Internetin nopeus

Anvia50mbps

Itselläni on 50/10 mbps verkkoyhteys, mutta nopeustestiä tehdessäni sain tulokseksi 40/8 mbps. Tiedän, että nopeus heittelee aina pari megaa, mutta 10 mb harppaus on jo aika suuri. Mistä tämä vaihtelu johtuu?

4

88

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RAHASTEPaf

      Ihan perus pieni kusetus. isoista huimaamisista on mahdollisuus irtosanoa sopimus jos sopimus ei vastaa lähellekkään sitä mitä sinulle on luvattu.
      Itellä on 100megen elisan netti josta saan enintään käyttööni 5-30megaa, olen jo harkinnut jos vaihtaisin 5-30 megaan tulisi paljon halvemmaksi kuin maksaa 100 megasta jota et saa. olen jo harkinnut sopimuksen purkua tai pyytämistä alennusta per kuukaisi vähintään ainakin puolet nykyisestä hinnasta koska en saa edes puoliakaan siitä mitä luvattu sopimuksessa ja toiseksi netti välillä pätkii pahasti joka ei ole hyvä laisinkaan jos tarvitse luotettevan ja koko aika jatkuvan nettiyhteyden
      esim itse tykkään pelata ja jo se muutaman sekunnin netin katkeaminen voi johtaa siihen että menetän pelissä jopa 3-4h uurastuksen, peliähän se on pelkästään mutta kyllä harmittaa jos koitat saada jotain todella vaikeeta saavutusta 3-4h ja melkee valmis ja sitten kaikki vaan alusta kun netti katsee hetkeksi.

      En suosittele elisaa tai soneraa ne on vaan ylimainostettuja rahastajia joilta et saa luotettavaa ja vakaata nettiä, etkä myöskään läheskää sitä max netin määrää.

      • Hei RAHASTEPaf! 100mbit/s on tosiaan vain teoreettinen maksiminopeus, nopeuden normaali vaihteluväli on 5-80 mbit/s. Kuulostaa kuitenkin siltä, että sinulle voisi olla sopivampi vaihtaa liittymäksi 50mbit/s-maksiminopeudella toimiva laajakaista. Toki voimme myös tutkia sitä, miksi nopeus jää alakanttiin. Lähetätkö minulle Palstan yksityisviestillä (http://elisa.to/iltsinen) osoitteesi, niin katsotaan tarkemmin, mitä voisimme tehdä! :)

        Ilona / Palstatiimi
        http://elisa.fi/palsta


    • jepjep--

      Vaihtelu voi johtua monestakin asiasta. Ekana oleellista olisi, mikä netti on käytössä.

      Mobiiliverkossa nopeus vaihtelee väkisinkin, kun signaali tulee "yläilmoista". Hyvin paljon vaikuttaa maastonmuodot, puiden lehdet, kerrostalot... Korvessa myös vähemmän tukiasemia, eli heikompi signaali.
      Signaalia voi yrittää saada paremmaksi ulkoisella antennilla.

      Kiinteässä verkossa (valokuitu, kaapeli, ADSL...) ytheyden pitäisi olla vakaa ja tulla ainakin lähes sitä vauhtia mitä on luvattukin. Pienet erot on mahdollisia. Jos ei toimi kuten pitää, kannattaa soittaa ja ilmoittaa asiasta, kummasti voi tällöin nopeus nousta.

      • 43qres

        Nopeuden vaihteluväli kyllä kerrotaan ihan rehellisesti, ja se on aika suuri myös valokuituyhteydellä. Luulisi että on vakaammin lähellä maksimia, mutta speksien mukaan näin ei ole. Esim:

        Sonera Kodin Netti Teho 100/10 Mbit/s - Liittymän nopeuden vaihteluväli 50 - 100 Mbit/s, Laajakaistan toteutustekniikka: valokuitu.

        Itselläni Elisan 100/5 Mbps kaapelimodeemilla todellinen nopeus on erittäin vakaasti Wi-Fin kautta 70-75/>5 Mbps. Eli upload on vähän luvattua nopeampi, aina. Valokuitu on yliarvostettu. Harvassa talossa kuitenkaan on Ethernet-kaapelointia, jolla päästäisiin selvästi yli 100 Mbps nopeuksiin. "Lankapuhelinkaapelit" rajoittavat nopeutta.

        Aloittajan pitäisi olla yhteyteensä tyytyväinen. Nopeudessa ei ole mitään vikaa. Kaiva vaikka esiin tekemäsi sopimus. Siellä kyllä sanotaan luvattu vaihteluväli. Perinteisesti kaikilla datayhteyksillä on ollut teoreettinen maksiminopeus, joka mainoksissa ilmoitetaan, vaikka toteutuva nopeus olisi selvästi hitaampi. Mitään uutta tässä ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      289
      9406
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      58
      2122
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      40
      1924
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1808
    5. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1799
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1726
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1288
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1242
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      48
      1165
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      159
      1136
    Aihe