Mitä sanoo tunnustuskirjat ja kirkkolaki? Voisiko joku pappi vastata kun tällä palstalla kuitenkin päivystätte.
Mikä on evl.kirkon virallinen kanta avioliittoon?
100
213
Vastaukset
Hyvä kysymys :)
- vastinetta.verorahoille
Mihinkäs ne kaikki Hilput ja Kaisat nyt katosivat?
- odottaa.vastausta
HILPPUUJUU KAISAAAAAA vastatkaa!
- luopiot.pakosalla
odottaa.vastausta kirjoitti:
HILPPUUJUU KAISAAAAAA vastatkaa!
Eivät vastaa koska eivät voi myöntää suoraan toimivansa vastoin pappisvalaansa.
- Hilput.ja.Kaisat
luopiot.pakosalla kirjoitti:
Eivät vastaa koska eivät voi myöntää suoraan toimivansa vastoin pappisvalaansa.
Ei kuulu vieläkään mitään....
- Ylläpidostakin
luopiot.pakosalla kirjoitti:
Eivät vastaa koska eivät voi myöntää suoraan toimivansa vastoin pappisvalaansa.
Kyllä te olette törkeitä. Menkää omille palstoillenne herjaamasta täältä. Pilkkaajat.
Minä mitään tunnustuksista tiedä, mutta jos kirkon nykyinen kanta muuttuisi, niin siihen tarvittaisiin kirkolliskokouksen 3/4 enemmistö ja sellaista kannatusta tasa-arvoiselle avioliitolle ei kirkossa ole eikä lähivuosina tulekaan.
Ei kirkossa ei tulla näkemään kirkon hyväksymiä homohäitä.
Mutta... jos joku Teemu Laajasalo tai Kai Sadinmaa saa päähänsä vihkiä homoparin avioliittoon alttarilla, niin maistraatista vastataan, että pykälien mukaan tuo vihkiminen on lainvoimainen.
Eli kirkosta voi 1.3. 2017 alkaen astua ulos myös papin avioliittoon vihkimiä miesmies- ja naisnais-pareja.- mikset.ota.selvää
Hei, mikset googleta itse Luterilaiset tunnustuskirjat ?
Saman voit tehdä kirkkolaille, näin asiat selviää.- kirkko.ruokkii.luopioita
Voin kerroa, että nissä yksiselitteisesti sanotaan, että avioliitto on vain miehen ja naisen liitto.
Miksi sitten arkkipiispaa myöden osa piispoja ja pappeja puhuu ja toimii aivan päinvastoin. Missä muussa ammatissa saisi pitää työpaikkansa jos puhuu ja toimii täysin vastoin yrityksen periaatteita, sääntöjä ja konseptia? kirkko.ruokkii.luopioita kirjoitti:
Voin kerroa, että nissä yksiselitteisesti sanotaan, että avioliitto on vain miehen ja naisen liitto.
Miksi sitten arkkipiispaa myöden osa piispoja ja pappeja puhuu ja toimii aivan päinvastoin. Missä muussa ammatissa saisi pitää työpaikkansa jos puhuu ja toimii täysin vastoin yrityksen periaatteita, sääntöjä ja konseptia?>Missä muussa ammatissa saisi pitää työpaikkansa jos puhuu ja toimii täysin vastoin yrityksen periaatteita, sääntöjä ja konseptia?
Missä yrityksessä muka on samanlainen demokraattinen päätöksenteko kuin kirkossa?- kirkko.ruokkii.luopioita
RepeRuutikallo kirjoitti:
>Missä muussa ammatissa saisi pitää työpaikkansa jos puhuu ja toimii täysin vastoin yrityksen periaatteita, sääntöjä ja konseptia?
Missä yrityksessä muka on samanlainen demokraattinen päätöksenteko kuin kirkossa?Vaikkapa poliittisissa puolueissa ja osuustoiminnassa.
- sydämessäin
No etteköhän te jo tiedä tämän Kari.M lipunheilutuskannan ja kaisat ja vilput muut lepertelijät tulee perässä, rakkauden kaksoiskäskyineen...
Mutta tämä tulisi olla USKOVAN kanta:
https://www.youtube.com/watch?v=6aX1Sa1tibQ
Kristitty mä tahdon olla - naamiohuvit
sydämessäin kirjoitti:
No etteköhän te jo tiedä tämän Kari.M lipunheilutuskannan ja kaisat ja vilput muut lepertelijät tulee perässä, rakkauden kaksoiskäskyineen...
Mutta tämä tulisi olla USKOVAN kanta:
https://www.youtube.com/watch?v=6aX1Sa1tibQ
Kristitty mä tahdon ollaRauhoitu ja mene kotiisi. Kiltteyden naamiolla ei täällä kannata ajella.
- viikinki494
kirkko.ruokkii.luopioita kirjoitti:
Voin kerroa, että nissä yksiselitteisesti sanotaan, että avioliitto on vain miehen ja naisen liitto.
Miksi sitten arkkipiispaa myöden osa piispoja ja pappeja puhuu ja toimii aivan päinvastoin. Missä muussa ammatissa saisi pitää työpaikkansa jos puhuu ja toimii täysin vastoin yrityksen periaatteita, sääntöjä ja konseptia?Avioliiton alkuperäisin muoto on ryhmäavioliitto, jassa naimisiin menee esimerkikiksi 10-12 miestä ja naista ollessaan sen aikaisessa avioliitossa.
- fgjkkk
viikinki494 kirjoitti:
Avioliiton alkuperäisin muoto on ryhmäavioliitto, jassa naimisiin menee esimerkikiksi 10-12 miestä ja naista ollessaan sen aikaisessa avioliitossa.
Oli se muoto mikä tahansa, niin lisääntyminen ja maan täyttäminen on se mihin on tähdätty. Jos homo ei siedä seksiä naisen kanssa, niin vaikea siitä on mitään elämää ylläpitävää liittoa sorvata.
- teee.sinä.samoin
naamiohuvit kirjoitti:
Rauhoitu ja mene kotiisi. Kiltteyden naamiolla ei täällä kannata ajella.
https://www.youtube.com/watch?v=sEbATbqw_Ww
Tee parannus ja usko evankeliumi, niin Barrabaskin teki.
Onhan se sanottu, ainakin täällä.
"Kirkkohallituksen kansliapäällikkö Jukka Keskitalon mukaan kirkon kanta on edelleen se, että avioliitto on yhden miehen ja yhden naisen välinen liitto. Keskitalo ei esimerkiksi pidä sopivana, että pappiskandidaatilta tiedusteltaisiin vihkimyskelpoisuutta tutkittaessa, kieltäytyisikö tämä samaa sukupuolta olevien suhteen siunaamisesta."
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/jukka-keskitalo-papin-ei-tarvitse-rukoilla-rekisteroidyn-parisuhteen-puolesta/- sensuuri.kävi
Mitäs tuosta poistettiin?
Vastataan, totta kai.
Ensiksi täytyy tehdä erottelu kirkon tunnustuksen sekä kirkon kannan välillä. Kirkon tunnustus on paljon järeämpi ilmaus kuin kirkon kanta. Tunnustus määrittää sitä, mihin kirkko uskoo: erityisest tunnustus puhuu suhteesta Jumalaan. Se ei muutu mitenkään helposti tai kevyesti. Esimerkiksi luterilaiset kirkkoa määrittävät tunnustukset ovat kolme ns. vanhan kirkon uskontunnustusta (Apostolinen, Nikean sekä Athanasioksen uskontunnustukset) sekä 1500-luvulla syntyneet tunnustuskirjat, joissa määritellään luterilaisuutta erityisesti roomalais-katolisuutta vastaan.
Kirkon kanta sen sijaan on lausunto tai mielipide, joka jollain tavoin perustuu kirkon oppiin.
Samoin kuin tunnustus, myös oppi määrittelee mihin kirkko uskoo. Mutta oppi on tunnustusta laajempi asia. Voi sanoa, että tunnustus on ikään kuin ydin ja muut opilliset kysymykset ovat siinä ympärillä. Oppi ja opilliset kysymykset voivat myös käsitellä asioita, joista tunnustus ei sano mitään, esim. suhde luontoon.
Oppi voi myös jossain määrin ajan kuluessa muuttua ilman, että se muuttaa tunnustusta. Pappisviran avaaminen naisille on tästä esimerkki.
(Oppi on myös elänyt ja muuttunut läpi kristinuskon historian, vaikka tunnustus on pysynyt melkein muuttumattomana. Yksi varhaisimmista opin muutoksista löytyy esimerkiksi siitä, miten Apostolien teot kertovat kristinuskon avautumisesta pakanoille, kun alkuun kristinusko oli vaikuttanut vain juutalaisuuden sisällä.
Opin muuttuminen heijastaa usein muuttunutta ymmärrystä suhteessa toisiin ihmisiin ja yhteiskuntaan. Tunnustus puolestaan liittyy suhteeseen Jumalaan ja on senkin takia muuttumattomampi.)
Mikä sitten on ev.-lut. kirkon virallinen kanta avioliittoon?
Eri puolia asiaan:
1) Tunnustuskirjoissa puhutaan avioliitosta miehen ja naisen välisenä liittona. Tämä johtuu siitä, että 1500-luvulla ei ollut muita kuin miehen ja naisen välisiä avioliittoja, eikä sitä kyseenalaistettu (avioliitosta puhutaan eniten, kun puolustetaan pappien oikeutta avioliittoon ja vastustetaan selibaattia).
2) Tosin Luther toteaa, että häät ja avioliitto ovat yhteiskunnan asia ja jatkaa: "ei siis ole meidän pappien ja kirkon työntekijöiden asia antaa niistä säädöksiä ja määräyksiä. Jokainen kaupunki ja maa noudattakoon omaa käytäntöään ja totuttuja tapoja."
3) Tunnustuskirjojen taustalta välittyy selkeän patriarkaalinen käsitys yhteiskunnasta ja perheestä. Mies oli perheen pää ja perhe oli selkeän hierarkkinen yksikkö. Perhe nähtiin myös yhteiskunnan perusyksikkönä. Näissä kannoissa tunnustuskirjat heijastavat omaa aikaansa. Näitä asioita ei tunnustuskirjoissa ole kirkon tunnustukseen liittyvinä asioina vaan ne enemmän kuvaavat omaa aikaansa.
Suomen ev,-lut. kirkon tilannetta kuvaa tällä hetkellä parhaiten se, että kirkon opin mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Asia ei kuitenkaan liity kirkon tunnustukseen. Kirkon sisällä onkin kahta kantaa: niitä, joiden mukaan avioliittoon pitäisi vihkiä (tai avioliitto siunata) myös samaa sukupuolta olevat. Oppia pitäisi siis tältä osin muuttaa. Toinen kanta on tietenkin se, että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen liitto.
Ovatko samaa sukupuolta olevien liittojen siunaamista kannattavat harhaoppisia? Eivät ole, koska kysymys ei liity kirkon tunnustukseen. Kumpikin osapuoli pystyy perustelemaan kantansa teologisesti johdonmukaisesti. Samoin on jo myös luterilaisia ja kristillisiä kirkkoja, jotka siunaavat samaa sukupuolta olevien avioliiton.
Muutos siinä, ketkä vihitään, edellyttää kirkolliskokouksen päätöstä. Tämän takia virallinen päätös on se, mikää tulee viimeisenä ja sinetöi asian siinä vaiheessa, kun ajattelu on muuten jo muuttunut. Tämän takia myöskään pelkän opillisen kannan toistaminen ei anna todellista kuvaa keskustelun tilanteesta. Nähdäkseni todellisemman kuvan antaa se, jos kertoo opillisen kannan että myös keskustelun tilanteen.
Opista siis voidaan ja tuleekin keskustella. Se ei ole samalla tavoin kiveen hakattu kuin tunnustus, vaikka oppikaan ei ihan kevyesti muutu.
Toivottavasti tämä avasi tilannetta ev.-lut. kirkossa sekä myös opin ja tunnustuksen suhdetta.
Vilppu H.
pappiLisään vielä, että mietintö Kirkko ja rekisteröidyt parisuhteet käy hirveän hyvin lävitse Raamattua sekä muita asiaan liittyviä puolia. Kannattaa lukea ihan riippumatta siitä, mitä mieltä asiasta on.
https://evl.fi/evlfi.nsf/Documents/A62BEB619D717FF8C225757B003313FF/$file/Kirkko-ja-rekisteroidyt-parisuhteet-mietinto-1-2009.pdf
Vilppu H.
pappiTulihan se varsinainen asiakin tuon sörsselin keskellä.
"kirkon opin mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. "- voihan.venkoilu
Kaisa laitton Hilpun asialle : D
Mitä kiertelyä ja kaartelua. Kuin kissa kuumaa puuroa. Mistä, ja keltä kaikilta sitä pitää vielä kysellä ja kuulustella ennenkuin kirkko voi suoraan sanoa että, että "avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto", jonka perusta on Jumalan sanassa. Mitä sellaisella asialla on merkitystä kirkossa, mitä ei voi perustella Jumalan Sanalla.
"Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne." http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.1.html- totisesti
evita- kirjoitti:
Mitä kiertelyä ja kaartelua. Kuin kissa kuumaa puuroa. Mistä, ja keltä kaikilta sitä pitää vielä kysellä ja kuulustella ennenkuin kirkko voi suoraan sanoa että, että "avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto", jonka perusta on Jumalan sanassa. Mitä sellaisella asialla on merkitystä kirkossa, mitä ei voi perustella Jumalan Sanalla.
"Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne." http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.1.htmlAmen. Hilppu munasi taas itsensä perusteellisesti ja unohti, ettei nyt olekaan setan palstalla.
Jos venkoilua on se, että avaa opin ja tunnustuksen suhdetta hiukan enemmän, se kertoo ehkä eniten siitä, että olisi haluttu kuulla vain omaa kantaa tukeva vastaus.
Keskustelussa näyttää kuitenkin usein menevän sekaisin tunnustus ja oppi. Senkin takia on hyvä avata kysymystä laajemmin.
Vilppu H.
pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Jos venkoilua on se, että avaa opin ja tunnustuksen suhdetta hiukan enemmän, se kertoo ehkä eniten siitä, että olisi haluttu kuulla vain omaa kantaa tukeva vastaus.
Keskustelussa näyttää kuitenkin usein menevän sekaisin tunnustus ja oppi. Senkin takia on hyvä avata kysymystä laajemmin.
Vilppu H.
pappiJos et ole huomannut, ja varmasti olet, niin näiden parin kolmen palstahihun asenne teihin asioita monelta kantilta punnitseviin teologeihin on äärimmäisen vihamielinen eikä millään järkipuheella ole heihin mitään vaikutusta. Minä ja monet muut taas luemme kirjoituksianne mielellämme, joten älkääpä lannistuko.:)
- lyhyesti.kiitos
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Jos venkoilua on se, että avaa opin ja tunnustuksen suhdetta hiukan enemmän, se kertoo ehkä eniten siitä, että olisi haluttu kuulla vain omaa kantaa tukeva vastaus.
Keskustelussa näyttää kuitenkin usein menevän sekaisin tunnustus ja oppi. Senkin takia on hyvä avata kysymystä laajemmin.
Vilppu H.
pappiSano suoraan ilman mitään sivupolkuja mitä Raamattu sanoo avioliitosta ja mikä on kirkon kanta siihen.
- Reetta.röyhii.jo
RepeRuutikallo kirjoitti:
Jos et ole huomannut, ja varmasti olet, niin näiden parin kolmen palstahihun asenne teihin asioita monelta kantilta punnitseviin teologeihin on äärimmäisen vihamielinen eikä millään järkipuheella ole heihin mitään vaikutusta. Minä ja monet muut taas luemme kirjoituksianne mielellämme, joten älkääpä lannistuko.:)
Reetta on kaikkiruokainen syötä vain skeidaa enemmän niin se on tyytyväinen.
- liberaalit.sörssää
lyhyesti.kiitos kirjoitti:
Sano suoraan ilman mitään sivupolkuja mitä Raamattu sanoo avioliitosta ja mikä on kirkon kanta siihen.
Ei Vilppu pysty sanomaan, että kirkon virallinen kanta on avioliitto on miehen ja naisen liitto. Tämä on oikein hyvä esimerkki minkälainen on kirkon liberaalipappi. Ja Kaisa luikki pakoon kun ei keksinyt mitään sepustusta.
- kukinsaatekojenmukaan
Ei nämä Vilppu ja Kaisa näköjään enää voi perääntyä tuosta Raamatunvastaisesta höpinästään kun ovat kerran sokeita Jumalan sanalle.
Mutta tiedoksi molemmille, kerran Jumalan edessä teillekin totuus selviää vaan sitten on myöhäistä enää katua ja muuttaa mieltään ja korjata tilannetta. kukinsaatekojenmukaan kirjoitti:
Ei nämä Vilppu ja Kaisa näköjään enää voi perääntyä tuosta Raamatunvastaisesta höpinästään kun ovat kerran sokeita Jumalan sanalle.
Mutta tiedoksi molemmille, kerran Jumalan edessä teillekin totuus selviää vaan sitten on myöhäistä enää katua ja muuttaa mieltään ja korjata tilannetta.Eikö tunnukin ihanalta ajatella, että nuo ihmiset aikanaan käristyvät vartaassa, elleivät käänny neidin uskoon. Kyllä nyt meni pikkarit vaihtoon, niin suloinen on se näkymä.
- jotakin.tekoa.sinullekin
RepeRuutikallo kirjoitti:
Eikö tunnukin ihanalta ajatella, että nuo ihmiset aikanaan käristyvät vartaassa, elleivät käänny neidin uskoon. Kyllä nyt meni pikkarit vaihtoon, niin suloinen on se näkymä.
Sinut kyllä mielelläni kuvittelen sinne käristymään
jotakin.tekoa.sinullekin kirjoitti:
Sinut kyllä mielelläni kuvittelen sinne käristymään
Tiedän. Kertoo neidistä kaiken ja vähän enemmänkin.
- näin.on
RepeRuutikallo kirjoitti:
Tiedän. Kertoo neidistä kaiken ja vähän enemmänkin.
https://www.youtube.com/watch?v=r5QIOzKxRKw&list=RDr5QIOzKxRKw
- jotakin.tekoa.sinullekin
RepeRuutikallo kirjoitti:
Tiedän. Kertoo neidistä kaiken ja vähän enemmänkin.
Hyvä, että asia on Reettalle nyt selvä!
- vapauteen
evita- kirjoitti:
Mitä kiertelyä ja kaartelua. Kuin kissa kuumaa puuroa. Mistä, ja keltä kaikilta sitä pitää vielä kysellä ja kuulustella ennenkuin kirkko voi suoraan sanoa että, että "avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto", jonka perusta on Jumalan sanassa. Mitä sellaisella asialla on merkitystä kirkossa, mitä ei voi perustella Jumalan Sanalla.
"Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne." http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.1.htmlMeillä Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa kehotetaan käyttämään omaa järkeäänkin. Auktoriteettiuskoisemmat kaipaavat tiukkaa sanelua. Vapauteen Kristus meidät vapautti. Gal.5:1.
lyhyesti.kiitos kirjoitti:
Sano suoraan ilman mitään sivupolkuja mitä Raamattu sanoo avioliitosta ja mikä on kirkon kanta siihen.
Raamattu ei paljon kerro avioliitosta, ja erilaisia liittoja Raamattu osaa kertoa vaikka kuinka.
Mutta se on sitten ongelma, että nämä Raamatun malliset liitot eivät kelpaa; vain yhden miehen ja yhden naisen avioliitto hyväksytään nykyuskovien mukaan.vilppu huomo sanoi :
Ovatko samaa sukupuolta olevien liittojen siunaamista kannattavat harhaoppisia? Eivät ole, koska kysymys ei liity kirkon TUNNUSTUKSEEN.
_______________
Kirkon tunnustus pitää sisällään myös apostoliset kirjat ja juuri
roomalaiskirjassa homot lesbot saavat kyytiä.
Etkö tiennyt tuota Vilppu??
Yleisiä määräyksiä
1 luku
KIRKON TUNNUSTUS JA JÄSENET
1 §
Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu JUMALAN PYHÄÄN SANAAN, VANHAN ja UUDEN TESTAMENTIN PROFEETALLISIIN ja APOSTOLISIIN kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että KAIKKEA OPPIA kirkossa on tutkittava ja arvioitava JUMALAN PYHÄN SANAN mukaan.
___________________________________
Papit johtavat laumaansa harhaan ja "toisinaan" lampaat näyttäisivät seuraavan mielellään vääriä paimeniaan.Teenpä tiivistelmän tuosta:
”Tunnustus määrittää sitä, mihin kirkko uskoo…”
”…oppi on tunnustusta laajempi asia.”
”Oppi ja opilliset kysymykset voivat myös käsitellä asioita, joista tunnustus ei sano mitään…” ja se ”…voi myös jossain määrin ajan kuluessa muuttua ilman, että se muuttaa tunnustusta.”
”Suomen ev,-lut. kirkon tilannetta kuvaa tällä hetkellä parhaiten se, että kirkon opin mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto.”
Ja koska ”Kirkon kanta sen sijaan on lausunto tai mielipide, joka jollain tavoin perustuu kirkon oppiin.” niin eri mieltä olevat (kannattajat ja vastustajat) ”Kumpikin osapuoli pystyy perustelemaan kantansa teologisesti johdonmukaisesti.”
Siksi siis opista keskustellaan ja ”Virallinen päätös on se, mikää tulee viimeisenä ja sinetöi asian siinä vaiheessa, kun ajattelu on muuten jo muuttunut. ”
Mielestäni aika selkeästi ilmaistu. Voi siis olla ettei kirkko muuta virallista kantaansa (onhan se konservatiivinen) mutta tulevaisuudessa se muuttua.
Itse lähde samasta kuin Luther joka ”…toteaa, että häät ja avioliitto ovat yhteiskunnan asia ja jatkaa: "ei siis ole meidän pappien ja kirkon työntekijöiden asia antaa niistä säädöksiä ja määräyksiä. Jokainen kaupunki ja maa noudattakoon omaa käytäntöään ja totuttuja tapoja.".
Eli avioliittolaki on maalliseen valtaan kuuluva asia.mummomuori kirjoitti:
Teenpä tiivistelmän tuosta:
”Tunnustus määrittää sitä, mihin kirkko uskoo…”
”…oppi on tunnustusta laajempi asia.”
”Oppi ja opilliset kysymykset voivat myös käsitellä asioita, joista tunnustus ei sano mitään…” ja se ”…voi myös jossain määrin ajan kuluessa muuttua ilman, että se muuttaa tunnustusta.”
”Suomen ev,-lut. kirkon tilannetta kuvaa tällä hetkellä parhaiten se, että kirkon opin mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto.”
Ja koska ”Kirkon kanta sen sijaan on lausunto tai mielipide, joka jollain tavoin perustuu kirkon oppiin.” niin eri mieltä olevat (kannattajat ja vastustajat) ”Kumpikin osapuoli pystyy perustelemaan kantansa teologisesti johdonmukaisesti.”
Siksi siis opista keskustellaan ja ”Virallinen päätös on se, mikää tulee viimeisenä ja sinetöi asian siinä vaiheessa, kun ajattelu on muuten jo muuttunut. ”
Mielestäni aika selkeästi ilmaistu. Voi siis olla ettei kirkko muuta virallista kantaansa (onhan se konservatiivinen) mutta tulevaisuudessa se muuttua.
Itse lähde samasta kuin Luther joka ”…toteaa, että häät ja avioliitto ovat yhteiskunnan asia ja jatkaa: "ei siis ole meidän pappien ja kirkon työntekijöiden asia antaa niistä säädöksiä ja määräyksiä. Jokainen kaupunki ja maa noudattakoon omaa käytäntöään ja totuttuja tapoja.".
Eli avioliittolaki on maalliseen valtaan kuuluva asia.Tappamisen ja varastamisen kieltäminenkin on maalliseen lakiin kuuluva asia mutta Jumala sen kuitenkin on ensin säätänyt.
Oikein laadittuna ja noudatettuna maallinen laki on Jumalan lain mukainen.- lippu.liehuu
älyn.väläys kirjoitti:
Tulihan se varsinainen asiakin tuon sörsselin keskellä.
"kirkon opin mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. "" Ovatko samaa sukupuolta olevien liittojen siunaamista kannattavat harhaoppisia? Eivät ole, koska kysymys ei liity kirkon tunnustukseen. "
Eli oikeasti Vilppu kannattaa samaa kuin Mäkinenkin. Ja miten niin se EI LIITY kirkontunnustukseen ? Kyllä Ev.lut kirkko ennen tunnusti RAAMATUN KANNAN , nyt se sekoilee milloin missäkin artiklassa. - tai.margariiniin
RepeRuutikallo kirjoitti:
Jos et ole huomannut, ja varmasti olet, niin näiden parin kolmen palstahihun asenne teihin asioita monelta kantilta punnitseviin teologeihin on äärimmäisen vihamielinen eikä millään järkipuheella ole heihin mitään vaikutusta. Minä ja monet muut taas luemme kirjoituksianne mielellämme, joten älkääpä lannistuko.:)
Repe neitiinhän valhe uppoaa, kuin veitsi voihin.
- pitkävetohärkäpapukaija
älyn.väläys kirjoitti:
Tappamisen ja varastamisen kieltäminenkin on maalliseen lakiin kuuluva asia mutta Jumala sen kuitenkin on ensin säätänyt.
Oikein laadittuna ja noudatettuna maallinen laki on Jumalan lain mukainen."Oikein laadittuna ja noudatettuna maallinen laki on Jumalan lain mukainen."
Saudi-Arabia, Iran. - mieti.tätä
RepeRuutikallo kirjoitti:
Eikö tunnukin ihanalta ajatella, että nuo ihmiset aikanaan käristyvät vartaassa, elleivät käänny neidin uskoon. Kyllä nyt meni pikkarit vaihtoon, niin suloinen on se näkymä.
Vaikka tää on vanha viesti, aukesi mobiililla, sanon nyt repe ( neiti), että pikkarit on naisten vaate.
Esiinnyt repenä mutta oletkin nainen, mielenkiintoista, tämä itseasiassa selventää suhtautumistasi asioihin, mutta pleace, jätä sarkasmi sitä taitaville?
- asian.puhuminen.out
Jännää, että luterilainen näkökulma homoliitohin ei luterlaisuus palstalla kiinnosta. Hmmmm.....
Kirkon opin tulee perustua Jumalan sanaan ja tunnustuskirjoihin - niinhän sanotaan kirkkolaissa. On hyvä kun avioliitto on kirkossa edelleen miehen ja naisen välinen liitto. Siihen ei muutoksia tarvita, mutta jos se muuttuu niin kirkon luopumus Jumalan sanasta ja omista tunnustuskirjoistaan vain jatkuu jatkumistaan.
Mutta olenko ymmärtänyt oikein, että kirkolla on nykyään jo se käytäntö, että kirkko voi siunata samaa sukupuolta olevien parisuhteen, vaikkei vihikään heitä avioliittoon? Jos näin on niin mitkä raamattuteologiset perustelut tuollaiselle oudolle tavalle on keksitty?- luopio.kirkko
Jokaisella papilla ja piispalla on omat sääntönsä. Kirkko on niin moniääninen, ettei mitään kirkon linjaa enää ole tai jos onkin niin arkkipiispan esimerkillä sitä ei ainakaan tarvitse noudattaa.
- tajutaanko
totuusfriikki7678 kirjoitti:
Sehän se kirkon ongelmana on. Kaikki käy nykyään kirkossa.
Ongelma voi olla omassa tietoisuudessa.
totuusfriikki7678 kirjoitti:
Sehän se kirkon ongelmana on. Kaikki käy nykyään kirkossa.
>Kaikki käy nykyään kirkossa.
Heh. Hetken ihmettelin ennen kuin tajusin mitä tarkoitit. (Vrt. "kaikki käy(vät) nykyään kirkossa".)Jep joo, taisi tulla kahdella tavalla ymmärrettävissä oleva lause minulta. Tarkoitin tosiaan, että kaikensorttinen uskominen (tai epäusko) ja puuhailu kelpaa nykykirkossa.
- seurakuntapastori
Tunnustukset ja Raamattu eivät paljon paina, kun kirkolliskokous tekee päätöksen jostakin asiasta. Vain ja ainoastaan kirkolliskous voi esittää kirkon kannan. Muu on yksityisajattelua ja nykyään hyvin sallittua.
Kirkon päättäjien enemmistä on jo aikoja sitten tullut siihen tulokseen, että raamatunkirjoittajatkin olivat aikansa lapsia, joten Raamatunkin ohjeesta voidaan poiketa. Esimerkiksi on olemassa Raamatun ohje, että naisen tulee vaieta seurakunnassa, mutta ohjetta on pidetty vain aikansa oloihin, ei nykyaikaan, soveliaana.
Opillisistakin asioista poiketaan usein. Ennen olisi kirkon työntekijä, joka ei uskonut kirjaimelliseen neitseestäsyntymiseen, ilman muuta erotettu. Nyt hän voi vapaasti toimia. Neitseestäsyntyminen onkin muuttunut "kehälliseksi" asiaksi sen sijaan, että se olisi "uskon ydinkysymyksiä". Samoin on käynyt helvettiopille. Koko ajan ydinkysymykset muuttuvat kehällisiksi. "Maallistuminen" tapahtuu siis ennen kaikkea kirkon sisällä.
Kirkolliskokous voi päättää mitä tahansa ja sen lisäksi tapahtuu pikkuhiljainen muuntuminen opetuksessa. Ei ole olemassa korkeampaa auktoriteettia, joka sanoisi, että tässä on raja.- Eivaietaeivaieta
"Esimerkiksi on olemassa Raamatun ohje, että naisen tulee vaieta seurakunnassa, mutta ohjetta on pidetty vain aikansa oloihin, ei nykyaikaan, soveliaana."
Jos sinun mielestä se on edelleen validi, niin kaltaisiasi löytyy Lähetyshiippakunnasta, jossa muutenkin tulkitaan mielenkiintoisesti kaikkea. - kirkko.on.luopio
Onneksi Jumalan sana ja tahto eivät muutu vaikka kirkko ei siihen enää uskokaan.
Jokaisen tulee vaieta seurakunnassa opetuksen aikana joten ihan validi ohje tänäkin päivänä meille kaikille.
Tämä ei tarkoita naispappeutta vaan se on sanottu kun määritellään paimenen virka, että se on miehen virka eikä naisen. - seurakuntapastori
Eivaietaeivaieta kirjoitti:
"Esimerkiksi on olemassa Raamatun ohje, että naisen tulee vaieta seurakunnassa, mutta ohjetta on pidetty vain aikansa oloihin, ei nykyaikaan, soveliaana."
Jos sinun mielestä se on edelleen validi, niin kaltaisiasi löytyy Lähetyshiippakunnasta, jossa muutenkin tulkitaan mielenkiintoisesti kaikkea.En ole sanonut, että henkilökohtaisesti olisin naisten toimintaa vastaan.
Olen sillä kannalla, että entiset olot sanelivat raamatunkirjoittajien kantoja, mutta nyt on toisin. Ongelma on siinä, että kirkossa selitetään opetettavan ikuista ja muuntumatonta jumalallista totuutta. Tämä ei ole totta. Vähänkin kirkkohistoriaa tunteva tietää, että opetus on muuttunut radikaalisti vuosisatojen kuluessa, mutta niin vähän yhden polven kuluessa, että harhakuvitelmaa opin jatkuvasta samuudesta voidaan pitää voimassa.
Todellisuudessa kirkko on yhteiskunnan laitos, vanhoillisempi kuin yhteiskunta kokonaisuudessaan, mutta kuitenkin samoin toimiva. Kirkko laahaa perässä, mutta hyväksyy lopulta kaiken, mitä yhteiskunnassa ajatellaan. Suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin on nyt muuttumassa. Tulevaisuuden vinkkelistä tuntuu uskomattomalta, että seksuaalivähemmistöjä on pyritty syrjimään, rangaistuksin, selittäen synneiksi ja eri määräyksin lokeroimalla.
Näin on tapahtunut orjuudellekin. Kirkko aina 1800-luvulle asti piti orjuutta käypänä muotona. Eräät osakirkot luopuivat siitä jo aikaisemmin, muttei mikään alkuvaiheessa. Jopa Raamatun kehotuksen mukaan orjan tulee pysytellä orjana. Nykyisin ajattelutapaa pidetään pöyristyttävänä. seurakuntapastori kirjoitti:
En ole sanonut, että henkilökohtaisesti olisin naisten toimintaa vastaan.
Olen sillä kannalla, että entiset olot sanelivat raamatunkirjoittajien kantoja, mutta nyt on toisin. Ongelma on siinä, että kirkossa selitetään opetettavan ikuista ja muuntumatonta jumalallista totuutta. Tämä ei ole totta. Vähänkin kirkkohistoriaa tunteva tietää, että opetus on muuttunut radikaalisti vuosisatojen kuluessa, mutta niin vähän yhden polven kuluessa, että harhakuvitelmaa opin jatkuvasta samuudesta voidaan pitää voimassa.
Todellisuudessa kirkko on yhteiskunnan laitos, vanhoillisempi kuin yhteiskunta kokonaisuudessaan, mutta kuitenkin samoin toimiva. Kirkko laahaa perässä, mutta hyväksyy lopulta kaiken, mitä yhteiskunnassa ajatellaan. Suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin on nyt muuttumassa. Tulevaisuuden vinkkelistä tuntuu uskomattomalta, että seksuaalivähemmistöjä on pyritty syrjimään, rangaistuksin, selittäen synneiksi ja eri määräyksin lokeroimalla.
Näin on tapahtunut orjuudellekin. Kirkko aina 1800-luvulle asti piti orjuutta käypänä muotona. Eräät osakirkot luopuivat siitä jo aikaisemmin, muttei mikään alkuvaiheessa. Jopa Raamatun kehotuksen mukaan orjan tulee pysytellä orjana. Nykyisin ajattelutapaa pidetään pöyristyttävänä.Taidatpa olla ihan järkevä ukkeli.
- kirkko.on.luopio
seurakuntapastori kirjoitti:
En ole sanonut, että henkilökohtaisesti olisin naisten toimintaa vastaan.
Olen sillä kannalla, että entiset olot sanelivat raamatunkirjoittajien kantoja, mutta nyt on toisin. Ongelma on siinä, että kirkossa selitetään opetettavan ikuista ja muuntumatonta jumalallista totuutta. Tämä ei ole totta. Vähänkin kirkkohistoriaa tunteva tietää, että opetus on muuttunut radikaalisti vuosisatojen kuluessa, mutta niin vähän yhden polven kuluessa, että harhakuvitelmaa opin jatkuvasta samuudesta voidaan pitää voimassa.
Todellisuudessa kirkko on yhteiskunnan laitos, vanhoillisempi kuin yhteiskunta kokonaisuudessaan, mutta kuitenkin samoin toimiva. Kirkko laahaa perässä, mutta hyväksyy lopulta kaiken, mitä yhteiskunnassa ajatellaan. Suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin on nyt muuttumassa. Tulevaisuuden vinkkelistä tuntuu uskomattomalta, että seksuaalivähemmistöjä on pyritty syrjimään, rangaistuksin, selittäen synneiksi ja eri määräyksin lokeroimalla.
Näin on tapahtunut orjuudellekin. Kirkko aina 1800-luvulle asti piti orjuutta käypänä muotona. Eräät osakirkot luopuivat siitä jo aikaisemmin, muttei mikään alkuvaiheessa. Jopa Raamatun kehotuksen mukaan orjan tulee pysytellä orjana. Nykyisin ajattelutapaa pidetään pöyristyttävänä.On tärkeää erottaa Jumalan sana ja kulttuuri ja kirkon touhut toisistaan.
- sanojen.merkitys
seurakuntapastori kirjoitti:
En ole sanonut, että henkilökohtaisesti olisin naisten toimintaa vastaan.
Olen sillä kannalla, että entiset olot sanelivat raamatunkirjoittajien kantoja, mutta nyt on toisin. Ongelma on siinä, että kirkossa selitetään opetettavan ikuista ja muuntumatonta jumalallista totuutta. Tämä ei ole totta. Vähänkin kirkkohistoriaa tunteva tietää, että opetus on muuttunut radikaalisti vuosisatojen kuluessa, mutta niin vähän yhden polven kuluessa, että harhakuvitelmaa opin jatkuvasta samuudesta voidaan pitää voimassa.
Todellisuudessa kirkko on yhteiskunnan laitos, vanhoillisempi kuin yhteiskunta kokonaisuudessaan, mutta kuitenkin samoin toimiva. Kirkko laahaa perässä, mutta hyväksyy lopulta kaiken, mitä yhteiskunnassa ajatellaan. Suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin on nyt muuttumassa. Tulevaisuuden vinkkelistä tuntuu uskomattomalta, että seksuaalivähemmistöjä on pyritty syrjimään, rangaistuksin, selittäen synneiksi ja eri määräyksin lokeroimalla.
Näin on tapahtunut orjuudellekin. Kirkko aina 1800-luvulle asti piti orjuutta käypänä muotona. Eräät osakirkot luopuivat siitä jo aikaisemmin, muttei mikään alkuvaiheessa. Jopa Raamatun kehotuksen mukaan orjan tulee pysytellä orjana. Nykyisin ajattelutapaa pidetään pöyristyttävänä.Jos yhtään tunnet Raamatun aikaista kulttuuria oli orjat verrattavissa meidän piika ja renki systeemeihin. Ei siis todellakaan sellaista kuten nykypäivän orjuus on.
- seurakuntapastori
sanojen.merkitys kirjoitti:
Jos yhtään tunnet Raamatun aikaista kulttuuria oli orjat verrattavissa meidän piika ja renki systeemeihin. Ei siis todellakaan sellaista kuten nykypäivän orjuus on.
Meidän piioillamme ja rengeillämme olivat usein huonot olot, mutta kerran vuodessa, kekrinä, he saattoivat pestautua toiselle isännälle.
Antiikin kulttuurihistoriasta ja Rooman kirjallisuudesta saamme selkeän kuvan orjuudesta.
Antiikin orja oli koko ikänsä isäntänsä omaisuutta. Hän ei voinut vaihtaa isäntää, jos isäntä ei myynyt häntä. Orjan asema riippui kokonaan hänen isäntänsä tahdosta. Parhaassa asemassa olivat kreikkalaissyntyiset korkeasti oppineet kotiopettajat ja huonoimmassa kaaleeri- ja kaivosorjat. Jos tuuli kävi sopivasta suunnasta, jo kilometrien päästä tiesi hajusta kaleerin tulevan, sillä kaleeriorjaa ei päästetty edes tarpeilleen. He laskivat virtsansa ja ulosteensa sille paikalle. Ainoa, mikä vapautti kaivos- ja kaleeriorjan oli kuolema.
Moni antiikin orja olisi pitänyt nykyajan orjan oloja paratiisimaisina.
Raamatun ohje orjalle pysyä orjana, ei ollut vain kreikkalaisille laatuorjille, vaan kaikille orjille. - älä.höpötä
seurakuntapastori kirjoitti:
En ole sanonut, että henkilökohtaisesti olisin naisten toimintaa vastaan.
Olen sillä kannalla, että entiset olot sanelivat raamatunkirjoittajien kantoja, mutta nyt on toisin. Ongelma on siinä, että kirkossa selitetään opetettavan ikuista ja muuntumatonta jumalallista totuutta. Tämä ei ole totta. Vähänkin kirkkohistoriaa tunteva tietää, että opetus on muuttunut radikaalisti vuosisatojen kuluessa, mutta niin vähän yhden polven kuluessa, että harhakuvitelmaa opin jatkuvasta samuudesta voidaan pitää voimassa.
Todellisuudessa kirkko on yhteiskunnan laitos, vanhoillisempi kuin yhteiskunta kokonaisuudessaan, mutta kuitenkin samoin toimiva. Kirkko laahaa perässä, mutta hyväksyy lopulta kaiken, mitä yhteiskunnassa ajatellaan. Suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin on nyt muuttumassa. Tulevaisuuden vinkkelistä tuntuu uskomattomalta, että seksuaalivähemmistöjä on pyritty syrjimään, rangaistuksin, selittäen synneiksi ja eri määräyksin lokeroimalla.
Näin on tapahtunut orjuudellekin. Kirkko aina 1800-luvulle asti piti orjuutta käypänä muotona. Eräät osakirkot luopuivat siitä jo aikaisemmin, muttei mikään alkuvaiheessa. Jopa Raamatun kehotuksen mukaan orjan tulee pysytellä orjana. Nykyisin ajattelutapaa pidetään pöyristyttävänä.Miten voit verrata orjuutta homouteen ?
Eihän näillä ole mitään tekemistä keskenään, et ole minkään seurakunnan pastori........... - seurakuntapastori
älä.höpötä kirjoitti:
Miten voit verrata orjuutta homouteen ?
Eihän näillä ole mitään tekemistä keskenään, et ole minkään seurakunnan pastori...........Ei niitä ole syytä muuten verratakaan, mutta Raamatussa on kummastakin ohje. Orjan pitää pysyä orjana. Homous on syntiä. Molemmat opit nykypäivän silmillä törkeitä, mutta kuvastavat aikansa näkemyksiä.
Teologisessa tiedekunnassa katsotaan tekstejä AIKAHISTORIALLISESTI, ei ohjeina kaikkia aikoja varten. Tiedekunta ei ole raamattukoulu, jossa istutaan laput silmillä, ja kirkko on valinnut tiedekunnan pappien koulutuspaikaksi. - seurakuntapastori
RepeRuutikallo kirjoitti:
Taidatpa olla ihan järkevä ukkeli.
Kiitos kohteliaisuudesta!
- Henkionyksi
Kenellä ei ole annettu kykyä tutkia Sanaa Pyhässä Hengessä, he tutkivat sitä oman järkensä avulla. He näkevät kirjoitukset vain aikalaistensa kirjoittamina.
Uskoville Raamattu antaa paljon enemmän, ja samassa Hengessä he päätyvät samaan lopputulokseen, koska Henki on yksi. Monia tulkintoja ei tule.
En pidä ihmisjärjellä päätyneiden tulkintoja oikeana vaan sitä, mitä Henki Sanasta sanoo. - henkionyksi
Henkionyksi kirjoitti:
Kenellä ei ole annettu kykyä tutkia Sanaa Pyhässä Hengessä, he tutkivat sitä oman järkensä avulla. He näkevät kirjoitukset vain aikalaistensa kirjoittamina.
Uskoville Raamattu antaa paljon enemmän, ja samassa Hengessä he päätyvät samaan lopputulokseen, koska Henki on yksi. Monia tulkintoja ei tule.
En pidä ihmisjärjellä päätyneiden tulkintoja oikeana vaan sitä, mitä Henki Sanasta sanoo.Tässä virressä se on hyvin sanottu.
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/0/6eabdf39b4b8d932c2256d690077a92f?OpenDocument - eipuuhastelua
seurakuntapastori kirjoitti:
En ole sanonut, että henkilökohtaisesti olisin naisten toimintaa vastaan.
Olen sillä kannalla, että entiset olot sanelivat raamatunkirjoittajien kantoja, mutta nyt on toisin. Ongelma on siinä, että kirkossa selitetään opetettavan ikuista ja muuntumatonta jumalallista totuutta. Tämä ei ole totta. Vähänkin kirkkohistoriaa tunteva tietää, että opetus on muuttunut radikaalisti vuosisatojen kuluessa, mutta niin vähän yhden polven kuluessa, että harhakuvitelmaa opin jatkuvasta samuudesta voidaan pitää voimassa.
Todellisuudessa kirkko on yhteiskunnan laitos, vanhoillisempi kuin yhteiskunta kokonaisuudessaan, mutta kuitenkin samoin toimiva. Kirkko laahaa perässä, mutta hyväksyy lopulta kaiken, mitä yhteiskunnassa ajatellaan. Suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin on nyt muuttumassa. Tulevaisuuden vinkkelistä tuntuu uskomattomalta, että seksuaalivähemmistöjä on pyritty syrjimään, rangaistuksin, selittäen synneiksi ja eri määräyksin lokeroimalla.
Näin on tapahtunut orjuudellekin. Kirkko aina 1800-luvulle asti piti orjuutta käypänä muotona. Eräät osakirkot luopuivat siitä jo aikaisemmin, muttei mikään alkuvaiheessa. Jopa Raamatun kehotuksen mukaan orjan tulee pysytellä orjana. Nykyisin ajattelutapaa pidetään pöyristyttävänä.>En ole sanonut, että henkilökohtaisesti olisin naisten toimintaa vastaan.
Puhut naisten toiminnasta. Mitenkäs suhtaudut naisten pappeuteen ja piispuuteen? seurakuntapastori kirjoitti:
En ole sanonut, että henkilökohtaisesti olisin naisten toimintaa vastaan.
Olen sillä kannalla, että entiset olot sanelivat raamatunkirjoittajien kantoja, mutta nyt on toisin. Ongelma on siinä, että kirkossa selitetään opetettavan ikuista ja muuntumatonta jumalallista totuutta. Tämä ei ole totta. Vähänkin kirkkohistoriaa tunteva tietää, että opetus on muuttunut radikaalisti vuosisatojen kuluessa, mutta niin vähän yhden polven kuluessa, että harhakuvitelmaa opin jatkuvasta samuudesta voidaan pitää voimassa.
Todellisuudessa kirkko on yhteiskunnan laitos, vanhoillisempi kuin yhteiskunta kokonaisuudessaan, mutta kuitenkin samoin toimiva. Kirkko laahaa perässä, mutta hyväksyy lopulta kaiken, mitä yhteiskunnassa ajatellaan. Suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin on nyt muuttumassa. Tulevaisuuden vinkkelistä tuntuu uskomattomalta, että seksuaalivähemmistöjä on pyritty syrjimään, rangaistuksin, selittäen synneiksi ja eri määräyksin lokeroimalla.
Näin on tapahtunut orjuudellekin. Kirkko aina 1800-luvulle asti piti orjuutta käypänä muotona. Eräät osakirkot luopuivat siitä jo aikaisemmin, muttei mikään alkuvaiheessa. Jopa Raamatun kehotuksen mukaan orjan tulee pysytellä orjana. Nykyisin ajattelutapaa pidetään pöyristyttävänä.”…opetus on muuttunut radikaalisti vuosisatojen kuluessa, mutta niin vähän yhden polven kuluessa, että harhakuvitelmaa opin jatkuvasta samuudesta voidaan pitää voimassa.”
Tästä on ollut täällä toisinaan keskustelua. Muisti tuntuu olevan aika lyhyt joillakin uskovilla. Toinen tapa on kieltää kaikki eli sanotaan, etteivät ne olleetkaan ”oikeita” uskovia.
”Kirkko laahaa perässä, mutta hyväksyy lopulta kaiken, mitä yhteiskunnassa ajatellaan.”
Tuo on selkeästi huomattu. Hyvin monenkin asian suhteen.
Mutta aina on joukko, jotka kaihoavat jotain mennyttä (ja jota ei ehkä ole koskaan edes ollutkaan). Sekin kuuluu mielestäni asiaan. Vaikka naiset pappeina ovat jo ihan normaalia, se pieni joukko edelleen kaihoaa aikaa, jolloin näin ei ollut. Mutta ehkä n. 20 vuoden kuluttua asia on unohdettu.mummomuori kirjoitti:
”…opetus on muuttunut radikaalisti vuosisatojen kuluessa, mutta niin vähän yhden polven kuluessa, että harhakuvitelmaa opin jatkuvasta samuudesta voidaan pitää voimassa.”
Tästä on ollut täällä toisinaan keskustelua. Muisti tuntuu olevan aika lyhyt joillakin uskovilla. Toinen tapa on kieltää kaikki eli sanotaan, etteivät ne olleetkaan ”oikeita” uskovia.
”Kirkko laahaa perässä, mutta hyväksyy lopulta kaiken, mitä yhteiskunnassa ajatellaan.”
Tuo on selkeästi huomattu. Hyvin monenkin asian suhteen.
Mutta aina on joukko, jotka kaihoavat jotain mennyttä (ja jota ei ehkä ole koskaan edes ollutkaan). Sekin kuuluu mielestäni asiaan. Vaikka naiset pappeina ovat jo ihan normaalia, se pieni joukko edelleen kaihoaa aikaa, jolloin näin ei ollut. Mutta ehkä n. 20 vuoden kuluttua asia on unohdettu.Vaikka naisia on pappeina se ei kuitenkaan ole edelleenkään Jumalan tahto vaan mies on seurakunnan paimen vaikka te liberaalit kaikkenne teettekin Jumalan sanan kumoamiseksi.
Ef. 5
21. Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
22. Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
23. sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
24. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
25. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
28. Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
29. Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
30. sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
31. "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
32. Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
33. Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
Ja kun postauksista pidät niin tässä lisää
http://www.vapaasatama.net/naispappeus.html- seurakuntapastori
eipuuhastelua kirjoitti:
>En ole sanonut, että henkilökohtaisesti olisin naisten toimintaa vastaan.
Puhut naisten toiminnasta. Mitenkäs suhtaudut naisten pappeuteen ja piispuuteen?Naiset sopivat kaikkeen, mihin miehetkin. Mitään eroa ei tule olla.
Pappeus ja piispuus on myöhäsyntyinen keksintö. Alkuseurakunnassa oli VAIN yleinen pappeus. Ainoa muu pappi ja välimies oli Kristus itse. Seurakunnanjohtaja oli nimeltään piispa, episkopos, mutta hän ei ollut millään tavalla enemmän pappi kuin muutkaan seurakuntalaiset. Hän käytti apulaisinaan vanhimpia, presbyteroi ja eräissä seurakunnissa diakoneja, diakonoi, avustamassa rakkaudenaterioilla. Kummatkin olivat vain valittuja seurakuntalaisten joukosta ilman mitään pappeutta.
Paavalin ohje naisille vaikenemisesta tarkoitti nimenomaan vaikenemista, koska mitään pappisvirkaa ei ollut. Paljon myöhempään aikaan, kun feikkipappeus oli jo kehittynyt, ruvettiin kuvittelemaan, että Paavalin ohje tarkoitti pappisvirkaa.
Antiikin aikaan ihmisikä oli perin lyhyt, keskimäärin 18 vuotta. Vaikka suurin osa johtui lapsikuolleisuudesta, useimmat eivät myöskään saavuttaneet korkeaa ikää. Jos nainen yritti ennen kuolemaansa saada lapsensa lisääntymisikään, hänen täytyi aloitaa hyvin aikaisin. He alkoivat lapsensaannin jo 10 vuoden iässä, miehet myöhemmin. Naisille ei myöskään annettu juuri opetusta.
Paavalin naisjoukko oli oppimattomia, häliseviä pikkupimusia, jossa oli joukossa joitakin vanhempiakin. Voimme ymmärtää kiellon seurakunnassa puhumisesta sen ajan oloissa, mutta emme nykyään, kun naiset ovat oppineempia kuin miehet. Yleisestä kiellostaan huolimatta Paavali käytti myös naisia seurakunnassa, jos he osoittautuivat riittävän laadukkaiksi.
Piispan, vanhimpien ja diakonaatin muodostuminen vähitellen feikkipappeudeksi oli Rooman kirkon "lisääntynyttä valoa", jota alkukirkossa ei ollut. John Bunyanin kirjassa "Kristityn vaellus" kristitty jautuu myös "turhuuden markkinoille". Siellä oli kaikenlaisia ihania turhia tavaroita, mutta "kaikkein suosituimpia olivat Rooman tavarat".
Lutherin reformaatio oli alunperin uskonpuhdistus. Nuori Luther pyrki palaamaan alkuseurakunnan oloihin, mutta vanhetessaan omaksui yhä enemmän roomankirkon käytäntöjä. Lopulta luterilaisuus olikin vain lahko, vai pitäisikö mieluummin sanoa skisma, jossa noudatettiin lähes kaikkea myöhäsyntyistä menoa, mutta luterilainen kirkko oli alistettu ruhtinaille eikä enää Rooman piispalle eli paaville.
Ero oli tyystin poliittinen vaikka se propagandasyistä pyrittiin markkinoimaan opillisena. Saksalaiset ruhtinaat saivat tyrehdytettyä Roomaan menevät rahavirrat ja estettyä sieltä tulevat käskyt. Ruhtinaille Luther oli vain hyödyllinen hölmö palvelemassa heidän tarkoituksiaan.
Niin luterilaiseen kirkkoon jäi siis Rooman peruna feikkipappeus, ja Paavalin aikahistoriallinen lause tulkittiin uudella tavalla kielloksi pappeudesta, jota Paavalin aikana EI OLLUT. Oli vain yleinen pappeus, niin naisilla kuin miehilläkin.
Muuten, kasteessa kaikki kirkot ovat vielä uskollisia yleiselle pappeudelle. Jos feikkipappia ei ole saatavissa, kuka tahansa kristitty voi suorittaa kasteen, myös nainen. Kastetta ei saa uusia. seurakuntapastori kirjoitti:
Naiset sopivat kaikkeen, mihin miehetkin. Mitään eroa ei tule olla.
Pappeus ja piispuus on myöhäsyntyinen keksintö. Alkuseurakunnassa oli VAIN yleinen pappeus. Ainoa muu pappi ja välimies oli Kristus itse. Seurakunnanjohtaja oli nimeltään piispa, episkopos, mutta hän ei ollut millään tavalla enemmän pappi kuin muutkaan seurakuntalaiset. Hän käytti apulaisinaan vanhimpia, presbyteroi ja eräissä seurakunnissa diakoneja, diakonoi, avustamassa rakkaudenaterioilla. Kummatkin olivat vain valittuja seurakuntalaisten joukosta ilman mitään pappeutta.
Paavalin ohje naisille vaikenemisesta tarkoitti nimenomaan vaikenemista, koska mitään pappisvirkaa ei ollut. Paljon myöhempään aikaan, kun feikkipappeus oli jo kehittynyt, ruvettiin kuvittelemaan, että Paavalin ohje tarkoitti pappisvirkaa.
Antiikin aikaan ihmisikä oli perin lyhyt, keskimäärin 18 vuotta. Vaikka suurin osa johtui lapsikuolleisuudesta, useimmat eivät myöskään saavuttaneet korkeaa ikää. Jos nainen yritti ennen kuolemaansa saada lapsensa lisääntymisikään, hänen täytyi aloitaa hyvin aikaisin. He alkoivat lapsensaannin jo 10 vuoden iässä, miehet myöhemmin. Naisille ei myöskään annettu juuri opetusta.
Paavalin naisjoukko oli oppimattomia, häliseviä pikkupimusia, jossa oli joukossa joitakin vanhempiakin. Voimme ymmärtää kiellon seurakunnassa puhumisesta sen ajan oloissa, mutta emme nykyään, kun naiset ovat oppineempia kuin miehet. Yleisestä kiellostaan huolimatta Paavali käytti myös naisia seurakunnassa, jos he osoittautuivat riittävän laadukkaiksi.
Piispan, vanhimpien ja diakonaatin muodostuminen vähitellen feikkipappeudeksi oli Rooman kirkon "lisääntynyttä valoa", jota alkukirkossa ei ollut. John Bunyanin kirjassa "Kristityn vaellus" kristitty jautuu myös "turhuuden markkinoille". Siellä oli kaikenlaisia ihania turhia tavaroita, mutta "kaikkein suosituimpia olivat Rooman tavarat".
Lutherin reformaatio oli alunperin uskonpuhdistus. Nuori Luther pyrki palaamaan alkuseurakunnan oloihin, mutta vanhetessaan omaksui yhä enemmän roomankirkon käytäntöjä. Lopulta luterilaisuus olikin vain lahko, vai pitäisikö mieluummin sanoa skisma, jossa noudatettiin lähes kaikkea myöhäsyntyistä menoa, mutta luterilainen kirkko oli alistettu ruhtinaille eikä enää Rooman piispalle eli paaville.
Ero oli tyystin poliittinen vaikka se propagandasyistä pyrittiin markkinoimaan opillisena. Saksalaiset ruhtinaat saivat tyrehdytettyä Roomaan menevät rahavirrat ja estettyä sieltä tulevat käskyt. Ruhtinaille Luther oli vain hyödyllinen hölmö palvelemassa heidän tarkoituksiaan.
Niin luterilaiseen kirkkoon jäi siis Rooman peruna feikkipappeus, ja Paavalin aikahistoriallinen lause tulkittiin uudella tavalla kielloksi pappeudesta, jota Paavalin aikana EI OLLUT. Oli vain yleinen pappeus, niin naisilla kuin miehilläkin.
Muuten, kasteessa kaikki kirkot ovat vielä uskollisia yleiselle pappeudelle. Jos feikkipappia ei ole saatavissa, kuka tahansa kristitty voi suorittaa kasteen, myös nainen. Kastetta ei saa uusia.Kyllä, mutta seurakunnan paimen (evl.kirkossa pappi,piispat) on Raamatun mukaan miehen virka. Siis virkana jotka Paavali luettelee paimenen virka on ainoa joka on määritelty vain miehelle.
Pappeus sinällään jäi vanhaan liittoon kun ei enää uhritoimituksia tarvita kun Jeesus on kertakaikkinen uhri.
Myös ehtoollisen jaon kirkko on monopolisoinut itselleen vaikka alkuseurakunnassa leipää murrettiin kotona ihan seurakuntalaisten kesken päivittäin (koska pappaeja ei enää ollutkaan).- ymmärrystä
älyn.väläys kirjoitti:
Vaikka naisia on pappeina se ei kuitenkaan ole edelleenkään Jumalan tahto vaan mies on seurakunnan paimen vaikka te liberaalit kaikkenne teettekin Jumalan sanan kumoamiseksi.
Ef. 5
21. Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
22. Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
23. sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
24. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
25. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
28. Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
29. Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
30. sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
31. "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
32. Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
33. Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
Ja kun postauksista pidät niin tässä lisää
http://www.vapaasatama.net/naispappeus.html”Naispappeudesta myönteisen päätöksen tehneet kirkot ovat tulkinneet, että miesten toimiminen saarnavirassa varhaiskirkossa on perustunut miehen asemaan yhteiskunnassa, tai että varhaiskirkossa myös naiset toimivat merkittävissä seurakunnan tehtävissä. Yhteiskunnallisen näkemyksen muututtua sukupuolten tasa-arvoa kannattavaksi pappisviran avaaminen naisille on kehityksen johdonmukainen seuraus, eikä sille ole teologisia esteitä.”
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Naispappeus
Elina Vuola (1994, 213) osoittaa, että Raamatusta löytyy eksplisiittisesti kefale-struktuuri, jolla Paavali perustelee naisen alistettua asemaa suhteessa mieheen: “Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niin kuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niin kuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niin kuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä alamaiset.“ ( Ef.5:22-24.) Vuolan (2004, 213) mukaan tässä ajattelussa näkyy selkeästi Aristoteleen vaikutus varhaiseen kristinuskoon. Aristoteles piti miestä luonnollisena päättäjänä ja tämä näkemys vaikutti varhaisiin kristillisiin kirjoittajiin. älyn.väläys kirjoitti:
Kyllä, mutta seurakunnan paimen (evl.kirkossa pappi,piispat) on Raamatun mukaan miehen virka. Siis virkana jotka Paavali luettelee paimenen virka on ainoa joka on määritelty vain miehelle.
Pappeus sinällään jäi vanhaan liittoon kun ei enää uhritoimituksia tarvita kun Jeesus on kertakaikkinen uhri.
Myös ehtoollisen jaon kirkko on monopolisoinut itselleen vaikka alkuseurakunnassa leipää murrettiin kotona ihan seurakuntalaisten kesken päivittäin (koska pappaeja ei enää ollutkaan).Ja kasteen suoritti yleiset papit eli uskovat.
- älä.höpötä
seurakuntapastori kirjoitti:
Ei niitä ole syytä muuten verratakaan, mutta Raamatussa on kummastakin ohje. Orjan pitää pysyä orjana. Homous on syntiä. Molemmat opit nykypäivän silmillä törkeitä, mutta kuvastavat aikansa näkemyksiä.
Teologisessa tiedekunnassa katsotaan tekstejä AIKAHISTORIALLISESTI, ei ohjeina kaikkia aikoja varten. Tiedekunta ei ole raamattukoulu, jossa istutaan laput silmillä, ja kirkko on valinnut tiedekunnan pappien koulutuspaikaksi.Tiedetään nämä Teologisen tiedekunnan "aikahistorialliset" eksytykset ja Nissisten, Räisästen, Riekkisten löpinät, näillä ei kuitenkaan ole mitään yhtymäkohtaa kristinuskon kanssa.
Kielletäänhän siellä neitseestä syntymiset ja taivaaseenastumisetkin, joten mitään yhteyttä elävään Jumalaan ei näytä olevan.
Paavalin kirjeetkin pyritään kiistämään jne...
Jotkut tutkijat ovat kertoneet olevansa tyytyväisiä siihen, ettei ole tarvinnut osallistua tiedekunnan eksytyksiin ja ovat näin säilyttäneet elävän yhteyden Jumalaan.
Raamatun sana on iankaikkinen, ei siis aikasidonnainen, vaan ikuinen, josta Jeesus selvästi puhuu evankeliumeissa. - ymmärrystä
seurakuntapastori kirjoitti:
Naiset sopivat kaikkeen, mihin miehetkin. Mitään eroa ei tule olla.
Pappeus ja piispuus on myöhäsyntyinen keksintö. Alkuseurakunnassa oli VAIN yleinen pappeus. Ainoa muu pappi ja välimies oli Kristus itse. Seurakunnanjohtaja oli nimeltään piispa, episkopos, mutta hän ei ollut millään tavalla enemmän pappi kuin muutkaan seurakuntalaiset. Hän käytti apulaisinaan vanhimpia, presbyteroi ja eräissä seurakunnissa diakoneja, diakonoi, avustamassa rakkaudenaterioilla. Kummatkin olivat vain valittuja seurakuntalaisten joukosta ilman mitään pappeutta.
Paavalin ohje naisille vaikenemisesta tarkoitti nimenomaan vaikenemista, koska mitään pappisvirkaa ei ollut. Paljon myöhempään aikaan, kun feikkipappeus oli jo kehittynyt, ruvettiin kuvittelemaan, että Paavalin ohje tarkoitti pappisvirkaa.
Antiikin aikaan ihmisikä oli perin lyhyt, keskimäärin 18 vuotta. Vaikka suurin osa johtui lapsikuolleisuudesta, useimmat eivät myöskään saavuttaneet korkeaa ikää. Jos nainen yritti ennen kuolemaansa saada lapsensa lisääntymisikään, hänen täytyi aloitaa hyvin aikaisin. He alkoivat lapsensaannin jo 10 vuoden iässä, miehet myöhemmin. Naisille ei myöskään annettu juuri opetusta.
Paavalin naisjoukko oli oppimattomia, häliseviä pikkupimusia, jossa oli joukossa joitakin vanhempiakin. Voimme ymmärtää kiellon seurakunnassa puhumisesta sen ajan oloissa, mutta emme nykyään, kun naiset ovat oppineempia kuin miehet. Yleisestä kiellostaan huolimatta Paavali käytti myös naisia seurakunnassa, jos he osoittautuivat riittävän laadukkaiksi.
Piispan, vanhimpien ja diakonaatin muodostuminen vähitellen feikkipappeudeksi oli Rooman kirkon "lisääntynyttä valoa", jota alkukirkossa ei ollut. John Bunyanin kirjassa "Kristityn vaellus" kristitty jautuu myös "turhuuden markkinoille". Siellä oli kaikenlaisia ihania turhia tavaroita, mutta "kaikkein suosituimpia olivat Rooman tavarat".
Lutherin reformaatio oli alunperin uskonpuhdistus. Nuori Luther pyrki palaamaan alkuseurakunnan oloihin, mutta vanhetessaan omaksui yhä enemmän roomankirkon käytäntöjä. Lopulta luterilaisuus olikin vain lahko, vai pitäisikö mieluummin sanoa skisma, jossa noudatettiin lähes kaikkea myöhäsyntyistä menoa, mutta luterilainen kirkko oli alistettu ruhtinaille eikä enää Rooman piispalle eli paaville.
Ero oli tyystin poliittinen vaikka se propagandasyistä pyrittiin markkinoimaan opillisena. Saksalaiset ruhtinaat saivat tyrehdytettyä Roomaan menevät rahavirrat ja estettyä sieltä tulevat käskyt. Ruhtinaille Luther oli vain hyödyllinen hölmö palvelemassa heidän tarkoituksiaan.
Niin luterilaiseen kirkkoon jäi siis Rooman peruna feikkipappeus, ja Paavalin aikahistoriallinen lause tulkittiin uudella tavalla kielloksi pappeudesta, jota Paavalin aikana EI OLLUT. Oli vain yleinen pappeus, niin naisilla kuin miehilläkin.
Muuten, kasteessa kaikki kirkot ovat vielä uskollisia yleiselle pappeudelle. Jos feikkipappia ei ole saatavissa, kuka tahansa kristitty voi suorittaa kasteen, myös nainen. Kastetta ei saa uusia.>>Paavalin naisjoukko oli oppimattomia, häliseviä pikkupimusia, jossa oli joukossa joitakin vanhempiakin.<<
Tämä kertoo kaiken. ymmärrystä kirjoitti:
”Naispappeudesta myönteisen päätöksen tehneet kirkot ovat tulkinneet, että miesten toimiminen saarnavirassa varhaiskirkossa on perustunut miehen asemaan yhteiskunnassa, tai että varhaiskirkossa myös naiset toimivat merkittävissä seurakunnan tehtävissä. Yhteiskunnallisen näkemyksen muututtua sukupuolten tasa-arvoa kannattavaksi pappisviran avaaminen naisille on kehityksen johdonmukainen seuraus, eikä sille ole teologisia esteitä.”
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Naispappeus
Elina Vuola (1994, 213) osoittaa, että Raamatusta löytyy eksplisiittisesti kefale-struktuuri, jolla Paavali perustelee naisen alistettua asemaa suhteessa mieheen: “Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niin kuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niin kuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niin kuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä alamaiset.“ ( Ef.5:22-24.) Vuolan (2004, 213) mukaan tässä ajattelussa näkyy selkeästi Aristoteleen vaikutus varhaiseen kristinuskoon. Aristoteles piti miestä luonnollisena päättäjänä ja tämä näkemys vaikutti varhaisiin kristillisiin kirjoittajiin.Kyllä, evankelistan, saarnaajan, julistan tehtävä onkin kaikille avoin kuten alkuseurakunnassa. Kristinuskon nykyisen Euroopan alueellekin toi purpuran myyjä Lydia jonka kotona seurakunta kokoontui kuulemaan Jumalan sanaan ja murtamaan leipää.
http://www.priscilla.fi/component/content/article/25-naisia-alkukirkossa/21-lyydia-menestyvae-liikenainen- ymmärrystä
älyn.väläys kirjoitti:
Kyllä, evankelistan, saarnaajan, julistan tehtävä onkin kaikille avoin kuten alkuseurakunnassa. Kristinuskon nykyisen Euroopan alueellekin toi purpuran myyjä Lydia jonka kotona seurakunta kokoontui kuulemaan Jumalan sanaan ja murtamaan leipää.
http://www.priscilla.fi/component/content/article/25-naisia-alkukirkossa/21-lyydia-menestyvae-liikenainenNoita naisten pappeuden vastaisia kirjoituksia olen aikoinaan lukenut ja tehnyt tutkimustakin. Että minulle on turha tuota Haverisen ym. juttuja syöttää.
ymmärrystä kirjoitti:
Noita naisten pappeuden vastaisia kirjoituksia olen aikoinaan lukenut ja tehnyt tutkimustakin. Että minulle on turha tuota Haverisen ym. juttuja syöttää.
Ihan Raamatussa sanotaan, että seurakunnan paimenen virka on yhden vaimon m i e h e n virka, joten usko edes Raamattua.
Jos sinä olet päättänyt, että pappeus on edelleenkin voimassa ja se on myös naisen virka niin varmasti myös "tutkimuksesi" päätyy samaan tulokseen.
Enkä ole mitään Haverista lainannut....- ymmärrystä
Kristinusko ja yhteiskunta ovat olleet vuorovaikutuksessa keskenään alusta saakka ja vaikuttaneet näin toisiinsa. Nissisen (2002) mukaan ennen kristinuskon tulemista valtiouskonnoksi 300-luvulla oli kristityillä naisilla mahdollisuus toimia seurakunnissa vastaavissa rooleissa kuin miehet. Naisetkin saivat opettaa, saarnata ja kastaa.
Roomalainen valtakulttuuri vaikutti sukupuolten roolijakoon; julkiset tehtävät kuuluivat miehille ja kotiin liittyvät tehtävät naisille. Kristityt mukautuivat valtakulttuurin roolijakoon, koska he pelkäsivät kristinuskon leviämisen muutoin vaikeutuvan. Tämän kulttuurisen punoksen huomioiminen tekee naispappeuskysymyksen mielenkiintoiseksi, sillä naispappeuden vastustajat vetoavat usein kirkon traditioon. Toisaalta vastustajat vetoavat myös Raamattuun, eivätkä hyväksy ajatusta sen kontekstuaalisuudesta. - ymmärrystä
älyn.väläys kirjoitti:
Ihan Raamatussa sanotaan, että seurakunnan paimenen virka on yhden vaimon m i e h e n virka, joten usko edes Raamattua.
Jos sinä olet päättänyt, että pappeus on edelleenkin voimassa ja se on myös naisen virka niin varmasti myös "tutkimuksesi" päätyy samaan tulokseen.
Enkä ole mitään Haverista lainannut....Kristinusko ja yhteiskunta ovat olleet vuorovaikutuksessa keskenään alusta saakka ja vaikuttaneet näin toisiinsa. Ennen kristinuskon tulemista valtiouskonnoksi 300-luvulla oli kristityillä naisilla mahdollisuus toimia seurakunnissa vastaavissa rooleissa kuin miehet. Naisetkin saivat opettaa, saarnata ja kastaa.
Roomalainen valtakulttuuri vaikutti sukupuolten roolijakoon; julkiset tehtävät kuuluivat miehille ja kotiin liittyvät tehtävät naisille. Kristityt mukautuivat valtakulttuurin roolijakoon, koska he pelkäsivät kristinuskon leviämisen muutoin vaikeutuvan. Tämän kulttuurisen punoksen huomioiminen tekee naispappeuskysymyksen mielenkiintoiseksi, sillä naispappeuden vastustajat vetoavat usein kirkon traditioon. Toisaalta vastustajat vetoavat myös Raamattuun, eivätkä hyväksy ajatusta sen kontekstuaalisuudesta. ymmärrystä kirjoitti:
Kristinusko ja yhteiskunta ovat olleet vuorovaikutuksessa keskenään alusta saakka ja vaikuttaneet näin toisiinsa. Ennen kristinuskon tulemista valtiouskonnoksi 300-luvulla oli kristityillä naisilla mahdollisuus toimia seurakunnissa vastaavissa rooleissa kuin miehet. Naisetkin saivat opettaa, saarnata ja kastaa.
Roomalainen valtakulttuuri vaikutti sukupuolten roolijakoon; julkiset tehtävät kuuluivat miehille ja kotiin liittyvät tehtävät naisille. Kristityt mukautuivat valtakulttuurin roolijakoon, koska he pelkäsivät kristinuskon leviämisen muutoin vaikeutuvan. Tämän kulttuurisen punoksen huomioiminen tekee naispappeuskysymyksen mielenkiintoiseksi, sillä naispappeuden vastustajat vetoavat usein kirkon traditioon. Toisaalta vastustajat vetoavat myös Raamattuun, eivätkä hyväksy ajatusta sen kontekstuaalisuudesta.Minä perustan kantani yksin Raamatun tekstiin ja ilmoitukseen.
Mistä Raamatun tekstistä sinä ymmärrät, että pappeus seurakuntavirkana olisi edelleen voimassa ja sen kuuluisi myös naiselle?- ymmärrystä
älyn.väläys kirjoitti:
Minä perustan kantani yksin Raamatun tekstiin ja ilmoitukseen.
Mistä Raamatun tekstistä sinä ymmärrät, että pappeus seurakuntavirkana olisi edelleen voimassa ja sen kuuluisi myös naiselle?Minä en ala jankuttamaan asiasta, joka on Suomen ev.lut. kirkossa selvä. Jos sinulle ei käy Suomen ev.lut. kirkon tilanne, niin älä rupea kuitenkaan repimään taas uudelleen asioita, jotka on vatuloitu niin perusteellisesti. Omassa herätysliikkeessä tai jossain muualla voi sitten omien mieltymyksiensä kanssa olla sovussa. Amen.
ymmärrystä kirjoitti:
Minä en ala jankuttamaan asiasta, joka on Suomen ev.lut. kirkossa selvä. Jos sinulle ei käy Suomen ev.lut. kirkon tilanne, niin älä rupea kuitenkaan repimään taas uudelleen asioita, jotka on vatuloitu niin perusteellisesti. Omassa herätysliikkeessä tai jossain muualla voi sitten omien mieltymyksiensä kanssa olla sovussa. Amen.
Siinäpä se onkin kun evl.kirkko perustaa päätöksensä ihmisen mielipiteisiin eikä Jumalan. Ei ole yhtään kohtaa Raamatussa joka tukisi papin virkaa seurakunnassa saatika naista siihen.
Onneksi kuitenkin on seurakuntia joissa Jumalan tarkoittamaa seurakuntamallia noudatetaan. Shalom!- seurakuntapastori
ymmärrystä kirjoitti:
”Naispappeudesta myönteisen päätöksen tehneet kirkot ovat tulkinneet, että miesten toimiminen saarnavirassa varhaiskirkossa on perustunut miehen asemaan yhteiskunnassa, tai että varhaiskirkossa myös naiset toimivat merkittävissä seurakunnan tehtävissä. Yhteiskunnallisen näkemyksen muututtua sukupuolten tasa-arvoa kannattavaksi pappisviran avaaminen naisille on kehityksen johdonmukainen seuraus, eikä sille ole teologisia esteitä.”
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Naispappeus
Elina Vuola (1994, 213) osoittaa, että Raamatusta löytyy eksplisiittisesti kefale-struktuuri, jolla Paavali perustelee naisen alistettua asemaa suhteessa mieheen: “Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niin kuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niin kuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niin kuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä alamaiset.“ ( Ef.5:22-24.) Vuolan (2004, 213) mukaan tässä ajattelussa näkyy selkeästi Aristoteleen vaikutus varhaiseen kristinuskoon. Aristoteles piti miestä luonnollisena päättäjänä ja tämä näkemys vaikutti varhaisiin kristillisiin kirjoittajiin.Eipä ole syytä vedota Aristoteleeseen. Niin Aristoteles kuin Raamattukin olivat aikansa lapsia ja ympäristön vaikutuksille alttiita. Pidettiin usein itsestään selvänä, mitä sinä aikana oli yleinen tapa. Raamatusta löytyy "kefale-struktuuri" siitä yksinkertaisesta syystä, että elettiin syvän patriarkaalisessa yhteiskunnassa. Ei kirjoittajien tarvinnut tietää Aristoteleestä tuon taivaallista.
Tässä tulee esiin historiallisen menetelmän eräs vakava ongelma. Kun kaikki koetetaan todistaa lähteillä, saadaan vinoutunut kuva, koska osa lähteistä on kokonaan kadonnut, osa hyvin epätasaisesti säilynyt.
Ajatellaan esimerkiksi alkoholin merkitystä hallitsijoiden idioottimaisten päätösten selityksenä. Nykyisestä tiedämme, että tällä on merkittävä vaikutus. Mutta on mahdotonta löytää lähdettä, että hallitsija olisi ollut humalassa. On todennäköisyyden perusteella pääteltävissä, että monet johtavat henkilöt olivat jopa alkoholisteja. Mutta kun etsimme sen osoittavia lähteitä, niitä ei ole. Ja niin selitämme historiallisia tapahtumia ties millä muulla kuin todellisilla syillä.
Pitäisi siis osata eläytyä aikaan ja ympäristöön. Miksi esimerkiksi Raamatusta ei löydy SELVÄÄ KOHTAA, noudatettiinko lapsi-, vai uskoontulleiden kastetta? Jos vähänkin paneudumme ajan ajattelutapaan, perheen pään sana oli niin itsestäänselvä asia, ettei kenenkään mieleen edes tullut, että vaimo tai lapset voisivat ajatella toisin.
Eivät ihmiset tulleet yksilöinä uskoon, vaan perhe oli yksikkö. Jos perheenpää tuli uskoon, se merkitsi, että kaikki tulivat uskoon ja kastettiin. Ei siinä ollut muilla mukisemista. "... niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi." Ajatus, että voisi olla perheenpään kanssa eri mieltä, oli mahdoton. Niin patriarkaalista aikaa elettiin, mutta nykyajan vinkkelistä asia näyttää aivan toiselta. älä.höpötä kirjoitti:
Tiedetään nämä Teologisen tiedekunnan "aikahistorialliset" eksytykset ja Nissisten, Räisästen, Riekkisten löpinät, näillä ei kuitenkaan ole mitään yhtymäkohtaa kristinuskon kanssa.
Kielletäänhän siellä neitseestä syntymiset ja taivaaseenastumisetkin, joten mitään yhteyttä elävään Jumalaan ei näytä olevan.
Paavalin kirjeetkin pyritään kiistämään jne...
Jotkut tutkijat ovat kertoneet olevansa tyytyväisiä siihen, ettei ole tarvinnut osallistua tiedekunnan eksytyksiin ja ovat näin säilyttäneet elävän yhteyden Jumalaan.
Raamatun sana on iankaikkinen, ei siis aikasidonnainen, vaan ikuinen, josta Jeesus selvästi puhuu evankeliumeissa.>Paavalin kirjeetkin pyritään kiistämään jne...
Ah, onko siis lahko-opin mukaan synti todeta että osa Paavalin kirjeistä ei mitenkään voi olla Paavalin kirjoittamia?- seurakuntapastori
älä.höpötä kirjoitti:
Miten voit verrata orjuutta homouteen ?
Eihän näillä ole mitään tekemistä keskenään, et ole minkään seurakunnan pastori...........Aggressiivisuus ei ole Jumalasta vaan isästä perkeleestä. Tee parannus.
- älä.höpötä
seurakuntapastori kirjoitti:
Aggressiivisuus ei ole Jumalasta vaan isästä perkeleestä. Tee parannus.
Aloita itsestäsi vaan.
- matkaillut
Minä meni naimisiin Filippiineillä paikallisen katolisen kirkon hyväksynnällä ja suostumuksella.
En ole katunut. Rakkautta ensi-silmäyksellä.eeEikö avioliitossa tarvita rakkautta ja seksiä? - JeesusOnHerra
Luther yritti puhdistaa katolisen pakanakirkon pahimpia vääryyksiä ja koska hänen esitystään Raamatussa pitäytymiseksi ei hyväksytty, hän päätyi perustamaan uuden kirkon. Nyt protestantteja ollaan alkamassa taas vainota pakanallisen paavinkirkon toimesta. Luterilaisen kirkon virkamiehet ovat jo alistuneet takaisin paavin vallan alle, joten kristityt taitavat jäädä ilman papistoa. On varmaan vielä kristittyjäkin pappeja, mutta heitä saattaa uhata erottaminen virastaan ja heidän, kuten meidän muidenkin kansalaisten, sananvapautta saatetaan rajoittaa niin, että puhumalla homouden synnistä voi joutua vainotuksi.
Jos Raamattu oli vain aikansa kuvaus, miksi kirkko edes toimii enää? Jumala tuhosi Sodoman homouden synnin takia. Puhuvatko luterilaiset virkamiespapit saarnoissaan Sodomasta, ja jos puhuvat, miten? Että se on vain tarina? Että Jumala oli hiukan vanhanaikainen, ja Sodoma oli moderni ja vapaamielinen 'sateenkaarikaupunki'? Jos Raamattu on niin vanhentunut, entä Ilmestyskirja? Eikö sen kuvaama antikristus olekaan paavi Fransiscus ja eikö peto, josta siinä puhutaan, olekaan YK? Tai EU? Entä onko vanhentunut se sanoma, että lopun aikoina nousee monia valheprofeettoja, jotka eksyttävät kristitytkin, jos mahdollista? Onko totta vai historiaa se, että Jeesukseen uskovia tullaan tappamaan ja näkemään se 'hyvänä' asiana? Onko väärin vai oikein kirjoitettu, että antikristukselle annetaan valta vain lyhyeksi aikaa ja että Jeesus sen jälkeen palaa? Jos virkamiespapisto on kokouksissaan päättänyt paavin käskystä luopua kaikesta tästä, mitä oikeutusta koko kirkolla on enää toimia? Valheelle perustuva organisaatio tuottaa katkeraa hedelmää. Totuus ei pala tulessakaan. Taitaa olla taas käsillä aika, jolloin joudumme kukin valitsemaan fyysisen kuoleman ja sielumme kadotuksen välillä. Rukoilen meille kaikille voimaa valita oikein.Jos todetaan alkuperäisten uskon dogmien olleen oikeellisia niin
siitä seuraa , että nykyinen papisto on pääosiltaan vain kadotettujen valapattojen "moniääninen" kuoro.
Myös verorahoillaan tuota hengellistä Ku Klux Klaania tukevat ovat
eksyneet.>Jos Raamattu on niin vanhentunut, entä Ilmestyskirja? Eikö sen kuvaama antikristus olekaan paavi Fransiscus ja eikö peto, josta siinä puhutaan, olekaan YK? Tai EU?
Oletko juovuksissa? Kirkkoko alkaisi omia tällaisia sairaita lahko-oppeja?
>Onko väärin vai oikein kirjoitettu, että antikristukselle annetaan valta vain lyhyeksi aikaa ja että Jeesus sen jälkeen palaa?
No kuule, niin kauan kun mitään ei tapahdu (eikä tapahdu), se tuskin on ihan oikeinkaan kirjoitettu.
- sairasta.tää.on
Haluaisin tietää mikä on kirkon kanta siihen, että kun homous normalisoidaan, niin myös homoseksin opetus tuodaan kouluhin ja sukupuoli on enää vain määrittelykysymys, niin onko hyvä juttu? Kirkkoon on pesiytynyt homoja ja homottajia, jotka tätä ideolgiaa ajavat, ja siksi biologiset sukupuoliominaisuudet on hävitettävä suojatien ylittäjältäkin.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ss-liikennemerkkien-miehista-halutaan-sukupuolineutraaleja-mieshahmoista-eroon/5276428>Haluaisin tietää mikä on kirkon kanta siihen, että kun homous normalisoidaan, niin myös homoseksin opetus tuodaan kouluhin
Tuskin kirkolla on mitään kantaa olemattomiin asioihin kuten "homoseksin opetuksen tuomiseen kouluihin".- sairasta.tää.on
RepeRuutikallo kirjoitti:
>Haluaisin tietää mikä on kirkon kanta siihen, että kun homous normalisoidaan, niin myös homoseksin opetus tuodaan kouluhin
Tuskin kirkolla on mitään kantaa olemattomiin asioihin kuten "homoseksin opetuksen tuomiseen kouluihin".Repe haluaa taas työntää päänsä pensaaseen. Mitä tulee noihin liikennemerkkeihin, niin jotain luisuharteista androgyynihahmoa, jolle kuitenkin laitetaan housut jalkaan, parempi vahtoehto olisi pappi lipereissään ja pitkässä hamosessaan. Papista kun ei tiedä mitä hän edustaa, kirkkoa vai saatanaa ja hameen allakin voi olla mitä vaan.
Kuvitelkaa kuoppaa (tai hautaa kaivava) pappishahmo tähän merkkiin.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/liikennemerkeista-aiotaan-tehda-vahemman-miehisia/2111958
- Näinkoen
En lut.kirkon kanta on miehen ja naisen avioliitto. Irja Askolan ja Kari Mäkisen ja Wille Riekkisen kanta ei ole kirkon kanta. Ne tahtovat erehtyttää ihmisen oikeasta uskosta.
- valitettavasti
Siinä se tuli selvällä Suomen kiellä, kiitos!
- kohti.kadotusta
vastaus on yksiselitteinen mutta puolet papeista ja piispoista ovat homojen lumoissa.
On tuskin parempi, että homoista on tullut painajaismainen pakkomielle kuten neidillä tuhansine nimikmerkkeineen.
- Ruttukoltulle
RepeRuutikallo kirjoitti:
On tuskin parempi, että homoista on tullut painajaismainen pakkomielle kuten neidillä tuhansine nimikmerkkeineen.
Reetukalla taas taas vaippaihottumaa ja se kiukutteluttaa :(
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844282Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303211- 1702590
- 141976
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862