Sovitusoppi on primitiivinen ja barbaarinen jäänne muinaisilta ajoilta. TT Jarmo Tarkki sovitusopista:
http://nakoislehti.kirkkojakaupunki.fi/nakoislehti/2015/kirkko-kaupunki-29/primapaper
Sovitusoppi museoon
146
166
Vastaukset
- dsafsadfsadf
ei hyvää päivää mikä lehti. onneks ei toi saasta enää postiluukusta sisään tipu kun erosin koko laitoksesta. jutuissa ei ole mitään sisältöä, julkeat ihmiset vaan mainostavat jutuissaan: hei katso, olen hullu.. ja vieressä juttu: hei katso, olen vielä hullumpi. (ja minä vieraan jumalan palvoja, mutta kun olen nuori maahanmuuttaja niin olen jotenkin sympaattinen..)
hyvin menee helsinki, kirous päällesi.- Hyvässssti
Juuri näin! Juuri näin! Olen lyöty. Ja eroan, se on kauhea paikka.
Kristinuskossa sovitusoppi on kaikista keskeisintä. Se sanotaan tässä pienoisevankeliumissakin. "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän."
Lukuisat Raamatun kohdat vahvistavat tämän.
https://ajankohtainen.wordpress.com/2015/02/27/raamatunkohtia-synnista-ja-sovituksesta/
Mikä se semmoinen lehti on, missä kielletään Jeesuksen sovitustyö. Joutaa sellainen lehti poltettavaksi ja roskiin heitettäväksi.- evitan.kans.samaa.mieltä
Tämä on juuri sitä pahinta liberalismia ja Jeesuksen Jumaluuden kieltämistä. Törkeää vääristelyä ja ihmisen korottamista.
- lue_oikein
Mutta hyvänen aika, eihän lainaamasi raamatunpaikka Joh. 3:16 puhu sovitusopista mitään. Älä pane omia ajatuksiasi pyhään kirjaan.
- jättäkäälampaatrauhaan
lue_oikein kirjoitti:
Mutta hyvänen aika, eihän lainaamasi raamatunpaikka Joh. 3:16 puhu sovitusopista mitään. Älä pane omia ajatuksiasi pyhään kirjaan.
Älkääs nyt ruvetko hätyyttelemään täällä te harhaoppiset nöyrää kristittyä Evitaa.
Aloita nyt se typerä Heikki Räisäsen teologian suoltaminen tänne, ei mene läpi. Ei olla kiinnostuttu. Hän on itsekin myöntänyt olevansa ateisti.
Tämä on kaikella valheen voimalla tuleva tekopyhä, valkeisiin vaatteisiin pukeutuva valhe, teille nykyajan omahyväisille ihmisille. - lue_oikein
jättäkäälampaatrauhaan kirjoitti:
Älkääs nyt ruvetko hätyyttelemään täällä te harhaoppiset nöyrää kristittyä Evitaa.
Aloita nyt se typerä Heikki Räisäsen teologian suoltaminen tänne, ei mene läpi. Ei olla kiinnostuttu. Hän on itsekin myöntänyt olevansa ateisti.
Tämä on kaikella valheen voimalla tuleva tekopyhä, valkeisiin vaatteisiin pukeutuva valhe, teille nykyajan omahyväisille ihmisille.Lukemaan opettelu tekisi sinullekin hyvää. Samat sanat "Evita-lle"
- omituinen.höpöttäjä
lue_oikein kirjoitti:
Lukemaan opettelu tekisi sinullekin hyvää. Samat sanat "Evita-lle"
Multinikki evl täällä taas omia oppejaan höpöttää, ei sitten millän mene läpi, aloituskin saman käsialaa.
lue_oikein kirjoitti:
Johannes :
3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
3:15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Kyllä siitä se sovitusoppi löytyy muttei teille jumalattomille.- lue_oikein
pertsa2012 kirjoitti:
Johannes :
3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
3:15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Kyllä siitä se sovitusoppi löytyy muttei teille jumalattomille.Pronssikäärme ei ollut uhri, niin kuin ei ollut Jeesuskaan.
- hohhoijaataas
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän."
Luo ensin maailman täyteen olentoja, joista osan kelpuuttaa nähtävästi jo synnyinalueen mukaan. Miksi ihmeessä luoda edes näitä muita tänne kärsimään. lue_oikein kirjoitti:
Pronssikäärme ei ollut uhri, niin kuin ei ollut Jeesuskaan.
Jumala sovitti maailman itsensä kanssa antamalla naulita SANAN ristille.
Tuosta voit aloittaa ajattelun.lue_oikein kirjoitti:
Pronssikäärme ei ollut uhri, niin kuin ei ollut Jeesuskaan.
Johanneksen evankeliumi:
1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
Luo ensin maailman täyteen olentoja, joista osan kelpuuttaa nähtävästi jo synnyinalueen mukaan. Miksi ihmeessä luoda edes näitä muita tänne kärsimään.Tätä ilmiselvää typeryyttä ja julmuuttako ei enää ukovaisena sitten noteeraa.
- Enry
pertsa2012 kirjoitti:
Jumala sovitti maailman itsensä kanssa antamalla naulita SANAN ristille.
Tuosta voit aloittaa ajattelun.Niin se sana oli " INRI"
- Katso_raamatusta
Heb. 9: 15. "Ja sen tähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön." Siis Jeesus sovitti ensimmäisen liitaon aikana tehdyt synnit. Sen jälkeen tehdyt synnit joudumme itse sovittamaan. Olemmehan me kaikki eläneet jo ensimmäisen liiton aikana. :)
- MrrMordeni
:D
Keep up the good work!!! - Abaumaoka
Onpa säälittävää räpellystä muka asiantuntevalta papilta. Hän toteaa mm. näin: "Canterburylaisen sovitusoppi käytti keskiaikaisen feodaaliyhteiskunnan mallia, jossa kartanon herra ei voinut antaa torpparin rikkomuksia anteeksi ilman hyvitystä. Ihmiset olivat tehneet syntiä Jumalaa vastaan, joka vaati hyvitystä."
Mihin unohtui koko Vanha Testamentti, ja kaikki siellä kuvatut uhrikäytännöt, joilla nimenomaan oli tarkoitus "hyvittää" ihmisen tekemiä rikkomuksia Jumalan edessä - ts. siirtää ihmiselle kuuluva rangaistus uhrissa sovitettavaksi. Eivät ne olleet peräisin mistään "keskiaikaisen feodaaliyhteiskunnan mallista", vaan Jumalan kansalleen antamasta ilmoituksesta! Entä mihin unohtui se, että heti uuden liiton alkajaisiksi Jumala myös antoi itse itsensä Jeesuksessa lopulliseksi uhriksi ihmisen puolesta, eli nimenomaan sovitukseksi ihmisen syntisyyden vaatimalle rangaistukselle!
Miten ihmeessä tuo pappi kehtaa nolata itsensä noin? Hänen ilmaisemansa ajatus osoittaa ihan täydellistä ymmärtämättömyyttä kaikkein keskeisimmästä Jumalan ilmoituksesta. Minusta tällaiset "papit" ovat aivan selvästi osa saatanan jäljitelmä-"kirkkoa", jota se vaivihkaa rakentaa kaiken aikaa. Ensin muutetaan vähitellen koko aidon Kirkon oppi ja keskeiset uskonkappaleet toisiksi, ja sitten antikristus ilmaantuu tämän "kirkon" "pääksi", uudeksi "messiaaksi", muka "pelastamaan" ihmisiä.
Voi niitä ihmisparkoja, jotka tuollaisen valheen sokaisemina jäävät tuohon ansaan. Kun Raamatussa ilmoitettu Jumalan totuus jätetään pois, tilalle ei voi tulla muuta kuin valtava joukko saatanan valheita.- lopunaikalähellä
He ovat nolanneet itseään jo pitkään. En tiedä, miksi he ovat kirkon palveluksessa. Tämä nyt on onneksi ELCA:ssa, siellä on toisiakin luterilaisia kirkkoja.
Eniten ihmetyttää tuo "elpyminen". Hehän vain purkavat evankeliumin. MIten kristinusko sellaisesta elpyä voi, että evankeliumi puretaan.
Yleistuntuma näissä nimenomaan on, että Jumalasta tehdään jopa pienempi kuin ihminen.
En tiedä, miksi heille ei ole auennut Raamatun sangen selkeä Jumalan ilmoitus.
Esim. Heprealaiskirje on hyvä UT:ssa. ILmeisesti lib.teologiassa ei myöskään uskota, että näistä kirjoituksista pidetty hyvää huolta ja ne ovat vain sen ajan ihmisen käsityksiä Jumalasta.
Omituisinta, että ydinsanoma hävitetään. Tämä on yksi eksytys, ilmeisesti vapailla suunnilla on sitten taas niitä valeprofeettojaan ja siellä on aika villi meno tätä nykyä. Ihmiset juoksevat kaiken maailman "profeettojen" perässä, mitään koettelematta.
Joka puolella tulee mieleen, ikään kuin näyttämöä valmisteltaisiin jotain oikein aina suurempaa valhetta varten. - lopuaikalähellä
Kai se sitten on se kun kristittyjen Jumala on Isä, Poika, Pyhä Henki. Tästä puuttuu Pyhä Henki, joka kirkastaa Kristusta.
Ei siinä oikeastaan ole Poikaakaan, sillä hän on vain joku viisas opettaja, joka satuttiin teloittamaan. Ja mehän tiedämme, että jos Poikaa ei ole, ei ole Isääkään. - lopunaikalähellä
Liberaaliteologia lähtee siitä ajatuksesta, että Jumala jätti meidät ihan omillemme, sitten kun oli suorittanut tämän suuren pelastusteon ihmiskunnalle, tämän pelastustyön, josta profetoidaan jo VT:ssä. Mutta hehän eivät usko niihin. Eivät he usko mihinkään, mitä Raamatussa ilmoitetaan.
Pyhiä kirjoituksiakaan Hän ei ole jättänyt avuksemme, sillä ilman niitähän me olisimme jo aikaa sitten alkaneet jälleen keksiä omia jumaliamme.
- väärä.palsta
Mikäs jehova täällä nyt oppejaan tyrkyttää?
- kui22
Kyllä vaan kuule jehovat uskovat 'Jeesuksen maksamiin lunnaisiin', kuten heikäläiset asian ilmaisevat, pitää itse kuunnella vähän kaikenlaista eikä uskoa vain huhu puheisiin ja kauhisteluihin.
Ei se tartu, vaikka kuunteleekin; itse sitten tietää mitä on kuunnellut ilman jonkun toisen tai kolmannen sepustuksia
- kaikkea.painetaankin
Tuo K&K lehti on muutenkin oikea törkylehti ja Simolan ominen aivopierujen tuotos!
- ja-piste
Kuva kertoo enempi, kuin tuhat sanaa. Floppi koko aloitus. Ilmansovitusoppia ei ole mitään ! Se on RAAMATUN KULMAKIVI.
- takaperonTrolli
"Sovitusoppi on primitiivinen ja barbaarinen jäänne "
Itse olet primitiivinen ja barbaarinen. - enymm
Aika lailla samoin olen asioita miettinyt kuin tuo Jarmo Tarkki. Barbaariselta todella tuntuu sovitusoppi uhreineen.
Kerran olin suomalaisessa turistijoukossa eräässä Välimeren eteläpuolisessa maassa. Käytiin mm. yli parin tuhannen vuoden takaisella hautausmaalla. Silloin lapsia oli uhrattu jumalille. Voi sitä kauhistelua!
Nämä kauhistelijat eivät yleensä yhtään kuitenkaan kauhistu katsellessaan krusifikseja kirkoissamme, joillakin on sellainen jopa kotonaan. Eli yhä vielä turvaudutaan ihmisuhriin Jumalan suosiollisena pitämiseksi. Ehtoollisen viettokin on tärkeää ikäänkuin tuon uhrin yhä uudelleen ja uudelleen muistamiseksi ja uhraamisen ylläpitämiseksi. "Jeesuksen nimessä ja veressä", kuka ei olisi tuota kuullut.
Me näemme helposti kauhistuttavana antiikin ihmisen pakanallisen ja barbaarisen uhrauskäytännön, mutta oma uhriin turvautuminen on vain ansiokasta. Sitä on vaikea ymmärtää. Minä en voi ehtoolliselle messussa mennä, jokin sielussani estää sen.”Eli yhä vielä turvaudutaan ihmisuhriin Jumalan suosiollisena pitämiseksi.”
Toisaalta, erilaisia uhreja oli ollut tapana antaa ja olen mieltänyt että Jeesus oli kertakaikkinen ja viimeinen uhraus, ei enää sellaisia tarvita.
”Ehtoollisen viettokin on tärkeää ikäänkuin tuon uhrin yhä uudelleen ja uudelleen muistamiseksi ja uhraamisen ylläpitämiseksi.”
Ehtoollisen asetussanat:
Luuk.
22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
22:20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
Ehkä tarkoitus ei ole uhrauksen ylläpitäminen vaan Jeesuksen muistaminen? Mitä Hän teki ja mitä Hän opetti.
Samalla vahvistetaan uuden liiton olemassaolo.
- LyyrisLyllerö
Mikä ihmeen teologian tohtori ja pappi mukamas tuollainen valheenopettaja oikein on, ettäs kehtaakin lähteä kieltämään ja kumoamaan evankeliumin ydintotuutta.
Kyllä näkee taas miten syvällä on kansankirkon luopumus ja opillinen sekavuus. - lue_oikein
Tässä Jeesuksen ohjelmanjulistus. Sovituskuolemaa ei mainita. Luukkaan kaksoisteoksessa (evankeliumi. Apt.) ei ole sovitusoppia. Sovitusoppi on ensisijaisesti juutalaisuudesta kääntyneen Paavalin keksintö.
Luuk. 4:
16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, [Matt. 13:53-58; Mark. 6:1-6 : Matt. 2:23 ]
17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja. Hän avasi kirjakäärön ja löysi sen kohdan, jossa sanotaan:
18 -- Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen [Jes. 61:2 : Jes. 42:7]
19 ja julistamaan Herran riemuvuotta. [3. Moos. 25:13; Jes. 49:8,9; 2. Kor. 6:2]- 4991
Höpöhöpö.
lue_oikein sanoi :
Tässä Jeesuksen ohjelmanjulistus. Sovituskuolemaa ei mainita. Luukkaan kaksoisteoksessa (evankeliumi. Apt.) ei ole sovitusoppia. Sovitusoppi on ensisijaisesti juutalaisuudesta kääntyneen Paavalin keksintö.
12:32 Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni."
Sinä et ylipäätänsä tunne kirjoituksia laisinkaan.
- sage8
Jeesus ei itse pitänyt todellakaan ristinkuolemaansa ainoana, eikä edes pääasiallisena, tekona ihmisen pelastustapahtumassa vaan hän mainitse monia muita kriteereitä, joilla on merkityksiä asiassa. Jos joku väittää muuta, ei ole lukenut evankeliumeja tarkkaan. Tämä on kyllä luterilaista ja muitakin kristillisiä oppeja vastaan mutta niin se vaan on. Paavali ja kirkkoisät myöhemmin antoivat toisenlaisen kuvan ja syytä ei kukaan tiedä.
- Raamattu.on.Pyhä
Sage8 ja mummomuori, teidän sananvaihtonne osoittaa, ettette pidä Raamattua Jumalan sanana.
Apostoli Paavali on kirjoittanut Raamatun Uudesta Testamentista merkittävän osan, ja hän oli Jeesuksen henkilökohtaisesti siihen tehtävään valitsema ihminen.
Uskovalla ei ole lupaa napsia Raamtausta jakeita sieltä täältä, hylätä joitakin Raamatun osia (kuten ap. Paavalin epistolat) kokonaan ja sulkeistaa joitain muita osia.
- lue_oikein
Tässä Jeesuksen itsensä tulkinta Jumalan tahdosta:
Matt. 9:13
"Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria'. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."
Matt. 12:7
" Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä."- höpöhöpöhöpö
Näinhän siinä evl on käynyt kohdallasi, kuten muillekin liberaaleille, "ette tunne kirjoituksia", Jeesus.
Turhaa tällaista tänne suollat, eikä näihin kukaan usko, kunhan haluat jankuttaa :( - silviisiikai
höpöhöpöhöpö kirjoitti:
Näinhän siinä evl on käynyt kohdallasi, kuten muillekin liberaaleille, "ette tunne kirjoituksia", Jeesus.
Turhaa tällaista tänne suollat, eikä näihin kukaan usko, kunhan haluat jankuttaa :(Olipa reilusti tunnustettu ettei Raamatun sana juuri paina...
höpöhöpöhöpö kirjoitti:
Turhaa tällaista tänne suollat, eikä näihin kukaan usko, kunhan haluat jankuttaa :(Eli Jeesuksen opetukset ovat mielestäsi sellaisia, ettei niihin kukaan usko?
No, sanonpa että kyllä uskoo. Jostain syystä täällä on myös sellaisia uskovia, jotka suorastaan suuttuvat kun Raamattua tänne laitetaan ja etenkin kun ne sisältävät Jeesuksen opetuksia.- kirjoitukset.kertovat
mummomuori kirjoitti:
Eli Jeesuksen opetukset ovat mielestäsi sellaisia, ettei niihin kukaan usko?
No, sanonpa että kyllä uskoo. Jostain syystä täällä on myös sellaisia uskovia, jotka suorastaan suuttuvat kun Raamattua tänne laitetaan ja etenkin kun ne sisältävät Jeesuksen opetuksia.Mummomuori, Raamatusta löytyy myös lause "Ei ole Jumalaa.", mutta kun katsomme tarkemmin, mitä väitteellä halutaan sanoa, huomaamme kokonaisuuden kuuluvan: "Hullu sanoo sydämessänsä: 'Ei ole Jumalaa.'" Ps 53:2.
Jeesuksen sanoja on tutkittava kirjoitusten kautta. Humanistiset viisaudet ovat Jumalan silmissä typeryyttä.
Kun Jeesus puhuu Jumalan tahtovan laupeutta eikä uhria, meidän on ymmärrettävä se kirjoitusten kautta. Jumala tahtoo palvelijoidensa elävän vanhurskaan tahtonsa mukaan ojentautuen eikä syntisesti sovitusuhrin "piikkiin". Jälkimmäinen on itse asiassa juuri sitä, mitä nykyajan liberaali-kristityt opettavat: sinun ei tarvitse elää Jumalan tahdon mukaisesti, koska kasteen kautta kaikki syntisi on jo etukäteen sovitettu. Ei Jumala sellaista halua!
Jumalalle uskon voimalla eletty parannus on arvokkaampaa kuin synnissä rypeminen sovitukseen vedoten.
Miksi Jumala sitten on sovittanut meidän syntimme ristillä, Jeesuksessa Kristuksessa? Siksi, että parannuksessa elävät uskovatkaan eivät täytä Jumalan pyhyyden ja vanhurskauden mittaa, eli täydellisyyttä.
Jeesus ei ristillä ainoastaan sovittanut syntejämme, vaan myös voitti synnin! Meidät on pelastettu omasta synnistämme, ei vain helvetiltä. - höpöhöpöhöpö
mummomuori kirjoitti:
Eli Jeesuksen opetukset ovat mielestäsi sellaisia, ettei niihin kukaan usko?
No, sanonpa että kyllä uskoo. Jostain syystä täällä on myös sellaisia uskovia, jotka suorastaan suuttuvat kun Raamattua tänne laitetaan ja etenkin kun ne sisältävät Jeesuksen opetuksia.En ymmärrä miten ajattelet, kun siteeraan Jeesuksen sanoja; " te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia " ?
Tosin kirjoituksesta jäi tuo alku pois, mutta oletin uskovan ymmärtävän asian lopun perusteella.
Kyllähän Jeesuksen seuraajat tietävät tämän ja sanat on suunnattu myös tämänpäivän farisealaisille.
- iephgp
TT Jarmo Tarkki siis väittää vakavissaan, että sovitusoppi perustuu feodaaliyhteiskunnan mallille? Jumalalla ei ole mitään sanottavaa tähän?
Miten meillä on tällaisia pappeja luterilaisessa kirkossa?- valitettavatotuus
Kyllä Lehdeskoski väitti tätä jo Kirkko kuulolla -palstalla.
Kirkon omituisuus onkin että samaan aikaan kun siellä nuo häärävät, heitetään ulos muita pappeja tai pakotetaan perustamaan esim. oma Lähetyshiippakuntansa.Minä hyväksyn naisppeuden, mutta sitten kun nämä alkavat lisääntyä, tiedän sitten minne matka on, sillä siinä ei naispappeudet paina kun sinne tällaiset sudet alkavat tunkeutua ja ryöstämään leskien rahat. Tulevatpa vielä halveksumaan ja pilkkaamaan näitä köyhiä leskiä päälle ja heidän mukanaan on aina "mukavia" militanttiateisteja ja agnostikkoja. - valitettavastinäin
Nyt kaikki käy ja kaikki on mahdollista.
Omituisinta on heidän mukanaan tulleet suorastaan käänteiset Raamatun tulkinnat. Kysehän on siitä, että on luettu Raamattua itse asiassa kirjaimellisesti kuin se olisi jokin asiadokumentti, sillä he ovat oppineet lukemaan tällaisia tekstejä pelkästään nykymaailmassa. Sitten nämä tyypit eivät ole sisäistäneet mitään, eivätkä huomaa että se on sisäisesti looginen ja yhdenmukainen, eikä sitä voi edes ymmärtää ilman Hengen kirkastusta.
Oppi ja traditiot on eräänlainen sisällysluettelo. Jos joku pistää sisällysluettelon uusiksi, mielivaltaisesti kuten useat tänne kirjoittaneet, ja lukee vain sitä irrallisesti kuten esim. nyt tämä lue oikein, jonka sisällysluettelo on Räisäsen kirjat, niin tällainen sotku siitä sitten tulee.
Heidän jumalansa on Räisänen ja heidän raamattunsa on räisäsen kirjat. Hän on omavaltaisesti muusta kristikunnasta irtautuen kirjoittanut oman sisällysluettelonsa. Tämä onkin nykyaikaa. Samahan se on noissa vapaiden suuntien väärissä profeetoissa, he ovat henkilöpalvonnan kohteena. valitettavastinäin kirjoitti:
Nyt kaikki käy ja kaikki on mahdollista.
Omituisinta on heidän mukanaan tulleet suorastaan käänteiset Raamatun tulkinnat. Kysehän on siitä, että on luettu Raamattua itse asiassa kirjaimellisesti kuin se olisi jokin asiadokumentti, sillä he ovat oppineet lukemaan tällaisia tekstejä pelkästään nykymaailmassa. Sitten nämä tyypit eivät ole sisäistäneet mitään, eivätkä huomaa että se on sisäisesti looginen ja yhdenmukainen, eikä sitä voi edes ymmärtää ilman Hengen kirkastusta.
Oppi ja traditiot on eräänlainen sisällysluettelo. Jos joku pistää sisällysluettelon uusiksi, mielivaltaisesti kuten useat tänne kirjoittaneet, ja lukee vain sitä irrallisesti kuten esim. nyt tämä lue oikein, jonka sisällysluettelo on Räisäsen kirjat, niin tällainen sotku siitä sitten tulee.
Heidän jumalansa on Räisänen ja heidän raamattunsa on räisäsen kirjat. Hän on omavaltaisesti muusta kristikunnasta irtautuen kirjoittanut oman sisällysluettelonsa. Tämä onkin nykyaikaa. Samahan se on noissa vapaiden suuntien väärissä profeetoissa, he ovat henkilöpalvonnan kohteena.Aamen, allekirjoitan.
Unohtamatta Riekkistä, Nissistä jne....
Nämähän kieltävät neitseestä syntymisen, Jeesuksen taivaaseen astumisen ym ym..
Kuten kirjoitat Raamattua muutetaan juuri siihen korvasyyhyyn sopivaksi ja siihen käy kaikki muu, paitsi Jumalan Sana.
Jeesuksestakin yritetään tehdä kaikensalliva pehmis.
Jeesus kuitenkin selvästi kertoo kirjoitusten pitävän pintansa viimeistä piirtoa myöten vuorisaarnassa ja vahvistavansa Lain.
Matt. 5.
- AJATELKAA
Jarmo Tarkin kaltaisia ajattelijoita on kirkossa paljon, ja eikä pelkästään teologien joukossa.
- tulevaisuudessakulissi
Siksi juuri onkin aika teidemme erota, sillä jos joku on innostunut jostain muusta kuin kristinuskosta, sen kun on, mutta tietysti kristittyä kiinnostaa kristittyjen Jumala.
Omituisinta tässä kuitenkin on, että kristityt laitetaan pihalle.
Parinkymmenen vuoden päästä tuo on hyvinkin pystyyn kuollut laitos, kulissilaitos, johon joku ihmisparka tulee, luullen sitä kirkoksi. - Abaumaoka
tulevaisuudessakulissi kirjoitti:
Siksi juuri onkin aika teidemme erota, sillä jos joku on innostunut jostain muusta kuin kristinuskosta, sen kun on, mutta tietysti kristittyä kiinnostaa kristittyjen Jumala.
Omituisinta tässä kuitenkin on, että kristityt laitetaan pihalle.
Parinkymmenen vuoden päästä tuo on hyvinkin pystyyn kuollut laitos, kulissilaitos, johon joku ihmisparka tulee, luullen sitä kirkoksi.> Parinkymmenen vuoden päästä tuo on hyvinkin pystyyn kuollut laitos, kulissilaitos, johon joku ihmisparka tulee, luullen sitä kirkoksi
Toivottavasti et luule, että saatana jättää koko homman tuohon. Ei suinkaan! Mikäli tämä kehitys jatkuu entiseen tapaan, jonkin ajan kuluttua näitä valheoppeja opettavia laitoksia pidetään ihan oikeasti kirkkoina! Ymmärtämättään eksyksissä vaeltavat hmiset tulevat niihin massoittain kuulemaan omaan korvasyyhyynsä sopivaa "sanaa", ja "pelastumaan" niiltä "barbaarisilta" opetuksilta ja "valheilta", mitä todelliset kristityt ovat heille aikaisemmin yrittäneet tarjoilla totuutena. Tuon "kirkon" jäsenet tulevat myös vainoamaan ja tappamaan todellisia uskovia, ja näin tehdessään kuvittelevat toteuttavansa Jumalan tahtoa.
Saatanan aikaansaama eksytys on aivan hirvittävä. Me emme varmasti osaa edes kuvitella, miten päälaelleen asiat vielä kääntyvätkään. Nyt käynnissä oleva kehitys on sille alkusoittoa.
- humanisti_
Miksei Luukkaalla ole omakohtaista sovitusoppia? Jos se olisi ollut hänelle tärkeä, olisi hän varmasti kirjoittanut siitä. Olihan kyseinen oppi esim. Paavalilla olemassa. Luukkaan kaksoisteos on UT:n laajin ja siksi merkittävä. Oliko Luukas "liberaaliteologi"?
Taitaa olla tuo ”liberaali” sellainen haukkumasana, joka liimataan kiinni jos ei ajattele juuri samalla tavalla. Kyllä esim. Jeesuksen opeista moni on siinä mielessä hyvin liberaaleja.
- Jeesus_opetti
Jeesus opetti rukoilemaan mm. "Anna anteeksi meidän syntimme niin kuin mekin anteeksi annamme" Jumala antaa siis anteeksi jos mekin annamme anteeksi meitä vastaan rikkoneille. Ei taaskaan mitään sovitusoppeja.
- haluaisintietää
Tämä Tarkkihan ei usko kuolemanjälkeiseen elämään, ja on itse ilmoittanut sen jossain lehdessä.
Nyt kuitenkin pitäisi siirtää aihe mielestäni siihen, että kun ajatellaan, että se ei ole papin uskosta kiinni, koska seurakuntalainen ei voi tietää. Onko tämä tosiaan sellainen, että kun toinen on jossain sen myöntänyt, ja nyt seurakuntalainen tietää, miten meillä luterilaisuudessa ajatellaan? Ennehän nämä papit eivät sitten vapaa-aikoinaan levittäneet ateismia.
Maassa jossa on suuri työttömyys, ihmettelen tätä suojatyöpaikkalaisuutta. He ovat yleensä melko hyväosaisia ihmisiä, jotka pärjäisivät muuallakin.
Onko tämä siis vain kirkkopolitiikkaa, ja sen tarkoitus on pitää agnostikkojen ja vastaavien rahat?- vaiettälaupeita
Jälleen tuli todistetuksi, että jokin tuo libelaampi puoli on rahanahnetta ja kuitenkin aina tekopyhäilee köyhillä.
Täällä joku jopa mainitsi laupeuden.
Mitä laupeutta se on, että köyhältä viedään viimeinenkin, nimittäin evankeliumi?
Mutta tietysti jos joku osaa valehdella itselleen niin hyvin, että voi olla kirkossa vaikka ei usko kuolemanjälkeiseen elämään, kaipa hän sitten osaa valehdella muillekin joten on päässyt jotenkin luikertamaan tuonne ja hekin uskovat hänen valheensa.
- hilpertti
Kumma ettei mulle ole koskaan edes tullut mieleen luopua kristinuskosta sovituksen vuoksi.
- o-o-
Sovitusoppi karkeassa muodossaan on toki jäänne muinaisajoilta jolloin ihmiset uskoivat että jotkin merkilliset, vihamieliset näkymättömät voimat ovat jostakin merkillisesti syystä vihaisia ihmispoloisille ja niitä on alituiseen lepytettävä uhreilla.
Raamatussa ei ole mitään muuta sovitusoppia kuin tämä:
Anna anteeksi meidän syntimme niin kuin mekin anteeksi annamme. Jumala antaa siis anteeksi jos mekin annamme anteeksi meitä vastaan rikkoneille.- ihanvinkkivähän
Minua jotenkin aina huvittaa tuo hurkastelu. Oletkin sinäkin sitten antanut anteeksi ihan kaikille eli täyttänyt tämän yhden lain, jonka olet sitten tehnyt itsellesi?
Miten te kaikki hurskastelijat aiotte päästä sisään kun olette paisuneet niin isoiksi ja ylpeiksi? Ei siitä ovesta tuollaiset sisään mahdu. - KTSEiKirj
Itse asiassa ei mitään hurskastelua vaan Raamatun mukaista totuutta. Tässä sama hieman toisin:
1.Johanneksen kirje:
4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt. Niin, eivätkö kaikki ns. pakanauskonnotkin perustu siihen, että pitää uhrata jotain todella tärkeää, jotta jumalat olisivat myönteisiä? Siinä mielessä asia liippaa aika läheltä.
- ihanvinkkivähän
KTSEiKirj kirjoitti:
Itse asiassa ei mitään hurskastelua vaan Raamatun mukaista totuutta. Tässä sama hieman toisin:
1.Johanneksen kirje:
4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.Kannattaisi lukea se koko Johanneksen kirje ja uskoa se ja tuntea muutenkin Kristus ja Johannes. Kohteliaisuuttani en viitsi sanoa, minä Johannes sinua pitäisi.
Se on todellakin seurakunnalle kirjoitettu kirje, ei ulkopuoliselle pakanalliselle maailmalle, joka ei Kristusta tunnustanut, kuten et sinäkään tekstiesi perusteella.
- kiusaksisaatanalle
Antaaksemme köyhälle evankeliumin eli olkaamme laupeita ja laulakaamme virren 339 sanoin (ja piristääksemme muutakin joukkoa)
1.
Halleluja, kiitos Herran,
suuren voitonruhtinaan.
Halleluja, kaikki valta
Kristuksen on, kuninkaan.
Seurakunta, virran lailla
päästä viesti valloilleen:
Jeesus osti verellänsä
kaikki kansat omikseen.
2.
Halleluja, Vapahtaja
kuoleman on voittanut.
Halleluja, nyt on toivo
maailmalle koittanut.
Kunniaansa Jeesus astui
omillensa luvaten:
Aina pysyn lähellänne,
teitä siunaan, rohkaisen. 3.
Halleluja, juhlapöytä
syntisille valmis on.
Halleluja, siinä saavat
kaikki taivaan ravinnon.
Isän luona, Jeesus Kristus,
puolestamme rukoilet,
öin ja päivin ihmiskuntaa
armollasi varjelet.
4.
Halleluja, kuningasten
kuningas ja Herramme!
Halleluja, veljeksemme
synnyit tänne luoksemme.
Suuruuttasi taivaat soivat,
seurakunta kumartaa
ylistäen valtiastaan,
voittanutta Karitsaa.- 4983
Hieno, kiitos! :)
- eräsuskis
Jeesus on sovittanut syntimme ristillä! Kiitos Herralle! Näin on rauha Jumalan ja ihmisen välillä tullut mahdolliseksi.
Otathan sinäkin, joka tätä luet etkä vielä usko Jeesuksen sovittaneen syntejäsi, vastaan tämän lahjan?
- papitvaikenee
Nyt olisi kiva kuulla kirkon nettipappien kommentteja kun kirkon lehdessä näin radikaalia opin muutosta perätään. Onko luterilainen kirkko enää tulevaisuudessa mikään kristitty kirkko? Ehkä toivo on katolilaisuudessa jossa ei ristin uhria näin vesitetä.
- näin_on
Koko sovitusoppi on jälkeenpäin keksitty kun piti löytää syy siihen miksi Jeesus ristiinnaulittiin. Jeesuksella itsellään ei tällaista ajatusta ollut.
- aivan__
Jeesushan huusi ristillä: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit!"
Luinpa ensin ketjun ja vasta sitten tuon artikkelin. Ja aika vähän sitten keskusteltiinkin itse aiheesta. No, itse sain sieltä selville tällaista
Tarkki esittää että nykykirkkojen ongelmat alkoivat jo vuodesta 1000- ja 1100-luvuilla.
”Tuolloin kristilliseen teologiaan syvän vaikutuksen jättänyt Anselm Canterburylainen (1033–1109) muotoili sovitusopin…”
Ketjusta huomasin että osa piti että oppi oli jo aiemminkin muotoiltu. Täällä se ei tullut oikein esiin.
TArkki kiteytti sovitusopin näin:
”Ihmiset olivat tehneet syntiä Jumalaa vastaan, joka vaati hyvitystä.
– Koska ihmiset eivät kyenneet tähän Jumalan itsensä piti tulla ihmiseksi ja sovittaa pahat teot. ”
Ja huomaan jottei ihan kaikki tarkalleen noin ajattele. Muttasopivusoppi on ymmärettväistä syistä aika eroikoinen eikä varmaan ole helposti ymmärrettävissä.
Sitten Tarkki tuo toisen näkemyksen esiin:
”Anselmia hieman myöhemmin eläneen Petrus Abaelarduksen kilpaileva teologia (1079–1142) olisi jäänyt voitolle…”
Tästäpä sitten en löytänytkään oikeastaan mitään tietoa. Millainen oppi Abaelarduksella sitten oli?
Tarkin tiivistemä ei sitä mielestäni avaa kunnolla: ”Siinä Jeesuksen kuolemaa ei selitetä feodaaliyhteiskunnan malleilla ja roomalaisella oikeusterminologialla, vaan Jeesus on pikemminkin tie”.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä muuta tuohon kilpailevaan oppiin kuului.
Tarkin toiseen mielipiteeseen olisin jollain tapaa valmis yhtymään:
”Nykyisin uskominen käsitetään virheellisesti erilaisten väitelauseiden totena pitämiseksi”
”Latinan uskomista tarkoittava sana credo tulee sanoista cor, sydän ja do, antaa. Uskominen onkin itse asiassa sydämen antamista, täydellistä ja ehdotonta omistautumista jollekin.”
”Se on sanoma Jeesuksesta, jossa tulivat ilmi Jumalan luonne ja intohimo. Jumalan luonne on rakkaus, ja hänen intohimonsa on oikeudenmukaisuus…”
http://www.valomerkki.fi/uutiset/kristinusko-2-0
Joten te jotka tiedätte näistä niin osaatteko kertoa mitä eroja noissa oikeastaan on ja mihin perustuen?- eigbp
Kunpa ihmiset lukisivat Raamattua yhtä suurella intohimolla ja tarkkaavuudella kuin K&K-lehden artikkeleita.
Miksi kukaan ensisijaistaisi historiallis-kriittisen spekuloinnin 2010-luvulta Jumalan sanaan nähden?
"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi." 2.Kor. 5:19-21
Voiko sen selvemmin sanoa.
"Se on täytetty" Jeesus tuli maailmaan täyttämään tiettyä tehtävää.
Miksi Hän muuten olisi edes tullut, ellei Hänen tulollaan olisi ollut jokin merkitys. Synnittömänä Hän voitti synnin vallan, ja kuolemallaan kuolemaan vallan. Oli perkeleen kiusattavana, mutta selvisi kiusausten voittajana.
Ihminen itsessään ei olisi tähän pystynyt. Yritäpä voittaa synti, kuolema ja perkele. Luulenpa että jää tekemättä. Sen vuoksi tarvittiin Jeesus. Tekemään kaiken tuo puolestamme, että me ihmiset saisimme elää.- 3579
Lunastus- uhrikuoleman ajatus on lähinnä juutalaisuudesta vielä kiinni pitävän Paavalin opetusta. Muualla Jeesuksen kuolema ymmärrettiin usein profeetan marttyyrikuolemana. UT:n Luukkaan kahdessa teoksessa ei ole lunastuskuoleman ajatusta vallitsevana ajatuksena lainkaan.
- jeesusfani
Teologian tohtori Jarmo Tarkki näyttää olevan huolissaan siitä, että kirkkojen opetuksiin uskovien määrä on vähentynyt USA:ssa ajanjaksolla 2007-2014 78,4 prosentista 70.6 prosenttiin väestöstä.
Kirkkojen jäsenmääräkadon ehkäisemiseksi tohtori Tarkki esittää, että kirkon täytyy uskaltaa luopua opinkohdista, jotka ovat merkityksettömiä, haitallisia ja jotka eivät edes kuulu kirkon varhaiseen sanomaan.
Tohtori Tarkin mielestä mm. Jeesuksen "verinen" ristinkuolema (kirkon nimeämä sovitusoppi) näyttää olevan nykykirkon opin kannalta merkityksetön, koska kirkko-opettajien mukaan nykyihmiselle on vaikeaa pitää tällaista vampyyriteologiaa mielekkäänä.
Mitä nykykirkkojen oppi-isiin tulee, niin taitaa olla jo aika alkaa heidän kirjoittamaan mieleistään Raamattua, jonka sisältöä voisi sitten verrata Aabrahamin ja hänen jälkeläistensä suulliseen ja kirjalliseen perimätietoon koskien jo aikojen alusta Jumalan säätämää hengellistä syyn ja seurauksen lakia siunauksineen ja kirouksineen, kohteena niin yksittäinen ihminen kuin kansakunnatkin.
Jumala lupasi kristinuskon esi-isälle Aabrahamille liki 2000 vuotta eKr, että sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.
Kun Jumalan sana alkoi levitä kaikkien kansojen keskuuteen Jeesuksen antaessa ainokaisena uhrina henkensä ristillä kaikkien ihmisten tekemistä rikkomuksista, niin tuo sana lakkautti levinnäisyysalueillaan muiden jumalien sovitteluun tarkoitetut eläin- ja ihmisuhrit.
Joten jospa teologian tohtorit alkaisivat laskeskella kuinka moni eläin- ja ihmisuhri vuoden 30 jKr. on säästynyt Jeesuksen ristinkuoleman kautta, jotka uhrit muille jumalille alkavat nostaa jälleen päätään muinaisuskontojen elpymisen myötä.
Kun tohtori Tarkki toteaa, että Jeesuksessa tulivat ilmi Jumalan luonne ja intohimo ja, että Jumalan luonne on rakkaus ja hänen intohimonsa oikeudenmukaisuus niin Tarkin sanomaa voi verrata Jumalan itsensä sanomaa itsestään.
Jumala toteaa jo Raamatun alkulehdillä kostavansa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, jotka häntä vihaavat, mutta tekevänsä laupeuden tuhansille, jotka HÄNTÄ RAKASTAVAT JA TEKEVÄT HÄNEN TAHTONSA.
Jeesus todensi samat sanat toteamalla, että eivät kaikki, jotka sanovat minulle herra, herra pääse taivasten valtakuntaan, vaan ne, jotka tekevät minun taivaallisen isäni tahdon.- tiedoksivain
Tämä Tarkki on aikoinaan vihkinyt Rennyn ja Geenan. Siellä kun riittävästi kulkee tällaisissa piireissä, niin kihoaa hattuun.
Lehdeskoski taas on kulkenut niissä arvostetuissa piireissä, joissa häntä on pokattu kuin parasta jumalaa, joten siinä sitä ollaan.
Ja Räisänenhän hapatti kaikki kirkkomme papit tälla samalla maineella ja kuuluisuudella. Kyllä se sitten aina kihoaa hattuun, ja he lankeavat, kuten nämä äärikarismaattisten liikkeiden johtajat, sen henkilöpalvonnan keskellä. - tiedoksivain
Hehän ovat eronneet aikaa sitten, eikä sinänsä ihme, sillä eihän heitä vihittykään (Tarkki ei usko kuolemanjälkeiseen elämään liioin.)
näin_on sanoi :
Sovitusoppi on primitiivinen ja barbaarinen jäänne muinaisilta ajoilta. TT Jarmo Tarkki sovitusopista:
http://nakoislehti.kirkkojakaupunki.fi/nakoislehti/2015/kirkko-kaupunki-29/primapaper
ei haalistu.
Kuka sinut on kutsunut?- samaa.uskoako
Onko väärin ja syntiä, jos epäilee, ettei Tarkin tavoin ajatteleva voi olla uskossa, vaikka on vihitty papiksi?
Olen melko vähän aikaa ollut uskossa Jeesukseen, ja nykyisen kirkon koko kuva on alkanut valjeta minulle kaikessa ristiriitaisuudessaan ja moninaisuudessaan. Se järkyttää minua.
Kuinka on mahdollista, että sellainen, joka ajattelee: "Jeesuksen ristinkuolema oli pelkkä valitettava tapahtuma, jolla ei ole mitään hengellistä merkitystä." edustaa samaa kristinuskoa kuin sellainen, joka ajattelee: "Jeesuksen ristinkuolema on uskomme ydinkohta, koska siinä ihmiseksi tullut Jumalan ainoa Poika itse sovitti syntimme ja toi rauhan Jumalan ja syntiin langenneiden ihmisten välille."?- LyyrisLyllerö
Nykyluterilainen kansankirkko on luopumuskirkko, jossa vallitsee saatanallinen opillinen ja teologinen sekavuus ja ristiriitaisuus. Yksi uskoo ja opettaa yhtä, toinen toista.
LyyrisLyllerö kirjoitti:
Nykyluterilainen kansankirkko on luopumuskirkko, jossa vallitsee saatanallinen opillinen ja teologinen sekavuus ja ristiriitaisuus. Yksi uskoo ja opettaa yhtä, toinen toista.
Kirkkoa verovaroillaan tukevat osallistuvat sen luopumuksen tukemiseen ja
perverssien aatesuuntien lihottamiseen.- sage8
pertsa2012 kirjoitti:
Kirkkoa verovaroillaan tukevat osallistuvat sen luopumuksen tukemiseen ja
perverssien aatesuuntien lihottamiseen.Höpöhöpö, minä ainakin tuen kirkollisverollani 20 000 ihmisen työpaikkaa (niistä kai on 2 000 pappia)ihan senkin takia että tunnen monia kirkon työntekijöitä ja kirkon eläkeläisiä ja evl.kirkko on ollut minun esi-isieni ja äitieni kirkko ollut vuosisatoja. Enkä minä näe nykykirkon menossa mitään Jeesuksen moraaliopin vastaista, päinvastoin.
- miksipilkkaat
Minkä takia sitten pilkkaat esi-isiesi ja äitiesi kirkkoa. Olet heitä fiksumpi, ja leveilet täällä että olet agnostikko ja esi-isäsi ja -äitisi olivat tonttuja, jotka uskoivat lähinnä satuihin.
Mutta oikeastapa narusta nykäisit, sillä raha siellä nyt puhuu. sage8 kirjoitti:
Höpöhöpö, minä ainakin tuen kirkollisverollani 20 000 ihmisen työpaikkaa (niistä kai on 2 000 pappia)ihan senkin takia että tunnen monia kirkon työntekijöitä ja kirkon eläkeläisiä ja evl.kirkko on ollut minun esi-isieni ja äitieni kirkko ollut vuosisatoja. Enkä minä näe nykykirkon menossa mitään Jeesuksen moraaliopin vastaista, päinvastoin.
Jeesus oli lihaksitullut Sana ja siksi myös Raamatun(myös VT) homoklausuulit
olivat hänen hyväksymiään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Sitä rataa,,,,!- sage8
pertsa2012 kirjoitti:
Jeesus oli lihaksitullut Sana ja siksi myös Raamatun(myös VT) homoklausuulit
olivat hänen hyväksymiään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Sitä rataa,,,,!Jeesus sanoi paljon muutakin mm. että senaikaisten ihmisten sydänten kovuuden tähden tuo VT:n Jumala oli niin ankara kuin oli, ja muutti hän tuosta "pienimmästä kirjaimestakin" muitakin asioita mm. antoi loogisuudelle periksi kaivoon pudonneen härän pelastamiseksi sapattina ja taisi olla paljon muitakin kohtia joita hän tulkitsi ja selitti toisin kuin senaikaiset kirjanoppineet jotka tunsivat vanhat kirjoitukset.
Mitä mieltä muuten olet Jeesuksen moraaliopista? Näistä ihmisen tuomiovallasta toiseen ihmiseen, oikeudenmukaisuuden vaatimuksesta, köyhien ja sorrettujen puolustamisesta ja siitä, että hän ei koskaan sanonut, että hänen ristinkuolemansa (sovitusoppi)ei ole mikään ylivertainen kriteeri taivaaseen pääsyssä vaan on muita asioita jotka vaikuttaa asiaan. - yksilammasvain
Mitä ihmettä. Jeesus etsi kadonneita lampaita. Kadonneelle lampaalle hän ei olisi sanonut, ettei aio kuolla tämän puolesta.
sage8 kirjoitti:
Jeesus sanoi paljon muutakin mm. että senaikaisten ihmisten sydänten kovuuden tähden tuo VT:n Jumala oli niin ankara kuin oli, ja muutti hän tuosta "pienimmästä kirjaimestakin" muitakin asioita mm. antoi loogisuudelle periksi kaivoon pudonneen härän pelastamiseksi sapattina ja taisi olla paljon muitakin kohtia joita hän tulkitsi ja selitti toisin kuin senaikaiset kirjanoppineet jotka tunsivat vanhat kirjoitukset.
Mitä mieltä muuten olet Jeesuksen moraaliopista? Näistä ihmisen tuomiovallasta toiseen ihmiseen, oikeudenmukaisuuden vaatimuksesta, köyhien ja sorrettujen puolustamisesta ja siitä, että hän ei koskaan sanonut, että hänen ristinkuolemansa (sovitusoppi)ei ole mikään ylivertainen kriteeri taivaaseen pääsyssä vaan on muita asioita jotka vaikuttaa asiaan.sage 8 sanoi :
mm. antoi loogisuudelle periksi kaivoon pudonneen härän pelastamiseksi sapattina ja taisi olla paljon muitakin kohtia joita hän tulkitsi ja selitti toisin kuin senaikaiset kirjanoppineet jotka tunsivat vanhat kirjoitukset
2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten
8:24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
Siinäpä se.- seuraaja
sage8 kirjoitti:
Jeesus sanoi paljon muutakin mm. että senaikaisten ihmisten sydänten kovuuden tähden tuo VT:n Jumala oli niin ankara kuin oli, ja muutti hän tuosta "pienimmästä kirjaimestakin" muitakin asioita mm. antoi loogisuudelle periksi kaivoon pudonneen härän pelastamiseksi sapattina ja taisi olla paljon muitakin kohtia joita hän tulkitsi ja selitti toisin kuin senaikaiset kirjanoppineet jotka tunsivat vanhat kirjoitukset.
Mitä mieltä muuten olet Jeesuksen moraaliopista? Näistä ihmisen tuomiovallasta toiseen ihmiseen, oikeudenmukaisuuden vaatimuksesta, köyhien ja sorrettujen puolustamisesta ja siitä, että hän ei koskaan sanonut, että hänen ristinkuolemansa (sovitusoppi)ei ole mikään ylivertainen kriteeri taivaaseen pääsyssä vaan on muita asioita jotka vaikuttaa asiaan.Jeesus tosiaan sanoi paljon muutakin, mutta niitä ei voi irroittaa asiayhteyksistään.
Mikäli olet lukenut Jeesus, Raamatun punainen lanka linkkiä, jonka sulle postasin, niin huomaat, että Jeesus on ollut mukana Raamatun alusta asti.
Vain Raamattua lukemalla asiat selviävät ja linkki on hyvä apu siihen, millä tavalla Jeesus on keskeinen, sen sisällössä.
Jeesus toi mukanaan pelastuksen, uskomalla Hänen opetuksiaan ja pitämällä kiinni Laista, jonka Jeesus allekirjoittaa täysin, mitään siitä muuttamatta, Hänen seuraajansa elävät iankaikkisen elämän.
En tiedä, mistä pelstusoppi sanana on kotoisin, mutta ainoa tie Raamatun mukaan taivaaseen käy Jeesuksen kautta. sage8 kirjoitti:
Mitä mieltä muuten olet Jeesuksen moraaliopista? Näistä ihmisen tuomiovallasta toiseen ihmiseen, oikeudenmukaisuuden vaatimuksesta, köyhien ja sorrettujen puolustamisesta ja siitä, että hän ei koskaan sanonut, että hänen ristinkuolemansa (sovitusoppi)ei ole mikään ylivertainen kriteeri taivaaseen pääsyssä vaan on muita asioita jotka vaikuttaa asiaan.Jeesus korosti lain henkeä eikä se kirjainta.
Moraali perustuu oikeudenmukaisuuden ymmärtämiseen sekä toisten huomioimiseen. Jeesuksen opetuksissa nämä nousevatkin vahvasti esiin. Meidän tulee puolustaa ja huomioida kaikkia heitä, jotka ovat toisten alistamia, kuten köyhät, sorretut, alistetut tai jotka eivät aina jaksa pitää puoliaan.
Niin, Raamatusta aika vaikeaa on löytää kohtaa, jossa Jeesus olisi opettanut omasta ristinkuolemastaan.
- pilkkuviivaviiva
Asiaa!!! Olen itsekin palstalle useaan otteeseen kirjoitellut aiheesta. En nyt enempää aiheesta, kuin että sovitusoppi todellakin joutaa romukoppaan. Nykyihmisen, kristitynkään, maailmankuvaan moinen roska ei kuulu, jos vähänkään omaa ajattelukykyä. Piispa John Shelby Spong kirjoittaa aiheesta useissa erinomaisissa, kansantajuisissa kirjoissaan.
- röyhkeyslisääntyy
No soittakaa nyt suutanne siinä vielä kun aikaa on. Katsotaan sitten, mikä menee romukoppaan.
- pilkkuviivaviiva
röyhkeyslisääntyy kirjoitti:
No soittakaa nyt suutanne siinä vielä kun aikaa on. Katsotaan sitten, mikä menee romukoppaan.
Mitä tarkoitat tuolla "kun on aikaa"?
- röyhkeyslisääntyy
Ei tiede ensinnäkään ole vielä keksinyt, että eläisit ikuisesti. Tämä varmaan tarkoittaa, että kuolet jonain päivänä, ja katsotaan sitten, miten suu pannaan. Toivottavasti sinullekin tulee totuus valheen sijaan.
- Trakennus
John Macracgac ja hän taisivat kirjoittaa kirjan One way ticket to Space!
- pilkkuviivaviiva
Ei tiede ensinnäkään ole vielä keksinyt, että eläisit ikuisesti. Tämä varmaan tarkoittaa, että kuolet jonain päivänä, ja katsotaan sitten, miten suu pannaan. Toivottavasti sinullekin tulee totuus valheen sijaan.
Tuo ajattelutapa tekee kristinuskosta hölynpölyä. Meillä on tämä yksi elämä, ja Jeesus opetti miten se tulisi elää. Hän tuli, jotta meillä olisi yltäkylläinen elämä. Ei kristinuskon tule olla kuolemanjälkeisen elämän odotusta. Sitä ei ole. Ja jos osoittautuu, että olen väärässä ja olisikin tuonpuoleinen elämä, en usko hetkeäkään että Jumala käytäisi sitä hymyjemme hyydyttämiseen tai palkitsemiseemme tämän pienen telluksen taipaleemme perusteella. Kuinka pieneksi ja pikkumaiseksi te Jumalan kuvittelette?!?
- röyhkeyslisääntyy
Uskotko ihan vakavissasi noin? Hän tuli, jotta meillä olisi yltäkylläinen elämä ja luulet sen tarkoittavan jotain, että täällä eletään jotain yltäkylläisyyttä ja sitten kuollaan pois.
Toisin sanoen, kaikki sorretutkaan eivät tulee saamaan oikeutta? Silloin kun eletään sellaista teidän tarkoittamaa yltäkylläistä elämää, se yleensä tarkoittaa sitä, että joku muu jää ilman, ja eletään jonkun ehdoilla. Tämä taistelu ei ikinä lopu ihmiskunnassa. Missä ihmeen pumpulissa on pidetty kaikki tarpeet tyydytettyinä, tällä planeetalla jossa vahvemman oikeus määrää? Aivan kuten tuo heppu tuolla on vahvempi ja työntänyt kuin käenpoika kaikki pesästä ja jopa tunkeutunut röyhkeästi Jumalan kirkkoon? - pilkkuviivaviiva
Uskotko ihan vakavissasi noin? Hän tuli, jotta meillä olisi yltäkylläinen elämä ja luulet sen tarkoittavan jotain, että täällä eletään jotain yltäkylläisyyttä ja sitten kuollaan pois.
Toisin sanoen, kaikki sorretutkaan eivät tulee saamaan oikeutta? Silloin kun eletään sellaista teidän tarkoittamaa yltäkylläistä elämää, se yleensä tarkoittaa sitä, että joku muu jää ilman, ja eletään jonkun ehdoilla. Tämä taistelu ei ikinä lopu ihmiskunnassa. Missä ihmeen pumpulissa on pidetty kaikki tarpeet tyydytettyinä, tällä planeetalla jossa vahvemman oikeus määrää? Aivan kuten tuo heppu tuolla on vahvempi ja työntänyt kuin käenpoika kaikki pesästä ja jopa tunkeutunut röyhkeästi Jumalan kirkkoon?Tuo on kyllä täysin sinun tulkintasi siitä mitä Jeesuksen sanonta yltäkylläisestä elämästä tarkoittaa. Ei Jeesus tarkoittanut mitään hedonistista nautinnoissa kietiskelyä, saati muiden hyvinvoinnin kustannuksella. Hän tarkoitti jotakin ihan muuta. Keksitkö mitä?
Sorrettujen todellakin tulisi saada oikeutta, marginaaliin ajettujen tulisi päästä mukaan, ihmisarvojen ja oikeuksien tulee koskea kaikkia. Minkä tahdot ihmisten tekevän sinulle, tee sinä heille. Jeesuksen ohjeet ja käskyt koskevat kyllä ihan tämänpuoleista elämää. Siten luodaan taivasten valtakuntaa. Oikeuden toteutumisen odotus tuonpuoleisessa on säälittävää, lapsellista idiotismia parhaimmillaan, törkeää vastuun pakoilua ja laiskuutta pahimmillaan. Hyvät ystävät, meillä on vain tämä yksi elämä. Havahtukaa todellisuuteen. - röyhkeyslisääntyy
No havahdu rauhassa todellisuuteen sitten rajan tuolla puolen.
Ketäköhän tässäkin maassa haukutaan kuin he kuuluisivat johonkin marginaaliin kuuluvaan idioottiryhmään? Ja he ovat siellä yleensä, missä hätä on pahin.
Ja ilmeisesti on nyt niin, että tämän oppisi mukaan joku sorrettu, joka ei jaksa lähteä auttamaan jonnekin, on sitten se helvettiin joutuva. Kyllä teillä on sitten ihan pimahtanut Raamatun tulkinta.
Ja sinä olet varmaan meidän naisten suuri tasa-arvon kannattaja? Voin ilmoittaa sinulle, että olen nainen, mutta puhut minulle kuin olisit joku natsiupseeri, joka syyttää minua jostain, mitä en ole edes tehnyt. Te olette saastaa ja paskaa Jumalan temppelissä ja Jumala heittää teidät ulos sieltä. Te saakelin pulleat tekopyhät itseensä tyytyväiset ihmiset, jotka hukutte tavaroihinne jo mukulasta ja nyt olette ajatelleet pistää kirkon kappaleiksi. Jumala saa puolestani heittää teidät helvettiin. - röyhkeyslisääntyy
Ja tämä teidän paskanne ei ole mitään muuta kuin militanttien ateistien tunkeutumista kirkkoon ja te olette susia lammasten vaatteissa. Kyllä se riittää kun näillä palstoilla kuuntelee noiden typerysten puheita, pitäisikö niitä ruveta kuuntelemaan vielä kirkossakin.
Ja jokainen joutuu ankaraan kuulusteluun uskostaan, ihan kuin tosiaan täällä olisi jo joku Rooman valtakunta joka vie kristittyjä kuulusteluihin. - pilkkuviivaviiva
No havahdu rauhassa todellisuuteen sitten rajan tuolla puolen.
Ketäköhän tässäkin maassa haukutaan kuin he kuuluisivat johonkin marginaaliin kuuluvaan idioottiryhmään? Ja he ovat siellä yleensä, missä hätä on pahin.
Ja ilmeisesti on nyt niin, että tämän oppisi mukaan joku sorrettu, joka ei jaksa lähteä auttamaan jonnekin, on sitten se helvettiin joutuva. Kyllä teillä on sitten ihan pimahtanut Raamatun tulkinta.
Ja sinä olet varmaan meidän naisten suuri tasa-arvon kannattaja? Voin ilmoittaa sinulle, että olen nainen, mutta puhut minulle kuin olisit joku natsiupseeri, joka syyttää minua jostain, mitä en ole edes tehnyt. Te olette saastaa ja paskaa Jumalan temppelissä ja Jumala heittää teidät ulos sieltä. Te saakelin pulleat tekopyhät itseensä tyytyväiset ihmiset, jotka hukutte tavaroihinne jo mukulasta ja nyt olette ajatelleet pistää kirkon kappaleiksi. Jumala saa puolestani heittää teidät helvettiin.Oli taas niin kiihkouskovaisen omituinen tulkinta etten lähde vastaamaan muuta kuin kertomalla yhden asian, joka vastauksesi perusteella ei sinulle ole vielä selvinnyt. Helvettiä ei ole. Se on pelkkä kirkon sepitelmä.
- sage8
pilkkuviivaviiva kirjoitti:
Oli taas niin kiihkouskovaisen omituinen tulkinta etten lähde vastaamaan muuta kuin kertomalla yhden asian, joka vastauksesi perusteella ei sinulle ole vielä selvinnyt. Helvettiä ei ole. Se on pelkkä kirkon sepitelmä.
Aika erikoista että useimmille uskoville ei sovi Jeesuksen moraaliset opetukset lainkaan mutta kyllä kaiken maailman sarvipäihin ja helvetteihin uskotaan ja niillä oikein hekumoidaan ja peloitellaan eikä tunnusteta, että Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja, lähinnä juutalaisten kansalliseepos, johon on sisällytetty myös heidän oikeaa historiaansakin.
- pilkkuviivaviiva
sage8 kirjoitti:
Aika erikoista että useimmille uskoville ei sovi Jeesuksen moraaliset opetukset lainkaan mutta kyllä kaiken maailman sarvipäihin ja helvetteihin uskotaan ja niillä oikein hekumoidaan ja peloitellaan eikä tunnusteta, että Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja, lähinnä juutalaisten kansalliseepos, johon on sisällytetty myös heidän oikeaa historiaansakin.
Niinpä. Jeesus kutsui meitä aikanaan radikaaliin, uuteen ihmisyyteen, johon kuului yhteiskunnallinen, sosiaalinen, moraalinen vastuu yli yhteiskuntaluokkien ja kansallisuusrajojen. Kutsu pätee tänäkin päivänä. Jeesuksen opetus oli tarkoitettu parantamaan ihmisten elämää nimenomaan täällä maan päällä. Tietoisuuden muutos, joka oli sekä hänen opetuksensa toteuttamisen edellytys sekä seuraus, toisi elämäämme ulottuvuuden, jota hän kutsui taivasten valtakunnaksi.
Tuo ajattelutapa tekee kristinuskosta hölynpölyä. Meillä on tämä yksi elämä, ja Jeesus opetti miten se tulisi elää. Hän tuli, jotta meillä olisi yltäkylläinen elämä. Ei kristinuskon tule olla kuolemanjälkeisen elämän odotusta. Sitä ei ole. Ja jos osoittautuu, että olen väärässä ja olisikin tuonpuoleinen elämä, en usko hetkeäkään että Jumala käytäisi sitä hymyjemme hyydyttämiseen tai palkitsemiseemme tämän pienen telluksen taipaleemme perusteella. Kuinka pieneksi ja pikkumaiseksi te Jumalan kuvittelette?!?
Matteuksen evankeliumi:
22:32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."
Nuo mainitut herrat ovat siis elossa.- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
Matteuksen evankeliumi:
22:32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."
Nuo mainitut herrat ovat siis elossa.Ihanko vain sillä perusteella, että Matteukseksi nimetty evankelista 2000 vuotta sitten sepitti Jeesuksen suuhun tuollaisen repliikin?
Ihanko vain sillä perusteella, että Matteukseksi nimetty evankelista 2000 vuotta sitten sepitti Jeesuksen suuhun tuollaisen repliikin?
Juuri niin , mutta on muutakin :
Johanneksen evankeliumi:
11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
On varmasti muutakin mitä en vajavaisilla kyvyilläni tiedä tai muista.
________________________________________________- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
Juuri niin , mutta on muutakin :
Johanneksen evankeliumi:
11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
On varmasti muutakin mitä en vajavaisilla kyvyilläni tiedä tai muista.
________________________________________________Uskosi on kyllä luja, se on myönnettävä :)
Uskosi on kyllä luja, se on myönnettävä :)
Minä olen vain Jumalani palvelija vaikka VALHEEN ystävät eivät pidäkkään tavastani tuoda asioita esille.
- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
Minä olen vain Jumalani palvelija vaikka VALHEEN ystävät eivät pidäkkään tavastani tuoda asioita esille.
Jumalasi on vain kovin pieni jos 2000 vuotta vanhoihin lauseisiin pitää suhtautua noin kovin kirjaimellisesti. Raamattua epäilemättä paljon lukevana tiedät varmasti, että se on usein ristiriidassa itsensäkin kanssa. Miten voit valita ne lauseet, joihin suhtaudut noin kirjaimellisesti?
Jumalasi on vain kovin pieni jos 2000 vuotta vanhoihin lauseisiin pitää suhtautua noin kovin kirjaimellisesti. Raamattua epäilemättä paljon lukevana tiedät varmasti, että se on usein ristiriidassa itsensäkin kanssa. Miten voit valita ne lauseet, joihin suhtaudut noin kirjaimellisesti?
Mitenkä sinä voit hylätä koko Raamatun vaikket sitä ymmärrä?
___
"Jumalasi on vain kovin pieni jos 2000 vuotta vanhoihin lauseisiin pitää suhtautua noin kovin kirjaimellisesti."
Siis mihinkä niistä?
___
"Raamattua epäilemättä paljon lukevana tiedät varmasti, että se on usein ristiriidassa itsensäkin kanssa."
Mitä enemmän tiedät sen vähemmän tiedät.
Minä en asennoidu Kirjoituksiin nurjamielisesti ja se tietokin pitäisi ekaksi
määritellä :-)- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
Mitenkä sinä voit hylätä koko Raamatun vaikket sitä ymmärrä?
___
"Jumalasi on vain kovin pieni jos 2000 vuotta vanhoihin lauseisiin pitää suhtautua noin kovin kirjaimellisesti."
Siis mihinkä niistä?
___
"Raamattua epäilemättä paljon lukevana tiedät varmasti, että se on usein ristiriidassa itsensäkin kanssa."
Mitä enemmän tiedät sen vähemmän tiedät.
Minä en asennoidu Kirjoituksiin nurjamielisesti ja se tietokin pitäisi ekaksi
määritellä :-)"Siis mihinkä niistä?"
Vaikkapa noihin tässä ketjussa mainitsemiisi. Esimerkiksi.
Ja tiedoksi, en ole hylännyt Raamattua, haluan vain ymmärtää sitä nykypäivän ajattelevan ihmisen näkökulmasta. En ole antiikin ihminen, enkä sellaiseksi halua. - sitäsinäjuuriolet
Kyllä sinä olet ihan tismalleen sama. Siksi sinä käytkin kiusaamassa täällä ihmisiä. Siihenkin sinä tarvit sovituksen. Mutta jos ei kelpaa, niin ei sitä väkisin kenellekään tupata. Tämä spongilaisuus jota kannatat, tämä tyyppi (Spong) on sitten jostain syystä sitä mieltä, että Jeesus oli naimisissa ja uskoo paljon myöhemmin syntyneisiin taruihin. Mutta ei hänellekään Jumala olemassa ole, kuten ei sinullekaan.
pilkkuviivaviiva sanoi :
Nykyihmisen, kristitynkään, maailmankuvaan moinen roska ei kuulu, jos vähänkään omaa ajattelukykyä.
2. Koska Jumalaa ei voi enää käsittää teismin avulla, on hölynpölyä yrittää ymmärtää Jeesusta teistisen jumaluuden lihaksituloksi, inkarnaatioksi. Siksi menneiden aikakausien kristologia on kärsinyt vararikon.
3. Raamatun kertomus täydellisestä ja päättyneestä luomisteosta, jonka piiristä ihmiset lankesivat syntiin, on esi-darwinilaista mytologiaa ja jälki-darwinilaista hölynpölyä.
4. Kun neitseestäsyntyminen ymmärretään kirjaimellisesti biologiseksi tapahtumaksi, se tekee perinteisesti käsitetyn Kristuksen jumaluuden mahdottomaksi.
5. Newtonin jälkeisessä maailmassa ei Uuden testamentin ihmekertomuksia voi enää tulkita sellaisiksi yliluonnollisiksi tapahtumiksi, jotka ihmiseksi tullut jumaluus olisi tehnyt.
6. Ajatus siitä, että risti on uhri maailman syntien puolesta, on barbaarinen käsitys, joka perustuu primitiivisiin käsityksiin Jumalasta, ja on sen tähden hylättävä.
7. Ylösnousemus on Jumalan toiminto. Jeesus korotettiin Jumalan merkitysmaailmaan. Sen tähden siinä ei voi olla kyse fyysisestä henkiin herättämisestä, joka tapahtuisi ihmiskunnan historian piirissä.
8. Kertomus taivaaseenastumisesta perustuu kolmikerroksiseen maailmankuvaan, eikä sitä sen takia voi kääntää Kopernikuksen jälkeisen avaruusajan kielelle.
9. Raamatussa sen paremmin kuin kivitauluissakaan ei ole ulkopuolelta tulevaa, objektiivista ja paljastettua pysyvää ilmoitusta, joka hallitsisi eettistä käyttäytymistämme kaikkina aikoina.
10. Rukous ei voi olla pyyntö teistiselle jumaluudelle, jotta tämä toimisi ihmiskunnan historian keskellä tietyllä tavalla.
11. Toivo kuoleman jälkeisestä elämästä täytyy erottaa ikuiseen palkitsemiseen ja rangaistukseen perustuvasta käyttäytymisen ohjaamisen pyrkimyksestä. Kirkon täytyy siksi hylätä pitäytymisensä syyllisyyteen käyttäytymisen motivoijana.
12. Kaikissa ihmisissä on Jumalan kuva ja siksi jokaista on kunnioitettava sellaisena kuin hän on. Sen tähden mitään kenenkään henkilön ulkonaisen olemuksen kuvasta, perustuipa se sitten rotuun, etnisyyteen, sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautuneisuuteen, ei voi oikeutetusti pitää hylkäämisen tai syrjinnän perusteena.pilkkuviivaviiva kirjoitti:
"Siis mihinkä niistä?"
Vaikkapa noihin tässä ketjussa mainitsemiisi. Esimerkiksi.
Ja tiedoksi, en ole hylännyt Raamattua, haluan vain ymmärtää sitä nykypäivän ajattelevan ihmisen näkökulmasta. En ole antiikin ihminen, enkä sellaiseksi halua.Markuksen evankeliumi:
4:12 että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi."- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
pilkkuviivaviiva sanoi :
Nykyihmisen, kristitynkään, maailmankuvaan moinen roska ei kuulu, jos vähänkään omaa ajattelukykyä.
2. Koska Jumalaa ei voi enää käsittää teismin avulla, on hölynpölyä yrittää ymmärtää Jeesusta teistisen jumaluuden lihaksituloksi, inkarnaatioksi. Siksi menneiden aikakausien kristologia on kärsinyt vararikon.
3. Raamatun kertomus täydellisestä ja päättyneestä luomisteosta, jonka piiristä ihmiset lankesivat syntiin, on esi-darwinilaista mytologiaa ja jälki-darwinilaista hölynpölyä.
4. Kun neitseestäsyntyminen ymmärretään kirjaimellisesti biologiseksi tapahtumaksi, se tekee perinteisesti käsitetyn Kristuksen jumaluuden mahdottomaksi.
5. Newtonin jälkeisessä maailmassa ei Uuden testamentin ihmekertomuksia voi enää tulkita sellaisiksi yliluonnollisiksi tapahtumiksi, jotka ihmiseksi tullut jumaluus olisi tehnyt.
6. Ajatus siitä, että risti on uhri maailman syntien puolesta, on barbaarinen käsitys, joka perustuu primitiivisiin käsityksiin Jumalasta, ja on sen tähden hylättävä.
7. Ylösnousemus on Jumalan toiminto. Jeesus korotettiin Jumalan merkitysmaailmaan. Sen tähden siinä ei voi olla kyse fyysisestä henkiin herättämisestä, joka tapahtuisi ihmiskunnan historian piirissä.
8. Kertomus taivaaseenastumisesta perustuu kolmikerroksiseen maailmankuvaan, eikä sitä sen takia voi kääntää Kopernikuksen jälkeisen avaruusajan kielelle.
9. Raamatussa sen paremmin kuin kivitauluissakaan ei ole ulkopuolelta tulevaa, objektiivista ja paljastettua pysyvää ilmoitusta, joka hallitsisi eettistä käyttäytymistämme kaikkina aikoina.
10. Rukous ei voi olla pyyntö teistiselle jumaluudelle, jotta tämä toimisi ihmiskunnan historian keskellä tietyllä tavalla.
11. Toivo kuoleman jälkeisestä elämästä täytyy erottaa ikuiseen palkitsemiseen ja rangaistukseen perustuvasta käyttäytymisen ohjaamisen pyrkimyksestä. Kirkon täytyy siksi hylätä pitäytymisensä syyllisyyteen käyttäytymisen motivoijana.
12. Kaikissa ihmisissä on Jumalan kuva ja siksi jokaista on kunnioitettava sellaisena kuin hän on. Sen tähden mitään kenenkään henkilön ulkonaisen olemuksen kuvasta, perustuipa se sitten rotuun, etnisyyteen, sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautuneisuuteen, ei voi oikeutetusti pitää hylkäämisen tai syrjinnän perusteena.Allekirjoitan täysin nuo Spongin ajatukset.
Allekirjoitan täysin nuo Spongin ajatukset.
Omapa on sielusi - tee valinnat mitkä parhaaksi näet.
Kristinopin / sovitusopin alueelta kuitenkin poistuit.- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
Omapa on sielusi - tee valinnat mitkä parhaaksi näet.
Kristinopin / sovitusopin alueelta kuitenkin poistuit.Yritän seurata Herraa, en uskoa satoja vuosia hänen kuolemansa jälkeen sepitettyjä oppeja.
Yritän seurata Herraa, en uskoa satoja vuosia hänen kuolemansa jälkeen sepitettyjä oppeja.
Mitenkä se siis käytännössä tapahtuu??
- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
Taidanpa pitkiä jaaritteluja välttääkseni noudattaa mm. sinun käyttämääsi tapaa ja siteerata Raamattua, ulkomuistista kylläkin ja vapaasti. Rakastamalla Jumalaa ja lähimmäistäni ja tekemällä muille kuten toivoisin itselleni tehtävän...niiden voimavarojen puitteissa, jotka minulle on suotu. Puolustamalla ihmisten tasa-arvoa takertumatta ikivanhojen kirjoitusten kirjaimelliseen tulkintaan. Näin teki myös Jeesus, jos lain kirjain ja lähimmäisen etu olivat vastakkain.
- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
Miten sinun saamasi "todisteet", vai miten kokemuksiasi haluatkaan kutsua, toteutuvat sinun elämässäsi?
Taidanpa pitkiä jaaritteluja välttääkseni noudattaa mm. sinun käyttämääsi tapaa ja siteerata Raamattua, ulkomuistista kylläkin ja vapaasti. Rakastamalla Jumalaa ja lähimmäistäni ja tekemällä muille kuten toivoisin itselleni tehtävän...niiden voimavarojen puitteissa, jotka minulle on suotu. Puolustamalla ihmisten tasa-arvoa takertumatta ikivanhojen kirjoitusten kirjaimelliseen tulkintaan. Näin teki myös Jeesus, jos lain kirjain ja lähimmäisen etu olivat vastakkain.
Rakastamalla Jumalaa rakastat Hänen säätämyksiään etkä kapinoi.
________________________pilkkuviivaviiva kirjoitti:
Miten sinun saamasi "todisteet", vai miten kokemuksiasi haluatkaan kutsua, toteutuvat sinun elämässäsi?
Mielestäni eivät tarpeeksi hyvin , mutta yritys on päällä :-)
- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
Mielestäni eivät tarpeeksi hyvin , mutta yritys on päällä :-)
No nyt veit sanat suustani :D
Samat on täällä tunnelmat oman projektini kanssa:)
- uskovainen_
Tehkää heti parannus te, jotka tässä ketjussa olette sanoneet, että sovituoppi joutaa romukoppaan tms.
Ristillä toteutui Jumalan pyhä tahto. Siihen tulee suhtautua nöyrästi ja hartaalla kiitollisuudella.
Lukekaa Raamattua.- sage8
Jokainen voi uskoa mitä haluaa mutta Raamattu sisältää niin paljon väärääkin tietoa että sihen ei pysty muu kuin ihmisen mielikuvitus.
sage8 kirjoitti:
Jokainen voi uskoa mitä haluaa mutta Raamattu sisältää niin paljon väärääkin tietoa että sihen ei pysty muu kuin ihmisen mielikuvitus.
Ja milläs sinä sitten sen oikean ja "väärän tiedon" Raamatusta erottelet ja valikoit jumalalliseksi ja uskottavaksi ja hylättäväksi "virheellisenä"?
- sage8
totuusfriikki7678 kirjoitti:
Ja milläs sinä sitten sen oikean ja "väärän tiedon" Raamatusta erottelet ja valikoit jumalalliseksi ja uskottavaksi ja hylättäväksi "virheellisenä"?
No Jerusalem on ikiaikainen kaupunki, juutalaiset ovat olleet orjuudessa ja hajalle lyötynä, Jeesuskin on ollut olemassa, ainakin radikaalina oikeamielisyyden opettajana.
Jumalasta ei ole mitään konkreettista todistetta, eikä saatanastakaan muuta kuin taikauskoon uskovilla, eikä mitään yliluonnollista ole koskaan tapahtunut, ei ennen eikä nykyisin, tiede voi todistaa silmänkääntötemput ja muut huuhaat valheeksi.
Tässä muutamia oikeita ja vääriä asioita, faktoja ja fiktioita. Luetteloa voisi jatkaa kyllä vaikka kuinka sage8 kirjoitti:
No Jerusalem on ikiaikainen kaupunki, juutalaiset ovat olleet orjuudessa ja hajalle lyötynä, Jeesuskin on ollut olemassa, ainakin radikaalina oikeamielisyyden opettajana.
Jumalasta ei ole mitään konkreettista todistetta, eikä saatanastakaan muuta kuin taikauskoon uskovilla, eikä mitään yliluonnollista ole koskaan tapahtunut, ei ennen eikä nykyisin, tiede voi todistaa silmänkääntötemput ja muut huuhaat valheeksi.
Tässä muutamia oikeita ja vääriä asioita, faktoja ja fiktioita. Luetteloa voisi jatkaa kyllä vaikka kuinka"Jumalasta ei ole mitään konkreettista todistetta,"
Minä olen tuon todisteen saanut , mutta sitä eivät saa kuin uskovat eli "juokse poika
juokse"Jos sinä Raamattua olet todella lukenut niin sitten olet varmaan huomannut Jesajan kirjasta, että Jumala on salattu Jumala. Ja Jumala kyllä pystyy itsensä ilmaisemaan ihmisille, jotka Häntä vilpittömästi etsivät niin että heille ei jää epäselväksi Jumalan todellisuus. Saatanan todellisuudesta näkee ja saa niinikään näyttöjä ihan tarpeeksi.
Mikä siinä aina onkin, kun ateistit eivät muuta osaa tehdä kuin jankuttaa pitkin uskontopalstoja, että "Jumalasta ei ole mitään konkreettista todistetta". Mutta mitä sanoo Jumalan sana:"Mieletön sanoo sydämessään "Ei Jumalaa ole"".- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
"Jumalasta ei ole mitään konkreettista todistetta,"
Minä olen tuon todisteen saanut , mutta sitä eivät saa kuin uskovat eli "juokse poika
juokse""Minä olen tuon todisteen saanut , mutta sitä eivät saa kuin uskovat eli "juokse poika"
Tuollaisen "todisteen" saaneet tuppaavat olemaan immuuneja järkipuheelle ja totuudelle, sekä herkimpiä tuomitseman toisin ajattelevia. Jos edes voisit sanomisiasi perustella muuten kuin subjektiiviseen kokemukseen vedoten ja raamatunjakeita viljellen. pilkkuviivaviiva kirjoitti:
"Minä olen tuon todisteen saanut , mutta sitä eivät saa kuin uskovat eli "juokse poika"
Tuollaisen "todisteen" saaneet tuppaavat olemaan immuuneja järkipuheelle ja totuudelle, sekä herkimpiä tuomitseman toisin ajattelevia. Jos edes voisit sanomisiasi perustella muuten kuin subjektiiviseen kokemukseen vedoten ja raamatunjakeita viljellen." subjektiiviseen kokemukseen vedoten"
No mihinkäs sitten pitäisi vedota ja sitäpaitsi minun ei tarvitsisi todistella
yhtään mitään :-)- pilkkuviivaviiva
pertsa2012 kirjoitti:
" subjektiiviseen kokemukseen vedoten"
No mihinkäs sitten pitäisi vedota ja sitäpaitsi minun ei tarvitsisi todistella
yhtään mitään :-)Etkö näe itse mitään ongelmaa siinä, että muodostat näkemyksesi todellisuudesta subjektiivisen kokemuksen perusteella? Muistan kirjoituksesi joskus aikoinaan tuosta kokemuksestasi. Sellaisia kokemuksia kutsutaan oikeassa maailmassa harhoiksi.
Kun kirjoittaa joistakin ihmisryhmistä niinkin kärkevästi kuin kirjoitat, olisi suotavaa perustella kantaansa jollakin validimmalla argumentilla kuin omat harhat ja pronssikautiset kirjoitukset. pilkkuviivaviiva kirjoitti:
Etkö näe itse mitään ongelmaa siinä, että muodostat näkemyksesi todellisuudesta subjektiivisen kokemuksen perusteella? Muistan kirjoituksesi joskus aikoinaan tuosta kokemuksestasi. Sellaisia kokemuksia kutsutaan oikeassa maailmassa harhoiksi.
Kun kirjoittaa joistakin ihmisryhmistä niinkin kärkevästi kuin kirjoitat, olisi suotavaa perustella kantaansa jollakin validimmalla argumentilla kuin omat harhat ja pronssikautiset kirjoitukset.Ongelmia ei ole vaan kysymys on tuosta ilmoittamisesta :
Johanneksen evankeliumi:
14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
Tuolla lailla uskovat kokevat toisinaan nuo "subjektiiviset kokemukset" :-)
- sov.säv.san
Jos Jeesus sovitti syntimme, niin kuka sävelsi ja sanoitti ne?
- free-witch
Papit tietty :) Emmehän me ilman 2000 vuoden takaisia vaimonhakkaaja-sekopäitä tietäisi, mikä on oikein ja mikä väärin, heh... ;)
- totuuttakehiin
Ja ihan tiedoksi kaikille, että nyt tekee sitten maailmankaikkeuden Jumala testiä, kenelle on raha tärkeämpää kuin Kristus.
Nyt tekee maailmankaikkeuden Jumala testiä, onko vaimo tärkeämpi ja henkilökohtaiset kaunat kuin Kristus.
Nyt tekee maailmankaikkeuden Jumala testiä, onko maine ja kunnia muiden ihmisten silmissä tärkeämpää kuin Kristus.
Mutta näemmä useimmilla ei edes ole kunnolla maailmankaikkeuden Jumalaa, saati että Kristus olisi, niin...
Kummallista kuitenkin on, että tällaisten pitäisi saada määrätä kirkossa, joille Kristus on todellisuudessa yhdentekevä. Olen ehdottomasti ja jyrkästi ero mieltä tuollaisten "teologien" ja "pappien" kanssa. Sovitusoppi muka jotain "feodaaliyhteiskunnan" keksintöä. Raamattuunhan se on kirjoitettu, varsinkin Paavalin kirjeisiin, ja apostoli Paavalin kautta puhuu ylösnoussut Kristus, joka asetti Paavalin kansojen opettajaksi.
- hilpertti
Kirjoittajan mukaan Jeesuksessa tulivat ilmi Jumalan luonne ja intohimo. Jumalan luonne on rakkaus ja intohimona oikeudenmukaisuus.
Eikö tästä kuitenkin seuraa sovitusoppi?: Katseltuaan ihmisten elämää Jumalan rakkaus ja intohimo oikeudenmukaisuuteen joutuivat ristiriitaan, joka piti sovittaa? - halloota
Jollekin persoonallisuushäiriöisellehän se sopii kuin nyrkki silmään sellainen oppi jossa toinen on syyllinen mun puolestani.Ja miten paljon itseään uskoviksikin nimittävissä löytyy näitä häiriöisiä.Käsittääkseni kun Jeesus itse kuitenkin opetti, että helvettiin voi joutua. Hän opetuksillaan antoi ihmisille mahdollisuuden tehdä hyvin ja oikein. Kuitenkin jokainen kuolemansa jälkeen joutuu itse vastuuseen teoistaan-ja mahdollisesti helvettiin. Ei niitä tekoja kukaan sovita.Jeesuskaan. Sori vaan.
- vähänfaktaa
Tiedoksi:
" Taas on Kirkko ja kaupunki kuosissaan. Kristinusko pitäisi päivittää 2.0 versioon, josta sovitusoppi pitäisi haitallisena poistaa, sanoo teologian tohtori pastori Jarmo Tarkki: Kristinusko 2.0 ? Valomerkki
Sovitusoppi joutaa museoon, sanoo teologian tohtori Jarmo Tarkki. --
– Koska ihmiset eivät kyenneet tähän Jumalan itsensä piti tulla ihmiseksi ja sovittaa pahat teot. Jeesus hyvitti ihmiskunnan synnit kärsimällä verisen uhrikuoleman. Nykyihmisen on vaikeata pitää tällaista veriuhriajattelua, vampyyriteologiaa mielekkäänä.
"Kristillisen lunastusopin mielettömyys ei todellakaan sovi lainkaan meidän aikaamme. Siitä huolimatta julkisen elämän korkeissa asemissa on lukeneita, oppineita miehiä, jotka takertuvat siihen lapsen uskolla. On kerta kaikkiaan käsittämätöntä, kuinka kukaan voi pitää kristillistä lunastusoppia oppaana nykyajan vaikeaa elämää varten. ... Kirkko, joka ei pysy modernin tieteellisen tiedon tahdissa, on tuhoon tuomittu. Siihen saattaa mennä hyvä tovi, mutta se tapahtuu vääjäämättä."
Adolf Hitlerin teologiaa Joseph Goebbelsin päiväkirjan mukaan.
Eric Metaxas, Bonhoeffer, s. 179."
Ne, joilla on tuo mainittu kirja, ja jossa mainitaan Joseph Goebbelsin päiväkirjan mukaan tämän viimemainitun olevan Hitlerin teologiaa, tarkistakaapa asia.
Hitler siis näemmä ajatteli samoin.
Teos: Eric Metaxas, Bonhoeffer s. 179- vähänfaktaa
Tämä Goebbels oli siis se Hitlerin propagandaministeri.
Wikipedian mukaan läheinen Hitlerille ja tekikin perheineen itsemurhan siellä bunkkerissa 1945. Näytti olevan myös jotain tietoa noista päiväkirjoista.
Kuten muistamme, Saksassa oli vastakirkko, ne aidot kristityt, joita vastustivat Hitlerin valtaa.
- tempoo
Onko teistäkin tuntunut siltä, että joskus sovituskopin olisikin parempi sijaita siinä krematoriolinjan alussa.... aijaa, se olikin oppi...hö
- ttkkl
Jumala loi kaiken Jeesukseen ja Jeesus kuoli kaikki Golgatalla. Jeesus nousi kuolleista ensimmäisenä kuoleistanousseista. Jeesus nousi ylös Tavaaseen Jumalan oikealle puolen ja lähetti Jumalalta Pyhän Hengen ensimmäisenä Helluntaina ja niin alkoi saarnavirka Evankeliumin julistus. Joka uskoo Evankeliumin, saa Pyhän Hengen ja syntyy uudesti ylhäältä ja alkaa elää Evankeliumin opetuksen jälkeen. Siis joka ei usko Evankeliumia pysyy kuolleena, vaikka eivät helposti kerro tuollaisesta mitään!
"Ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala! "Raamattu - Raamattu
2. Kor. 5:19
Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. - Raamattu
1. Joh. 2:2
Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien. - Raamattu
2. Moos. 29:36
Ja uhraa joka päivä syntiuhrimullikka sovitukseksi, ja puhdista alttari toimittamalla sen sovitus ja voitele se pyhittääksesi sen.
2. Moos. 29:37
Seitsemänä päivänä toimita alttarin sovitus ja pyhitä se. Näin tulee alttarista korkeasti-pyhä; jokainen, joka alttariin koskee, on pyhäkölle pyhitetty.
3. Moos. 9:7
Ja Mooses sanoi Aaronille: "Astu alttarin ääreen ja uhraa syntiuhrisi ja polttouhrisi ja toimita itsellesi ja kansalle sovitus ja uhraa sitten kansan uhrilahja ja toimita heille sovitus, niinkuin Herra on käskenyt".
3. Moos. 16:10
Mutta se kauris, jonka arpa määräsi Asaselille, asetettakoon elävänä Herran eteen, että sille toimitettaisiin sovitus ja se sitten päästettäisiin erämaahan Asaselille.
3. Moos. 16:30
Sillä sinä päivänä toimitetaan teille sovitus teidän puhdistamiseksenne; kaikista synneistänne te tulette puhtaiksi Herran edessä.
3. Moos. 23:28
Älkää toimittako yhtäkään askaretta sinä päivänä, sillä se on sovituspäivä, jolloin teille toimitetaan sovitus Herran, teidän Jumalanne, edessä.
4. Moos. 5:8
Mutta jos hänellä ei ole sukulunastajaa, jolle velka olisi maksettava, maksettakoon velka Herralle, se on papille, ja sitä paitsi sovitus-oinas, jolla toimitetaan syynalaiselle sovitus.
4. Moos. 16:46
Ja Mooses sanoi Aaronille: "Ota hiilipannu ja viritä siihen tuli alttarilta, pane siihen suitsuketta ja vie se nopeasti seurakunnan luo ja toimita heille sovitus, sillä viha on lähtenyt liikkeelle Herran tyköä, vitsaus on jo alkanut".
Hes. 43:20
Ota sen verta ja sivele alttarin neljään sarveen ja välireunan neljään kulmaan ja reunustaan yltympäri; niin on sinun puhdistettava se ja toimitettava sen sovitus.
Hes. 43:26
Seitsemänä päivänä toimitettakoon alttarin sovitus ja puhdistettakoon ja vihittäköön se.
Hes. 45:15
pikkukarjasta: kahdestasadasta yksi lammas Israelin runsasvetisiltä laitumilta ruokauhriksi, polttouhriksi ja yhteysuhriksi, että voitaisiin toimittaa heille sovitus, sanoo Herra, Herra.- muutos_on_tapahtunut
Sovitusoppi kuului juutalaisuuteen, eikä sitä enää tämän päivän juutalaisuudessa ole. Jo Raamattu antaa kuvan muutoksesta. Luukashan ei mainosta enää mitenkään sovitusoppia.
- Raamattu
2. Kor. 5:19
Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
1. Joh. 2:2
Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
Room. 2:28
Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
Room. 2:29
vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
1. Kor. 9:20
ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
Gal. 2:14
Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?" - tilannetämä
muutos_on_tapahtunut kirjoitti:
Sovitusoppi kuului juutalaisuuteen, eikä sitä enää tämän päivän juutalaisuudessa ole. Jo Raamattu antaa kuvan muutoksesta. Luukashan ei mainosta enää mitenkään sovitusoppia.
NIin katsos sinä et ole ymmärtänyt, että eivät nämä Tarkin kaltaiset, joita meidänkin kirkossa on, ole varsinaisesti kristittyjjä, vaan tuo on eräänlaista ateistista uskontoa, jossa ei ole kuolemanjälkeistä elämää ja kaikki on tässä. *Se on vähän kuten buddhalaisuus, joka on ateistinen uskonto.
Sitten on tietysti eri versioita, joissa saattaa olla hiukan enemmän Jumalaa. Nythän on suuntaus, että maallistunut kristinusko hyväksyy vain Jumalan tai jonkin jumaluuden ja se todennäköisesti tuleekin yhdistymään maallistuneen islamin kanssa, jossa on jumala, jumaluus ja vastaavien kanssa. Siksi meilläkin maallistuneet piirit hakkailevat näiden piirien kanssa voimakkaasti ja tavallaan olisivat halukkaat ottamaan mieluummin sellaisen kirkkoomme kuin mitään, missä olisi vielä kristinuskon alkuperäinen sanoma.
Tietysti tässä sitten yritetään miellyttää myös maallistunutta seurakuntaa, jolla on vain jokin jumala, jumaluus, sen tarkemmin sitä määrittelemättä. Sen vuoksi näitä välillä päästetään julkisuuteen puhumaan, että tämä porukka pysyisi aisoissa eikä lähtisi vieden mukanaan rahoja, sillä hehän ova usein hyväosaisia ja vauraita ihmisiä, ja tottuneet vaatimaan kirkolta sitä uskoa, mihin itse uskovat, jos nyt yleensä uskovat mihinkään.
Siinä olisi sitten kova työ, kun tuo lopulta pääsee valloilleen, irrottaa kaikki ristit katoilta. Mutta eihän tässä mitään. Näinhän Raamatussakin sanotaan, luopumus tulee. Tehdäkseen tilaa jollekin muulle, sen näemme tulevaisuudessa, toivottavasti en enää itse ole täällä silloin...
Enkä moiti niitä pappejamme, jotka vielä ihan kristinuskossa pysyvät. Arvelisin itse, että näitä Tarkin kaltaisia on noin 1/3 kirkossamme. Piakkoin he saavat vallan, lähinnä sen vuoksi, että muut eivät ole tietoisia mitä kirkossa tapahtuu, nukkuvat kaikessa rauhassa....Media lähinnä levittää päinvastaista huhua, että täällä on joku kiihkofundamentalistinen iso liittymä ja sangen vaarallinen Suomelle.
Huvittavinta oli joskus aikoja sitten, kun ei ollut Hesarin toimittaja käynyt kirkossa ja luuli, että papeilla mustat kaavut päällä. Heh.
- omituinenlogiikka
Tuossa artikkelissa oli outoa se, että vedottiin Abelardiin, jossa sitten Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä.
Kun ottaa huomioon, että Jeesus-seminaarilaiset kuten nyt tämä Tarkki, eivät kaiketi pidä Johanneksen evankeliumia mitenkään Jeesuksen sanoina, oikeastaan tyrmäävät sen kokonaan.
Heidän oppinsa , tämän spongilaisuude ja Jeesus-seminaarilaisten, ei vaikuta oikein loogiselta. Sitten yhtäkkiä jokin teksti kelpaakin, kun sitä tarvitaan heidän oman oppinsa pönkittämiseksi.
Muistaakseni Lehdeskoskellekin yritettiin selittää, että onhan se siellä kaikenlaisissa muodoissa, jopa sovitus-sanaa käytetään. Periaatteessa kuitenkin samasta asiasta kyse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884