Kertokaa nyt mikä mintissä miellyttää?

miksimint

Xpmäinen ulkoasuko?
Paljon hitaampi käyttää kuin perus ubuntu.

34

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöllömpi_juttu

      Käyttönopeus on käyttäjästä kiinni.

    • MintRafaela

      Helppokäyttöisyys (kyllä, Windows-tyylinen käyttöliittymä rules), muokattavuus, kaikki tarpeellinen valmiina asennettu aina selaimen liitännäisiä myöden ja Ubuntun vakoilutoiminnot on poistettu. Missä mielessä Ubuntu on mielestäsi nopeampi? Sehän vie Unity-työpöydällä enemmän resursseja kuin Mintin Cinnamon.

    • Nichya

      No mikä siinä Ubuntussa sitten miellyttää?. Vai miellyttäkö, kun tänne pitää tulla huutelee?
      Aloituksesta sai sellaisen Ubuntu Wannabee maun.

      Itse en osaa sanoa Mintistä paljoakaan. Käytän oikeaa Debiania jo 7 vuotta.

      Voisin veikata että Mintin viehätys on siinä, että mikään yhtiö ei päätä sen tulevaisuudesta, vaan käyttäjät vaikuttaa kehitykseen.

      Voin olla väärässä. Hitaampi kuin Perus Ubuntu.

      En ihan sanois, vaikka olen vaan Minttiä kokeillut. Paljon paskaa täynnä, niin kuin XLKUbuntu ja mitä niitä onkaan. Kummastakin saa "PERUS" kevyen tarvittaessa.

      Kyllä mä niistä kahdestä möhkäleestä valitsisin Mintin ja Debian editionin.

      Mutta onneksi Linux pohjaisissa distroissa on varaa valita omaan makuun ja työpöytiäkin on kivasti rivissä. DEBIAN KDE ;)

      • Wannabeee

        Non joo.. Unity on nopeampi halliti/Käyttää, tosin siis raskaampi koneelle.
        Asetukset on ubuntussa helmpommat, lähes kaikki yhdessä paikassa.
        Wlan ja mokkulat ym toimii ubuntussa heittällä, mintissä on itselläni ollut ongelmia.
        Ubuntu ei vakoile, siittän testitietoa. amazon ei ole pakko käyttää :)
        Mintistä on kuulunut, että NSA vaati siihen takaporttia, en tiedä tuliko se siihen.

        Mutta en minä nyt mintiä haukuunkaan ala, onhan se hyvä.
        Itse oppinut unityn käytön ja tykkään siittä.


      • Buntuisti
        Wannabeee kirjoitti:

        Non joo.. Unity on nopeampi halliti/Käyttää, tosin siis raskaampi koneelle.
        Asetukset on ubuntussa helmpommat, lähes kaikki yhdessä paikassa.
        Wlan ja mokkulat ym toimii ubuntussa heittällä, mintissä on itselläni ollut ongelmia.
        Ubuntu ei vakoile, siittän testitietoa. amazon ei ole pakko käyttää :)
        Mintistä on kuulunut, että NSA vaati siihen takaporttia, en tiedä tuliko se siihen.

        Mutta en minä nyt mintiä haukuunkaan ala, onhan se hyvä.
        Itse oppinut unityn käytön ja tykkään siittä.

        "Mintistä on kuulunut, että NSA vaati siihen takaporttia, en tiedä tuliko se siihen."

        Olkoon kuukauden vanha postaus, mutta tartun tähän.

        Elikkä, olisko linkkiä heitää?


    • dww

      Mint on tarkoitettu tietokoneisiin, Ubuntun oletustyöpöytä, Unity, tabletteihin.

      Ei Ubuntussa itsessään suurta vikaa ole, mutta Unity käyttöliittymä on vielä huonompi kuin esim. jokin Windows kasin palikkaliittymä.

      Kyllä Mintti on paljon nopeampi käyttää kuin Ubuntu.

      • 56jj

        Unity onnistui siinä missä kasin jakomielitautiliittymä epäonnistui. Windowsissa käyttäja pakotettiin hyppelehtimään kahden eri käyttöliittymän välillä. Ubuntussa on vain yksi käyttöliittymä.


    • Unity_hyvä

      Minttiä käyttää usein linux-aloittelijat windowsmaisuutensa vuoksi sekä myös monet vanhat jäärät siihen siirtyivät jotka ovat ikuisesti katkeria Ubuntun siirryttyä käytämään Unity-työpöytää. Siitä siis happamat mielipiteet täällä.
      Itse en enää halua vanhanaikaisia valikkohelvettejä kahlata, hakuun perustuva työpöytä on paljon nopeampi, joten eipä tule juuri muita linuxejakaan käytettyä tuon vuoksi.

      • ihimetteliä

        " hakuun perustuva työpöytä on paljon nopeampi"

        Millainen on hakuun perustuva työpöytä? En ymmärrä miten sellainen voi mielekkäästi toimia...


      • Unity_hyvä

        Se toimii mielekkäästi jos tietää itse mitä on tekemässä tai mitä ohjelmia haluaa käynnistää. Netinkäyttökin perustuu hakuun, ihan luontevaa varmaan kaikille nykyään.
        Unity vie 360-390Mt tyhjäkäynnillä, joten ei ole raskas.


      • ihimetteliä
        Unity_hyvä kirjoitti:

        Se toimii mielekkäästi jos tietää itse mitä on tekemässä tai mitä ohjelmia haluaa käynnistää. Netinkäyttökin perustuu hakuun, ihan luontevaa varmaan kaikille nykyään.
        Unity vie 360-390Mt tyhjäkäynnillä, joten ei ole raskas.

        Eli käytössä on Googlen tapainen hakukone, joka yrittää hakusanan perusteella etsiä sitä ohjelmaa mitä olettaa haun tekijä olevan vailla? Ei koneella olevien ohjelmien joukko ole niin suuri, että sellaista tarvittaisiin. Toisaalta harvoin käytetyn ohjelman nimi ei välttämättä muistu heti mieleen, joten asiasanalla haku on tarpeen. Ei, kyllä se on parempi katsoa niistä muutamasta työpöydän kuvakkeesta tai vaikka ohjelmaluettelosta.


      • Unity_hyvä

        "Ei koneella olevien ohjelmien joukko ole niin suuri, että sellaista tarvittaisiin."

        Pätee ohjelmien lisäksi omiin tiedostoihin, niitä voi olla kuinka paljon hyvänsä.


      • dww
        ihimetteliä kirjoitti:

        Eli käytössä on Googlen tapainen hakukone, joka yrittää hakusanan perusteella etsiä sitä ohjelmaa mitä olettaa haun tekijä olevan vailla? Ei koneella olevien ohjelmien joukko ole niin suuri, että sellaista tarvittaisiin. Toisaalta harvoin käytetyn ohjelman nimi ei välttämättä muistu heti mieleen, joten asiasanalla haku on tarpeen. Ei, kyllä se on parempi katsoa niistä muutamasta työpöydän kuvakkeesta tai vaikka ohjelmaluettelosta.

        Unityn hakukone "Dash" ei toimi ilman zeitgeist vakoilupakettia.
        http://www.webupd8.org/2011/05/keep-files-from-showing-up-in-unity.html


      • ihimetteliä
        Unity_hyvä kirjoitti:

        "Ei koneella olevien ohjelmien joukko ole niin suuri, että sellaista tarvittaisiin."

        Pätee ohjelmien lisäksi omiin tiedostoihin, niitä voi olla kuinka paljon hyvänsä.

        Tiedostoihin hakua paremminkin tarvitaan, varsinkin jos huonosti tehdyt kansiot ja alikansiot. Kun ryhmittelee loogisesti kategorioihin, niin löytyy asiat paremmin kuin haulla.


      • hehhehheee

      • dash-
        dww kirjoitti:

        Unityn hakukone "Dash" ei toimi ilman zeitgeist vakoilupakettia.
        http://www.webupd8.org/2011/05/keep-files-from-showing-up-in-unity.html

        Itseään ei voi olla vakoilematta omalla koneella, omiin tietoihin pitää päästä omalla koneella käsiksi. Tuo pitää kirjaa viimeksi ja useimminkäytetyistä tiedostoista ja ohjelmista, jolloin ne löytyvät käyttäjän uudelleen niitä tarvittaessa nopeammin.
        Windowsissa vastaava ominaisuus taitaa olla indeksointi.

        Sitten windowsissa on vielä tämä kokonaisvaltainen vakoilu jossa käyttäjän kaikki henkiläkohtaiset tiedot, kirjoitukset salasanoineen imaistaan pavelimelle.


      • dww
        dash- kirjoitti:

        Itseään ei voi olla vakoilematta omalla koneella, omiin tietoihin pitää päästä omalla koneella käsiksi. Tuo pitää kirjaa viimeksi ja useimminkäytetyistä tiedostoista ja ohjelmista, jolloin ne löytyvät käyttäjän uudelleen niitä tarvittaessa nopeammin.
        Windowsissa vastaava ominaisuus taitaa olla indeksointi.

        Sitten windowsissa on vielä tämä kokonaisvaltainen vakoilu jossa käyttäjän kaikki henkiläkohtaiset tiedot, kirjoitukset salasanoineen imaistaan pavelimelle.

        "vastaava ominaisuus taitaa olla indeksointi"

        Joo ... tottakai. ;)

        http://community.linuxmint.com/software/view/zeitgeist
        "Zeitgeist is a service which logs the user's activities and events (files opened, websites visited, conversations held with other people, etc.) and makes the relevant information available to other applications.

        it serves as a comprehensive activity log and also makes it possible to determine relationships between items based on usage patterns.

        this metapackage depends on the zeitgeist engine and a set of packages (such as data providers) commonly used together with it."


      • dash-
        dww kirjoitti:

        "vastaava ominaisuus taitaa olla indeksointi"

        Joo ... tottakai. ;)

        http://community.linuxmint.com/software/view/zeitgeist
        "Zeitgeist is a service which logs the user's activities and events (files opened, websites visited, conversations held with other people, etc.) and makes the relevant information available to other applications.

        it serves as a comprehensive activity log and also makes it possible to determine relationships between items based on usage patterns.

        this metapackage depends on the zeitgeist engine and a set of packages (such as data providers) commonly used together with it."

        Niin, nopeuttaa omien tietojen hakua. Vähän fiksumpi vaan. Ei tuossa mitään kyseenalaista ole.


    • matetaixfce

      Tärkeimmät syyt käyttää mitä tahansa muuta kuin Ubuntua ovat:
      1) Unity on umpisurkea - heikko muokattavuus ja todella raskas.
      2) Ubuntun vakoiluominaisuudet. Osan niistä saa pois, mutta niiden mukaanotto kertoo paljon Canonicalista.

    • JessicaL

      Mint on helppokäyttöinen kokemattomallekun käyttäjälle. Ohjauspaneeli (ainakin 13 Maya:ssa) on varmasti selkeämpi kuin missään muussa käyttiksessä.
      Ulkonäöstä sen verran, että vihreä on huonosilmäiselle kurja taustaväri esim. ohjelmien komentoriveillä.

    • mintonkevyt

      tehoton kone vaatii kevyen käyttiksen :)

      • DirtyOperatingSystem

        Ihanko itse keksit tallaisen perustavaa laatua olevan huomion?


    • mint-on-hyvää

      Mintissä kaikki vaan toimii kunnolla ja loogisesti.
      Mint ei ole raskas kuten Ubuntu unity.
      Ei vakoile kuten Ubuntu.
      Mintti on helppo muokata haluamakseen.
      Mint sopii sekä aloittelijoille että edistyneille käyttäjille.
      Minttiä ei tarvi säätää että sen saisi toimimaan kunnolla.

      Mitä muita syitä haluat?

    • edistynyt_käyttäjä

      Osaava unixisti tai linuxisti ei kompastu graafiseen käyttöliittymä leikkiin. Osaava edistynyt käyttäjä luottaa takuu varmasti toimivaan tekstipohjaiseen (TUI) käyttöliittymään.
      Näin ainakin minä olen toiminut, tietokoneessani on kyllä yksinkertainen graafinen käyttöliittymä (JWM) mutta pääasiallisesti käytän tekstipohjaista käyttöliittymää. Olen kokeilut myös DWM:ää ja Ratpoisonia, nämäkin ovat olleet ihan toimivia mutta vaativat näppäinkomentojen hallintaa.

      Näillä graafisilla (GUI) käyttöliittymäleikeillä ei kannata päiväänsä pilata. Sama se on mikä siinä näytöllä on kunhan se TOIMII. Toimivuus on se tärkein ominaisuus ei näyttävyys silmälle. Tietokoneella pitää voida tehdä muutakin työtä kuin leikkiä käyttöliittymien valikkojen kanssa.
      Finnix on eräs linuxjakelu jossa ei ole lainkaan graafista käyttöliittymää. Kannattaa ainakin kokeilla. Myös OpenBSD JWM yhdistelmä on kokeilun arvoinen.

      • jokkex_

        No, niitä unixisteja tai linuxisteja onkin jotain 0,0-jotain prosenttia. Toimivuus on tärkeintä graafisessakin käyttöliittymässä.


      • ranne_kunnossa
        jokkex_ kirjoitti:

        No, niitä unixisteja tai linuxisteja onkin jotain 0,0-jotain prosenttia. Toimivuus on tärkeintä graafisessakin käyttöliittymässä.

        "Toimivuus on tärkeintä graafisessakin käyttöliittymässä".

        Oikein visersit, mutta käytännössä monet graafiset käyttöliittymät eivät ole 100 %.sti toimivia. Monissa on jatkuvasti lasten tauteja jotka alkavat pitkän päälle ärsyttää.
        Tämän oman kokemuksen myötä olen alkanut suosia tekstipohjaista (TUI) liittymää. Näin koska virheentekijä tunnetaan eli olet itse tehnyt jotain tyhmää eli olet kirjoittanut jotain väärin. Näin et voi alkaa syytellä toisia koodareita.
        Tekstipohjaisessa liittymässä on "osaamisen pakko" eli on ajateltava mitä on tekemässä tai mitä aikoo tehdä. (työ ei ole pelkkää valikkokohtien klikkailua)
        Toinen hyöty on se, että ei tule rannevammoja, moni on pilannut ranteensa terveyden hiiren käytössä.


      • jokkex_

        Ei keskimääräinen koneenkäyttäjä ala moista opettelemaan, ajan hukkaa. Käyttöliittymän toimintoja klikkaillaan suhteellisen vähän, ei siinä ranne väsy. Koneella tehdään jotain työtä sovelluksella ja siinä klikkailemista on vaikea kiertää.


      • eppu_normaali
        jokkex_ kirjoitti:

        Ei keskimääräinen koneenkäyttäjä ala moista opettelemaan, ajan hukkaa. Käyttöliittymän toimintoja klikkaillaan suhteellisen vähän, ei siinä ranne väsy. Koneella tehdään jotain työtä sovelluksella ja siinä klikkailemista on vaikea kiertää.

        1
        Normaali koneen käyttäjä käyttää graafisia sovelluksia, Ubuntun käyttäjä joutuu turvautumaan epämääräiseen Dashiin.


      • edistys_on_hyväksi
        eppu_normaali kirjoitti:

        1
        Normaali koneen käyttäjä käyttää graafisia sovelluksia, Ubuntun käyttäjä joutuu turvautumaan epämääräiseen Dashiin.

        "epämääräiseen Dashiin." (??????)

        Edistynyt käyttäjä voi vaihtaa sen komentotulkin jos Dash tai Bash ei miellytä. Itse olen tykästynyt ZSH nimiseen komentotulkkiin. Myös LUSH niminen komentotulkki herättää kiinnostuksen.
        Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että Dash olisi epämääräinen? Komentotulkkien käyttö vaatii jonkin verran osaamista ja tämä osaamistaito kyllä kehittyy käytettäessä komentotulkkeja.
        Unixeissa tai linuxdistroissa jotka ovat itseasiassa unixklooneja ("unix like" tyyppejä) ei ole mitään epämääräistä. Kyllä nämä toimivat ihan tarkoituksenmukaisesti.
        Edistyminen merkitsee osaamisen kehittymistä. Mikä estää edistymisen?


      • jokkex_
        edistys_on_hyväksi kirjoitti:

        "epämääräiseen Dashiin." (??????)

        Edistynyt käyttäjä voi vaihtaa sen komentotulkin jos Dash tai Bash ei miellytä. Itse olen tykästynyt ZSH nimiseen komentotulkkiin. Myös LUSH niminen komentotulkki herättää kiinnostuksen.
        Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että Dash olisi epämääräinen? Komentotulkkien käyttö vaatii jonkin verran osaamista ja tämä osaamistaito kyllä kehittyy käytettäessä komentotulkkeja.
        Unixeissa tai linuxdistroissa jotka ovat itseasiassa unixklooneja ("unix like" tyyppejä) ei ole mitään epämääräistä. Kyllä nämä toimivat ihan tarkoituksenmukaisesti.
        Edistyminen merkitsee osaamisen kehittymistä. Mikä estää edistymisen?

        "Edistyminen merkitsee osaamisen kehittymistä. Mikä estää edistymisen?"

        Ei ole tarvetta tai suurempaa hyötyä, tietyissä asioissa. Vähän kuin ajelisi autolla työssä josta maksetaan hyvä palkka, ei tarvitse käsiään konehuoneessa sotkea. Veden lisääminen pissapoikaan, varoitusvalot ja muut käyttisasiat pitää olla graafisen selkeitä., niitä hoidellaan sivuasioina käytännön pakosta.


    • jepulise

      Mintissä ei miellytä mikään. Siksi käytän elementarya.

    • manjaro-kannattaa

      Manjarossa miellyttää se, että kaikki ohjelmat on ajan tasalla. Tietoturvakorjaukset siis on kunnossa. Nytkin ajelen ajantasaisella Chromiumilla (45.0.2454.85), muissa jakeluissa Chromiumin päivitykset eivät toimi. Ai niin, linux kernel on 4.2 eli uusin stabiili.

      • ei_toiminut

        "Manjarossa miellyttää se, että kaikki ohjelmat on ajan tasalla."

        Eilen yritin Manjaron live versiota, mutta tietokoneeni ei vaan kyennyt yhteistyöhön sen kanssa. Eli Manjaro ei vaan käynnistynyt lainkaan TÄSSÄ koneessa.
        Vaikea sitä on kokeilla kun live versiokaan ei toiminut. Dvd-levykkeessä ei ollut mitään vikaa koska sille poltettu Manjaro kyllä käynnistyi tuttavani toisessa tietokoneessa ongelmitta.
        Tietokoneissa oli siis jotain eroa !


    • 1ja13

      Kokeilin Minttiä. Kai sitä silläkin, mutta nyt on koneissani Ubuntu ja gnome tai kde.

      Ehkä olen laiska opettelemaan uutta. Rivikomentoja on hallussa kaukaiselta Slackwaren ja RH:n ajoilta, jolloin linuxit olivat vain servereinä Samban kautta NT-koneille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe