Aloin perkaamaan omia vaivojani, ja löytyi niitäkin. Olen kiitollinen siitä, että minkäänlaisia kipuja minulla ei ole. Miten olen voinut säästyä kivuilta? Nivelet on kunnossa. Sen sijaan verenpaine on pilvissä kahdesta lääkkeestä huolimatta. Paineita en viitsi enää edes mitata, kun alapaine huitelee aina yli 90. Niin että minkä vaivan sitä ottaisi vanhuuden vaivaksi -kivun vai verenpaineen- kun jotakin vaivaa kuitenkin tulee?
Missä kunnossa te 60-vuotiaat olette
73
91
Vastaukset
- k-kk
Ota kuule sellanen vaiva mikä tappaa niin nopeesti et melkein terveenä saat kuolla.
- ent.siivoojaparka
Eiköhän verenpainetauti sellainen olekin.
Ilman verenpainelääkkeitä meidän ikäisistä suomalaisista olisi suurin osa jo haudassa. - terveenä
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Eiköhän verenpainetauti sellainen olekin.
Ilman verenpainelääkkeitä meidän ikäisistä suomalaisista olisi suurin osa jo haudassa.Ei sekään välttämättä heti tapa. Saattaa joutua halvaantuneena makaamaan vuosikymmeniä.
- sissill
Olen oikeastaan uskomattoman hyvässä kunnossa. En kehu, mutta kerron totuuden. Mitään muuta vikaa ei ole kuin joskus murrosikäisenä loukkaantuneet polvet. Ne ovat vaivanneet aika-ajoittain koko ikäni. Silti olen elänyt ja reipastellut kuten toisetkin.
Tunnen itseni nuoreksi. Teen mielelläni fyysistä työtä omalla mökilläni. Ulkoisestikin näytän vuosikymmeniä nuoremmalta. Tämä ei ole kehumista, mutta terveys heijastuu myös ulkonäköön.
Olen onnekas ja toivoisin sitä samaa toisillekin. Olen kyllä melkoisesti kiinnittänyt huomiota elämäntapoihini jo vuosikymmeniä. On ehkä vaikuttanut nykyiseen olotilaani melkoisesti.
Kuumia aaltoja tai hikoiluakaan ei ole koskaan ollut, joten liekö nuo edessäpäin?- Kehupukille
Vai oikein vuosikymmeniä nuoremmalta ? Älä kuule unta näe.
- nilkkasukkatyttö
Muaki luullaan rippikouluikäseks vaikka melkein 60 on täynnä.
- ent.siivoojaparka
nilkkasukkatyttö kirjoitti:
Muaki luullaan rippikouluikäseks vaikka melkein 60 on täynnä.
Myönnän, että minäkin kuulostan monesti paljon nuoremmalta kuin näytän.
- Melkein-nuori
Minuakin on luultu rippikouluikäiseksi hujopiksi. Mutta joka kerta pieneksi käynyt rippipuku on paljastanut näköharhan.
Mitä tulee avaukseen, huolimatta huithapelisista elämän tavoistani joissa ei ole ollut varsinaista säännöllisyyttä millään sektorilla, luulisi että olen ylikunnossa. Ei ole lääkityksiä, paitsi tupakka, jotain pieniä kuin huomaamattomia kolotuksia saattaa olla, mutta enpä ole mittauttanut mitään arvojanikaan viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen. Sitä joko kaatuu housut nillkoissa tennarit jalassa tai sitkuttelee niin kauan kuin sitkuttelee. - hyväneuvo
Melkein-nuori kirjoitti:
Minuakin on luultu rippikouluikäiseksi hujopiksi. Mutta joka kerta pieneksi käynyt rippipuku on paljastanut näköharhan.
Mitä tulee avaukseen, huolimatta huithapelisista elämän tavoistani joissa ei ole ollut varsinaista säännöllisyyttä millään sektorilla, luulisi että olen ylikunnossa. Ei ole lääkityksiä, paitsi tupakka, jotain pieniä kuin huomaamattomia kolotuksia saattaa olla, mutta enpä ole mittauttanut mitään arvojanikaan viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen. Sitä joko kaatuu housut nillkoissa tennarit jalassa tai sitkuttelee niin kauan kuin sitkuttelee.Älä meekään tutkituttamaan itseäsi, jotain löytyy aina.
- Aikuinenoikeesti
Totuus kyllä on, ettei kukaan näytä vuosikymmeniä nuoremmalta vaikka niin itse uskoisikin tai joku niin sanoisikin. Kyllä 6-kymppisellä on jo ryppyjä, iho veltostunut ja paikat roikkuu vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa. Eri asia ovat ne, jotka ovat käyneet kirurgin paikkeilla kuten Helena Lindgren; hänkin luultavasti näyttäisi aika lailla ikäiseltään ilman operaatioita. Toki hän huolehtii itsestään ja laittautuu normaalinaista enemmän.
Minä taas olen elänyt aika railakasta ja menevää elämää; ja nyt se alkaa näkyä erityisesti ihossa. Kipujakin on tullut kertarysäyksellä, niin kummallisia vatsaoireita kuin nivelkipujakin. Olen tässä pikkuhiljaa muuttanut elämäntapojani: vähemmän tupakkaa, vähemmän juhlimista, enemmän liikuntaa ja monipuolista ruokailua. - entinen.nuori
Optikolle sinun pitäisi rientää kiireen kaupalla, näön huononemista ei itse huomaa hetkessä. Hyvä että olet tyytyväinen itseesi, mutta kukaan ei näytä vuosikymmeniä (monikossa) ikäistään nuoremmalta, korkeintaan takaapäin. Kymmenen vuotta on vielä realistista. Olen nähnyt "teinejä" takaapäin, säikähdys on melkoinen kun näkee naaman.
- Supermummoo
Kehupukille kirjoitti:
Vai oikein vuosikymmeniä nuoremmalta ? Älä kuule unta näe.
Epäilijälle esimerkiksi voin kertoa eräästä parin vuoden päästä sata (100) vuotta täyttävästä rouvasta, joka todellakin on monta vuosikymmentä ikäänsä nuoremman näköinen ja oloinen. Kulkemisen apuna on rollaattori, mutta muuten hän on itsenäisesti toimiva, iloinen ilmeeltään, positiivinen mieleltään ja aktiivinen luonteeltaan.
- ent.siivoojaparka
entinen.nuori kirjoitti:
Optikolle sinun pitäisi rientää kiireen kaupalla, näön huononemista ei itse huomaa hetkessä. Hyvä että olet tyytyväinen itseesi, mutta kukaan ei näytä vuosikymmeniä (monikossa) ikäistään nuoremmalta, korkeintaan takaapäin. Kymmenen vuotta on vielä realistista. Olen nähnyt "teinejä" takaapäin, säikähdys on melkoinen kun näkee naaman.
Kyllä joistakin voi luulla nuoremmaksi vuosikymmenet ihan monikossa.
Vanhempi likkani on yksi sellainen, joka tulee luultavasti olemaan koko ikänsä teini-ikäisen näköinen. Nyt 35, mutta jatkuvasti häntä erehdytään vieläkin pitämään alaikäisenä.
Nuorempaa likkaani sitä vastoin luullaan joskus hänen vanhemman sisarensa äidiksi, minua hänen mummokseen.
Isäni yksi siskoista oli vielä ihan vanhanakin naamastaan sileä kuin kattilan kylki ilman mitään kauneusleikkauksia tai meikkejä. Kävelystä ja muusta liikkumisesta huomasi, että ei ihan keski-ikäinen enää.
Ihan kohtalaisessa vielä,
sitä ei paljon vaivojaan saata valita, elettävä vain niiden kanssa.
Joitakin voi siirtää myöhäisemmäksi omilla elintavoillaan.
Mutta jos pääsisi niitä vaivojaan valitsemaan, niin kaikkein kurjin olisi jokin etenevä muistisairaus. Näön menetys tuntuisi ikävältä varsinkin kun kirjojen maailmasta pitää, silloin liikkuminenkin on niin vaikeaa ja luonnosta nauttiminen on myös niin iso ilo.- ent.siivoojaparka
Näköaisti menettäminen minusta olisi se kaikkein pahin, mitä kuvitella saatan. Oikeastaan muistin huononeminen on aika armeliasta. Se voisi olla perimmältään aika onnellinen olotila itselleen, ei niinkään varmaan läheisilleen.
Joskus näkee Aftonbladetissakin jotain, mistä tulee iloiseksi. Tämä, kun pikkuvauva näki vanhempansa ensimmäisen kerran oikein kunnolla saatuaan silmälasit.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21110467.ab Vaikeinta on varmaan se vaihe, jossa itse huomaa että muisti alkaa pätkiä, yrittää salailla sitä muilta. Ei lähde lääkäriin muistitutkimuksiin vaikka läheiset sitä vaivihkaa ehdottelevat. Taitaa olla aika korkea kynnys lähteä lääkäriin tunnustamaan ja valittamaan että muisti alkaa mennä. Ja lähimmäistenkin täytyy muistaa kuitenkin että tällä ihmisellä on itsemääräämisoikeus. Toisille vanhenemisen hyväksyminen on vaikemapaa kuin muille. Kuolevaiuus ja siitä puhuminen on monelle totaalinen tabu, tai vaikka hoitotahdon ilmaisu.
- Psykoterapeutitar
Ja tutkimuksen tulos on sairautta hidastavan, ei parantavan lääkityksen aloittaminen, joka lisää tuskaa ja vanhustenhoidon ongelmia!
- siilimuori2
Psykoterapeutitar kirjoitti:
Ja tutkimuksen tulos on sairautta hidastavan, ei parantavan lääkityksen aloittaminen, joka lisää tuskaa ja vanhustenhoidon ongelmia!
Kaikki eivät joko halua lääkitystä tai hyödy lääkityksestä.
- Psykoterapeutitar
Mutta lääkettä kuitenkin pitää saada myytyä ja alkaa agrissiivinen painostus!
Psykoterapeutitar kirjoitti:
Mutta lääkettä kuitenkin pitää saada myytyä ja alkaa agrissiivinen painostus!
Emmä vaan ole nähny mitään "agressiivista painostusta".
- ent.siivoojaparka
siilimuori kirjoitti:
Emmä vaan ole nähny mitään "agressiivista painostusta".
En minäkään.
Meinaa olla ihan päinvastoin nykyisen lääkärini kanssa. Hän kysyy minulta haluaisinko sitä tai tätä lääkettä. Mistä minä voin tietää? Tietty haluan, jos on tarpeen, mutta en mielelläni muuten.
No voithan sinä kirjoittaa varalta, vastaan. Eihän niitä kuitenkaan kukaan pakota nielemään vaikka niille resepti onkin.
Nytkin on ollut kaapissa monta kuukautta jotain verensokeria alentavia pillereitä, mitä en ole vielä ainakaan ottanut, koska sokeri näkyy pysyvän suositusten ylärajan alapuolella muutenkin. ent.siivoojaparka kirjoitti:
En minäkään.
Meinaa olla ihan päinvastoin nykyisen lääkärini kanssa. Hän kysyy minulta haluaisinko sitä tai tätä lääkettä. Mistä minä voin tietää? Tietty haluan, jos on tarpeen, mutta en mielelläni muuten.
No voithan sinä kirjoittaa varalta, vastaan. Eihän niitä kuitenkaan kukaan pakota nielemään vaikka niille resepti onkin.
Nytkin on ollut kaapissa monta kuukautta jotain verensokeria alentavia pillereitä, mitä en ole vielä ainakaan ottanut, koska sokeri näkyy pysyvän suositusten ylärajan alapuolella muutenkin.Mistäs sitten tiedät milloin on aika alkaa ottaa lääkettä? Varaltahan voisi sitten kirjoituttaa kaikenmaailman pillerit et jos joskus tarvis ottaa käyttöön. Minä otan reseptinkin vain tarpeeseen ja senkin hyvien perusteluiden jälkeen. Yhtään agressiivista lääkkeidentyrkyttäjää en ole kohdannut.
- ent.siivoojaparka
siilimuori kirjoitti:
Mistäs sitten tiedät milloin on aika alkaa ottaa lääkettä? Varaltahan voisi sitten kirjoituttaa kaikenmaailman pillerit et jos joskus tarvis ottaa käyttöön. Minä otan reseptinkin vain tarpeeseen ja senkin hyvien perusteluiden jälkeen. Yhtään agressiivista lääkkeidentyrkyttäjää en ole kohdannut.
Mittailen itse sokeria...
Otin sen reseptin, kun silloin näytti olevan liian korkealla, mutta on se nyt laskenut ilman pillereitä, kun olen jättänyt herkuttelut vähemmälle. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Mittailen itse sokeria...
Otin sen reseptin, kun silloin näytti olevan liian korkealla, mutta on se nyt laskenut ilman pillereitä, kun olen jättänyt herkuttelut vähemmälle.Mutta eikös se resepti vanhene vuodessa?
- ent.siivoojaparka
siilimuori kirjoitti:
Mutta eikös se resepti vanhene vuodessa?
Tottahan sitä vuodessa vanhenee taas itsekin.
Eihän se ole mikään ongelma. Sitten vaan tilaamaan uutta reseptiä, jos näyttää siltä, että on tarvis. Tässähän sitä istuu koneelle muutenkin.
Kahdesti vuodessa ne ottaa minulta kaikki muutkin kokeet plus painon ja pituuden. Merkillistä vaan, että minä kasvan ja kutistun ja taas kasvan. Ennätys oli 163 cm. Niin pitkä en ole koskaan aikaisemmin ollut. Sitten kävin jo pari senttiä lyhyempänä, kunnes tasaantui siihen, mitä olen aina ennen tottunut pitämään pituutenani 162. Aina yhtä mielenkiintoista mennä mitattavaksi. - eppu2
siilimuori kirjoitti:
Mutta eikös se resepti vanhene vuodessa?
Vielä se on vuosi, mutta suunnitteilla on, että resepti tulee olemaan voimassa 2 vuotta.
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Vielä se on vuosi, mutta suunnitteilla on, että resepti tulee olemaan voimassa 2 vuotta.
Minusta se vuosi olisi sopiva aika. Kahdessa vuodessa voi ehtiä arvot aika paljon muuttumaan ja voisi tarvita jo vahvempia lääkkeitä tai päinvastoin itse sitä huomaamatta.
eppu2 kirjoitti:
Tuo olisi hyvä uudistus, ei tarvitsisi yhtenään vaivata lääkäreitä uusimisilla, jos kerran lääkitys on pysyvä.
Tottahan sitä vuodessa vanhenee taas itsekin.
Eihän se ole mikään ongelma. Sitten vaan tilaamaan uutta reseptiä, jos näyttää siltä, että on tarvis. Tässähän sitä istuu koneelle muutenkin.
Kahdesti vuodessa ne ottaa minulta kaikki muutkin kokeet plus painon ja pituuden. Merkillistä vaan, että minä kasvan ja kutistun ja taas kasvan. Ennätys oli 163 cm. Niin pitkä en ole koskaan aikaisemmin ollut. Sitten kävin jo pari senttiä lyhyempänä, kunnes tasaantui siihen, mitä olen aina ennen tottunut pitämään pituutenani 162. Aina yhtä mielenkiintoista mennä mitattavaksi.Omituista et aina vaan mittaavat pituuden, vai otaksuvatko jotta kasvat vielä?
Minusta se vuosi olisi sopiva aika. Kahdessa vuodessa voi ehtiä arvot aika paljon muuttumaan ja voisi tarvita jo vahvempia lääkkeitä tai päinvastoin itse sitä huomaamatta.
Verikokeet suositellaan otettavaksi kerran vuodessa samoin silloin voi käydä näyttämässä verenpaine - ja sokeriarvot, jolloin katsotaan lääkityksen muutoksen tarve ja sitten sen mukaan saa uuden reseptin.
- ent.siivoojaparka
siilimuori kirjoitti:
Verikokeet suositellaan otettavaksi kerran vuodessa samoin silloin voi käydä näyttämässä verenpaine - ja sokeriarvot, jolloin katsotaan lääkityksen muutoksen tarve ja sitten sen mukaan saa uuden reseptin.
Niin. Sitähän minä meinasin, että kaksi vuotta kuulostaa melko pitkälle ajalle.
- ent.siivoojaparka
siilimuori kirjoitti:
Omituista et aina vaan mittaavat pituuden, vai otaksuvatko jotta kasvat vielä?
Ei aavistustakaan, miksi. Ehkä se kuuluu vaan niitten rutiineihin samalla kun katsovat muutkin arvot kahdesti vuodessa.
Olen kuvitellut jotenkin, että ne alkaa jo tämän ikäisiltä vahtimaan luukadon merkkejä. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Niin. Sitähän minä meinasin, että kaksi vuotta kuulostaa melko pitkälle ajalle.
No missä mielessä pitkälle? Jos kerran uuden reseptin saa jos arvot niin vaativat. Vanha pois ja uusi tilalle
- Teetoimipuhu
siilimuori kirjoitti:
Vaikeinta on varmaan se vaihe, jossa itse huomaa että muisti alkaa pätkiä, yrittää salailla sitä muilta. Ei lähde lääkäriin muistitutkimuksiin vaikka läheiset sitä vaivihkaa ehdottelevat. Taitaa olla aika korkea kynnys lähteä lääkäriin tunnustamaan ja valittamaan että muisti alkaa mennä. Ja lähimmäistenkin täytyy muistaa kuitenkin että tällä ihmisellä on itsemääräämisoikeus. Toisille vanhenemisen hyväksyminen on vaikemapaa kuin muille. Kuolevaiuus ja siitä puhuminen on monelle totaalinen tabu, tai vaikka hoitotahdon ilmaisu.
Tämän takia, tästä syystä ihmisiä koetetaan tehdä tietoisiksi asioista eli ts. kasvattaa korvain väliin edes hiventä järjestä. Jotta kukaan aikuinen ihminen ei kuvittelisi olevansa kuolematon eikä antaisi tabujen estää toimimasta omaksi hyväkseen ja edukseen hyvissä ajoin.
Teetoimipuhu kirjoitti:
Tämän takia, tästä syystä ihmisiä koetetaan tehdä tietoisiksi asioista eli ts. kasvattaa korvain väliin edes hiventä järjestä. Jotta kukaan aikuinen ihminen ei kuvittelisi olevansa kuolematon eikä antaisi tabujen estää toimimasta omaksi hyväkseen ja edukseen hyvissä ajoin.
Ei kai Se reseptien uusintatiheydestä ole kiinni?
- ent.siivoojaparka
siilimuori kirjoitti:
No missä mielessä pitkälle? Jos kerran uuden reseptin saa jos arvot niin vaativat. Vanha pois ja uusi tilalle
Noh. Miksi sitten kahden vuoden resepti, jos siinä välillä kuitenkin ottaa uudet kokeet? Ei se reseptin uusiminen paljon vie aikaa tohtorilta, olen huomannut. Ennen kai se otti ihan pikkusen kauemmin, kun kirjottivat käsin.
Noh. Miksi sitten kahden vuoden resepti, jos siinä välillä kuitenkin ottaa uudet kokeet? Ei se reseptin uusiminen paljon vie aikaa tohtorilta, olen huomannut. Ennen kai se otti ihan pikkusen kauemmin, kun kirjottivat käsin.
En tiedä, kuulin asiasta vasta Epun kirjoittamana. Ehkä jatkossa kokeetkin otetaan parin vuoden välein.
- Psykoterapeutitar
Sairaslomalla!
Kerroin aikaisemmassa tällaisessa aloituksessa sen, jonka nyt toistan taas.
Anteeksi, ei siis minun vikani :)
DB2 on melkein olematon, Flimmeri ei siltä näytä.
H.- Viatonsivullinen
Voi kurjuus, onko meidän sydämet niin huonossa kunnossa:)
Minulla on SVT mun sydän siirtyy oikoradalle, vauhti on melkoinen.
Onhan meillä sitte jotain yhteistä. Viatonsivullinen kirjoitti:
Voi kurjuus, onko meidän sydämet niin huonossa kunnossa:)
Minulla on SVT mun sydän siirtyy oikoradalle, vauhti on melkoinen.
Onhan meillä sitte jotain yhteistä."Viatonsivullinen"
Totta on, törkeänhalullinen.
Me emme tule kuoppaa kaivamaan, me potkaisemme muuten vaan tyhjää.
Meidät tullaan muistamaan historian lehdillä raskaus-parina, joka ei yhdessä
kauaa kitunut.
Eivät edes käsiä toisiinsa kerinneet liittää.
H.- Viatonsivullinen
hunksz kirjoitti:
"Viatonsivullinen"
Totta on, törkeänhalullinen.
Me emme tule kuoppaa kaivamaan, me potkaisemme muuten vaan tyhjää.
Meidät tullaan muistamaan historian lehdillä raskaus-parina, joka ei yhdessä
kauaa kitunut.
Eivät edes käsiä toisiinsa kerinneet liittää.
H.Ihana rakkaustarina, kuollaan toistemme käsivarsille, meitä ei saa irroittaa toisistamme, vasta 2000v päästä. Voi miten kaunista:)
- siilimuori2
Ihanaa Hunkz, jatka sinä vaan koputusta :D.
- de-meter
Viatonsivullinen kirjoitti:
Ihana rakkaustarina, kuollaan toistemme käsivarsille, meitä ei saa irroittaa toisistamme, vasta 2000v päästä. Voi miten kaunista:)
Onkos täällä jokin vuosisadan rakkaustarina menossa? Viaton sivullinen&hunksi ? Minulta jäänyt täysin huomaamatta, että "sydämen asialla" ollaan. .)) Toivottavasti Viaton sivullinen muistaa, että" jaettu ilo jne"...))
de-meter kirjoitti:
Onkos täällä jokin vuosisadan rakkaustarina menossa? Viaton sivullinen&hunksi ? Minulta jäänyt täysin huomaamatta, että "sydämen asialla" ollaan. .)) Toivottavasti Viaton sivullinen muistaa, että" jaettu ilo jne"...))
"de-meter"
Älä suotta huolestu.
He kiusaavat minua vain vähän :)
Minä tässä huolestun.
Minä kun en paljon aihetta ole koskaan tarvinnut.
"Älä valita, vaikka muna-kennosi munista yksi on pienempi kuin muut"
H.- de-meter
hunksz kirjoitti:
"de-meter"
Älä suotta huolestu.
He kiusaavat minua vain vähän :)
Minä tässä huolestun.
Minä kun en paljon aihetta ole koskaan tarvinnut.
"Älä valita, vaikka muna-kennosi munista yksi on pienempi kuin muut"
H.En valita. Tyydyn olemaan se pienin muna kennossa. On kasvun varaa..))
Vaikka vanhemmiten se kasvu taitaa olla pienemmäksi tulemista.
Pidä sinäkin se mielessä - kun tulevat "ne vuodet, jotka eivät sinua miellytä" (Saarnaaja).
- Viatonsivullinen
On se kiinnostavaa huomata että minäkin alan rapistua. Toiminnot,
lähinnä tuolla sisällä, ovat tietysti heikentyneet, elimistö.
Pintaviat, ne ei ole vakavia, rypyt pikkujuttu. Mikä on syynä että vaaralliset kasvaimet pesiytyvät
joihinkin ihmisiin, siihen kuolevat sitten, säästynkö minä siltä kurjuudelta.
Olen miettinyt olisiko tietynlaiset ihmiset alttiinpia saamaan esim. syövän. Minun ystäväpiirissä
näin näyttäisi olevan, tietynlainen hälläväliä asenne olisi hyväksi, näin
näkisin.- syöpis
Kas vain! Syitä lienee useampiakin. Osalla omaa tuottamusta, perimää, sattumaa??
Kas vaimet eivät aina ilmoittele etukäteen itsestään. 67v tulvahti anuksesta asiaan kuulumatonta eritettä jonka syyksi diagnostisoitiin syöpä peräsuolessa. Pakoputkesta pois 30cm, avannepussi 3kk ja suolen totuttaminen normaalitoimintaan ( melkein ). Koko revohka, jälkimaininkeineen, vei aikaa noin 9kk.
Intensiivinen kuntoilu palautti lihaskunnon melko hyvin.
Em. revohkan jälkimainingeissa kolmas leikkaus viime vuoden lokakuun lopulla.
Kuntoutumisen aloitus 2kk myöhemmin.
Nyt olen selvitysputkessa syöpäindeksin nousun vuoksi. Viitearvon CEA maksimi 5. Vuosi sitten lukema oli 1,7. Nyt muutama viikko sitten 226,9.
Keyhkokuvaus, tietokonetomografia ja 3 verikoetta takana päin. Huomenna seuraava koe ja viikon kuluttua tähystys jossa yhteydessä kuvittelen saavani jotain tietoa tilanteesta.
Hulluinta kaikessa on se, etten itse huomaa mitään. Kuntoilen entiseen malliin. Kaikki elintoiminnot ovat kunnossa. Kotioloissa on ehkä hiema "loppukirin" tuntua johon vaimoni suhtautuu kiitettävällä ymmärryksellä.
Epätietoisuus on inhottavinta.
Yhteenvetona voin todeta, että tälle osastolle yli-ikäinen ukko on erittäin hyvässä kunnossa mutta ilmeisen vakavasti sairas.
En täysin torju oman tuottamuksen mahdollisuutta. Menneinä vuosikymmeninä kului punaista lihaa ja alkoholia runsaasti. - kaarinas
Olisi huono juttu jos tuntisit olosi kurjaksi, mutta tunnet sen hyväksi. Kuitenkin vanhetessa kaikkea tulee vastaan -nuoremmillekin!!
täytyy totutella ajatukseen että onhan se menoa minulle jos kaikille muillekin - de-meter
syöpis kirjoitti:
Kas vain! Syitä lienee useampiakin. Osalla omaa tuottamusta, perimää, sattumaa??
Kas vaimet eivät aina ilmoittele etukäteen itsestään. 67v tulvahti anuksesta asiaan kuulumatonta eritettä jonka syyksi diagnostisoitiin syöpä peräsuolessa. Pakoputkesta pois 30cm, avannepussi 3kk ja suolen totuttaminen normaalitoimintaan ( melkein ). Koko revohka, jälkimaininkeineen, vei aikaa noin 9kk.
Intensiivinen kuntoilu palautti lihaskunnon melko hyvin.
Em. revohkan jälkimainingeissa kolmas leikkaus viime vuoden lokakuun lopulla.
Kuntoutumisen aloitus 2kk myöhemmin.
Nyt olen selvitysputkessa syöpäindeksin nousun vuoksi. Viitearvon CEA maksimi 5. Vuosi sitten lukema oli 1,7. Nyt muutama viikko sitten 226,9.
Keyhkokuvaus, tietokonetomografia ja 3 verikoetta takana päin. Huomenna seuraava koe ja viikon kuluttua tähystys jossa yhteydessä kuvittelen saavani jotain tietoa tilanteesta.
Hulluinta kaikessa on se, etten itse huomaa mitään. Kuntoilen entiseen malliin. Kaikki elintoiminnot ovat kunnossa. Kotioloissa on ehkä hiema "loppukirin" tuntua johon vaimoni suhtautuu kiitettävällä ymmärryksellä.
Epätietoisuus on inhottavinta.
Yhteenvetona voin todeta, että tälle osastolle yli-ikäinen ukko on erittäin hyvässä kunnossa mutta ilmeisen vakavasti sairas.
En täysin torju oman tuottamuksen mahdollisuutta. Menneinä vuosikymmeninä kului punaista lihaa ja alkoholia runsaasti.Ikävä kuulla tuosta, syöpis. Tuot aina mieleen veljeni, 83, kolmen syövän mies, joka ei ole ollut hoitojenkaan aikana pahoinvoiva, näyttää terveeltä, kuntoilee.
Tämä viimeinen laji on imurauhassyöpä, joka on parantumaton, mutta tällä hetkellä lähes oireeton. Tsemppiä sinulle.
- henrjii
Polvi, olen sen nuoduudessa juossut huonoon kuntoon, ja se joskus vihoittelee, niin kuin nyt.
Olen kyllä loukannutkin sen nuorena. Putosin kuormaajan renkaan päältä, yli kaksimetriä korkealta suoraan polviedellä kiveen Ei valittamista, liikunta ja ruoka maittaa eikä untakaan tarvii orotella.Sepelvaltimo tautii ei eres huomaa lenkillä olles.
Aamulla taas maantielle ja sit hommiin.- henrjii
Luulisi että sohvalla lepäily olisi parempi hoito tuolle sepelvaltimotaudille
- Liikeonlääke
Väärä luulo ja nykyajan ihmisten luulisi jo todellakin tietävän asiain oikean laidan.
- k-kk
henrjii kirjoitti:
Luulisi että sohvalla lepäily olisi parempi hoito tuolle sepelvaltimotaudille
Ei henkka ihmiselle mittaansa enempää määrätä.
Ain olen liikuntaa rakastanu ja siks tunsin itteni huijatuksi kun leikkaussaliin kärrättiin.
Ei mikään auta jos toisin on määrätty mut mä elän ja nautin täysin rinnoin loispummi elämästä.
Kolestrolit on 3,6 ja pumppu sytkyttää ,teen normaalist 50/ 90 lenkkejä
- eppu2
Verenpainetauti ollut 30 vuotta, sukuvika. Pysyy yhdellä pillerillä päivässä kurissa.
Glucosaminilla niveletkit pysyy aisoissa.
Ei mitään sellaista mikä menoa haittaisi.
Liikuntakyky ja näkö ovat mielestäni tärkemmästä päästä.- Viatonsivullinen
Kannattaa muistaa että liikuntakin olisi kohtuullista, koska lepo on
myös tärkeää ikääntyneelle. Huolissani sisaresta, hän liikkuu liikaa, kuin pakonomaisesti.
Nyt alan kukkapenkkiä kitkemään, mulla on hyvä pehmeä polvialusta,
keskityn nyt perenapuskiin, siinä sitä jumppaa tulee takareisiinkin.
- OtaOmega
Mittasin päivällä duunissa verenpaineeni, lukema oli aivan sama kuin aina aikaisemminkin. Kaksi raskausaikaakaan aikoinaan eivät kohottaneet sitä. Polviin on pistänyt joskus ihan pirusti ja aikoinaan ne myös jäykistyivät kun tarpeeksi pisti. Kun en suostunut lääkärin särkylääkeideoihin, niin keksin luontaistuotepuolelta Niveltehon. Kuuri silloin tällöin; eipä pistele enää.
Siippani sanoi keväällä mökkimatkalla kyydissäni istuessaan että sinä et elä vanhaksi. Joten ei mun kannata miettiä mikä vanhuuden vaiva olisi mukavin tai helpointa kantaa. - Viatonsivullinen
Minulla ei sitten muuta ole kun tuo SVT ja verenpainelääkkeet.
SVT:hen ei ole lääkitystä se ei tottele lääkkeitä, synnynnäinen vika, oikorata. Maksimissaan pulssi ollut 230- siilimuori2
Ettei aplastiosta ois apuva?
- Viatonsivullinen
siilimuori2 kirjoitti:
Ettei aplastiosta ois apuva?
Olet oikeassa, minulle se tehdään jos kohtaukset tihenee, minut on
tutkittu sitä toimenpidettä varten, siis poltetaan oikorata, katkaistaan.
Epäonnistumisen mahdollisuus jonka seuraus tahdistin.
Sydämeni on muuten terve ja vahva vielä, jopa hyvät virtaukset, sanoi
kardeologi. Koko ikäni vaiva ollut, enemmän ja vähemmän. - ent.siivoojaparka
Mikä se on muuten tuo SVT? Meillä kun se on Ruotsin TV (Sveriges Television).
Mikä se on muuten tuo SVT? Meillä kun se on Ruotsin TV (Sveriges Television).
SVT= supraventrikulaarinen takykardia
- mimmimum-mi
Verenpanetauti on minullakin sukuvika....yhdellä pillerillä pärjäilee päivässä.. Olin juuri sydäntutkimuksessa... otettiin ultra joka kesti 40 minuuttia.. välillä aina kuulin pumputi...pumputi ääniä....kysyin sitten kun oli ohi .. että oliko mitään ihmeellistä... lääkäri sanoi ... vanhuuden tuomaa vähän...vanhuuden... olisi edes sanonut että iän tuomaa...
Sitten oli se Holteri vuorokauden... - pikkupyry
kokeile riittävästi nestettä, ulkoilua,siis lenkille tai pyöräilyä . itse olen 66v nainen ja puuhastan mökillä noin 7kk vuodesta ,aamusta iltaan ja olen kuin 40v kunnoltani.,sekä olemukseltani. jokainen päivä on aivan uskomattoman ihana kun saa tehdä kaikkia ihania asioita ja hoitaa puutarhaa,loka on kuin paratiisi.idearikas ja positiivinen suhtautuminen elämään on a ja o. jos mieli on tasapainossa niin roppakin voi hyvin! mukavaa kesää kaikille ikään katsomatta,mutta ennen kaikkea yli 60v.
- att2
Hyvä on kunto, kirjoitan sitä suomea kun osaan.
Me elämme ajan joka on jo aikaisemmin on määrätty siellä jossain.....
Me emme kuole koskaan tai sitä en tiedä---koska ehkä se musta aukko nielee kaikki. - de-meter
Kai se on nähtävä, että on terve, kun ei ole mitään lääkitystä- tai seurantaa vaativaa sairautta, vaikka minäkin kuuluisin ikäni puolesta seuraavalle osastolle. Isoin vaiva on nivelrikko (käsissä). Siihen auttavat käsikauppalääkkeet, minkä auttavat.
Vaikea sanoa, onko elämäntavoilla ollut merkitystä, niiden osalta olen kai yhtä moitteeton kuin maalla asuva tuttumme, joka kuoli 72-vuotiaana.
Joku taisi todeta, ettei elämäntavoilla voi estää sairautta, mutta voi ehkä siirtää sen myöhemmäksi. Uskon tähän ja yritän olla lipsumatta linjastani..)) - ihan.tyytyväinen
Minä olen elämänhaluinen ja ikäistäni nuoremman oloinen. silti on vaivoja vaikka muille jakaa.
Polveen laitettiin tekonivel, se toimii nyt paremmin kuin olisin uskonut. Olkapäästä on nivelsiteet kahdesta kohtaa poikki, kamalat kivut jos ei saa piikkiä vähän väliä. Leikkaus ei aina onnistu joten olen yrittänyt pärjätä huonosti toimivalla oikealla kädellä. Nivelrikkoa on joka nivelessä, välillä liikahtaminenkin on tuskallista. Särkylääkkeitä menee paljon, muuta lääkitystä ei ole kuin allergiaan. Lähden nyt lomareissulle, olen oppinut pärjäämään kipujeni kanssa, jos joku aamu heräisin kivuttomana kuvittelisin olevani kuollut tai näkeväni unta. Verenpainetta ei ole lievä ylipaino mutta se on vain hyväksi tämän ikäiselle. Sydän on hyvässä kunnossa ja järkikin juoksee, avaimet ja puhelin ovat usein hukassa mutta sekään ei haittaa kun laittaa ne aina samaan paikkaan. - sissill
En ole kehunut mitään, vaan kertonut totuuden. Kateellisiin olen tottunut jo aikaa sitten. Omat sisarenikin ovat vihreinä kateudesta, koska eivät ole piitanneet terveydestään koskaan ja se näkyy kyllä.
En ole juonut tai tupakoinut. Nuo elämäntavat eivät ole olleet jättämässä jälkiä kehooni. Mikään paikka ei roiku, eikä ryppyjä ole kasvoissa. Syön terveellisesti, harrastan liikuntaa sopivasti, en liikaa. Mitään kauneusleikkauksia ei ole ollut.
Muutamia vuosia sitten ollessani sinkku, kirjoittelin erään kaverin kanssa, joka lähetti kuvansa minulle. Lähetin hänelle oman kuvani tietenkin, mutta siitäpä kaveri suuttui ja väitti huijariksi. Mutta se oli oma kuvani ja vieläpä äskettäin otettu. Hän ei voinut uskoa mitenkään kuvan esittävän ikäistäni ihmistä.
Kateelliset hyökkäävät taas kimppuuni, mutta mitä siitä. Jokainen kertoo omalla tavallaan omasta itsestään ja asenteistaan.
Sana "parka" nimimerkissä myös kertoo paljon.
Voitte olla kateellisia siitä, että olen ollut viitseliäs oman terveyteni suhteen. Sitä samaa hyvää toivoisin toisillekin, kuten aiemmin jo ilmaisin. Minua ei loukkaa, vaikka kuinka rumilla sanoilla kertoisitte tunteistanne. Nehän ovat vain sanoja, joilla ilmaisette itseänne.- ent.siivoojaparka
Olisinko minä "parka" ollut sinulle jossain välissä kateellinen? Vaikea minun on sitä uskoa, mutta kai se on uskottava, koska niin sanot.
Yleensäkään ihmisten ulkonäöstä en muista olleeni koskaan kateellinen, sillä hyväksyn oman pärstäni sellaisena kuin se milloinkin peilistä katsoo. Joskus kyllä on päässyt; voihhan, mikä...
Joskus olen joutessani bussissa istuessa leikkinyt ajatuksella, että haluaisinko noitten kasvojen olevan passissani tai noitten tai noitten. Aina olen tullut samaan lopputulokseen, että minulle tulisi ikävä itseäni, jos olisin jonkun muun näköinen. - puhupukille
Sissil ajatteleppa nyt sanomaasi. Vuosikymmenet nuoremmaksi, makustele aivan loppuun. Luuletko jonkun uskovan, minä en usko.
sissil
En väitä itseäni muuksi kuin ikäisekseni mut olen elänyt kuin sinäkin.
Paljon liikuntaa ,aina raittiina ilman tupakkaa ,hedelmiä unohtamatta
Sanoisin että mulla on nyt tilipäivä kun ikätovereitani katson
Tänäänkin 80km fillarointia ja sit loppuäivä terassin rakentelua,ei tehny heikkookaan.- ent.siivoojaparka
puhupukille kirjoitti:
Sissil ajatteleppa nyt sanomaasi. Vuosikymmenet nuoremmaksi, makustele aivan loppuun. Luuletko jonkun uskovan, minä en usko.
Ehkä he eivät ole tarkoittaneetkaan nimenomaan ulkonäköä, jotka ovat niin luulleet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645240Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti692485- 2682406
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362359Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191694Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191488Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai521084Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131043- 891016
- 66947