EUn korkeimmat tuet juoksevat, viljelijä vikisee

maalaisliittokandi

Henkisestä peräkammarista kajahtaa:

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/pääkirjoitukset/tuonti-käy-viljelijä-vikisee-1.125061

"Suomessakaan ei voi enää puhua maataloustuotannon omavaraisuudesta. "
-perusteluissa siirrytään kyllä ohi aiheen ihan siihen itteensä, Pellervolaiseen peruspotaskaan

"Kun oman kirkonkylän pienmyymälän maitopurkki ei ole halpuutuslistalla, asiakas äänestää autonsa kaasulla. Suomalaiset kuluttajat ovat valmiita ajamaan tarjousten perässä kymmeniä, jopa satoja kilometrejä"

-kyllä se peräkammarin ikkunan näkymä on ihan selkeästi sinne omaan metsään

23

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoituksesta huokuu muutenkin, kuinka vähäisellä ja väärällä tiedolla suomalainen talonpoika mielipiteensä muodostaa ja tekemisensä perustaa. Kompetenssivaje on mitä ilmeisin. Tässäkin kirjoituksessa annetaan kuva, että Siwa -ketju olisi joutunut kauppojen hautausmaalle ja Sale olisi menossa perässä. Jo vähäisellä faktojen tarkistuksella kirjoittajalle olisi selvinnyt, että Suomessa on tällä hetkellä yli 500 Siwa -myymälää ja Saleja vain 240 kpl.

      Kirjoitus muutenkin suorastaan vilisee epätotuuksia ja perustelemattomia luulemuksia niin suuressa määrin, ettei niitä toimita lähteä edes yksilöimään.

      Jos suomalaisella talonpojalla on tarkoitus näillä kirjoituksillaan hankkia empatiaa ja sympatiaa, kannattaisi ensimmäiseksi lopettaa räikeä valehteleminen, mikä melkein jokaisessa talonpojan vuodatuksessa, kirjoittajan henkilöstä riippumatta, saa aikaan väkevän inhotuksen tunteen.

      • harmaaa

        sulla on ensimmäine lippu hautausmaalle sinne kattoo kuolleita sukulaisias.....


      • purkkapossutörselius
        harmaaa kirjoitti:

        sulla on ensimmäine lippu hautausmaalle sinne kattoo kuolleita sukulaisias.....

        Taidat sinä sinne enemmin päätyä, rutsatuilla geeneillä kun ei pärjää elämässä ilman terveempien tukea.


      • REIKÄPÄÄ
        purkkapossutörselius kirjoitti:

        Taidat sinä sinne enemmin päätyä, rutsatuilla geeneillä kun ei pärjää elämässä ilman terveempien tukea.

        KUMMALLA AIVO VAJE MINÄ SAAN TUKIA....SINÄ MAKSAT NIITÄ
        OLETKO KOSKAAN KYSYNYT ITSELTÄSI MIKSI MAKSAN NIITÄ
        EHKÄ OLET VAIN TYHMÄ


    • pellervomielikuvia

      23.7 MTn pääkirjoituksen " Halpa ruoka voi käydä kalliiksi kaikille" perustelut ovat myös lomakauden myötä saavuttaneet ihan uuden tason:

      " markkinoilla on tapahtunut myös kaksi suurta muutosta: Lidlin tuoma kilpailu sekä tulva ruuan ylijäämäeristä. Molempiin pitäisi suhtautua vastuullisesti.
      Muuten halpa ruoka käy kalliiksi kaikille."

      jepjep
      - kilpailun lisääntyminen voi käydä kaikille kalliiksi. Kaikille vai tukiriippuvaisille maataloustoimijoille? Ml. tuotanto ja jalostus
      - ruuan ylijäämäerillä halutaan viestiä-> turvallisuudeltaan kyseenalaiset ravintoerät tms.

      • uskotkosinä

        tuokoo ulkoo kaikki paskat vanha sanonta ei halvalla saa hyvää on kaikkien tiedossa
        jos joku kuolee salmonellaan tai saa sian tai kananlihasta sairaalabakteerin niin
        olisi ostanut kotimaista se kun VIELÄ on turvallista muttei sekään kauaa halvalla kun ei kertakaikkiaan saa hyvää


      • mtkpropagandaa

        niin muuallahan ihmiset kuolevat massoina juurikin elintarvikkeiden vuoksi.

        on ylipäätään ihme että ne harvat, Suomen ulkopuolella tuotettua, ei-mtklaista turvatonta ravintoa nauttivat ovat elossa.


      • JOPPEPIPIO

        EIR TANSKRASAHAN KUOLRU KETÄÄHÖN,,:)))))))))


      • NAURATTAAAA
        mtkpropagandaa kirjoitti:

        niin muuallahan ihmiset kuolevat massoina juurikin elintarvikkeiden vuoksi.

        on ylipäätään ihme että ne harvat, Suomen ulkopuolella tuotettua, ei-mtklaista turvatonta ravintoa nauttivat ovat elossa.

        MAHTAAKO NIITÄ PERHEITÄ NAURATTAA SINUN JUTTUSI JOILTA ON KUOLLUT LAPSI TAI VANHUS NOIHIN BAKTEEREIHIN
        HAHHHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHAAAAA KYLLÄ VARMAAN


    • ja_duunarit_vikisee_kans

      Myös palkansaaja vikisee...

      Tuontielintarvikkeet merkitsevät pienempää työllisyyttä kotimaisessa elintarviketeollisuudessa ja siihen liittyvissä toimialoissa.

      Esimerkiksi äskeisessä Gymnaestrada voimistelutapahtumassa Fazer toimitti lounasruokailun tuontitavarana Eestistä.

      Tälläkin palstalla esitetään katteettomia ajatuksia, että raaka-aineita tuotaisiin Suomeen jalostettavaksi, mutta tuokin ylläoleva esimerkki osoittaa miten markkinat toimivat: elintarviketuonti koostuu pääosin valmiiksi jalostetuista tuotteista.

      • viljelijäduunari

        Kyllä se varmaan niin menee ettei elintarviketeollisuudessakaan suuremmin kannata perustyön teettäminen Suomessa.
        Tänne jäävät kotimaisen elintarviketeollisuuden johto ja tuotekehitys, ne tekevät kädet siirtyvät sopivampien olosuhteiden maihin. Ja samoin raaka-aineostot.

        Sama kehityskulku kuin maataloudessa olisi suotavaa kansantaloudenkannalta. Peruskysymyksen tulisi kuulua miksi tukea keinotekoisesti luontaisesti heikkotuottoista viljelyä yli minimiomavaraisuusvaateen?


      • niin...n
        viljelijäduunari kirjoitti:

        Kyllä se varmaan niin menee ettei elintarviketeollisuudessakaan suuremmin kannata perustyön teettäminen Suomessa.
        Tänne jäävät kotimaisen elintarviketeollisuuden johto ja tuotekehitys, ne tekevät kädet siirtyvät sopivampien olosuhteiden maihin. Ja samoin raaka-aineostot.

        Sama kehityskulku kuin maataloudessa olisi suotavaa kansantaloudenkannalta. Peruskysymyksen tulisi kuulua miksi tukea keinotekoisesti luontaisesti heikkotuottoista viljelyä yli minimiomavaraisuusvaateen?

        Merkittävä syy maataloustukien säilymiseen liittyy työllisyyteen ja ulkomaankaupan taseisiin. Tukien avulla halutaan ylläpitää kansallinen tuotanto, jonka ansiosta samalla säilyy kansallinen elintarviketeollisuus ja muut toimialaan liittyvät elinkeinot. Jos alkutuotanto loppuisi, häviäisi samalla suuri osa mainituista työpaikoista, samalla elintarvikkeiden tuonti vinouttaisi kauppatasetta pahasti. Lisää vientiä tämä maa kaipaisi, ei tuonnin kasvattamista.


      • viljelijäduunari
        niin...n kirjoitti:

        Merkittävä syy maataloustukien säilymiseen liittyy työllisyyteen ja ulkomaankaupan taseisiin. Tukien avulla halutaan ylläpitää kansallinen tuotanto, jonka ansiosta samalla säilyy kansallinen elintarviketeollisuus ja muut toimialaan liittyvät elinkeinot. Jos alkutuotanto loppuisi, häviäisi samalla suuri osa mainituista työpaikoista, samalla elintarvikkeiden tuonti vinouttaisi kauppatasetta pahasti. Lisää vientiä tämä maa kaipaisi, ei tuonnin kasvattamista.

        Näin se kaunis ajatus menee...tekstiiliteollisuuttakin yritettiin pitää maassamme vähän samoin argumentein, tosin alkutuotannon osuus oli vähämerkityksisempi.

        Aidosti, jos tuet tähtäisivät vain ja ainoastaan kansallisen tuotannon ylläpitämiseen seurannaisvaikutuksineen niin tukiensaajia olisi vain noin 10% nykyisistä nauttijoista.
        Muiden tukeminen on lähinnä sosiaali- ja työvoimapoliittisia toimia jota on todella naivia perustella kauppataseen balansoinnilla.


      • JOPPELLHAMETRA

        NOOR, YLIHISUUREHET PALKRAAHAT EIR TÄÄL VOIR MEKROI OMMELL,,:)))))))))


      • ITSESTÄÄNSELVYYS
        viljelijäduunari kirjoitti:

        Kyllä se varmaan niin menee ettei elintarviketeollisuudessakaan suuremmin kannata perustyön teettäminen Suomessa.
        Tänne jäävät kotimaisen elintarviketeollisuuden johto ja tuotekehitys, ne tekevät kädet siirtyvät sopivampien olosuhteiden maihin. Ja samoin raaka-aineostot.

        Sama kehityskulku kuin maataloudessa olisi suotavaa kansantaloudenkannalta. Peruskysymyksen tulisi kuulua miksi tukea keinotekoisesti luontaisesti heikkotuottoista viljelyä yli minimiomavaraisuusvaateen?

        HASSU JUTTU KUN PUOLUSTUSVOIMAT LÄHETTI LAPUN SIJOITUSPAIKOISTA NIIN OSA OLI SIJOITETTU JATKAMAAN RUUANTUOTTAMISTA SOTAAIKANA
        MIKSI
        KUN KERRAN VOIMME OSTAA RUUAN MYÖS HYVÄNÄ AIKANA MIKSEI SITTEN SODAN SATTUESSAKIN MITÄ SITÄ ITSE TUOTTAA
        VAI OLISIKO PAREMPI KUIN VAIN VILJELIJÄPERHEEN SOTILAAT SÖISIVÄT
        PAASTOTKAA ELI OLKAA SYÖMÄTTÄ 3 PÄIVÄÄN JA KERTOKAA MILTÄ TUNTUI


      • VAJAKKIOLET
        viljelijäduunari kirjoitti:

        Näin se kaunis ajatus menee...tekstiiliteollisuuttakin yritettiin pitää maassamme vähän samoin argumentein, tosin alkutuotannon osuus oli vähämerkityksisempi.

        Aidosti, jos tuet tähtäisivät vain ja ainoastaan kansallisen tuotannon ylläpitämiseen seurannaisvaikutuksineen niin tukiensaajia olisi vain noin 10% nykyisistä nauttijoista.
        Muiden tukeminen on lähinnä sosiaali- ja työvoimapoliittisia toimia jota on todella naivia perustella kauppataseen balansoinnilla.

        NYT ON PELTOA 2MILJ.HA TUKI 100% PELTOA 200 000HA TUKI 10%
        KYSYMYS VILJELIJÄ PALKANNUSSIJALTA MIHIN HÄVIÄÄ 1,8 MILJ.HA PELTOA


    • tukiatuillekin

      Millainen on lisätukia vinkuvan häpy?

      • 60prossaa

        hyvä kysymys ... millainen on tukielätin maailma??


      • MINÄSAANSINÄMAKSAT
        60prossaa kirjoitti:

        hyvä kysymys ... millainen on tukielätin maailma??

        TYHMÄ MAKSAA VIISAS SAA
        TYHMÄ MAKSAA KAIKEN VIISAS SAA VAIKKEI PYYDÄ
        KUMPI SINÄ OLET


    • tukeatuille

      Maalaisurpo on sosiaalijärjestelmän siipiveikko

      • VAJALKKI

        SINÄ MAKSAT TUKEA KOTIMAAHAN JA RUUASTA SINÄ MAKSAT TUKEA ULOS NETTOJÄSENMAKSU JA RUUASTA
        OLETKO TUPLA TYHMÄ


      • jarmoaila

        Maalainen on väsynyt vajakki


      • HOIDOKKISIIS
        jarmoaila kirjoitti:

        Maalainen on väsynyt vajakki

        NÄIN SINÄ ITSESTÄSI NYT AJATTELET OLETKO MYÖS MASENTUNUT


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      187
      1868
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      112
      1026
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      544
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe