Ilmanopeus/tosinopeus

10-14

Olisi kysymys ilmailussa käytettävistä käsitteistä. On jäänyt mieleen kummittelemaan lentomatkaillessa katsellut näytöt, joissa kerrotaan matkustajille sijainti, nopeus jne. Nimittäin huomasin joskus suomen- ja englanninkielisten näyttöjen vertailussa, että niissä rinnastettiin ilmanopeus ja tosinopeus. En nyt muista, kummin päin se oli, joko "ilmanopeus - true speed" tai "tosinopeus - air speed", mutta jompikumpi noista pareista oli ja sitten maanopeus taidettiin kertoa erikseen. Minun järkeni mukaan kuitenkin tosinopeus olisi nimenomaan se nopeus maan suhteen.

Eli: onko niin, että ilmailussa kutsutaan koneen nopeutta ilman suhteen tosinopeudeksi?

13

1254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peter__T
      • 10-14

        Niinpä näkyi. Airbusin näytöllä ei ollut kuitenkaan ilmausta "tosi ilmanopeus" tai "true airspeed". En millään muista, kumminpäin se oli; joko englanniksi true speed ja suomenkielisellä näytöllä "ilmanopeus" tai englanniksi air speed ja suomeksi "tosinopeus".

        Sehän minua ihmetyttikin. Mutta avainjuttu on siis se, että se sana "true" kuuluukin liittää nimenomaan ilmanopeuteen. Mielenkiintoista tietää, vaikka maallikolle (harvinaisen osuva sana tässä) epäloogista :)


      • uli231
        10-14 kirjoitti:

        Niinpä näkyi. Airbusin näytöllä ei ollut kuitenkaan ilmausta "tosi ilmanopeus" tai "true airspeed". En millään muista, kumminpäin se oli; joko englanniksi true speed ja suomenkielisellä näytöllä "ilmanopeus" tai englanniksi air speed ja suomeksi "tosinopeus".

        Sehän minua ihmetyttikin. Mutta avainjuttu on siis se, että se sana "true" kuuluukin liittää nimenomaan ilmanopeuteen. Mielenkiintoista tietää, vaikka maallikolle (harvinaisen osuva sana tässä) epäloogista :)

        Airbusseissa lukee navigointinäytöllä GS ja TAT molemmat eli Ground Speed ja True Air Speed


      • qwsavcxc
        10-14 kirjoitti:

        Niinpä näkyi. Airbusin näytöllä ei ollut kuitenkaan ilmausta "tosi ilmanopeus" tai "true airspeed". En millään muista, kumminpäin se oli; joko englanniksi true speed ja suomenkielisellä näytöllä "ilmanopeus" tai englanniksi air speed ja suomeksi "tosinopeus".

        Sehän minua ihmetyttikin. Mutta avainjuttu on siis se, että se sana "true" kuuluukin liittää nimenomaan ilmanopeuteen. Mielenkiintoista tietää, vaikka maallikolle (harvinaisen osuva sana tässä) epäloogista :)

        >>sana "true" kuuluukin liittää nimenomaan ilmanopeuteen.

        En tiedä mitään ilmailusta, mutta vene-navigoinnin ja yleisen "fysiikkajärjen" perusteella:
        Nopeus on aina suhteessa johonkin. Siksi "pelkkää" true speediä/tosinopeutta ei ole olemassa eikä voida oikeaoppisesti ilmoittaa, koska nopeus on aina suhteessa johonkin.
        Ground speed on oikeastaan True Ground speed, mutta koska käytetään vain yhtä maanopeutta, niin true voidaan jättää pois. Ilmanopeuksia on useita, joten on selvintä ilmoittaa erityisesti mikä niistä on true.
        Tuota nopeuden suhdetta aina johonkin voi ajatella niinkin, että kentällä paikallaan oleva lentokone (ground speed=0) liikkuu varsin vilkkaasti maapallon pyörimisen vuoksi maapallon ympäri. Ja lisäksi maapallo kiertää 29 km/sekunti auringon ympäri, ja samalla tietysti se lentokonekin. Ja itse aurinkokin - ja sen mukana maapallo ja lentokone- kulkee johonkin suuntaan...


      • 10-14
        uli231 kirjoitti:

        Airbusseissa lukee navigointinäytöllä GS ja TAT molemmat eli Ground Speed ja True Air Speed

        Tarkoitat navigointinäytöllä ilmeisesti pilottien näyttöjä ohjaamossa? Minä puhuin matkustajien viihdenäytöistä, joilla voi katsella mm. lennon etenemistä kartalla ja erilaisia numerotietoja (muistaakseni ainakin se ilmanopeus, lentokorkeus, matka määränpäähän, ETA, kellonaika määränpäässä, ulkoilman lämpötila).

        Maallikon mielestä tosinopeus olisi aina se "ground speed", koska se kertoo, millä nopeudella maapallon pinnalla oleva piste X loittonee tai lähestyy. Mutta ilmailuammattilaisten näkökulma on tietysti erilainen.


    • LennuGrounSchool

      Entä mikä olikaan se True Ground Speed, Tosi Maan Nopeus?

    • MaanKiertonopeus

      Kysypä sitä edesmenneeltä lennupomoltasi. On kai tutkinut asiaa hyvinkin läheisesti viimeaikoina.

    • AntonoGroundSchool

      Yksi parhaita ilmailualan koulutuksia, joita olen saanut oli juuri Saarion Ekin "oppitunnit". Ne olivat käytännönläheisiä ja ymmärrettäviä opetuksia ja niistä huokui ääretön kokemus ja ammattitaito.

      • Peter__T

        Kalevi Keihäsellä oli 70-luvun alussa Hesarissa rekryilmoitus. "Ammattitaitoinen pontikankeittäjiä saa paikan."

        Paikan sai kokenein. CV oli kadehdittava. Loputon jono kihlakunnanoikeuden tuomioita. Hänestäkin huokui ääretön kokemus ja ammattitaito.

        Ja niin sitä Kihniön Kipakkaa koristeltiin tuhansia pulloja Espanjan lämmössä.

        Nuo ammattireiskat todella osaa asiansa.


      • Ammattireiska
        Peter__T kirjoitti:

        Kalevi Keihäsellä oli 70-luvun alussa Hesarissa rekryilmoitus. "Ammattitaitoinen pontikankeittäjiä saa paikan."

        Paikan sai kokenein. CV oli kadehdittava. Loputon jono kihlakunnanoikeuden tuomioita. Hänestäkin huokui ääretön kokemus ja ammattitaito.

        Ja niin sitä Kihniön Kipakkaa koristeltiin tuhansia pulloja Espanjan lämmössä.

        Nuo ammattireiskat todella osaa asiansa.

        Keihänen muistetaan vieläkin, niinkuin Ekikin, kunnon jätkinä, mutta kuka muistaa tulevaisuudessa Tähtisen, muutakuin vittumaisena ilkujana. Peter on ammattireiska vittuilussa muuhun siitä ei ole.


      • Peter__T

        No voi ihmettä. Onko sulla paha mieli?


      • Ammattireiska
        Peter__T kirjoitti:

        No voi ihmettä. Onko sulla paha mieli?

        Mistä nyt pahamieli.


    • Ei voi muuta, kuin ihmetellä tähtisen halua vastailla näiden trollien heittelemiin herjoihin. Koeta nyt tähtinen aikuistua ja lopeta täällä roskapalstalla kirjoitteleminen. Lopeta myös tämä palstan lukeminen.

      (Et tietysti pysty, koska silloinhan et saa tietää kuka puhuu sinusta pahaa selkäsi takana.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe