minä jäin huolissaan oli soittanut ambulanssin paikalle ja eikö vaan kys Kuopion yliopistollinen sairaalaan. Sen jälkeen ei onneksi ole ollut 2006 oli ekat onhan se vieläkin vaikea ymmärtää.

    • aaawwwewe

      Minulla oli lapsena epilepsia todettu. Se on tavallaan hauskaa. Ylimääräisiä sähkönpurkauksia aivossa. Olin kirjaimellisesti sähköinen. Otin ja annoin toisille pieniä sähköiskuja. Kuvittelin että minulla on supervoimia ja pahat lääkärit yrittävät ottaa ne pois antamalla minulle lääkkeitä. Hauska juttu oli että vähän väliä jätin lääkkeet ottamatta ja sanoin vain vanhemille että otin ne. Jotenkin maagisesti koko sairaus lähti pois ja lääkkeet lopetettiin kokonaan. Tosi juttu. Vielä tänä päivänä yritän saada supervoimat takas XD Elän maagisessa maailmassa. Täytyy sanoa että sairaudet on vitsi. Tämän totesin jo lapsena ja kaikki tietää että jos lapsena jotain oivaltaa niin se pysyy loppu elämän ajan.

    • emilla

      Huomattavasti helpompaa on hyväksyä epilepsia ja saada siihen lääkitys, kun mitä elämä on tätä ennen ollut. Ihan lapsesta lähtien ollut jos minkänäköistä poissaolokohtausta sun muuta, mutta epilepsiadiagnoosia ei koskaan tullut, eipä siten lääkkeitäkään. Vasta vuosi sitten, reilu parikymppisenä tuli ensimmäinen tajuttomuus-kouristuskohtaus, jonka myötä saatiin diagnoosikin aikaiseksi. Viime viikolla samanmoinen kohtaus keskeytti luennon, ja uusi sairaalareissu. Ei auta kuin toivoa, että nyt uusittu lääkeannostus toimisi edellistä paremmin.

      Voisin kuvitella, että jos on aina ollut oireeton, ja yhtäkkiä ilmoitetaan epilepsiasta, järkytys on suuri. Itse olen vain helpottunut. Tuntuu, että menetin useita kokemuksia ja mahdollisuuksia luullen sairastavani jotain, johon ei apua ole.

      Vähän jännäähän se on huomenna hipsiä saman kurssin luennolle, josta edellisviikolla kärrättiin paareilla pois. Jospa en tällä kertaa säikäyttäisi ketään :) Tsemppiä sinne!

    • andku2412

      Hyväksyn epilepsian hyvin ja sairaus on jo osa "minä kuvaani".yhteisiä vuosia on kertynyt 20 vuotta ja kohtaustilanne ei ole hallussa lainkaan. Ranneketta en käteeni kuitenkaan hyväksy.en ole käyttänyt tätä enää viimeiseen 18-vuoteen.

    • addi0304

      Hyväksyn epilepsian suhteellisen hyvin ja sairaus on jo osa "minä kuvaani". Ranneketta en minäkään käteeni kuitenkaan hyväksy. Eikä sellaista ole minulla vielä ollutkaan.

    • Emtttt

      Kiitos kaikesta tästä mustasta huumorista, sillä tästä selviää. Itsellä epilepsia ollut ehkä 3 vuotta, diagnosoitu vähän yli vuos sitten. Lääkkeiden aloituksen kälkeen kohtaukset jäi kokonaan pois, mutta nyt vuoden jälkeen siitä tullut viikon aikana 3 poissaolokohtausta. Vituttaa, mutta lääkkeennostoa kehiin vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe