Meillä vanhempia vielä teititeltiin. Miten teillä?

Vahin siskoni sanoi sinuttelevansa kahden kesken äitiään, aikuistuttuaan. Me muut lapset teitittelimme heidän kuolemaansa asti.

Mielestäni aivan typerä ja vanhemmista etäännyttävä tapa toi teitittely.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Me olemme aivan pienistä pitäen sinutelleet vanhempiamme sekä tätejä, setiä, enoja ja molempia isoäitejämme.

      Äitini (synt. 1910) kertoi, että kun he lapset teitittelivät äitiään ja isäänsä, oli isä sanonut, ettei jumalaakaan teititellä, joten heidän perheessään sinutellaan vanhempia.

      Isäni sinutteli äitiään, mutta äiti puhutteli anoppiaan kolmannessa persoonassa. Sen tavan hän oli oppinut anopiltaan, joka ei sinutellut eikä teititellyt miniäänsä vaan puhutteli häntä tyyliin "mitäs Bertalle kuuluu?".
      Myös vanhimman pojan vaimo oli famullemme kolmas persoona.
      Ilmeisesti syynä oli se, että kaksi vanhinta poikaa oli hairahtunut naimaan suomenkieliset Bertat.
      Nuorimman pojan vaimo ei ollut nimeltään Bertta vaan Helga, ja hän ja famu olivat keskenään DU.

      • Meinasin tuota samaa; "eihän Jumaakaan rukouksissa teititellä".
        Mutta kun aina oli teititelty, ei meilläkään haluttu muuttaa asioita.


    • ottaakotätikahvia

      Muistan järkytykseni, kun 7-vuotiaana juttelin naapurin tädin kanssa ja jälkikäteen äitini huusi ihan kauhuissaan: "SINUTTELITKO sinä häntä?" Lapset eivät sinuttele vanhempia, vaan sanovat "täti" ja "setä". Pelästyin huonoa käytöstäni niin, että opin sen kertaheitosta, mutta aina oli vaikeaa puhutella vanhempien ihmisiä kolmannessa persoonassa. Vanhempiani sentään sinuttelin, ja myöhemmin appivanhempiani. Mutta olisin kovin mielelläni ollut läheisen kummitätini ystävä, mutta kun oli aina muistettava tämä tädittely, en koskaan pystynyt olemaan niin läheinen hänelle kuin olisin toivonut. Ihmettelen näin jälkikäteen, miksi hänkään ei tehnyt sinunkauppoja kanssani, kun aikuistuin. Oliko se niin vaikeaa?

      • kuullut

        Tehtiin aina niin kuin oli aina tehty, teititeltiin. Niin tehdään myös katolaisessa kasvatusperinteessä nykyäänkin.


      • ottaakotätikahvia
        kuullut kirjoitti:

        Tehtiin aina niin kuin oli aina tehty, teititeltiin. Niin tehdään myös katolaisessa kasvatusperinteessä nykyäänkin.

        Jos ajattelet Ranskaa, niin siellä on kielioppi ja kieli erilaista. Saksassakin teitititellään, mutta se on reilusti teitittelemistä eikä kolmatta persoonaa.
        Ruotsinkielin sen sijaan taipuu kolmannessa persoonassa. Sieltä se varmaan on tullut meidänkin puhekieleemme.
        "Saako rouvalle olla kahvia?"


    • kielipuoli

      Ollessani ruotsissa alkuun teitittelin aina itseäni vanhempia. Nämä rouvat ja herrat katsoi minua kun kummajaista, että mistä minä olen tullut. Sitten joku uskalsi sanoa, että täällä sinutellaan ihan jokaista. Suomeen tuloni jälkeen oli taas opeteltava teitittely. Kanssa käyminen on paljon joustavampaa ruotsissa mitä meillä. Myös suvatsevaisuus ja huomioon ottaminen kieleen tai rotuun katsomatta. Sanoisin, että ruotsi on paljon edellä meitä monessa suhteessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10446
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      2983
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1616
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1378
    Aihe