Mikä pojalle mopoksi?

Åiti-avuton

Poika on nyt päättänyt, että mopo on saatava. Tämä äiti ei osaa mitään mopoista. Pystyykö joku avulias kertomaan mitä merkkiä ei kannata missään tapauksessa edes harkita. Toisaalta mikä mopo olisi varmatoiminen ja kuitenkin edullinen ylläpitää. Pojalla on 500€ omaa rahaa ja jos laittaisin hieman lisää, niin mikä olisi hyvä hankinta?
Kiitos avustanne!

49

3856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RabasaJaAm6

      Ostakaa joku 06-> Derbi tai sitten Yamaha DT. Myös Motorhispania (MH) Furiat ja muut am6 moottorilla toimivat mopot ovat hyviä. Äläkä ikipäivänä osta kiinalaisia mopoja kuten esim kiinan mankit. Ja jos ette sitten ymmärrä mopoista oikeasti mitään niin ei taida alle 1000e riittää mopoon missä ei olisi yhtään mitään vikoja. Yleensä vaan sattuu vähintään jotain pikkuvikoja olevan noissa käytetyissä alle 1000e mopoissa.

      • Åiti-avuton

        Kiva kun vastasit, mutta vielä kenties tyhmä kysymys. Mistä tietää, että mopo on am6 moottorilla?


      • mopopoikien_isä

        Minä puolestani sanoisin kiinalaisten mopojen puolesta, kun olen kaksikin kappaletta sellaisia jälkikasvulleni hankkinut, että tuolla rahalla, mikä teillä on käytettävissä, saatte uuden kiinalaisen mopon ilman mitään murheita.
        Nimittäin n. 1000€:lla saatte aivan uuden kiinalaisen mopon esim. Sky Team Monkeyn, jolla ajaa täysiään.
        Itse hankin kaksin kappalein aikanaan v. 2008 vuonna kiinalaisia Regal Raptor 50 mopoja http://www.motorpower.fi/kaksipyoraiset/regalraptor_dd50 jotka yhteensä maksoivat 2000€, niillä ajettiin tosi paljon ja toinen vähemmän ajettu on meillä vielä odottamassa seuraavaa kuljettajaa. Mopoissa ei ollut mitään mainittavampaa vikaa, ketjut vaihdettiin heti järeämpiin ns. kevariketjuihin, jotka maksoivat tuolloin 30€/kpl. Toinen paljon ajettu mopo myytiin pois tarpeettomana ja siitä saatiin vielä niin paljon, että tuolle mopoilulle ei tullut hintaa muutamaa satasta enempää.
        Kun vertasimme jälkikasvumme kavereiden kustannuksia mopoistaan, olivat ne aivan toisissa svääreissä meidän mopoihin verrattuna, koska käytännössä monet suosikkimopot mm. Derbit maksoivat n. 2500-3000€ ja niihin tuli kuitenkin jotain vikoja, osat maksoivat ja lopuksi ne myytiin käytettynä 800-1500€:lla, joten pelkät pääomakulut tulivat noihin mopoihin melkoisiksi. Samoja (Derbi tai Yamaha) mopoja käytettyinä ostaneet vuorostaan taas maksoivat varaosista ja korjauksista melkoisesti.


      • halpiskiinalainen
        mopopoikien_isä kirjoitti:

        Minä puolestani sanoisin kiinalaisten mopojen puolesta, kun olen kaksikin kappaletta sellaisia jälkikasvulleni hankkinut, että tuolla rahalla, mikä teillä on käytettävissä, saatte uuden kiinalaisen mopon ilman mitään murheita.
        Nimittäin n. 1000€:lla saatte aivan uuden kiinalaisen mopon esim. Sky Team Monkeyn, jolla ajaa täysiään.
        Itse hankin kaksin kappalein aikanaan v. 2008 vuonna kiinalaisia Regal Raptor 50 mopoja http://www.motorpower.fi/kaksipyoraiset/regalraptor_dd50 jotka yhteensä maksoivat 2000€, niillä ajettiin tosi paljon ja toinen vähemmän ajettu on meillä vielä odottamassa seuraavaa kuljettajaa. Mopoissa ei ollut mitään mainittavampaa vikaa, ketjut vaihdettiin heti järeämpiin ns. kevariketjuihin, jotka maksoivat tuolloin 30€/kpl. Toinen paljon ajettu mopo myytiin pois tarpeettomana ja siitä saatiin vielä niin paljon, että tuolle mopoilulle ei tullut hintaa muutamaa satasta enempää.
        Kun vertasimme jälkikasvumme kavereiden kustannuksia mopoistaan, olivat ne aivan toisissa svääreissä meidän mopoihin verrattuna, koska käytännössä monet suosikkimopot mm. Derbit maksoivat n. 2500-3000€ ja niihin tuli kuitenkin jotain vikoja, osat maksoivat ja lopuksi ne myytiin käytettynä 800-1500€:lla, joten pelkät pääomakulut tulivat noihin mopoihin melkoisiksi. Samoja (Derbi tai Yamaha) mopoja käytettyinä ostaneet vuorostaan taas maksoivat varaosista ja korjauksista melkoisesti.

        Jotkut on ajaneet noilla kinukeilla melkoisia matkoja ilman suurempia ongelmia ja TM-lehti testasi halvan kiinalaisen skoden. http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/muut/baotian-fude-sportin-14-000-km


      • Detsipro
        Åiti-avuton kirjoitti:

        Kiva kun vastasit, mutta vielä kenties tyhmä kysymys. Mistä tietää, että mopo on am6 moottorilla?

        Moro! AM6 -moottoreita on esimerkiksi Yamaha DT:ssä sekä vanhassa Aprilia RX:ssä. Toinen yleinen moottori on Rabasa (esim. Derbi ja Gilera), josta minulla ei omaa kokemusta ole, mutta varaosat ovat halpoja sekä helposti saatavia. Lisäksi joissakin mopoissa (esim. CPI, Keeway) on Taiwanissa valmistettu AM6 kopio. Itse olen omistanut Yamaha DT50R mopon noin vuoden, ja olen ajanut sillä noin 6tkm (mittarilukema 17000). Mopoon ei ole tarvinnut vaihtaa muuta kuin kulutusosia, kuten sylinteri, mäntä jarrupalat jne. DT:t ovat hinta/laatu -suhteeltaan huippuluokkaa. Itse voin kyllä sanoa että yleensä ~500€ mopot ovat melkoisia "pommeja" tai muuten vaan raiskattuja koneellisesti tai ulkopuolelta. Mopon ulkonäöstä voi päätellä joissain tilanteissa paljon sen yleisestä kunnosta. Itse suosittelen DT:tä, koska sitä on helppo haluttaessa virittää, sen mittarissa on paljon hyviä toimintoja, se on omasta mielestä hienoimman näköinen sekä siinä on varma moottori. Mopon miinukset ovat ahtaus ja kulutus. Moposta pitää siis esimerkiksi kaasaria säädettäessä ottaa tankki, penkki ja katteet pois, jotta on tarpeeksi työskentelytilaa. Toiseksi ainakin näin vähän piristettynä DT kuluttaa bensaa n.8l / 100km.


      • kiinalaisenostanut
        Detsipro kirjoitti:

        Moro! AM6 -moottoreita on esimerkiksi Yamaha DT:ssä sekä vanhassa Aprilia RX:ssä. Toinen yleinen moottori on Rabasa (esim. Derbi ja Gilera), josta minulla ei omaa kokemusta ole, mutta varaosat ovat halpoja sekä helposti saatavia. Lisäksi joissakin mopoissa (esim. CPI, Keeway) on Taiwanissa valmistettu AM6 kopio. Itse olen omistanut Yamaha DT50R mopon noin vuoden, ja olen ajanut sillä noin 6tkm (mittarilukema 17000). Mopoon ei ole tarvinnut vaihtaa muuta kuin kulutusosia, kuten sylinteri, mäntä jarrupalat jne. DT:t ovat hinta/laatu -suhteeltaan huippuluokkaa. Itse voin kyllä sanoa että yleensä ~500€ mopot ovat melkoisia "pommeja" tai muuten vaan raiskattuja koneellisesti tai ulkopuolelta. Mopon ulkonäöstä voi päätellä joissain tilanteissa paljon sen yleisestä kunnosta. Itse suosittelen DT:tä, koska sitä on helppo haluttaessa virittää, sen mittarissa on paljon hyviä toimintoja, se on omasta mielestä hienoimman näköinen sekä siinä on varma moottori. Mopon miinukset ovat ahtaus ja kulutus. Moposta pitää siis esimerkiksi kaasaria säädettäessä ottaa tankki, penkki ja katteet pois, jotta on tarpeeksi työskentelytilaa. Toiseksi ainakin näin vähän piristettynä DT kuluttaa bensaa n.8l / 100km.

        Huhhuh, mitä kaupittelet avuttomalle äidille, siis aletaan vaihtamaan jotain sylinteriä ja mäntiä ym. ym. Pysykää kaukana tuollaisista mopoista!


      • Mopopopo
        kiinalaisenostanut kirjoitti:

        Huhhuh, mitä kaupittelet avuttomalle äidille, siis aletaan vaihtamaan jotain sylinteriä ja mäntiä ym. ym. Pysykää kaukana tuollaisista mopoista!

        Eikös se poika ole sitä mopoa ostamassa? Ainakin meil päi pruukata ite tehd remontit, ja missä mopossa ei tarvitse vaihtaa kulutusosia?


      • mopopoikien_isä
        Mopopopo kirjoitti:

        Eikös se poika ole sitä mopoa ostamassa? Ainakin meil päi pruukata ite tehd remontit, ja missä mopossa ei tarvitse vaihtaa kulutusosia?

        Äiti ne osat varmaan ostaa siihen pojan mopoon kuitenkin. Kulutusosia menee mopoon kuin mopoon, mutta kiinalaisella mopolla selviää tosi pienillä kuluilla, jos ostaa uuden vähällä rahalla.
        Jos heti vaihtaa kiinalaiseen mopoon järeämmät ketjut, eikä yritä ajaa niillä alkuperäisillä ketjuilla, jotka venyy, niin ei ole mitään ongelmia niidenkään kanssa pitkään aikaan.
        Ja mitä tulee tuohon vähän piristettynä bensan kulutukseen 8 litraa/100km, on se aivan kauhea kulutus, lisäksi suosittelen, että äiti pitää tiukan linjan viritysten suhteen pojan mopossa, jos mopon hankitte. Ei mitään virityksiä! Jos mopo kulkee yli 45km/h on se laitonta ja viritettynä vakuutusyhtiöllä ei ole suurta roolia maksajana mahdollisten korvattavien vahinkojen suhteen. Pahimmillaan vakuutusyhtiö alkaa perimään jo maksettuja korvauksia takaisin, jos vahinkotapaus avataan uudelleen jostain syystä.
        Tuttavani perheessä tapahtui juuri näin, että vakuutusyhtiö alkoi perimään vahingonkorvauksia vastapuolen kärsimistä vahingoista. Perheen omakotitalo meni myyntiin, että saivat vahingonkorvaukset maksettua.


      • Maksajana_isä

        Uutena ostettu "Kiinan Monkey" paremmilla ketjuilla on ihan järkevä ostos. Tekniikka on suhteellisen yksinkertaista ja näppää nuorukainen pystyy itse tekemään huollot. Nelitahtisena sen bensan kulutus on järjellinen , alle 3l/100. Lisäksi nelitahdin virittäminen on selkeästi hankalampaa. Yamaha DT ja sen tyyliset 2t-endurot ovat kalliimpia ylläpitää. 500€ hintaiseen AM-6 pohjaiseen enduroon joutuu käytännössä laittamaan toisen 500€ kunnostukseen, yleensä renkaat, laakerit, ketjut rattaineen ovat lopussa tuon hintaluokan vehkeissä.
        Viritetyn mopon kanssa saa koko ajan piileskellä poliiseja ja käry käy kuitenkin jossain vaiheessa. Jos mopo kulkee alle 65 poliisin testissä, tulee sakkoa ja kilvet konttorille. Kilvet saa takaisin, kun moposta on poistettu viritykset ja katsastusmies on hyväksynyt sen. Tässä vaiheessa rahaa palaa reilu 200€.
        Jos mopo kulkee testissä yli 65, se katsotaan kevariksi. Tällöin menee kortti automaattisesti kuivumaan 2 kk ajaksi. Ajokiellosta seuraa myös, että seuraavaan 5 vuoteen ei voi saada harjoittelulupaa kevari- tai muuhun ajokorttiin.
        Maksuun lankeaa moottoripyörävero vähintään 250€ (yli10v mopo), uudessa mopossa vero voi olla jopa 500€. Vakuutusyhtiö myös rapsauttaa 200-300€ lisälaskun. Tämän päälle tulee sakko ja katsastuskulut kuten alle 65 tapauksessa.
        Esimerkissä olevat tiedot ovat todellisista tapauksista peräisin.
        Virittäminen ei todellakaan kannata. Lainkuuliaisella mopoilijalla on hymy herkässä siinä vaiheessa, kun vauhihirmullaan leuhottanut kaveri kyselee kyytiä, kun oma kortti on poliisilla...


      • TunkaJooseppi

        Kannattaa ostaa sellanen jolla poika tykkää ajella. Ja poika voi vähän perehtyä itte hankintaan ja kysellä kavereilta. 15V kaveripiirissä kyllä on osaamista ja mielipiteitä.
        Omalla pojalla on kaks Derbiä (2010 ja 2011) tyypin ja mallin poika päätti ite. Ei se "skootteril" ois halunnu ajaa. Kummipoika taas halus ehdottomasti skootterityyppisen....
        Ite pidin huolen rahoituksesta siltä osin että käytetyllä mopolla ei ollu ajettu pahemmin yli 5000 km ja että niitä ei ole ollut viritetty missään vaiheessa (sehän sen mopon tappaa nopeasti).


      • TunkaJooseppi

        Ja kommentoin vielä itseäni:
        Tosiaan ketjut ovat olleet noissakin se heikko lenkki. Nyt toisessa kevytmoottoripyörän ketju. Talvella toiseen mopoon on vaihdatettu nastarenkaat, eli sekin sit oma kulunsa jos haluaa talvella ajella. Vakuutusmaksu on ollut pikkukaskolla alle 300eur/vuosi /mopo.


      • katsastuskonttorillemars
        Åiti-avuton kirjoitti:

        Kiva kun vastasit, mutta vielä kenties tyhmä kysymys. Mistä tietää, että mopo on am6 moottorilla?

        kiinan mopoista kannattaa pysyä kaukana.derbi on kuulemani mukaan toimiva.itse ostaisin nelitahti mankin.ja kun kuume menee ohi ja myy saa hyvät rahat myydessä.paraskonsti on jos ostaa käytettyä mopoa katsastuskonttorille ennen osto ja saa ammattilisen arvion moposta ja onko varmasti kunnossa ja laillinen,maksaa muutaman kympin arviosta.ja myyjä vastaa omalta osaltaan jos ei olekkaan kunnossa.mutta jos on kunnossa ostaja maksaa


      • YamahaDT50R
        mopopoikien_isä kirjoitti:

        Äiti ne osat varmaan ostaa siihen pojan mopoon kuitenkin. Kulutusosia menee mopoon kuin mopoon, mutta kiinalaisella mopolla selviää tosi pienillä kuluilla, jos ostaa uuden vähällä rahalla.
        Jos heti vaihtaa kiinalaiseen mopoon järeämmät ketjut, eikä yritä ajaa niillä alkuperäisillä ketjuilla, jotka venyy, niin ei ole mitään ongelmia niidenkään kanssa pitkään aikaan.
        Ja mitä tulee tuohon vähän piristettynä bensan kulutukseen 8 litraa/100km, on se aivan kauhea kulutus, lisäksi suosittelen, että äiti pitää tiukan linjan viritysten suhteen pojan mopossa, jos mopon hankitte. Ei mitään virityksiä! Jos mopo kulkee yli 45km/h on se laitonta ja viritettynä vakuutusyhtiöllä ei ole suurta roolia maksajana mahdollisten korvattavien vahinkojen suhteen. Pahimmillaan vakuutusyhtiö alkaa perimään jo maksettuja korvauksia takaisin, jos vahinkotapaus avataan uudelleen jostain syystä.
        Tuttavani perheessä tapahtui juuri näin, että vakuutusyhtiö alkoi perimään vahingonkorvauksia vastapuolen kärsimistä vahingoista. Perheen omakotitalo meni myyntiin, että saivat vahingonkorvaukset maksettua.

        Niiin, pakko kyllä kommentoida tuota viritystä että itselläni oli aikoinaan viritetty Yamaha DT ja kulki sen 75km/h.Ikinä en joutunut vakavampiin vaaratilanteisiin koska a) minulle oli painotettu järjenkäyttöä b) ymmärsin itsekkin asiaan liittyvät riskit.
        Kyse on siis aivan nuoresta itsestään, paljon on järkeä vai eikö lainkaan.Tyhmän käsissä kun 45km/h kulkeva on jo vaaraallinen.

        Ja pakko sanoa tuosta verotuksesta että totta, noihan se menee.Itsestäni kuitenkin kaikki jätti ratsiat missä tutkitaan kaikki mopot on aivan perseestä! Ei siksi että saa rangaistuksen vaan koska kyseesssä on enemmän kukkahattu tätien mielistely ja toisaalta Valtion kirstun kartoittaminen. Lisäksi mielestäni on suurempiakin rikollisia ja liikennerikkomuksia kuin 60kmh menevät mopot.


      • PussiJussi

        Kaikki mopot ja mopoautot pitaisi lailla kieltää.


      • Theo2013
        YamahaDT50R kirjoitti:

        Niiin, pakko kyllä kommentoida tuota viritystä että itselläni oli aikoinaan viritetty Yamaha DT ja kulki sen 75km/h.Ikinä en joutunut vakavampiin vaaratilanteisiin koska a) minulle oli painotettu järjenkäyttöä b) ymmärsin itsekkin asiaan liittyvät riskit.
        Kyse on siis aivan nuoresta itsestään, paljon on järkeä vai eikö lainkaan.Tyhmän käsissä kun 45km/h kulkeva on jo vaaraallinen.

        Ja pakko sanoa tuosta verotuksesta että totta, noihan se menee.Itsestäni kuitenkin kaikki jätti ratsiat missä tutkitaan kaikki mopot on aivan perseestä! Ei siksi että saa rangaistuksen vaan koska kyseesssä on enemmän kukkahattu tätien mielistely ja toisaalta Valtion kirstun kartoittaminen. Lisäksi mielestäni on suurempiakin rikollisia ja liikennerikkomuksia kuin 60kmh menevät mopot.

        Ostin tonnin hintaisen Kiinalaisen Skootterin isolla rungolla(kantokyky max.160kg) oliparempi hallita kuin pienirunkoinen ja kaiken huipuksi kulki kovempaa joka päivä,koska pakoputki ruostui sisältä jatehot nousi.Ensin mitattiin 62km/h ja noin neljä kuukautta myöhemmin 81km/h,poliisit kehoittivat ajamaan 45 ja ystävällisesti tarkastivat milloin se mittari näyttää sallitun.Mopo ei ollut viritetty eikä ruoste ollut kuin laajentanut jotan joka ei selvinnyt edes MP-poliisille,sanoi että se on vain yksi tekijä monesta ja myös että Thaimaassa kaikissa on n.150cc moottorit.Siinä oli herkät hälyt kaukokäynnistys vaikka parvekkeelta parkkipaikalle,ja seisoi ilman akkua lumessa ja lähti keväällä savuten laakista käyntiin ,olisi pitänyt tukkia tuorevoitelu tai tyhjentää seisonnan ajaksi.Lähti aina kun piti ja varaosat jotka luultiin tarvitsevamme ei todellakaan e-bay sivustolla maksaneet juuri mitään,,eli kannatta miettiä kaikkihan ne on autotkin uutena hyviä.


      • vakuutusyhtiössätöissä
        YamahaDT50R kirjoitti:

        Niiin, pakko kyllä kommentoida tuota viritystä että itselläni oli aikoinaan viritetty Yamaha DT ja kulki sen 75km/h.Ikinä en joutunut vakavampiin vaaratilanteisiin koska a) minulle oli painotettu järjenkäyttöä b) ymmärsin itsekkin asiaan liittyvät riskit.
        Kyse on siis aivan nuoresta itsestään, paljon on järkeä vai eikö lainkaan.Tyhmän käsissä kun 45km/h kulkeva on jo vaaraallinen.

        Ja pakko sanoa tuosta verotuksesta että totta, noihan se menee.Itsestäni kuitenkin kaikki jätti ratsiat missä tutkitaan kaikki mopot on aivan perseestä! Ei siksi että saa rangaistuksen vaan koska kyseesssä on enemmän kukkahattu tätien mielistely ja toisaalta Valtion kirstun kartoittaminen. Lisäksi mielestäni on suurempiakin rikollisia ja liikennerikkomuksia kuin 60kmh menevät mopot.

        Sinulla oli vain hyvää tuuria, että ei sattunut mitään vahinkoja, joissa vakuutusyhtiö olisi alkanut tutkimaan vahinkojen taustoja. Monet (vanhemmatkin) kuvittelevat, että kun mopossa on liikennevakuutus, että se korvaa jos tulee liikennevahinko, mutta eipä niin vain korvaa, jos mopo on viritetty. Mopolle vakuutusta myöntäessään vakuutusyhtiö olettaa mopoa käytettävän laillisesti ja vakuutusehdotkin on laadittu siten.
        Viikoittain vakuutuyhtiöissä tehdään kuitenkin kielteisiä korvauspäätöksiä ja syynä on, että vahinko on itse aiheutettu tai on toimittu vakuutusehtojen vastaisesti.
        Harvassa perheessä tälläisestä aletaan julkisesti huutelemaan, maksetaan vahingot hiljaisuudessa tai ei edes pystytä maksamaan ja ollaan vielä hiljempaa.
        Pienimmällä selviävät ne virittäjät, jotka jäävät vain poliisin ratsiassa kiinni virityksistään ja saavat siitä sakkoja, sekä maksavat autoveron ym. pienet maksut. Seuraava ajokortti siirtyy vuodella ja mahdollisesti jostain (kuljetus- ja logistiikka) ammattioppilaitoksesta tulee kenkää, mutta harvalla siihen elämä sentään kokonaan kaatuu. Omat seuraukset näistäkin.


    • autanmielelläni

      Ostakaa vähän ajettu alle 10tkm tai yli 10tkm jossa on tehty koneremontti. am6 ois paras, Merkkei esim. generic trigger (am6 kopio),rieju am6,peugeot xps,yamaha dt,

      • mitäihmettäx

        Siis ei hyvää päivää, muka ostetaan joku johon pitää tehdä koneremonttia!! Tuossa linkissä oli halpa kiinalainen mopo, jolla oli ajettu vaikka kuinka ja mitään koneremonttia ole tehty, ainoastaan kaasutin vaihdettu toiseen.


    • derbimieskuiteski

      yamaha dt

    • jappeex

      Toi 500€ ei riitä oikeen mihinkään, mutta jos äiti laittaa vähän lisää, niin sillä saa jo hyvän SkyTeam mankin tai ostaa ihan uuden sellaisen.

    • Tyiiyuiujjj

      Osta nelitahtikoneella niin säästyt hammaslääkärilaskuilta ja risiiniöljyn katkulta.

    • Äläostaliianpientä

      Sky team on pieni mopo pienelle kuljettajalle. Suosittelen Keewaytä.
      Ihmettelen jotain vastauksia kulutusosista sylinterin vaihdosta jne. Siinähän vaihdetaan silloin käytännössä koko moottori jos sille tielle lähtee.
      Sitten kannattaa katsoa merkille on huolto lähellä

    • paras_ratkaisu

      Älä osta mitään mopoa sille, kaikkia vaan vituttaa se ainainen pärinä keskellä yötä ja päivällä ja koko ajan muutenkin. Sitten se autojen takapuskurissa roikkuminen ja keuliminen ja tietenkin mopohan pitää virittää että kulkis jne. 500 eurolla saa jo hyvän polkupyörän. Kunto kasvaa, kun eihän tämä nykyinen pullamössönuoriso enää liiku vapaaehtoisesti. Bensarahat (ja sakkorahat) säästyy ja ajokrtin saatuaan voi ostaa sitten vähän uudemman ja turvallisemman auton, eikä sitä 90-luvun pemarin louskua.

    • Sekaikkitietävä

      Itse maksoin derbistäni 600€ ja oli ajettu 13 000km. kun myin sen, oli ajettu lähelle 18 000km, eikä ikinä mitään vikaa ton vuoden aikana, kulutus osia vaan joutu vaihtaa, niiku jarrupalat ja renkaat. Pakkasillakin oma derbi lähti ekasta käyntiin ku muut polki am6 moottorilla olevia viimestä päivää. Kaveri kerkes ajaa pösöllä, missä siis am6, niin leikkas kii 2000km jälkeen ja koko kone uus ku meni koko kone paskaks, seuraavaks meni sähköt eikä käynnistyny. Hänellä uppos rahaa lähelle 1500€ korjaamiseen, mulla uponnu vaan 150€ kulutusosien vaihtoon, eli sanon että ehdottomasti RABASA!

    • Jappadabbaduu

      Pojat haluaa yleensä vaihteellisen ja aika sporttisen mopon. Tämä on valitettavaa, sillä yleensä alle 500€:n 2-tahtiset supermotot on hitonmoisia rimpuloita ja vaativat jatkuvaa rassaamista. Jos poika ei ole ronkeli ja skootteri kelpaa, suosittelen ehdottomasti Kymcoa. Niiden tekniikka on todella luotettavaa laatua ja moottorikonsepti on tuttu monista skoottoreista ja niiden osia saa varsinkin ebaysta todella halvalla. Helppoa ja varmasti perillevievää mopoilua, mutta ei niin tyylikästä. 500 eurolla saa jo hyvän Kymcon.

      • luyiuytiuyoyuoiuyoiuutr

        Yamaha DT supermoto on kaikkea muuta kun rimpula. Erittäin luotettava.


      • E220_CDI

        Katos vaan, täällä on muitakin kehumassa Kymcoa. En tosiaan ole mikään mopoasiantuntija, kun ei ole kokemusta kuin tuosta yhdestä ainoasta, mutta se ainoa kokemus oli kyllä ihan positiivinen.

        Super-Kaseja näkyy olevan Nettimotossa tarjollakin jo 500 alkaen ja vielä ihan kohtuukilometreillä.


    • Guest

      Honda Monkey on aika legendaarinen peli. Kestää käyttöä hyvin käsittääkseni.

    • moponen
    • 45454545

      Meillä ajettiin Yamaha DT :llä paljon eikä koko aikana mitään vikaa. Eikä ollut ihan uusi ostettaessa.

    • KappaElää

      Olipas oikeasti asiallinen keskustelu, hyviä vinkkejä tuli, itsekkin olen ajatellut hankkia mopon.

    • Suzuki PV 50 tämä laadukas japsi mopo. kaikki vaan kun toimii ja käy nätisti niin kestää.

      • kaverillaoli

        vittu mikä leipurihiiva kiinan monkeyt on parempia.. 1000e ei ees saa hyvää pv:tä muutaku jonku paskan millä o ajettu 100 000 ilman koneremppaa, ja ne hyvät projektoidut maksaa ainaki 1500 ja niissä kaikissa on vitusti viriä ja 80cc kone


    • kasapaskaa

      Osta pojalles suzuki pv varmatoiminen ilmajäähy paskakasa

      • vdfvgfvfgv

        niimpä... ja 1000e ei ees saa hyvää pvtä ku ne hyvät projektoidut maksaa joku 2000e ja niissä projekti peveteissä on 80cc kone ja vitusti liikaaviriä. Semmone ei oo kyllä hyvä ekamopo, ellei oo ennenki mopoja rassannut.


    • Kultalusikkako

      Vastaus kysymykseen, mikä pojalle mopoksi: ei mikään. Torvi lökäpöksy voi jättää sen älypuhelimen lääppimisen vähemmälle ja mennä töihin - eli hankki moporahat itse.

    • jaaahaha2314124

      osta orion tai helkama 4 tahti mopo varma toiminen kiinalainen

    • Ossian

      MBK Ovetto laadukas joka kestää.

    • japenderus

      suosittelisin aprilia factory skootteria,halpa ajaa, laadukas ja kestävä peli.Esim. 10-12000 ajetun tytön käytöstä vois saada teidän hintahaarukkaan.Kestäis ajaa 2 kesää ilman suurempia huolia.

    • järkevämpiodottaa
      • E220_CDI

        Tälle peukkua, kuten alle jo perustelut kirjoitinkin. Yamahasta ei ole omaa kokemusta, mutta meillä toimi oikein hyvin käytettynä ostettu Honda XL 125 Varadero. Tuo oli siitä hyvä valinta, että se on mitoiltaan kookkaimmasta päästä kevareita, ja sen puolesta helppo ajaa isoillekin pojille.

        Pesussa kutistunut Vara-Eero kävi isojen pyörien mukana tuhansien kilometrien lomareissunkin. Lähtiessä vähän epäilytti, mutta Blackbirdin ja Pan-Europeanin miehistö kehui kovasti poikkeuksellisen RENTOA MP-lomaa, kun ei tarvinnut sauhuta minnekään, vaan mentiin suunnilleen Rahtari-80.

        Mutta nämä suositukset pitää tietenkin aina suodattaa oman tyylilajin läpi. Jos tykkää ajaa customia, niin se on sitten oikea, eikä siitä tarvi väitellä :-)


    • E220_CDI

      Kuten aloittaja huomaa, täällä on aika eri tasoista kommentaattoria. Lisään oman näkökulmani, joka on tonniluokan pyörää toistasataa tuhatta km ajaneen isän.

      2-tahtimopo kulkee ärhäkämmin, mutta siinä on muita rasitteita. Polttoaine on voiteluöljyn verran kalliimpaa, sitä kuluu enemmän, moottori ei kestä suurta ajomäärää yhtä hyvin ja kamppeet haisevat öljylle. Jos tarkoitus on ajaa, vaikka paljonkin, osta 4-tahtimoottorinen. Ei se tykki ole, mutta vielä ei ole sen aikakaan.

      Jos skootteri on oma tyylilaji, kannattaa muistaa pienimpien pyöräkokojen huteruus vähänkään huonossa kelissä tai huonolla tien pinnalla. Lisää siihen letkeä peltirunko noviisi kuljettaja, ja meno on aika huojakkaa. Skoottereita on hyviäkin, ja tästä jäi itsellä yllättävän positiivinen kuva, kun juuri yllä olevista syistä etsimme skootteriksi isopyöräisen ja niin raskasrunkoisen, että samaan kuoreen tehdään myös 125 cc kevaria, jota ei päältä päin erota kuin jarrujen koosta ja rekisterikilvestä. Näitä on varmaan muitakin, mutta Kymco Super 8 mopoversio oli runkonsa ja kokonsa puolesta mukavan tukeva ajaa ja vaikka kahdelle aikuiselle riittävän kokoinen. Huomionarvoinen pointti, jos tulee tarve kyytsätä joskus?

      Uuden tuollaisen hinta karkaa budjetistanne, mutta meidän nuorin moottoripää ajoi Kymconsa kesässä kilometrivammaiseksi, 5000 km. Mitään muuta vammaa ei mopossa eikä kuskissa sitten ollutkaan. Vain määräaikaishuollot, jotka voi ohjeiden turvin opetella tekemään itsekin. Olivat tosin halpoja teettää ammattimaisessa MP-huollossakin.

      Turvalisänä motoristi-isänkin mielestä hyvin toimiva levyjarru ja hyvin erottuvat tehokkaat tupla-H4 ajovalot. Polttoainetta kului virittelemättömällä mopolla jotain 2.5 sadalle. Ja se pysyi virittelemättömänä, koska jatkuvasti oli tiedossa, että joku voi pyytää avaimia lainaan "kauppareissulle". Sinullakin lienee riittävä kortti, joten pidä huoli siitä, että ostittepa minkä tahansa, vehkeet pysyvät laillisessa kunnossa. Tarkistusmahdollisuus on kuin ydinpommi. Sitä ei ole pakko käyttää, riittää kun vastapuoli tietää, että sinulla on se. Eikä tarkastuksen tarvitse olla kyttäämistä. Itse kävin tyyliin "lainaatko avaimia, kun en viitsisi pukea raskaita nahkoja parin kilsan kauppareissulle omalla pyörälläni".

      Jokerikorttina mietittäväksi myös toinen mahdollisuus. Kolme vuotta mopoilua kuluttaa rahaa pärinään saavuttamatta oikeastaan mitään. M-ajokortti maksaa, mutta siitä ei saa mitään hyötyä jatkossa.

      Vuosi lisää, A1 kortti ja nelitahtikevari kuluttaa kahdessa vuodessa vain hieman enemmän kuin mopo kolmessa, mutta sille rahalle tulee sitten vastinetta ihan eri malliin.

      Mopokortin saa melkein veikkaustehtävänä, koska MP-ajokoetta ei voi edes suorittaa mopolla, kun vauhti ei riitä. Edes 125 cc kevarin ajolupa ei irtoa ennen ison pyörän täyden ajokokeen hyväksyttyä suorittamista, kevarilla ajaen tosin. Käsittelykokeen vaatimukset ovat tasolla, jota edes monet kokeneet motoristit eivät läpäise "tuosta vaan" ilman paria harjoitusvetoa. Mopolla tulee päristelijöitä, Moottoripyörä opettaa KULJETTAJIA (jos oppilas niin haluaa). Tässä suhteessa moottoripyörä on moottoripyörä, vaikka moottori pienempää sorttia olisikin. Mopo on päristin ja korttivaatimukset sen mukaiset. Pieni moottoripyörä ei kiihdy isomman tajuntaa laajentavalla tavalla, mutta se kääntyy, pysähtyy ja kaatuu samoin periaattein kuin isokin. Ja se näkyy ajokoulutuksessa ja ajokorttivaatimuksissa. Ja se on hyvä asia, koska seuraus näkyy oikein positiivisesti kolaritilastoissa.

      A1 kevarikortti myös luetaan eduksi myöhemmin auton B-ajokorttia suoritettaessa. Jo käytyjä teoriatunteja ei tarvitse enää uusia.

      Hyvin hoidettu nelitahtikevari kestää pieneksi pyöräksi ihan eri kilometrit kuin mopo. Minulla oli selkeä uskottavuuskriisi yrittäessäni saada ostajakandidaatit katsomaan ja koeajamaan kevaria sen lähtiessä meiltä. 50.000 km kuulostaa pienelle pyörälle kovalta, mutta mistään ei tippunut eikä valunut mitään, kaikki toimi kuten pitikin, ja kolmen pojan ilman edes yhtään parkkipaikkakumpsahdusta ajama 6 vuotias pyörä oli niin siisti ja hyväkuntoinen, että ensimmäinen paikalle vaivautunut osti sen saman tien (uuden Taiwanin mopon hinnalla).

      Tämän polun suurin "riski" on sen koukuttavuus. Kuten muissakin addiktioissa, jatkossa on vain yksi tie, kohti kovempaa kamaa ja suurempaa annostusta. Meidän nuorempi mopopoika ajaa nykyisin Kuussatasella muoviluodilla :-)

    • Viisasäiti

      Ostaa pojalleen polkupyörän, jolloin poika saa liikuntaa ja polkupyörän ylläpito on huomattavasti edullisempaa.

      • pörinääääääääääääää

        Fillari ei pärise. Mopo pärisee je kyllä pärinää pitää olla!


    • Iskä2

      No ehkä pitäisi kysyä pojalta itseltään minkälaisen mopon haluaisi?On varmasti nähnyt kavereillaan vaihtoehtoja....
      Mutta jos ostaa alkuperäisen Honda Monkeyn eikä mitään kiinankopiota,alkuperäiset ovat keräilykappaleita joitten arvo vain nousee vanhetessaan...
      Ehkä viidelläsadalla ei saa täysin priimaa yksilöä,mutta jos on taitoa ja halua"rassailla",niin suosittelen...
      Niin ja virittämätön pitää olla.

    • Suzukimies99

      Minä suosittelen vanhempia mopoja kuten esim suzuki pv,tunturi tiger aqua ne ovat paljon kestävempiä kuin nämä uudet mopot ja ja paljon yksinkertaisia korjata ja varaosat eivät ole kalliita.

    • Ennimmi

      Minä en ostaisi mopoa. Pyöräily on terveellistä liikuntaa.

      • ennimmimmmimimi

        tai vaikka kotona vemputus. ei tartte ostaa edes pyörää ja ranteet saa terveellistä liikuntaa!


    • Jutustelija1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      45
      10692
    2. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      81
      7203
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      44
      5304
    4. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      62
      4840
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      73
      4524
    6. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      33
      4043
    7. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      47
      2938
    8. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      2825
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      40
      2360
    10. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      36
      2074
    Aihe