Luottamus vanhaan koiraan

jjuuuliiai

Tässä viestissä ei varsinaisesti ole enää kouluttamisesta kyse, koska koira jonka kanssa minulla on "ongelmaa" on jo 13-vuotias snautseri narttu. Minulle on tulossa koiranpentu, eri rotua, rotumääritelmän mukaan yleensä kaikkien kanssa toimeen tuleva narttu. Olen kouluttanut snautserin itse ollessani nuori, alle 15vuotias. Snautseri on selvästi auktoriteetti eikä usko vanhempiani, mutta minua uskoo kyllä. Ongelmani on, että en usko snautserin kuitenkaan luottavan minuun lainkaan. Snautserin ollessa pentu, olin itsekin nuori, mutta tiukka, kielsin ottamalla niskasta kiinni ja otin tuolloin henkilökohtaisesti jos koira vaikka juoksi pienenä pihasta tielle tyyliin "koira uhmaa minua" ja rangaistuiskin oli sen mukainen. Tästä minulla on äärettömän huono omatunto, koska tiedän että niskasta retuuttaminen ei ole oikea tapa toimia. Mielestäni snautserin kanssa minulla on hyvät välit, on äärettömän iloinen nähdessään minut, harrastetaan ja lenkkeillään yhdessä, 12v on niin hyvässä kunnossa että on vielä virkeä ja jaksaa hyvin.

Uuden koiranpennun kanssa en tee näitä samoja virheitä mitä vanhuksen kanssa, mutta ennen pennun tuloa haluaisin saada snautserin ja minun välistä luottamusta parannettua. Vanhus on kovin agressiivinen muille koirille, jota en ihmettele yhtään, sattunut ja tapahtunut on 12vuoden aikana yhtäsun toista, milloin vanhempani ovat hoitaneet huonosti kohtaamiset toisten koirien kanssa ja nuorempana minäkin ja luulen että luottamuksen puute aiheuttaa myös agressiivisuutta, koira ei luota, että omistaja hoitaisi tilanteen toista koiraa tavattaessa. Snautseri pyrkii samantien toisen koiran niskan päälle, sinne kun pääsee, syntyy aina kamala tappelu. Nykyisin tapaamiset on hoidettu varovaisemmin, korjaamalla snautserin käytöstä ajoissa, olen huomannut että usein toinen koira osaa vältellä snautseriamme ja silloin tappeluja ei myös synny ja saattavat alkaa leikkimään. Onko jollain hyviä neuvoja luottamuksen parantamiseksi? Jonain päivänä vanhus pitäisi kuitenkin yrittää myös pentuun tutustuttaa ja toivon, että silloin vanhus olisi jo luottavaisempi minua ja toisia koiria kohtaan. Neuvoja otetaan vastaan!!!

19

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oiukh

      BAT-training dog youtubesta on vastauksesi

    • Kaikkimitätulimieleen

      Älä ole liian vihainen itsellesi, kaikki me teemme virheitä ja vanhaan aikaan koiria oikein neuvottiin kurittamaan. Joten varmaan jokainen "vanhalla tyylillä" koiria pitänyt on kyllä törmännyt siihen että niskasta saa retuuttaa, tai perkelettä huutamalla se koira tottelee - ja puhuukin suomea, että jos se ei tee mitä haluat, se vaan ei "kunnioita" sinua. Eikä kaikki nykyäänkään suostu myöntämään, että kouluttaja vaan on tomppeli, joka ei opeta koiralleen mitä haluaa ja ainoa joka ei kunnioita toista on se omistaja koiraansa. Kuule, anna vaan itsellesi ensin anteeksi. Kaikki meistä on saanut vääriä neuvoja joskus.

      Mutta mitäs nyt sitten. Hienoa on se, että olet uskaltanut ottaa opiksesi. Jotkut eivät häpeäänsä myönnä olevansa väärässä, toistavat samat virheet aina vaan, eivätkä muutu. Olet siis nyt jo luottamuksen tiellä. Ja aivan oikeassa. Aggressiivinen käytös on opettanut koirallesi aggressiivisuutta. Todennäköisesti nykimällä, rähjäämällä tai muulla omistajan ennakkoluuloisella suhtautumisella muihin koiriin, se on yhdistänyt ikävät asiat muihin koiriin - ei suinkaan omaan käytökseensä. Koirat tekevät usein näin. Ne eivät ajattele kuten ihminen. Jos toinen koira tulee vastaan, ja koira vetää, sitä rempoo, toruu ja nykii, se ei suinkaan välttämättä yhdistä raivoa siihen että se itse tekee väärin, vaan näkemäänsä: jaaha, aina kun koira tulee vastaan, saan selkääni = se on todella perseestä se toinen koira.

      No, vanhustahan et enää kouluta kuten pentua, se tuskin oppii ihan helpolla muista pitämään. Mutta sietämään se voi oppia. Minusta kannattaisi hakea apua eläintenkouluttajilta, jotka pohjaavat positiiviseen koulutukseen, opetella ohitusta ja muitten sietämistä valvotuissa olosuhteissa. Näin saat parhaat vinkit ja neuvot sekä tehokkuutta.
      Mutta pääasia olisi, että alkaisit vastaehdollistaa koiraa. Panosta ensin nyt siihen kontaktiin, kuten pennullakin. Nami ja kehuja, ja aina sinuun kontaktin ottaessa palkka. Sitten siirrät sen muiden koirien näkemiseen: se ei toimi heti metrin päästä, mutta pienellä välimatkalla kyllä. Perusperiaate on se, että ENNEN kuin koira murisee tai käyttäytyy huonosti, se ottaa kontaktin sinuun ja keskeytät sen jo kun korvat nousee pystyyn. Tarjoat paremman vaihtoehdon. Älä palkitse jo se räyhää, silloin ei auta kuin välimatka, mutta älä toru/räyhää, eli paineista, sillä se vaan lisää sen innokkuutta painostaa muita. Jos saisit muut ehdollistettua niin että muut koira = emäntä ja namia, se tarkoittaisi jo koiralle että muut tuokin aina jotain hyvää. Ainakaan ne ei tuo huonoa.

      Minusta myös luottamusta voi parantaa muulla yhteistyöllä. Siis ihan temppuja ja tokoa opettamalla, vaikkei se enää oppisikaan. Käykää koirakoulussa jne. tehkää yhdessä: yhteistyötä voi parantaa työskentelemällä yhdessä. Hellyys lisää hellyyttä ja siis kun nyt tiedät miten käyttäytyä, alat järjestelmällisesti tehdä HYVÄÄ työtä. Kyllä koira oppii, vanhanakin, sen että sinä olet nyt luotettava.
      Yleensäkin noissa hihnalähestymisissä tehdään virheitä: suora lähestyminen ilman koirille ominaista välttelyä, rauhoittavia eleitä ja omaa aikaa. Ei ole ihme, että koirasi on käynyt päälle. Ihmisten tyrkyttämä tapa lähestyä muita, on koiran kielessä hyökkäys. Siksi ei koskaan pitäisi päästää muita ilman lupaa lähelle, eikä suoraan katsomaan koiraa eikä koirien normaaliin tutustumiseen kuulu suora päälle rynniminen. Varovaisempi lähestymistapa tuo sen leikin, koska se käy koirien kielellä oikein. Se on siis tutustumista oikein.

      Toimi näin siis myös pennun kanssa. Kaikkia ohikulkijoita ei tarvitse moikata eikä ketään ilman lupaa. Jos joku tulee vaan, kiellä ponnekkaasti tai lähtekää eri suuntaan, iloisella äänellä jne. ettei koira tajua mitä tapahtuu mutta mene vaan pois, vaikka se toinen siitä kuinka ottaisi nokkiinsa. Sosiaalistamiselle varataan oma aika ja pennulle on parasta sosiaalistua muiden pentujen kanssa vapaana leikkimällä. Ei hihnassa rempomalla. Ne kiskojat ja riuhtojat on juuri niitä, mitkä pääsee ilman käytöstapoja aina omalla päätöksellään moikkaamaan ja ne jotka eivät luota omistajaansa, on niiden rähjääjiä, joiden omistaja ei ole päättänyt vaan se on aina ollut joku muu.
      Koirapuisto on todella huono paikka, koska siellä ei ole kokorajaa, ikärajaa, eikä ammattilaisen/osaavan ihmisen valvontaa. Siellä hankitaan pahimmillaan kammo isoja koiria kohtaan, remmirähjä ja epäsosiaalisuutta sen sosiaalisuuden sijaan.

      Narttukoirat ovat pentujen kannalta vaarallisempia usein kuin urokset. Joten kun pentu tulee, älä jätä niitä yksin, ota kaikki resurssit pois alussa. Siis lelut ja luut yms. ettei tule riitaa, ehkä kaksi vesikuppiakin olisi parempi kuin olettaa niiden jakavan yksi. Kehu paljon, anna huomiota ja tutustuta pentu hitaasti. Kannattaa vaikka hakea pennun kotoa ennen luovutusta sen jooku pyyhe tms. millä se on leikkinyt että halu on tuttu, ja jos mahdollista, viikko nähdä ulkona muuten, mutta ei vielä asua yhdessä. Sitten palkita kovasti koira sietämisestä. Vanhusta saa jo lahjoa rakastamaan :)

      • 165gh8456FDH5535

        Tuli mieleen että kyllä se perkele vaan on aikamoinen taikasana koiran kouluttamisessa. Ei se toki pelkkä perkelettä hokemalla tottele, mutta sillä saa keskeyttämään muut mielenkiinon kohteet ja siitä voi alkaa kouluttamisen.
        Kyllä minä ainakin karjaisen helposti perkeleen ellei kuiskaus ja normaaliääninen ohjaus tuota tulosta kohtuullisessa ajassa. Aloittajan perheessä on kyllä moni asia mennyt pieleen ja pysynyt siellä näihin päiviin asti. Mutta sille ei voi nyt mitään oikein enää. Muuten ihan hyvää vinkkiä annoit hänelle.


      • Riippuumitenkatsoo
        165gh8456FDH5535 kirjoitti:

        Tuli mieleen että kyllä se perkele vaan on aikamoinen taikasana koiran kouluttamisessa. Ei se toki pelkkä perkelettä hokemalla tottele, mutta sillä saa keskeyttämään muut mielenkiinon kohteet ja siitä voi alkaa kouluttamisen.
        Kyllä minä ainakin karjaisen helposti perkeleen ellei kuiskaus ja normaaliääninen ohjaus tuota tulosta kohtuullisessa ajassa. Aloittajan perheessä on kyllä moni asia mennyt pieleen ja pysynyt siellä näihin päiviin asti. Mutta sille ei voi nyt mitään oikein enää. Muuten ihan hyvää vinkkiä annoit hänelle.

        No se on ihan sama mitä huudat, vaikka huutaisit ÄIDIN TISSI sen perkeleen sijaan. Se on koiralle kovaääninen haukunta ja se keskeyttää siksi, ei se suomea puhu. Perkele ei siis sinänsä ole mikään taikasana, sinä vaan käyttäydyt huomiota herättävästi. Tietenkin ihminen yleensä ärjyy sen tosissaan, ehkä tuota vaihtoehtoa on vaikeampi murista vakavalla naamalla.
        Normaaliääninen ohjaus ei tuota tulosta silloin kun ohjaaja ei ole opettanut koiralle mitä haluaa, tai kontaktin opetteleminen on olematonta, mikä johtaa edelliseen kun koira ei kuuntele (osaa kuunnella). Tietenkin joskus tulee varmaan kaikkien jotain sanottua kovemmin, kiellettyä useimmiten jotain, mutta tavallaan olisi kannattanut opettaa vaikka käsien yhteen lyöminen ellei tykkää erikoisesti kiroilusta, monellehan se tuottaa semmoista voimantunnetta. Toisaalta, opetat koirallesi myös ettei sinua tarvitse totellakaan eikä kuunnellakaan välttämättä ennen kuin karjut.
        Että ei se todellakaan arvaa pelkkää perkelettä hokemalla mitä ihminen tarkoittaa. Olisi ehkä hieman ideaalimpaa, jos olisit koirallesi mielenkiintoinen ilman karjumista, ehkä jopa mielenkiintoisempi kuin ne kaikki asiat mitkä ovat sen mielestä huomattavasti mielenkiintoisempia nyt. Se on vaan niin että aina kun sinun täytyy karjua, kyse ei ole taikasanasta vaan siitä että se, mitä koira tekee kiinnostaa sitä - sinä et.


    • jjuuuliiai

      Voi kiitos asiallisista ja hyödyllisistä vastauksista! Tosiaan snautserin kanssa pentuna jo sattui sitä, että toinen koira pääsi liian lähelle ja puri, aloin sitten varomaan nuita kohtaamisia ja välttelemään muita koiria. Tasapainoisia koirakavereita ei juurikaan ollut silloin, nyt olisi mutta tuttavat pitävät koiraamme "hulluna" joten tutustuttaminen ei heidänkään kanssa oikein onnistu.

      Parin otteeseen irtokoira on juossut snautserin kimppuun ja äitini ollessa taluttamassa koirat vuodattivat kerran vertakin molemmin puolin, tilanne kerkesi mennä pahaksi, mutta onneksi irti juosseen koiran omistaja juoksi paikalle ja saivat koirat irti. Äitini ei uskaltanut tehdä mitään, enkä ihmettele. Tämän tapahtuman jälkeen minun lenkkeilyttäessä snautseria pihasta juoksi jälleen agressiivinen koira suoraan koirani kimppuun, nappasin irtokoiraa niskasta joka luikki sitten pakoon ja tilanne oli ohi. Tilanteet tapahtuvat todella nopeasti, kun irtokoiria on liikkeellä. Luulen, että yksi suuri ongelma on se, että asun eri asunnossa kuin vanhempani ja kotona oloajat snautseri on pomo ja minun tullessa paikalle pidän sitten vanhuksen aisoissa, selvää yhteistä säveltä ei oikein ole ollut.

      Kävimme tänään pitkät keskustelut vanhempieni kanssa miten vanhuksen kanssa pitäisi jatkossa toimia, että vanhus oppisi hyväksymään pennun ja olemaan muiden koirien kanssa. Eri toimintamalleja vanhuksen ja pennun tutustuttamiseksi olen jo miettinyt. Pentu on kuitenkin jo varattuna ja varausmaksu maksettu, eli en voi enää mennä perumaan kuten ensimmäinen vastaaja ehdotti. Lisäksi minulla on vain aikaa työni ulkopuolella koiran hoitoon. Toivon todella, että pentu ja vanhus tulisivat toimeen, jotta pennun ottaminen ei loppujen lopuksi olisi vanhukselta pois vaan toisi iloa tällekkin viimeisiksi vuosiksi.. Pitkä ja kivinen tie voi olla edessä, väkisin en ala koiria tutustuttamaan jos näyttää siltä ettei onnistu. Vinkkejä ottaisin vastaan tähän tutustuttamisasiaan myös. :)

      • uudet-tutut-kehiin

        Mielestäni todella sääli, että tuttusi eivät halua auttaa sinua heidän ns. tasapainoistan koirien kanssa, vaikka sinulla olisi halua ja leimaavat vielä kaupan päälle koirasi hulluksi. Aika idioottimaista hommaa. Tuollaisten koiraihmisten kanssa en olisi missään tekemisissä. Miten tasapainoisia sitten heidän koiransa kuitenkaan todellisuudessa ovat eivät varmaan kovin kun pelkäävät omiensa puolesta. Juuri tällainen liika nurkkaan vetäytyminen ja turha herkistely aiheuttaa niitä ongelmia monesti ja varsinkin osaamattomille aloittelijoille tulee "jaska" fiilis ja mennään sitten itsesäälin puolelle kun muut muka osaavat leimaa hänet sekä koiran ja vuosien kierre on valmis kun annetaan kaiken maailman idioottien mielipiteiden vaikuttaa itseensä.


    • malttiavielä

      Hölmöltähän se varmaan kuulostaa kun kadulla koiralle perkelettä huudetaan:D Vähän huumoria kehiin ettei se pinna pala ihan niin helposti...
      Mutta, mutta 12-13v koiravanhus niin en keskittyisi enää pikkujuttuja korjaamaan vaan nauttimaan viimeisistä vuosista sen kanssa ilman pentua. Pennun voi ottaa sitten kun koira parin vuoden päästä on heittänyt veivinsä ja pystyy keskittymään siihen pentuunkin sitten paremmin.
      Vie koiraa touhuamaan sellaisten omistajien sekä koirien luo vapaana missä homma toimii hyvin ja nautiskele menosta. Tai sitten touhuat sen kanssa kahdestaan. Ehkä se luottamuskin paranee kun et mietiskele liikoja. Enjoy!

      p.s vaikka varausmaksu onkin maksettu niin en henk.koht ottaisi pentua tuollaiseen tilanteeseen. Mutta lycka till silti:)

    • Lullopa

      Koiraportti kannattaa alkuun hankkia

      • uuoerpprprp

        Samaa mieltä, että koiraportti aluksi ja pentu pidettävä erillään ja valvottuna niin kauan, että luottamus näiden kahden koiran välille syntyy. Meillä oli aikoinaan iso koira, joka ei pitänyt toisista koirista oikeastaan ikinä. Sitten tuli pentu, toisen rotuinen ja pidimme ne aluksi valvotuissa tiloissa ja paljon erikseen. Näytin pentua aina isommalle koiralle. Tämä vanhempi koira ei missään mielessä ollut agressiivinen, ei vain pitänyt toisista koirista ja halusimme, ettei uusi pentumme saa ikäviä kokemuksia. Kaikki lopulta sujuikin hyvin, kun pentu vahvistui ja isompi koira hyväksyi sen laumaansa, olipa iso lauma...noh..Lopultahan tämä pienempi koira ajoi välillä isomman koiran pois jne...Koskaan niistä ei tullut sydänystäviä, koska isompi koira piti sen tietyn etäisyyden, mutta tulivat ihan mukavasti ns. juttuun..Joten minun neuvoni on: tutustuta varoen ja ajan kanssa ja valvotusti, jotta vanhempi koira hyväksyy uuden jäsenen ns. laumaansa.


      • VOISAATANASENTÄÄN
        uuoerpprprp kirjoitti:

        Samaa mieltä, että koiraportti aluksi ja pentu pidettävä erillään ja valvottuna niin kauan, että luottamus näiden kahden koiran välille syntyy. Meillä oli aikoinaan iso koira, joka ei pitänyt toisista koirista oikeastaan ikinä. Sitten tuli pentu, toisen rotuinen ja pidimme ne aluksi valvotuissa tiloissa ja paljon erikseen. Näytin pentua aina isommalle koiralle. Tämä vanhempi koira ei missään mielessä ollut agressiivinen, ei vain pitänyt toisista koirista ja halusimme, ettei uusi pentumme saa ikäviä kokemuksia. Kaikki lopulta sujuikin hyvin, kun pentu vahvistui ja isompi koira hyväksyi sen laumaansa, olipa iso lauma...noh..Lopultahan tämä pienempi koira ajoi välillä isomman koiran pois jne...Koskaan niistä ei tullut sydänystäviä, koska isompi koira piti sen tietyn etäisyyden, mutta tulivat ihan mukavasti ns. juttuun..Joten minun neuvoni on: tutustuta varoen ja ajan kanssa ja valvotusti, jotta vanhempi koira hyväksyy uuden jäsenen ns. laumaansa.

        Olen kyllä helkkarin tyhmä (muutaman koiran omistajana), että nyt on pakko kysyä, kun taisi joku toinenkin vastaava osua täältä silmään.

        Jos kotona on vaikka koira, leikitään että vaikka ajokoira ja uusi koira on vaikkapa villakoira, niin tuskin ne hurtat siitä viis veisaa ja tietää, että toi ei olekaan samaa sorttia kun minä. Koira kun koira rotuun katsomatta on laumaeläin ja ne osaa kyllä itse kouluttaa sen uuden hurtan laumaan sopivaksi. Älköön ihminen pilaa sitä koulutusta. Tosin, en tiedä minkälaisia nämä piloille jalostetut sairaat rakit on, onko ne jo hyvinkin tietäväisiä, että ovat parempaa "väkeä"


    • Vuffel

      Ehkä myöhäistä, mutta vanhalla koiralla elinikää jäljellä n. 1-2 vuotta.
      Ota pentu vasta sitten, kun vanha on kuollut.
      Voi käydä niinkin, että pennun tulo tressaa vanhaa ja lyhentää elinikää...

      Oma mielipide on se, että uutta pentua ottaessa vanhan koiran ikä olisi korkeintaan 6-7 vuotta (vähän rodusta riippuen)

      Ei tartte kommentoida poikkeuksista, niitä tietenkin on.

      • Relax1234

        Olen ihan samaa mieltä. Noin vanha koira joka on saanut olla ainoana koirana ansaitsee rauhallisen vanhuuden ja omistajan kaiken huomion ja rakkauden. Ota uusi pentu vasta sitten kun vanhuksesta aika jättää.


    • vcxvxcvx

      Kannattaa tilata heti ilmaiset NELJÄ näytenumeroa Aku Ankkaa. Siinä on lehtien lehti. EI mitään ketunhäntiä, saat neljä lehteä ja sitten jakso loppuu. Ei maksa mitään. TIlaa mummollesikin vaikka! Täältä ILMAISET LEHDET: http://tinyurl.com/4akuankkaa

    • Relax123

      Ota koirallesi mieluinen lelu taskuun mukaan lenkille (vaikka pieni vinkupallo) ja toiseen taskuun makupaloja. Pidä huoli, että havaitset vastaantulijan ennen koiraasi. Ala jutella koirallesi rauhalliseen sävyyn esim. Katsohan mitä mulla täällä on ja samalla voit vinkaisuttaa palloa taskussasi niin että saat koiran huomion. Palkitse makupalalla sano vaikka taitava tai hieno koira ja jatka juttelua ja vinkaisu jos huomio alkaa herpaantua. Älä kiinnitä mitään huomiota vastaantulijoihin, älä varsinkaan kiristä hihnaa. Kehu hienosta ohituksesta ...taitava, hieno koiruli iloisella äänellä ja pieni leikki sillä pallolla plus makupala ja jatka matkaa niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
      Jos koirasi meinaa kaikesta huolimatta kiinnittää huomion vastaan tulevaan koiraan, niin pieni nykäisy taluttimesta ja sano tiukka EI, mut ei tarvitse huutaa eikä repiä. Jatka juttelua ja pallon vingutusta niin kauan että olet reilusti ohi vastaantulijoista. Jos sinä jännität kohtaamisia ja kiristät hihnaa, niin varmasti koirasi vaistoaa sen ja luulee sinun tarvitsevan suojelua.
      Kotona voit laskeutua lattialle hieromaan koiraasi rauhallisesti silitellen. Varsinkin vanha koira tykkää siitä ja siinä se keskinäinen luottamuskin vahvistuu :)

    • VOISAATANASENTÄÄN

      Hehheheee.. Mitähän tuohonkin sanoisi.. Ensinnäkin: koira on laumaeläin, kyllä se vanhus kouluttaa sen pennun ja totisesti toivon, ettet mene sotkemaan vanhuksen antamaa koulutusta sille pennulle. Kouluta sinä vain sitä pentua antamaan tassua ja istumaan. Sinulla on jo koira, miksi kyselet tyhmiä?

    • ihmettelen_kyllä

      Ihmettelen, että miksi tältä palstalta ei moderoida kaikenmaailman sekopäiden viha- ja trollausviestejä, palstalla asiallinen keskustelun näyttää olevan aika satunnaista. Koiravihaajat saavat aivan liikaa tilaa tai toisten haukkujat. Onkohan jossain asiallisempi koirapalsta?

      APlle: toivottavasti jaksat olla huomioimatta trollausviestit, alkupäässä oli monta hyvää vinkkiä! Ja ei ehkä kannata suoraa päästää pentua vanhan koiran "koulutettavaksi" ainakaan vanhan koiran reviirillä, niinkuin tässä yksi sankari kehoitti. Vanha koira saattaa käydä pennun päälle jos ei ole tilaa tutustua rauhassa neutraalissa ympäristössä.

    • Tunnusluku

      Snautseri on jo todella iäkäs. Jos se on 13 vuotta saanut mesoa toisten koirien päälle, en alkuunkaan usko, että mikään koulutus enää onnistuisi, ei siitä luotettavaa tule. Mielestäni tuollaisessa käytöksessä ilmenee kunnioituksen puute ihmistä kohtaan, ei niinkään luottamuksen. Teillä on varmaankin kovaluontoinen koira, ja sellaisen kunnioitusta ei ole helppo ansaita.
      Älä jätä pentua snautserin lähellekään ilman valvontaa. Kyllä se jo vuosikkaana itseään puolustaa vanhusta vastaan, mutta pienenä voi vahingoittua vakavasti, ainakin henkisesti, jos snautseri pääsee hyökkäämään sen kimppuun.

    • jjuuuliiai

      Kiitos vastauksistanne. Valitettavasti rakas 13-vuotias koirani kuoli pari päivää ennen pennun tuloa nukuttamalla, joka tuntuu kyllä hullulta, mutta vanhuksella ilmeni iso virtsakivi jota ei kannattanut alkaa enää hoitamaan. Viimeiset kuukauden vanhuksen kanssa oli hyviä ja vietettiin ne lenkkeillen ja nautiskellen. Lopetuspäätös tehtiin nopeasti. Pari viikkoa meni koiraa koko ajan surressa, mutta pentu lievitti ikävää. Pennun kanssa mennyt oikein hyvin ja meillä mielestäni hyvä luottamussuhde. En ole hermoillut turhaa. Vanhusta on edelleen ja ikuisesti ikävä. Luopuminen on niin vaikeaa mutta väistämätöntä!

      • pitkäikäolikinjo

        Luopuminen on raskasta, mutta ehkä oli parempi että kaikki meni juuri noin.Kaikella on tarkoituksensa.Onnea , terveyttä ja pitkää ikää uudelle koiralle ;)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe