Kevythirsitalo

talviasuttavaksi

Miten paksut eristeet pitää laittaa sellaiseen 70mm:n kevythirrestä kasattuun mökkiin että kohtuulämmityksellä tarkenee talvellakin. Tönö tulee Vaasa-Lieksa linjan eteläpuolelle.
Olisi kiva tietää eri vaihtoehdoilla.

15

512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rane2

Ei pelkät seinät lämmitä, lattia ja yläpohja lisäksi, seinä 100, lattia 200, katto 300 ja alumiinipaperi ja puuta/panelia vaikka pintaan niin et palellu, oven/ikkunan pidät lisäksi kiinni ;)

• luulisi.olevan

On kai eri materiaaleilla eroa. Pu tai villa

• rane2
        luulisi.olevan kirjoitti:

On kai eri materiaaleilla eroa. Pu tai villa

Meinasit puusta tehdä kaikki eristeet esim. umpipuuta 300mm katto ;)

• talviasuttavaksi
        rane2 kirjoitti:

Meinasit puusta tehdä kaikki eristeet esim. umpipuuta 300mm katto ;)

Sinulle lienee lämpöeristeet vieras käsite.

Niin että tietääkös kukaan asioista tietävä.

• remonttimies1
        talviasuttavaksi kirjoitti:

Sinulle lienee lämpöeristeet vieras käsite.

Niin että tietääkös kukaan asioista tietävä.

Sinähän vekkuli olet, mitä turhia kyselet, seinä 100 mm lämpöeriste, ja niin edelleen 200mm, 300mm, etkö osaa edes lukea tai et halua ymmärtää, kaikki muut käsittää tuon ????

• talviasuttavaksi
        remonttimies1 kirjoitti:

Sinähän vekkuli olet, mitä turhia kyselet, seinä 100 mm lämpöeriste, ja niin edelleen 200mm, 300mm, etkö osaa edes lukea tai et halua ymmärtää, kaikki muut käsittää tuon ????

Olen sitten senverran vekkuli että kysyn vielä että kuinka paksuilla eristelllä pärjää talvellakin, "luullakseni" eri materiaaleilla on huomattava ero.
        Että kyllä minä osaan lukea mutta mitenkäs on toisten laita.

• remonttimies1

Olen sitten senverran vekkuli että kysyn vielä että kuinka paksuilla eristelllä pärjää talvellakin, "luullakseni" eri materiaaleilla on huomattava ero.
        Että kyllä minä osaan lukea mutta mitenkäs on toisten laita.

Ei ole, toinen vettyy toinen ei, siksi alumiinipaperin tai muovin vaatii villa, tuossa lämpökerroin sinulle, puruako meinasit käyttää ?????
        "suulakepuristettu polystyreeni (XPS) 0,031–0,037 W/(Km²) ja mineraalivilla 0,032–0,045 W/(Km²)"

• talviasuttavaksi
        remonttimies1 kirjoitti:

Ei ole, toinen vettyy toinen ei, siksi alumiinipaperin tai muovin vaatii villa, tuossa lämpökerroin sinulle, puruako meinasit käyttää ?????
        "suulakepuristettu polystyreeni (XPS) 0,031–0,037 W/(Km²) ja mineraalivilla 0,032–0,045 W/(Km²)"

Asiallisuutta, pyydän.

Löysinpä itse tuollaisen jutun, ilmeisesti samasta paikasta, siitä voi päätellä että eristeillä on eroa.

"Tyypillisesti eristeen eristyskyky perustuu ilmaan, joka on suljettu eristerakenteeseen. Lämmöneristeen eristyskykyä mitataan lämmönläpäisykertoimella. Esimerkkejä lämmonjohtavuudesta (lambda declared): polyuretaani (PIR) 0,022–0,023 W/(Km²)[1], Fenoli 0,020 W/(Km²), polystyreeni (EPS) 0,031–0,039 W/(Km²)[2], suulakepuristettu polystyreeni (XPS) 0,031–0,037 W/(Km²)[3] ja mineraalivilla 0,032–0,045 W/(Km²)[4].

Eristeissä lämmön johtuminen on usein lähes lineaarinen ilmiö, joten eristekerroksen kaksinkertaistaminen myös kaksinkertaistaa lämmöneristyskyvyn."

Eli polyuretaanilla on huomattavasi parempi lämmöneristyskyky, joten sitä ei tarvitse niin paksulti laittaa. Että jos villaa on 100mm niin siihen riittää pu:ta 75mm, tätä minä ajoin takaa.

• remonttimies1

Asiallisuutta, pyydän.

Löysinpä itse tuollaisen jutun, ilmeisesti samasta paikasta, siitä voi päätellä että eristeillä on eroa.

"Tyypillisesti eristeen eristyskyky perustuu ilmaan, joka on suljettu eristerakenteeseen. Lämmöneristeen eristyskykyä mitataan lämmönläpäisykertoimella. Esimerkkejä lämmonjohtavuudesta (lambda declared): polyuretaani (PIR) 0,022–0,023 W/(Km²)[1], Fenoli 0,020 W/(Km²), polystyreeni (EPS) 0,031–0,039 W/(Km²)[2], suulakepuristettu polystyreeni (XPS) 0,031–0,037 W/(Km²)[3] ja mineraalivilla 0,032–0,045 W/(Km²)[4].

Eristeissä lämmön johtuminen on usein lähes lineaarinen ilmiö, joten eristekerroksen kaksinkertaistaminen myös kaksinkertaistaa lämmöneristyskyvyn."

Eli polyuretaanilla on huomattavasi parempi lämmöneristyskyky, joten sitä ei tarvitse niin paksulti laittaa. Että jos villaa on 100mm niin siihen riittää pu:ta 75mm, tätä minä ajoin takaa.

Just, aitta taisi olla kyseessä ????
        Katso tarkkaan noita lukuja on alku-loppu arvot, eli kohtaa molempien lämmönläpäisykertoimet toisensa, vaatii myös ajattelukykyä lukutaidon lisäksi ????

• talviasuttavaksi
        remonttimies1 kirjoitti:

Just, aitta taisi olla kyseessä ????
        Katso tarkkaan noita lukuja on alku-loppu arvot, eli kohtaa molempien lämmönläpäisykertoimet toisensa, vaatii myös ajattelukykyä lukutaidon lisäksi ????

Edelleen asiallisuutta, pyydän.

Onhan noissa eroa siltikin, eivät mene edes limittäin, mikäli ymmärrät sanonnan.

• kukaup

Onko haussa omakotitalo, vai onko kysymys vapaa-ajan asunnosta jossa pidetään mahdollisesti peruslämmöt ympäri vuoden. Jos jälkimmäinen vaihtoehto, riittää eristeeksi esim.125 mm eristevilla. Se vielä laitetaanko eriste sisä- vai ulkopuolelle hirttä, asettaa omat vaatimuksensa rakenteelle ja sen toimivuudelle.

• mietikolamakinkerta

10 vuotta asuttu 70mm kevythirsitalossa ympärivuoden. "Hirsi" ?ulkoseinänä, 15 cm puhallusvillaa (ekovillaa), tervapaperit ja sisäpuolella kuusipaneeli seinissä ja katoissa. Ikkunoissa kaksinkertainen lasi. On lämmintä ollut kovillakin pakkasilla. Mutta. Jos et ole vielä tehnyt näin huterosta hirsilankusta-älä teekään. En nyt tässä ala kertomaan syitä, mutta niitä on paljon. Yksi tärkeä on ulkonäkö: hirsinurkat rumat kun ohuita. Ei ole oikein järkeä tehdä montaa seinärakennetta, kovatöinen kun ohuet hirret pitää pultata ym ym.

• uutta_vai_vanhaa

Samaa mieltä - hirren hyvät ominaisuudet menetetään pitkälti, kun pitää monikerroksista seinärakennetta ruveta turaamaan. Tässä tapauksessa lopputulema on äkkiä normaali puurakenteinen talo, jossa on vaan sisäverhous vähän normaalia paksumpaa "lautaa".

Mutta... jos kyseessä olikin *olemassaolevan* rakennuksen tuunaus uudisrakennuksen sijaan. Silloin lisäeristyksessä on järkeä.

Puu ei ole mikään kovin hyvä eriste - lämmönjohtavuus on noin 0,13 W/mK. 70 mm puuta pintavastukset päälle = seinän U-arvo 1,5 W/m². Seinä eristää lämpöä huonommin kuin uusien talojen ikkunat...

Kohtuullisesta voi toki olla montaa mieltä, mutta itse tähtäisin U-arvoon 0,3...0,5 (mikä vastaa jo 250-450 mm paksua hirttä!). Olettaen, että kyseessä on kesämökki, jota ei ole tarkoitus pitää jatkuvasti lämpimänä. Ei seinien eristykseen kannata mielettömästi panostaa, jos/kun yläpohja, ikkunat ym. jäävät ennalleen.

Sahanpuru ja/tai kutterinlastut ovat lämmöneristävyydeltään hieman umpipuuta parempia. Noin 140 mm purua sitä paikallaan pitävä laudoitus tms. rakenne sisä- tai ulkopuolelle, niin ollaan aika hyvin U-arvossa 0,4.

Modernit eristeet ovat tehokkaampia. Mineraalivillaa tai puukuitueristettä (0,050 W/mK) tarvittaisiin noin 90 mm ja solumuovilevyä tarvitaan noin 60 mm (plus/miinus eristeen tyypistä riippuen) saman U-arvon saavuttamiseksi.

Sijoittelu sitten tyypin mukaan. Periaatteessa ulkopuolinen eristäminen on turvallisempi vaihtoehto, mutta vesihöyryä läpäisemättömiä eristeitä ei ehkä kuitenkaan näin - ja sopiihan polyuretaani siinäkin mielessä paremmin sisälle, että riittävä lisäeristys saadaan tällä mallilla suht ohuilla levyillä = sisämitat eivät pienene yhtä pahasti kuin lätkimällä mineraalivillaa sisäpuolelle.

Kun lähtökohta on näinkin huono kuin 1,5 W/m²K jo ohkainenkin lisäeritys (tyyliin 30 mm SPU levy) puolittaa seinän lämpöhäviön!

• vinkejä

hirsitaloon ei misään nimessä pitäisi käytääkeinotekoista eriste materiaalia koska ei siirrä mahdolista kosteutta.
      1cm. halteksi vastaa 2.5cm puuta.välikatoon sekä yläkatoon voisin ehdoitaa foliopaperia joka säteilee lämpöä takaisin ja sen päälle huvin laitettu vuorivilla limitettynä ja pienellä tasaisella tasoitetulla purupinnalla jotta mahdoliset pienetkin lämpövuotokohdat tiivistyy.
      jos huoneisto on välillä kylmilään kondensoituu keinoeristeisiin kosteutta lämpötilan vaihtelun myötä.
      onhan paljon neuvojia ja eihän tämä ole kuin mun rakennus periaate mistä osan olen aikpoinaan saanut vanhoilta timpureilta.
      jokainenhan tekee lopulta miten haluaa ja eihän silloin voi muita syytellä jos mahdolisesti menee mönkään.
      jos haluaa jotta rakennus näytää ulospäin hirsitalolta eriste sisäpuolelle ja sitten toisin päin.
      kosteisiin tiloihin pitää kiinitää erityista huomiota.
      onko valu taikka rossi pooja onkin eroa tai niiren yhdistelmä.
      kirjalisuutta on saatavilla niin netistä kuin kirjastostakin.

• foliopipo_päähän

Essonvaari kieltää laittamasta keinotekoisia materiaaleja, mutta seuraavassa hengenvedossa ehdotetaan foliopaperia ja sitä seuraavassa mineraalivillaa.

Essonvaarilla ei polla paljoa säteile. Tainnu pää jäätyä, kun ei ole ollut foliopipo käytössä. Se folion tehokkuus lämpöeristeenä perustuu lämpäsäteilyn heijastamiseen. Toimii, kun folion kohdalla on ilmarako. Eri materiaalien väliin puristettuna ei niinkään, kun lämpö siirtyy johtamalla ja alumiini ei kummoinen eriste ole. Ja jos/kun mineraalivillaa käytetään, olisi jonkinlainen höyrysulkukin paikallaan. Siinäpä näitä munauksia näin alkuun, enempää en nyt jaksa näitä sekoiluita alkaa korjaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2453
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1191
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1092
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      892
    Aihe