Mistä Sinä luopuisit?

mummu74

Oletko miettinyt tätä asiaa? Isot herrat puhuvat 5%:n palkka-alestaan.

Aattelin, kun vielä olen aika terve, että se 5 % bruttoeläkkeestäni on 120€/kk.
Kyllä kai sen jaksaisin yhteiseen kasaan pistää.
Itekseni päivällä ihmettelin noita meidän eläkkeellä olevia presidenttejä, eipä ole kuulunut mitään heidän luopumisistaan.

22

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vapaakaikestanyt

Jos olisin työelämässä ja maksaisin ammattiyhdistys maksuja luopuisin oitis liitosta.
      Turhia kalliita maksuja jotka menee suoraan palkasta ja bruttopalkasta, mitään apua en ole koskaan saanut en ole monesti tarvinnut mutta nekin pelkkia puheen lätinöitä.
      Kyllä niillä kerätyillä varoilla voisi olla muutakin tekemistä kuin rakentaa komeita pytinkejä.

https://www.sak.fi/tama-on-sak/ammattiliitot/jasenmaksut

• Ei tarvitse itse päättää. Vuosittain nettoeläkkeestäni katoaa pienehkö summa joten olen osallistunut talkoisiin jo muutaman vuoden.

Onneksi liityin alani liittoon 1975, 5-vuotta valmistumiseni jälkeen. Liiton tasokas lehti tuli säännöllisesti ja 90-luvun puolella, kun työsopimukseni purettiin ilman perusteita ( purku = välitön toimenpide ) niin oli hyvä ottaa yhteys liittoni juristiin ja toimia hänen ohjeidensa mukaan.
      Tulksena loppuvuoden palkka ilman työvelvollisuutta ( = maksettiin kerralla kotiin ), minulle kuuluvat bonukset sekä minua ja liittoni edustajaa tyydyttävä summa kaltoin kohtelusta. Työnantajani ei tiennyt minun kuuluvan liittooni koska hoidin jäsenmaksut itse suoraan.

En ole laskenut mutta olen varmasti voiton puolella josvertaisin aikaisemmin kertyneisiin jäsenmaksuihin vaikka korotkin laskien.
      Liiton jäsenyys on ennen kaikkea moraalikysymys. Ilman järjestäytynyttä ay-kenttää olisimme katastrofaalisessa tilanteessa. Itsekkäästi suppeasti ajattelevat eivät tunnu tajuavan liittojen varsinaista roolia.

• Moni ikäiseni naisihminen on pienemmällä eläkkeellä kuin tarvitsisi, koska luopui lastenhoidon vuoksi monen vuoden ajan palkkatyöstään, eikä eläkevuosia tarpeeksi ajoissa kertynyt.
      Olen sitä mieltä, että he osallistuvat elintasomme kohottamiseen jatkuvasti tulemalla toimeen liian pienellä eläkkeellä. Heidän kasvattamansa jälkikasvu on työelämässä ja maksaa veronsa.
      Minusta alkaa olla vähän kohtuutonta odottaa, että nämä sinnittelijät vielä vapaaehtoisestikin alkaisivat kaventaa elämäänsä muiden eduksi. Ei kai sitä oikeastaan odotetakaan. Kyllä varmaan on tavoitteena se, että elämiseen tarvittavat tuet ja leipäjonot jäisivät vähitellen tarpeettomiksi.

• 67v

Kuvaus sopii minuun. Kotivuodet joiden jatkona aosa-akatyö matalapalkka-alalla johtivat pieneen työeläkkeeseen.

Onnekseni ( ? ) jouduin 52v sairaseläkkeelle joka on tuntuvasti suurempi kuin työeläkkeeni olisi ollut. KELA täydentää eläkettäni 178,64€:lla joten koko netto on hieman yli 950€.

Sinänsä tuolla ei ole merkitystä koska meillä on aina ollut yksi yhteinen kassa ja vapaa, perään kysymätön käyttöoikeus.

• Makriina.ek
        67v kirjoitti:

Kuvaus sopii minuun. Kotivuodet joiden jatkona aosa-akatyö matalapalkka-alalla johtivat pieneen työeläkkeeseen.

Onnekseni ( ? ) jouduin 52v sairaseläkkeelle joka on tuntuvasti suurempi kuin työeläkkeeni olisi ollut. KELA täydentää eläkettäni 178,64€:lla joten koko netto on hieman yli 950€.

Sinänsä tuolla ei ole merkitystä koska meillä on aina ollut yksi yhteinen kassa ja vapaa, perään kysymätön käyttöoikeus.

Meitä entisiä kotiäitejä on Suomessa vielä kymmeniä tuhansia. Meidän aikanamme ei kodinhoidontuista tiedetty mitään, joten kotiin jäänyt nainen oli todella täysin ilman tuloja. Siihen aikaan otettiin lapsia päivähoitoon naapureista, ja monella kotiäidillä olikin aikamoinen katras ruokittavana ja ulkoilutettavana. Tämäkin työ on jäänyt täysin vaille arvostusta.
        Monet äidit joutuivat lähtemään työhön heti kun lapsi edes teoriassa selviytyi yksin. "Avainkaulalapset" olivat hyvin yleisiä kaupungeissa.
        Siihen aikaan työtä kuitenkin löytyi, niin että kotiäiditkin pääsivät takaisin ammatteihinsa. Nykyisin on pelkona, että työpaikkaa ei enää löydy mistään. Kotiin ei uskalla jäädä.

• Makriina.ek kirjoitti:

Meitä entisiä kotiäitejä on Suomessa vielä kymmeniä tuhansia. Meidän aikanamme ei kodinhoidontuista tiedetty mitään, joten kotiin jäänyt nainen oli todella täysin ilman tuloja. Siihen aikaan otettiin lapsia päivähoitoon naapureista, ja monella kotiäidillä olikin aikamoinen katras ruokittavana ja ulkoilutettavana. Tämäkin työ on jäänyt täysin vaille arvostusta.
        Monet äidit joutuivat lähtemään työhön heti kun lapsi edes teoriassa selviytyi yksin. "Avainkaulalapset" olivat hyvin yleisiä kaupungeissa.
        Siihen aikaan työtä kuitenkin löytyi, niin että kotiäiditkin pääsivät takaisin ammatteihinsa. Nykyisin on pelkona, että työpaikkaa ei enää löydy mistään. Kotiin ei uskalla jäädä.

Sanoit sen suoraan tämän totuuden, jossa nämä "ihanat" kotiäidit jäivät kuitenkin ilman toimeentulotukea, koska ei ollut maksettu eläkettä työtulosta?

Olenkohan väärässä, että itsekkin teit tämän "Monet lapset" , vai hoiditko näitä lapsia?

No, minä vein lapseni "hoitoon"ja jatkoin työelämää, josta sentään kertyi minulle eläkettä, jolla tulen nyt hyvin toimeen.

Sääliksi käy nämä ikäiseni vaimot, jotka olivat lastensa paras tuki ja miehensä paras passaaja. Soppa vain lautaselle tarjottuna, kun mies palaa kotiin, vaikka olikin juuri heti tunnustamassa, että lapsihan sieltä tulee pian hänelle?

Nyt tuli sitten viite Kalle Päätalon kirjoituksiin, josta tulee kolmas-osa illalla.

• 67v
        Kristiina23 kirjoitti:

Sanoit sen suoraan tämän totuuden, jossa nämä "ihanat" kotiäidit jäivät kuitenkin ilman toimeentulotukea, koska ei ollut maksettu eläkettä työtulosta?

Olenkohan väärässä, että itsekkin teit tämän "Monet lapset" , vai hoiditko näitä lapsia?

No, minä vein lapseni "hoitoon"ja jatkoin työelämää, josta sentään kertyi minulle eläkettä, jolla tulen nyt hyvin toimeen.

Sääliksi käy nämä ikäiseni vaimot, jotka olivat lastensa paras tuki ja miehensä paras passaaja. Soppa vain lautaselle tarjottuna, kun mies palaa kotiin, vaikka olikin juuri heti tunnustamassa, että lapsihan sieltä tulee pian hänelle?

Nyt tuli sitten viite Kalle Päätalon kirjoituksiin, josta tulee kolmas-osa illalla.

Minä olin, ja olen vieläkin tyytyväinen "ihanan" kotiäidin rooliini.
        Tekisin saman järjestelyn siinä tilanteessa uudelleenkin.
        70-luvun lopulla oli markettien kassaihmisille työpaikkoja avoinna jatkuvasti.
        Tein itse päätöksen töihin menosta ja työajasta johtuen mieheni oli lastemme kanssa illat. Hänen työmatkojensa ajan tuli nuorempi sisareni kotiavuksi tai sitten vein lapset äidilleni.
        Kohdallani kyse oli halusta olla ihmisten kanssa tekemisissä ja siihen kassatyö oli oiva paikka. Pienehkössä, nykyään lähinnä K- tai pientä KK- marketia vastaavassa kaupassa oli henkilökuntaa parisen kymmentä.
        Lastemme tultua yläasteikään siirtyi mieheni komennustöihin ollen viikot pois kotoa mutta omatoimiset lapsemme eivät enää olleet riippuvaisia huoltajan paikallaolosta joten siirryin kokoaikaiseen työhön.
        Mieheni tullessa kotiin viikonlopuiksi oli kaikki todellakin hänelle valmiina mutta se ei jäänyt pysyväksi olotilaksi!

• Kristiina23 kirjoitti:

Juu, sekä että. Kymmenen vuotta olin poissa työelämästä ja kyllähän se eläkkeessä nyt näkyy. Mutta tiesin sen jo silloin, kun hommaan rupesin, joten en minä ruikuta yhtään. Kyllä hyvin pärjäävä jälkikasvu ja heidän perheensä ovat ihan riittävä korvaus niistä kitkuttelun vuosista, jolloin rahan vain oli pakko riittää omien ja hoitolapsien aterioihin, opinpahan leipomaan ja taloudelliseen ruuanlaittoon kantapään kautta!
        Ehdin kuitenkin tienata eläkettäkin myöhemmin. Toimeen on tultu!

• Mitäonreiluus

Miksi pienituloisen ja vähävaraisen pitäisi luopua mistään? Varsinkaan kun ei ole ollenkaan varmaa, että isotuloiset, jotka omistavat ties mitä ja kahmivat aina vain lisää, luopuvat yhtään mistään.

• rikas.johtaja

Aiotko tehdä asialle jotain.

• Epäreilujuttu

Voisin koettaa jos kerrot mitä voisin ...

• Köyhä.laulaja

Miksi minun pitäisi "tehdä asialle jotain" jos ne ns. viisaat, jotka päättävät puolestamme kaikenlaista muutakin 'kivaa' eivät pysty suorimaan edes pahimpia epäoikeudenmukaisuuden mutkia.

• hilpeänä

Ei meidän tarvitse tehdä yhtään mitään! Se mihin 70 voisi vaikuttaa on minimaalista, joten ainakin minä elän elämäni iloiten niistä asioista jotka on mahdollisia minulle, ja Sipilät, Soinit ja Stubbit saavat huolehtia budjeteista.

• Makriina.ek

Tänään Hesarissa käsitellään mm. eläkeläisten taloudellista tilannetta. Yhä suurempi eläkeläisten joukko on köyhyysrajan alapuolella. Juuri neuvoteltu palkkasopimus ei koske mitenkään eläkeläisiä. Heille ei ole luvassa mitään.
      Niin että aloittajan kysymykseen on vastattu suoraan valtiovallan toimesta: Kaikilta eläkeläisiltä viedään, eikä se ole vapaaehtoista.
      Eläkeläisten on syytä pitää suu supussa ja miettiä mihin rahansa käyttävät. Kuulemma kiristetään asumistuista ja matkakorvauksista ym. En tunne ketään ikätoveriani, jolla olisi jotain ylimääräisiä etuuksia, mutta ilmeisesti säästö kuitenkin tulee olemaan valtava, kun tuet vähenevät.
      Olkaamme ylpeitä, kun vielä elämämme illassakin voimme tukea Isänmaan Asiaa!

• turhat-vähennykset

Olen valmis antamaan eläkkeestäni tuon 5%, jos sillä asiat korjaantuvat. Ei ole iso eläke, mutta mieheni kanssa yhteisessä taloudessa pärjättäisiin.

On turhaa moittia nykyistä hallitusta. Heidän on pakko tasapainottaa Suomen talous Jostain heidän on otettava katetta.

Sen he voisivat tehdä, että poistaisivat veronvähennysoikeuden kaikista AY-liittojen jäsenmaksuista. Siitäkin tulisi melkoinen summa valtion tulojen lisäksi. AY-pomot vain
      koettavat pomottaa hallitusta. Kyllä jäsenmaksunsa varmaan maksavat AY-liittoja arvostavat työntekijät ilman veronvähennysoikeuttakin.

AY-liitoille on jo kerääntynyt varoja yllin kyllin. Hekin voisivat täten ottaa osaa talkoisiin, niin ei tarvitsisi ottaa lapsilta ja eläkeläisiltä.

• Mitäisotedellä---

Miksi hemmetin ihmeessä "tasapainotus" pitää tehdä niitten selkärangasta, joilla ei ole paljoa mistä ottaa. Miksi sitä ei tehdä joka paikasta sieltä, missä sitä tuohta muhii kasvamassa korkoja herroille, narreille ja kaikille niille heidän piireilleen, jotka käyttävät hyväkseen kaikki mahdolliset porsaan- ja muutkin reiät mitkä vain voivat, jotta saavat pimitettyä ja lisättyä varojaan.

Miksi helwetissä verovaroja käytetään esim. puoluetukiin. Miksi politiikasta innostuneet ja kiinnostuneet eivät kerää varojaan puolueilleen itse, omin voimin ja toimin, kannattajiensa tuella. Eikä em. ole ainoa turha Kankkulan kaivo, johon sitä ns. niukkuutta upotetaan eikä kukaan puhu eikä pukise eli kyseenalaista sitäkään tyhjäpäisyyttä.

• kysyn.vaan
        Mitäisotedellä--- kirjoitti:

Miksi hemmetin ihmeessä "tasapainotus" pitää tehdä niitten selkärangasta, joilla ei ole paljoa mistä ottaa. Miksi sitä ei tehdä joka paikasta sieltä, missä sitä tuohta muhii kasvamassa korkoja herroille, narreille ja kaikille niille heidän piireilleen, jotka käyttävät hyväkseen kaikki mahdolliset porsaan- ja muutkin reiät mitkä vain voivat, jotta saavat pimitettyä ja lisättyä varojaan.

Miksi helwetissä verovaroja käytetään esim. puoluetukiin. Miksi politiikasta innostuneet ja kiinnostuneet eivät kerää varojaan puolueilleen itse, omin voimin ja toimin, kannattajiensa tuella. Eikä em. ole ainoa turha Kankkulan kaivo, johon sitä ns. niukkuutta upotetaan eikä kukaan puhu eikä pukise eli kyseenalaista sitäkään tyhjäpäisyyttä.

Miten aiot korjata epäkohdan ?

• Prrrkl

Miksi sinä kyselet tyhmiä? "Köyhä.laulaja" vastasi jo tuolla aiemmin ja komppaan häntä. Enkä äänestä ennen kuin ehdolla on joku, joka lupaa edes puolittaa sen pelleporukan.

• aina.samaa.itkua
        Prrrkl kirjoitti:

Miksi sinä kyselet tyhmiä? "Köyhä.laulaja" vastasi jo tuolla aiemmin ja komppaan häntä. Enkä äänestä ennen kuin ehdolla on joku, joka lupaa edes puolittaa sen pelleporukan.

Itse vänkäät typeriä valituksia, onko elämäsi kurjaa sen takia etsit aiheita päivän selvistä kai tämänkin palstalaiset lukevat uutisia miksi jauhat epäkohdista kun et eikä muutkaan niille voi mitään, esitä valitukset päättäjille.

• Ei-itkua-ainakaan

Et ilmeisesti käsitä mitä "prrrkl" tarkoittaa.

• suolaajaleipää

En aio ottaa mitään paineita tulevasta, pahimmastakin on selvitty elävänä.
      Muutamat täällä luulevat saavat kansan nousemaan vastarintaan hallitusta vastaan otetaan ja heitetään pallo takasin.
      Kantakoon taakkansa niin me muutkin tehdään.

• lehtitilaukset_pois

Olen luopunut kaikkien lehtien tilaamisesta. Muutama lehti tulee, kaupparyhmien lehdet jne...Olen säästänyt satasia vuodessa, vähintään 500e ja todennäköisesti enemmän, eli n 800- 1000 e.... En edes tarjouslehtiä ole ottanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      72
      5044
    2. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      40
      3805
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      25
      3388
    4. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      79
      2391
    5. Ei siinä kauan

Menisi jos olisimme kahden
      Ikävä
      24
      1909
    6. Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa

kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois
      Maailman menoa
      356
      1601
    7. Tekeekö hän

Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.
      Ikävä
      27
      1581
    8. Laine voitti oikeudessa

Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?
      Savonlinna
      40
      1542
    9. Puistotyöntekijät

Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      15
      1485
    10. Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?

Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?
      Ikävä
      34
      1355
    Aihe