Kun oikein tekee mieli herkutella,

kermapeppu

niin mikä on parasta?

Itse laitoin juuri mannapuuroa tulemaan, kermaan tehtynä Hetken vielä kun hautuu niin jo kielen vie mennessään, päälle ripottelen vain hieman hienoa sokeria.

87

1715

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotainpitisaada

Mä söin vanhaksi menneitä Pandan konvehteja, hiukan outo maku jäi suuhun.

• Miten haudutat maito- tai kermapohjaisen puuron, ettei pala pohjaan?

• kermapeppu

kerroskattilassa tietenkin

• Minä olen suolaisten pikkuherkkujen ystävä. Eilen kun viimeistelin liha- ja lohivoileipäkakkuja jäljelle jäävällä kinkku- ja lohimassalla täytin tortillalevyn, jonka käärin rullalle ja laitoin vähäksi aikaa pakkaseen. Hieman jähmettyneenä leikkasin pieniä rullia. Samanlailla käsittelin kirjolohenmätimassaa, jossa oli smetanaa ja sipulia mmm.. olen oikea herkkuperse. Makeasta en juurikaan välitä. Suomalaisia mansikoita kulhoon tai pikkuleipiä joita minulla on aina pikkuleipä purnukoissa..

• joopastajoo

Coctail-piirakoita ja kylmäsavulohta, mustikkamaitoa.

• ent.siivoojaparka

Minulla ei oikein sellaista ehdotonta lempiherkkua ole. Kaikki kelpaa mitä talosta löytyy. Vetelen kaapin ovia auki ja mietin, mitä minä haluaisin. Joskus sitten hörppäänkin vain kylmää vettä, jos ei mitään parempaa löydy ilman, että pitäisi rasittaa itseään sen valmistamiseen.
      Usein tyydyn herkuttelemaan vain pelkillä ajatuksilla.

• nyk.peruspappa

Sama täällä. Napostelen jos on kertynyt tai jäänyt naposteltavaa. No yksi on saletti, että keksipaketteja on aina että on aamukahvin kanssa nipsaista suuhun hieman painavampaakin, samoin illalla kahvin kera. Muutoin päivä kuluu kahvilla ja muutamalla savukkeella. Yksi, joku lämmin ateria, jossakin kohtaa päivällä. Työ keikoilla tulee syötyä viinereitä tai sämpylöitä tai tummaa leipää juustotettuna.

• Fazerin sinistä maitosuklaata ja Aino wanhanajan mansikka -jäätelöä.

• hyvää.oli

Mansikat pakastimesta puolijäisinä. Ei tarvitse laittaa sokeriakaan.

• nuormieli

Hih!, minullapa onkin sellaisia mielitekoja jotta "oksatpois", vaan eipä kaikkia pidä paljastaa.

• Nuorna.virsi.väännettävä

Helppo arvata mutta ei passaa kaikkia vastauksia paljastaa.
        Tai...
        Laulat kirkkokuorossa.

• ent.siivoojaparka

Siis mielesi tekee mennä karsimaan puita. En minäkään menisi hiiskumaan siitä avoimella keskustelupalstalla, kun ei ole omaa metsääkään.

• nuormieli
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Siis mielesi tekee mennä karsimaan puita. En minäkään menisi hiiskumaan siitä avoimella keskustelupalstalla, kun ei ole omaa metsääkään.

Puihin meni tuo arvauksesi, minulla on kyl mökki tontilla muutama puu mut niitä en raaskisi karsia.

• nuormieli
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Siis en niistä omista puistani oksia pois karsisi, hidas hämäläinen tajusi vasta nyt miksi menit metsään. (hyvin oivallettu)

• tee.se.itse.metsuri

Omat herkutteluni.
        Minä. Itse. Olen raaka-reiska ja mökkitontilla olen antanut armottomuuden heilua, kun olen karsinut puskaa ja leppää ja muuta roska puustoa kovallakin kädellä. Muuten olisi "metsittynyt" koko tontti, jättänyt jälkeensä vain pihalle nurmikko pläntin. Lupia en ole katsonut tarpeelliseksi kysellä koska muutamaan mäntyyn, pihlajaan ja koivuun ja katajaan ja kahteen kuuseen en ole kurkotellut.

• kesivä

Koht sillään kun vähän huilaan niin syön parsakaalia, ruisleipää ja piimää. Huomenna aion ostaa sitä uutta Omar-karkkijätskiä, ihan ekaa kertaa.

• kesivä

Onneksi oli kaapissa vielä suklaavohveleita lapsenlapsien jäljiltä. Sain suun magiaksi.

• ekalla.suu.makiaksi

se eka kerta onkin se kaikkein jännittävin, pelkkää sähellystä

• Ellallaa

Syntisen hyvää suklaata ei voi enää nautiskella, sen valmistukseen on käytetty lapsityövoimaa.

• En.syö.uhallakaan

Hävetköön fazerit ja tallinnan kalev tehtaat unohtamatta suojeltua pandaa. Lapsi. Työ. Voimaa?

• Yritän syödä terveellisesti. Nyt pidän kuukauden tauon kaikista naposteltavista. Siihen kuuluu myös kahvileivät. Tänään söin mousakaa, aika hyvää oli vaikka valmistin mukaillen. Lanttukukon teen huomenna, kun syö vain lanttua ja vähärasvaista lihaa jätän kuoren pois, ei tule paljon kaloreita. Puskista marjoja, sieniä metsästä, perunoita maasta, ei tule ruoka kalliiksi. Lomaillessa tuli syötyä kaikkea mahdollista ja sen huomasi.

• joopastajoo

Kuorihan on perasta lanttukukossa, en jättäisi syömättä.

Saisikin pitää tauon makean syömisestä, koska on tullut syötyä sitä melkein joka päivä.

• voitaeimikäänvoita

aaaahhhh, lanttukukkoa, jos ei ole kunnon siansiivua niin sitten se kyllä vaatii aimo nokareen voita, ja kuori on parasta, varsinkin kun senkin sivelee voilla

• joopastajoo
        voitaeimikäänvoita kirjoitti:

aaaahhhh, lanttukukkoa, jos ei ole kunnon siansiivua niin sitten se kyllä vaatii aimo nokareen voita, ja kuori on parasta, varsinkin kun senkin sivelee voilla

Parasta varsinkin lämpimänä voin kanssa. Nam...

• Haudutin uunissa lanttua ja lihaa vuoassa kannen alla. Ajattelin kun sitä ei syö muut kuin minä niin ei tule sanomista. Kyllä siinä lanttu maistui mutta liha tuntui kuivalta.
        Osaan tehdä mehevän pehmytkuorisen lanttukukon, tämä oli oikean kukon häpäisemistä, varsinkin ilman voita.

• Viatonsivullinen

Mulla on helpot vaihtoehdot, jäätelö ja suklaa. Jäätelössä on huonoja rasvoja, sitä ei saisi syödä, kolesteroli nousee, siksi karttelen.
      Suklaa on hyvä vaihtoehto, tumma, kahvinkanssa. Hedelmiin yritän tyytyä, kiiviä, mandariinia, banaania, melooneja, varsinkin hunaja ja cantalopemeloni. Syön jatkuvasti marjakeittoa, turkkilaista jogurttia ja
      siihen laitan jotain sekaan, mitä nyt sattuu olemaan. Täytyy sanoa, että
      tässä ne minun herkkuni suurinpiirtein olivat. Yritä nyt sitten näiden voimalla hymyillä, jos pystyt:-)
      Ps. Unohtui KISSMET hyvää kahvin kans'.

• Viatonsivullinen

Jos nyt omiatekemisiä kuvailen on minulla menossa suklaatäytekakkujen testaus, erilaisilla resepteillä. Voitolla on Sacher-kakku. Älyttömän hyvää, kun itse tekee, jää leipomoiden kakku pitkälle
        jälkeen. Luulenpa että olen
        löytänyt voittajan. Suklaakakku säilyy hyvin pakkasessa, joten sen voi syödä hissunkissun. Pakastaessa se on hyvä jakaa sopiviin osiin.

• Kyllä se kunnon kasvisruoka,viljapossun kylkeä pannuun ja suolaa mausteeksi, jo vain kärsii puhutella kun olen annoksen pistellyt poskeeni.

• kesivä

Voi voi sentään kun pamahti tekemään mieli ensin semmoista kiviarinalla ruistitaikinasta paistettua ohutta limppua, johon kirnuvoita päälle. Jälkiruoaksi mannapuuroa puolukkakeitolla... apuva, apuva, joku hiilarivaje.

• kesivä

Taidan olla hiilaripylly.

• Viilari-ja-höyläri

Kestääkö taputella.

• bessie-

Sen mukaan on mentävä mitä kaapeista sattuu löytymään. Valmiita herkkuja ei yleensä kotona ole.

Kääretorttu on aika tavan omainen pikaratkaisu minulla, pakastimessa kun melkein aina on marjoja ja jääkaapissa munia.
      Aina joskus lykkään kaupassa käymistä niin, että lopulta kotona ei ole mitään tuoretta.
      Ei tästä ole pitkä aika kun iltamyöhällä tein kanapeita valmiista voitaikinasta. Ja seuraavan päivän aamiaislounaaksi paistoin voitaikinalevyjä melkein sellaisenaan, vähän pienemmäksi vain leikkasin. Osaan laitoin viimeiset rippeet parmesanraasteesta ja osaan hienoa sokeria. Aivan mahtava aamiainen, paras pitkään aikaan.

• oikeinkirjoitus.kunniaan

Tavanomainen on oikein.

• henrjii

Naurisleipää ja voita

• Kiitosei

Valkoisia jauhoja, kermaa ja sokeria. Elopainosi? Jos et vielä sairasta diabetesta, niin jatkossa kuulunet siihen sakkiin. Toivottavasti edes mannaryynisi ovat tummia versioita aiheesta.

• kermapeppu

aaaapuuuuuuvaaaaaa, diabetesko nyt iskee yhden mannapuuron vuoksi, no ei todellakaan ollut mitään tummia ryynejä, spelttimannaa oli. Varmaan nyt sokeudun ja varpaat menee kuolioon!
        Elopaino huiskii yleensä siinä 60-65 kilon välillä, eli ihan normi tällaiselle pitkän huiskealle kermapepulle ;) entäs omasi kun kerran aloit kyselemään?
        Vielä ennen nukkumaanmenoa ajattelin syödä toisen lautasellisen, ja tälläkertaa päälle hunajaa, olen sitten hunajapeppu :D minkä taudin siitä saan?

• Vaarallista.syödä

Siitä tulee tauti nimeltä HIV eli hiilareita ilmaiseksi v-aukkoon.

• Pienipyllyinen

Miksi et kertonut heti spelttimannasta? Sehän on ihan eri asia kuin valkoiseksi puhdistettu mannaryyni, siksi käytän tummia versioita, jotka eivät kylläkään vatkatessa muutu miksikään. Jos tuon spelttimannan saa kuohkeaksi vispipuuroksi, niin kiitän sinua, koska mulle se oli tuntematon jauho. Vispipuuro taas on enemmän siipan herkku kuin mun, mutta kuitenniii.

• ö-Öö

Nyt vtekisi mieli jotain hapanimelää. Elikkäs kiinalistyylistä, asiallista riisiä, hyvä soija, pikkasen chiliä, kanaa vihanneksilla hapanimeläkastikkeessa.

Aika perusmurkinaa. Tossa kai kuitenkin hyvin mun perusmielimaut noin tiivistetysti, ehkä vois lisäksi valkosipulia. Hah, nyt iltamurkinana peruspitsa, kinkkua ja ananasta :D

Aloitukessa puhuttiin puurosta. En syö puuroa juuri koskaan, jotenkin tuli mieleen sellainen vaalenaruskea, harmahtava puuro, jota ei ole syönyt aikoin. Se oli jotenkin mämmimäistä maultaan, arkiruokaa, oikein hyvää kuumana, Sen koostumus muistutti lähinnä kokkareista tapettiliisteriä. Sitä syötiin sellaisenaan voin kanssa, jos oli marjoja, laitettiin niitä. Mä en millään saa sen nimeä mieleen. Osaisko joku valaista? Jotain ohraviritelmää?

=DW=

• ö-Öö

Tsekkasin kuvia netistä. Mitä ilmeisimmin kyseessä ohrajauhopuuro. Perushelppo ja stanan hyvän makuinen puuro. Kun keittää tarpeeksi, jämillä voi tapetoida olohuoneen peräseinän :DDD

=DW=

• nakrattaa
        ö-Öö kirjoitti:

Tsekkasin kuvia netistä. Mitä ilmeisimmin kyseessä ohrajauhopuuro. Perushelppo ja stanan hyvän makuinen puuro. Kun keittää tarpeeksi, jämillä voi tapetoida olohuoneen peräseinän :DDD

=DW=

Ohrasuurimopuuro. Hyvää musteherukkasopan kanssa. Riisipuuroonkin sopii mustherukka-, mansikka-, tai vadelmasoppa.

Jos tuo kuvaamasi oli jauhoa, niin paakkuun olivat jauhot jääneet, eli sattumia kuten entisen miniän vellissä.

• Remontti-seiska-kuus-ysi
        ö-Öö kirjoitti:

=DW=

Puhut tosiasiaa. Nyky tumpelot ovat niin saamattomia, ettei niissä ole pienintäkään pelle pelottoman oiretta, ovat pelle pallittomia ja olipa kysymyksessä vaikka ruuvi, niin heti juostaan lähinpään rautakauppaan. Harva älyää ajatellakaan, vaikka nokan edessä on luuria ja konetta ja googlea, että esimerkiksi tapetoinnin perusaineet löytyisi omasta jauhokaapista jääkaapista puhumattakaan. Perunakin on kova sana.

• ö-Öö kirjoitti:

=DW=

Ohrajauhopuuro oli myös lapsuuteni herkkuruokaa, ensin sitä syötiin kuumana kylmän maidon kanssa ja kun sitä jäi kattilaan niin keitettiin kuumaa maitoa ja syötiin kylmää puuroa kuuman maidon kera, niinkin päin se oli hyvää.

Jos ei ole mielitekoonsa valmistautunut vaan pitää etsiä komeroista jotain syötävää, niin helpoin herkku on kauraryynit maidon ja sokerin kanssa, on varsinaista pikaruokaa. Komeroistani löytyy aina myös kuivattuja hedelmiä, varsinkin aprikoosi on herkkuani ja pähkinät, niillä pienet herkkuhimot ohitan kevyesti.

Muuten ohut siivu hyvää ruisleipää ja sen päällä jotain savukalaa, kylmäsavulohta tai vastaavaa savuporoa tai savukylkeä, nam, nam ja juomaksi...

Joskus sormustimellinen jotain hyvää likööriä pelkästään maistuu hyvänä herkkuna. Marjarahkaa, jossa puolet kermavaahtoa plus erilaisia marjoja, sitä ei kyllä voi vastustaa.

Silloin kun mieli haluaa herkutella ei päässäni ole yhtään ainutta terveellistä ajatusta.

• ö-Öö
        rosaliiin kirjoitti:

Ohrajauhopuuro oli myös lapsuuteni herkkuruokaa, ensin sitä syötiin kuumana kylmän maidon kanssa ja kun sitä jäi kattilaan niin keitettiin kuumaa maitoa ja syötiin kylmää puuroa kuuman maidon kera, niinkin päin se oli hyvää.

Jos ei ole mielitekoonsa valmistautunut vaan pitää etsiä komeroista jotain syötävää, niin helpoin herkku on kauraryynit maidon ja sokerin kanssa, on varsinaista pikaruokaa. Komeroistani löytyy aina myös kuivattuja hedelmiä, varsinkin aprikoosi on herkkuani ja pähkinät, niillä pienet herkkuhimot ohitan kevyesti.

Muuten ohut siivu hyvää ruisleipää ja sen päällä jotain savukalaa, kylmäsavulohta tai vastaavaa savuporoa tai savukylkeä, nam, nam ja juomaksi...

Joskus sormustimellinen jotain hyvää likööriä pelkästään maistuu hyvänä herkkuna. Marjarahkaa, jossa puolet kermavaahtoa plus erilaisia marjoja, sitä ei kyllä voi vastustaa.

Silloin kun mieli haluaa herkutella ei päässäni ole yhtään ainutta terveellistä ajatusta.

Puolukkavaahto.

Siis perinteinen smoothie. Jotain puolukkaa, jos ei makeaa, sokeria, maitoa. Ja surruutellaan vatkaimella tai sekoittimella vaahdoksi. Käsinvatkaaminen voip käydä työstä.

Paljon, oikeinkin hyviä perinneruokia unholassa. Mutta totta on, nyt on sen verran maapallon laajuinen tarjonta ties mistä, että väkiselläkin sinällään kotimaiset herkkuruuat jäävät marginaaleiksi, koska niitä ei enää tunneta. Ja vaikka tunteekin, niitä ei myydä sittarissa eineksenä.

Ite aina joskus väsään jotain evästä, josta jotain muistoa lapsuudesta. Hyviä ne on, ei voi kieltää. Halpaakin ja helppoa tehdä. Mutta jos laitetaan ruokalassa vierekkäin ohrajauhopuuro ja päivän pitsa, aika harva tilaa sen puuron :D

Noh, kirjoitan kai tässä tällekin vuodelle ylistykseni rössöpotuille, sitä nyt teen ainakin kerran vuodessa.....

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Puolukkavaahto.

Siis perinteinen smoothie. Jotain puolukkaa, jos ei makeaa, sokeria, maitoa. Ja surruutellaan vatkaimella tai sekoittimella vaahdoksi. Käsinvatkaaminen voip käydä työstä.

Paljon, oikeinkin hyviä perinneruokia unholassa. Mutta totta on, nyt on sen verran maapallon laajuinen tarjonta ties mistä, että väkiselläkin sinällään kotimaiset herkkuruuat jäävät marginaaleiksi, koska niitä ei enää tunneta. Ja vaikka tunteekin, niitä ei myydä sittarissa eineksenä.

Ite aina joskus väsään jotain evästä, josta jotain muistoa lapsuudesta. Hyviä ne on, ei voi kieltää. Halpaakin ja helppoa tehdä. Mutta jos laitetaan ruokalassa vierekkäin ohrajauhopuuro ja päivän pitsa, aika harva tilaa sen puuron :D

Noh, kirjoitan kai tässä tällekin vuodelle ylistykseni rössöpotuille, sitä nyt teen ainakin kerran vuodessa.....

=DW=

Oman ylistykseni saa rottamatti, perinneherkku sekin. Ehkä kerran vuoteen teen sitä, aikaa vaativa, pitää imellyttää ja imellyttää ja sitten paistaa iät ja ajat pienellä lämmöllä, melkein uunin jälkilämmöllä. Hyvää on. Olen siihen saanut kädestä pitäen opastuksen iäkkäältä maalaistalon emännältä.
        Muuten toiselta nimeltä se on marjamämmiä, vain vettä, ruisjauhoja ja puolukkaa, yksinkertaiset ainekset.

Monet perinneruuat ovat unohdettuja vaikka ovatkin hyviä, valmistus on liian vaativaa nykyajan kiireisille ihmisille, ovat ehkä myös liian yksinkertaisia, ei niissä ainakaan mitään "hienoa" ole.
        Perinneruuilla on useasti myös hauskat nimet , niin kuin nyt joku rössöpottu tai rottamatti...

• Vanhanajan pullataikinaan leivottu mustikkapiirakka, lasi kylmää täysmaitoa. Elämä ei tule siitä enää paremmaksi.

• Vanhanajan pullataikinaan leivottu mustikkapiirakka, lasi kylmää täysmaitoa. Elämä ei tule siitä enää paremmaksi.

• Samaa mieltä. Maito kunniaan. Kahvi pitää juoda sellaisenaan, pullat ja keksit vaan pilaa sen maun. Niiden kanssa pitää olla maitoa, jääkaappikylmää :P

• kermapeppu

Voihan nenä, tulin tsekkaamaan reseptin niihin palleroihin joiden päällä on raesokeria, vaan resepti on poistettu sääntöjen vastaisena ?????
        voisitko ystävällisesti laittaa sen uudestaan ilman mitään värejä.

Mihin tämä maailma on oikein menossa?????

• kermapeppu kirjoitti:

Voihan nenä, tulin tsekkaamaan reseptin niihin palleroihin joiden päällä on raesokeria, vaan resepti on poistettu sääntöjen vastaisena ?????
        voisitko ystävällisesti laittaa sen uudestaan ilman mitään värejä.

Mihin tämä maailma on oikein menossa?????

Huomasin :DD Ok, väritöntä palloa pukkaa :)
        75 g voita
        1,5 dl sokeria
        1 tl vaniljasokeria
        sekoitetaan yhteen, jonka jälkeen lisätään
        3 rkl kylmää vahvaa kahvia
        2 rkl kaakaota
        n. 4 dl kaurahiutaleita
        Ja pyöräytetään raesokerissa

• kermapeppu

Kiitos ja kumarrus ;)

Näin siinä voi elämässä käydä jos suklaan peittää raesokerilla ;)

• kermapeppu
        hmp.f kirjoitti:

Huomasin :DD Ok, väritöntä palloa pukkaa :)
        75 g voita
        1,5 dl sokeria
        1 tl vaniljasokeria
        sekoitetaan yhteen, jonka jälkeen lisätään
        3 rkl kylmää vahvaa kahvia
        2 rkl kaakaota
        n. 4 dl kaurahiutaleita
        Ja pyöräytetään raesokerissa

Voi tuhannet kiitokset reseptistä!
        Ehdin silloin viikko sitten juuri tehdä mössön ja pukata sen pakkaseen kun tuli pikakutsu työkomennukselle. Eilen iltasella kotiuduttuani kaivelin kaappeja etsien jotain vielä syötävän rajoissa olevaa viikon jääkaapissa muhinutta evästä niin muistinkin rasismivapaat pyörykät! Hei iltani pelastui, vielä aamullakin olo oli niin ähky ettei tarvinnut mitään kahvileipää. Tänään sotkin uuden mössön pakkaseen, tällä kertaa light-version, eli puristin mössön leivinpaperien väliin levyksi ja unohdin raesokerin ;D
        Nyt tiedän missä muodossa täst edes tarjoan kaurapuuron lastenlapsille jos normipuuro ei tee kauppaansa, ei olle mummin puuron voittanutta!

• kermapeppu kirjoitti:

Voi tuhannet kiitokset reseptistä!
        Ehdin silloin viikko sitten juuri tehdä mössön ja pukata sen pakkaseen kun tuli pikakutsu työkomennukselle. Eilen iltasella kotiuduttuani kaivelin kaappeja etsien jotain vielä syötävän rajoissa olevaa viikon jääkaapissa muhinutta evästä niin muistinkin rasismivapaat pyörykät! Hei iltani pelastui, vielä aamullakin olo oli niin ähky ettei tarvinnut mitään kahvileipää. Tänään sotkin uuden mössön pakkaseen, tällä kertaa light-version, eli puristin mössön leivinpaperien väliin levyksi ja unohdin raesokerin ;D
        Nyt tiedän missä muodossa täst edes tarjoan kaurapuuron lastenlapsille jos normipuuro ei tee kauppaansa, ei olle mummin puuron voittanutta!

:D Niin mäkin aattelen kun joskus sorrun noihin ei-albiinopulliin, että maustettua puuroahan tuo vaan on!
        Tuohan on kätsyä, levyttäminen! Kun se rullaaminen on niin ärsyttävää. Kiitos jalostusvinkistä :)

• voivoivai

Kaivoin perunat maasta, keitin, en suolavedessä. Pöydälle voipaketti ja pottukattila ja eiku syömään.

• Multa loppui eilen leipä. En jaksanut lähteä kauppaan joten tein sellaisen yksinkertaisen teeleivän, tosi nopeesti sai hyvää ja tuoretta leipää juuri senhertkiseen tarpeeseen. Herkkujen herkku, suoraan uunista.

• siilimuori2 kirjoitti:

Multa loppui eilen leipä. En jaksanut lähteä kauppaan joten tein sellaisen yksinkertaisen teeleivän, tosi nopeesti sai hyvää ja tuoretta leipää juuri senhertkiseen tarpeeseen. Herkkujen herkku, suoraan uunista.

Nuukuusviikot :). Kaapin pohjalle jäänyt talkkunapussi. Ah, aamupuuroksi talkkunapuuroa voisilmän kera. Ei haittaa vaikka kohta närästää :D.

• Mietin tässä juuri mitä brunssia noille miehille laittaisi tänään...ne on pikuruisen verran pilalle hemmoteltuja.
      Oliskohan munakas eilen poimituista kantarelleista jotain? Vai mustikkaletut eilen poimituista mustikoista?

• 1eero

Kanttaellia tirripaistin sekaan, kukkakaalia potattia siinä se tietysti ruokahalu nälän kera, ei muutako toimeksi ja tunnin päästä levolle laskeudu.

• Minulla ei ole muuta herkkua, kuin SF-lippu raaka-aineissani.
      Ihan sydäntäni sykähdyttää tuote-seloste, joka vakuuttavasti kertoo tuotteen
      koti-maisuudesta.
      Tänä-aamuna lohkaisin rinta-lihan valmiiksi grillatusta Broilerista(kauppa-
      ketju)
      Luomu-voin, ja luomu-ruis-leivän päälle.
      Voisin melkein sanoa aloitukseen että on yks pashan-maku.
      Kunhan se on koti-maista ja SF-lipulla.

H.

• Olen juuri nyt busy. Aloitin punaviinini teon. Musta- ja punaviinimarjoja, mustikoita, vadelmia on mehustumassa, sokeri sulatettu. Kyllä taas kelpaa syysiltoina kynttilän valossa naatiskella. En puoluste jos tulee kirjoitusvirheitä loppuillasta, no ei silti olen jo oppinut sulkemaan koneen jos avaan korkin selkosen selälleen ; ) Pienessä tihneessä ei viinin vaikutusta huomaa ; )

• Minun kirjoitusvirheeni ei tule promilleista eikä muistakaan mömmöistä ;).

• 1eero

Kävisikö Wiski sikarilla.

• 1eero kirjoitti:

Kävisikö Wiski sikarilla.

Jos multa kysyt niin no thanks. Viinaa oon juonu viimeksi 2009. Kahdesta 0,3 l oluesta tai parista valkovinilasillisesta ei humallu. Tupakkia oon joskus aikoinaan polttanu lyhyen jakson ja satunnaisesti mutta sekin nyt lähinnä yököttää, oikiasti. Paha olo tulee jo pelkästä ajatuksesta.

• 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

Jos multa kysyt niin no thanks. Viinaa oon juonu viimeksi 2009. Kahdesta 0,3 l oluesta tai parista valkovinilasillisesta ei humallu. Tupakkia oon joskus aikoinaan polttanu lyhyen jakson ja satunnaisesti mutta sekin nyt lähinnä yököttää, oikiasti. Paha olo tulee jo pelkästä ajatuksesta.

En minäkää juomalla, sillee muuta groki lepposena hetkenä ei kyllä nytten vaikka on joute oloa vesisateen takia.

• Heikunkeikku

Minäpäs tein eilen Likööriä. Innostuin siitä, kun tällä palstalla liköörinteosta praatattiin. Nyt tuola jääkaapissa on muhimassa useampi purkki likööriä. Kolme kuukautta oottelua ja sitten voi marjat siivilöidä pois.
        Innostaa pullojen "askartelu". Annan ens jouluna muutamalle ihmiselle nams-likööriä hienoine etikettineen.
        Likööriin laitoin mansikoita, vadelmia ja vähäsen mustikoita antamaan syvyyttä väriin.

Myös viiniä tein pari viikkoa sitten. Vadelmista.

• 1eero kirjoitti:

En minäkää juomalla, sillee muuta groki lepposena hetkenä ei kyllä nytten vaikka on joute oloa vesisateen takia.

Joo. Minä voisin ottaa joskus kans muuten mutta mun pumpun sähköjärjestelmä ei tykkää yhtää väkevistä enkä viiti sitä alkaa härnäämään. Pärjäähän tuota ilmanki.

• ö-Öö

Ktos

Hyvä kun palstan puliämmä muistutti, pitää ostaa sokeria viinimarjaviiniä varten. Joko on pakastin täynnä punaisia kärpässieniä?

=DW=

• 1eero
        Heikunkeikku kirjoitti:

Minäpäs tein eilen Likööriä. Innostuin siitä, kun tällä palstalla liköörinteosta praatattiin. Nyt tuola jääkaapissa on muhimassa useampi purkki likööriä. Kolme kuukautta oottelua ja sitten voi marjat siivilöidä pois.
        Innostaa pullojen "askartelu". Annan ens jouluna muutamalle ihmiselle nams-likööriä hienoine etikettineen.
        Likööriin laitoin mansikoita, vadelmia ja vähäsen mustikoita antamaan syvyyttä väriin.

Aha taidat olla asiantuntia "promilleissa"

• ö-Öö
        Heikunkeikku kirjoitti:

Pihlajanmarjoista.

Itsellä huonoja kokemuksia pihlajanmarjaviinistä, maistunut aina yökiltä. Likööreistä en ole innostunut. Mutta jo jonkin tovin suunnitellut pihlajanmarjahyydykettä. Vois olla hittiä talvella liharuokien kanssa. Lisäksi tois hienosti väriä lautaselle. Siis mun käsityksen mukaan se on aika kirpakkaa, sokerista riippuen mukavan makeaa, vähän, kuin minttuhyydyke lampaan kanssa, mutta kun sitä joulukinkku siivun päälle nokare...

Pyrin tälle vuodelle tekemään kokeen. Viime vuonna se oli aika lähellä. Odottelin, etä tulisi yöpakkaset ja sais liian kitkeryyden pois marjoista, mökillä ei pakastinta. En ehtinyt, räksät ehtivät ensin ....

Mä duunailen tollasia aina joskus, enenpi puhetta-vähempi tekoja metodilla. Mutta toikin idea, mityä pitäis kerran eläissään koittaa, ei anoppi kiinnosta.

=DW=

• Heikunkeikku
        1eero kirjoitti:

Aha taidat olla asiantuntia "promilleissa"

En kovin hyvä asiantuntija ole, kun likööriä tein nyt ekaa kertaa. Monesti oon ajatellut, että olis kiva likööriä tehdä, mutta aina se on jäänyt.
        Makkaranteosta oon aina kans haaveillut. Pakko sitäkin on joskus tehdä, kun kerran niin oon päättänyt että kyllä minä joskus..
        Kotiviiniä silloin tällöin oon tehnyt. Näin syksyllä, kun marjoja on hurumykket, niin on helppo sitä tehdä.

• 1eero
        Heikunkeikku kirjoitti:

En kovin hyvä asiantuntija ole, kun likööriä tein nyt ekaa kertaa. Monesti oon ajatellut, että olis kiva likööriä tehdä, mutta aina se on jäänyt.
        Makkaranteosta oon aina kans haaveillut. Pakko sitäkin on joskus tehdä, kun kerran niin oon päättänyt että kyllä minä joskus..
        Kotiviiniä silloin tällöin oon tehnyt. Näin syksyllä, kun marjoja on hurumykket, niin on helppo sitä tehdä.

Metkan näköstä tuoo makkaran teko voisi onnistua multakin nii oon kyllä takavuosina viiniäkin tehny mutta ootko tiputellu pontikkaa, minäpä oon niin että meinas sauna palaa joten en sen jälkeen.

• Heikunkeikku
        ö-Öö kirjoitti:

Pihlajanmarjoista.

Itsellä huonoja kokemuksia pihlajanmarjaviinistä, maistunut aina yökiltä. Likööreistä en ole innostunut. Mutta jo jonkin tovin suunnitellut pihlajanmarjahyydykettä. Vois olla hittiä talvella liharuokien kanssa. Lisäksi tois hienosti väriä lautaselle. Siis mun käsityksen mukaan se on aika kirpakkaa, sokerista riippuen mukavan makeaa, vähän, kuin minttuhyydyke lampaan kanssa, mutta kun sitä joulukinkku siivun päälle nokare...

Pyrin tälle vuodelle tekemään kokeen. Viime vuonna se oli aika lähellä. Odottelin, etä tulisi yöpakkaset ja sais liian kitkeryyden pois marjoista, mökillä ei pakastinta. En ehtinyt, räksät ehtivät ensin ....

Mä duunailen tollasia aina joskus, enenpi puhetta-vähempi tekoja metodilla. Mutta toikin idea, mityä pitäis kerran eläissään koittaa, ei anoppi kiinnosta.

=DW=

Oon tehnyt pihlajanmarjahyytelöä. Joskus sata vuotta sitten:) Niihin aikoihin tein myös mustaviinimarjahyytelöä. Molemmat todella todella ja todella hyviä liharuuan kanssa.
        Tiesitkö muuten, että pihlajanmarjat ovat eri makuisia eri puissa. Saattaa vierekkäin kasvavissa pihlajoissa olla niin, että toisessa on makeampia marjoja ja toisessa niin muikeita, että hikeä pukkaa ottaan.
        Elikkä kun pihlajanmarjoja oon kerännyt, niin aina oon kaapassu yhen marjan suuhuni, maiskutellut ja tunnustellut makua ja vasta sitten ruvennut keräämään.
        Oikein väkevät pihlajanmarjat ovat väkevän pahoja, vaikka pistäis säkillisen sokeria.
        Pihlajanmarjoja oon laittanut omenasoseen joukkoon. Sopii erittäin hyvin.
        Pihlajanmarjaviiniä en ole tehnyt, mutta alkoi kiinnostamaan. Voisi onnistua hyvinkin. Yhtenä vuotena tein viiniä tyrnimarjoista. Luulin, että siitä tulee NIIN hyvää, että kelpaa vieraille tarjota ja antaa erikoisen lahjan.
        Siinä kävi niin, että tyrnimarjamehun fantastinen oranssi (kuin Jaffaa) väri häipyi kokonaan. Viinistä tuli lähinnä veden väristä tai omenaviinin näköistä. Voimakas tyrnimarjan maku ei viiniin asti "päässyt", vaan maku laimeni omenaviinin makuiseksi.
        Otti muuten päähän. Niin arvokas marja ja sitä piti viiniin laittaa tolkuttoman paljon. Tarjosin sitä siten, että viinilasiin tätä väritöntä litkua ja klumpsautin joukkoon tyrnimarjamehusta tehtyjä jääpaloja. Tällä tavalla sain viiniin takaisin tyrnin makua ja väriä.
        Tänä vuonna ei tyrniä tule. Viime vuonna oli sama juttu. Saaressa on satoja tyrnimarjapensaita ja kun on hyvä tyrnivuosi, niin kyllä kelpaa puristella marjoja.

• Heikunkeikku
        1eero kirjoitti:

Metkan näköstä tuoo makkaran teko voisi onnistua multakin nii oon kyllä takavuosina viiniäkin tehny mutta ootko tiputellu pontikkaa, minäpä oon niin että meinas sauna palaa joten en sen jälkeen.

Pitäisiköhän ryhdistäytyä tuossa makkarankin teossa, kerran tota likööriäkin nyt sain aikaseksi tehdä. Olis sitten kaksi "tuota-minä-kyllä-joskus-teen"-juttua tehtynä. Pitäisi jostakin ulkovaraston nurkasta etsiä iankaikkisen vanhan lihamyllyn. Sillä voin jauheskella lihoja ja muita tarvittavia aineita.
        Lihamyllystä vielä, että kun olet kova kalastamaan, niin oletkos koskaan tehnyt juustokalatahnaa. Voi ei, voi ei, nyt meni kieli mahan puolelle roikkumaan. Muistin niin elävästi juustotahnan maun, että nielaisin vahingossa kielen väärinpäin. Ei kiva olotila nyt oo ei.
        Joo siis. Savustetaan kaloja, sitten maustamatonta sulatejuustoa ja savukalaa pätkästään lihamyllyn läpi useampaan kertaan ja huh huh, mä vaan sanon ja sanonkin: Huh huh. Tee ihmeessä jos et ole vielä semmosta tehnyt. Ruisleipää ja tahnaa päälle. Namskutaraaraa:)

• 1eero
        Heikunkeikku kirjoitti:

Pitäisiköhän ryhdistäytyä tuossa makkarankin teossa, kerran tota likööriäkin nyt sain aikaseksi tehdä. Olis sitten kaksi "tuota-minä-kyllä-joskus-teen"-juttua tehtynä. Pitäisi jostakin ulkovaraston nurkasta etsiä iankaikkisen vanhan lihamyllyn. Sillä voin jauheskella lihoja ja muita tarvittavia aineita.
        Lihamyllystä vielä, että kun olet kova kalastamaan, niin oletkos koskaan tehnyt juustokalatahnaa. Voi ei, voi ei, nyt meni kieli mahan puolelle roikkumaan. Muistin niin elävästi juustotahnan maun, että nielaisin vahingossa kielen väärinpäin. Ei kiva olotila nyt oo ei.
        Joo siis. Savustetaan kaloja, sitten maustamatonta sulatejuustoa ja savukalaa pätkästään lihamyllyn läpi useampaan kertaan ja huh huh, mä vaan sanon ja sanonkin: Huh huh. Tee ihmeessä jos et ole vielä semmosta tehnyt. Ruisleipää ja tahnaa päälle. Namskutaraaraa:)

Ae ae että empäs sellasesta tahnasta, kuulostaa mahtavalta täytyypä tekasta, lihamylly löytyy savustuspönttöjä on usseimpia nii kalat ne on järvessä minun armoilla kiitoksia vinkistä kerron sitte miltä maistui.

• ö-Öö kirjoitti:

Ktos

Hyvä kun palstan puliämmä muistutti, pitää ostaa sokeria viinimarjaviiniä varten. Joko on pakastin täynnä punaisia kärpässieniä?

=DW=

Sinä teit pihlajamarjaviiniä, miksi, pottukuoppaanko torjumaan rikkaruohoja?

• Heikunkeikku
        1eero kirjoitti:

Ae ae että empäs sellasesta tahnasta, kuulostaa mahtavalta täytyypä tekasta, lihamylly löytyy savustuspönttöjä on usseimpia nii kalat ne on järvessä minun armoilla kiitoksia vinkistä kerron sitte miltä maistui.

Tullet vielä sadasti kiittämään tuosta savukalajuustotahnan reseptistä, kusssse on niin hyvää.
        Myös itsetehty "tonnikala" on aivan Kä-sit-tä-mät-tö-män Hyvää.
        Reseptin kaivan tuolta jostakin mikäli on sulla tai jollakin kiinnostusta.
        Siioista tehtiin, mutta kaiketi sitä voi muistakin kaloista tehdä.

• roosaaliiiin
        Heikunkeikku kirjoitti:

Tullet vielä sadasti kiittämään tuosta savukalajuustotahnan reseptistä, kusssse on niin hyvää.
        Myös itsetehty "tonnikala" on aivan Kä-sit-tä-mät-tö-män Hyvää.
        Reseptin kaivan tuolta jostakin mikäli on sulla tai jollakin kiinnostusta.
        Siioista tehtiin, mutta kaiketi sitä voi muistakin kaloista tehdä.

Kiitos, kiitos Heikunkeikulle, minäkin kiittelen savukalatahnareseptistä.
        Heti ensi päivän huomenna kokkeilen.

• :DDD nymmä taas repeen niin että hyvä jos enää kasaan saan itteäni. Mun herkut poistettiin! Arvaan kyllä miksi. Siirrytään sitten vaaleampiin herkkuihin, Aila-tädin piimähyytelökakku on myös paitsi helppotekoinen, kohtalaisen vähäkalorinen ja Herrrkullinen (äh, tuo näyttää... meneeköhän tääkin poistoon)
      http://www.k-ruoka.fi/reseptit/aila-tadin-piimahyytelokakku/
      Ja ei kun plussapisteitä plopsahtelemaan.

• No jotain persikkapiirasta joskus kokeillut, ei tainnut olla rahkaa siinä. Aurinkojotain oli nimeltään. Kiitos reseptistä.
        Rahka on ala-arvostettu, olen sitä mieltä. Eilenkin illalla vetelin autuaasti rahkaa ja päälle pensasmustikoita. Namnam!

• henrjii
        korpikirjailija kirjoitti:

Oletko kokeillut tätä?
        http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/97796/Anitan rahkatorttu/

kyllähän sitä tortuilla on herkuteltu. Kyllähän kaikki munan kanssa tehty on herkullista

• roletaari

Aamujen herkku. Perinteinen kaurapuuro. Muhitettu vähintään 10min eikä mitään pikahiutaleliisteriä. Päälle sopivasti raejuustoa ja kyytipojaksi iso lasillinen rasvatonta maitoa. Tuohon ei kyllästy koskaan.
      Lopuksi kaksi puolikovaa kananmunaa niin kelpaa vanhuksen lähteä liikkeelle.

• OtanOsaa

Voi sinua raukkaparkaa, oletko niin huonossa kunnossa ettet voi ikinä herkutella?

• Nautiskelijainen

Ei pidä ymmärtää tahallaan väärin. Minä herkuttelen joka päivä, rakastan ruokaa, hyvää, oikeaa, ravitsevaa ruokaa. Ja olen loistokunnossa kaikin puolin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2091
    2. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      157
      1984
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      28
      1956
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      14
      1222
    5. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      997
    6. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      946
    7. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      875
    8. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      844
    9. Minä tunnen sinut

Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      50
      811
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      33
      799
    Aihe