Kuntouttava työtoiminta pakollista?

Työkykyinen

Kertokaa kun 500 pv työmarkkinatukipäivää täyttyy ja sitten vuorossa aktivointisuunnitelman teko TE-toimiston kanssa, onko kuntouttava työtoiminta pakollinen vaihtoehto? Töitähän tuskin on tarjolla, niin onko sitten todellakin mentävä kuntouttavaan työtoimintaan tai työkokeiluun 9e/päivä?
Minulla itselläni on pitkä työhistoria takanani, ikää 50 , työkyky tallella, se työpaikka vain puuttuu. En ole koskaan ollut sos.toimen asiakas.
Tuntuu vähän nöyryyttävältä mennä sitten jonnekin kuntouttavaan 9 eurolla. Mielestäni tämä vain alentaa ihmisen itsetuntoa eikä suinkaan nostata sitä.
Ja jos ja kun tähän sitten ilmeisesti on pakko mennä, pääseekö tästä ikinä sitten eroon, muuta kuin löytämällä työpaikan, joka kestäisi sen aikaa, että työssäoloehto täyttyy? Ollaanko sitä "naimisissa" sitten kuntouttavan työtoiminnan kanssa vaikka loppuikä...

220

8898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lsjhdfksdf
      • orja4ever

        Ei tietenkään ole pakko mut kieltäytymisestä tulee karenssia...


      • Anonyymi
        orja4ever kirjoitti:

        Ei tietenkään ole pakko mut kieltäytymisestä tulee karenssia...

        Mene ilmaidtöihin


    • TonniKuussaRiittää

      Suurella todennäköisyydellä pääseet kuntouttavaan työtoimintaan jos sinulla on sellaista työkokemusta, mistä kunta hyötyisi kun sen ei tarvitsisi maksaa työstäsi oikeata palkkaa. Esim. vanhusten ja vammaisten hoito voisivat olla sellaisia aloja, mitkä kuuntaa kiinnostavat. Ja ympäristön hoitohan on jo nyt pyhitetty kuntoutujille vaikka tuollaiset työt tulisi kunnassa tehdä oikealla palkalla. Tosin oikealla palkalla työllistäminen kunnassa on tehty halvaksi, kun pitkäaikaistyöttömälle ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa (erityispykälä työehtosopimuksessa) ja työaika on esim. ainoastaan 85% täydestä työajasta. Noin saadaan aikaiseksi n. 1000 e kuukausipalkka ja tuolla palkalla ei enää tukia saada.

    • JoudutORJAksi

      Palkkatyössä olevat poraa että joutuvat tekemään 40 tuntia viikossa.

      http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015060519810715_tb.shtml

      Työttömät joutuvat olemaan 8 tuntia päivässä, 40 tuntia viikossa, 172 tuntia kuukaudessa, 1840 tuntia vuodessa, vuosia ILMAISEKSI ORJAtyöpalvelussa!

      Miten muka PALKKAA saavalta se olisi liikaa vaadittu kun työttömät jotka ovat olleet 6kk / 12kk työttömänä joutuvat pakolliseen "kutouttavaan" orjatyöpalveluun josta EI saa palkkaa mutta silti joutuu painaan pitkää päivää!?

      Ihan normaaliahan on tehdä 40 tunnin työviikkoja!

      • 1952öö

        joooo, ja sitte vkl la-su vielä lisäksi...tosin niistä saa 44tunnin palkan....sen viikko 40 tunnin lisäksi....kyl'lelpaa.


      • Palkkatukilainen
        1952öö kirjoitti:

        joooo, ja sitte vkl la-su vielä lisäksi...tosin niistä saa 44tunnin palkan....sen viikko 40 tunnin lisäksi....kyl'lelpaa.

        Kyllä mä tiedön ihmisiä jotka on 3-4 tunti 1 tai 2 kertaa viikossa, jos nyt sattuvat menee paikalle.


      • HalvatunOrjuuttajat
        Palkkatukilainen kirjoitti:

        Kyllä mä tiedön ihmisiä jotka on 3-4 tunti 1 tai 2 kertaa viikossa, jos nyt sattuvat menee paikalle.

        Minimi on 4h pv. Ja se on oltava vähintäänkin. Ja jos ei mene paikalle, se on 0€ siltä päivältä, eli et saa yhtään mitään rahaa, jos et ole minimi 4h sovitut päivät. Ja joudut vain jatkamaan ja jatkamaan, halusit tai et. Itse tällä haluan päästä kuntouttavan työtoiminnan oravanpyörästä pois, missä "ylitsesi kävellään (henkisesti)", arvoasi alennetaan, sinua mitätöidään jne.

        Kehoitan vain kaikkia pitämään puolensa, olemaan suostumatta jos itse jokin tuntuu järjettömältä tai lapselliselta.

        Jos joudut vankilaan, pääset joskus vapaaksi. Jos joudut kuntouttavaan työtoimintaan, eivät tahdo laskea sinua, ilmaista orjaa vapaaksi. Edes ruokaa et saa ilmaiseksi, vaan joudut siitä maksamaan tai tuomaan ovat eväät. En ihmettele jos rikollinen elämä alkaa jotakuta houkuttelemaan, joku muuttaa ulkomaille, joku tekee harakirin jne.

        Eikö suomalaisten vieteri ole jo tarpeeksi kireällä? Koska suomalaiset ovat valmiita barrikadeille?


      • Kuntoutunut

        Itse olin 4 h päivässä yhtenä päivänä viikossa. Työtä sai tehdä jos halusi. Tärkeintä oli olla paikalla. Ilmaiset kahvit sai kaksi kertaa päivässä ja ilmaisen lounaan ruokalassa. Sen tekivät oikeat palkatut kokit. Romujen purkua. Tietokonejuttuja esim. videoiden tekoa ja kuvaamista. Biljardin peluuta. Sählyä. Puutöitä en tehnyt. Enkä siivonnut. Auton käytöstä työmatkoihin sai 0,22 centtiä/km tai ilmaiset matkat linja-autolla. Lumitöitä tekivät ne, jotka halusivat lähteä. Itse en vaivautunut. Joskus olin mukana ruokapalveluautoa ajamassa, mutta lopetin sen, kun asiakkaat alkoivat käydä hermoilleni. Omalle autolleni sain myös ilmaisen lämpöpistokkeen, ettei tarvinnut tehdä kylmäkäynnistyksiä talvella. Suurin osa asiakkaista oli joko kehitysvammaisia tai muuten vajaatyökykyisiä. Palkatussa henkilökunnassakin oli sosiaalitapauksia. Itse olin älyllisesti parempi kuin suurinosa henkilökuntaa, joten rauhassa sain olla. Sain itse valita milloin lopetan sen toiminnan. Lopetin sen, kun kevät alkoi. Syksyllä pitää sitten mennä uravalmennuskursille. Rauta- ja rakennustarvikefirmaan esittivät hakua, mutta koska en osaa tehdä niitä töitä, ei sitten pakotettukaan hakemaan paikkaa. Hallinnollista työtä dotelessa.


      • Kuntoutunut

        Sen verran lisään, että tukityössä olisin saanut käteen rahaa vähemmän kuin kuntouttavassa työtoiminnassa. Kun saat palkkaa, kela leikkaa tukia ja tai sovittelee niitä muuttuneisiin tuloihisi. Kun olet työtoiminnassa, tukiin ei puututa, vaikka saat 9€ työmarkkinatuen asumistuen toimeentulotuen kilometrikorvauksen ja ilmaiset ruuat ja kahvit. Palkatussa suhteessa joutuu maksamaan itse kulkemiset ja ruuat sekä tuet pienenee. Olisin ollut 4h 4 päivänä/vko, jos olisin tiennyt tuon käytännön.


      • Odottelenk
        Kuntoutunut kirjoitti:

        Sen verran lisään, että tukityössä olisin saanut käteen rahaa vähemmän kuin kuntouttavassa työtoiminnassa. Kun saat palkkaa, kela leikkaa tukia ja tai sovittelee niitä muuttuneisiin tuloihisi. Kun olet työtoiminnassa, tukiin ei puututa, vaikka saat 9€ työmarkkinatuen asumistuen toimeentulotuen kilometrikorvauksen ja ilmaiset ruuat ja kahvit. Palkatussa suhteessa joutuu maksamaan itse kulkemiset ja ruuat sekä tuet pienenee. Olisin ollut 4h 4 päivänä/vko, jos olisin tiennyt tuon käytännön.

        Minulla alkaa kohta 4 tun/ 4 päivää viikko.


      • ItsekinVanhaTyötön
        Kuntoutunut kirjoitti:

        Itse olin 4 h päivässä yhtenä päivänä viikossa. Työtä sai tehdä jos halusi. Tärkeintä oli olla paikalla. Ilmaiset kahvit sai kaksi kertaa päivässä ja ilmaisen lounaan ruokalassa. Sen tekivät oikeat palkatut kokit. Romujen purkua. Tietokonejuttuja esim. videoiden tekoa ja kuvaamista. Biljardin peluuta. Sählyä. Puutöitä en tehnyt. Enkä siivonnut. Auton käytöstä työmatkoihin sai 0,22 centtiä/km tai ilmaiset matkat linja-autolla. Lumitöitä tekivät ne, jotka halusivat lähteä. Itse en vaivautunut. Joskus olin mukana ruokapalveluautoa ajamassa, mutta lopetin sen, kun asiakkaat alkoivat käydä hermoilleni. Omalle autolleni sain myös ilmaisen lämpöpistokkeen, ettei tarvinnut tehdä kylmäkäynnistyksiä talvella. Suurin osa asiakkaista oli joko kehitysvammaisia tai muuten vajaatyökykyisiä. Palkatussa henkilökunnassakin oli sosiaalitapauksia. Itse olin älyllisesti parempi kuin suurinosa henkilökuntaa, joten rauhassa sain olla. Sain itse valita milloin lopetan sen toiminnan. Lopetin sen, kun kevät alkoi. Syksyllä pitää sitten mennä uravalmennuskursille. Rauta- ja rakennustarvikefirmaan esittivät hakua, mutta koska en osaa tehdä niitä töitä, ei sitten pakotettukaan hakemaan paikkaa. Hallinnollista työtä dotelessa.

        Ei kuulemma Helsingissä asiat noin hyvin ole. Poikani kävi 4 tunnin päiviä jossain kaupungin töissä työttömänä. Ruokaa ei saanut, koska päivä oli lyhyt. Muistaakseni edes kahvia ei saanut. Taukojakaan ei ollut. Hän oli roskia keräämässä eräässä keskustan puistossa.


      • loala
        Kuntoutunut kirjoitti:

        Itse olin 4 h päivässä yhtenä päivänä viikossa. Työtä sai tehdä jos halusi. Tärkeintä oli olla paikalla. Ilmaiset kahvit sai kaksi kertaa päivässä ja ilmaisen lounaan ruokalassa. Sen tekivät oikeat palkatut kokit. Romujen purkua. Tietokonejuttuja esim. videoiden tekoa ja kuvaamista. Biljardin peluuta. Sählyä. Puutöitä en tehnyt. Enkä siivonnut. Auton käytöstä työmatkoihin sai 0,22 centtiä/km tai ilmaiset matkat linja-autolla. Lumitöitä tekivät ne, jotka halusivat lähteä. Itse en vaivautunut. Joskus olin mukana ruokapalveluautoa ajamassa, mutta lopetin sen, kun asiakkaat alkoivat käydä hermoilleni. Omalle autolleni sain myös ilmaisen lämpöpistokkeen, ettei tarvinnut tehdä kylmäkäynnistyksiä talvella. Suurin osa asiakkaista oli joko kehitysvammaisia tai muuten vajaatyökykyisiä. Palkatussa henkilökunnassakin oli sosiaalitapauksia. Itse olin älyllisesti parempi kuin suurinosa henkilökuntaa, joten rauhassa sain olla. Sain itse valita milloin lopetan sen toiminnan. Lopetin sen, kun kevät alkoi. Syksyllä pitää sitten mennä uravalmennuskursille. Rauta- ja rakennustarvikefirmaan esittivät hakua, mutta koska en osaa tehdä niitä töitä, ei sitten pakotettukaan hakemaan paikkaa. Hallinnollista työtä dotelessa.

        kuntouttava työtoiminta on hyvää kuntoutusta persereikää miten paska haisee mulkun hierontapalvelut käyttöön imeskele pillua työvalmentaja ohjaa miten pillu ja mulkku pestää ehkäistää sukupuolitauteja esim. tippuria joka kirvelee arkoja eli pilluja mulkkuja työtön saa 9 euroa opastetetusta toiminnasata


      • Anonyymi
        HalvatunOrjuuttajat kirjoitti:

        Minimi on 4h pv. Ja se on oltava vähintäänkin. Ja jos ei mene paikalle, se on 0€ siltä päivältä, eli et saa yhtään mitään rahaa, jos et ole minimi 4h sovitut päivät. Ja joudut vain jatkamaan ja jatkamaan, halusit tai et. Itse tällä haluan päästä kuntouttavan työtoiminnan oravanpyörästä pois, missä "ylitsesi kävellään (henkisesti)", arvoasi alennetaan, sinua mitätöidään jne.

        Kehoitan vain kaikkia pitämään puolensa, olemaan suostumatta jos itse jokin tuntuu järjettömältä tai lapselliselta.

        Jos joudut vankilaan, pääset joskus vapaaksi. Jos joudut kuntouttavaan työtoimintaan, eivät tahdo laskea sinua, ilmaista orjaa vapaaksi. Edes ruokaa et saa ilmaiseksi, vaan joudut siitä maksamaan tai tuomaan ovat eväät. En ihmettele jos rikollinen elämä alkaa jotakuta houkuttelemaan, joku muuttaa ulkomaille, joku tekee harakirin jne.

        Eikö suomalaisten vieteri ole jo tarpeeksi kireällä? Koska suomalaiset ovat valmiita barrikadeille?

        ”Kun hallintokoneisto paisuu, se muodostaa yhteiskuntaluokan. Se ei enää palvele kansaa, eikä siihen pyrikään.Virkakoneisto elää omaa elämäänsä ja kansan on palveltava sitä”.


    • IkuisestiORJAna

      >Tuntuu vähän nöyryyttävältä mennä sitten jonnekin kuntouttavaan 9 eurolla. Mielestäni tämä vain alentaa ihmisen itsetuntoa eikä suinkaan nostata sitä. Ollaanko sitä "naimisissa" sitten kuntouttavan työtoiminnan kanssa vaikka loppuikä<

      Koittakaa nyt ymmärtää ettei ole mitään 9e/pv TÖITÄ.

      Se että joutuu ORJAksi on täysin ERI asia kun työ.

      EI se ole työtä vaan siinä työttömät siirretään SOSSUN asiakkaiksi.

      EI se 9 e/pv ole palkaa vaan SOSSUN TUKEE siitä että raahaatte perseenne orjatyöpajalle.

      On täysin eri asia saada oikeaa PALKKAA 485 - 700 e/kk, kuin olla sossun asiakkaana POISSA työmarkkinoilta!

      Työnantajille se että olet tehnyt oikeita töitä 700 eurolla on miljoona kertaa parempi kuin se että olet ollut sossun asiakkaana jopa vuosikymmeniä.

      Se on työntekijällekin parempi että saa edes sen 700 e/kk palkkaa kun siitä kertyy eläkettä ja muita etuuksia.

      Siitä että olet sossun orjana EI kerry yhtään mitään.

      Kun lopetat sen jossain vaiheessa olet edelleen pitkäaikaistyötön.

      Et edes pysty lopettamaan orjatyöpalvelua koska sitä maksimiaikaa 24 kuukautta KETJUTETAAN niin kauan kunnes kuolet tai muka löydät jostain oikean palkallisen työpaikan.

      • jklh

        Edes työssäloehto ei kerry pilipalikuntouttavuista työtoiminnoista tai vastaavista tukitoimenpiteistä. Useimmiten ne pahimmillaan vain heikentävät työnhakijan asemaa.
        TYÖstä maksetaan työntekijälle palkka jolla työntekijä pärjää.
        Työntekijä myy siis omaa työvoimaansa, osaamistaan ja vapaa-aikaansa palkan eli korvauksen edestä.


    • työtönn

      "Ja jos ja kun tähän sitten ilmeisesti on pakko mennä, pääseekö tästä ikinä sitten eroon, muuta kuin löytämällä työpaikan, joka kestäisi sen aikaa, että työssäoloehto täyttyy? "
      Ei ole pakko mennä jos on työkykyinen, näin sanoo STM: "Kuntien on järjestettävä kuntouttavaa työtoimintaa niille pitkään työttöminä olleille henkilöille, jotka saavat työmarkkinatukea tai toimeentulotukea ja jotka eivät työ- ja toimintakykynsä takia kykene osallistumaan TE-hallinnon ensisijaisiin palveluihin." http://stm.fi/kuntouttava-tyotoiminta

      Muulla tavoin painostaminen on selkeästi lainvastaista, josta voi nostaa virkailijat virkarikos syytteeseen.

      • työtönn

        Mutta työkokeiluun voivat painostaa ja uhata karenssilla ketä vaan, mutta siinäkin on omat rajoitteensa. Tosin silloin ei olla sossun kans tekemisissä vain te-toimiston.


      • gfkhghljhlj

        "..ja jotka eivät työ- ja toimintakykynsä takia kykene osallistumaan TE-hallinnon ensisijaisiin palveluihin."

        Millä perusteilla tuo päätetään?

        Riittääkö, että TE-keskuksen henkilökunta ei halua esittää puoltavaa päätöstä ensisijaisiin palveluihin?

        Voiko TE-keskuksen henkilökunta kyykyttää ärsyttävää työtöntä ja päättää, että älykäs ja täysin työkykyinen ihminen leimataan kykenettömäksi?

        Twingly ja blogihaku sanalla toimeentulotuki tuo esille blogin, josta löytyy työvoimatoimiston simputusta.


      • näin

        kirjoittakaa tietokoneellenne seuraava otsikko Virastot Suomimedia lukekaa


      • PääsiäisSaaret
        gfkhghljhlj kirjoitti:

        "..ja jotka eivät työ- ja toimintakykynsä takia kykene osallistumaan TE-hallinnon ensisijaisiin palveluihin."

        Millä perusteilla tuo päätetään?

        Riittääkö, että TE-keskuksen henkilökunta ei halua esittää puoltavaa päätöstä ensisijaisiin palveluihin?

        Voiko TE-keskuksen henkilökunta kyykyttää ärsyttävää työtöntä ja päättää, että älykäs ja täysin työkykyinen ihminen leimataan kykenettömäksi?

        Twingly ja blogihaku sanalla toimeentulotuki tuo esille blogin, josta löytyy työvoimatoimiston simputusta.

        Työkokeilu eli työharjoittelu ja kuntouttava työtoiminta ova täysin eri asioita. Työkokeiluissa on ihan ns normaaleja työttömiä, eli myös sellaisia jotka ei ole olleet työttömiä kuin muutaman kuukauden esimerkiksi. Työkokeilu/harjoittelu on myös jokapäiväistä ja 6 tuntia päivä ns oikeassa työpaikassa yhdistykset mukaanlukien.
        Kuntouttava on kerran tai pari kertaa viikossa 4 tuntia työttömien pajoilla tai myös yhdistyksissä ja riittää että menee vain paikan päälle.

        Kuntouttava työtoiminta määrätään esim sellaisille jotka olleet työttöminä vuosia ja saaneet työmarkkinatukea tai toimeentulotukea, työttömille jotka ovat olleet vuosia työttöminä vaikka eivät olisikaan saannet työmarkkinatukea, moniongelmaisille kuten esim alkoholistit yms, mielenterveys kuntoutujille yms.


    • Työkykyinen

      Luin stm:n sivuilta kuntouttavasta työtoiminnasta, että kuntien on järjestettävä kuntouttavaa työtoimintaa niille pitkään työttöminä olleille henkilöille, jotka saavat työmarkkinatukea tai toimeentulotukea JA jotka eivät työ- ja toimintakykynsä takia kykene osallistumaan TE-hallinnon ensisijaisiin palveluihin. Miten tätä pitäisi tulkita? Itse kyllä kykenisin suoraan työhön, mutta puhelimessa virkailija vain kovasti puhui kuntouttavasta työtoiminnasta, joten jäi sellainen tunne, että se nyt olisi ainut vaihtoehto.
      Mietin työkokeilua, olisikohan se "pienempi paha"? Onko teillä kellään kokemuksia, oletteko olleet työkokeilussa ja mitä on seurannut sen jälkeen?

      • työtönn

        TE-toimistoille on annettu määräys kuntien puolelta että pitää saada ihmisiä pois maksulistalta, siksi tuputtavat väen vängällä sitä kuntouttavaa. Ellei pidä puoliaan niin sinne nakki heilahtaa eikä sieltä sen jälkeen pääse pois muuten kuin ottamalla karenssi tai perustamalla yritys/työn saamalla jne..
        Tuo maksulista peruste on myös laiton, mutta kunnat rahapulassaan yrittävät väen vängällä välttää maksua millä keinoin tahansa myös laittomalla toiminnalla.


      • menevaan

        Onko tuo ikä sitten joku kriteeri, jolla joutuisit kuntouttavaan, jos olet siis ihan terve ja työkyinen? Nuorille taitaa lähinnä kait ne työkokeilupaikat mennä. Itse olen kuntouttavassa, koska en kremppojen takia kelpaa ja ikääkin on yli 50. Itse kyllä tykkään, että on jotain aktiviteettia, vaikka vaatihan se asian työstämistä, että et ole siellä työssä vaan vähän "outo tapaus". En myöskään halua olla sakkolistalla, eli ns. kunnan elätti.

        Sinulle kyllä suosittelen kaikkea mitä ehdotetaan, koska olet työkyinen. Voit päästä sitä kautta myös oikeisiin töihin, kun olet aktiivinen.


      • EIsossunORJAksi
        menevaan kirjoitti:

        Onko tuo ikä sitten joku kriteeri, jolla joutuisit kuntouttavaan, jos olet siis ihan terve ja työkyinen? Nuorille taitaa lähinnä kait ne työkokeilupaikat mennä. Itse olen kuntouttavassa, koska en kremppojen takia kelpaa ja ikääkin on yli 50. Itse kyllä tykkään, että on jotain aktiviteettia, vaikka vaatihan se asian työstämistä, että et ole siellä työssä vaan vähän "outo tapaus". En myöskään halua olla sakkolistalla, eli ns. kunnan elätti.

        Sinulle kyllä suosittelen kaikkea mitä ehdotetaan, koska olet työkyinen. Voit päästä sitä kautta myös oikeisiin töihin, kun olet aktiivinen.

        > "Kuntouttavan" orjatyöpalvelun jälkeen sen työttömän työllistäminen vasta vaikeaa onkin. Siellä CV:ssä kun lukee maininta kuntouttavasta niin sehän onkin sitten siinä. Työnantajat kun välttelevät viimeiseen asti näitä kuntoutettavia. Sehän jo nimenä antaa kuvan täysin työllistämiskelvottomasta ihmisrukasta jolla ei ole mitään kykyjä tehdä mitään kunnollista työtä. <

        Järjettömintä "kuntouttavassa" orjatyössä on se ettei se edes ole työtä vaan SOSSUn PAKKOPALVELU!

        Ei tietenkään CVhen kirjoteta että "olen saanut vastentahtoisesti sossupalveluita vuodesta 2015 vuoteen 2025".

        Sehän olis sama kun CVssä kertoisi oleensa pakkohoidossa mielisairaalassa?

        Koittakaa nyt ymmärtää ettei ole mitään 9e/pv TÖITÄ.

        Se että joutuu "kuntoutettavaksi" ORJAksi on täysin ERI asia kun työ.

        EI se ole työtä vaan siinä työttömät siirretään SOSSUN asiakkaiksi.

        EI se 9 e/pv ole palkaa vaan SOSSUN TUKEE siitä että raahaatte perseenne orjatyöpajalle.

        On täysin eri asia saada oikeaa PALKKAA 700 e/kk, kuin olla sossun asiakkaana POISSA työmarkkinoilta!

        Työnantajille se että olet tehnyt oikeita töitä 700 eurolla on miljoona kertaa parempi kuin se että olet ollut sossun asiakkaana jopa vuosikymmeniä.

        Se on työntekijällekin parempi että saa edes sen 700 e/kk palkkaa kun siitä kertyy eläkettä ja muita etuuksia.

        Siitä että olet sossun orjana EI kerry yhtään mitään.

        Kun lopetat sen jossain vaiheessa olet edelleen pitkäaikaistyötön.


      • menevaan
        EIsossunORJAksi kirjoitti:

        > "Kuntouttavan" orjatyöpalvelun jälkeen sen työttömän työllistäminen vasta vaikeaa onkin. Siellä CV:ssä kun lukee maininta kuntouttavasta niin sehän onkin sitten siinä. Työnantajat kun välttelevät viimeiseen asti näitä kuntoutettavia. Sehän jo nimenä antaa kuvan täysin työllistämiskelvottomasta ihmisrukasta jolla ei ole mitään kykyjä tehdä mitään kunnollista työtä. <

        Järjettömintä "kuntouttavassa" orjatyössä on se ettei se edes ole työtä vaan SOSSUn PAKKOPALVELU!

        Ei tietenkään CVhen kirjoteta että "olen saanut vastentahtoisesti sossupalveluita vuodesta 2015 vuoteen 2025".

        Sehän olis sama kun CVssä kertoisi oleensa pakkohoidossa mielisairaalassa?

        Koittakaa nyt ymmärtää ettei ole mitään 9e/pv TÖITÄ.

        Se että joutuu "kuntoutettavaksi" ORJAksi on täysin ERI asia kun työ.

        EI se ole työtä vaan siinä työttömät siirretään SOSSUN asiakkaiksi.

        EI se 9 e/pv ole palkaa vaan SOSSUN TUKEE siitä että raahaatte perseenne orjatyöpajalle.

        On täysin eri asia saada oikeaa PALKKAA 700 e/kk, kuin olla sossun asiakkaana POISSA työmarkkinoilta!

        Työnantajille se että olet tehnyt oikeita töitä 700 eurolla on miljoona kertaa parempi kuin se että olet ollut sossun asiakkaana jopa vuosikymmeniä.

        Se on työntekijällekin parempi että saa edes sen 700 e/kk palkkaa kun siitä kertyy eläkettä ja muita etuuksia.

        Siitä että olet sossun orjana EI kerry yhtään mitään.

        Kun lopetat sen jossain vaiheessa olet edelleen pitkäaikaistyötön.

        Uskon hyvin, että sinä et tee mitään, jos ei ole pakko. Itse olen vapaaehtoisesti mennyt kuntouttavaan, koska haluan tehdä jotain hyödyllistä yhteiskunnassa. En kestä jatkuvaa toimettomuutta.
        En tod.näk. tule koskaan työllistymään, niin pitäisikö minun hirttäytyä vai mitä? Sossun asiakas en ole.

        Eikös hallitusohjelmassa puhuttu osallistavasta sosiaaliturvasta, mikä tarkoittaa, että tulee systeemi, että työttömyysturvan päälle saisi vähän palkkaa. Itselleni kelpaisi myös se, mutta tuskin sinulle.


      • oikeu
        työtönn kirjoitti:

        TE-toimistoille on annettu määräys kuntien puolelta että pitää saada ihmisiä pois maksulistalta, siksi tuputtavat väen vängällä sitä kuntouttavaa. Ellei pidä puoliaan niin sinne nakki heilahtaa eikä sieltä sen jälkeen pääse pois muuten kuin ottamalla karenssi tai perustamalla yritys/työn saamalla jne..
        Tuo maksulista peruste on myös laiton, mutta kunnat rahapulassaan yrittävät väen vängällä välttää maksua millä keinoin tahansa myös laittomalla toiminnalla.

        Tehkää kantelu ,älkää suostuko kenenkään kyykytettäväksi.


      • omavalinta

        Työttömien hyväksikäyttöä se on eikä mitään muuta, jos uhataan karensilla vielä.


      • kiire
        menevaan kirjoitti:

        Uskon hyvin, että sinä et tee mitään, jos ei ole pakko. Itse olen vapaaehtoisesti mennyt kuntouttavaan, koska haluan tehdä jotain hyödyllistä yhteiskunnassa. En kestä jatkuvaa toimettomuutta.
        En tod.näk. tule koskaan työllistymään, niin pitäisikö minun hirttäytyä vai mitä? Sossun asiakas en ole.

        Eikös hallitusohjelmassa puhuttu osallistavasta sosiaaliturvasta, mikä tarkoittaa, että tulee systeemi, että työttömyysturvan päälle saisi vähän palkkaa. Itselleni kelpaisi myös se, mutta tuskin sinulle.

        Eikö sulla sitten ole kotona tarpeeksi tekemistä kaupassakäyntiä, ruuanlaittoa,siivoamista,pyykinpesemistä,neulomista,lukemista,askartelua,lenkkeiltyä,punttisalilla käyntiä,uimista,posliinimaalausta, korujen tekoa,kirjastossa käyntiä jne jne


      • Mitenkä
        menevaan kirjoitti:

        Onko tuo ikä sitten joku kriteeri, jolla joutuisit kuntouttavaan, jos olet siis ihan terve ja työkyinen? Nuorille taitaa lähinnä kait ne työkokeilupaikat mennä. Itse olen kuntouttavassa, koska en kremppojen takia kelpaa ja ikääkin on yli 50. Itse kyllä tykkään, että on jotain aktiviteettia, vaikka vaatihan se asian työstämistä, että et ole siellä työssä vaan vähän "outo tapaus". En myöskään halua olla sakkolistalla, eli ns. kunnan elätti.

        Sinulle kyllä suosittelen kaikkea mitä ehdotetaan, koska olet työkyinen. Voit päästä sitä kautta myös oikeisiin töihin, kun olet aktiivinen.

        Miten iästä voi kuntoutua, että sen jälkeen kykenisi osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Vaihdetaanko pienemmät numerot vai stailataanko.


      • 167-176
        Mitenkä kirjoitti:

        Miten iästä voi kuntoutua, että sen jälkeen kykenisi osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Vaihdetaanko pienemmät numerot vai stailataanko.

        Kannattaa ihan ääneen kysyä noilta virkanilkeiltä sitä mikä sellainen tauti minulla on joka paranee palkattomalla pakkotyöllä.


      • vaikeaa.työllistyminen
        menevaan kirjoitti:

        Uskon hyvin, että sinä et tee mitään, jos ei ole pakko. Itse olen vapaaehtoisesti mennyt kuntouttavaan, koska haluan tehdä jotain hyödyllistä yhteiskunnassa. En kestä jatkuvaa toimettomuutta.
        En tod.näk. tule koskaan työllistymään, niin pitäisikö minun hirttäytyä vai mitä? Sossun asiakas en ole.

        Eikös hallitusohjelmassa puhuttu osallistavasta sosiaaliturvasta, mikä tarkoittaa, että tulee systeemi, että työttömyysturvan päälle saisi vähän palkkaa. Itselleni kelpaisi myös se, mutta tuskin sinulle.

        Sinun tilanteesi on ymmärrettävää, koska olet osa-työkykyinen, mutta yritä sinäkin ymmärtää niitä yli 50 vuotiaita, jotka on ihan terveitä ja työkykyisiä mutta eivät saa niitä oikeita töitä ja siksi joutuvat jossain vaiheessa tuonne kuntouttavaan. Se kun ihan oikeasti sen jälkeen se työllistyminen on vieläkin vaikeampaa.

        Onko täällä niitä jotka ovat pääkaupunki alueelta. Täällähän töitä pitäisi olla mutta nuoremmat menee edelle. Mutta ei siinä kaikki kun työkkäristäkään ei anneta yhtään mitään. Mitään oman työkkärikurssejakaan ei ole tarjolla. Kurssitarjonta uudenmaan alueella on ylipäätään aivan surkea ollut jo vuosia. Mutta eipä saa niitä palkkatukipaikkojakaan. Odotetaanko tässä nyt ihan tietoisesti siellä työkkärissä sitä, että työmarkkinatukea tulee riittävästi täyteen että saadaan sinne kuntouttavaan. Vähän alkaa haiskahtamaan tää juttu.


      • kzshdfutghtughy
        oikeu kirjoitti:

        Tehkää kantelu ,älkää suostuko kenenkään kyykytettäväksi.

        Joku kaksi vuotta se on se aika, jona aikana voi tehdä kantelun aviin tai eduskunnan oikeusasiamiehelle, jos työtön ihminen TE- keskuksessa tulee kyykytetyksi. Nyt on vaan valitettavasti sellainen hallitus, joka on juurikin työttömien täysin työkykyisten ammattitaitoa ilmaistyövoimana käyttämään pyrkivien työnantajien iso kaveri. Ei työttömät huvikseen työttömyystukea hae ja saa. Se on tehty ylipäätään niin vaikeaksi tässä maassa saada mitään sosiaaliturvaa jos ei ole yksityisyrittäjä tai perheyrittäjä tai muuten rikas jos on työtön, että kyykytyksen kohteena on aivan varmasti jokainen muunlainen TE- keskuksien tavallinen asiakas, joka on henkensä pitimiksi työttömyysturvasta riippuvainen. On esimerkiksi röyhkeää ja erikoista, että vaikkapa rikkaiden yksityisyrittäjien työttömille kotirouvillekin maksetaan nykyisin työmarkkinatukea, eikä mitään kateutta rikkaita kohtaan, mutta jos vaikka jonkun työttömän aviopuolisolla on tilillään kaksi miljoonaa euroa ( teoreettinen esimerkki), niin mihin oikeasti sellaisten työttömät puolisot tarvitsevat kuukausittaista karkkirahaa työmarkkinatuki, shoppailuunko kenties? Etenkin kun samaiset saa myös täydet lapsiperhe-etuudet, joiden etuuksien eläketurvasta ja määristä myös lystin maksamiseen osallistuvat lapsettomat veronmaksajat voi vain haaveilla.



        Pahinta on, jos joutuu TE- keskuspelletyyppien kyykyttämäksi, vaikka on ollut täysin mallikansalainen ja edes hakenutkin työttömyysturvaa vain tilanteessa, jossa ilman sitä ja muuten kuolisi nälkään. Minulla on käsitys, että TE- keskusten palkolliset eivät tajua, että sillä työmarkkinatuen suuruisella summalla ihan oikeasti jotkut joutuvat elämään. Ja mitäs siinä tajuamaankaan, jos kuukausipalkka on edes 2000 euroa TE- keskustyövoimaviranomaisella ja jos sille itselleen tulis kenkää heti, kun ei edistäisi korruptiota eli työkykyisten työttömien laeissa väärinkohtelua. Naurun kirvoittava ainakin väite, että Suomessa ei olisi korruptiota. Tutkitaas vaan kaikki valtion virastot, että kuinka monta paikallisten merkkiyrittäjien isojen työllistäjien sukulaista on missäkin töissä ja puhutaan sitten.;) Tärkeintä tietysti saada julki nykypäivän orjatyövoimasta pitävät yksityisyrittäjät. Sitte kun on oikeudenmukaisempi hallitus, se onnistuu.


    • ias

      En mikään asiantuntija näissä ole, mutta olisiko sinun mahdollista päästä työllistämistuen avulla johonkin työpaikkaan. Eikös niistä kerry myös tuo työssäoloehto. Tosin taitaa monella kunnalla nuo työllistämisrahat olla jo loppu, vaikka ollaan vasta puolessa välissä vuotta. Toinen vaihtoehto voisi olla osa-aikatyö, joita voisi löytyä esim siivousalalta. Jos löytäisit työpaikan, josta tienaisit 300 €/kk, niin senhän saa tienata työmarkkinatuen päälle. Samalla et olisi ihan niin työvoimaviranomaisten armoilla. Tosin eipä noita osa-aikatöitäkään pääkaupunkiseudun ulkopuolella taida löytyä.

      • ByroB

        Eikö palkkatuen maksa työkkäri? Tosin nekin ovat rajalliset. Mainosten jako tai henklökohtainen avustaminen voi olla osa-aikatyömahdollisuus, jos kunto sallii. Ja kumijalkaakin tarvitaan. Kesäaikaan voi ehkä polkupyörälläkin jakaa mainoksia, tuskin talvella.
        Miten omaehtoinen opiskelu? Vastassa olisi sitten tuen haku työkkäristä eikä se ole aina helppoa.


    • SoininParahdus

      Nykyhallituksen aikana palkkatuki ajetaan alas ja kaikki vastaava työtoiminta tullaan toteuttamaan 9 euroa/pv tyyppisesti. Joten nyt kannattaa olla pitkäaikaistyötön, sillä siitä statuksesta ei sitten enää eroon pääsekään.

    • EntäJos

      Koskeeko nämä aktivoinnit, työtoiminnat jne myös sellaisia työnhakijoita, jotka ovat osa-aika- tai pätkätöissä ja saavat soviteltua?

      • Loimaa

        Joudunko minä, tai pääsenkö minä myös kuntouttavaan työhön, jään työttömäksi loppukesästä, täytän 62 syksyllä ja töitä olen tehnyt 42vuotta, en ole ikinä ollut työtön, joten kaikki on mulle ihan uutta.
        En kuulu mihinkään sak liittoon, siksi en pääse putkeen.


      • työtönn
        Loimaa kirjoitti:

        Joudunko minä, tai pääsenkö minä myös kuntouttavaan työhön, jään työttömäksi loppukesästä, täytän 62 syksyllä ja töitä olen tehnyt 42vuotta, en ole ikinä ollut työtön, joten kaikki on mulle ihan uutta.
        En kuulu mihinkään sak liittoon, siksi en pääse putkeen.

        Tuolla pääset niille nk. lisäpäiville joten et joudu mihinkään, oot eläkeikään asti anssilla.


      • Eiei
        työtönn kirjoitti:

        Tuolla pääset niille nk. lisäpäiville joten et joudu mihinkään, oot eläkeikään asti anssilla.

        Ei se mihinkään anssille pääse sehän sanoi, että ei kuulu liittoon.


      • niin_on

        Miksi ne sinua koskisivat, sinähän olet aktivoinut itse itsesi. Kai sinulla joskus on kuukausia, että Kela ei maksa sinulle mitään koska palkkaa tulee niin paljon? Maksetaanko sinusta Kelalle kunnan puolelta sakkoja, ei todennäköisesti.

        KUntouttavasta työtoiminnasta henkilö kysyi alussa. No, eikö nykyään ole ne kaikenlaiset aktivointikurssit, uravalmennukset, polkuja työelämään, tuetummin työhön, tutka jne. näiden kautta kunta välttää sakkoja Kelalle, eli kun aktivointitapaamisessa sovitaan, että menet jollekin kurssille, joka kestää ehkä kaksi kuukautta, osallistut siellä johonkin työhön tutustumiseen, jonka ajalta saat 9 e per päivä niin kuin koko kurssin, niin ehkä käy niinkin, että pääset sen jälkeen työkokeiluun ja sen jälkeen työhön tähän työhöntutustumispaikkaasi, joten homma hoituu siten. Työhöntutustumispaikan hommaat itse, eli voit itse vaikuttaa mihin menet, tai sitten se valmentaja saattaa jeesata johonkin yhdistyksen kirpputorille tai vastaavaan, jos ei muuta ole, tai sitten teet jotain muuta kuin tutustut työhön. Tosin en sitten tiedä, että jos olet oikeassa työpaikassa tutustumassa vaikkapa myyjän työhön, niin rupeaako työkkäri sen jälkeen tarjoamaan sulle myyjän paikkoja tai osoittamaan myyjäkoulutuksiin tai vastaavaa... Sillä eiväthän nämä kaikki tutustumispaikat johda työpaikkaan.


      • turvattu.tulevaisuus
        niin_on kirjoitti:

        Miksi ne sinua koskisivat, sinähän olet aktivoinut itse itsesi. Kai sinulla joskus on kuukausia, että Kela ei maksa sinulle mitään koska palkkaa tulee niin paljon? Maksetaanko sinusta Kelalle kunnan puolelta sakkoja, ei todennäköisesti.

        KUntouttavasta työtoiminnasta henkilö kysyi alussa. No, eikö nykyään ole ne kaikenlaiset aktivointikurssit, uravalmennukset, polkuja työelämään, tuetummin työhön, tutka jne. näiden kautta kunta välttää sakkoja Kelalle, eli kun aktivointitapaamisessa sovitaan, että menet jollekin kurssille, joka kestää ehkä kaksi kuukautta, osallistut siellä johonkin työhön tutustumiseen, jonka ajalta saat 9 e per päivä niin kuin koko kurssin, niin ehkä käy niinkin, että pääset sen jälkeen työkokeiluun ja sen jälkeen työhön tähän työhöntutustumispaikkaasi, joten homma hoituu siten. Työhöntutustumispaikan hommaat itse, eli voit itse vaikuttaa mihin menet, tai sitten se valmentaja saattaa jeesata johonkin yhdistyksen kirpputorille tai vastaavaan, jos ei muuta ole, tai sitten teet jotain muuta kuin tutustut työhön. Tosin en sitten tiedä, että jos olet oikeassa työpaikassa tutustumassa vaikkapa myyjän työhön, niin rupeaako työkkäri sen jälkeen tarjoamaan sulle myyjän paikkoja tai osoittamaan myyjäkoulutuksiin tai vastaavaa... Sillä eiväthän nämä kaikki tutustumispaikat johda työpaikkaan.

        Noi lukee siellä te-palvelujen sivuilla joo. Oikeasti niitä ei tarjota kuin alle 25 vuotiaille. Yli 50 vuotiaille ei tarjota yhtään mitään. Sitten vasta kun tulee ne kuntouttamiseen edellyttävät päivät täyteen sitten aletaan puhumaan siitä kuntouttavasta. Sitten voitkin jättää hyvästit sille normaalille palkkatyölle. Lisäksi varmaa on sekin, että jossain vaiheessa taas nostetaan sitä eläkeikääkin eli siellä sitten kituuttelet vuosia eteenpäin.


      • skfhugthyuhjyu
        niin_on kirjoitti:

        Miksi ne sinua koskisivat, sinähän olet aktivoinut itse itsesi. Kai sinulla joskus on kuukausia, että Kela ei maksa sinulle mitään koska palkkaa tulee niin paljon? Maksetaanko sinusta Kelalle kunnan puolelta sakkoja, ei todennäköisesti.

        KUntouttavasta työtoiminnasta henkilö kysyi alussa. No, eikö nykyään ole ne kaikenlaiset aktivointikurssit, uravalmennukset, polkuja työelämään, tuetummin työhön, tutka jne. näiden kautta kunta välttää sakkoja Kelalle, eli kun aktivointitapaamisessa sovitaan, että menet jollekin kurssille, joka kestää ehkä kaksi kuukautta, osallistut siellä johonkin työhön tutustumiseen, jonka ajalta saat 9 e per päivä niin kuin koko kurssin, niin ehkä käy niinkin, että pääset sen jälkeen työkokeiluun ja sen jälkeen työhön tähän työhöntutustumispaikkaasi, joten homma hoituu siten. Työhöntutustumispaikan hommaat itse, eli voit itse vaikuttaa mihin menet, tai sitten se valmentaja saattaa jeesata johonkin yhdistyksen kirpputorille tai vastaavaan, jos ei muuta ole, tai sitten teet jotain muuta kuin tutustut työhön. Tosin en sitten tiedä, että jos olet oikeassa työpaikassa tutustumassa vaikkapa myyjän työhön, niin rupeaako työkkäri sen jälkeen tarjoamaan sulle myyjän paikkoja tai osoittamaan myyjäkoulutuksiin tai vastaavaa... Sillä eiväthän nämä kaikki tutustumispaikat johda työpaikkaan.

        Ärsyttää kaikenlaiset "polkuja työelämään"- lässytykset niin kauan, kun TE- toimisto ESTÄÄ melkein täysmaisteria hyvin pitkälle lukenutta ainoastaan lopputyötä vailla olevaa tekemästä keskeneräistä tutkintoaan loppuun uhkauksella sosiaaliturvan menettämisestä, samalla aikaa kun asianomaisen kuitenkin pitää maksaa siihen maisterintutkintoon aikoinaan otettua opintolainaa takaisin valtiolle. Ärsyttää suoraansanoen vitusti maksaa yli tonni vuodessa takaisin opintolainaa valtiolle siitä, että ei saa opiskella tutkintoaan loppuun työmarkkinatuen menettämisen uhkauksilla osaamattomien virkailijoiden vuoksi. Tiedätkö sellaisista tilanteista, jos et tiedä, älä russuta ahkerille!? Lisäks haluatko kuulla siitä, että jäi ansiosidonnainen aikoinaan VAIN MUUTAMAN TYÖTUNNIN VAILLE., että siksi en liittoon kuuluvana edes hakenut ansiosidonnaista, koska itse olin niin urpo, että tein töitä työnantajalle, jonka firman politiikka oli sellaista, että siellä ei kukaan täyspäinen varmaan ilman tukia nauttimatta ( toisin kuin minä) olis ikinä tehnyt nelkyttunnin viikkotyömäärää. Saattaisin olla jopa ansiosidonnaiseen oikeutettu, mutta en ole viittinyut selvittää. Mulla ei muutenkaan ole kortistotyypiksi ollut mitään intoa, mutta minut pakotettiin korkeakouluopiskelijana sinne hakemaan työmarkkinatukea, enkä kestänyt enää siinä vaiheessa kun ne myönnetyt toimeentulotuen summat oli ihan mielivaltaisen alhaisia, vaikken ollut edes sossun vakkariasiakas..ite olin luullut, että valtio kiittäisi, jos ihminen EI MITÄÄN SOSIAALITUKEA SÄÄNNÖLLISTÄ HAE. Nyt turha urputtaa, jos saan elämäni tähän astisesti suurinta sosiaaliturvaa ja se summa on noin 700 euroa miinus verot ja asumiskustannukset ja lääkekulut, joista puuttuvaa summaa en hae sossusta! Elin kymmenen vuotta sukulaisteni rahoilla ja omilla sarunnaisilla pienillä työtuloilla ja opintolainoillani hakematta äärimmäisen käyhänä mitään sosiaaliturvaa, joten kyllä valtiollakin on jo aika osallistua minunkin sosiaaliturvaani, ettei mene vaaan niin, etttä mun veronmaksajasukulaiset maksaa mun elämiskustannukset valtiolle, vaikka valtiolla on velvollisuus maksaa kaikille kansalaisille sosiaaliturva.


      • Hornankattila
        Loimaa kirjoitti:

        Joudunko minä, tai pääsenkö minä myös kuntouttavaan työhön, jään työttömäksi loppukesästä, täytän 62 syksyllä ja töitä olen tehnyt 42vuotta, en ole ikinä ollut työtön, joten kaikki on mulle ihan uutta.
        En kuulu mihinkään sak liittoon, siksi en pääse putkeen.

        Totta kai sinä pääset 62-vuotiaana Minäkin olen samanikäinen suurinpiirtein ei mahdollisuutta työllistyä mutta sinne Kelpaa kyllä ihan varmaan saa tehdä niin paljon kun haluutte 9 euroa päivä ja matkakustannukset maksetaan 22 senttiä kilometri Jippii Kyllä sinä pääset


    • palkkaavai

      Tämä on se kehuttu saksan malli joka on saanut työttömyyden laskuun . Persutkin kehuivat . Suomessa mentiin oikein porukalla äänestämään persuja , Ruotsissa äänestettin demareita valtaan porvarihallituskokeilujen jälkeen.

      • Anonyymi

        Äänestäkää SML seuraavaksi.


    • Jooihmettelenasennetta

      Lähes vuosi kuntouttavassa eikä siinä ole yhtään mitään nöyryyttävää muuta kuin sosiaalista kanssakäymistä kohtalotovereiden kanssa. Tykkään aivan älyttömästi käydä siellä ja jutella saman henkisten ihmisten kanssa.

      Miksi työttömät pelkää sitä jumalattomasti, en ymmärrä? En ole varmaankaan ollut turhan ylpeä tässä maailmassa ja mitä ihmettä sillä voittaa, ei yhtään mitään. Kun laskeutuu sieltä norsunluu tornistaan niin maailma voi näyttää ihan erilaiselta ja helpottaa kaikki jännitys.

      Kannattako ottaa ennemmin karensseja menemättä sinne ja olettehan te aivan idiootteja jos pystyy töihin menemään niin miksi ei ei pystyisi kuntouttavaan menemään? Mitä eroa on työhön menemisellä sillä ihan samoja avuja tarvitaan kuntouttamiseen menemiselläkin.

      • loppuonfinito

        Kysymys on periaatteesta. Jos ikämittarissa on jo melkein 60v ja urahistoriaa on takana 40 vuotta, ei oikein hotsita joutua pompotettavaksi. Moni on ollut johtavassa asemassa tai vaikka yrittäjänä, ja tämä vastikkeellisen työttömyysturvan vaatimus on liikaa.
        En mene pajahommiin, en. Mieluummin muutan sitten vaikka ulkomaille tai yläkertaan.


      • loimaa
        loppuonfinito kirjoitti:

        Kysymys on periaatteesta. Jos ikämittarissa on jo melkein 60v ja urahistoriaa on takana 40 vuotta, ei oikein hotsita joutua pompotettavaksi. Moni on ollut johtavassa asemassa tai vaikka yrittäjänä, ja tämä vastikkeellisen työttömyysturvan vaatimus on liikaa.
        En mene pajahommiin, en. Mieluummin muutan sitten vaikka ulkomaille tai yläkertaan.

        Just, ei minua ainakaan oikeen huvittais mennä enään pompoteltavaksi täytän 62v syksyllä ja työttömäksi jään elokuussa, töitä ole tehnyt 42v.


      • kommarinunelma
        loppuonfinito kirjoitti:

        Kysymys on periaatteesta. Jos ikämittarissa on jo melkein 60v ja urahistoriaa on takana 40 vuotta, ei oikein hotsita joutua pompotettavaksi. Moni on ollut johtavassa asemassa tai vaikka yrittäjänä, ja tämä vastikkeellisen työttömyysturvan vaatimus on liikaa.
        En mene pajahommiin, en. Mieluummin muutan sitten vaikka ulkomaille tai yläkertaan.

        Niinpä, 100.000 suomalaista on jättäytynyt omatoimisesti ulkopuolelle systeemien. Eli et ihan poikkeus ole tässä kuvioissa.
        Yhteiskunnan, ammattiyhdistysten ja työnantajien pitäisi tehdä työnteko kannattavaksi. Nyt pyöritetään tätä demarien keksimää puolen miljoonan ilmaisen duunarin armeijaa kun ei saada systemeejä kuntoon.
        Veroraha ei kierrä. Eli eletään sitä vasemmistolaista unelmaa. Tähän päälle vielä julkisen ylturpee 600.000 ihmisen joukko.
        Yksityisen toimintaelellytykset tuhotaan vaatimilla liian kovia veroja elättämään tämä muu joukko.
        Sitten vielä pitäis saada lisää lukutaidottomia pakolaisia elätettäväksi ja vastata muiden maiden talouksista jne..

        Nykyinen hallitus ei tee kovin suuria liikkeitä korjatakseen tilanteen mutta edes jotain yrittävät. Silti tuntuu olevan kaiken maailman sekopäillä vielä virtaa itkeä että pyöritetään tätä vanhaa kuviota velkarahalla jonka tiedämme täysin varmaksi ettei se toimi enää.


      • tulo

        Työtön tarttee rahaa eikä mitään muuta. Rahaa, rahaa ja rahaa.


      • hjiuouik

        Tottakai menee mielellään kuntouttavaan ja saa sen verottoman 9 € päivässä sen liiton maksavan ansiosidonnaisen päälle joka ei enään iän puolesta lopu paitsi sitten kun on eläkkeellä .Kyllä varmasti pärjää 1200 €/kk vähintään.


    • wickedman

      Eikös ole näin että näistä 9e/kuntouttavista orjatöistä ei pääse pois kuin K:lla -
      Karenssi tai Kuolema ? Sopparia jatketaan se 3kk kerrallaan,jollei pirempään ja näin niin kauan kunnes pääset eläkkeelle.
      Toki jos pääset OIKEISIIN töihin tai menet 50 vuotisena opiskelemaan uutta ammattia tämä soppari purkautuu.Mutta pääsääntöisesti Karenssi tai Kuolema?

      • KuolemaPelastaaTaiEI

        "Kuntouttavaa" orjatyöpalvelua voi maksimissaan tehdä 2 vuotta, jonka jälkeen sitä ketjutetaan seuraavat 2 vuotta, jne.. kunnes kuolema korjaa.. tosin tuon uutisen mukaan ainakin Tampereen työkkäri orjuuttaa vielä pari vuotta kuoleman jälkeenkin ;)

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015061219849630_uu.shtml


      • fundeeraaja

        No jos kieltäytyy työkkärin ehdotuksista niin tulee rangaistus eli karenssia mutta voiko koko työmarkkinatuen menettää jos on tottelematon ja saa useampia karensseja. osaako joku sanoa ?


      • 01012017saakka
        fundeeraaja kirjoitti:

        No jos kieltäytyy työkkärin ehdotuksista niin tulee rangaistus eli karenssia mutta voiko koko työmarkkinatuen menettää jos on tottelematon ja saa useampia karensseja. osaako joku sanoa ?

        Kahdesta kieltäytymisestä tulee ikikarenssi.

        http://sakutimonen.com/2015/01/ikuisessa-karenssissa/

        piti olla viisi kuukautta töissä päästäkseen takaisin työmarkkinatuelle

        Työssäolovelvoite määrätään toistuvasta kieltäytymisestä. Jos työnhakija syyllistyy kuuden kuukauden sisällä toisen kerran työvoimapoliittisesti moitittavaan menettelyyn, niin hän pääsee takaisin työmarkkinatuelle oltuaan 12 viikkoa töissä tai työvoimapoliittisessa toimenpiteessä.

        ..on odotettavsissa armahdus 1.1.2017, jolloin he pääsevät takaisin työmarkkinatuelle.


      • fundeeraaja

        No kiitos vastauksesta, se valaisi asiaa.


      • kjuiui

        mulla on vielä 3kk sopimus jäljellä sitten eläkkeelle... arvaa odotanko


      • 87887

        Ei tuolla ole pakko olla kun max 3 kk. Voi olla vaikka 3 päivänä viikossa. Karenssia ei tule.


    • Teenäin

      Tuolla oli ohje miten toimia jos joutuu orjaksi. Tee hitaasti ja päin persettä. Aiheuta vahinkoa ja vedä turpaan.

    • ähvätti

      Älä ryhdy orjaksi. Hyväksyt orjuuden ja orjuutat samalla maanmiehiäsi. Mene mieluummin terveyskeskukseen ja sano, että selkäsi on kipeä, joka aamu. Täällä on kohta 5 000 000 orjaa, jollei toimita noita vastaan.

    • EntäJosEiMene

      Jos ei mene tapaamiseen, jossa on tarkoitus tehdä aktivointisuunnitelma ja joutua kuntouttavaan työtoimintaan, siitä tulee tietenkin karenssia jokin määrä, mutta toistuuko sama heti uudestaan, siis että taas olisi mentävä aktivoitumaan ja jos ei mene, karenssia jnejne? Millä perusteella aktivoitumaan joutuu; jos ei ole mitään muuta ns. ongelmaa paitsi työttömyys ja sekin johtuu vain siitä, ettei töitä ole, sekö tekee "kuntoutettavaksi"?

      • Faktaa

        Asiakkaan palvelutarve. Kuntouttava työtoiminta ei vastannut asiakkaan palvelutarpeisiin. 1 .1.2015 Jos asiakkaan palvelutarve työhallintopalvelut niin silloin ei pidä laittaa kuntouttavaan työtoimintaan. Kuntouttava työtoiminta ei ole tarkoitettu niille työttömille jotka kykenisivät osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Kuntouttava työtoiminta on kuntouttavaa toimintaa niinkuin nimikin jo sanoo. Työttömän henkilön työ ja toimintakyvyn parantaminen, niin että hän kykenisi osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin jotka ovat niitä ensisijaisia palveluja. Aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä kuntouttava työtoiminta tai erityislakien mukaisesti sellaisia sosiaali-tervveys ja kuntoutuspalveluja, jotka parantavat henkilön työ-toimintakykyä, jos työ-ja elinkeinotoimisto, kunta ja henkilö yhdessä arvioivat, että henkilö ei työ-ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön.


      • dufhrugthyuh

        Ei muuta sanottavaa tuohon, kuin että minun mielestäni työvoimatoimistojen "asiakkaiden palvelutarve", asiakkaiden näkökulmasta, on varmaan virkailijan toimesta virkailijan toimien osalta asiakkaille kirjallisesti työvoimatoimien lainmukaisuuden todistaminen ja asiakkaiden puolesta asiakkaiden edunvalvojina toimiminen; ei esimerkiksi kahvin juominen kahvihuoneessa tai muille merkonomitaustaisille rikkaiden perheiden kavereille tai kotiäititaustaisille pullasorsan näköisten rumien syntyneiden penikoiden naamojen esittely naapurin mairelle. Mitä "aktivointisuunnitelmiin" tulee, siihen sopisi sisältyä myös sellainen, että ilman maisterin tutkintoa ei kukaan määräile kenenkään akateemisen sosiaaliturvan määrää, eli akateemisilla työnhakijoilla pitäisi olla oikeus saada ainoastaan akateemisen työvoimavirkailijan palveluita ja vaikka putkiasentajalla toisen putkiasentajan. Itse jos olisin työvoimavirkailija, sellaisia töitä osoittaisin muille, joita itse pystyisin tekemään. Kerran aika kauan sitten kun olin sossun asiakas ja se sossumikälieammattikorkeakouluhyypiö joku minua alemmin koulutettu, niin kun sain sosiaaliturvaa nauttimatta toimeentulotukipäätöksen hädänalaisena alle 250 euroa ( en tiedä miks mulle maksettiin altle normien) ja senkin siitä ensimäisestä työttömän työmarkkinatuesta takaisin perittäväksi eli kahden kuukauden sosiaaliturvaksi jäi NOLLA euroa, ja sitten sitten laittoi mun saaneen "täyden toimeentulotuen"
        ( no well Kela tulkaa katomaan, saamamääräni oli nollat), niin kun kysyin siltä sosiaalitukipäätöksiä mulle tehneeltä, että "no pärjäisit sä itse tällä rahalla?" ( normaali kysymys), niin ämmän vastaus oli, että " no nyt ei olekaan kysymys minusta, vaan sinusta". Eli en halua sosiaalitoimistoihin epäempaattisia ihmisiä. Että jonkun nilkin mielipiteen vuoksi siksi että joku kukaan oli vaan jos koskaan joutuu hakemaan toimeentulotukea, ei saisi ihmistä kohdella ala-arvoisesti, en ymmärrä. Itse ajattelen kuvottavana niitä suurinta osaa, jotka valmistuu vaikka sosiaalityöntekijöiksi nyky- yliopistoista: ne on monet just sellasia, että no noiiiiiii on sellasia että pitäää auttaaaaaa, etttä niinku läskiperseitä ja keskiluokkaisia, useat vielä empatiaa täysin vailla. Mitäs kun on niin, että niillä ei olis palkkaa, jos ei olis niitä sosiaalitoimistojen asiakkaitakaan. Enkä tiedä yhtäkäään sosiaalityöntekijän koulutukseen päässyttä, joka ei olisi keskiluokkaisesta taustasta.


      • erertry
        dufhrugthyuh kirjoitti:

        Ei muuta sanottavaa tuohon, kuin että minun mielestäni työvoimatoimistojen "asiakkaiden palvelutarve", asiakkaiden näkökulmasta, on varmaan virkailijan toimesta virkailijan toimien osalta asiakkaille kirjallisesti työvoimatoimien lainmukaisuuden todistaminen ja asiakkaiden puolesta asiakkaiden edunvalvojina toimiminen; ei esimerkiksi kahvin juominen kahvihuoneessa tai muille merkonomitaustaisille rikkaiden perheiden kavereille tai kotiäititaustaisille pullasorsan näköisten rumien syntyneiden penikoiden naamojen esittely naapurin mairelle. Mitä "aktivointisuunnitelmiin" tulee, siihen sopisi sisältyä myös sellainen, että ilman maisterin tutkintoa ei kukaan määräile kenenkään akateemisen sosiaaliturvan määrää, eli akateemisilla työnhakijoilla pitäisi olla oikeus saada ainoastaan akateemisen työvoimavirkailijan palveluita ja vaikka putkiasentajalla toisen putkiasentajan. Itse jos olisin työvoimavirkailija, sellaisia töitä osoittaisin muille, joita itse pystyisin tekemään. Kerran aika kauan sitten kun olin sossun asiakas ja se sossumikälieammattikorkeakouluhyypiö joku minua alemmin koulutettu, niin kun sain sosiaaliturvaa nauttimatta toimeentulotukipäätöksen hädänalaisena alle 250 euroa ( en tiedä miks mulle maksettiin altle normien) ja senkin siitä ensimäisestä työttömän työmarkkinatuesta takaisin perittäväksi eli kahden kuukauden sosiaaliturvaksi jäi NOLLA euroa, ja sitten sitten laittoi mun saaneen "täyden toimeentulotuen"
        ( no well Kela tulkaa katomaan, saamamääräni oli nollat), niin kun kysyin siltä sosiaalitukipäätöksiä mulle tehneeltä, että "no pärjäisit sä itse tällä rahalla?" ( normaali kysymys), niin ämmän vastaus oli, että " no nyt ei olekaan kysymys minusta, vaan sinusta". Eli en halua sosiaalitoimistoihin epäempaattisia ihmisiä. Että jonkun nilkin mielipiteen vuoksi siksi että joku kukaan oli vaan jos koskaan joutuu hakemaan toimeentulotukea, ei saisi ihmistä kohdella ala-arvoisesti, en ymmärrä. Itse ajattelen kuvottavana niitä suurinta osaa, jotka valmistuu vaikka sosiaalityöntekijöiksi nyky- yliopistoista: ne on monet just sellasia, että no noiiiiiii on sellasia että pitäää auttaaaaaa, etttä niinku läskiperseitä ja keskiluokkaisia, useat vielä empatiaa täysin vailla. Mitäs kun on niin, että niillä ei olis palkkaa, jos ei olis niitä sosiaalitoimistojen asiakkaitakaan. Enkä tiedä yhtäkäään sosiaalityöntekijän koulutukseen päässyttä, joka ei olisi keskiluokkaisesta taustasta.

        "...kun kysyin siltä sosiaalitukipäätöksiä mulle tehneeltä, että "no pärjäisit sä itse tällä rahalla?" ( normaali kysymys), niin ämmän vastaus oli, että " no nyt ei olekaan kysymys minusta, vaan sinusta..."

        Huh huh. Ovatko he oikein ihmisiäkään? Diktatuuri pysyy pystyssä jokaisen yksilön avulla, joka tottelee sitä sokeasti, oman lyhytnäköisen taloudellisen etunsa takia tai muusta syystä. Pahuus voittaa, jos hyvät ihmiset seisovat tumput suorina tai jopa osallistuvat pahuuteen, eli muuttuvat itse pahoiksi.

        Suomi on psykopaattien ja hyvävelirinkien pomottama orjayhteiskunta.


    • Kaikkikoaktivoidaan

      Miksi sitten vähän työtunteja tekevä, mutta työsuhteessa oleva, laitetaan "kuntoutustapaamiseen", vaikka työssäolevalla voisi olettaa olevan työ- ja toimintakyvyn kunnossa? Eihän tuollaisessa tapauksessa luulisi olevan edellytyksiä edes pohtia mitään aktivointeja ja kuntoutuksia. Tarkalleen ottaenhan edes muutaman tunnin viikossa työtätekevä ei käsittääkseni edes ole työtön työnhakija, koska hänellä on jonkinlaista palkkatyötä.

      • 167-176

        Erittäin hyvä kysymys esitettäväksi tuossa "kuntoutustapaamisessa". Kysymys kannattaa esittää kirjallisena ja siihen pitää saada myös vastaus kirjallisena laki- ja asiaperusteluineen. Ei pidä tyytyä mihinkään epämääräiseen mutinaan ja ihmeellisiin kurkkuääniin joita virkanilkin suusta pääsee kun jää kiinni kansalaisen kyykyttämisestä.


      • ettämitähäh

        Jos tämä vähän työtunteja tekevä velvoitettaisiin kuntoutuspalveluihin, hänenkö olisi otettava loparit palkkatyöstään - vaikkakin vähäisestä sellaisesta, mutta eikö sen pitänyt olla hyvä asia että työttömät ottavat vastaan myös osa-aikaisia ja satunnaisia töitä - voidakseen mennä kuntouttaviin töihin 9e/pvä? Ja mitä hänen kohdallaan kuntoutettaisiin - työ-ja toimintakykyhän on ok jos töitä pystyy tekemään? Se taas ei ole työntekijän vika jos työnantajalla ei ole enempää tunteja tarjota. Ja vähemmän menojakin tuollainen työtön aiheuttaa, koska palkkatulo vähentää työttömyyskorvausta ja palkasta taas maksetaan veroa.

        Omituiselta kuulostaa. Vai olisiko sellainen mahdollista, että pelkästään se että on ollut työkkärissä työnhakijana tietyn ajan, aiheuttaa sen että katsotaan pitkäaikaistyöttömäksi ja kuntoutustarpeiseksi, vaikka tekisi töitä osapäiväisesti? Jos niin on, joutuvatko nykyään kaikki työttömät tietyn ajan jälkeen kuntoutustöihin, on tausta ja tilanne mikä tahansa?


      • EItyökykyisiäOrjaksi

        Ketään joka on TYÖKYKYINEN EI SAA LAITTAA "kuntouttavaan" ORJAtyöpalveluun!

        Jos joku sinne vapaaehtoisesti, kuin lammas teuraaksi, menee, niin se on ihan omaa syytään. Kuka käski olla tyhmä?

        Ottakaa selvää omista oikeuksistanne ja mitä laki asiasta sanoo. Ei kannata uskoa kaikkea paskaa mitä virkailijat jauhaa.


      • JärjetönSysteemi

        >Tarkalleen ottaenhan edes muutaman tunnin viikossa työtätekevä ei käsittääkseni edes ole työtön työnhakija, koska hänellä on jonkinlaista palkkatyötä<

        Olet oikeassa, jos tekee viikossa 4 tuntia tai enemmän on työssäoleva työnhakija.

        Te-toimiston täti sanoi: ”Ethän sinä ole edes työtön, sellainen ihminen joka tekee yli 4 tuntia viikossa töitä, ei ole työtön”.

        Eli silloin EI ole oikeutettu esim. PALKKATUKEEN eikä TYÖKOKEILUUN, mutta silti voi joutua "kuntouttavaan" ORJAtyöpalveluun!


      • 167-176
        JärjetönSysteemi kirjoitti:

        >Tarkalleen ottaenhan edes muutaman tunnin viikossa työtätekevä ei käsittääkseni edes ole työtön työnhakija, koska hänellä on jonkinlaista palkkatyötä<

        Olet oikeassa, jos tekee viikossa 4 tuntia tai enemmän on työssäoleva työnhakija.

        Te-toimiston täti sanoi: ”Ethän sinä ole edes työtön, sellainen ihminen joka tekee yli 4 tuntia viikossa töitä, ei ole työtön”.

        Eli silloin EI ole oikeutettu esim. PALKKATUKEEN eikä TYÖKOKEILUUN, mutta silti voi joutua "kuntouttavaan" ORJAtyöpalveluun!

        Lain ja sosiaali- ja terveysministeriön ohjeen mukaan ei voi joutua. Mutta jos on niin hölmö että ei osaa pitää puoliaan niin työkkärin virkanilkki voi päättää puolestasi että menet vapaaehtoisesti orjaksi.


      • ByrogratiaaPois
        167-176 kirjoitti:

        Lain ja sosiaali- ja terveysministeriön ohjeen mukaan ei voi joutua. Mutta jos on niin hölmö että ei osaa pitää puoliaan niin työkkärin virkanilkki voi päättää puolestasi että menet vapaaehtoisesti orjaksi.

        Pääministerimme lupasi juuri että:

        - Säädöksistä, jotka eniten haittaavat esimerkiksi kansalaisten arkea ja yrittäjyyttä, pyritään eroon.

        - Kansalaisia ja yritystoimintaa haittaavia alempiasteisia säädöksiä ryhdytään purkamaan.

        - Lupa- ja valitusprosesseja sujuvoitetaan.


      • Sekamelska

        Työvoimaneuvoja kirjoittaa aktivointisuunnitelmaan palkkatuettua työtä, kuntouttavaa työtoimintaa,työkokeilua 2015. Hah haa ei taida työvoimaneuvoja itsekkää tietää mitä kirjoittaa. Kummaa touhua.Miten näin kirjoitetaan.


      • työ
        EItyökykyisiäOrjaksi kirjoitti:

        Ketään joka on TYÖKYKYINEN EI SAA LAITTAA "kuntouttavaan" ORJAtyöpalveluun!

        Jos joku sinne vapaaehtoisesti, kuin lammas teuraaksi, menee, niin se on ihan omaa syytään. Kuka käski olla tyhmä?

        Ottakaa selvää omista oikeuksistanne ja mitä laki asiasta sanoo. Ei kannata uskoa kaikkea paskaa mitä virkailijat jauhaa.

        Just niin.


    • mjnrgwj

      Se on pakollista! Voi olla, että tulee PIITKÄ karenssi jos et mene. Toimeentulotukea voidaan leikata 20%! Tulee tosi kurjaa elämisestä. Miksi ne ei pistä sinua eläkkeelle, olethan kuitenkin yli 50? o.O

      • 167-176

        Turha uhitella. Kun kysyy virkailijalta mihin lakiin pakottaminen perustuu niin vastauksena on lähinnä änkytystä ja homma jää yleesä siihen.
        Kysymys kannattaa esittää kirjallisena ja siihen pitää saada myös vastaus kirjallisena laki- ja asiaperusteluineen. Ei pidä tyytyä mihinkään epämääräiseen mutinaan ja ihmeellisiin kurkkuääniin joita virkanilkin suusta pääsee kun jää kiinni kansalaisen kyykyttämisestä.
        Toimeenulotuen leikkaaminen karenssin yhteydessä on Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastaista joten sitä ei tule soveltaa ollenkaan.

        Oletusasetuksena on että virkanlkki toimii aina laittomasti kun se suinkin on mahdollista, tuo mahdolisuus niiltä pitää poistaa heti kättelyssä.


    • Mietteitävaan

      Mites on, jos on ollut yli 6 kk:n sairauslomalla ja saanut sairauspäivärahaa, katkaiseeko se työttömyyden, jos sairausloman aikana on kuitenkin työkkärin kirjoilla? Työvoimavirkailija väitti, että sairausloma ei katkaise työttömyyttä, vaan sairauslomapäivät lasketaan työttömyydeksi ja joutuu nopeammin allekirjoittamaan aktivointisuunnitelman? Eli jos on vaikka luunmurtumia työttömyysaikana ja olet 12 viikkoa ensin kipsissä ja sitten kainalosauvojen kanssa tai muun syyn takia pidemmällä sairauslomalla, niin työttömyysaikasi ei nollaudu vaan sairauslomasi lisätään työttömyysaikaan, jolta et saa työmarkkinatukea vaan sairauspäivärahaa? Jotenkin tämä ei tunnu loogiselta ja tuntuu, että virkailija ja kunnan sossun edustaja vedättää tosissaan työnhakijaa. Pitää ottaa laukkuun nauhuri seuraavaan tapaamiseen, jotta asiaa voi kysellä joltain oikeusoppineelta. Muuten, ei ole tehty selvitystä työvoimavirkailijoiden sidonnaisuuksista, esim. alueeni entinen työvoimatoimiston johtaja kuului rotarikerhoon, eli oli osa vapaamuurarilahkoa. Nehän päättävät käytännössä siellä lahkossa ihmisten työpaikoista ja musertamisesta esim. työttömyyden tai oman pienyrityksen alasajokeinojen avulla.

    • Työtöntyötöntyötön

      Työvoimatoimistossa aktivointisuunnitelman allekirjoitustapahtuma on seuraava: paikkakunnan sosiaalitoimen edustaja ja työvoimaneuvoja tulevat sovittuna päivänä paikalle, samoin työnhakija. Sosiaalitoimen edustaja pyytää allekirjoittamaan suostumuksen, jossa sosiaalitoimi voi tutkia asiakkaan terveystiedot, samoin mahdolliset muutkin tiedot. Se on pakko allekirjoittaa. Työvoimavirkailija monistaa koneeltaan aktivointisuunnitelman kolmena kappaleena, jonka allekirjoittaa työvoimavirkailija ja työtön. Sosiaalitoimen edustaja ei sitä allekirjoita, vaan kiikuttaa sen sosiaalitoimen johtavalle sosiaalivirkailijalle allekirjoitettavaksi. Työnhakija ei saa papereista tilaisuudessa mitään kopiota, vaan yleisluontoisen monisteen laista, johon tämä toimenpide perustuu. Myöhemmin tulee postitse johtavan sosiaalivirkailijan allekirjoittamana kopio tästä sopimuksesta (jos tulee, se vain suullisesti luvattiin). Työnhakija ei enää muista lähdettyään paperin sisältöä tarkasti, kun ei ole kopiota. Sen jälkeen tuli kehoitus mennä työkykytarkastukseen oman paikkakunnan terveyskeskuksen mielenterveystoimistoon ennen kuntouttavan työtoiminnan laajuuden määrittämistä. Sieltä tuleva lausunto määrittää, sopiiko edes kuntouttavaan työtoimintaan, vaan pitäisikö työnhakija siirtää lääkärin arvioitavaksi mahdollista kuntoutusrahaa varten, joka maksetaan määräajan ennen työkyvyttömyyseläkettä, jos sairauspäiväraha-aika (300 pv) on mennyt umpeen. Että tämmöinen putki on pitkäaikaissairaan mutta ei työkyvyttömyyseläkkeelle kelpuutetun yli 55 vuotiaan työttömän kohtelu, olipa koulutus ja työkokemus mikä tahansa. Ne nollautuvat täysin paperin allekirjoittamisen jälkeen ja olet enää vain objekti, jota pallotellaan. Onneksi Suomessa ei sentään aleta viedä velkavankeuteen yli 300 (500) päivää työmarkkinatukea saavia kunnassa, joilla on itsemääräämisoikeus, kuten esim. Israelissa työtön tai sosiaalitoimen asiakas voi joutua. Sieltä pääsee, kun on ollut määrätyn ajan istumassa ja tehnyt pientä työpalvelua velkavankeudessa. Suomen sosiaaliturva on vielä kohtalainen, mutta mitä se lienee 10 vuoden kuluttua? Kuulemma kunta joutuu pitkäaikaistyöttömistä maksamaan 50-75% työmarkkinatuesta sakkoja Kelalle. Eli valtio lainsäätäjineen ovat vastuussa näiden yhteiskunnan vähäosaisimpien ja heidän kotikuntansa kyykyttämisestä ja eriarvoisuuden lisäämisestä. Nämä tukiviidakot pitäisi purkaa ja kaikille, joilla ei ole työtä, olivatpahan he eläkeläisiä, sairaita, vammaisia, työttömiä tai pakolaisia, pitäisi antaa samansuuruinen kansalaispalkka, esim. 900 euroa, josta menee se 20% vero. Meneehän sekin raha pääasiassa vuokriin, ruokiin ja vaatteisiin eli silläkin rahalla työllistetään lähiyrittäjiä ja sillä kansalaispalkalla olisi siten työllistävä vaikutus välillisesti. Tulevaisuudessa pitäisi riittää että kansalaispalkkaa saava tekee enintään 10 tuntia viikossa aktivoivaa työtä tai osallistuu talkootoimintaan esim. osuuskuntien ja yhdistysten kautta ja siitäkin saisi sen 300 euroa pitää verottomana kuukaudessa menettämättä asumis- ja kansalaispalkkatukeaan. Näin yhteiskunnassa tulisi paljon säästöjä, kun byrokratiaa purkautuisi. Ei olisi enää ansiosidonnaisia työttömyyskorvauksiakaan eikä suuria eläkkeitä, vaan kaikilla olisi sama kansalaispalkka henkilöön katsomatta, jos ei ole työelämässä enää. Edes kansanedustajat ja presidentit sekä suurjohtajat saisi suureläkkeitä, vaan kaikilla heilläkin olisi kansalaispalkka työn jälkeen. Olisi oma asia, jos pystyy työssä ollessaan säästämään yksityistä eläkettä vanhuutta varten.

      • 57776767

        Kieltäytyminen ja keskeyttäminen

        Kuntouttavan työtoiminnan lain soveltamisalan piiriin kuuluva asiakas menettää oikeutensa työmarkkinatukeen tai työttömyyspäivärahaan, jos hän perusteetta kieltäytyy kuntouttavasta työtoiminnasta. Samalla perusteella voidaan laskea asiakkaan toimeentulotukea.

        Kieltäytymisenä tai keskeyttämisenä pidetään myös tilanteita, joissa asiakas osallistumispäivänä jättää saapumatta tai ei suorita sovittuja tehtäviä. Lisäksi kieltäytymisenä tai keskeyttämisenä pidetään tilannetta, jossa kunnan tai muun työtoiminnan järjestäjän ei voida kohtuudella edellyttää järjestävän sellaista toimintaa kuin aktivointisuunnitelmassa kuvataan.

        Sairaudesta johtuvaa poissaoloa tai vastaavaa ei pidetä kuntouttavan työtoiminnan keskeyttämisenä.

        http://kettu.sosiaaliportti.fi/web/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/toimeentuloturva/poissaolot-kieltaytyminen-ja-keskeyttaminen.html


      • Käsikirjat

      • kdfhubugbhuyh

        En jaksanut lukea kuin osan tuosta ja kuulostaa kyllä niin uskomattomalta ihmisarvon loukkaamiselta, että siksikään en pysty lukemaan ( onneksi tää on nimetön foorumi, että voi ajatella vaan vaikka trollaukseksi, tai jotakin), mutta jos se osa mitä luin on totta, luultavasti johtava sosiaalityöntekijä on tehnyt päätöksensä sillä perusteella, että toimenpiteiden kohteena ollut työtön on määritelty vähän tuottavaksi yksilöksi kunnalle.:/ Nykyinen politiikka on ihmiarvon vastaista. Jos ihan kylmän viileästi ajattelisi sellaisten ihmisten logiikkaa, voisi ajatella vaikkapa, että voi hyvin olettaa, että mitkään kunnat eivät halua köyhiä ihmisiä, ok. no ne kunnat eivät köyhistään eroonkaan pääse, joten sitten he haluavat "toimenpiteitä", josssa siis ikäänkuin nekin jotka eivät tuota juuri kyseisille kunnille jossakin tietyllä segemntillä, toisivat sen kunnan kassaan jotakin. Sitten ja sitä kautta erilaiset "toimenpiteet" tuovat niiden kuntien kassaan jotakin: vaikka joku naapurin reiskamäntti jolla on konsulttialan koulutus amiksen putkimieslinjan lisäksi ja rikas tausta ja apukoulun kouluhäirikön koulutodistus, niin Pyhäöhvelön kunnan johtava sosiaalityöntekijä joka on kyseisen konsultti-reiskan lähisukulainen, ajattelee, että no Reiska siitä saa lisää yritystoimintaansa potkua jos niinku työttömii sen kursseil ja niinkun meil tilastot kaunistuu, ettei iteltä mee työpaikka... Kiinnostais tietää, että onko kuntien johtavilla sosiaalityöntekijöillä 2010-luvun Suomessa oikeus määrätä alennettu toimeentulotuki yksittäisille ihmisille - kyllä muuten on, Suomessa, KOSKA ne todelliset päätökset tekee sosionomipellet tai opiskelijat (harvoin sosiaalityöntekijän koulutuksen omaavat), mistä syystä - kätevästi ei - johtavaa korkkarimaakaria bisneskavereineen voikaan syyttää yhtään mistään vääristä laintulkinnoista ja kato vaan harjottelijoita yhyy, me täällä mitään olla väärin tehty vaikka joku köyhä kuolis väärän toimeentulotukipäätöksen vuoksi! Laki on laki siksi, että sitä noudatetaan, eikä siksi, että kunnat voisivat säästää tulkitsemalla lakeja, mitä tulee vaikka työttömien työllistämispolitiikkaan. MITKÄ paksukallot ei sitä tajua tai halua tajuta tässä maassa, sitä en tiedä.


        Minä itse olen taustasta, että voisin olla erittäinkin menestynyt, ei mun tarttis kirjoitella työttömyyspolitiikasta. Mutta kun vaan en ole sitä mieltä, että esimerkiksi korkeakoulutetun työttömän pitäisi alkaa luoda verkostoja, olla minkäänlaisten sosiaalisten medioiden anteeks.. huomionetsijä työnsaamisen vuoksi tai mitään sellaista, vaan kiitos vakituinen virka ja kuukausipalkalla vähintään 3000 euroa, tulen mielelläni töihin jos työ on eettistä ja moraaliani älyäni vastaavaa, se ei haittaa vaikka päivittäinen työaika olis viistoista tuntia, jos työ on eettistä ja älyllisesti mielenkiintoista, mutta alin palkka täysaikaisesta työstä toki 3000 euroa kuussa ja vakituisella viralla. Esimerkiks sosiaalijohtajan työ sopis mulle, mulla on korkeampi koulutuskin kuin useilla niistä.


      • LaitontaMenoa

        Korjaus:

        "Sosiaalitoimen edustaja pyytää allekirjoittamaan suostumuksen, jossa sosiaalitoimi voi tutkia asiakkaan terveystiedot, samoin mahdolliset muutkin tiedot. Se on pakko allekirjoittaa."

        Tuota paperia ei todellakaan ole pakko allekirjoittaa, koska se rikkoo lakia. Kenenkään ei ole pakko antaa lupaa tarkastella terveystietojaan muiden toimesta. Minulle on todettu, että se rikkoo lakia, koska jokaisen terveystiedot ovat salaisia. Niitä ei pidä luovuttaa muille. KT-toiminnassa voi olla muutenkin. Jos ei voi, se on hyvin ihmeellistä ja osoittaa TE-toimiston puolelta yhteistyökyvyttömyyttä.


    • 12vtyötön

      TYP:n (TE-toimisto) asiakkuus on toistaiseksi vapaaehtoista. TYP:stä pääsee eroon ilmoittamalla kirjallisesti ettei enää tarvitse Työvoima palvelukeskuksen palveluita. Suostumuksen peruminen ei johda karenssiin.Esim:

      Suostumuksen peruminen
      En katso tässä vaiheessa tarvitsevani _ _ _ _ Työvoiman palvelukeskuksen palveluita. Perun antamani suostumuksen TYP:n palveluihin.
      paikka/päivämäärä
      allekirjoitus nimenselvennys

      • laitmuuttuvat

        Ei ole enää vapaaehtoista 1.1.2016 jälkeen kaikki pakollista jos ei halua karenssia.


    • Kelapummi

      Eihän kuntouttavaa työtoimintaa edes saa järjestää kuin 4 pvnä/vk ja 6h/pv. Kunta vapautuu työmarkkinatuen maksuvelvoitteista, kun työtön on vähintään 4h/1 pv/vk työtoiminnassa. Itse olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa useita kertoja. Minä sain enemmän rahaa käteeni työtoiminnassa, kuin palkkatukityöpaikassa. Palkkatuetussa työssä minulla ei ollut muita tukia kuin asumistuki ja sitäkin soviteltiin. Km-korvauksia en saanut ja ruuat ja juomat maksoin itse. Kuntouttavassa työtoiminnassa olevalta ei leikata eikä poisteta mitään aikaisempia tukia ja lisäksi saa km-korvauksen työmatkoista sekä ruuan ja 2 kahvit päivässä ilmaiseksi. Nyt aloitan taas kuntouttavan jakson yli 3 vuoden työttömänä olon jälkeen. Ilmeisesti aikaisemmin mainitsemistani syistä johtuen, nyt minulle tehtiin vain 6h/pv ja 1pv/vk sopimus eli 3 kuukauden aikana käyn työllisyyden hoitoyksikössä vain 12 päivänä. Saan sentään ilmaiset kahvit ja ruuan sekä siltä päivältä km-korvauksen. Ei minulla ole kyllä kovin vaativia töitä ollut kuntouttavassa. Tietokonetta olen naputellut ja videoita editoinut. Nuorison kanssa pelaillut sählyä ja biljardia. Käynyt kuntosalilla. Kukaan ei ole käskyttänyt. Muutama yritysvierailu on ollut.

      • YLI2000tuntiaORJAna

        Vaikka minimi orjuutus aika on 4 tuntia, niin aivan hyvin voi orjuutajan niin halutessa pitää orjaa tyopalvelussa jopa 8 tuntia päivässä.

        Tottakai orjaa kannataa hyödyttää maksimaalisesti, koska se saa sen saman 9e/pv kulukorvausta oli se sitten sen 4 tuntia tai puole enemmän eli kokonaiset 8 tuntia.

        Suuri yleisö jolla ei ole hajuakaan, kuvittelee että "kuntouttavassa" orjatyöpalvelussa on kyse jostain kivasta yhteisestä puuhailusta.

        Vaikka totuus on että usein se on jopa kovempaa työtä kuin oikeilla työntekijöillä.

        Esim. kuntien palkatuilla siivojilla on helpommat ja lyhyemmät työpäivät, kun taas "kuntoutettavilla" orjilla teetetään yli pitkää työpäivää, jopa 8 tuntia joka päivä!

        Orjille kun ei tarvitse maksaa ylityökorvauksia, eikä itseasiassa edes palkkaa!

        Orjat tekevät 8 h/pv, 40 h/vk, 172 h/kk ja YLI 2000 tuntia vuodessa, vuosi kausia ILMAN PALKKAA!


      • utelias.tiedustelija
        YLI2000tuntiaORJAna kirjoitti:

        Vaikka minimi orjuutus aika on 4 tuntia, niin aivan hyvin voi orjuutajan niin halutessa pitää orjaa tyopalvelussa jopa 8 tuntia päivässä.

        Tottakai orjaa kannataa hyödyttää maksimaalisesti, koska se saa sen saman 9e/pv kulukorvausta oli se sitten sen 4 tuntia tai puole enemmän eli kokonaiset 8 tuntia.

        Suuri yleisö jolla ei ole hajuakaan, kuvittelee että "kuntouttavassa" orjatyöpalvelussa on kyse jostain kivasta yhteisestä puuhailusta.

        Vaikka totuus on että usein se on jopa kovempaa työtä kuin oikeilla työntekijöillä.

        Esim. kuntien palkatuilla siivojilla on helpommat ja lyhyemmät työpäivät, kun taas "kuntoutettavilla" orjilla teetetään yli pitkää työpäivää, jopa 8 tuntia joka päivä!

        Orjille kun ei tarvitse maksaa ylityökorvauksia, eikä itseasiassa edes palkkaa!

        Orjat tekevät 8 h/pv, 40 h/vk, 172 h/kk ja YLI 2000 tuntia vuodessa, vuosi kausia ILMAN PALKKAA!

        Onkohan se vielä niin, että jos et tee vähintään yhtä kiivaaseen tahtiin töitä kuin ne palkalliset työntekijät (vaikkapa esim. kunnalla) niin karenssia rapisee sille kuntoutettavalle. Onko kellään kokemusta? Eli jos ihan suoraan sanot, ettei tee töitä kuten palkalliset vastaavaa työtä tekevät niin tehdään samoin tein selvityspyyntö ja karenssi seuraa.

        Pelkäänpä että itsette tuo kuntouttava tulee eteen jos ei töitä ala löytyä. Jo 3 v työttömyyttä takana eikä töitä saa millään. Todennäköisesti ikä esteenä. Ihan terve kyllä olen ja todellakin töihin haluaisin. Suunta vaan tuntuu olevan selvä.


    • VedänKossuaNYT

      Voinko sanoa etten suostu kuin 4h kuntouttavaan toimintaan kerran viikossa? Mitäs jos en kertakaikkiaan siellä suostu tekemään tuota minimiä enempää? kristus kun nyt ongelman pukkas kun sinne mua ollaan pian työntämäs :( Tietysti jos tekis sen 4h 5xviikossa niin sais sentään viikolta 45e verotonta tuloa ja työmarkkinatuen? Riippuu nyt tietysti mitä ne siellä mulle keksii puuhattavaksi?

      • TeitäKusetetaan

        Tottakai voit sanoa mutta siitä seuraa tod.näköisesti karenssia.

        Joku oli saatu huijattua suostumaan "kuntouttavaan" orjatyöpalveluun valehtelemalla että orjuutus tapahtuisi ihan lähellä kotia ja olisi oikeen mukavaa puuhastelua.

        Heti kun suostumus oli saatu, orjatyöpaikka muuttuikin tuntien bussimatkan päähän, eikä todellakaan ollut kivaa puuhastelua vaan rankkaa täyspäiväisä duunia ilman palkkaa.

        Törkeintä oli että siitä kieltäytymisestä seurasi karenssia.

        Älkää olko hyväuskoisia kusetettavia hölmöjä!


    • PohdintaaPaljon

      Onko minulla nyt ensin työkkäriin meno ja siellä sitten allekirjoitan jonkin sopimuksen vaiko ohjaako työkkäri minut typ tiloihin ja siellä vasta on se ratkaisu ja allekirjoitus? Miten pitkään olette typissä olleet ja mikä on lyhin aika siellä kun voi palata te keskuksen leipiin?

    • vaivasenluupilasikenkäni

      Minua ainakin yritettiin ängetä moiseen...kaikista parasta oli että juuri muutamaa päivää ennen työllistin itseni osa-aikaisesti. Sain siis duunin. Sen jälkeen tuli nopiaasti kutsu tähän kunta-infoon. Lisäksi olin hakenut koulutukseen. Nostin infossa metelin että miten hemmetissä tarvitsen tällaisia tukitoimia koska olen itse tässä puskenut itseäni takaisin työmarkkinoille, ei ole aatoksissa lopettaa töitä jonkun työpajan takia tms. Esitin voimassa olevan työsopimuksen ym. härpättimet. Ymmärsivät kyllä yskän ja sanoivat että TE-toimistossa ei ehkä oltu ajantasalla. Mutta kyllä oltiin. Sinne olin juuri ilmoittanut pikku duunistani. Mutta sain tietty työmarkkinatukea edelleen että heidän pillin mukaan olisi pitänyt hyppiä.

      Jäi paskamaku suuhun tästä episodista. Tuli olo että työmarkkinoille pääsyäni yritettiin sabotoida. Onneksi kunnan porukka oli kuitenkin ajan tasalla. Sanoivat heipat ja että kun jään ihan-kokonaan työttömäksi niin soittelisin sitten ja katsottaisiin uudestaan.

      Nyt olen täystyöllistetty ja voin vain kittää sitä että olen jaksanut painaa myös pikku duuneja. Levempään leipään on helpompi päästä kun on valmiiksi jo jossain duunissa.

    • shfurghtuhyuhu

      Ei ole. Kuntouttavasta työtoiminnasta on jokaisella työttömällä juridinen oikeus kieltäytyä, jos ei ole virallista perustetta asioista päättävillä viranhaltijoilla esittää mustaa valkoisella, että työtön henkilö ei olisi kykenevä toimimaan normaaleilla työmarkkinoilla ja ihan tavallisilla palkoilla. Ja sellaisia perusteita harvemmin on, tuskin koskaan... Työttömän työnhakijan työttömyyden esimerkiksi kesto ei ole juridinen peruste Suomen laissa määrätä työvoimatoimistossa olevaa työtöntä työnhakijaa alemman palkkatason työmarkkinoille, esimerkiksi esittämällä sanktioita tai uhkausukaaseja henkilön sosiaaliturvaan, jos henkilö kieltäytyy tekemästä sosiaaliturvaansa vastaan alipalkattua muutaman euron työtä. Myöskin virallinen työnhakijan suostumus virkailijoilla tulee olla, että työtön henkilö itse haluaa toimia "kuntottavassa työtoiminnassa" ja se työnhakijan "virallinen suostumus" ei tarkoita esimerkiksi työvoimatoimistojen usein työnhakijoille pilipalityönhakuvalmennuskursseilla esittämiä rasti ruutuun- lappuja, jossa on muka hyväntahtoisesti kyselty, että olisitko innostunut työkokeilusta, jos mahdollisuus tulee. Ainakin korkeasti koulutettujen kannattaa kieltäytyä, ettei käy tilannetta, että kohta huomaisi tekevänsä samaa työtä ilmaiseksi, mistä toinen saman koulutustason naapurikaverityöntekijä saa monen tonnin kuukausipalkkaa...kuullut niistä ihmisarvoa alentavista riistostooreista riittävän paljon.


      Luulis, että jos kuntouttavaan työtoimintaan määrätään, niin sitten pitää olla joku peruste osoittaa, että millä tavalla ihmistä pitää kuntouttaa, että millä tavalla juuri joku tietty työ olisi juuri kulloisillekin yksilöille "kuntouttavaa" ja heidän työmarkkina- asemaansa todistetusti parantavaa sitä kuntoutettavaa hyödyttävää. Kuulemani mukaan kukaan sellaisen kuntoutuksen uhri ei itse ole hyötynyt kuntoutuksestaan yhtään mitään. Yhtä köyhiä ovat kuntoutuksensa pääättyessäkin ja uusi kuntoutettava sisään kun edellinen ulos, yöks. Lisäksi varmaan "kuntouttavan työtoiminnan" jos kerran palkka on = yhteiskunnan minimisosiaaliturva, pitää olla hyvin vähäisesti vaativaa eikä missään määrin rasittavaa, ehkä jotakin kahvin keittoa tai sellaista, mutta ei oikeasti työtä, jos kerran ei työntekijä palkkaakaan saa. Itse jos joutuisin ilmaistyöhön, nostaisin jalat pöydälle ja ottasin nokosia. Lisäks rähisisin, jos en saisi edes ruokia työnantajalta ilmaiseksi tai jos matkat "työpaikalle" pitäisi itse maksaa. Mut joo: niihin ei ole pakko suostua.

    • KuntouttavanTunteva

      Pakko kirjottaa oma juttukin tähän. Itse en siis ole kuntouttavassa, enkä ikinä ollutkaan, mutta eräs jonka tunnen on.

      Tämä kaveri on jo yli 50vuotias, ikänsä töitä tehnyt ahkera mies. Tehdas töissä ollut aikoinaan n.25vuotta, jonka jälkeen tehnyt metsurin hommia. Välillä ollut työttömänä, mutta työttömyys aikoina itse hankkinut itsellensä AINA puunkorjuuta, käpyjen keräilyä, marjastanut, kerännyt kuusenkerkkää, koivunlehtiä ja ties mitä.., ravustanut jne. Saanut kunniamainintoja ansiokkaasta työstä.

      Hommannut AINA itse itsellensä työn.

      Kuluvan vuoden aikana ollut n. puolivuotta työttömänä ja metsähommat kutsuisivat taas keväällä, liitonpäivät jäi vähää vaille, ettei tullut täyteen ja työmarkkinatuella siis ollut nyt.

      Määrättiin kuntouttavaantyötoimintaan, jonka otti vastaan, koska uhattiin karenssilla.

      Toiminta Kaupungille metsähommiin ja heti ensimmäisenä päivänä kerrottiin että "hommaa sitten muuten riittää, työaika 8h/pvä ja viitenä päivänä viikossa"..tämä mies oli kuitenkin sanonut onneksi, että hänen tietääkseen minimi on 4h ja 1pvä viikossa, mutta hän voisi olla vaikka 4h ja 4 päivänä viikossa, tästä "työnjohtaja" suuttui ja sanoi ettei ole pakko tulla ollenkaan jos ei kerran työ kiinnosta!!

      Kuntouttava kesti 3kk, jonka lopussa "työnjohtaja" oli kysellyt halukkuutta jatkaa, "töitä on kyllä" Tähän mies vastasi, että on aloittamassa piakkoin taas palkallisena metsätyöt, kunhan kelit sallii töiden aloittamisen. Asia oli ok.

      Seuraavana päivänä työkkäristä oli soitettu, että kuntouttavaa jatketaan, koska näin oli KUULEMMA SOVITTU TÄMÄN "TYÖNJOHTAJAN" KANSSA.
      Mies suostui ja sanoi, että lopettaa sitten heti kun hänelle soitetaan että työt alkaa, tähän työkkärin vastaus "joo, se taitaa olla kyllä pätevä syy lopettaa" TAITAA OLLA?


      Kyllä jumalauta mitä kyykyttämistä on moinen kuntouttavatyötoiminta.
      Moneen kertaan sanottu, kuinka paljon kaupungilla on töitä, mutta palkata ei meinatakkaan, kun kerran ilmastakin työvoimaa on tarjolla!

      • KuntouttavanTunteva

        Ja lisättäköön vielä se, että tämä kaveri ei ole IKINÄ ollut sossun asiakas.


      • awdesfrgthjyku

        No kukapa sitä nyt palkkaa maksais, jos kerran ilmaisiakin duunareita saa. Eikös tuossa kuntouttavassa työtoiminnassa riitä, että on paikalla, mitään työvelvoitetta siinä ei ole. Istumalakkoon siis vaan. Sitä vaan jäin miettimään, että tuliko tuo karenssiuhka ihan kirjallisena, vai oliko taas vaihteeksi näitä "virkailijan sivumainintoja"..?


      • kdhfgrugthuhyuh

        En ole minäkään ikinä ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, eikä minua minkäänlaisilla pitävillä lakiperusteilla voi sellaiseen koskaan ohjata tai laittaakaan, mutta pakko sanoa, että järkyttävältä kuulostaa tuokin tarina. Mietityttää kyllä todella, että kuinkahan paljon sellaista lainvastaisuutta noissa TE- puljuissa oikeasti harjoitetaan nykyisin työttömien kohtelussa, mikä ei koskaan näe päivänvaloa. Työttömät ihmiset kun harvoin ovat sellaisessa taloudellisessa tilanteessa, että voisivat kieltäytyä TE- toimistojen määräilyistä tai edes kyseenalaistaa kohteluaan ja lisäksi ihmisillä on luontainen taipumus luottaa viranhaltijoiden sanomisiin siten, että harvemmin esimerkiksi vähän työttömyystoimistojen asiakkuudesta kokemusta omaavalla käy mielessäkään, että motiivi saattaisi olla jokin muu viraston virkailijoilla, kuin työttömän auttaminen normaaleille työmarkkinoille.


        Myös yksityisyydensuojakysymykset työttömien oikeusturvan osalta TE- toimistojen asiakkaina mietityttävät: Miten jos kerran yksittäisten työttömien asioiden käsittelyyn tarvitaan jokaisen mahdollisen instanssin "näkemys", esimerkiksi kuntouttavaa työtoimintaan = palkaton orjatyö yksityisyrityksille määräilemisessä, niin miten sellaisella asiakkaalla säilyy yksityisyys? Työttömyyskin on yksityisasia ja saadakseen laissa lukevaa työttömyysturvaa, periaatteessa TE- toimistojen työttömillä työttömyysturvaa saavilla työnhakija-asiakkailla kansalaisilla on laissa oikeus pitää jopa työttömyytensä yksityisasiana. Jos siis esimerkiksi vaikkapa jossakin pienessä yksittäisessä kunnassa tai kaupungissa jossa tyyliin melkein kaikki tuntevat toisensa, jos vaikka jollekin - esimerkki - työttömälle työnhakijalle esimerkiksi tarvitaan sekä sosiaalitantan että TE- keskustradenomin että vielä Kelankin näkemys, että kuka köyhä mihinkin ilmaistyöhön alueen yrittäjillle passitetaan, niin eikös vähän liian helpolla esimerkiksi sellaiset "kuntouttavaan työtoimintaan" passitetut työttömät saa siinä ikuisen leiman?

        Pitäisi saada kattavat ja rehelliset selvitykset, että miten paljon missäkin kaupungissa ja kunnissa on juuri kuntouttavaan työtoimintaan laitettu työttömiä, esimerkiksi että mihin yksityisyrityksiin tai säätiöihin missäkin eniten! Sitten olisi reilua ja läpinäkyvää meininki, että noudatetaanko työttömien kohtelussa työttömien oikeusturvan mukaisia lakeja miten. Ja itse en ainakaan haluaisi edes hakea työtä työnantajilta, jotka mieluummin käyttävät ilmaistyövoimaa, kuin palkkaavat oikealla palkalla työttömiä ihmisiä töihin, joten helpottaisi suuresti, jos tietäisi mitkä yritykset maksattaa kulunsa yhteiskunnalla ja mitkä eettisiä. Mutta nykyhallituksen aikana tasan tarkkaan sellaisia selvityksiä ei varmaan ole eikä tule, ja TE- toimistotkin palvelevat ainoastaan työnantajien intressejä. Ei ihme, että maassa korkea työttömyys, kun tottakai yksityisyritykset mieluummin ottavat ilmaista työvoimaa tai vtun millä lie palkkatuilla ihmisiä vaativiin töihin, kuin että maksaisivat itse työntekijöille.


        En kerro tätä siksi, että mitenkään erityisesti luottaisin tällaiseen foorumiin ja tää on hämärä tää Suomi24, mutta voin kertoa, että oma epäilykseni TE- virkailijoiden palveluhalukkuudesta työttömän parasta ajatellen heräsi siinä, kun täysin järjettömällä tavalla ovat yrittäneet estää tekemästä keskeneräistä maisterintutkintoa loppuun. Parempia työpaikkoja ja koulutustani vastaavia harjoitteluitakin olisi mulle tarjolla alani opinahjon kautta ja kaikenlaista ammatillista työelämävalmiuksia vahvistavaa ( TE- toimiston pilipalikurssit eivät hyödytä minua), mutta kaikesta siitä olen toistaiseksi joutunut kieltäytymään, koska TE- virasto sitä mieltä, että työttömyystukeen ei oikeutta, jos opiskelunsa loppuun tekee. Ja yksittäisen virkailijan ammattitaidosta ja ajan työttömiä ihmisiä kyykyttävästä hengestä kertoo paljon se, että kun sellaista tokaisua ihmettelin järkyttyneenä, oli vastaus, että : " No jos oot rikas, niin sitten voit opiskella!". En ole rikas, enkä mitään hallintomenettelylain mukaisia papereita koskaan edes pyytäessä saanut. Sossun asiakaskaan en ole - olin tosin aikoinaan jonkin aikaa, koska olin kymmenisen vuotta elänyt opintotukieni loppumisen jälkeen omilla rahoillani haluamatta hakea sosiaaliturvaa kun kerran jotenkin hengissä pysyin ja laskuni muuten pystyin maksamaan turvautumatta sosiaalitoimistoon tai tietenkään työttömyyskorvaukseen kun opiskelijana, mutta antipatiani sosiaalivirkailijoitakin kohtaan syntyi siitä, että menin sinne olematta millään tavalla moniongelmainen ja lopputulemana sieltä minut TE- keskuksen asiakkaaksi passsitettuaan oli, että minusta haluttiin "tehdä" moniongelmaista asiakasta alueen sosiaalin tarpeisiin, täysin terveestä ja täyspäisestä akateemisesta sosiaalityöntekijän itsensä ikäisestä naisesta...



        On ehkä rankkaa sanoa, mutta minusta sosiaalityöntekijöiden virat voisi lakkauttaa. Tai no ehkä ei lastensuojelusossuja, mutta muuten, koska liikaa valtaa yksilönäkemyksillä laissa toimeentulotuenkin osalta.


      • LAITONTAtouhua

        > Mietityttää kyllä todella, että kuinkahan paljon sellaista lainvastaisuutta noissa TE- puljuissa oikeasti harjoitetaan nykyisin työttömien kohtelussa, mikä ei koskaan näe päivänvaloa. kuntouttavaa työtoimintaan = palkaton orjatyö yksityisyrityksille määräilemisessä <

        Oikeusasiamies pyysi asiaan ministeriön (STM) selvitystä.

        Kantelun myötä "kuntouttavassa" orjatyössä huomattiin ministeriössä (STM) selviä rikkeitä.

        "Kuntouttavasta" pakkoOrjatyöstä tehdyn kantelun perusteella STM on antanut lausunnon:

        "Työtoimintaa EI saa hankkia yritykseltä.

        Myös yhdistys tai säätiö voidaan katsoa yritykseksi jos se harjoittaa elinkeinotoimintaa.

        Sama pätee avoimilla markkinoilla toimiviin liikelaitoksiin."

        Lain mukaan työtoiminta ei saa korvata virka - tai työsuhteessa tehtävää työtä.

        Työtoimintaa ei myöskään saa hankkia yritykseltä.

        STMn mukaan tällä pyritään siihen, että kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden työpanosta EI käytetä taloudellisen voiton tuottamiseen.

        Eli jos huomaatte orjatöissänne jotain mikä vähänkään viittaa siihen että orjilla teetetään mitään yritys eli liiketoimintaan liittyviä töitä, tehkää välittömästi kantelu viranomaisille!

        Orjatöissä olevan EI siis tarvitse eikä lain mukaan saakkaan tehdä mitään sellaista mistä voidaan millään tavoin laskuttaa toisilta yrityksiltä tai yksityisiltä henkilöiltä!


      • qwsxzaq

        Ne halusi kaupungin metsiin ilmaisen, melko pätevän metsurin. Siis huijaamalla häntä.


    • törkeää

      Kenelle voi ottaa yhteyttä jos työtöntä kohdellaan väärin työvoiman palvelukeskuksessa. Painostetaan karenssilla jos työtön ei ole halukas menemään kuntouttavaan työtoimintaan.

      • humidori

        Et kehenkään, sillä työttömillä ei ole ihmisoikeuksia.


    • peräsuolilotkottaa

      Olette tottuneet liian hyvään ja laiskuus on saanut vallan.
      Raitis ilma ja työ hoitaa teidät kuntoon.

      • afdafadsfdasfdasfdafdds

        Kukaan ei tarjoa nistille työtä! Ruvetkaa nistiksi! Polttakaa hieman höpöhöpöheinää, niin olette nisti!


    • leenuuuuuu

      Mulla ei ole vara kieltäytyä Kuntouttavasta Työvoiminnasta.
      Kun kokoaikaista eikä osa -aikaista työtä vain ei ole ja täällä missä asustelen on työttömyyttä ihan yllin kyllin. Ei saa nuoremmatkaan.
      Olen 59 v ja minusta nyt tuntuu siltä, että pääsis tuonne eläkkeelle.

      • OlenElämäniSubjekti

        Sama tilanne täällä. Olen tehnyt listaa mahdollisista asian hyvistä puolista. Keksinkin jotakin. Siinä on tilaisuus oppia nöyryyttä ja ystävällisyyttä, oppia sietämään ihmisiä. Siellä voi saada ilmaiset kahvit, kenties. Orjapaikan asiakkaat voivat olla mukavia ja kiinnostavia ihmisiä. Heiltä voi oppia elämänviisautta. Siitä saa sen 9 euroa päivässä, ja oma rakas kunta säästää sen kuusi tonnia vuodessa (jos nyt en ole ihan päin mäntyä laskenut). Johan tuossa on kaikenlaista. Miinuksen puolelle tulisi loputon lista, jos viitsisi niitä vatvoa. Ja miksei viitsisi? Pahinta on se, että kohdellaan tosiaan kuin orjaa, kuin tahdotonta toimenpiteiden kohdetta, kuin rikollista tai mielisairasta, kuin kehitysvammaista tai asennevammaista. Ja pahaa on sekin, että meitä on niin paljon. Toisaalta se on hyvä. Yhdessä voisimme varmastikin korjata tämän tilanteen. Ja onnea meille kaikille työnhaussa. Orjatyöläisillä on ainakin motivaatio kohdallaan. Parempi palkkatyössä kuin orjana, jos sellaista vain jostain löytää.


    • maallaonmukavaaaa

      Kuntouttava työtoimintahan on KIVAA, on tekemistä ja tulot nousee, työmarkkinatuki nousee viidellä eurolla per päivä (korotusosaa ei huomioida ttt-laskelmassa tulona) ja saat 9 euroa toimintapäiviltä (enimmillään 144 euroa/kk) jota sitäkään ei huomioida tulona ttt-laskelmassa ja valtio korvaa matkakustannukset (ihanaa lähteä aamubussilla "maalle").

      • Näinköhän2

        Kerrohan se pykälä minkä nojalla valtio korvaa matkakustannukset?


      • nsdsdsd

        Ehkäpä tarkoitti kuntaa. Ainakin Hesassa kaupunki maksaa kuukausilipun ja muissakin kunnissa lienee vastaavia. Valtio ei ei maksa. Vielä jostain luinkin ei tule kelan toimeentulotuesta vaan kunnan jos kunta niin haluaa.

        Onko se sitten sitä täydentävää tms. Jokatapauksessa hesassa se tulee kun vaan muistuttaa jos eivät ole huolehtineet..


      • maallaonmukavaaaa

      • maallaonmukavaaaa

    • kaikkiyhdentakia
    • juonia

      Kuntouttavan työpäivän päiviä vähennettiin viidestä päivästä neljään päivään sillä perusteella, että jos kuntouttavassa työtoiminnassa pystyy olemaan viisi päivää viikossa sellainen henkilö pystyy osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin. Lakimuutoksen tarkoituksena on vähentää kuntien kustannuksia kolmella miljoonalla eurolla.

    • Typpi-palvelut

      Miksi terveistä työnhakijoista halutaan tehdä sairaita . Ohjataan työnhakijat joilla on monialaisen yhteispalvelun tarve esim. sosiaalityön tai terveyspalveluiden tarve. Onko Te-toimistossa työssä psykiatreja, jotka voivat tehdä työnhakijoistaan diaknooseja.

      • diaknoosi

        No jos nyt työtön ilmoittaa haluavansa mennä palkalliseen töihin. Eihän terve ruumis töitä kaipaa.


    • fgghn

      Eikö kunta joudu osa-aikaisessa työssä käyvästä pitkäaikaistyöttömästä maksamaan sakkomaksua? Kyllähän sovitellussa päivärahassa olevillekin työttömyyspäivät lisääntyy.

      • MieluumminVapaa

        Eihän työnhakija tarvitse kuin pari päivää palkkatöitä viikossa, niin hän voi jättäytyä työttömyysturvasta kokonaan pois. Silloin ei valtio kiristä kunnalta mitään maksua. Ja kunnan työttömyystilasto kaunistuu aidosti.


      • joskussetäyttyy

        Osa-aikaisessa työssä käyvälle tulee hitaammin täyteen toi 300pv. Eli saa tmt-päiviä esim. 50% eli 300 täyttyy 2 vuodessa, kun täystyöttömillä 300 täyttyy reippaassa vuodessa.
        Edelleen kaipaan tietoa, jos katkaisee työnhaun päiviksi t. viikoiksi, auttaako se välttämään kuntouttavan työtoiminnan?


      • dfgfgdfhg
        joskussetäyttyy kirjoitti:

        Osa-aikaisessa työssä käyvälle tulee hitaammin täyteen toi 300pv. Eli saa tmt-päiviä esim. 50% eli 300 täyttyy 2 vuodessa, kun täystyöttömillä 300 täyttyy reippaassa vuodessa.
        Edelleen kaipaan tietoa, jos katkaisee työnhaun päiviksi t. viikoiksi, auttaako se välttämään kuntouttavan työtoiminnan?

        Löydät vastauksen laista. Hae Finlexistä lakia julkisesta työvoimapalvelusta. Muistiini jäi, että siinä annetaan virkailijalle runsaasti mielivaltaan perustuvaa harkintavaltaa. Jos työttömyys on toistuvaa, tai muuten sitä voidaan verrata yhtäjaksoiseen pitkäaikaistyöttömyyteen (?), niin se sitten katsotaan sellaiseksi. En löytänyt sieltä kohtaa, jossa olisi kerrottu, miten tuon kierteen voisi katkaista. Ehkä sitä ei voi. Kun kerran siihen joutuu, pääsee vasta eläkkeellä pois, jos silläkään. Eläkeikäähän hilataan jatkuvasti ylöspäin, näyttää.


    • fgghn

      Mutta sitten kun osa-aikatyössä päivät tulee täyteen ja joutuu kuntouttavaan, niin ilmeisesti osa-aikatyöt täytyy lopettaa, että voi käydä kuntouttavassa työtoiminnassa.
      Itsellä ainakin työt 2 päivänä viikossa ja aina eri viikonpäivinä sekä lisäksi satunnaisia sairaslomasijaisuuksia.
      Vaikea siihen on kuntouttavaa sijoittaa.

      Taitaa olla tosiaan suo siellä vetelä täällä. Jos lopettaa osa-aikatyön tulee karenssia, toisaalta jos ei mene kuntouttavaan niin sittenkin tulee karenssia
      Kaupungin kannalta ilmeisesti parempi vaihtoehto tuo kuntouttava, että siihen ilmeisesti tullaan painostamaan.

      • OsaAikaTunnit

        Siksi kannattaisikin koittaa osa-aikatyössäkin hommata semmoinen, missä minimitunnit on työsopimuksessa sen verran kohtuulliset, että niilläkin elää varmasti per kk. Jos tulee karenssit mm. kieltäytymisestä kuntouttavaan, niin onpahan ainakin osa-aikatyö, josta saisi esim. nettona yli tonnin asumistukea.

        Esim. vaikka jos tekisi puolta tai runsasta puolta viikkoa.


    • nomiksieinöin

      "
      "Sosiaalitoimen edustaja pyytää allekirjoittamaan suostumuksen, jossa sosiaalitoimi voi tutkia asiakkaan terveystiedot, samoin mahdolliset muutkin tiedot. Se on pakko allekirjoittaa."

      Tuota paperia ei todellakaan ole pakko allekirjoittaa, koska se rikkoo lakia. Kenenkään ei ole pakko antaa lupaa tarkastella terveystietojaan muiden toimesta. Minulle on todettu, että se rikkoo lakia, koska jokaisen terveystiedot ovat salaisia. Niitä ei pidä luovuttaa muille. KT-toiminnassa voi olla muutenkin. Jos ei voi, se on hyvin ihmeellistä ja osoittaa TE-toimiston puolelta yhteistyökyvyttömyyttä."

      No sit pitää sanoa että en allekirjoita koska rikkoo lakia ja vaikka äänittää keskustelun. En tiedä onko tehokkaampi keino kertoa että äännittää vai olla kertomatta? Nehän keskustelut saa äänittää missä itse on osallisena. Minä nauhotan kaikki puhelut työpaikkoihinkin että on todiste varuiksi siitä että olen ottanut yhteyttä työtarjouksien takia ja jos pääsen haastatteluun niin nauhoitan ja mahdolliset tapaamiset työkkärin kanssa äänitän.

      Sit jos kysyy virkailijalta että mihin lakiin perustuu että näytä se kohta laista ja jos vastaukseksi saa epämääräistä mutinaa niin sellaista lakia ei ole olemassa ja siitä voi kieltäytyä mistä ikinä siinä kohtaa onkaan kysymys. Ei ketään voi pakottaa rikkomaan lakia sanktioitten uhalla tai kirjoittaa lainvastaisia papereita. Voihan sitä lähtiessään tokaista virkailijalle että onneksi äänitin keskustelun tms.

    • Heiskaneee

      Sille on Kelalla nyt uusi vaihtoehto, työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus, saa päivällä ruuan ja maksavat matkat ja tarvittaessa majoituksenkin. Mä ajattelin hakea tuonne niin vältän kuntouttavan.

    • sfsffsetetet

      Ihme nössöjä..Kuntouttava on aina katkolla tietyin väliajoin..
      Jos homma vitu***aa, niin riittää kun työpaikalla on täys Mul**u kaikkia kohtaan, niin takaan että sopimusta ei uusita.

      Tietysti kilttinä hiirulaisena pakertaa niin ikuiset ajat saa olla.. Up to you. Ja joillekkin tosiaan sopii ja heille ihan hyvä mutta jos ei niin ihan on itestä kiinni..

    • SeOnJämptiNoin
      • sfsffsetetet

        Jonninjoutava on merkitys tuollaisilla paimenkirjeillä. Tilanne on mikä on ja jokaisen yksittäisen työttömän on tehtävä omat ratkaisunsa jos ikävään väliin joutuu. Jopa uuninpankkopoika joka tätä usein kritisoi on sitä mieltä että laki on epäselvä, joten jotkut kunnat tulkitsee niin että saavat säästönsä.

        Tilanne ei muutu ennenkuin laki on romukopassa ja sellaisia suunitelmia jo on putkessa kuten tämä Hiilamon/Parpon Osallistava jne..Se että muuttuko paremmaksi on sitten toinen asia, heh


      • Lakimuutos
        sfsffsetetet kirjoitti:

        Jonninjoutava on merkitys tuollaisilla paimenkirjeillä. Tilanne on mikä on ja jokaisen yksittäisen työttömän on tehtävä omat ratkaisunsa jos ikävään väliin joutuu. Jopa uuninpankkopoika joka tätä usein kritisoi on sitä mieltä että laki on epäselvä, joten jotkut kunnat tulkitsee niin että saavat säästönsä.

        Tilanne ei muutu ennenkuin laki on romukopassa ja sellaisia suunitelmia jo on putkessa kuten tämä Hiilamon/Parpon Osallistava jne..Se että muuttuko paremmaksi on sitten toinen asia, heh

        Työtön joka pystyy olemaan viitenä päivänä viikossa töissä ei tarvitse kuntouttavaa työtoimintaa. Sellaisen henkilön katsotaan pystyvän julkisiin työvoimapalveluihin. Kuntouttavan työtoiminnan päiviä taas vähennettiin neljään.


      • KahjoVaan
        sfsffsetetet kirjoitti:

        Jonninjoutava on merkitys tuollaisilla paimenkirjeillä. Tilanne on mikä on ja jokaisen yksittäisen työttömän on tehtävä omat ratkaisunsa jos ikävään väliin joutuu. Jopa uuninpankkopoika joka tätä usein kritisoi on sitä mieltä että laki on epäselvä, joten jotkut kunnat tulkitsee niin että saavat säästönsä.

        Tilanne ei muutu ennenkuin laki on romukopassa ja sellaisia suunitelmia jo on putkessa kuten tämä Hiilamon/Parpon Osallistava jne..Se että muuttuko paremmaksi on sitten toinen asia, heh

        Kuntouttavat tulee jakamaan työttömät loppullisesti kahtia siten, että juopot, narkit ja varttihullut menevät kuntouttavalle osastolle ikuisiksi ajoiksi, ja taas tuosta selvinneet menevät karensoitaviksi. Että eikös kannata olla kahjo.


      • fghfdgjfgk
        KahjoVaan kirjoitti:

        Kuntouttavat tulee jakamaan työttömät loppullisesti kahtia siten, että juopot, narkit ja varttihullut menevät kuntouttavalle osastolle ikuisiksi ajoiksi, ja taas tuosta selvinneet menevät karensoitaviksi. Että eikös kannata olla kahjo.

        Olisiko tuo nyt se klisee, joka meidän halutaan uskovan? Kuvittelisin, että orjatyöhön, eli yhdyskuntapalveluun suostuvat lähinnä ne, jotka saavat nieltyä kiukkunsa vääryyden edessä, kehittelevät omanarvontuntonsa jostain muualta, kyykytyksestä huolimatta? Ihmisiä, jotka osaavat suunnitella köyhänkin taloutensa mahdollisimman 'järkevästi', niin että eivät kuole nälkään tai ajaudu sossun huollettaviksi joissain yömajoissa tai sillan alla? Eli tavallisia suomalaisia isiä ja äitejä ja poikia ja tyttäriä ja siskoja ja veljiä? Jotka sinnittelevät väkivaltakoneiston uhrina niin kauan, että jokin lopulta napsahtaa, ja he nousevat vastustamaan sortoa.


      • fghfghgfj
        Lakimuutos kirjoitti:

        Työtön joka pystyy olemaan viitenä päivänä viikossa töissä ei tarvitse kuntouttavaa työtoimintaa. Sellaisen henkilön katsotaan pystyvän julkisiin työvoimapalveluihin. Kuntouttavan työtoiminnan päiviä taas vähennettiin neljään.

        Ja mitä nuo 'työvoimapalvelut' ovat? Ilmaista työkokeilua, työharjoittelua, työnäytteitä, työssäoppimista? Jotka eroavat 'kuntouttavasta työtoiminnasta' - miten?

        Miten yhdyskuntapalvelu eroaa työttömän orjatyöstä? Yhdyskuntapalvelu katsotaan vankeuttakin rankemmaksi julkiseksi häpeärangaistukseksi. Se on valvottua ilmaistyötä. Eli nuo ovat yhtäläisyydet. Eriona on se, että törkeä rattijuoppo voi valita, istuuko rangaistuksensa vankilan seinien sisällä vai alistuuko tuohon häpeärangaistukseen. Työttömällä tuota valinnanvapautta ei ole. Hän joko suostuu orjaksi tai menettää tukensa. Eli pitkäaikainen työttömyys on diktatuuri-Suomessa pahempi rikos kuin törkeä rattijuopumus.


      • eurot

        Näillä menetelmillä työllistetään TE-toimiston henkilökuntaa, kelaa, työpajojen ohjaajia, kouluttajia jne.


      • Suomi-Koreako
        fghfghgfj kirjoitti:

        Ja mitä nuo 'työvoimapalvelut' ovat? Ilmaista työkokeilua, työharjoittelua, työnäytteitä, työssäoppimista? Jotka eroavat 'kuntouttavasta työtoiminnasta' - miten?

        Miten yhdyskuntapalvelu eroaa työttömän orjatyöstä? Yhdyskuntapalvelu katsotaan vankeuttakin rankemmaksi julkiseksi häpeärangaistukseksi. Se on valvottua ilmaistyötä. Eli nuo ovat yhtäläisyydet. Eriona on se, että törkeä rattijuoppo voi valita, istuuko rangaistuksensa vankilan seinien sisällä vai alistuuko tuohon häpeärangaistukseen. Työttömällä tuota valinnanvapautta ei ole. Hän joko suostuu orjaksi tai menettää tukensa. Eli pitkäaikainen työttömyys on diktatuuri-Suomessa pahempi rikos kuin törkeä rattijuopumus.

        Veikkailen, että rikollisuus tulee rajusti kasvamaan Suomessa. Mielummin teen rikoksen, kun ilmaiseksi työtä, jota selän takana vahditaan ja pakotetaan uhalla tekemään kuten juutalaisia aikoinaan keskitysleireillä pakotettiin. Mutta en helposti antaisi itseäni kiinni.


      • Anonyymi
        eurot kirjoitti:

        Näillä menetelmillä työllistetään TE-toimiston henkilökuntaa, kelaa, työpajojen ohjaajia, kouluttajia jne.

        Palvelut tulevat lisääntymään, saadaan lisää ammatteja jotka auttavat työttömiä ns,pääsemään palveluihin ei töihin..Järjestelmä ollut niinkauan jo ei tule loppumaan.


    • fghgjfg

      Tästä asiasta löytyy monta napakkaa kirjoittajaa blogista vehkanen.blogspot.fi

    • lempilempi

      Olen kuntouttavassa työtoimassa ja minua on kohdeltu ala-arvoisesti heti alussa.
      ja mm. sanoilla jos olet "sairaana" et jaksa tässä sulle puh.nrot minne voit soittaa ja jos ei kiinnosta niin voit sitten jäädä vaikka kotiin.
      Itse pomo ei tiedä mitään mutta työntekijät tässä ovat kyseessä ja tämä tapahtui heti toisena päivänä kuntoutuksesta kun aloitin hommat.
      Sanoin, että en vain voi olla poissa noin vaan pitää olla lääkärintodistus poissa olostani. Näytettiin puh.numerot siis ihan niin, että ymmärsin sen olevan niin, että jää kotiin vaan. Sen jälkeen olen ollut varpaillani ja olen käyttäytynyt niinkuin minua ei olisikaan. Ja vastaan vain jos kysytään. Minun mielipidettäni tai jotakin sanontaa ei olla kuulevinaankaan ja puhutaan mun päälle, että en saa lausettani loppuun sanoa.
      Mullahan ei ole velvollisuutta ja vastuuta mistään. Olen muistanut tuon. Teen ilmaista ns. ilmaista työtä josta saan 9 e läsnäolopäivältä. Kyllä on aina kurjaa ne aamut aloittaa mutta olen kestänyt.
      No, olen elämäni tilanteeseen joutunut tähän Kuntouttavaan kun ei ole työtä ja olen kohta eläkeikäinen. Seitsemäs vuosi työttömänä . Olen eronnut pitkästä parisuhteesta.Lapsen olen kasvattanut myös siinä suhteessa yksin ja tämän eron jälkeen yksin. Vaikeaa on olla ja nyt vaan on pakko olla Kuntouttavassa. Kerroin tämän siksi, että miten ihmiset suhtautuvat Kuntouttavaan työntekijään joka tulee ilmaista työtä tekemään ja vastaanotto on mitä on.

      • viisivuottatyötön

        Ailahti sääli sinua kohtaan, kiltti työnsä tehnyt kansalainen poljettavana, mutta sitkeästi. Jotenkin minusta tuntuu, että haluaisin soittaa sinulle ja keskustella, varsinkin sen jälkeen, kun kohta itsekin aloitan nöyrästi orjatyön. Ymmärrän kyllä, ettet voi numeroasi tänne laittaa. Tiedä kuitenkin, että ajattelen sinua lämmöllä.


      • 493

        Orjatyöhön ja orjatyöhön. Voi Jeesus. Kuntouttavan työtoiminnan pääpointti on että työtön ei nuku puoleenpäivään vaan lähtee aamulla "johonkin" (niinkuin "kunnon kansalaisetkin") eli kunnan tai jonkun yhdistyksen/säätiön palvelukseen avustaviin tehtäviin harjoittelemaan/palauttamaan mieleen työelämän pelisääntöjä. Täältä on sitten tarkoitus pikkuhiljaa siirtyä "oikeisiin töihin". Noin lyhyesti.


      • dafddaefsddfe

        Kun ei ole mitään vastuuta ja velvollisuutta, niin laittaa vaikka kuntouttavan lafkan paskaksi tuosta vaan.


      • Trikoo

        Voi hitsin hitsi.
        Oon jo kovin köyhtynyt.
        Voiko kuntouttavaan mennä verkkareilla ja lenkkareilla?


      • kansa
        493 kirjoitti:

        Orjatyöhön ja orjatyöhön. Voi Jeesus. Kuntouttavan työtoiminnan pääpointti on että työtön ei nuku puoleenpäivään vaan lähtee aamulla "johonkin" (niinkuin "kunnon kansalaisetkin") eli kunnan tai jonkun yhdistyksen/säätiön palvelukseen avustaviin tehtäviin harjoittelemaan/palauttamaan mieleen työelämän pelisääntöjä. Täältä on sitten tarkoitus pikkuhiljaa siirtyä "oikeisiin töihin". Noin lyhyesti.

        Sellainenhan sopii hyvin yöllä töihin. Mitä niitä nyt onkaan yöllisiä töitä. Vartia, yökkö, jne.


      • dsafdfdfedf
        493 kirjoitti:

        Orjatyöhön ja orjatyöhön. Voi Jeesus. Kuntouttavan työtoiminnan pääpointti on että työtön ei nuku puoleenpäivään vaan lähtee aamulla "johonkin" (niinkuin "kunnon kansalaisetkin") eli kunnan tai jonkun yhdistyksen/säätiön palvelukseen avustaviin tehtäviin harjoittelemaan/palauttamaan mieleen työelämän pelisääntöjä. Täältä on sitten tarkoitus pikkuhiljaa siirtyä "oikeisiin töihin". Noin lyhyesti.

        Meeppäs peto hässimään pakolaislapsiis!


      • PakkoRangaistus
        493 kirjoitti:

        Orjatyöhön ja orjatyöhön. Voi Jeesus. Kuntouttavan työtoiminnan pääpointti on että työtön ei nuku puoleenpäivään vaan lähtee aamulla "johonkin" (niinkuin "kunnon kansalaisetkin") eli kunnan tai jonkun yhdistyksen/säätiön palvelukseen avustaviin tehtäviin harjoittelemaan/palauttamaan mieleen työelämän pelisääntöjä. Täältä on sitten tarkoitus pikkuhiljaa siirtyä "oikeisiin töihin". Noin lyhyesti.

        sieltä pakko kuntoutuksesta ei mihinkään siirrytä, vaan se on rangaistus,
        siellä istutaan jouten hiki pajalla ja sitten kestetään se rangaistus aika. ...
        Ja mitään parannusta tai palkka töitä ei vaan ole...
        Kierre alkaa uudelleen, jne. jne..


    • älyfffhoi

      - Lapsilisä 300€
      - Toimeentulotuki 780€
      - Asumistuki 270€
      - Kuntouttavan 9€ päivässä kertaa 28 päivää = 252€

      Yhteensä:

      1600€ kuukaudessa.

      Pitäisikö tuollainen raha saada istumalla perseellään kotona? Tehkää se orjatyö ja olkaa onnellisia että systeemi on olemassa ja toimii. Lähivuosikymmeninä suomikin muuttuu lähi-idäksi maahanmuuton takia, ja sitten täällä on pelkkää kurjuutta.

      • lhjkhlkjhj

        Miksi maksetaan tukia kun voitaisiin maksaa palkkaa, jolloin työttömyydestä loisivat jäisivät nuolemaan näppejään ja veroeuroja säästyisi tärkeämpiin kohteisiin.

        löysitpä vanhan ketjun.


      • fdaef

        Työttömät eivät syö rahaa. Tuista saatu raha menee takaisin yhteiskunnalle, idiootti


      • stgrgd

        520e, muuta en saa ja sillä en lähde yhden ainoaan kuntouttavaan. Matkakulutkin on isommat kuin 9 euroa edestakaisin. Ja mikä v*tun 28 päivää, väitätkö että siellä ollaan 7 päivänä viikossa. Ja muistathan laskea omaankin palkkaasi mukaan lapsilisät? Tyyliin 2000 euroa palkkaa plus 3 lapsilisää 333,51 tekee yhteensä 2333,51. Kaikenlaisia tämä maailma päällään kantaa.

        Ja jos saisikin tuo 1600 euroa palkkana niin sillä voisi vaikka maksaa jo jonkinnäköistä asuntoa tai vaikka pitää autoa.


      • tsiisusraistus

        "Toimeentulotuki 780€"

        Siis tsiisus ristus sentään! kuka ihme saa toimeentuloyukea nuin hurjia summia?
        Itte kun aikoinaan olin pakotettu tukea hakemaan karessin takia, sain vain 380e kuukaudellle ja suraavasta kuukaudesta jo vähennettiin 40% tukea.


      • Päivikki.Rahanen

        Kateelliselle tiedoksi: Saan ansiosidonnaista päivärahaa hieman enemmän kuin tuossa oli loppusumma.
        Montako lasta pitää olla, jos on 300€ lapsilisät? Enpä kadehtisi. Kannattaisi valtion sijoittaa omiin nuoriin, eikä tuoda tänne isssslam pakolaisia tänne. Silloin ensin loppuu sossurahat ja tänne voi tulla lähi-idän mellakat. No Viittuako siitä hallitus välittää, EU kyllä sanelee noille idiiooteille mitä pitää tehdä.


      • Anonyymi

        Lapsilisä ei ole sosiaalietuutta ja asumistukea maksetaan työssäkäyvällekkin..Toimeentulotukeakin jotkut voivat saada jos huono palkka.


    • tilastoista

      Tärkeintä on saada mahdollisimman moni siivottua kortistosta. Aivan sama minne siivotaan, sillä kun ei ole mitään väliä.

    • nyttälläistä

      Ai, minne töihin Kuntouttavasta pääsee ? Olen 59 v ja tuskin pääsen Kuntouttavasta pois ? eläkkeelle sitten jatkoa .....
      Tässä on köyhyys tulevaisuutena ja tulevat sairaudet.

    • eioletyöpaikka

      Ei se kuntouttava ole mikään työpaikka. Et saa siitä mitään kertymää yhtään mihinkään.

    • Hahahahhhh

      Kuntoutuva työ on sama asia kuin työharjoittelu. Sama ilmainen työntekijä, mutta erilla nimellä se toiminta on:D hahaha. Onneksi ovat vielä olemassa tyhmiä ihmisiä:)) muuten valtio ei pysynyt pystyssä.

    • hjhlklhk

      Jos työttömyyttä vasstaan aletaan työntekoa vaatia tai toimia sillä uhalla että perustoimeentulo leikkaantuu on viisainta ruveta järjestelmällisesti valittamaan päätöksistä ja tehdä oikeusasiamiehelle samalla valitus ihmisoikeus rikkomuksesta .

      Kun alkaa tulemaan sitä myötä valituksia, kun tulee kohtuuttomia vaatimuksia on jonkun pakko reakoida.

      Ei ole inhimillistä vaatia työtä missään muodossa alle työmarkkinahintojen ,ei varsinkaan jos ihminen on työtön ja työtä vailla.

      Palkka työtä on tietty otettava vastaan se on luonnollista,mutta tällöin sitä tehdään työsuhteessa ja yleisen palkkatason mukaisella palkalla.

      Pakoitteita on näkemykseni mukaan kaikki joka velvoittaa jonkin asteiseen pakolliseen tekemiseen ,olkoon se tekeminen mitä tahansa kun se ei tapahdu vapaehtoisuuteen pohjautuen .Uhkan määreen täyttää kun toimien takana takana on uhka minimitoimeentulon leikkauksesta ,jota peruspäiväraha esim on.

    • koskaa

      Juu, mä olenkin tyhmä kun olen Kuntouttavassa mutta muuten olisi varmaankin tullut karenssi?
      Pakko on ollut tehdä ja yhtään ei saannut "kiukutella"
      Kohta 60 v ja pääsis vaan tuonne eläkkeelle niin loppuis tuo stressi tuosta mitä lomaketta täyttelet ja missä juokset minäkin päivänä.
      Vaikeaksi on mennyt tämäkin elämä.

      • dfgfgjhdjhg

        Et ole tyhmä. Yrität selviytyä tyrannian viidakoissa valitsemalla huonoista vaihtoehdoista sen vähiten mahdottoman. Yhdessä me voisimme ottaa meidän Suomemme takaisin juudaksilta ja maanpettureilta, mutta yksittäinen kansalainen on heikoilla. Yhteisössä on voimaa. Meidän pitäisi luoda keskuuteemme yhteisyyttä ja tehdä se tehokkaammin kuin miten tyranniakoneisto hajottaa ja hallitsee. Jos emme tee mitään, vähitellen, porukka kerrallaan, koko kansa tuhotaan. Monet vielä palkkaa nauttivista eivät vielä tajua sitä. Meidän etumme on se, että ymmärrämme tilanteen paremmin. Miten kääntäisimme tämän ymmärryksemme koko kansamme eduksi?


      • Ihmisoikeudetpuuttuvat

        Vanhoja ihmisiä on helppo hyväksikäyttää kun eivät jaksa kapinoida. Pahinta on tämä alistuminen ja itsetunnon puute. Oletko valmis kyykytettäväksi vai ansaitsetko parempaa? Kunnioituta on vaadittava, ei sitä saa itselle nöyristelemällä!!!!


      • Pavosen-Heska
        dfgfgjhdjhg kirjoitti:

        Et ole tyhmä. Yrität selviytyä tyrannian viidakoissa valitsemalla huonoista vaihtoehdoista sen vähiten mahdottoman. Yhdessä me voisimme ottaa meidän Suomemme takaisin juudaksilta ja maanpettureilta, mutta yksittäinen kansalainen on heikoilla. Yhteisössä on voimaa. Meidän pitäisi luoda keskuuteemme yhteisyyttä ja tehdä se tehokkaammin kuin miten tyranniakoneisto hajottaa ja hallitsee. Jos emme tee mitään, vähitellen, porukka kerrallaan, koko kansa tuhotaan. Monet vielä palkkaa nauttivista eivät vielä tajua sitä. Meidän etumme on se, että ymmärrämme tilanteen paremmin. Miten kääntäisimme tämän ymmärryksemme koko kansamme eduksi?

        Tuollaisen kirjan tilasin. Mutta minulla on myös sama sähköisenä, netin kautta tulleena versiona. Jos haluat parantaa engl.kielen taitojasi (pitää olla hyvät pohjat kuitenkin) luepa tämä:
        Googleta Paul Nielsen How to debate
        Amazonista saa ostaa opuksen. En kirjoita tähän enempää tietoja, jotta automaattinen seeenssuuri ei iske. Joskus kannattaa tehdä kirj.virheitä, tai sitten teksti poistuu salaperäisesti yöllä.


    • AntakaaHeilleElämä

      Kummallista ja outoa on se että noita yli 5 kymppisiä jotka olleet kokonaan työttöminä esm jopa 30 vuotta ja eivät tule koskaan saamaan työpaikkaa eikä edes pinintäkään mahdollisuutta siihen enää, niin laitetaan muka noihin kuntouttaviin yms (jotka on huomattavasti kalliimpia/kk per työtön kuin se työttömyyskorvaus 520e/kk)
      ja ne ilkee ihan oikeasti heille höpistä jostain avoimille työmarkkinoille pääsystä ^^
      siis ihan aikuisen oikeesti????? päästäkää heidät jo pois työkkärin ikeestä ja armahtakaa ja myöntäkää heille se 520e/kk ilman mitään velvoitteita eläkeikään asti, niin säästyy satoja tuhansia euroja jotka voi sit kohdistaa heihin jotka oikeesti vielä joskus pääsisivät oikeisiin töihin.

      • Kohtatäälläkin

        Pohjois-Koreassa on ausvitsi, mutta ei sitäkään aiota lopettaa, vaan laajentaa.


      • nuorillepaikkojavapautuu
        Kohtatäälläkin kirjoitti:

        Pohjois-Koreassa on ausvitsi, mutta ei sitäkään aiota lopettaa, vaan laajentaa.

        vanhojen vuosikymmeniä työttöminä olleiden työttömien joilla ei ole yhtään minkäänlaista mahdollisuutta työllistyä yhtään mihinkään, pitäisi kerätä joku adressi ja pyytää presidentiltä armahdusta että pääsisivät sille 500 euroa kuukaudessa perustulolle ja voisivat vihdoin alkaa elää jäljellä olevaa elämäänsä :D


      • LuokkaYhteiskunta

        - muista, että presidenttimme ja isot puolueet ajaa vain ja ainoastaan ulkomaisten pakolais turistien asiaa...
        ne eivät aja suomalaisten asiaa, tai työttömien suomalaisten asiaa !!!


    • Ahneet

      Uhkailu ja kiristys.
      "Ei ole pakko MUTTA viemme sinulta rahat että et voi maksaa vuokraa tai syödä"

      Yksi toimista on kuitenkin ylitse muiden. On käynyt ilmi, että ihminen löytää itsensä vanhasta työpaikastaan, josta hänet on puoli vuotta aiemmin irtisanottu, tekemästä omaa entistä työtään 9 €/päivä. Tilanne on kestämätön. Se on selkeää työntekijän hyväksikäyttöä ja ihmisarvon viemistä.

      Työperäistä ihmiskauppaa?

      Tolppasen mukaan vastuu on TE-keskuksilla, joiden olisi puututtava selkeisiin rikkeisiin. Hän sanoo, että tämänkaltaisessa toiminnassa on työperäinen ihmiskauppa hyvin lähellä.

      – Nämä ovat vaikeita asioita, mutta ne on tunnistettava ja niihin on puututtava. TE-keskuksissa on tiedossa ihmisen työhistoria. Ketään ei pidä alistaa kuntoutettavaksi omaan työhönsä. Tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanottu ei menetä ammattitaitoaan irtisanomisen takia. Nykyisellään kuntoutuspaikka on otettava vastaan, koska muutoin työkkäri kirjoittaa karenssilapun.

      ---- tämähän on pomoille oivallinen tilaisuus: potkit ensin työntekijät pihalle ja saat sen jälkeen samat työntekijät tekemään ilmaiseksi työt. Lompakko pullistelee.

      • juueivaanmitenkässeoli

        Tai potkit esim. kiinteistöalalla työntekijöitä pois ja sitten otat samat työkokeiluun/kuntouttavaan. Toki niin että siivoojana toiminut menee lumenluontiin ja ruohonleikkuuseen ja ruohonleikkaaja/lumenluoja siivoukseen. Ja näin ei kukaan tule kuntouttavaan omaan työhönsä.

        Sama juttu kuntatöissä, vanhusten hoiva-avustajat menevät tiskaamaan, keittiötyöntekijät lapsia hoitamaan, lastenhoitajat kiinteistöpuolelle ja kiinteistöpuolen työntekijät vanhainkodille mummoja pesemään. Voit itse keksiä lisää ammatteja. Ongelma ratkaistu eikä kenelläkään ole nokan koputtamista.


    • TyövoimaPelleilyä

      Mulla on menny 1000 pv jo.
      Nyt, 2017 en ole pakolla joutunut mihinkään toimenpiteeseen.
      Onko ikä nyt jo syynä, että jättävät rauhaan, kun olen 57v.

      Aiemmin, jo edellisten hallitusten aikaan, sain karenssin, ja siksi jouduin filatov-ihalainen-risikko-brax kyykytys pakko kuntoutus leirille yhteiskuntapalveluun. Koska Se Oli ainoa keino katkaista karenssi. Kuntouttavassa oleskelussa istuin sen rangaistuksen, ja sain taas työttömyys turvaa.

      Tällainen pelleily johtuu siitä, ettei ole rehellisiä töitä palkalla.

      • virkakivaa

        Sinulla on käynyt hyvä tuuri, jos työvoimavirkailijat eivät ole järjestänyt toista sanktiota perään.

        Yleensä pakkotyön jälkeen jatketaan uudella pakkotyöpestillä tai lätkäistään uusi karenssi.


    • jepjepkuntouttavaa

      Ja paljonkohan tämä kaikki maksaa? Järjestetään karensseja ja sitten haetaan toimeentulotukea ja valitetaan niistä päätöksistä ja palkataan kaikenmaailman kapoja, päätöstenleimaajia, sossuja ja toimistorottia. Silti työttömyysluvut pysyvät suht samoina. Pitkäaikaistyöttömyys lisääntyy ja toimeentulotukea ja asumistukea saavien talouksien määrä myös.

      Joku voisi myös tehdä tutkimuksen paljonko tämä kaikki rasittaa terveyshuoltoa. Haetaan saikkua kun pää ei kestä kyykytystä tai vaihtoehtoisesti otetaan kännit. Ennen terve mutta kyllä kuukausien tai vuosien kuntoutus hoitaa sen vaivan pois. Kyllä kannattaa!

    • Aiettätöihin

      Kansaneläkelaitoksen on varmasti nuoltava joitain kohtia, jos aikovat kahdelle äidille maksaa vastaisuudessa. Toivottavasti se näkyy edes naamasta.

    • RokkiMakkara

      EK joka on pelkkää mulkkua ajattelua täynnä oleva puulaaki esittää nyt:

      EK haluaa ensi vaalikaudella 35 000 ulkomaista osaajaa Suomen työmarkkinoille – "Jopa 70 prosentin palkkatuki turvapaikan saaneelle"

      Miksei tätä palkkatukea voisi käyttää suomalaisille ja työllistää heitä? Mikä ihmeen idea on tuoda suuren työttömyyden maahan lisää ihmisiä ulkomailta, ei mitään järkeä. Palauttaisivat niitä ja laitettaisiin oman maan asiat kuntoon.

    • raihnainen

      olen seurakunnal töis ja pidän työsräni tosi paljon mut en jaksa selkäni takia, joudun palvelee asiakkaita ja siivoomaan, 2.50 tunti, oon 57 v. onko oikeen muut työkaverinit tosi kivoja mut he he saavat oikeen palkan

      • reteruytu

        Ei ole oikein! Kristillisen seurakunnan tulee olla köyhien ja sorrettujen puolella, ei käyttää heitä hyväksi. Jos kerrot seurakunnan nimen, lukijat voivat kirjoittaa heille ja osoittaa paheksumisensa sinun kohtelustasi.


    • Vanda-Vantaa

      Minut saatiin ohjattua mopatyppiin n. 2 vuotta sitten ja tietenkin siellä täti rupesi minua painostamaan kuntouttavaan työtoimintaan. Kerroin etten ole vajaakuntoinen ja että on vastoin lakia toimittaa työkykyisiä kuntouttavaan. Lisäksi mainitsin laittomasta työvoiman värväämisestä Vantaan pesulaan. Jätin myös printtauksen allaolevasta linkistä, jossa ministeri toteaan, että työkykyisten paikka ei ole kuntouttavatyötoiminta. Mutta kuntouttavasta tulee pakkoa jos on mennyt hankkimaan esim. B-lausunnon, niin tuon perusteella sitten mennään kuntouttavaan. Eli aika ovelasti työkkäri on tehnyt, että antaa ihmisten mennä valittamaan terveyttään ja sitten sitä kuntouttavaatyötoimintaan saattaa riittää jopa loppuelämäkseen.

      Palasin työkkäriin ja siellä taas alkoi ihmettely, että miten minä olen voinut palata takaisin, että "mitä te siellä mopatypissä sovitte". No sovittiin että työkykyisenä palaan hakemaan työtä työvoimatoimistoon.

      Kuntouttavan työtoiminnan järjestäminen sekä 1.1.2015 voimaan tulevat kuntouttavan työtoiminnan lain muutokset

      https://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ordnande-av-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte-och-andringar-i-lagen-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte-som-trader-i-kraft-1-1-2015

    • sipuliini

      Sama minulla: asiallinen TYP työkkärintäti ihmettteli miksi olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa. Hän siirsi TE:n normaaliin työnhakuun. Olin ollut puoli vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa, Sipilä sai merkinnän, että en ole työtön ;)

    • 167-176

      Silmukka kiristyy noiden orjuttajien ympärillä
      https://www.oikeusasiamies.fi/fi/ratkaisut/-/eoar/274/2018
      https://www.oikeusasiamies.fi/fi/ratkaisut/-/eoar/5424/2017

      On vain ajan kysymys koska tuo p*ska leviää noiden orjuuttajien ja kuntapäättäjien silmille.
      Niin olisi jo käynyt jos olisi löytytynyt tarpeeksi rohkea tai tyhmä virkanilkki joka olisi yrittänyt minut pakottaa tuohon orjuuttavaan työtoimintaan. Valitettavasti niin ei taida käydä ja syksyllä se on myöhäistä kun pääsen eläketuelle.

    • Anonyymi

      Sain karenssia koska en suostu kuntouttavaan jonne pitäisi mennä vain jos on työkyvytön. Piti oikein lääkärin todistus hommata että olen terve ja työkykyinen. No karenssi tuli kuitenkin. Ei työkkäriä kiinnosta muu kuin sakkomaksut vähenee joten jos olet työtön sut ne pakottaa kuntouttavaan. Onneks on pimeetä duunia ollut ja ooon voittanut veikkauskesta rahaa. Oon ollut kalastajana jo vuosia ja myin kesällä 300 kg ahventa josta tienasin yli kaksi tonnia käteen.

      • Anonyymi

        Työttömänä pitää oppia tavat luovia eteenpäin. Elämä on välillä outoa peliä jossa pitää osata pelata kortteja oikein


    • Anonyymi

      Kuntouttava ei ole tarkoitettu työkykyisille, eli voi kieltäytyä jollet sitten ajankuluksi halua mennä johonkin vaikka 1 krt/vko 4 h joka on minimi. Sinulle sopisi varmaankin palkkatuki, ehdota sitä siellä keskustelussa.

      • Anonyymi

        En ryhtyisi pelleilemään kieltäytymällä. Jos napsahtaa karenssi, niin kauanko kestää oikaisu. Sellaiset jakelevat ohjeitaan, joilla on jonkinlainen toimeentulo selvittelyn aikana, kuten puolison tulot.


    • Anonyymi

      Asioiden käsittely kestää sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnassa tällä hetkellä noin vuoden. Kannattaa valittaa — muuten ei saa oikeutta. Parhaassa tapauksessa saa sitten vuoden työmarkkinatuet kerralla.

      • Anonyymi

        Ja ulosottomies vie kaikki työmarkkinatuet, kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ulosottomies vie kaikki työmarkkinatuet, kerralla.

        "15 §
        Työttömyysetuuden ulosmittaus
        Peruspäivärahaa, työmarkkinatukea ja 8 luvussa tarkoitettua liikkuvuusavustusta ei saa ulosmitata. (29.12.2016/1457)
        Sopimus, joka tarkoittaa tähän lakiin perustuvan oikeuden siirtämistä toiselle, on mitätön."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#O5L11P15

        Tuosta ulosmittauskiellosta huolimatta ulosottomies saattaa viedä kaikki työmarkkinatuet kerralla. Kuten tunnettua virkanilkit voiva rikkoa lakeja ilman seuraamuksia kun virkavastuu ei käytännössä toimi ollenkaan. Siksi ulosottomiehelle ei kannata antaa muuta kun haulikon kantaman verran etumatkaa ja jos virkanilkki alkaa uhota niin puolet tuosta matkasta riittää. Vankilassa maksetaan sitten työstä palkkaa.


    • Anonyymi

      Rikastuin tämän ohjelmoidun hakkeroidun pankkiautomaatin kanssa
      Yliopiston valmistumisen jälkeen ei ollut työpaikkoja, joten päätin aloittaa pienyrityksen, mutta rahaa ei ollut tarpeeksi. Lopetin yrityksen, siitä tuli minulle erittäin vaikeaa, koska olin vanhempieni ja vanhempieni ainoa lapsi. He ovat molemmat vanhoja, he uskovat päivittäiseen ruokavaliooni. Eräänä päivänä Internetissä surffaillessa sain viestin siitä, kuinka tämä UUSI VAIHTETTU ATM -KORTTI voi hakata pankkiautomaatin ja nostaa suuren summan rahaa, joten otin sinuun yhteyttä sähköpostitse. Yllätyksekseni sain kortin muutama päivä sen jälkeen, kun olin maksanut kortista pienen maksun. Tämä tyhjä pankkikortti on hämmästyttävä ja kaunis tuote. En koskaan uskoisi, että kaikki asiat, jotka minulla on tänään, voidaan hankkia tällä suurella ilolla sydämessäni, joten tuon hyviä uutisia ... Elämä on positiivista ja kärsivällistä, uskoen, että suuret asiat ovat mahdollisia ja voivat tapahtua muutamassa sekunnissa. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD muutti elämäni ... Luojan kiitos voit lähettää sähköpostia VIA: lla ([email protected])

      • Anonyymi

        Miksi luulet, että köyhällä on suuria summia rahaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi luulet, että köyhällä on suuria summia rahaa?

        Jos on suuria summia rahaa ei silloin ole köyhä, on olemassa myös järjen köyhyyttä jota ilmenee paljon virkanilkeissä, mitä isompi virkanilkki sitä suurempi tuo järjen köyhyys ja oman valtansa rajojen tietämättömyydestä on.


    • Anonyymi

      Paljonko karenssia tulee?

      • Anonyymi

        Aluksi 100 vuotta ja sitä jatketaan tarvittaessa


      • Anonyymi

        Kuntouttava ei ole työttömyyteen perustuen pakollinen tuohon on ottaneet aluehallinta virastot kantaa .

        https://yle.fi/uutiset/3-11100079

        Ja jos noin yksioikoisesti kansalaisjärjellä vetää yksinkertaisen johtopäätöksen asiasta ,niin toteaisin että se mikä ei ole laillista on rikollista ja laillinen hallitus ei voi teettää toimia tuolta pohjalta ,eikö niin?

        Toisaalta jos kyseessä on toimiin pakottaminen toimeentulon viemisen ohella tulee kyseeseen rikos nimetä pakottaminen ja rikoksista on tapana tehdä rikos ilmoitus.

        https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-pakottaminen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntouttava ei ole työttömyyteen perustuen pakollinen tuohon on ottaneet aluehallinta virastot kantaa .

        https://yle.fi/uutiset/3-11100079

        Ja jos noin yksioikoisesti kansalaisjärjellä vetää yksinkertaisen johtopäätöksen asiasta ,niin toteaisin että se mikä ei ole laillista on rikollista ja laillinen hallitus ei voi teettää toimia tuolta pohjalta ,eikö niin?

        Toisaalta jos kyseessä on toimiin pakottaminen toimeentulon viemisen ohella tulee kyseeseen rikos nimetä pakottaminen ja rikoksista on tapana tehdä rikos ilmoitus.

        https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-pakottaminen

        "Pakottamisesta rangaistaan kuitenkin vain, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta."
        Kyllä rikoslaista löytyy muitakin ankarampia rikosnimikkeitä tuolle iljettävälle toiminnalle. Noita pakotettuja on useita eli kyseessä on jatkettu sarjarikos, siitä pitäisi tulle leivättömän pöydän ääressä kakkua ja paljon. Mutta miksi ei tule?

        Tuolta löytyy sopivia rikosnimikkeitä noille niljakkeille
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L11


    • Anonyymi

      Mieluummin ikuinen karenssi kuin kuntouttava työtoiminta jo nimi masentaa!

    • Anonyymi

      Ihan kiva kaivella vuodelta 2015 ikivanhaa jorinaa ei olekaan kuin lähes 8 vuotta vanhaa..😁😁😁

    • Anonyymi

      Ei ole pakko mennä, kun jääräpäisesti vaan sanot hakevasi töitä ja et tarvitse lääkärin palveluja.

    • Anonyymi

      Suomi nimisen paikan vitsaus 🤮

    • Anonyymi

      Itsellä takana 7 eri sopimusta kuntouttavaa. Enää ei kuulemma tarvitse mennä.

      • Anonyymi

        Oho, ihme et pääsit pois..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho, ihme et pääsit pois..

        Mitään tukiakaan ei enää saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään tukiakaan ei enää saa.

        Eikö ollu muuta tarjota tilalle vai etkö halunnu enää jatkaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ollu muuta tarjota tilalle vai etkö halunnu enää jatkaa..

        Lisää kuntouttavaa tarjosivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisää kuntouttavaa tarjosivat.

        Nyt oltu yli 6kk ilman sosiaalitukea.


    • Anonyymi

      13vuotta nyt putkeen työtömänä, ei päivääkää kuntouttavaa. Kaverit olleet kuntouttavassa parhaimmillaan 6vuotta.. lähes putkeen. TÄyttä pelleilyähän se on!

    • Anonyymi

      Menisin kuntouttavaan jos sopimus olisi tällainen. 194e/kk netto, sisältää työtä noin 5h. Eivät ole suostuneet kun olen ehdottanut, vaikka saisivat omat bonuksensa siitä, ni ei käy ei.

      • Anonyymi

        Kyllä minäkin lähtisin heti jos noin..tekisin jopa tuplasti tunteja


    • Anonyymi

      En hullumpaa touhua tiedä ja kyllä on nähty vaikka mitä, en suosittele kenellekkään täysipäiselle.

    • Anonyymi

      Mitään pakkoa ei ole, kyse on vain siitä että sinun pitää sinnikkäästi vain haluavasi saada itsellesi työ jonka olet itse vapaasti valinnut (kuten laissa siihen vapaaseen valintaan oikeus taataan) ja että et ole millään tavoin työ- tai toimintakyvytön.

      Jos väittävät muuta, sitten vaadit asiasta näyttöä, eli selvittäköön itse mikä se toimintakyvyttömyyden peruste on.

      Kenelläkään työttömällä ei ole velvollisuutta leimata itseään millään tavoin vialliseksi jos sellainen ei ole, mutta sitä kuitenkin yritetään järjestelmällisesti saada aikaan, jotta työtön voitaisiin siirtää tilastoissa sarakkeesta toiseen (pois tavallisten työttömien joukosta, johonkin viallisten joukkoon).

    • Anonyymi

      Pakollisessa kuntouttavassa työtoiminassa noin yli 40000 hölmöä 2024 alkaen kuntouttavan työtoiminnan paikkoja lisätään

      • Anonyymi

        Kohta siellä ollaan jo vuoden työttömyyden jälkeen, siirtyvät 2025 kunnille.


    • Anonyymi

      Mene ilmaistöihin kuin rikkaat säilöä rlää

    • Anonyymi

      Työttömien armeija vaan alati kasvaa
      Ja eduskunta jauhaa aina samaa paskaa
      Jossain on vika ja se ei ole meissä
      Vaan vika on heissä
      Kuulkaa siis herrat jos ei pian löydy työtä
      Niin hallitus ei istu enää kovin montaa yötä
      Mikään ei nyt ole mahdotonta meitä on niin monta
      Irwinkin laulaa ihan nappiin sattumalta
      Haistakaa paska koko valtiovalta!

      • Anonyymi

        Se pitää tarjota näille meidän päättäjille kansalaislähtöitä kuntoutusta, jotta elämänhallinnan realiteetit palaa päätöksentekoon. Ehkä sitten loppuu nuo hölmöilyt ja työttömien höykytykset kun avautuu silmät mitä se kuntoutus on.

        Kuntoutuksen ainut peruste on vajaakuntoutus ja tuolloin katsotaan mikä on se jäljellä oleva työkunto. Sellaista arviota tehdessä on oltava jonkinmoinen pätevyys arvion tekoon taholta jossa tuollaista toimintaa tehdään ja lain mukaan tuollaisesta toiminnasta ei saa koitua taloudellista hyötyä kuntoutuvasta taholle joka sitä teettää .

        https://www.ku.fi/artikkeli/3999722-tyokykyinen-ei-kuulu-kuntouttavaan-toimintaan

        https://avi.fi/asioi/yritys-tai-yhteiso/valvonta-ja-kantelut/tyollisyyden-kuntakokeilut

        https://yle.fi/a/3-11100079

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pitää tarjota näille meidän päättäjille kansalaislähtöitä kuntoutusta, jotta elämänhallinnan realiteetit palaa päätöksentekoon. Ehkä sitten loppuu nuo hölmöilyt ja työttömien höykytykset kun avautuu silmät mitä se kuntoutus on.

        Kuntoutuksen ainut peruste on vajaakuntoutus ja tuolloin katsotaan mikä on se jäljellä oleva työkunto. Sellaista arviota tehdessä on oltava jonkinmoinen pätevyys arvion tekoon taholta jossa tuollaista toimintaa tehdään ja lain mukaan tuollaisesta toiminnasta ei saa koitua taloudellista hyötyä kuntoutuvasta taholle joka sitä teettää .

        https://www.ku.fi/artikkeli/3999722-tyokykyinen-ei-kuulu-kuntouttavaan-toimintaan

        https://avi.fi/asioi/yritys-tai-yhteiso/valvonta-ja-kantelut/tyollisyyden-kuntakokeilut

        https://yle.fi/a/3-11100079

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189

        Kuntouttava työtoiminta toimii.
        Pysyy kasetti kasassa ja mökkihöperyys poissa.
        Ne jotka on jäänyt kotiin höperöitymään on pahimmissa tapauksissa joutuneet nepsy ohjattaviksi kun tulee esim sosiaalisten tilanteiden pelkoa yms.
        Todella pahoja ongelmia mutta hyvä työpaja ohjaajineen ja ympärillä olevine ammattilaisineen on jokaiselle ääretön lahja valtiolta.
        Jokainen voi olla samassa jamassa joskus.
        Pajaohjaajat varmasti osaa hommansa ja auttavat ihmistä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntouttava työtoiminta toimii.
        Pysyy kasetti kasassa ja mökkihöperyys poissa.
        Ne jotka on jäänyt kotiin höperöitymään on pahimmissa tapauksissa joutuneet nepsy ohjattaviksi kun tulee esim sosiaalisten tilanteiden pelkoa yms.
        Todella pahoja ongelmia mutta hyvä työpaja ohjaajineen ja ympärillä olevine ammattilaisineen on jokaiselle ääretön lahja valtiolta.
        Jokainen voi olla samassa jamassa joskus.
        Pajaohjaajat varmasti osaa hommansa ja auttavat ihmistä .

        Siellä Kuntouttavan sadistinen Kapo pelkää oman työpaikkansa puolesta ja haluaa lisää orjaryövoimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntouttava työtoiminta toimii.
        Pysyy kasetti kasassa ja mökkihöperyys poissa.
        Ne jotka on jäänyt kotiin höperöitymään on pahimmissa tapauksissa joutuneet nepsy ohjattaviksi kun tulee esim sosiaalisten tilanteiden pelkoa yms.
        Todella pahoja ongelmia mutta hyvä työpaja ohjaajineen ja ympärillä olevine ammattilaisineen on jokaiselle ääretön lahja valtiolta.
        Jokainen voi olla samassa jamassa joskus.
        Pajaohjaajat varmasti osaa hommansa ja auttavat ihmistä .

        !Pajaohjaajat osaa varmasti hommansa! kuulostaa lähinnä komedialta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntouttava työtoiminta toimii.
        Pysyy kasetti kasassa ja mökkihöperyys poissa.
        Ne jotka on jäänyt kotiin höperöitymään on pahimmissa tapauksissa joutuneet nepsy ohjattaviksi kun tulee esim sosiaalisten tilanteiden pelkoa yms.
        Todella pahoja ongelmia mutta hyvä työpaja ohjaajineen ja ympärillä olevine ammattilaisineen on jokaiselle ääretön lahja valtiolta.
        Jokainen voi olla samassa jamassa joskus.
        Pajaohjaajat varmasti osaa hommansa ja auttavat ihmistä .

        Hyysäisivät nuoria jotka ovat kannabis koukussa ja väkivaltaisia.Turhaa rahaa käytetään yliikäisten palveluihin..Työtön on jo pahempi kuin rikollinen.


    • Anonyymi

      Ei ole, ne manipuloi sinne, Suomeksi höynäyttää.

    • Anonyymi

      "Ihan kiva kaivella vuodelta 2015 ikivanhaa jorinaa ei olekaan kuin lähes 8 vuotta vanhaa..😁😁😁"


      Joo tämä on todellakin ällistyttävän välinpitämätöntä toimintaa valtion johdossa. Valtion johto yksinkertaisesti sulkenut silmänsä siltä tosiasialta, että koko tämä ilmaiseen työhön pakottaminen on suoraan lainvastaista toimintaa aina joka kerta kun työttömien lakiin perustuvaa oikeutta vapaaseen valintaan yritetään työttömältä evätä.

      Eikä kyse ole vain vapaan valinnan vastaisesta toiminnasta, vaan tämän lisäksi kyse on vieläpä täysin järjestelmällisestä, häikäilemättömästä valtiovallan väärin käyttämisestä siten, että sosiaalipalveluthan kuuluu olla palvelu, vaan nämä porvari-idiootit hallitus toisensa jälkeen ovat käyneet muuttelemassa systeemin täysin häikäilemättömäksi kansalaisten oikeusturvan murjomiseksi, väittämällä noin vain, ilman minkäänlaisia perusteita, kansalaisia elämänhallintaongelmaiseksi, ja mars mars siitä suoraan elämänhallintaongelmaa korjaamaan tekemällä ilmaista työtä, ja rangaistuksen uhka päälle.

      Olisiko Suomi ehkä Pohjolan ainoa maa, joka rankaisee omia kansalaisiaan taloudellisesti siitä, jos kansalainen ei suostu hyväksymään sitä että maan johto yrittää kohdella häntä lainvastaisesti ja pyrkii siis levittämään täysin järjestelmällisesti valheita työttömistä, ja perustelee näihin valheisiin kaikkea taloudellista rankaisemistoimintaa puhumattakaan siitä millainen valheidenlevittely lähtee käyntiin esim. te-toimiston mielivaltaisesta lausunnosta, Kelaan, sosiaalitoimistoon, ehkä jopa paikalliselle kirkolle, ja monille muillekin ihmisille paikallisia alkoholisteja myöten, johon tuo henkilöiden ryhmä alkaa työttömän tietoja levittelemään.

    • Anonyymi

      Muistakaa työttömät se, että jos viranomainen te-toimistossa alkaa tekemään suunnitelmaa väkisin teidän siirtämiseksi mihin tahansa sosiaalipalveluun tai ilmaistyöhön, sille suunnitelmalle pitää löytyä viranomaiselta PERUSTE, eli MIKSI hän on arvioinut teidät esim. työ- tai toimintakyvyttömäksi.

      Jos perustetta ei löydy suosiolla ja selkeäsanaiseksi, tehkää asiasta hallintokantelu ja vaatikaa viranomaista hallinnollisten kurinpitotoimien kohteeksi mm. kunnianloukkauksesta.

      • Anonyymi

        Älkää valittako Kelaan mitään, vaan ylimmälle lainvalvojalle, jolla on vastuu viranomaistoiminnan lainmukaisuudesta, ja samaisella lainvalvojalla on myös lakiin perustuva VELVOLLISUUS NOSTAA RIKOSSYYTE jos sellaisia rikoksia on hallinnon toimesta alettu Suomessa harjoittamaan.

        Samainen kantelu toimii myös perusteena viedä asia tarvittaessa Euroopan Unioniin, jos esim. oikeuskansleri ei siihen kanteluun mielestänne reagoi riittävästi, ja mikäs sen mukavampaa kuin se että porvarijoukot jotka haistatelleet p4sk44 työttömille jo vuosikausia, pääsevät lopulta sen pskanhaistattelunsa selvittelemään Euroopan Unionin kanssa.

        Suomi on sitoutunut kansainvälisiin sopimuksiin, ja on ilmeisesti työttömien tehtävä laittaa pyörät pyörimään siihen suuntaan että todella tarkistetaan, haluaako poliitikot vielä nauttia EU:n eduista, vai tarvittaisiinko kuitenkin jonkinlaista EU:n valvontamenettelyä avuksi jossa ministereitä viedään tukka putkella kädestä pitäen takaisin sopimusten osoittamaan suuntaan.


      • Anonyymi

        Muistakaa kiistää kaikki paikkansapitämättömät perusteet, ja myös sellaiset perusteet josta ette yksinkertaisesti ole samaa mieltä.

        Viranomainen saa sen jälkeen hakea ne todisteensa väittämistään elämänhallintaongelmista tuomioistuimelta, ja tuomioistuin ei ihan noin vain ala kansalaisia leimaamaan elämänhallintaongelmaisiksi ilman oikeita todellisia perusteita.


    • Anonyymi

      Opettele joku kieli ja mene EU:n ulkopuolelle oikeisiin palkkatöihin. Netistä on kyllä helppo selvittää miltä suunnilta töitä löytyy. Maailmahan on nyt nousukaudessa pölhölän maita lukuunottamatta.

    • Anonyymi

      ei kuntouttavaan tarvitse lähteä jos olet terve

      jos taas olet vajakki niin sinne vaan muitten mukaan

      suosittelen kumminkin jotain muuta

      olisko töihin lähteminen vaihtoehto

      • Anonyymi

        Heti kun tarjolla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, jossa työtunteja tulee tarpeeksi viikossa & palkka riittää elämiseen ilman yhteiskunnan tukia tässä korkeiden elinkustannusten maassa!


    • Anonyymi

      Mielummin viillän ranteeni auki kun alistuin nöyryyttävään kohteluun

      • Anonyymi

        "Luonnollinen" poistuma työttömyystilastoista ; )


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe