ulos ahdingosta

omaishoitajaloukku

On aika arka aihe, joten päätin avautua ja hakea neuvoa täältä. avoliitossa oltu puolison kanssa 12 vuotta, ei lapsia ja yhteisestä päätöksestä ei olla menty naimisiin.
Avovaimollani todettiin MS tauti 6 vuotta takaperin, ajattelin silloin että kyllähän me pärjätään yhdessä ja olen ollut tukena tietystikin.
Myöhemmin alkanut tulla vaikeampia kausia sairauden kanssa ja muutenkin tunteeni ovat lopahtaneet häntä kohtaan.
Olen tapaillut salaisesti erästä naista johonka olen ihastunut.
olen todellisessa loukussa koska en voi ympäristön paineen vuoksi jättää avokkiani , ystävät ja kummankin sukulaiset aina toitottaa kuinka olen hyvä mies hänelle kun hoivaan ja autan ja rakastan yms,tosiasia vaan on nykyään etten vain kehtaa jättää häntä .
Eikä tämä johdu yksinomaan hänen sairaudestaan, kyllähän ihmiset muutenkin eroaa ja välit voivat vaan viilentyä ajan kanssa.
Nykyisin lähipiri olettaa että pysyn hänen rinnallaan ja tukenaan.
Ahdistava tilanne todella.
Apuja tarvittaisiin

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävyydeksi

      Todella vaikea tilanne.. Suhteesta lähteminen tuntuu todella itsekkäältä ja toisen hylkäämiseltä, kun hän todella tarvitsisi sinua. Toisaalta uhraat oman elämäsi jos jäät.

      Tunsin pariskunnan, jonka toinen osapuoli oli sairastanut MS-tautia 30 vuotta. Terve osapuoli piti sairastavasta huolta koko tämän ajan. Ironisesti hän menehtyi tapaturmaisesti ennen puolisoaan, joka oli ollut jo vuosikausia kuoleman kielissä. Hän uhrautui ja hänen oma elämänsä jäi elämättä.

      Ehkä paras ratkaisu tuon kaltaisessa tilanteessa olisi, jos puolisot voisivat erota säilyttäen hyvän ystävyyssuhteen. Voisitko hankkia hänelle ulkopuolista apua, jotta hän pärjäisi kotona yksinkin? Voisitko auttaa häntä ja tavata häntä säännöllisesti, vaikka parisuhteenne päättyisi?
      Itse laittaisin jäitä hattuun tämän uuden naisen suhteen. Jos hyppäät suoraan uuteen suhteeseen, voit olla lähes varma siitä että lähtöäsi suhteesta pidetään hyvin itsekkäänä tekona. Uusi suhde veisi sinut luultavasti hyvin äkkiä mukanaan ja lopputuloksena on juurikin tuo hylkääminen, jota tuskin haluat tehdä.

      Mieti päätöstäsi tarkkaan, ennen kuin toimit. Voimia sinulle!

    • perinteisesti

      No jos et voi jättää niin sitten jatkatte tuon naisystävän kanssa salaista intohimoa "ranskalaisittain". Teet parhaasi vaikeassa tilanteessa, se riittää ihmisten ja jumalien edessä.
      Vanhaan hyvään aikaan, kun avioliittoja arvostettiin pyhänä instituutiona, salasuhde oli hyvinkin monelle se elämää kannatteleva henkireikä.

      • pahatonvielä

        minulla on " ranskalaisittain" suhde äxsään, koska oma vaimo pihtaa rakastelukerroissa, teenkö oikein ?

        Haluaisin myös teidän perustelut vastauksiinne, että tietäisin olenko paha vai oikein paha ?


      • wöpleprko
        pahatonvielä kirjoitti:

        minulla on " ranskalaisittain" suhde äxsään, koska oma vaimo pihtaa rakastelukerroissa, teenkö oikein ?

        Haluaisin myös teidän perustelut vastauksiinne, että tietäisin olenko paha vai oikein paha ?

        Olet kusipää.

        Jos vaimp pihtaa, niin vähääkään järkevä miettisi, että miksi... Oletko vaimolle tökerö, epähaluttava, et kovin imarteleva, onko vaimo väsynyt työtaakan alle, autatko vaimoa, muistatko romantiikan, onko vaimolla huolia...

        Mutta ei. Sinä petät. Ja vielpä exän kanssa, mikä on yksi pahimmista pettämisen malleista.


      • Vierelläsikö
        wöpleprko kirjoitti:

        Olet kusipää.

        Jos vaimp pihtaa, niin vähääkään järkevä miettisi, että miksi... Oletko vaimolle tökerö, epähaluttava, et kovin imarteleva, onko vaimo väsynyt työtaakan alle, autatko vaimoa, muistatko romantiikan, onko vaimolla huolia...

        Mutta ei. Sinä petät. Ja vielpä exän kanssa, mikä on yksi pahimmista pettämisen malleista.

        Totta, tuo on raukkamaisin teko mitä olla voi -- siis pettää eksän kanssa. Ei kyllä tulisi näin yhtäkkiä mieleenkään tuollainen pask'maisuus parisuhtessa.
        Ihan selkärangatonta meininkiä, pthyi olkoon mitä porukkaa.
        Var maan huippu hihihi-jänskää mukaseurustella ja sikailla samaan aikaan.


    • niiikws

      Itse jos sairastuisin ni antasin samantien muijalle kenkää, en ikinä haluis et tuo joutus uhraa emämänsä mun takia. Ja sit asiaan eli et voi elää omaa elämääns, koska pelkäät mltä muut aattelee ei muuta ku kuula päähän vaan. Sanot miten asiat on ja lähet menee, jos joku suuttuu ni se on voivoi... Ala elä sitä omaa elä.ääs se oo ainoa asia mikä sul on

    • Jaksamistasinulle

      Jokainen tekee tuollaisessa tilanteessa sellaisen ratkaisun mikä hänestä tuntuu parhaimmalta. Jos hoitaa toista vain ympäristön paineen vuoksi voi käydä niin, , että menettää ilon elämästä kokonaan. Omaishoitajana oleminen on äärimmäisen rankkaa. Omaa elämäänsä ei kenenkään tarvitse uhrata.

      • vierelläsikö

        "..ajattelin silloin että kyllähän me pärjätään yhdessä ja olen ollut tukena tietystikin..."

        "...Myöhemmin alkanut tulla vaikeampia kausia sairauden kanssa ja muutenkin tunteeni ovat lopahtaneet häntä kohtaan. ..."

        Jokainen meistä vanhetessaan sairastuu takuuvarmasti johonkin ellei kuole ennen sitä vanhuuteen/tai muuhun äksidenttiin. Niin se vain on että sairaudet kuuluvat ihmisen elämään kuten kuolemakin. Se on elämän kiertokulun fakta.

        Kannattaa miettiä tuota omaa suhtautumista sairauteen (sekä omaan että toisen) ja suhtautumistaan toisen/omaan tarvitsevuuteen -- ennen kuin ne todelliset "vastamäet" alkavat että mitä se "vastamäessä" tarkoittaa siinä parisuhteessa ja vaatii.

        En kuitenkaan missään nimessä lähtisi kenenkään elämänvalintoja tuomitsemaan. Jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee,


    • miesvm_1967x

      Olin omaishoitajana 4 vuotta. Se riitti mulle. Nuori mies ja elämä valuu hukkaan :o Siltikin hoidokkini kykeni pettämään mua että siinäpä kaunis kiitos siitä auttamisesta. Kallistun samaan mihin muutkin tässä ketjussa. Unohda ne ympäristön paineet, mullekin se oli se isoin juttu aikoinaan, että mitä sukulaiset miettii musta jos jätän sairaan avokkini. No, oikeastaan siinä kävi niin että avokki itse otti ja häipyi joten pidempi tikku jäikin yllättäen mun käteen :D Siitä tikusta pidin tiukasti kiinni ja pääsin liukenemaan kuolleesta hoitosuhteesta melko kepeästi. Mutta ap, jatka elämääs äläkä mieti mitä muut ajattelee siitä. Turha uhrata itseään.

    • Lorga

      Kirjoitan sinulle tuntematon varsin suoraan oman mielipiteeni:

      Jos sinusta tuntuu vaikealta olla suhteessa, niin kyllä suhteen päättäminen on viisain ratkaisu oli kyseessä sitten terve tai sairas kumppani.

      Kerroit varsin suoraan että "tunteet on lopahtaneet".
      Aika selkeä tilanne.

      Aivan sama se kumppanillesi on silloin hoitaako häntä ammatti-ihminen vai elämänkumppani jolle koko tilanne on raskas ja hän olisi mieluummin aivan muualla. Ammattihoitaja tässä tapauksessa PALJON parempi kuin joku ukko naama pitkällä siinä vielä "uhrautumassa" ettei sukulaiset suutu.

      Ole sen verran hienotunteinen, että älä paljasta että sinulla on jo siellä uusi nainen takavasemmalla jo valmiina.
      Se loukkaa pahinten.
      Enemmän kuin hylkääminen.

      Itse olen suhteessamme se sairastunut osapuoli (syöpä) ja siippa aika pitkälti huolehtii asioista, elikkä kaikki (koko perhe) tavallaan sairastaa tässä.
      En kuitenkaan missään nimessä haluaisi ikinä että hyvä mies tuossa väkisin pyörisi hampaita henkisesti salaa kiristellen.

      Mutta mikäli saisin tietää että joku nainen siellä kulisseissa on ollut lohtuna, niin en ikinä antaisi anteeksi moista! Eli siitä pidä pääsi kiinni kun lopetat suhteen.

      Älä laita kumppanisi sairauden piikkiin sitä jos et uskalla lähteä kohti uudenlaista elämää.
      Olisit halunnut päättää suhteen ilman MS-tautiakin.
      Jos toiseen on syvästi kiintynyt aidolla tavalla, niin se on yks hailee vaikka sillä olisi kirgiisialainen hyppykuppa keskellä otsaa.

      • MitäMieltä

        Hyvä viesti Lorgalta.

        Minusta tässä näkyy se, että mies kypsähti avovaimonsa sairauteen. Hän ei ihmisenä ole tarpeeksi vahva kestämään toisen sairastumista. Kyllä se suhde olisi lopahtanut muutoin ensimmäisenä 6 vuotena.

        AP minusta sinä olet täysi kus*pää, todellisuudessa itsekäs (et olisi muuten salasuhteessa), tekopyhä ja jotenkin rangaton.

        Mietit vain itseäsi: mitä sinusta ajatellaan, miten "uhraudut", miten ansaitset terveen naisen, selittelet tunteiden lopahtamista.

        Älä laita tunteiden lopahtamista avovaimon tai hänen sairauden harteille. Tässä on kyse siitä, että sinussa ei ole tarpeeksi miestä. Et alkujaankaan ole rakastanut avovaimoasi syvällisesti, koska suhde ei kestänyt toisen sairastumista. Kaiken kukkuraksi sinulla on rakastajar... Tosirakkaus kestää sairastumiset (nähnyt hyvin läheltä).

        Kyllä sinun on syytä erota. Voisit kunnioittaa avovaimoasi edes sen verran...


    • Et ole naimisissa.

    • piparminttuli

      Oletko ollut itsellesi rehellinen. Mitä jos olisittekin naimissa. Olistiko silloin jättämässä häntä, vai hoitaisitko hänet hautaan saakka. Jos vastaus on että hoitasit. Niin silloin olet vastuuta pakoileva hulttio.

      Onko hänen sairautensa siinä vaiheessa että häntä täytyy fyysisesti auttaa, mutta hän ymmärtää kaiken ihan hyvin ja pystyy kommunikoimaan. Tee itsellesi selväksi pystyisitkö olemaan hänen tukenaan muuten mutta et enään avopuolisona. Jos pystyisit niin silloin keskustelisit ensin hänen perheensä kanssa ja kerotisit heille että olet jättämässä hänet avopuolisona mutta säilyt hänen elämässään kuitenkin ystävänä joka auttaa häntä säännöllisesti. Ja sen jälkeen kerro vasta hälle. Näin hänellä on valmiiksi tukijoukot lähellä jotka enempää kyselemättä voivat olla tukena. Sillä jos hän ymmärtää kaiken normaalisti on varmasti vaikeaa tulla sairaana hylätyksi. Ja et voi olettaa että hänen läheisensä sitä tulee ymmärtämään tai hyväksymään.

      En minäkään hyväksyisi jos joku tekisi läheiselleni noin. Olette kuitenkin olleet yhdessä noin kauan. Jos kyseessä olisi lyhyempi suhde olisi asia erikseen.

      Päätös on sinun. Joka tapauksessa muista että aina on ympärilläsi ihmisiä ja heidän mielipiteensä vaihtelee kannustuksesta - tuomitsemiseen. Näin se vain on.

      • LeavingLasVegas

        Rakkaus taitaa juuri olla aika pitkälti pyyteetöntä "uhrautumista" toisen vuoksi, niin että laittaa sen toisen hyvinvoinnin oman itsen edelle.
        Marttyyrius on kuitenkin mielestäni henkisesti tuhoava ja koko parisuhteen pikkuhiljaa näivettävä tapa elää eli jos rakkauden tunteet ovat loppuneet niin kallistuisin kyllä tuon edellisen kommentoijan viisaisiin pohdintoihin , joka meni näin :

        " Tee itsellesi selväksi pystyisitkö olemaan hänen tukenaan muuten mutta et enään avopuolisona. Jos pystyisit niin silloin keskustelisit ensin hänen perheensä kanssa ja kerotisit heille että olet jättämässä hänet avopuolisona mutta säilyt hänen elämässään kuitenkin ystävänä joka auttaa häntä säännöllisesti. Ja sen jälkeen kerro vasta hälle. Näin hänellä on valmiiksi tukijoukot lähellä jotka enempää kyselemättä voivat olla tukena. Sillä jos hän ymmärtää kaiken normaalisti on varmasti vaikeaa tulla sairaana hylätyksi. "

        Missään nimessä mitään salasuhteen paljastamista ei kannata edes harkita kun kyseessä on vakavasti sairas kumppani jonka kanssa päätyy eroon. Tieto moisesta (rinnakkaissuhteesta) voi romahduttaa sairastavan elämänhalut/elämänilon koska se loukkaa/haavoittaa aina mitä syvimmin petettyä osapuolta tunnetasolla.


    • AurinkoinenIhminen

      Tulee mieleen hiukan tilanne joka oli Valheen vangit nimisessä-sarjassa..

      No kuitenkin...en tiedä miksi ihmeessä ap alkanut salaisesti tapailla jotakuta. Ei parisuhteessa salaisesti tapailla muita ihmisiä.

      Ehkä ap:n pitäisi miettiä itsensä sairastuneen ihmisen asemaan. Miten hän toivoisi itseään kohdeltavan jos olisi sairastunut?

      Mielestäni todellinen rakkaus on moraalisesti hyväksyttävää ja kunnollista. Saattaa olla, että tuo suhde on jo pilattu noiden salailujen takia, en tiedä. Kannattanee nyt tarkasti harkita miten toimii jatkossa.

      • niinsevaanon

        Edellinen kommentoija kirjoitti tismalleen kuinka se asia on:
        Parisuhteen valitseva jättää sinkkuilun ja muiden iskemisen.
        Ja sitten päinvastoin.
        Monien moraalinen selkäranka näyttää nykyään olevan kuin makaronia. Mutta tuollainen ei ole ookoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe