Koko ajan kuolemasta puhuminen

jokaksikymmentävuotta

Äitini on puhunut kuolemastaan jo ainakin 20 vuotta.
Tuntuu joka kertta niin pahalta soittaakin, kun odotettavissa on vain hautajaisista puhuminen ja että "kun pääsis pois jo". Jää koko ajan huono omatunto puhelun jälkeen.
En tiedä onko tämä oikea palsta ottaa asia esille, mutta ajattelin ottaa kuitenkin asian esille.

Hän on jo yli 80 ja voi huonosti, niin että on todennäköistä että hän kuolee .
Joten ei viitsi ruveta väittämään vastaankaan.

Joo, tiedän, että on "ymmärrettävää", mutta on se tyttärellekin rasittavaa.
Äitini on oikea pessimisti, mikään ei oo milloinkaan hyvin, aina valittamassa.

Miten minun pitäisi ajatella

6

74

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meidän.mamma

Kyllä hän kuolee varmasti, kuten me kaikki. Eräs naapurin mummo oli nähnyt unessa kuolinpäivänsä, valmisteli hautajaisensa ym.. valmiiksi että omaiset pääsee vähemmällä. Kyllä hän kuoli, mutta kymmenen vuoden viiveellä. Jospa äitisi on masentunut, olen itsekin yli 70v, välillä kun kolottaa, ajattelee että jo täältä joutaisi. Mutta se menee ohi, kun näin taas kevään lehtien puhkeavan ja linnut pesäteossa olin kiitollinen että saan nähdä vielä kaiken tämän. Ei me mummot tahdota kuunnella, mutta jos saisit hänet ajattelemaan jotain iloisempaa, tiedän että ei ole helppoa.

• munmutsi

Mun äiti on ihan samanlainen,melankolinen luonne.Jos joku sairastuu,heti alkaa puhua että se kuolee varmasti!Odottaa kovasti omaa kuolemaansa,on jo liki 90v.

• dgdfshgfjh

Olen huono neuvomaan, kun oma äitisuhteeni on todella vaikea. Suosittelisin joka tapauksessa, ettet liikaa säästele äitiäsi. Ärähdä kerran oikein kunnolla ja kerro asia omasta näkökulmastasi. Että hän on puhunut kuolemastaan vuosikymmeniä, ja miltä se sinusta tuntuu. Asia voisi olla jo käsitelty, muitakin puheenaiheita voisi keksiä. Yksi vaihtoehto on mennä muistiinpanovälineiden kanssa äidin luo ja laatia sekä hautajaisohjeet että testamentit ja muut tarpeelliset asiakirjat. Hyvin yksityiskohtaisesti. Sitten asioita ei tarvitse enää käydä koko ajan läpi. Tai varaa hänelle aika kallonkutistajalle.

Väitän (oman 40 vuoden huonon äitisuhteen kokemuksella) että äitisi käyttää valtaasi sinuun käyttäytymällä kuten käyttäytyy. Kai itse huomaat, että hän on nyt onnistunut kimputtamaan sinua 20 vuotta, ainakin. Sinun ei tarvitse sietää ihan mitä tahansa. Hauraat kuolevaa tekevät mummotkin ovat ihmisiä, ja osaavat olla myös pirullisia ihmisiä. Ei heitä tarvitse paapoa liikaa.

• jokaksikymmentävuottaa

Niin on onnistunut, enemmänkin. On leikkinyt kaikki vuodet marttyyria ja laittanut kaiken minun syyksi. Tiedostan miten on käyttänyt minua loka-astianaan kaikki vuodet ja että hän on ollut narsistiluonteinen.
      Mutta kai se on niin, että nyt kun todella on "kuolemaisillaan" (saa nähdä miten monta vuotta vielä menee), niin jotenkin sitä vaan tuntee itsensä tunnetasolla syylliseksi, vaikka tietääkin että itse on ollut pirullinen ihminen.

Hyvä kun joku kertoo, että muillakin on tälläisiä äitejä.
      Nykyisin ei tee mieli soitella, kun aina tulee paha mieli jäljestäpäin. Ihan kuin olisi odottanut, että minun päälle saisi purkaa pahan mielensä.
      No, soittelen, mutta puhun lyhyesti ja enimmäkseen ilmoista.

Mutta kyllä tuntuu pahalta, että omalle äitilleen ei ole voinut milloinkaan kertoa omista murheistaan eikä oo saanut lohtua, - haukkumista vain.

• pahatytär

Voi kun lohduttavaa lukea jonkun sanovan ettei äidille ole voinut mistään kertoa... Nyt sitten olen 61 vuotiaan monen "sattuman" jälkeen äitini omaishoitaja ja kiukkua täynnä sillä mikään sanomani tai tekemäni ei kelpaa...

• kuolemavoittaa

Mietin tässä, mikä olisi ollut alkuperäisenä yllykkeenä kuoleman tunkeutumiseen äitisi ajatusmaailmaan. Minun äitini on nyt jo edesmennyt joten voi kertoa.
      Äitini sattui nuorena varomattoman lääkärin puheille aikana jolloin meitä lapsia ei vielä edes ollut. Lääkäri oli päätellyt tutkittuaan sydäntä, että äidin elämä jäisi lyhyeksi. Koko lapsuutemme oli äidin kuolemanpelon sävyttämää. Tyypillinen ajatuskulku oli , mikä olisi minimi-ikä jonkalaisina me jo pärjäisimme. Tulos: minä, esikoinen 16v ja nuoremmat sisarukset 14 ja 12 vuotta. Vietin monia öitä kuunnellen, hengittääkö äiti. Monta rajua säikähdystä koin kun hengitys nukkuessa joskus vaimeni hiljaiseksi.
      Kun kuolema sitten toteutui äitini oli lähes yhdeksänkymppinen ja me lapsetkin eläkeiän kynnyksellä. Mutta jollakin tavalla tuo pelon ilmapiiri jatkaa olemassaoloaan minun mielessäni. Olen siirtänyt tuon huolen suuntautuvaksi puolisoani kohtaan. Samat valvomiset, kuulostelun ja säikähdykset. Kuinkahan käynee sitten kun nämä painajaiset toteutuvat oikeasti?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6992
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2089
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1176
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      992
    Aihe