http://yle.fi/uutiset/professori_puolet_koululuokkaopetuksesta_pois/8200352
Kulttuuri 3.8.2015 klo 17:10 | päivitetty 3.8.2015 klo 17:10 Professori: "Puolet koululuokkaopetuksesta pois" Pasi Sahlberg ei toivo, että opettajia arvioitaisiin ulkopuolisilla tarkastajilla. Hän toivoo, että kouluissa keskusteltaisiin enemmän opettajien työstä.
Harvardin yliopistossa vieraileva professori Pasi Sahlberg toivoo, että opetus voitaisiin rakentaa Suomessa jo uudelta pohjalta.
– Suomalaisen opetuksen alamäkeen ei ole yhtä selitystä. Kukaan ei tiedä, mihin suuntaan perusopetusta pitäisi kehittää. Yhteinen idea puuttuu, Sahlberg valittaa.
Sahlberg toteaa tänään Helsingissä julkaistussa kirjassaan Suomalaisen koulun menestystarina, että koululuokkaopetusta tulisi vähentää puolella. Amerikan-professori lisäisi keskustelua ja sosiaalisten taitojen opettelua kouluihin.
Oppilaille tulisi sorvata henkilökohtainen oppimissuunnitelma ja koulun tavoitteena on löytää oppilaan lahjakkuus. Hän toivoo, että peruskoulu uskallettaisiin uudistaa kunnolla. Vanhoista rakenteista voitaisiin luopua rohkeasti, mutta tärkeistä ja toimivista asioista ei kannata tietystikään luopua.
Opettajat arvioitaisiin keskustelemalla
Teollisen aikakauden koulu on nyt elinkaarensa päässä. Joskus kannattaa Sahlbergin mielestä miettiä, kannattaako vanhaa taloa purkaa vai pitäisikö rakentaa jo uusi. Jääkiekkotermein maalia on mahdotonta tehdä, jos kukaan ei tiedä, missä maali on.
– Kirjan ydin on, että emme voi kopioida toistemme koulutusjärjestelmää. Ehdotin kirjan takakanteen tarraa: Don´t try this at home, Sahlberg nauraa.
Sahlberg toteaa kirjassaan, että opettajia ei pystytä kouluissa arvioimaan tai valvomaan, koska virallista arviointijärjestelmää ei ole. Hän ei kuitenkaan ehdota kouluihin tarkastajia, vaan toivoo, että kouluissa keskusteltaisiin entistä enemmän opettajien työstä. Suomen entistä heikommasta Pisa-menestyksestä Sahlbergilla on vain arvauksia. Pojat lukevat Suomessa entistä vähemmän, mutta laajemmin syynä voi olla myös se, että opetusalalla ei ole Suomessa tehty suuria muutoksia.
Koulujen viihtyvyyteen Sahlbergillä ei ole yhtä reseptiä. Hän ei usko, että Suomeen voitaisiin kehittää koulu, jossa kaikki oppilaat viihtyisivät. Sahlberg muistuttaa, että Suomessa on uskottu aina koulutuksen julkiseen rahoitukseen. Ruotsissa koulut avattiin markkinoille rahoituksen suhteen jo 20 vuotta sitten.
Yliopistotutkinnot vientituotteina
Sahlberg uskoo, että suomalaistutkinnot voivat menestyä vientituotteina maailmalla. Hän ei kannata ulkomaisille opiskelijoille lukukausimaksuja Suomen yliopistoihin, mutta aiemmissa lehtihaastatteluissa hän on kannattanut tutkintojen maksullisuutta joillekin ulkomaisile opiskelijoille (Opettaja-lehti 35/2013)
Sahlberg aikoo palata Suomeen vuoden kuluttua. Perheessä on kouluikäisiä lapsia. Professori on vaatimaton eikä nimeä unelmatyöpaikkaansa kotimaassa.
– Toivon, että saan töitä Suomesta, Sahlberg naurahtaa.
Sahlberg aloitti kirjoittaa kirjaansa Suomalaisen koulun menestystarina ja mitä muut voivat siitä oppia vuosina 2007–2008.
Suomennoksesta on poistettu Sahlbergin mukaan ruotsalaisvitsit ja opetusalaa koskevat itsestäänselvyydet.
Kirja julkaistiin alunperin englanniksi ja se on käännetty jo 20 kielelle. Yhdysvalloissa ensimmäinen laitos on myynyt pelkästään jo yli 25000 kirjaa.
Maria Blomberg Maria Blomberg @Blomberm Yle Uutiset
Professori: puolet koululuokkaopetuksesta pois
2
152
Vastaukset
- OpetuksenLopettanut
Ei hyvältä kuulosta. Jo nyt nuoriso on täysin työnantajien (ja verottajan) ku*etettavissa olemattoman luku- ja laskutaitonsa takia. Laitetaan tilinauhaan tavuviivat, se auttaisi vähän.
Herra professori unohtaa nyt jälleen kerran sen faktan, ettei suomalainen koulujärjestelmä yritäkään antaa parasta mahdollista opetusta. Suomalainen koulujärjestelmä pyrkii olemaan vain ja ainoastaan kustannustehokas. Tätä tavoitetta on poliittisilla päätöksillä ajettu jo vuosikymmenien ajan. Viimeisimpänä esimerkkinä hallituksen päätös leikata koulutusmenoista puoli miljardia lisää. Mahdollisimman paljon sivistystä mahdollisimman pienillä kuluilla. Se on se juttu.
Mikään ei toteuta tätä tavoitetta niin hyvin kuin nykyisen mallinen "teollisen aikakauden koulu". Suuret luokkakoot, yhteinen opetussuunnitelma jokaiselle, pienet kyläkoulut kiinni ja lapset suurempiin laitoksiin, epäpätevien opettajien palkkaaminen pätevien ohitse, opettajat ilman palkkaa kesäisin ja opetustyön rinnalla valtavasti muuta työtä, josta ei makseta palkkaa. Kustannustehokkuus on huipussaan, joten miksi valittaa, kun pitkäaikainen tavoite on vihdoin saavutettu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282641- 1272293
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1152014- 1291993
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.121733Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161481260Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu291142Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901105Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt901090Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno361019