Meillä on nyt tyttärenpojat kesälomakylässä ainakin tän viikon; tulivat tai siis haimme perjantaina koulunpäättäjäisistä ja viemme juhannuksena kotiin.
Talo täynnä iloisia lastenääniä, ruuanlaittoa ja pyykinpesua, ihan kuin parhaina päivinä. Joka päivälle kivaa tekemistä: veneilyä joella, vesileikkejä piha-altaassa (pieni porskutteluallas lapsille), eilen katselimme kun voimalaitos avasi patonsa luukkut ja ostimme karkkeja ja muuta markkinoilta, kaikki naapurin pikkupojat juoksee sisään ja ulos ja syövät missä sattuvat olemaan...vapaata ja huoletonta kesää maaseudulla. Ja sitten ajoi pihaan vielä pakettiauto peräkärryineen ja skylift kärryssä...kattofirma tuli töihin maalaamaan talon peltikattoa.
Yksi pieni kysymys toisille joille lapsenlapsia tulee yökylään: kun on kysymys nukkumaanmenosta ja sen sellasesta: kenen säännöt?
Lapsenlapsista ja kesästä
52
<50
Vastaukset
- Psykoterapeutitar
Iltakahdeksan ja -yhdeksän välillä on ipanoiden nukkumaanmenoaika. Kodeissakin menevät yleensä niihin aikoihin untenmaille ja toisaalta, kun on päivä täynnä touhua, niin tarvitsee jo itsekin unta, että jaksaa taas seuraavana päivänä touhuta.
On niin kiva, kun on pienten kanssa puuhastelua ja todellakin antavat virtaa elämään :-) - Heikunkeikku
No teillä on nyt jos jotakin puuhaa, kun lapsukaiset on teillä.
Kivaa varmaankin.
Olen sitä mieltä, että niillä säännöillä mennään, jossa kulloinkin on.
Kyllähän lapset äkkiä tottuu, että mummun tykönä niin, vaikka äiskän ja iskän luona näin. Kyllä täällä touhua riittää. Mukavaa vaihteeksi kun on ympärillä lapsia ja kyllä niitä omia lapsenlapsiaan jaksaa aika pitkälle.
Eka iltana isompi poika tykkäsi että heillä on kesäloma ja nukkumaanmenoajat kouluiltoina eivät päde. Minä tykkäsin hieman samaa, että voisi sitä olla hieman joustavampi nyt kun on lomaa kaksi kuukautta, mutta vanhemmat eivät olleet samaa mieltä. Heillä on tiukat ajat pojill; etenkin vanhempi joka on aamuihminen ja hereillä tyyppi kuudelta tai viimeistään seitsemältä tarvitsee yöunensa; nuorempi, 6 v., nukkuu kyllä sitten aamulla pitempään jos illalla on mennyt myöhään. Olemme päätyneet kompromissiratkaisuun: pojat ovat saaneet tunnin lisää ylhäälläoloaikaa illasta ja sitten puoli yhdeksältä hampaidenpesulle ja rauhoittumaan sänkyyn filmiä katsomaan (tabletti tai älypuhelin saa olla mukana); kymmeneltä yhdeksältä tai viimeistään puoli kymmeneltä valot pois, aparaatit latinkiin ja dvd/tv sammuksiin: hyvänyön halit ja suukko poskelle."Paloma.se.co"
Luojani varjelkoot minua että koskaan en omaa tietoa vastata kysymykseesi.
Vanhempi tyttäreni on luvannut olla rasittamatta minua moisella.
Nuorempi ei vielä osaa sanoa varmasti.
Lapsista ja vaimoista minulla on varma mieli-pide.
Isin säännöillä pitää mennä kaikessa.
Kauhean lälly on aloituksesi :)
Voit ehkä korjata pahoin-vointini, kertomalla lutuselle sallituista oikeuksista.
Kai hänkin saa elämöidä ja nukkua rauhassa :)
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Luojani varjelkoot minua että koskaan en omaa tietoa vastata kysymykseesi.
Vanhempi tyttäreni on luvannut olla rasittamatta minua moisella.
Nuorempi ei vielä osaa sanoa varmasti.
Lapsista ja vaimoista minulla on varma mieli-pide.
Isin säännöillä pitää mennä kaikessa.
Kauhean lälly on aloituksesi :)
Voit ehkä korjata pahoin-vointini, kertomalla lutuselle sallituista oikeuksista.
Kai hänkin saa elämöidä ja nukkua rauhassa :)
H.Lutunen saa tehdä ihan niinkuin sitä huvittaa Ja sitä huvittaa useimmiten tehdä kaikki jutut oikein ja hyvin.
Ja mä lällyilen ihan silloin kun vain minua itseäni huvittaa. En kysy lupaa ;)
- mummix6
Viikon takia ei täällä mummolassa sekoiteta lasten unirytmiä, muut säännöt saattavat kuitenkin lipsua kotisäännöistä, siihen on lupa vanhemmilta.
- bessie-
Se, milloin mennään nukkumaan riippuu tilanteesta. Jos seuraava päivä on koulupäivä, niin viimeistään kymmeneltä on ehdottomasti oltava jo sängyssä.
Lomien aikaan ei ole niin tarkkaa, iltatoimet voidaan aloittaa vasta kymmeneltä tai myöhemminkin. Koulupäivien rytmiin totutteleminen aloitetaan muutama päivä ennen koulun alkamista.
Yleensä kuitenkin niin, että mummin luona tai mummin kanssa omassa kodissa ei ole niin kauhean tarkkaa nukkumaan meno ajan tai muidenkaan asioiden kanssa, mutta aamiaiselle on tultava sovittuun aikaan väsytti tai ei. Tosin yhdeksän tunnin yöunista ei tingitä kuin poikkeustapauksissa, joten sovittu aamiaisaika saattaa olla vasta klo 10.- äiti-mummi-isomummi
>bessie-
yleistät aika tietäväisen oloisena, onko itselläsi montakin lasta/lastenlasta joiden elämässä olet tiiviisti mukana?
puhut nyt varmasikkin vain omakohtaisesta toiminnasta?
sillä varsinkaan pienten lasten unirytmiä ei yleensä muuteta päivässä tai parissa
hyvin nukkunut lapsi on iloisempi ja toimeliaampi, niin hänellä kuin ympäristölläkin on silloin mukavampaa Kuulostaa järkevältä ja noin me varmaan teksimmekin jos minä saisin yksinäni päättää. Tosin luulen että nää "säännöt" ovat hyvät hieman isommille lapsille; nää pojat on 6 ja 8 ja mamma on pedagogi. (Mormor myös, mutta mamma on opiskellut lastenkasvatusta hiljakkoin ja tietää paremmin;)
Omassa lapsuudessamme Suomen landella ei meillä mitään aikoja ollut kesällä: me juostiin ulkona niin kauan kuin jaksettiin ja sitten kun ei enää jaksettu tultiin iltapalalle ja iltapesulle ja sänkyyn, olipa kello mitä tahansa.- bessie-
äiti-mummi-isomummi kirjoitti:
>bessie-
yleistät aika tietäväisen oloisena, onko itselläsi montakin lasta/lastenlasta joiden elämässä olet tiiviisti mukana?
puhut nyt varmasikkin vain omakohtaisesta toiminnasta?
sillä varsinkaan pienten lasten unirytmiä ei yleensä muuteta päivässä tai parissa
hyvin nukkunut lapsi on iloisempi ja toimeliaampi, niin hänellä kuin ympäristölläkin on silloin mukavampaa"yleistät aika tietäväisen oloisena"
No voi voi, johtuisikohan se siitä, että TIEDÄN mistä kirjoitan ja 'yleistykseni' tietenkin koski vain lapsenlapsiani, (ja mahdollisia kavereitaan) ja minua: "Yleensä kuitenkin niin, että mummin luona tai mummin kanssa jne. ..."
Vastasin suoraan aloituksen viimeisen kappaleen kysymykseen, ja tottakai kirjoitin "vain omakohtaisesta toiminnasta". Vaikka en nyt rautalangasta vääntänytkään että minä minä ja me meillä, niin kuinka edes osasit sen joksikin 'tietäväisen oloiseksi yleistykseksi' ymmärtää? Ei kai kenellekään johtuisi mieleenkään tietäväisen oloisena ja yleistäen julistaa että näin sen pitää mennä, yöunen pituutta tai aamiaisaikaa myöten, voiherranjestas taas kerran!
- Korppis1
Voin antaa ongelmaasi neuvoja vain omista pojistani kun he olivat pieniä.
Kesällä ei ollut nukkumaan meno aikoja. Mutta ei ollut sopan hämmentäjiäkään kuin minä. Vanha sanonta sanoo, mitä useampi kokki sitä huonompi soppa. - ent.siivoojaparka
Kai sinulla, Paloma, on antaa pojille joku pätevä syy, miksi heidän on mentävä nukumaan johonkin tiettyyn kellonaikaan vaikka heillä ei ole aamulla kouluun menoa eikä sinulla töihin lähtöä?
Joo on...mamma on facebookin chatissa muistuttamassa kl. 20:00 "eiksme sovittu???" :) Toinen pätevä syy on että vaikka aamulla saakin nukkua pitkään yksi heistä ei osaa nukkua aamusta ja on täysin loppu sitten loppupäivästä.
- Korppis1
Paloma.se.co kirjoitti:
Joo on...mamma on facebookin chatissa muistuttamassa kl. 20:00 "eiksme sovittu???" :) Toinen pätevä syy on että vaikka aamulla saakin nukkua pitkään yksi heistä ei osaa nukkua aamusta ja on täysin loppu sitten loppupäivästä.
Jos lapsi on ADHD silloin on oltava tarkka nukkumaan menoajoissa ja muissakin rutiineissa.
Korppis1 kirjoitti:
Jos lapsi on ADHD silloin on oltava tarkka nukkumaan menoajoissa ja muissakin rutiineissa.
Lapsi ei ole ADHD eikä mikään muukaan kirjain. Nukkumaanmeno on aina ollut vaikeaa ja sitten salakuljetetaan usein vielä älypuhelin tai tabletti peiton alle :)
Nykyajan lapsilla on liikaa kaikkea kivaa tekemistä ne ei tahdo malttaa mennä nukkumaan vaikka väsyttäisikin.- ent.siivoojaparka
Paloma.se.co kirjoitti:
Siis aamuvirkun veljen takia on iltavirkunkin mentävä kitumaan sänkyynsä illalla vaikka nukkuisi mieluummin aamusta pitempään nyt kun ei ole kouluun lähtöäkään aamulla?
Jos toinen on poikkiväsynyt jo loppupäivästä, niin eikö hänen voisi antaa vain painua nukumaan silloin kun väsytää.
Lapsetkin ovat omia pikku yksilöitään, eikä heitä pitäisi minun mielestäni yrittää muokata samanlaisiksi vieläpä niin pirullisen keksinnön kuin kellon avulla. Saisivat ainakin lomallaan elää oman yksilöllisen vuorokausirytminsä mukaisesti, sillä silloin ihminen voi kaikkein parhaiten. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Siis aamuvirkun veljen takia on iltavirkunkin mentävä kitumaan sänkyynsä illalla vaikka nukkuisi mieluummin aamusta pitempään nyt kun ei ole kouluun lähtöäkään aamulla?
Jos toinen on poikkiväsynyt jo loppupäivästä, niin eikö hänen voisi antaa vain painua nukumaan silloin kun väsytää.
Lapsetkin ovat omia pikku yksilöitään, eikä heitä pitäisi minun mielestäni yrittää muokata samanlaisiksi vieläpä niin pirullisen keksinnön kuin kellon avulla. Saisivat ainakin lomallaan elää oman yksilöllisen vuorokausirytminsä mukaisesti, sillä silloin ihminen voi kaikkein parhaiten.Pojat nukkuvat samassa huoneessa ja aamuvirkku sinnittelee pitemmälle nukkumaanmenon kanssa. Aamutorkku nukkuu useampia tunteja yössä, voi mennä nukkumaan aikaisemminkin ja nukkua kymmeneen aamulla, mutta jos pojat ovat päättäneet että onkesäloma ja heidän ei tarvitse mennä nukkumaan aikaiseen niin he voivat olla molemmat ylhäällä tosi myöhään; ainoastaan että silloin aamuvirkku on tosi väsynyt ja labiili seuraavana päivänä mutta se ei tarkoita sitä että me saataisi hänet sänkyyn jotenkin aikaisemmin.
Jospa tää kompromissiratkaisu toimisi nyt. Levänneinä pojat ovat tosi helppoja hoidettavia, tosi itsenäisiä ja reippaita, ainoo probleema on ollut nää ianikuiset neuvottelut nukkumaanmenosta joihin vanhemmatkin ovat nyt puuttuneet.- onseniinhienoa
Paloma.se.co kirjoitti:
Pojat nukkuvat samassa huoneessa ja aamuvirkku sinnittelee pitemmälle nukkumaanmenon kanssa. Aamutorkku nukkuu useampia tunteja yössä, voi mennä nukkumaan aikaisemminkin ja nukkua kymmeneen aamulla, mutta jos pojat ovat päättäneet että onkesäloma ja heidän ei tarvitse mennä nukkumaan aikaiseen niin he voivat olla molemmat ylhäällä tosi myöhään; ainoastaan että silloin aamuvirkku on tosi väsynyt ja labiili seuraavana päivänä mutta se ei tarkoita sitä että me saataisi hänet sänkyyn jotenkin aikaisemmin.
Jospa tää kompromissiratkaisu toimisi nyt. Levänneinä pojat ovat tosi helppoja hoidettavia, tosi itsenäisiä ja reippaita, ainoo probleema on ollut nää ianikuiset neuvottelut nukkumaanmenosta joihin vanhemmatkin ovat nyt puuttuneet."labiili"
Ehkä kannattaisi vähän harkita noita sivistyssanojen käyttöä. - ent.siivoojaparka
Paloma.se.co kirjoitti:
Pojat nukkuvat samassa huoneessa ja aamuvirkku sinnittelee pitemmälle nukkumaanmenon kanssa. Aamutorkku nukkuu useampia tunteja yössä, voi mennä nukkumaan aikaisemminkin ja nukkua kymmeneen aamulla, mutta jos pojat ovat päättäneet että onkesäloma ja heidän ei tarvitse mennä nukkumaan aikaiseen niin he voivat olla molemmat ylhäällä tosi myöhään; ainoastaan että silloin aamuvirkku on tosi väsynyt ja labiili seuraavana päivänä mutta se ei tarkoita sitä että me saataisi hänet sänkyyn jotenkin aikaisemmin.
Jospa tää kompromissiratkaisu toimisi nyt. Levänneinä pojat ovat tosi helppoja hoidettavia, tosi itsenäisiä ja reippaita, ainoo probleema on ollut nää ianikuiset neuvottelut nukkumaanmenosta joihin vanhemmatkin ovat nyt puuttuneet.Mutta mites, jos houkuttelisitent sen aamuvirkun ja päiväväsyneen pienille päiväunille mummin selän taa? Puolen tunnin tai lyhyemmätkin unet saa ihmeitä aikaan.
onseniinhienoa kirjoitti:
"labiili"
Ehkä kannattaisi vähän harkita noita sivistyssanojen käyttöä.Kannattaisi varmasti. Jouduin nyt guuglaamaan sanan. "epävakaa" "ei tasapainossa" ...
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Mutta mites, jos houkuttelisitent sen aamuvirkun ja päiväväsyneen pienille päiväunille mummin selän taa? Puolen tunnin tai lyhyemmätkin unet saa ihmeitä aikaan.
Kumpikaan ei halua tietää päiväunista mitään.
Minä käyn päikkäreillä yläkerrassa, Lutunen pelaa dragonmaniaa niiden kaa. Minä herään aikasemmin aamulla ja fiksaan aamupuurot ja plätyt pojille ja lopullekin perhettä Lutunen mukaanluettuna. Hän nukkuu kymmeneen.
Kyllä se siitä menee. Minua lähinnä kiinnosti se miten muut mummot ratkasevat tällaset asiat samassa tilanteessa. Ei me oikein voida verrata omaa lapsuuttamme tai edes omien lastemme lapsuutta nykyajan pikkukundeihin: ajat ovat muuttuneet ja houkutukset ovat monet.
Ja se kiinnostaa kenen säännöt: mummon säännöt vai vanhempien säännöt. Me olemme päätyneet kompromissiratkaisuun.- Joustamaton
Paloma.se.co kirjoitti:
Voi, kuinka joustamatonta. Lapset eivät saa edes kesälomalla nauttia vapaa-ajasta, että saisi valvoa myöhään, ei koskaan, nauttia että ei tarvitse herätä kouluun. Ei samanlainen armeijan kuri. Onko tyttäresi muissakin asioissa joustamaton. Minä sanoisin, että meillä eletään, kuin yleensä LOMALLA, valvotaan, ja nukutaan pitkään.
- eieletäkuinpellossa
Joustamaton kirjoitti:
Voi, kuinka joustamatonta. Lapset eivät saa edes kesälomalla nauttia vapaa-ajasta, että saisi valvoa myöhään, ei koskaan, nauttia että ei tarvitse herätä kouluun. Ei samanlainen armeijan kuri. Onko tyttäresi muissakin asioissa joustamaton. Minä sanoisin, että meillä eletään, kuin yleensä LOMALLA, valvotaan, ja nukutaan pitkään.
ei saa nauttia? meillä pienokaiset saavat nauttia tarpeeksi pitkistä unista. Illalla mennään ajoissa nukkumaan ja aamulla saadaan nukkua niin pitkään kun nukuttaa, ei tarvitse herätä tarhaa varten klo 6. Mitä parempaa tekemistä lapsilla on illalla kuin aamulla tai päivällä?
- hauskaakesää
Mukavia kesähetkiä sinne, eläkää tavallanne. Parhaiten osaavat neuvoja jakaa he joilla itsellään ei lapsenlapsia ole ;))
- ent.siivoojaparka
Onko siinä niin iso ero lapsissa ja lastenlapsissa?
Minunkin lapseni ovat olleet lastenlapsia vaikka minulla ei lastenlapsia olekaan. Vielä aikuisenakin muistelevat lapsuuden kulta-aikana mummolassa vietettyjä lomiaan. Heillä oli siellä vapaat nukkumaanmenoajat ihan minun luvallan, koska isäni oli iltavirkku ja äitini aamuvirkku. Toinen katsoi niitten perään, jos valvoivat myöhälle ja toinen oli aamulla valmiiksi pystyssä, jos jompikumpi sattui heräämään aikaisin.
Samassa huoneessa he siellä nukkuivat, mutta eivät likikään aina samaan aikaan. - hauskaakesää
Minunkin lapseni ovat olleet lastenlapsia vaikka minulla ei lastenlapsia olekaan. Vielä aikuisenakin muistelevat lapsuuden kulta-aikana mummolassa vietettyjä lomiaan. Heillä oli siellä vapaat nukkumaanmenoajat ihan minun luvallan, koska isäni oli iltavirkku ja äitini aamuvirkku. Toinen katsoi niitten perään, jos valvoivat myöhälle ja toinen oli aamulla valmiiksi pystyssä, jos jompikumpi sattui heräämään aikaisin.
Samassa huoneessa he siellä nukkuivat, mutta eivät likikään aina samaan aikaan.Odotahan aikaa kun/jos saat itse lapsenlapsia.
- ent.siivoojaparka
hauskaakesää kirjoitti:
Odotahan aikaa kun/jos saat itse lapsenlapsia.
Sitä minä odottelenkin.
Samalla tavalla omina yksilöinään pitäisin heitä kuin omianikin olen pitänyt ja niinkuin minua pidettiin lapsena. Sitten tuli koulu väliin ja yritti tehdä minusta "samanlaisen kuin kaikki muutkin ovat". - 06101906
Samassa huoneessa he siellä nukkuivat, mutta eivät likikään aina samaan aikaan.On siinä, ja hyvinkin paljon. Ootas, kun ja jos saat näitä lapsenlapsia, kun he eivät iltasadun jälkeen jää nukkumaan, vaan ottavat petikaveriksi nämä I-point-kaverinsa mukaan ja peiton alla vain vilkkuu joku valo?
Kiva oli Paloman aloitus, kuinka teillä?, mutta vastaukset olivatkin, "toimi näin" tyyliin ja joku myös määritteli tämän kuuluisan diagnoosin hänen (aloittajan) lapsenlapsilleen ja aivan ilkeyksissään.
Mutta sinä rohkea "siivooja" sieltä ruotsinmaalta, niin olen kanssasi erimieltä siitä, että eikö olisi eroa meidän nuoruudesta, lastemme nuoruudesta ja myös näistä lastenlastemme nuoruudesta?
Vaihdetaan mielipiteitä sovinnolla, koska riitaa en halua, mutta näkemystäsi kaipaan asiasta. - ent.siivoojaparka
06101906 kirjoitti:
On siinä, ja hyvinkin paljon. Ootas, kun ja jos saat näitä lapsenlapsia, kun he eivät iltasadun jälkeen jää nukkumaan, vaan ottavat petikaveriksi nämä I-point-kaverinsa mukaan ja peiton alla vain vilkkuu joku valo?
Kiva oli Paloman aloitus, kuinka teillä?, mutta vastaukset olivatkin, "toimi näin" tyyliin ja joku myös määritteli tämän kuuluisan diagnoosin hänen (aloittajan) lapsenlapsilleen ja aivan ilkeyksissään.
Mutta sinä rohkea "siivooja" sieltä ruotsinmaalta, niin olen kanssasi erimieltä siitä, että eikö olisi eroa meidän nuoruudesta, lastemme nuoruudesta ja myös näistä lastenlastemme nuoruudesta?
Vaihdetaan mielipiteitä sovinnolla, koska riitaa en halua, mutta näkemystäsi kaipaan asiasta.On siinä tietysti eroa minun lasteni ja nykyisten lasten kanssa, sillä ei silloin 80-luvulla, kun he olivat 6-8v, vielä mitään Iponeja ollut, mutta heillä oli sitävastoin näitä tällaisia
http://macmaa.com/wp-content/uploads/2011/09/donkey-kong-II-html5.png
joita vaihtelivat kavereitten kanssa, kun omiinsa kyllästyivät.
Ja meillä oli ihan sallittua mennä lomillaan niitten kanssa nukkumaan, jos kerta niin halusivat, kunhan laittoivat äänen pois, jos joku muu halusi nukkua. Eivät he kyllä usein halunneetkaan, koska se ei ollut kiellettyä, eikä heidän tarvinnut mennä nukumaan ennenkuin itse halusivat. Ei ne läpi yön jaksaneet pelata, kun simahtivat.
Ei lapseni silti saaneet elää kuin pellossa. Kyllä heillä rajoja oli, mutta kaikkiin rajoihin oli pätevä syy, miksi elämässä jotain pitää tehdä tai ei saa tehdä. Pienemmätkin kuin 6-8v ymmärtävät sellaiset.
Ei siihen nukkumaanmenoon pitäisi riittää pelkästään se, että äiti kirjoittaa facella, että näin on sovittu (luultavasti yksipuolisesti) kello se ja se joka hiiskatin ilta. Kuulostaa despoottimaiselta.
En ole varma, uskaltaako tällaista edes kysyä (kyllä kai, koska ei enää voi olla vaaraa, että joku pedagoogi lähettäisi sosiaalin huostaanottamaan lapsiani), mutta oletteko koskaan vieneet lapsianne yöpiknikille ja yöuinnille valoisana kesäyönä, kun linnut alkavat heräilemään, ruohikossa on kastetta ja usvaa veden pinnalla. Vesi lämpöisempää kuin päivällä. Minun lapseni muistavat ne vieläkin, eikä mitenkään pahalla.
Tuo nyt niinkuin meillä ja samat "säännöt" mummolassa, mutta jokainen taaplaa tyylillään. En ole pedagoogi vaikka niitäkin suvussa on, mutta ihan (lähes) normaaleja (siis yhtä "normaaleja" kuin äitinsä) lapsistani silti tuli vaikka saivatkin vapauden valvoa lomillaan ja nukkua silloin kun nukutti.
Lomalla (ja eläkkeellä ollessa) pitäisi antaa kaikkien kellojen pysähtyä, että loma tuntuu oikeasti lomalta. - hopeinenharmonikka
On siinä tietysti eroa minun lasteni ja nykyisten lasten kanssa, sillä ei silloin 80-luvulla, kun he olivat 6-8v, vielä mitään Iponeja ollut, mutta heillä oli sitävastoin näitä tällaisia
Ja meillä oli ihan sallittua mennä lomillaan niitten kanssa nukkumaan, jos kerta niin halusivat, kunhan laittoivat äänen pois, jos joku muu halusi nukkua. Eivät he kyllä usein halunneetkaan, koska se ei ollut kiellettyä, eikä heidän tarvinnut mennä nukumaan ennenkuin itse halusivat. Ei ne läpi yön jaksaneet pelata, kun simahtivat.
Ei lapseni silti saaneet elää kuin pellossa. Kyllä heillä rajoja oli, mutta kaikkiin rajoihin oli pätevä syy, miksi elämässä jotain pitää tehdä tai ei saa tehdä. Pienemmätkin kuin 6-8v ymmärtävät sellaiset.
Ei siihen nukkumaanmenoon pitäisi riittää pelkästään se, että äiti kirjoittaa facella, että näin on sovittu (luultavasti yksipuolisesti) kello se ja se joka hiiskatin ilta. Kuulostaa despoottimaiselta.
En ole varma, uskaltaako tällaista edes kysyä (kyllä kai, koska ei enää voi olla vaaraa, että joku pedagoogi lähettäisi sosiaalin huostaanottamaan lapsiani), mutta oletteko koskaan vieneet lapsianne yöpiknikille ja yöuinnille valoisana kesäyönä, kun linnut alkavat heräilemään, ruohikossa on kastetta ja usvaa veden pinnalla. Vesi lämpöisempää kuin päivällä. Minun lapseni muistavat ne vieläkin, eikä mitenkään pahalla.
Tuo nyt niinkuin meillä ja samat "säännöt" mummolassa, mutta jokainen taaplaa tyylillään. En ole pedagoogi vaikka niitäkin suvussa on, mutta ihan (lähes) normaaleja (siis yhtä "normaaleja" kuin äitinsä) lapsistani silti tuli vaikka saivatkin vapauden valvoa lomillaan ja nukkua silloin kun nukutti.
Lomalla (ja eläkkeellä ollessa) pitäisi antaa kaikkien kellojen pysähtyä, että loma tuntuu oikeasti lomalta.Oltiin me kerran Ikaalisten kylpylässä, vieläkin lapsi sen muistaa. Samalla reisulla suorassa tv-lähetyksessä, Katri Helena oli juontamassa.
- 06101906
On siinä tietysti eroa minun lasteni ja nykyisten lasten kanssa, sillä ei silloin 80-luvulla, kun he olivat 6-8v, vielä mitään Iponeja ollut, mutta heillä oli sitävastoin näitä tällaisia
Lomalla (ja eläkkeellä ollessa) pitäisi antaa kaikkien kellojen pysähtyä, että loma tuntuu oikeasti lomalta.Kiva, että vastasit ja muistelen äitisi sanoneen sinulle, että "sinulle ei kunniankukko laula"! Taidamme olla hieman samanlaisia, että lapsemme ovat saaneet sitä vapautta ja minulla jopa nuo lapsenlapset,...no määrättyyn rajaan.
Mieleeni jäi ikuisesti, kun lapsenlapseni, oliko jotain 4-5v, kun jouduin sanomaan "madonluvut", että nyt ei mennä mihinkään (vanhemmat olivat naapurissa), vaan mennään nukkumaan. Likka nojasi kaapinoveen istualtaan ja keinutteli siinä itseään ja tuumi hartaasti! "Vai niin, vai niin"!
Olihan niitä oveluuksia myös, kun luin heille iltasatua, niin loppua ei meinannut tulla ja monet kirjat olivat jo kuulleet moneen kertaan. Olipa sitten kirja, josta molemmat vaativat, että lue siihen saakka, kunnes se nainen saa sen aarteen,...tai jotain sellaista? Ja minähän luin, mutta siihen se kirja loppuikin, joten lapsilla oli hauskaa!!!
Usein päättyi myös minun "julmistelu" nukkumaan menosta, koska niistä oli niin hauskaa, kun mummi suuttuu ja kuitenkin käy lopuksi nauramaan. Sitä ei ilmeisesti tehnyt iskä ja äiti koskaan, mutta ounastelen, että enempi siellä huutoa sitten olikin?
Mitä noihin pedagookeihin tulee, niin lapsenlapseni kävivät Steiner-tarhassa, jossa oli myös heidän tätinsä opena ja joka kävi jonkun jatko-opinnon, valmistuen tarhan johtajaksi. Poika oli tuumannut jollekin tarha-tädille, että sinunkin pitäisi mennä kouluun, että ymmärtäisit lapsia? Sanoisin, että saaperin "iiskotti", koska joku asia ei mennyt hänen mieleensä?
Nyt on poika toka luokalla ja oli esittänyt iskälleen, että pitäisi juhlia hänen todistustaan, johon iskä oli todennut, että tätä todistusta ei juhlita! Tyydyttävä,tyydyttävä,tyydyttävä ja ilmeisesti olisi loppuun kuulunut, että ei mitään keskittymiskykyä mihinkään, kuin jalkapalloon, tai jääkiekkoon! Niiden selostukset hän osaa ulkoa vaikka unissaan!
Kaikki kellot seis, kun on kesä ja loma! - korppis1
06101906 kirjoitti:
Kiva, että vastasit ja muistelen äitisi sanoneen sinulle, että "sinulle ei kunniankukko laula"! Taidamme olla hieman samanlaisia, että lapsemme ovat saaneet sitä vapautta ja minulla jopa nuo lapsenlapset,...no määrättyyn rajaan.
Mieleeni jäi ikuisesti, kun lapsenlapseni, oliko jotain 4-5v, kun jouduin sanomaan "madonluvut", että nyt ei mennä mihinkään (vanhemmat olivat naapurissa), vaan mennään nukkumaan. Likka nojasi kaapinoveen istualtaan ja keinutteli siinä itseään ja tuumi hartaasti! "Vai niin, vai niin"!
Olihan niitä oveluuksia myös, kun luin heille iltasatua, niin loppua ei meinannut tulla ja monet kirjat olivat jo kuulleet moneen kertaan. Olipa sitten kirja, josta molemmat vaativat, että lue siihen saakka, kunnes se nainen saa sen aarteen,...tai jotain sellaista? Ja minähän luin, mutta siihen se kirja loppuikin, joten lapsilla oli hauskaa!!!
Usein päättyi myös minun "julmistelu" nukkumaan menosta, koska niistä oli niin hauskaa, kun mummi suuttuu ja kuitenkin käy lopuksi nauramaan. Sitä ei ilmeisesti tehnyt iskä ja äiti koskaan, mutta ounastelen, että enempi siellä huutoa sitten olikin?
Mitä noihin pedagookeihin tulee, niin lapsenlapseni kävivät Steiner-tarhassa, jossa oli myös heidän tätinsä opena ja joka kävi jonkun jatko-opinnon, valmistuen tarhan johtajaksi. Poika oli tuumannut jollekin tarha-tädille, että sinunkin pitäisi mennä kouluun, että ymmärtäisit lapsia? Sanoisin, että saaperin "iiskotti", koska joku asia ei mennyt hänen mieleensä?
Nyt on poika toka luokalla ja oli esittänyt iskälleen, että pitäisi juhlia hänen todistustaan, johon iskä oli todennut, että tätä todistusta ei juhlita! Tyydyttävä,tyydyttävä,tyydyttävä ja ilmeisesti olisi loppuun kuulunut, että ei mitään keskittymiskykyä mihinkään, kuin jalkapalloon, tai jääkiekkoon! Niiden selostukset hän osaa ulkoa vaikka unissaan!
Kaikki kellot seis, kun on kesä ja loma!Minkä ikäisenä sait omat lapsesi ja minkäikäisiä ovat nyt nuorin ja vanhin lapsenlapsesi? Minä vaan siksi kun täällä vertaillaan nykyajan- ja vanhan ajan lasten kiikuista ja leikeistä.
- 06101906
korppis1 kirjoitti:
Minkä ikäisenä sait omat lapsesi ja minkäikäisiä ovat nyt nuorin ja vanhin lapsenlapsesi? Minä vaan siksi kun täällä vertaillaan nykyajan- ja vanhan ajan lasten kiikuista ja leikeistä.
Tästä en aio sinulle tilastoa laatimaan ja parempi olisi, jos et vastaisi itsekään minulle mitään. Minunkaan lapsilla, tai lapsenlapsilla ei ole kuintenkaan mitään ADHD, jota ounastelit Paloman lapsenlapsilla olevan. Kyllä me pärjätään.
Kaunista kesää vain sinulle. - ent.siivoojaparka
korppis1 kirjoitti:
Minkä ikäisenä sait omat lapsesi ja minkäikäisiä ovat nyt nuorin ja vanhin lapsenlapsesi? Minä vaan siksi kun täällä vertaillaan nykyajan- ja vanhan ajan lasten kiikuista ja leikeistä.
Minä olin jo hyvästi täysi-ikäinen, kun lapseni syntyivät; melkein 32 ja 34v. Nyt he ovat itse jo 33 ja 35v eikä lastenlapsia vielä missään.
Vaan älähän huoli, toiveet ei ole aivan ohi. Likan matkatoveri oli laittanut facelleen kuvan likastani, jonka paljaaseen olkapäähän nojailee mustan apinankarvainen käsivarsi. Örrrrk! Uskaltaapa vaan!!! - korppis1
06101906 kirjoitti:
Tästä en aio sinulle tilastoa laatimaan ja parempi olisi, jos et vastaisi itsekään minulle mitään. Minunkaan lapsilla, tai lapsenlapsilla ei ole kuintenkaan mitään ADHD, jota ounastelit Paloman lapsenlapsilla olevan. Kyllä me pärjätään.
Kaunista kesää vain sinulle.Epäasiallinen vastaus asialliseen kysymykseen. Katsos kun niitä tietokonepelejä oli omilla lapsillani. No, eihän niitä 70-luvulla tietty ollut. 60-luvusta puhumattakaan.
- 06101906
korppis1 kirjoitti:
Epäasiallinen vastaus asialliseen kysymykseen. Katsos kun niitä tietokonepelejä oli omilla lapsillani. No, eihän niitä 70-luvulla tietty ollut. 60-luvusta puhumattakaan.
Anteeksi korppis1, olet oikeassa tuosta tylystä vastauksestani, mutta jotenkin tuli mieleeni, että jokin "ketunhäntä" sinulla on kainalossa kuitenkin ja tulihan se sieltä!
Sinun lapsilla oli jo silloin nuorena noita tietokone pelejä, joita et ilmeisesti voinut soveltaa tuohon keskusteluun, jossa "kiikuista ja leikeistä" oli puhe? Oliko se ihme siellä? Totta´kai korvessa oli!
Minä sensijaan olin työssä 80 luvulla maan johtavassa tietokonepelien maahantuonti liikkeessä, jossa mm. käytiin oikeustaisteluja Markus Selinin kanssa. Voit arvata, että sieltä virtasi näitä koneita ja pelejä hieman "sivuunkin", koska Intialainen johtaja ei ollut niin nokon´nuuka?
Nythän on I-phonet lapsillakin, ja varsinkin lapsenlapsilla. Taitaa käydä niin, että "reki menee eteen vetäjästään", kuten veljelläni oli tapana sanoa, kun jatkoin hänen liian hidasta puhettaan.
Samoja herkkuja, kuin sinullakin, koska sain ne "rippeet" vävyltä, jotka mummille kuuluu, mutta tiedä häntä, ketunhäntä? Repäisikö oikein kunnolla ja menisi toisten kanssa "tulille" ja laulamaan?
- de-meter
Omat lapsenlapseni, 4 ja 1 v. eivät ihan vielä ole yökyläiässä. Mutta kun vanhempi on ollut täällä päiväsaikaan lähden siitä, että talo elää tavallaan. Täällä on kylläkin väljemmät säännöt kuin kotona. Minkäänlaista ohjeistusta en kyllä ole saanut pojan oleskelun ajaksi. Ehkä niitä tulee vielä..)) Tai sitten anopin ja miniän suhde on lähtökohtaisesti etäisempi kuin äiti/tytär suhde.
Nuoren perheen luona ollessa on mielestäni selvää, etten puutu mihinkään ja yritän myötäillä heidän kasvatuslinjaansa. Nii..tähän nyt on vähän vaikee vastata, mutta sanoisin että antaa jokaisen mennä nukkumaan silloin kun haluaa, mutta viimeistään kun vanhemmatkin menevät, ja aamulla ylös kun muutkin.
Tarkoitin vastauksellani siis kun aikuisetkin, en siis jos lasten vanhemmat ovat määränneet jonkin ajan. Talossa talon tapaan.
Se sopii kyllä minullekin; periaatteessa talo elää tavallaan. Monet vanhemmat ovat tosin eri mieltä ja haluavat pitää tiukat rutiinit samoin kuin kotona. Meillä on lapsille erittäin huonot nukkumaanmenoajat silleen että jos ajattelee että lapset saisivat olla valveilla yhtä kauan kuin muukin väki. Minä valvon yleensä ainakin yhteen yöllä ja Lutunen tulee nukkumaan usein vielä myöhemmin.
Nyt pojille on ostettu neljä uutta filmiä ja rauhoittumisaika filmien kanssa alkaa kl. kahdeksan. Aparaatit latinkiin ja tv kiinni kl. 9:30. Eilen se ei sujunut ilman ongelmia. Pojat eivät olleet unisia silloin kuin niiden piti. Vanhempi nukahti kymmenen jälkeen, nuorempi oli nukahtanut jo sitä ennen. Ei se nyt enää tunnu miltään ongelmalta enää.Paloma.se.co kirjoitti:
Se sopii kyllä minullekin; periaatteessa talo elää tavallaan. Monet vanhemmat ovat tosin eri mieltä ja haluavat pitää tiukat rutiinit samoin kuin kotona. Meillä on lapsille erittäin huonot nukkumaanmenoajat silleen että jos ajattelee että lapset saisivat olla valveilla yhtä kauan kuin muukin väki. Minä valvon yleensä ainakin yhteen yöllä ja Lutunen tulee nukkumaan usein vielä myöhemmin.
Nyt pojille on ostettu neljä uutta filmiä ja rauhoittumisaika filmien kanssa alkaa kl. kahdeksan. Aparaatit latinkiin ja tv kiinni kl. 9:30. Eilen se ei sujunut ilman ongelmia. Pojat eivät olleet unisia silloin kuin niiden piti. Vanhempi nukahti kymmenen jälkeen, nuorempi oli nukahtanut jo sitä ennen. Ei se nyt enää tunnu miltään ongelmalta enää.No eivät he ainakaan liian myöhään mielestäni valvoneet. Tuskin ne muksut montaa yötä jaksaisivat valvoa yhtä myöhään kuin te ja sit aamulla aikaisin aamupalalle. Kyllä se rytmi löytyy aikaa myöten. :)
- Viatonsivullinen
Tämän ketjun kun luin, huokasin helpotuksesta ettei ole noita L- Lapsia.
Kuulosti niin työläältä, niistä hyvistäpuolista kun ei tiedä mitään sellainen
jolla ei ole. Olen kuullut että ihmis-suku muuttuu hyvin hitaasti, joten en
usko että lapset olisivat nykyään kovinkaan paljon erilaisia. Edelleenkin on nälkä ja väsy. Ulkona kun temmeltää päivän, uni tulee ennen klo20.00
ja mummi sekä vaakko pääsevät iltauutisia rauhassa katsomaan.
Sitten koko talo hiljenee.- isotlapsenlapset
Varmaan pääsee helpommalla, jos ei ole pieniä lapsia kaitsettavana, eikä tarvitse miettiä joka päivälle ohjelmaa ja sitä mitä syödään. Oma lukunsa se, että mikä ruoka kelpaa lapsille. Siitäkin on kuultu variaatioita joka lähtöön.
Ystävätär totesi aikoinaan, kun lapsenlapsensa olivat pieniä ja kouluikäisiä, että mukava kun tulevat, mutta vielä mukavampi on kun lähtevät. Pääsee elämään omaa rauhallista elämää omaan tahtiin. Koki rasittavaksi ja väsyttäväksi ajat lastenlasten kanssa. Olen kokenut samaa ja nyt ei enää. - MormorPaloma
Onhan siinä oma hommansa ja välillä voi olla stressaavaa, mutta kyllä se korvautuu tuhatkertaisesti kun pienet kädet kiertyvät kaulalle ja pieni tahmea suu koskettaa poskea ja korvaan kuiskutetaan...."mormor jag älskar dig" Kiva kun tulevat, kiva kun ovat ja myös kiva kun lähtevät kotiin. Ton ikästen lasten kanssa voi puuhaa kaikkea ja jutella kaikesta; päivät menee yhdessä hujahduksessa ja etenkin tuntuu hienolta että he eivät liikaa ikävöi kotiin. Vain vähän. Lasken itseni etuoikeutetuksi ja onnellisten tähtien alla syntyneeksi että minulla on lapsenlapset jotka haluavat viettää aikaa meidän kanssa ja asuvat riittävän lähellä että sen voi toteuttaa. Myös se että Lutunen on ottanut täysin isovanhemman roolin itselleen ja tykkää pojista ihan kuin ne olisivat hänen "oikeita" lapsenlapsiaan.
- mimmimum-mi
Minun vanhemmat lapsenlapseni ovat jo siinä iässä ... etteivät käy yökylässä...ja nuorempi on kaksi vee.. ollut kyllä päivällä sekä yötäkin....
Mummolassa on kiva olla...kun on vapaampi "kuri" kuin kotona... Teillä ihanteelliset olosuhteet siellä...kuvauksiesi perusteella näen silmilläni...kuinka he siellä viilettävät... Tuosta biologisesta rytmistä olen lukenut...että jo leikki iässä muodostuu se oma rytmi...onko aamu- vai iltavirkku... mikä tietysti muuttuu jonkinverran murrosiässä...ja nykyajan lapset kun kehittyvät niin kamalan nopeasti...
Nautin tästä kaksivuotiaan seuraamisesta.. ja kehityksestä..Sillai ihanteelliset että lapset voi juosta ulkona ja naapureissa ihan kuin ennenaikaan maalla, vaikka tää onkin kyläyhteisö, eikä silleen maaseutua.
- mummokahdelle
Nuorempi, 1 v 8 kk menee klo 20 nukkuu päikkärit isompi 5 1/2 -vuotias klo 21 ja höpöttelee mummon kanssa vielä sängyssä, riippuen päivän tapahtumista. Ovat niin pieniä vielä, että kotirytmistä pidetään kiinni. Mummo 62 v simahtaa heti kun molemmat ovat nukahtaneet.
- minimaailma
Miksi täältä neuvoja kysyt olettehan pedagogeja molemmat sinä ja tyttäresi. Eikö suutarin lapsilla ole kenkiä? Kerrot tarkkaan pieniä yksityiskohtia lapsenlapsistasi.
Niin se taitaa olla että kaikki riippuu lasten iästä ja mummolassa kyläilyn pituudesta.
Olet oikeassa tuosta mielipiteestä. Sait paljon neuvoja, kuinka Sinun tulee menetellä, kun meilläkin oli näin? Ehkä huvittavin oli tuo diagnoosi, että lapsenlapsesi oli ADHD, ehkä?
Minun nuoruudessani mentiin nukkumaan, kun isä ja äiti käski, paitsi ei ihan niinkään? Joskus hän (isä) joutui "julmistumaan" siitä, että nyt nukutaan.
Omat lapseni, niin en oikein muista, mutta kyllä me mentiin nukkumaan hyvissä´ajoin, koska aamulla oli aikainen lähtö meidän työhön ja lasten hoitoon viemiseen, joskus yksityiselle ja sitten lopuksi kunnalliseen.
Lomille ja kesäksi vein aika nuorena lapseni mummilaan, jossa he oppivat sitä todellista maalaiselämää, kuten lehmänlypsyä ja karjalanpiirakoiden tekemistä ja kalastusta isäni ja veljieni avustuksella.
Isäni oli lukenut näitä Aku-Ankka juttuja "päiväunille" ja lopettanut juttunsa; "Aku-Ankka, piiloon laita?
Olihan tuolla joku kommentti, että olette "ammattilaisia" lasten kasvatuksessa, mutta kukapa ei olisi? Lapsenlapseni oli todennut omassa tarhassa eräälle hoitajalle, että sinunkin pitäisi mennä koulutukseen? Tätinsä oli juuri käynnyt tämän ja ilmeisesti kotioloissa oli juteltu näistä?Oli suuttunut jostain, ja suuttuu edelleen, millloin`mistäkin? Hyvä poika!
Siinä se sisu kasvaa pojalle, kun "jalista" harrastaa, oli maalivahtina ja sai heiton, juoksi kentän ja potkaisi maalin?
- eril.mummo
Minulla on aikuinen lapsenlapsi ja hänelläkin on lapsi. En silti ole vielä 70 v täyttänyt.
Kun sain kaksi omaani aikuiseksi en ole kovin usein lapsenlikkana, vain jos on todella tärkeää esim. sairautta.
Minua ei kukaan auttanut lastenhoidossa, mieskin oli menevä harrasti paljon. Pitää sanoa että en ole kovin lapsirakas, sitä ei kai ole rikosnimikkeenä vaikka lueskellessani täällä tunnen olevani kummajainen.
Silti on hyvät välit jälkikasvuun, onneksi hyväksyvät minut tällaisena. Tänään olemme keksineet uutta tekemistä: pojat pääsivät kitkemään rikkaruohoja mormorin kasvimaalta. Voi sitä iloa kun sai tehdäkin jotain ja olen jopa luvannut maksaa heille! Ihan vapaaehtoista lapsityövpoiman hyväksikäyttöä: he nyppivät vesiheinää 15 minuuttia ja kantoivat kompostiin ja opettelivat samalla miltä herneentaimet ja kurkuntaimet näyttivät ja että sipulipenkillä ei tallustella ja että kurkut ovat herkkiä vaurioitumaan jos astuu varren päälle ja että salaatti on jo melkein syömäkelpoista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,725044Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk403805Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699253388- 792391
- 241909
Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa
kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois3561601Tekeekö hän
Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.271581Laine voitti oikeudessa
Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?401542Puistotyöntekijät
Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔151485Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?
Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?341355