Olisi kysymys ilmailussa käytettävistä käsitteistä. On jäänyt mieleen kummittelemaan lentomatkaillessa katsellut näytöt, joissa kerrotaan matkustajille sijainti, nopeus jne. Nimittäin huomasin joskus suomen- ja englanninkielisten näyttöjen vertailussa, että niissä rinnastettiin ilmanopeus ja tosinopeus. En nyt muista, kummin päin se oli, joko "ilmanopeus - true speed" tai "tosinopeus - air speed", mutta jompikumpi noista pareista oli ja sitten maanopeus taidettiin kertoa erikseen. Minun järkeni mukaan kuitenkin tosinopeus olisi nimenomaan se nopeus maan suhteen.
Eli: onko niin, että ilmailussa kutsutaan koneen nopeutta ilman suhteen tosinopeudeksi?
Ilmanopeus/tosinopeus
13
956
Vastaukset
- Peter__T
Tosi-ilmanopeus, True Air Speed, TAS, on se nopeus jolla lentokone liikkuu ilmamassassa.
Wiki kertoo asian koko lailla tyhjentävästi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanopeus- 10-14
Niinpä näkyi. Airbusin näytöllä ei ollut kuitenkaan ilmausta "tosi ilmanopeus" tai "true airspeed". En millään muista, kumminpäin se oli; joko englanniksi true speed ja suomenkielisellä näytöllä "ilmanopeus" tai englanniksi air speed ja suomeksi "tosinopeus".
Sehän minua ihmetyttikin. Mutta avainjuttu on siis se, että se sana "true" kuuluukin liittää nimenomaan ilmanopeuteen. Mielenkiintoista tietää, vaikka maallikolle (harvinaisen osuva sana tässä) epäloogista :) - uli231
10-14 kirjoitti:
Niinpä näkyi. Airbusin näytöllä ei ollut kuitenkaan ilmausta "tosi ilmanopeus" tai "true airspeed". En millään muista, kumminpäin se oli; joko englanniksi true speed ja suomenkielisellä näytöllä "ilmanopeus" tai englanniksi air speed ja suomeksi "tosinopeus".
Sehän minua ihmetyttikin. Mutta avainjuttu on siis se, että se sana "true" kuuluukin liittää nimenomaan ilmanopeuteen. Mielenkiintoista tietää, vaikka maallikolle (harvinaisen osuva sana tässä) epäloogista :)Airbusseissa lukee navigointinäytöllä GS ja TAT molemmat eli Ground Speed ja True Air Speed
- qwsavcxc
10-14 kirjoitti:
Niinpä näkyi. Airbusin näytöllä ei ollut kuitenkaan ilmausta "tosi ilmanopeus" tai "true airspeed". En millään muista, kumminpäin se oli; joko englanniksi true speed ja suomenkielisellä näytöllä "ilmanopeus" tai englanniksi air speed ja suomeksi "tosinopeus".
Sehän minua ihmetyttikin. Mutta avainjuttu on siis se, että se sana "true" kuuluukin liittää nimenomaan ilmanopeuteen. Mielenkiintoista tietää, vaikka maallikolle (harvinaisen osuva sana tässä) epäloogista :)>>sana "true" kuuluukin liittää nimenomaan ilmanopeuteen.
En tiedä mitään ilmailusta, mutta vene-navigoinnin ja yleisen "fysiikkajärjen" perusteella:
Nopeus on aina suhteessa johonkin. Siksi "pelkkää" true speediä/tosinopeutta ei ole olemassa eikä voida oikeaoppisesti ilmoittaa, koska nopeus on aina suhteessa johonkin.
Ground speed on oikeastaan True Ground speed, mutta koska käytetään vain yhtä maanopeutta, niin true voidaan jättää pois. Ilmanopeuksia on useita, joten on selvintä ilmoittaa erityisesti mikä niistä on true.
Tuota nopeuden suhdetta aina johonkin voi ajatella niinkin, että kentällä paikallaan oleva lentokone (ground speed=0) liikkuu varsin vilkkaasti maapallon pyörimisen vuoksi maapallon ympäri. Ja lisäksi maapallo kiertää 29 km/sekunti auringon ympäri, ja samalla tietysti se lentokonekin. Ja itse aurinkokin - ja sen mukana maapallo ja lentokone- kulkee johonkin suuntaan... - 10-14
uli231 kirjoitti:
Airbusseissa lukee navigointinäytöllä GS ja TAT molemmat eli Ground Speed ja True Air Speed
Tarkoitat navigointinäytöllä ilmeisesti pilottien näyttöjä ohjaamossa? Minä puhuin matkustajien viihdenäytöistä, joilla voi katsella mm. lennon etenemistä kartalla ja erilaisia numerotietoja (muistaakseni ainakin se ilmanopeus, lentokorkeus, matka määränpäähän, ETA, kellonaika määränpäässä, ulkoilman lämpötila).
Maallikon mielestä tosinopeus olisi aina se "ground speed", koska se kertoo, millä nopeudella maapallon pinnalla oleva piste X loittonee tai lähestyy. Mutta ilmailuammattilaisten näkökulma on tietysti erilainen.
- LennuGrounSchool
Entä mikä olikaan se True Ground Speed, Tosi Maan Nopeus?
- MaanKiertonopeus
Kysypä sitä edesmenneeltä lennupomoltasi. On kai tutkinut asiaa hyvinkin läheisesti viimeaikoina.
- AntonoGroundSchool
Yksi parhaita ilmailualan koulutuksia, joita olen saanut oli juuri Saarion Ekin "oppitunnit". Ne olivat käytännönläheisiä ja ymmärrettäviä opetuksia ja niistä huokui ääretön kokemus ja ammattitaito.
- Peter__T
Kalevi Keihäsellä oli 70-luvun alussa Hesarissa rekryilmoitus. "Ammattitaitoinen pontikankeittäjiä saa paikan."
Paikan sai kokenein. CV oli kadehdittava. Loputon jono kihlakunnanoikeuden tuomioita. Hänestäkin huokui ääretön kokemus ja ammattitaito.
Ja niin sitä Kihniön Kipakkaa koristeltiin tuhansia pulloja Espanjan lämmössä.
Nuo ammattireiskat todella osaa asiansa. - Ammattireiska
Peter__T kirjoitti:
Kalevi Keihäsellä oli 70-luvun alussa Hesarissa rekryilmoitus. "Ammattitaitoinen pontikankeittäjiä saa paikan."
Paikan sai kokenein. CV oli kadehdittava. Loputon jono kihlakunnanoikeuden tuomioita. Hänestäkin huokui ääretön kokemus ja ammattitaito.
Ja niin sitä Kihniön Kipakkaa koristeltiin tuhansia pulloja Espanjan lämmössä.
Nuo ammattireiskat todella osaa asiansa.Keihänen muistetaan vieläkin, niinkuin Ekikin, kunnon jätkinä, mutta kuka muistaa tulevaisuudessa Tähtisen, muutakuin vittumaisena ilkujana. Peter on ammattireiska vittuilussa muuhun siitä ei ole.
- Peter__T
No voi ihmettä. Onko sulla paha mieli?
- Ammattireiska
Peter__T kirjoitti:
No voi ihmettä. Onko sulla paha mieli?
Mistä nyt pahamieli.
Ei voi muuta, kuin ihmetellä tähtisen halua vastailla näiden trollien heittelemiin herjoihin. Koeta nyt tähtinen aikuistua ja lopeta täällä roskapalstalla kirjoitteleminen. Lopeta myös tämä palstan lukeminen.
(Et tietysti pysty, koska silloinhan et saa tietää kuka puhuu sinusta pahaa selkäsi takana.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070