kolmoishermosärky

kaarina

Kärsin tällä hetkellä aivan hirvittävistä kolmoishermosärky kivuista,oikealla puolen alahaaran kohdalla. (huulessa,poskessa,hampaissa,korvassa)
Lääkityksenä Baclon ja Triptyl.
Neurologi on suositellut hermon ns. kuolettamista alkoholi ruiskeilla jolloin myös oikea leuan puolisko olisi tunnoton.
Haluaisin nyt tietää onko muille tehty samaa hoitoa ja onko se auttanut ja millaista on elää toinen puoli leuasta tunnottomana?
Onko jollekkin tehty muita kirurgisia toimenpiteitä ja on niistä olut apua?
Kun olen kuullut että voi niistä kivut jopa mennä pahemmiksi ja se pelottaa mutta eihän näinkään voi elää!
Kaikkiaan kipu ollut nelisen vuotta enempi ja vähempi,kokeiltu eri lääkityksiäkin.
Välillä ollut jopa "siedettävää".

42

13414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • potilas

      Mä kärsin myös tuosta v-mäisestä kolmoishermosärystä. Ihan mielenkiinnosta, kuinka vanha olet? Itsellä kipuiluja takana parisen vuotta. Lääkitystä en ole halunnu aloittaa. Mitä tutkimuksia sulle on tehty ennenkuin on annettu tuo diagnoosi?

      • kaarina

        Kax kertaa on magneettikuvattu ja hampaat käyty läpi,niistä ei mitään löytynyt joten diagnoosi oli kolmoishermosärky.
        Olen 42v.
        Neurotolia ja Neurontinia kokeiltu,auttaneet vähän aikaa.
        Mä en kyllä vois kuvitellakkaan olevani ilman lääkitystä kun kivut nytkin aivan he.....set! Mitähän ne olis ilman lääkitystä.
        Nytkin koko yö mennyt valvoessa kun kipu kohtaus tulee muutaman minuutin välein.


    • tpi

      Oletko kokeillut uudempia epilepsialääkkeitä?
      Karbamatsepiini on varmastikin ollut käytössä, ilmeisesti ei ole sopinut tai auttanut, kun lääkitys on tuollainen.
      Jos ei ole ollut, niin Neurontin tai uudempi versio samasta lääkkeestä, Lyrica, kannattaa ilman muuta kokeilla. Auttavat joillakin ihan hyvin, tosin ovat suhteellisen arvokkaita aineita.

      • kaarina

        Edellä jo kirjoitinkin lääkityksestä ja nyt odottelen pääsyä TAYSin neurologiselle polille,en vaan tiedä kuinka pitkät jonot on.


    • kaarina

      Huh heijaa...tulipa vietettyä ke aamupvä taysin ensiavussa kun kivut eivät hellittäneet.
      Sain tramal pistoksen lihakseen ja kotiuduin yhden maissa päivällä ja sitten alkoikin kolmen maissa aivan karsee pahoinvointi jota sit kestikin melkein tänne puolille öin. Luultavasti tramalin ansiota.
      No lisälääkitykseksi annettiin neurotolia ja tarvittaessa tramalia tabletteina...eli näillä eväin eteenpäin ja jonoon kipupolille.

      • tautinen

        Tervehdys kohtalotoverit!
        Mä sain tapaturmassa kolmoishermovaurion lähes kuusi vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole kivutonta päivää ollut. Kaikki on tehty mitä lääketiede voi nykypäivänä tarjota. Mulle tehtiin ns. elektrokoagulaatio eli "lämpökäsittely" noin neljä vuotta sitten ja kaikki meni vaan pahemmaksi. vaikka kyllähän se tietääkseni suurimmalle osalle tuo avun ja helpotuksen, mulle ei. Naaman toinen puolisko on tunnoton; kuola valuu ajoittain, silmähermoon tuli vaurio; silmää polttaa koko ajan, kaikki mitättömätkin hipaisut, tuulenvire, kylmä yms. tuottavat suunnatonta tuskaa alkuperäisen hammassäryn ja hermokivun lisäksi.En uskalla suositella tuota operaatiota, vaikka tietysti suurin osa potilaista siitä hyötyy, mutta on siinä omat riskinsäkin. Nyt syön Neurontinia max. määrän, Lamictalia ja Atacandia, joka on oikeasti verenpainelääke, mutta sitä voi kuulema käyttää tähän mun "juttuun" noiden muiden ohella.
        Mä sain tramalista pahoinvointia silloin kun söin sitä neurotolin kanssa samaan aikaan.
        Toivon kaikille tämän taudin kanssa kamppaileville voimia ja sitkeyttä! Huomenna voi olla parempi päivä!


      • kaarina
        tautinen kirjoitti:

        Tervehdys kohtalotoverit!
        Mä sain tapaturmassa kolmoishermovaurion lähes kuusi vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole kivutonta päivää ollut. Kaikki on tehty mitä lääketiede voi nykypäivänä tarjota. Mulle tehtiin ns. elektrokoagulaatio eli "lämpökäsittely" noin neljä vuotta sitten ja kaikki meni vaan pahemmaksi. vaikka kyllähän se tietääkseni suurimmalle osalle tuo avun ja helpotuksen, mulle ei. Naaman toinen puolisko on tunnoton; kuola valuu ajoittain, silmähermoon tuli vaurio; silmää polttaa koko ajan, kaikki mitättömätkin hipaisut, tuulenvire, kylmä yms. tuottavat suunnatonta tuskaa alkuperäisen hammassäryn ja hermokivun lisäksi.En uskalla suositella tuota operaatiota, vaikka tietysti suurin osa potilaista siitä hyötyy, mutta on siinä omat riskinsäkin. Nyt syön Neurontinia max. määrän, Lamictalia ja Atacandia, joka on oikeasti verenpainelääke, mutta sitä voi kuulema käyttää tähän mun "juttuun" noiden muiden ohella.
        Mä sain tramalista pahoinvointia silloin kun söin sitä neurotolin kanssa samaan aikaan.
        Toivon kaikille tämän taudin kanssa kamppaileville voimia ja sitkeyttä! Huomenna voi olla parempi päivä!

        No tota mä just tarkotin,pelottaa kaikki "toimenpiteet" joita niin herkästi suositellaan,jos meneekin pahemmax. Mun neurologi ainakin oli oikein närkästynyt kun se suostunut het siihen hermon alkoholi kuoletukseen,nyt pääsen onnex toiselle neurologille,jospa löytyis lääke apu.
        Jaksamista kaikille!


      • Kyselevä
        kaarina kirjoitti:

        No tota mä just tarkotin,pelottaa kaikki "toimenpiteet" joita niin herkästi suositellaan,jos meneekin pahemmax. Mun neurologi ainakin oli oikein närkästynyt kun se suostunut het siihen hermon alkoholi kuoletukseen,nyt pääsen onnex toiselle neurologille,jospa löytyis lääke apu.
        Jaksamista kaikille!

        Miten se kolmoishermosärky ilmenee sinulla hampaissa ? Onko särkyä, vihlontaa eri lämpötiloille vai millaisia ne hammasoireet on ?
        Miten ne todettiin kolmoishermosärystä johtuviksi ?


      • kaarina
        Kyselevä kirjoitti:

        Miten se kolmoishermosärky ilmenee sinulla hampaissa ? Onko särkyä, vihlontaa eri lämpötiloille vai millaisia ne hammasoireet on ?
        Miten ne todettiin kolmoishermosärystä johtuviksi ?

        Hampaita särkee ihan kuin silloin kun ne ovat kipeät "oikeestikkin",välillä joku hammas on kosketusarka.
        Kuumalle ja kylmälle eivät reagoi.
        Kaikki sen puolen hampaat on kuvattu ja avattu,osa juurihoidettu jo paljon aikaisemmin eikä vikaa niistä löytynyt.


      • Kyselevä
        kaarina kirjoitti:

        Hampaita särkee ihan kuin silloin kun ne ovat kipeät "oikeestikkin",välillä joku hammas on kosketusarka.
        Kuumalle ja kylmälle eivät reagoi.
        Kaikki sen puolen hampaat on kuvattu ja avattu,osa juurihoidettu jo paljon aikaisemmin eikä vikaa niistä löytynyt.

        Särkeekö sulla siis vain toisen puolen hampaat ?
        Toinen puolisko on siis särytön ? Minulla on ollut oireita molemmilla puoliskoilla siis hampaissa ja neurologi sanoi, että ei ole kolmoishermosärkyä, kun se on kuulemma vain toispuoleista. Kipuja on myös poskilla. Sinukset on kuvattu sekä hampaat. Mitään ei löydetty, mutta kipuja on. Välillä ne tosin menevät poiskin, mutta palailevat taas. Mitään lääkitystä en ole saanut. Tavallisilla särkylääkkeillä eteenpäin...aina eivät tosin auta.


      • kaarina
        Kyselevä kirjoitti:

        Särkeekö sulla siis vain toisen puolen hampaat ?
        Toinen puolisko on siis särytön ? Minulla on ollut oireita molemmilla puoliskoilla siis hampaissa ja neurologi sanoi, että ei ole kolmoishermosärkyä, kun se on kuulemma vain toispuoleista. Kipuja on myös poskilla. Sinukset on kuvattu sekä hampaat. Mitään ei löydetty, mutta kipuja on. Välillä ne tosin menevät poiskin, mutta palailevat taas. Mitään lääkitystä en ole saanut. Tavallisilla särkylääkkeillä eteenpäin...aina eivät tosin auta.

        Vain toisella puolen särkyä ja se on hyvin vaihtelevaa.
        Esim. tällä hetkellä ei taas särje hampaat vaan kipu poskessa.
        Välillä koviakin kipu piikkejä.


      • potilas

        Taas ne kauheat kivut palasivat kasvoon. Siis mitä ne tekee päivystyksessä jos sinne menisi? mulla kipu tuntuu nyt syödessä (melkein mahdotonta), hampaita harjatessa, ja jopa puhuessa. "Sätkyt" tuntuu vasemmalla puolella jossakin hampaissa, poskessa ja ohimolla. Ihmettelen kun neurologi ei suosittanut mitään tutkimuksiakaan. Ei magneettikuvausta tm. Tuntuu, että ketään lääkäriä ei kiinnosta (ne kenelle olen yrittänyt selittää oireitani).. arrghh..Mitähän tässä tekisi...:(


      • kaarin
        potilas kirjoitti:

        Taas ne kauheat kivut palasivat kasvoon. Siis mitä ne tekee päivystyksessä jos sinne menisi? mulla kipu tuntuu nyt syödessä (melkein mahdotonta), hampaita harjatessa, ja jopa puhuessa. "Sätkyt" tuntuu vasemmalla puolella jossakin hampaissa, poskessa ja ohimolla. Ihmettelen kun neurologi ei suosittanut mitään tutkimuksiakaan. Ei magneettikuvausta tm. Tuntuu, että ketään lääkäriä ei kiinnosta (ne kenelle olen yrittänyt selittää oireitani).. arrghh..Mitähän tässä tekisi...:(

        Päivystyksessä ne todennäköisesti laittaa jotain vahvaa kipulääketä lihakseen.
        Vaadit että omalääkäri/työterv.lääkäri lähettää sut neurologille ja kerrot kipusi vaikka vähän liioitellen.
        Jos olet jo yhdellä neurologilla ollut vaadit pääsyä toiselle.
        Kaikki lääkärit eivät kuulemma ota näitä kolmoishermosärkyjä ihan todesta mutta älä luovuta!
        Mun kohdalla ollut onnex hyviä ja välittäviä lääkäreitä.


      • potilas
        kaarin kirjoitti:

        Päivystyksessä ne todennäköisesti laittaa jotain vahvaa kipulääketä lihakseen.
        Vaadit että omalääkäri/työterv.lääkäri lähettää sut neurologille ja kerrot kipusi vaikka vähän liioitellen.
        Jos olet jo yhdellä neurologilla ollut vaadit pääsyä toiselle.
        Kaikki lääkärit eivät kuulemma ota näitä kolmoishermosärkyjä ihan todesta mutta älä luovuta!
        Mun kohdalla ollut onnex hyviä ja välittäviä lääkäreitä.

        Pääsin parisen viikkoa sitten toiselle neurologille ja sitä kautta magneettikuviin. Sieltähän se vastaus kipuihin löytyi. Kasvain. Aivan uskomatonta että en päässyt aiemmin kuvattavaksi vaikka vaadin sitä. Oireet laitettiin vaan "kolmoishermon" piikkiin. Mulla loppui luottamus kunnalliseen hoitoon. Tuli sellainen olo että kukaan ei välitä ellet itse vaadi oikeuksia. Onneksi en aloittanut neurontin lääkitystä, turhaan.


      • kaarina
        potilas kirjoitti:

        Pääsin parisen viikkoa sitten toiselle neurologille ja sitä kautta magneettikuviin. Sieltähän se vastaus kipuihin löytyi. Kasvain. Aivan uskomatonta että en päässyt aiemmin kuvattavaksi vaikka vaadin sitä. Oireet laitettiin vaan "kolmoishermon" piikkiin. Mulla loppui luottamus kunnalliseen hoitoon. Tuli sellainen olo että kukaan ei välitä ellet itse vaadi oikeuksia. Onneksi en aloittanut neurontin lääkitystä, turhaan.

        Hyvä asia että syy löytyi,epätietoisuus aina pahinta.
        Toivottavasti asiaa pystytään vaikuttamaan.
        Jaksamista ja pirteää mieltä kaikesta huolimatta.


      • iituli
        potilas kirjoitti:

        Pääsin parisen viikkoa sitten toiselle neurologille ja sitä kautta magneettikuviin. Sieltähän se vastaus kipuihin löytyi. Kasvain. Aivan uskomatonta että en päässyt aiemmin kuvattavaksi vaikka vaadin sitä. Oireet laitettiin vaan "kolmoishermon" piikkiin. Mulla loppui luottamus kunnalliseen hoitoon. Tuli sellainen olo että kukaan ei välitä ellet itse vaadi oikeuksia. Onneksi en aloittanut neurontin lääkitystä, turhaan.

        todellakaan,että kunnallisella puolella mättää ja lujasti.itse kokeena tiedän tämän.mulla näet on sairauksia vaikka muille jakaa ja jos en itse olisi aktiivisesti painostanut lääkärikuntaa en tiedä missä nyt mentäisiin.se on jännä homma että kun ihminen on kipeä ja väsynyt niin pitäisi vielä jaksaa taistella oikeuksistaan.tosin kun nämä kaksi vuotta on käyty lävitse tuntuu että ei tahdo mullakaan oikein voimat enään piisata mutta kun ajattelee että jos vielä tämän jaksan..mä toivon sulle voimia sekä henkisesti että fyysisesti ja että kaikki menee hyvin.ja taistele oikeuksistasi se palkitaan.


    • Markku.S

      Kaarina oletko ajatellut myös muita hoitomuoja vaivasi poistamiseen.Sanon nyt missä vaiva on,itsestäsi on kiinni jatko.Olet törmännyt johonkin noin 11 vuotta sitten jolloin niskan c4 nikama jumittunut,hermotukset tulevat kasvoihin.

      • Kyselevä

        Mistä tiedät vaivan niin tarkan sijainnin ?
        Uteliaisuuttani kysyn.
        Olisiko mahdollista samantyyppinen vaiva tällä kyselijällä ?
        Kun sinä tunnut tietävän, niin osaisitko kertoa myös minulle ?


      • Markku.S
        Kyselevä kirjoitti:

        Mistä tiedät vaivan niin tarkan sijainnin ?
        Uteliaisuuttani kysyn.
        Olisiko mahdollista samantyyppinen vaiva tällä kyselijällä ?
        Kun sinä tunnut tietävän, niin osaisitko kertoa myös minulle ?

        Joillekin ihmisille tulee henkisen kasvun myötä erilaisia kykyjä,näitä sitten silloin tällöin myös täällä netissä käyttelen.Oma ongelmasi th6 eli mahanikama,josta jäykkyyksiä niska-hartioihin,eli stressiperäistä.


      • Kyselevä
        Markku.S kirjoitti:

        Joillekin ihmisille tulee henkisen kasvun myötä erilaisia kykyjä,näitä sitten silloin tällöin myös täällä netissä käyttelen.Oma ongelmasi th6 eli mahanikama,josta jäykkyyksiä niska-hartioihin,eli stressiperäistä.

        Miten voisin hoitaa tätä th6 eli mahanikamaa parhaiten ? Hieronta ? Muu hoito tai jumppa ?
        Olen valmis kokeilemaan, jos vaan apua saisi.
        Vastaatko vielä, kun näillä sivuilla käyt ?!


      • kaarina

        No mitä vaan hoitoja olen valmis kokeilemaan. Joten mitähän apua tähän rankavaivaan voisi olla...osaatko neuvoa vielä sitä?
        Tai mistä apua lähden kyselemään?
        Jos voit niin kiitos jo etukäteen!


      • Markku.S
        kaarina kirjoitti:

        No mitä vaan hoitoja olen valmis kokeilemaan. Joten mitähän apua tähän rankavaivaan voisi olla...osaatko neuvoa vielä sitä?
        Tai mistä apua lähden kyselemään?
        Jos voit niin kiitos jo etukäteen!

        Koska nikamanjuuri on vähän tulehtunut on manuaalinen käsittely vähän hankalaa, vaan jos annat luvan laitan kaukoparannuksella nikaman ns.kohdalleen, kun siihen kerran pystyn.Edellyttää että ilmoitat sitten kuinka vaivan kävi.


      • Kyselevä
        Kyselevä kirjoitti:

        Miten voisin hoitaa tätä th6 eli mahanikamaa parhaiten ? Hieronta ? Muu hoito tai jumppa ?
        Olen valmis kokeilemaan, jos vaan apua saisi.
        Vastaatko vielä, kun näillä sivuilla käyt ?!

        Odotan vastaustasi yhä !


      • kaarina
        Markku.S kirjoitti:

        Koska nikamanjuuri on vähän tulehtunut on manuaalinen käsittely vähän hankalaa, vaan jos annat luvan laitan kaukoparannuksella nikaman ns.kohdalleen, kun siihen kerran pystyn.Edellyttää että ilmoitat sitten kuinka vaivan kävi.

        Toki saat luvan laittaa nikaman kohdalleen ja ilmotan kyllä miten kävi.
        Kuinka pian apu pitäisi tulla,eli koska ilmoitan olenko saanut avun ja kuinka vaivan on käynyt?


      • Markku.S
        kaarina kirjoitti:

        Toki saat luvan laittaa nikaman kohdalleen ja ilmotan kyllä miten kävi.
        Kuinka pian apu pitäisi tulla,eli koska ilmoitan olenko saanut avun ja kuinka vaivan on käynyt?

        Hyvä,eli kun tätä luet on nikama kohdallaan,ole pari päivää varovainen äläkä käännä päätä äkäisesti ,pidä kaulahuivia myös ulkona pari päivää.Kirjoita tuntemukset parin päivän päästä.


      • minä
        kaarina kirjoitti:

        Toki saat luvan laittaa nikaman kohdalleen ja ilmotan kyllä miten kävi.
        Kuinka pian apu pitäisi tulla,eli koska ilmoitan olenko saanut avun ja kuinka vaivan on käynyt?

        tuollasta höpötystä. Kaikenlaisia "tohtoreita" täällä palstalla liikkuukin...


      • kaarina
        Markku.S kirjoitti:

        Hyvä,eli kun tätä luet on nikama kohdallaan,ole pari päivää varovainen äläkä käännä päätä äkäisesti ,pidä kaulahuivia myös ulkona pari päivää.Kirjoita tuntemukset parin päivän päästä.

        Eipä ole tullut mitään tuntemuksia,ei niin hyviä eikä huonojakaan,joten se siitä.


      • Markku.S
        kaarina kirjoitti:

        Eipä ole tullut mitään tuntemuksia,ei niin hyviä eikä huonojakaan,joten se siitä.

        Harva tunteekaan mitään kun hoidetaan,tarkoitan onko vaiva parempana nyt, kuin aloitit tämän viestiketjun,vastaa rehellisesti.Jos et vastaa palautan tilanteen ennalleen.


      • netta
        Kyselevä kirjoitti:

        Odotan vastaustasi yhä !

        suuresti...mutta jos sinulla on tuo ihmeellinen taito olemassa jonka kyllä tiedän joillain olevan niin voisitko kertoa myös minulle vaivoistani ja ratkaisusta niihin?meinaan vaan että tälläiselle monivammaiselle ei varmaan apua löydy edes ihmeistä...


    • Utelias potilas

      Saitko sinä Markulta apua ?

      • kaarina

        Huomasitko jo viestini markulle,eli ei mitään apua.
        Laitoin viestin myös toisen viesti sinulle,huomasitko ja tsemppiä.
        Ilmoittele itsestäsi ja miten homma etenee.


    • Kyselevä

      Huomasin tuossa ettet sitten saanut tältä Markulta apua. Tunsitko mitään hoidon aikana ?
      Ihan vain mielenkiinto heräsi. Jotkut ihmiset ovat tälläisestä "hoidosta" saaneet apua.

      • kaarina

        Ei ollut mitään ns. tuntemuksia,joten se siitä. Ja uskon kyllä tällaisiin hoitoihin mutta tämä ei ainakaan minua auttanut.
        Itseasiassa menen pe erään kansanparantajan juttusille jolla käytössä paljon erilaisia hoitoja,saa sit nähä.


      • kohtalotoveri
        kaarina kirjoitti:

        Ei ollut mitään ns. tuntemuksia,joten se siitä. Ja uskon kyllä tällaisiin hoitoihin mutta tämä ei ainakaan minua auttanut.
        Itseasiassa menen pe erään kansanparantajan juttusille jolla käytössä paljon erilaisia hoitoja,saa sit nähä.

        Toki on ihan hyvä kokeilla melkein mitä tahansa hoitokeinoja tähän tuskaisaan tautiin, mutta olen sitä mieltä, että on hyvä säilyttää ns. terve järki niidenkin suhteen. Olen itse käynyt kansanparantajalla kolmoishermosärkyni kanssa. Hän sanoi, että on niin pirullinen tauti, ettei hoitoa todennäköisesti löydy hänen varastostaan. Yritti kuitenkin, muttei auttanut. Kansanparantajiakin on kaikenlaisia ihan niinkuin lääkäreitäkin. Uskoisin heihin kyllä enemmän kuin näihin kaukoparantajiin. Toki jos apua tulee, niin ok. Eihän siinä mitään menetä, mutta uskonsa laittaminen tällaisiin kertoo jo aikamoisesta epätoivosta. Aikaisemmin tässä keskustelussa joku kertoi oireistaan ja siitä, ettei mitään tutkimuksia ole tehty. Ei niitä tehdäkään, jos on noin tyypilliset kolmoishermosäryn oireet. Ei se näy missään tutkimuksissa, diagnoosi tehdään yleensä oirekuvan perusteella. Jos jokin oire antaa viitteitä johonkin muuhun sairauteen, niin sitten ehkä tehdään aivojen tietokonekuvaus. On epätyypillistä ja tyypillistä kolmoshermosärkyä ja sitten vielä se atyyppinen kasvosärky. Aluksi syötetään Neurotolia, jos ei auta, sitten muita epilepsia lääkkeitä. Tai useampia yhtäaikaa kuten minulla. Tämän taudin sanotaan olevan yksi tuskallisimmista ja varmasti niin onkin. Itse en ainakaan voi kuvitella mitään pahempaa kuin tämä. On vain kestettävä ja kyllä sitä kestääkin kun pakko on. Melkoiseksi taistelijaksi tässä kehittyy, eikä viitsi ihan pienistä asioista valittaa. ottaa kyllä pattiin, kun toiset valittavat tikkua sormessa tai muuta pientä vastoinkäymistä.
        Koetetaan jaksaa ja odotellaan kevätauringon säteitä! Lähetän lämpimiä ajatuksia kaikille taudin parissa kamppaileville! Toivon, että näistä ajatuksista oli apua ainakin yhtä paljon kuin kaukoparantajan parannusyrityksistä!


      • kaarina
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Toki on ihan hyvä kokeilla melkein mitä tahansa hoitokeinoja tähän tuskaisaan tautiin, mutta olen sitä mieltä, että on hyvä säilyttää ns. terve järki niidenkin suhteen. Olen itse käynyt kansanparantajalla kolmoishermosärkyni kanssa. Hän sanoi, että on niin pirullinen tauti, ettei hoitoa todennäköisesti löydy hänen varastostaan. Yritti kuitenkin, muttei auttanut. Kansanparantajiakin on kaikenlaisia ihan niinkuin lääkäreitäkin. Uskoisin heihin kyllä enemmän kuin näihin kaukoparantajiin. Toki jos apua tulee, niin ok. Eihän siinä mitään menetä, mutta uskonsa laittaminen tällaisiin kertoo jo aikamoisesta epätoivosta. Aikaisemmin tässä keskustelussa joku kertoi oireistaan ja siitä, ettei mitään tutkimuksia ole tehty. Ei niitä tehdäkään, jos on noin tyypilliset kolmoishermosäryn oireet. Ei se näy missään tutkimuksissa, diagnoosi tehdään yleensä oirekuvan perusteella. Jos jokin oire antaa viitteitä johonkin muuhun sairauteen, niin sitten ehkä tehdään aivojen tietokonekuvaus. On epätyypillistä ja tyypillistä kolmoshermosärkyä ja sitten vielä se atyyppinen kasvosärky. Aluksi syötetään Neurotolia, jos ei auta, sitten muita epilepsia lääkkeitä. Tai useampia yhtäaikaa kuten minulla. Tämän taudin sanotaan olevan yksi tuskallisimmista ja varmasti niin onkin. Itse en ainakaan voi kuvitella mitään pahempaa kuin tämä. On vain kestettävä ja kyllä sitä kestääkin kun pakko on. Melkoiseksi taistelijaksi tässä kehittyy, eikä viitsi ihan pienistä asioista valittaa. ottaa kyllä pattiin, kun toiset valittavat tikkua sormessa tai muuta pientä vastoinkäymistä.
        Koetetaan jaksaa ja odotellaan kevätauringon säteitä! Lähetän lämpimiä ajatuksia kaikille taudin parissa kamppaileville! Toivon, että näistä ajatuksista oli apua ainakin yhtä paljon kuin kaukoparantajan parannusyrityksistä!

        En toki uskoani tähän laita sen enempää kansanparantajaan kuin lääkereihinkään mutta kaikki keinot aion kokeilla koska eivät tunnu lääkkeetkään auttavan.
        Ja olo on aika epätoivoinen kun ei pysty viikkoon syömään mitään (ei kovaa eikä pehmeää,ei keittoja jne),ei juomaan,ei puhumaan ja pari yötä kun vielä valvoo.
        Ja kun vielä muitakin sairauksia niin lääkekuormakin jo melkoinen joten jos sitä edes pystyisi vähentämään jostain päin.
        Mutta koitetaan jaksaa ja kirjoitelkaa tuntemuksianne ja kokemuksianne.
        Helpottaa sekin kun tietää ettei ole yksin näiden karmeiden kipujen kanssa.


      • potilas
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Toki on ihan hyvä kokeilla melkein mitä tahansa hoitokeinoja tähän tuskaisaan tautiin, mutta olen sitä mieltä, että on hyvä säilyttää ns. terve järki niidenkin suhteen. Olen itse käynyt kansanparantajalla kolmoishermosärkyni kanssa. Hän sanoi, että on niin pirullinen tauti, ettei hoitoa todennäköisesti löydy hänen varastostaan. Yritti kuitenkin, muttei auttanut. Kansanparantajiakin on kaikenlaisia ihan niinkuin lääkäreitäkin. Uskoisin heihin kyllä enemmän kuin näihin kaukoparantajiin. Toki jos apua tulee, niin ok. Eihän siinä mitään menetä, mutta uskonsa laittaminen tällaisiin kertoo jo aikamoisesta epätoivosta. Aikaisemmin tässä keskustelussa joku kertoi oireistaan ja siitä, ettei mitään tutkimuksia ole tehty. Ei niitä tehdäkään, jos on noin tyypilliset kolmoishermosäryn oireet. Ei se näy missään tutkimuksissa, diagnoosi tehdään yleensä oirekuvan perusteella. Jos jokin oire antaa viitteitä johonkin muuhun sairauteen, niin sitten ehkä tehdään aivojen tietokonekuvaus. On epätyypillistä ja tyypillistä kolmoshermosärkyä ja sitten vielä se atyyppinen kasvosärky. Aluksi syötetään Neurotolia, jos ei auta, sitten muita epilepsia lääkkeitä. Tai useampia yhtäaikaa kuten minulla. Tämän taudin sanotaan olevan yksi tuskallisimmista ja varmasti niin onkin. Itse en ainakaan voi kuvitella mitään pahempaa kuin tämä. On vain kestettävä ja kyllä sitä kestääkin kun pakko on. Melkoiseksi taistelijaksi tässä kehittyy, eikä viitsi ihan pienistä asioista valittaa. ottaa kyllä pattiin, kun toiset valittavat tikkua sormessa tai muuta pientä vastoinkäymistä.
        Koetetaan jaksaa ja odotellaan kevätauringon säteitä! Lähetän lämpimiä ajatuksia kaikille taudin parissa kamppaileville! Toivon, että näistä ajatuksista oli apua ainakin yhtä paljon kuin kaukoparantajan parannusyrityksistä!

        Joo tiedän sen että kolmoishermojutut eivät näy missään magneettikuvissa.. mutta käytyäni toisella neurologilla, hän oli kuitenkin sitä mieltä että täytyy tehdä pään kuvaus jokatapauksessa ja sulkea pois muut vaihtoehdot. Tätä mieltä olin itsekin ettei jää epävarma olo. Ensimmäinen neurologi iski Neurotol-reseptin kouraan ja se oli siinä. Jotenkin jäi sellanen olo vaan että ei tutkittu tarpeeksi. Mulla onneks tänään kivuton päivä. Tsemppiä teillekin! :)


      • kaarina
        potilas kirjoitti:

        Joo tiedän sen että kolmoishermojutut eivät näy missään magneettikuvissa.. mutta käytyäni toisella neurologilla, hän oli kuitenkin sitä mieltä että täytyy tehdä pään kuvaus jokatapauksessa ja sulkea pois muut vaihtoehdot. Tätä mieltä olin itsekin ettei jää epävarma olo. Ensimmäinen neurologi iski Neurotol-reseptin kouraan ja se oli siinä. Jotenkin jäi sellanen olo vaan että ei tutkittu tarpeeksi. Mulla onneks tänään kivuton päivä. Tsemppiä teillekin! :)

        Eipä mullekkaan muita tutkimuksia tehty kuin magneettikuvaus ja aloitettiin Neurotol. Auttoikin jonkin aikaa,sitten siirryttiin Neurontiiniin.
        Kun sen teho loppui niin tällä hetkellä Baclon,Neurotol ja Triptyl sekä vielä kipulääkelisänä Tramal.
        Kolme vkoa ensiavussakäynnin jälkeen menikin ihan ok ja nyt kivut taas palautuneet,syödessä ja puhuessa.
        Eivät yhtä pahat kuin silloin mutta odotan/pelkään vaan että koska taas.
        Kirjoittelemisiin!


      • Hajusteintolerantti
        kaarina kirjoitti:

        Eipä mullekkaan muita tutkimuksia tehty kuin magneettikuvaus ja aloitettiin Neurotol. Auttoikin jonkin aikaa,sitten siirryttiin Neurontiiniin.
        Kun sen teho loppui niin tällä hetkellä Baclon,Neurotol ja Triptyl sekä vielä kipulääkelisänä Tramal.
        Kolme vkoa ensiavussakäynnin jälkeen menikin ihan ok ja nyt kivut taas palautuneet,syödessä ja puhuessa.
        Eivät yhtä pahat kuin silloin mutta odotan/pelkään vaan että koska taas.
        Kirjoittelemisiin!

        Itselläni ei ole kolmoishermosärkyä, mutta aura-migreeni tulee lyhyestäkin hajustekemikaalialtistuksesta, jos ovat hermostovaikutteisia (myrkkyjä suomeksi sanottuna) (juu kaikkea niissä löytyy, en tässä ala kertomaan, mutta tietoa on, kun osaa etsiä, se on kyllä englanniksi).
        Tuttavani saa kasvoihin vaikean kolmoishermosäryn hajusteista, itse hän ei niitä käytä, mutta reagoi passiiviseen hajusteiden 'käyttöön' = joutuu niitä hengittämään.
        Ihmiset ovat erilaisia ja reagoivat eri asioille, en sano, että hajusteet ovat syy, mutta sen voin aivan rehellisesti sanoa, että ne eivät ole turvallisia, senverran olen asiaa tutkinut, kun itse sairastuin.
        Erään tutkimuksen mukaan 50 % migreenipotilaista sai migreenin hajusteista (USA:lainen tutkimus).
        Elinympäristön saneeraus ei ainakaan haittaa, kun on noin vaikeasta sairaudesta kyse, sitä tekee mitä vaan saadakseen apua.
        Atoopikkona olen oppinut 'tekemään tutkimusta itselläni', eli jos joku asia muuttuu, muita muutoksia ei saa tapahtua, muuten syyn selvittäminen on vaikeaa. Vuosia on jo kertynyt, oppia on tullut.
        Todella järkyttävää, että lääkärit eivät ota tuota kipua riittävän vakavasti. Luin, että se on pahin
        kipu, mitä on olemassa.


    • Eräs jutun lukenut

      Hei !
      Luin tästä sinun kolmoishermosärystäsi ja minulle tuli mieleen nuo jo juurihoidetut hampaasi. Juurihoidetut hampaat voivat vuosien myötä ruveta oirehtimaan, jos juurihoito ei ole tehty kunnolla. Sekin saattaa aiheuttaa särkyä poskissa sekä hampaissa sekä päässäkin.

      Eräs tuttavani kärsi kivuista poskissa sekä ylähampaissa ja sitä ei heti osattu yhdistää juurihoidettuun hampaaseen. Kipua pidettiin epätyypillisenä kasvokipuna, oli toispuolista kipua - ei siis kolmoishermosärkynä. Myöhemmin häneltä poistettiin juuri tuo juurihoidettu hammas ja häneltä loppuivat kivut poskella ja hampaissa siihen. Tämä juurihoito oli tehty huonosti ja syy oli juuri tässä. Tuttuni juoksi lääkärissä ja syytä ei vaan löydetty, kunnes hammas sitten itse ilmoitti itsestään kovalla säryllä.

      Tuli vain tätä lukiessa mieleeni tälläinenkin mahdollisuus.

      • Särkee myös

        Syy särkyyn on vaikea löytää. Olen kuullut tarinoita että jopa kaksi hammasta on poistettu (terveitä) koska ovat särkeneet. Särky on siirtynyt seuraaviin hampaisiin.

        Sitten olen myös kuullut että hampaassa on ollut tulehdus joka ei ole näkynyt rtg-kuvassa. Itselläni alkoi vihlonta noin viikko hammaslääkärissä käynnin jälkeen. ALkoi vihloa oikeaa puolta leuan viivaa pitkin korvan alta lähtien ilkeästi ja myös takahampaisiin. Kohtaukset uusivat ja tihenivät, jopa 10 krt päivässä kova kipu. Meinasin tulla hulluksi, lopulta menin yksityislääkärille joka sanoi tutkittuaan että hänestä vaikuttaa kolmoishermosäryltä. Sain epilepsialääkkeen ja Panacodia ja olen ihan tokkurassa lääkkeen oton jälkeen. Unohdin tänään kahvinkeittimen päälle. Apua jos elämä alkaa olla tällaista pöllyssä oloa.

        En tiedä pitäisikö nyt mennä hammaslääkäriin vai ei, vai pyytää lähete neurologille. Neurologin todistus kuulemma tarvitaan jotta saa Kelalta 100 % korvauksen lääkkeestä.

        Joku kertoi että kipua tuntuu koska yksi hammas on poistettu alhaalta ja purenta menee vinoon jolloin öisin puree hampaita yhteen ja siitä tulee niskan jännitysoireet ja särky. Toinen taas kertoi että purentakiskosta ja hampaiden hionnasta ei ole ollut apua.

        Eräs tarina kertoi tosi pahasta kivusta joka häipyi vasta leikkauksella. Sen jälkeen hän pystyi jopa syömään kuumaa ruokaa mikä minulle tuntuu tällä hetkellä mahdottomalta ajatukselta!

        Niskan jännityksiä pitäisi välttää mutta miten se on mahdollista kun työskentelen tietokoneella ...

        En haluaisi kärsiä tästä lopun ikääni sentään, tähän asti olen ollut suht terve. Onkohan tämä lisääntynyt? Jos meitä on muutama sata tässä maassa, vai mitähän lie...

        t S.


      • kaarina
        Särkee myös kirjoitti:

        Syy särkyyn on vaikea löytää. Olen kuullut tarinoita että jopa kaksi hammasta on poistettu (terveitä) koska ovat särkeneet. Särky on siirtynyt seuraaviin hampaisiin.

        Sitten olen myös kuullut että hampaassa on ollut tulehdus joka ei ole näkynyt rtg-kuvassa. Itselläni alkoi vihlonta noin viikko hammaslääkärissä käynnin jälkeen. ALkoi vihloa oikeaa puolta leuan viivaa pitkin korvan alta lähtien ilkeästi ja myös takahampaisiin. Kohtaukset uusivat ja tihenivät, jopa 10 krt päivässä kova kipu. Meinasin tulla hulluksi, lopulta menin yksityislääkärille joka sanoi tutkittuaan että hänestä vaikuttaa kolmoishermosäryltä. Sain epilepsialääkkeen ja Panacodia ja olen ihan tokkurassa lääkkeen oton jälkeen. Unohdin tänään kahvinkeittimen päälle. Apua jos elämä alkaa olla tällaista pöllyssä oloa.

        En tiedä pitäisikö nyt mennä hammaslääkäriin vai ei, vai pyytää lähete neurologille. Neurologin todistus kuulemma tarvitaan jotta saa Kelalta 100 % korvauksen lääkkeestä.

        Joku kertoi että kipua tuntuu koska yksi hammas on poistettu alhaalta ja purenta menee vinoon jolloin öisin puree hampaita yhteen ja siitä tulee niskan jännitysoireet ja särky. Toinen taas kertoi että purentakiskosta ja hampaiden hionnasta ei ole ollut apua.

        Eräs tarina kertoi tosi pahasta kivusta joka häipyi vasta leikkauksella. Sen jälkeen hän pystyi jopa syömään kuumaa ruokaa mikä minulle tuntuu tällä hetkellä mahdottomalta ajatukselta!

        Niskan jännityksiä pitäisi välttää mutta miten se on mahdollista kun työskentelen tietokoneella ...

        En haluaisi kärsiä tästä lopun ikääni sentään, tähän asti olen ollut suht terve. Onkohan tämä lisääntynyt? Jos meitä on muutama sata tässä maassa, vai mitähän lie...

        t S.

        Pyydä ainakin lähete neurologille,voi ainakin sulkea joitain syitä pois.
        Kasvoissa esiintyviin kipuihin toki useitakin syitä ja vaikeita todeta/löytää.
        Yleensä otetaan magneetti kuva ettei mitään aivokasvainta tms.
        Lääkkeitä on erilaisia ja kokeilemalla löytyy toivottavasti sellainen ettei tarvitse olla kokoaikaa tokkurassa.
        Neurologin lausunto tosiaan tarvitaan kela korvausta varten,mutta kelakaan ei korvaa kuin jotain määrättyjä lääkkeitä. (esim. Neurotol korvataan mutta uudempi Neurontin ei)
        Joku saanut kolmoishermo särkyyn apua erilaisista hieronnoista,joku akupunktiosta tms. ns. huuhaa hoidoista. Ovat kyllä melko kalliita mutta ei kivuissakaan ole mukava olla.
        Itselläni nyt lääkitys melkein nollassa,kipuja kyllä on mutta koitan sinnitellä.
        Eihän varmaankaan ole hyvä muulle kropalle kokoaikaa lääkkeitäkään popsia. Kun/jos taas yltyy sietämättömäksi niin pakko kai taas aloittaa lääkitys.


    • Anonyymi

      Heippa, onko sinulla korkea verenpaine?
      Ylimääräinen stressi nostaa sitä ja iän mukana kalkkeutuvat verisuonet.
      Jos syynä on hermoa painava verisuoni, verenpainelääke voi helpottaa tällöin paine vaikutusta hermoon.
      Esim. migreeniin käytetään joskus estolääkkeenä verenpainelääkettä.

      Toinen poissuljettava syy on purenta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe