Tätä on kysytty aikaisemmin toisaallakin, mutta kysytäänpä varsin traktorimiehiltä, tuntevatko he hydrauliikkaa...
Perävaunun hydraulinen perälaita aukeaa kaksitoimisten hydraulisylinterien avulla.
Nyt sylintereissä on käytössä vain työntötoiminta (ne toimivat siis traktorin yksitoimisesta liittimestä).
Perälaudan pitäisi toimia nopeammin, varsinkin sulkeutua.
Osaako joku arvioida kuinka paljon nopeammin sylinterit toimisivat jos traktorista tulevan työpaineen johtaisi T-kappaleella sylinterien molempiin liittimiin (=männän molemmin puolin)?
Sylinterin mitat ovat mäntä 50mm, varsi 25 mm.
--
Tunnetko hydrauliikkaa
20
7075
Vastaukset
- tessu
taitaa mennä aika hitaaks,sanoisimpa ettei liiku ollenkaan?
- mbe
Jos sylinterin männän kummallekin puolelle painetaan sama määrä öljyä,paikallaan pysyy mikäli öljytilat samankokoiset.
Kakstoimisessa tarvii kaks letkua,meno ja paluu, yhdistettynä samaan hydr.lohkoon. Toiseen suuntaan kun työntää,toista pitkin öljy palaa takaisin,vivusta toiseen suuntaan niin toimii öljynkierron suunta vaihtuu.
Ykstoimisessa öljyä vain toisella puolella sylinterin mäntää,tarvitaan vain yksi letku. Sylinteri toimii vain toiseen suuntaan,toiseen suuntaan tarvii jonkin sylinterin palauttavan voiman esim. kärryn lava,jousi tms.
Perälaudassa yleensä kakstoimiset sylinterit jotta painaa perälaudan/lukot kiinni. - Takametsien Mies
mbe kirjoitti:
Jos sylinterin männän kummallekin puolelle painetaan sama määrä öljyä,paikallaan pysyy mikäli öljytilat samankokoiset.
Kakstoimisessa tarvii kaks letkua,meno ja paluu, yhdistettynä samaan hydr.lohkoon. Toiseen suuntaan kun työntää,toista pitkin öljy palaa takaisin,vivusta toiseen suuntaan niin toimii öljynkierron suunta vaihtuu.
Ykstoimisessa öljyä vain toisella puolella sylinterin mäntää,tarvitaan vain yksi letku. Sylinteri toimii vain toiseen suuntaan,toiseen suuntaan tarvii jonkin sylinterin palauttavan voiman esim. kärryn lava,jousi tms.
Perälaudassa yleensä kakstoimiset sylinterit jotta painaa perälaudan/lukot kiinni.>Jos sylinterin männän kummallekin puolelle
>painetaan sama määrä öljyä,paikallaan pysyy
>mikäli öljytilat samankokoiset.
Tässä on ajatusvirhe. Kuka huomaa mikä?
>Kakstoimisessa tarvii kaks letkua,meno ja paluu,
>yhdistettynä samaan hydr.lohkoon. Toiseen
>suuntaan kun työntää,toista pitkin öljy palaa
>takaisin,vivusta toiseen suuntaan niin toimii
>öljynkierron suunta vaihtuu.
Tämä on oikein. Mutta avausviestissä ei kysytty mitään kaksitoimisesta systeemistä, vaan puhuttiin yksitoimisesta järjestelmästä. Ja kytkennästä, jossa sinne männän alle tulevasta letkusta otetaan t-kappaleella yhteys sinne männän yläpuolelle eli männänvarren puoleiseen öljytilaan.
>Ykstoimisessa öljyä vain toisella puolella
>sylinterin mäntää,tarvitaan vain yksi letku.
>Sylinteri toimii vain toiseen suuntaan,toiseen
>suuntaan tarvii jonkin sylinterin palauttavan
>voiman esim. kärryn lava,jousi tms.
Tämäkin on ihan oikein. Mutta tästä ei kylläkään puhuttu avausviestissä ihan mitään. Nykyisessä kytkennässä siis yksitoimisesti toimivan sylinterin työisku avaa perälaudan, ja sen sulkee painovoima jousi. Öljy palaa takaisin järjestelmään samaa letkua myöten, mitä se on tullutkin virraten silloin toiseen suuntaan.
Tarkennan vielä myös oletusta: nyt on käytettävissä vain yksitoiminen hydrauliikka, siis vain yksi hydrauliletku meno/paluu suuntaa varten.
Perälautaan on asennettu kuitenkin kaksitoiminen sylinteri, johon työpaine tulee "männän alle" eli siihen päähän jossa ei ole männänvartta. Männänvarren puoleisessa päässä ei ole alkuperäisessä kytkennässä letkua mihinkään, vaan siellä on vain ilmaa.
Nyt on tarkoitus yhdistää sylinterin kumpikin pää T-liittimellä, johon sylinteriin tuleva letku kytketään.
Kysymys vielä kerran uudestaan: kuinka paljon nopeammin sylinteri toimii tällaisella kytkennällä, kun läpimitat ovat mäntä 50 mm ja männänvarsivarsi 25 mm?
Vastaukseksi ei kelpaa että "liikkuu hitaammin" tai että "ei liiku ollenkaan", koska ne ovat vääriä vastauksia.
--
??? - onhan
Takametsien Mies kirjoitti:
>Jos sylinterin männän kummallekin puolelle
>painetaan sama määrä öljyä,paikallaan pysyy
>mikäli öljytilat samankokoiset.
Tässä on ajatusvirhe. Kuka huomaa mikä?
>Kakstoimisessa tarvii kaks letkua,meno ja paluu,
>yhdistettynä samaan hydr.lohkoon. Toiseen
>suuntaan kun työntää,toista pitkin öljy palaa
>takaisin,vivusta toiseen suuntaan niin toimii
>öljynkierron suunta vaihtuu.
Tämä on oikein. Mutta avausviestissä ei kysytty mitään kaksitoimisesta systeemistä, vaan puhuttiin yksitoimisesta järjestelmästä. Ja kytkennästä, jossa sinne männän alle tulevasta letkusta otetaan t-kappaleella yhteys sinne männän yläpuolelle eli männänvarren puoleiseen öljytilaan.
>Ykstoimisessa öljyä vain toisella puolella
>sylinterin mäntää,tarvitaan vain yksi letku.
>Sylinteri toimii vain toiseen suuntaan,toiseen
>suuntaan tarvii jonkin sylinterin palauttavan
>voiman esim. kärryn lava,jousi tms.
Tämäkin on ihan oikein. Mutta tästä ei kylläkään puhuttu avausviestissä ihan mitään. Nykyisessä kytkennässä siis yksitoimisesti toimivan sylinterin työisku avaa perälaudan, ja sen sulkee painovoima jousi. Öljy palaa takaisin järjestelmään samaa letkua myöten, mitä se on tullutkin virraten silloin toiseen suuntaan.
Tarkennan vielä myös oletusta: nyt on käytettävissä vain yksitoiminen hydrauliikka, siis vain yksi hydrauliletku meno/paluu suuntaa varten.
Perälautaan on asennettu kuitenkin kaksitoiminen sylinteri, johon työpaine tulee "männän alle" eli siihen päähän jossa ei ole männänvartta. Männänvarren puoleisessa päässä ei ole alkuperäisessä kytkennässä letkua mihinkään, vaan siellä on vain ilmaa.
Nyt on tarkoitus yhdistää sylinterin kumpikin pää T-liittimellä, johon sylinteriin tuleva letku kytketään.
Kysymys vielä kerran uudestaan: kuinka paljon nopeammin sylinteri toimii tällaisella kytkennällä, kun läpimitat ovat mäntä 50 mm ja männänvarsivarsi 25 mm?
Vastaukseksi ei kelpaa että "liikkuu hitaammin" tai että "ei liiku ollenkaan", koska ne ovat vääriä vastauksia.
--
???Noita.... Se nousee noin puolta nopeammin ja ei kolahda kun on "vaimennus" mukana.. Eli kun ylä puolella on öljy jota pakotetaan nyt poistumaan ja kun se ei pääse muualle se rupeaa nostamaan sitä laitaa ylös. Ai miksi näin? No alapuolen tilavuus on isompi jolloin on nostovoimaa enemmän kun nesteen paine on vakio, yläpuolella männänvarsi vie tilavuutta ja heikentää sen nostovoimaa.
Tuo ajatus virhe Lauseessa:
>Jos sylinterin männän kummallekin puolelle
>painetaan sama määrä öljyä,paikallaan pysyy
>mikäli öljytilat samankokoiset.
V: öljytila, EI OLTU huomioitu Männänvartta.
Menikö oikein?? - Takametsien Mies
onhan kirjoitti:
Noita.... Se nousee noin puolta nopeammin ja ei kolahda kun on "vaimennus" mukana.. Eli kun ylä puolella on öljy jota pakotetaan nyt poistumaan ja kun se ei pääse muualle se rupeaa nostamaan sitä laitaa ylös. Ai miksi näin? No alapuolen tilavuus on isompi jolloin on nostovoimaa enemmän kun nesteen paine on vakio, yläpuolella männänvarsi vie tilavuutta ja heikentää sen nostovoimaa.
Tuo ajatus virhe Lauseessa:
>Jos sylinterin männän kummallekin puolelle
>painetaan sama määrä öljyä,paikallaan pysyy
>mikäli öljytilat samankokoiset.
V: öljytila, EI OLTU huomioitu Männänvartta.
Menikö oikein??Noinhan se menee! Arvasinhan minä, että traktorimiehet osaavat ratkaista tämän arvoituksen
:o)
Onneksi olkoon!
Matematiikkaa kun otetaan mukaan, niin noilla lähtöarvoilla mäntä liikkuu ylöspäin (samalla pumpun tilavuusvirralla tietenkin) noin 33 % nopeammin. Paluuisku saattaa olla alkuperäiseen verrattuna huomattavastikin nopeampi, koska öljymäärä on pienempi ja paluupainekin on suurempi - virtausvastuksen vaikutus jää näin ollen vähäisemmäksi.
Tuosta kytkennästä löytyy kuva selityksineen netistä - lähinnä niitä varten, jotka eivät puhetta usko... :o)
http://www.hattijahunen.com/kuvat/ylivaihde.htm
-- - mbe
Takametsien Mies kirjoitti:
Noinhan se menee! Arvasinhan minä, että traktorimiehet osaavat ratkaista tämän arvoituksen
:o)
Onneksi olkoon!
Matematiikkaa kun otetaan mukaan, niin noilla lähtöarvoilla mäntä liikkuu ylöspäin (samalla pumpun tilavuusvirralla tietenkin) noin 33 % nopeammin. Paluuisku saattaa olla alkuperäiseen verrattuna huomattavastikin nopeampi, koska öljymäärä on pienempi ja paluupainekin on suurempi - virtausvastuksen vaikutus jää näin ollen vähäisemmäksi.
Tuosta kytkennästä löytyy kuva selityksineen netistä - lähinnä niitä varten, jotka eivät puhetta usko... :o)
http://www.hattijahunen.com/kuvat/ylivaihde.htm
--Niinhän sanoinkin,öljytilat samankokoiset eli männänvarsihan vähennetään öljytilasta.
Luulin kysyjän kyselevän höpöjä ja vastasin näin yleiesti kuinka sylinterit toimii,tämä selittämäs systeemi mulle outo...! - mbe
mbe kirjoitti:
Niinhän sanoinkin,öljytilat samankokoiset eli männänvarsihan vähennetään öljytilasta.
Luulin kysyjän kyselevän höpöjä ja vastasin näin yleiesti kuinka sylinterit toimii,tämä selittämäs systeemi mulle outo...!Niin,kattelin kuvaa ja näinhän se on. Mutta missä koneissa tällaista systeemiä käytetään??
Itelläkin sylintereitä eri koneissa kymmeniä ja ne ihan tavallia yksi- tai kaksitoimisia,ei ainoatakaan tule mieleen missä tällainen.
Esimerkkinä tulee mieleen jyrän noston yksitoiminen sylinteri joka kellunnassa työssä. Laskiessa konetta työasentoon,huohotin lensi taivaan tuuliin ja pruuttas sylinteristä hiukan öljyä-> männäntiiviste huono. Tässä ehkä voisi yhdistää letkulla sylinterin päät,mutta ei nopeuden vaan sylinterin sisäisen puhtauden kannalta. - mbe
mbe kirjoitti:
Niin,kattelin kuvaa ja näinhän se on. Mutta missä koneissa tällaista systeemiä käytetään??
Itelläkin sylintereitä eri koneissa kymmeniä ja ne ihan tavallia yksi- tai kaksitoimisia,ei ainoatakaan tule mieleen missä tällainen.
Esimerkkinä tulee mieleen jyrän noston yksitoiminen sylinteri joka kellunnassa työssä. Laskiessa konetta työasentoon,huohotin lensi taivaan tuuliin ja pruuttas sylinteristä hiukan öljyä-> männäntiiviste huono. Tässä ehkä voisi yhdistää letkulla sylinterin päät,mutta ei nopeuden vaan sylinterin sisäisen puhtauden kannalta.Ei pitäs näin lauantai-iltana kirjoittaa mitään ilman ajattelemista. Paha muokata sylinteriä sellaiseksi että kummallakin puolella mäntää sama tilavuus kun toisella puolella sylinterin varsi...
Muuttuvakammioinen sylinteri?:-) - T.M.
mbe kirjoitti:
Niinhän sanoinkin,öljytilat samankokoiset eli männänvarsihan vähennetään öljytilasta.
Luulin kysyjän kyselevän höpöjä ja vastasin näin yleiesti kuinka sylinterit toimii,tämä selittämäs systeemi mulle outo...!>Luulin kysyjän kyselevän höpöjä ja...
Niin pitääkin varautua - näin pikkujoulukauden kuumimmissa tuoksinoissa...
Mutta tällä kertaa tuo kysymys oli ihan oikea, tosin siinä oli kompa mukana :o)
Hauskoja pikkujouluja vaan ja kiitos mielenkiinnosta! - Takametsien Mies
mbe kirjoitti:
Niin,kattelin kuvaa ja näinhän se on. Mutta missä koneissa tällaista systeemiä käytetään??
Itelläkin sylintereitä eri koneissa kymmeniä ja ne ihan tavallia yksi- tai kaksitoimisia,ei ainoatakaan tule mieleen missä tällainen.
Esimerkkinä tulee mieleen jyrän noston yksitoiminen sylinteri joka kellunnassa työssä. Laskiessa konetta työasentoon,huohotin lensi taivaan tuuliin ja pruuttas sylinteristä hiukan öljyä-> männäntiiviste huono. Tässä ehkä voisi yhdistää letkulla sylinterin päät,mutta ei nopeuden vaan sylinterin sisäisen puhtauden kannalta.> Mutta missä koneissa tällaista systeemiä käytetään??
No yksi käytännön esimerkki: tunnetun suomalaisen valmistajan hydraulinen halontekokone, jossa voidaan valita halkomasylinterille suurempi nopeus pilkottaessa ohuempia puita. Sitten kun tarvitaan voimaa, käännetään ohjausventtiili toiseen asentoon, jolloin sylinteri toimii tavalliseen tapaan - hitaammin mutta raa'alla voimalla... - Vai vielä traktorimiehiä
Takametsien Mies kirjoitti:
Noinhan se menee! Arvasinhan minä, että traktorimiehet osaavat ratkaista tämän arvoituksen
:o)
Onneksi olkoon!
Matematiikkaa kun otetaan mukaan, niin noilla lähtöarvoilla mäntä liikkuu ylöspäin (samalla pumpun tilavuusvirralla tietenkin) noin 33 % nopeammin. Paluuisku saattaa olla alkuperäiseen verrattuna huomattavastikin nopeampi, koska öljymäärä on pienempi ja paluupainekin on suurempi - virtausvastuksen vaikutus jää näin ollen vähäisemmäksi.
Tuosta kytkennästä löytyy kuva selityksineen netistä - lähinnä niitä varten, jotka eivät puhetta usko... :o)
http://www.hattijahunen.com/kuvat/ylivaihde.htm
--Voi saatana, että on tyhmää porukkaa.
Taidatte olla 4,5promillen kännissä koko sakki.
Tilavuudella ei ole v....kaan merkitystä koko hommassa.
Ainosataan pinta-ala johon voima kohdistuu ratkaisee.
Siis varren puolella pinta-alaa varren verran vähempi ja ................
Sitten vielä kehutaan oikeita ratkaisuja, voi aikoja voi tapoja.
Pitäkää edes lakki päässä kun kuljette kylillä, ettei tyhmyys paista kallosta läpi.
Ottakaa "matematiikka mukaan" kun määrittelette lakin paksuutta. - Multiper
Vai vielä traktorimiehiä kirjoitti:
Voi saatana, että on tyhmää porukkaa.
Taidatte olla 4,5promillen kännissä koko sakki.
Tilavuudella ei ole v....kaan merkitystä koko hommassa.
Ainosataan pinta-ala johon voima kohdistuu ratkaisee.
Siis varren puolella pinta-alaa varren verran vähempi ja ................
Sitten vielä kehutaan oikeita ratkaisuja, voi aikoja voi tapoja.
Pitäkää edes lakki päässä kun kuljette kylillä, ettei tyhmyys paista kallosta läpi.
Ottakaa "matematiikka mukaan" kun määrittelette lakin paksuutta.ei tarvi sitä noin ilmaista.
Siis paine kertaa männän pään pinta-ala on teho/työntövoima.
Rautalangasta: Sixbäkki vs. mäyräkoira. Kummassakin sama paino samankokoista pohjapinta-alaa kohti. Kumpi vetää kättä tehokkaammin? - Pankon-Otto
Multiper kirjoitti:
ei tarvi sitä noin ilmaista.
Siis paine kertaa männän pään pinta-ala on teho/työntövoima.
Rautalangasta: Sixbäkki vs. mäyräkoira. Kummassakin sama paino samankokoista pohjapinta-alaa kohti. Kumpi vetää kättä tehokkaammin?>ei tarvi sitä noin ilmaista.
Juu ei. Traktorimiehet eivät käytä keskustellessaan noin siivotonta kieltä. Koneiden kanssa seurustelu saattaa kyllä olla olla joskus vähän eriasia...
Traktorimiehet ovat muutenkin käytännön ihmisiä, jotka eivät kompastu lillukanjuuriin. Jos kerta vastauksesta ilmenee että puhutaan pinta-alasta vaikka sanotaan tilavuus, niin mitäpä tuosta. - aloittelija 2
Takametsien Mies kirjoitti:
> Mutta missä koneissa tällaista systeemiä käytetään??
No yksi käytännön esimerkki: tunnetun suomalaisen valmistajan hydraulinen halontekokone, jossa voidaan valita halkomasylinterille suurempi nopeus pilkottaessa ohuempia puita. Sitten kun tarvitaan voimaa, käännetään ohjausventtiili toiseen asentoon, jolloin sylinteri toimii tavalliseen tapaan - hitaammin mutta raa'alla voimalla...ko.esimerkkiä hyödyntää esim yksitoimisessa etukuormaajassa kun on kovin hidas kärsiikö teho samassa suhteessa ( nousisko kauhassa lumet ko. esimerkillä) eli miten se voima nilla mitta suhteilla?????????????
- Tekniikan Mies
aloittelija 2 kirjoitti:
ko.esimerkkiä hyödyntää esim yksitoimisessa etukuormaajassa kun on kovin hidas kärsiikö teho samassa suhteessa ( nousisko kauhassa lumet ko. esimerkillä) eli miten se voima nilla mitta suhteilla?????????????
Jos kuormaajassasi on yksitoimiset nostosylinterit, niin et voi kytkeä niitä kuvatulla tavalla: nopeus lisääntyy, kun se öljymäärä joka poistuu männän yläpuolelta männän liikkuessa ulospäin virtaa männän alapuolelle, ja yksitoimisissa sylintereissä yläpuolella ei ole liitintä.
Jos sylinterit ovat kaksitoimiset niin kytkentä on mahdollinen.
Nostovoima pienenee samassa suhteessa kuin nopeus kasvaa, mutta jos paine riittää, niin jaksaa se kyllä lumikauhan nostaa.
Jos noilla läpimitoilla kytkennässä 1 olisi nostovoima esimerkiksi 2000 kg niin kytkennässä 2 se olisi vain 500 kg.
--
PS Lillukanvarsiin kompastelijat tietenkin puhuisivat kilopondeista sun muista newtoneista, mutta se ei vaikuta lopputulokseen, joten jääköön niiden puheet omaan arvoonsa - lempiväthän jotkut välimerkkejäkin pahimmassa puutteessaan... - aloittelija 2
Tekniikan Mies kirjoitti:
Jos kuormaajassasi on yksitoimiset nostosylinterit, niin et voi kytkeä niitä kuvatulla tavalla: nopeus lisääntyy, kun se öljymäärä joka poistuu männän yläpuolelta männän liikkuessa ulospäin virtaa männän alapuolelle, ja yksitoimisissa sylintereissä yläpuolella ei ole liitintä.
Jos sylinterit ovat kaksitoimiset niin kytkentä on mahdollinen.
Nostovoima pienenee samassa suhteessa kuin nopeus kasvaa, mutta jos paine riittää, niin jaksaa se kyllä lumikauhan nostaa.
Jos noilla läpimitoilla kytkennässä 1 olisi nostovoima esimerkiksi 2000 kg niin kytkennässä 2 se olisi vain 500 kg.
--
PS Lillukanvarsiin kompastelijat tietenkin puhuisivat kilopondeista sun muista newtoneista, mutta se ei vaikuta lopputulokseen, joten jääköön niiden puheet omaan arvoonsa - lempiväthän jotkut välimerkkejäkin pahimmassa puutteessaan...Liitännät hitsaamalla toiselle puolelle olisko mahdotonta!? Sylinteri on muuten mulla ulkoa 75mm ja männän varret 50 mm joten ei kai tehot pahemmin kärsis mutta pieni nopeus ei todella olisi pahasta kun tuotto hyde pumpulla on jotain 20-25litran luokkaa ?????????? (termit ei välttämättä oikein juu mutta toivottavasti asia selvisi)!!!!!!!!!!!!!!!!!
- T.M.
aloittelija 2 kirjoitti:
Liitännät hitsaamalla toiselle puolelle olisko mahdotonta!? Sylinteri on muuten mulla ulkoa 75mm ja männän varret 50 mm joten ei kai tehot pahemmin kärsis mutta pieni nopeus ei todella olisi pahasta kun tuotto hyde pumpulla on jotain 20-25litran luokkaa ?????????? (termit ei välttämättä oikein juu mutta toivottavasti asia selvisi)!!!!!!!!!!!!!!!!!
Se on se männänvarren tiivistys tuossa se ongelma. Yksitoimisissa sylintereissä ei ole tavallisesti paineenkestävää tiivistystä "toisiopuolella" ja siellä vaikuttaa kuitenkin sama paine kuin työpuolellakin. Elä yritä tehdä yksitoimisesta sylinteristä kaksitoimista.
Se on sitä paitsi se sylinterin sisäläpimitta joka ratkaisee. - aloittelija 2
T.M. kirjoitti:
Se on se männänvarren tiivistys tuossa se ongelma. Yksitoimisissa sylintereissä ei ole tavallisesti paineenkestävää tiivistystä "toisiopuolella" ja siellä vaikuttaa kuitenkin sama paine kuin työpuolellakin. Elä yritä tehdä yksitoimisesta sylinteristä kaksitoimista.
Se on sitä paitsi se sylinterin sisäläpimitta joka ratkaisee.juu kiitti aattelin vaan että jos pitää toiseen suuntaan niin miksei toiseenkin!
mutta olisikohan muuta mahdollisuutta nopeuttaa hydrauli sylinterejä kun näissä pienissä koneissa on punput pieni tehoisia??????? - T.Kesseli
aloittelija 2 kirjoitti:
juu kiitti aattelin vaan että jos pitää toiseen suuntaan niin miksei toiseenkin!
mutta olisikohan muuta mahdollisuutta nopeuttaa hydrauli sylinterejä kun näissä pienissä koneissa on punput pieni tehoisia???????Onhan myös olemassa ns. pikaliike venttiiileitä jossa paluupuolen virtaus saadaan ohjattua työpuolelle. Esim. kaivinkoneissa.
- pulmamies
Vai vielä traktorimiehiä kirjoitti:
Voi saatana, että on tyhmää porukkaa.
Taidatte olla 4,5promillen kännissä koko sakki.
Tilavuudella ei ole v....kaan merkitystä koko hommassa.
Ainosataan pinta-ala johon voima kohdistuu ratkaisee.
Siis varren puolella pinta-alaa varren verran vähempi ja ................
Sitten vielä kehutaan oikeita ratkaisuja, voi aikoja voi tapoja.
Pitäkää edes lakki päässä kun kuljette kylillä, ettei tyhmyys paista kallosta läpi.
Ottakaa "matematiikka mukaan" kun määrittelette lakin paksuutta.Pinta-alasta tai tilavuudesta puhuminen on oikeastaa ihan sama asia, riippuu vähän ajattelutavasta kumpaa sanaa käyttää.
Mutta sanoisin, että alkuperäiseen kysymykseen perustuen sanoisin, että tilavuuden ajattelu saattaisi olla oikeampi tapa ajatella.
Alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin nopeuden muuttumista jos hydrauliputkien kytkentää muutetaan.
Sylinterin männän pinta-ala on voimaan ensisijaisesti liittyvä suure ja tilavuus on nopeuteen liittyvä tekijä. Pumputhan tuottavat jonkun tilavuuden/aikayksikkö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517053Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414794HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002718- 1442006
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321597Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3971530- 171497
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki221306Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111203