Suomalaisten suvaitsevuus/suvaitsemattomuus

kylmätotuus

Katsoiko kukaan teistä Inhimillisen tekijän 23.9.2015?
Toivottavasti edes joku katsoi ja ajatuksen kera!

Haastateltavista yhdellä oli psyykkinen sairaus, toisella kasvojen ulkonäön muuttanut tauti ja kolmas oli HIV-positiivinen.
Jokainen heistä oli kokenut suomalaisten ennakkoluulot ja suvaitsemattomuuden.

Ihailen heidän rohkeuttaan tulla mediaan kertomaan faktoja sairauksistaan tälle "takapajuiselle" kansalle!

Mielenterveyden järkkyminen on yksi suurimmista syistä eläköitymiseen Suomessa, eikä kukaan voi tietää, milloin se sairaus omalle kohdalle osuu.

Onneksi jokainen haastateltava oli päässyt sinuiksi tautinsa kanssa-ainakin melkein!

Luonto oli ollut merkittävä osa paranemista.
Maallemuutto oli tehnyt heille hyvää.

Tässäpä aasinsilta maahanmuuttoon.

Osa suomalaisista on maahanmuuttajia kohtaan todella suvaitsemattomia.
Oletetaan, että he kaikki ovat rikollisia, raiskaajia ja ties mitä "paholaisia".

Tietämättömyys on "valttia" suomalaisten ajatusmaailmassa.
Eihän täällä suvaita edes raameihinsopimattomia suomalaisia saatikka
ulkomaaneläviä.

Tämä on minun näkemykseni.
Kertokaapa omianne!

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naurun-kera-katolle

      Minä en suvaitse tällaisia puolueellisia avauksia. Pitäisi osata olla neutraalimpi.

    • ent.siivoojaparka

      Niin, että ketkä olettavat, " että he kaikki ovat rikollisia, raiskaajia ja ties mitä "paholaisia"."?
      En minä tunne yhtään, joka olettaisi, että kaikki...
      Tekisiköhän maahanmuuttajillekin hyvää muuttaa maaseudulle, jos heistä tuntuu, ettei heitä suvaita, mitä luulet? Haluaisivatkohan he? Takaisin luontoon?
      Ainakin Ruotsissa pakolaiset valittavat joittenkin vastaanottokeskusten olevan niin syrjässä kaikesta. Kaikki eivät halua nousta kyydistäkään muuten kuin suurkaupungeissa.
      Mutta täällähän ollaankin suvaitsevaisempia.

      • kylmätotuus

        Olisit nyt ottanut edes hieman kantaa tuohon Inhimillisen tekijän aiheeseen, vai eikö se ohjelma näy siellä lahden takana?!

        Se oli kuitenkin pääasia, johon halusin kommentteja.
        Maahanmuuttovastaisuus oli vasta toissijainen aihe.

        Ruotsin asiat ja käytännöt ovat ruotsalaisten asioita.
        Minä asun Suomessa ja olen kiinnostunut suomalaisten asenteita.


      • ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

        Olisit nyt ottanut edes hieman kantaa tuohon Inhimillisen tekijän aiheeseen, vai eikö se ohjelma näy siellä lahden takana?!

        Se oli kuitenkin pääasia, johon halusin kommentteja.
        Maahanmuuttovastaisuus oli vasta toissijainen aihe.

        Ruotsin asiat ja käytännöt ovat ruotsalaisten asioita.
        Minä asun Suomessa ja olen kiinnostunut suomalaisten asenteita.

        Sanotaan sit näin.
        Puhdas vesi on ihan hyvää ja tarpeenkin, mutta tulvat saavat paljon pahaa aikaan ja tuovat mukanaan kaikenlaista moskaa ja liejua, hukuttavat alleen monenlaista arvokasta, saattavat viedä ihmishenkiäkin.
        Jos et halunnut keskustella maahanmuutosta, johon se aasinsiltasi päätyi, niin miksi sen toit ollenkaan esiin? Tuo aloituksesi alkuosahan oli vain pohjustusta pääasiallesi. Unohdit muuten homot suvaitsevaisuuslistaltasi. Olen suomalainen ja jotenkin olen kuvitellut sinunkin olevan, sillä ainakin kirjoitat suomeksi. Et ehkä sitten olekaan, koska kirjoitit vain asuvasi Suomessa ja olevasi kiinnostunut suomalaisten asenteista (jotka tunnut tietävän paremmin kuin me suomalaiset itse).


      • kylmätotuus
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Sanotaan sit näin.
        Puhdas vesi on ihan hyvää ja tarpeenkin, mutta tulvat saavat paljon pahaa aikaan ja tuovat mukanaan kaikenlaista moskaa ja liejua, hukuttavat alleen monenlaista arvokasta, saattavat viedä ihmishenkiäkin.
        Jos et halunnut keskustella maahanmuutosta, johon se aasinsiltasi päätyi, niin miksi sen toit ollenkaan esiin? Tuo aloituksesi alkuosahan oli vain pohjustusta pääasiallesi. Unohdit muuten homot suvaitsevaisuuslistaltasi. Olen suomalainen ja jotenkin olen kuvitellut sinunkin olevan, sillä ainakin kirjoitat suomeksi. Et ehkä sitten olekaan, koska kirjoitit vain asuvasi Suomessa ja olevasi kiinnostunut suomalaisten asenteista (jotka tunnut tietävän paremmin kuin me suomalaiset itse).

        Taisit ymmärtää väärin aloitukseni, joko tahattomasti tai tahallisesti.
        Lue se uudelleen, niin huomaat, ettei maahanmuutto todellakaan ollut sen pääpointti!

        Kyllä minä olen aivan supisuomalainen. Sukuni on tullut Suomeen 1500-luvun loppupuolella, joten juureni ovat syvällä Suomen maaperässä.
        Tietysti esivanhempani olivat tuolloin maahanmuuttajia, mutta olemme tänne kotoutuneet ja voinen tituleerata itseäni suomalaiseksi.


    • xcfz

      Ei taas näitä pakolaisjuttuja EI EI!!!!!.

    • pölvästii

      -Suomalaisen pokkuroinninkin, miksei myös muunmaalaisten, ydin ehken tulee hyvin esiin vanhassa sadussa "keisarit ilman vaatteita"-
      alastomuus on muotia ollut aiemminkin ja sllleen vanhanaikainen juttu koska se edelleen myy paremmin ja kalliisti kuin vaikka korulauseet.
      Vastenmieliset tunteet joutuu nitistämään itsessään - pelko ja viha voi purkautua huutona vaikkapa. Kaikilla oletetaan olevan valmiuksia ongelmien kohtaamiseen, mutta kun nekään eivät ole silleen myötäsyntyisiä, siis synnyinlahjoina saatuja - tarvitaan koulutusta ja harjaannusta, että ihmiset olisivat tehtäviensä tasalla - maammehan tunnetaaan hyvänä koulumaana.

      Monissa asioissa sanotaaan olevan seli-selityksen makua, kun en ole opettaja ja silleen auktoriteettivapaa - typeryyden huippua lienee tämäkin esitys.
      Mitäs sillä harjaantumisella oikein tarkooitetaan?

    • SuvisTaiEi

      Olet katsonut ohjelmaa kuin piru raamattua, oma aseenteesi on vaikuttanut siihen miten sisäistit ohjelman sisällön. Ohjelmassa ei tuomittu suomalaisia, siinä puitiin joidenkin ihmisten suhtautumista sairauksiin, aika hyvin ymmärtäen mistä ennakkoluulot johtuvat. Mielestäni hyvää asiallista ohjelmaa ei pidä pitää keppihevosena oman maahanmuutto-propagandansa levittämisessä. Tunnen henkilökohtaisesti yhden ohjelmaan osallistuneen, hän vähän etukäteen arvasi myös tämänkaltaiset "tulkinnat"

      • "SuvisTaiEi"

        Minusta tuntuu että sinullakin on joku kirja?
        Vai mistä nuo katsanto-kantasi?

        H.


      • Vastauksesi.typeriä
        hunksz kirjoitti:

        "SuvisTaiEi"

        Minusta tuntuu että sinullakin on joku kirja?
        Vai mistä nuo katsanto-kantasi?

        H.

        Itse olet sisäistänyt Mustan Raamatun ja taitaa Punaisen Raamattusi lukeminen olla puoli-tiessä. Keltaisella Raamatulla on taipumus nousta päähän aivopesun korvikkeena.


    • eilaupias

      En jaksa olla laupias joka suuntaan. Tarpeeksi kestettävää on ollut läheisten sairauksien helpottamisessa, vaikka itse olenkin vahva. Turvapaikan hakijoiden suhteen olen kriittinen, ei voi tulla maahamme noin vain ja olettaa, että ilman muuta saa etuja. Jos tosiaan on henkensä kaupalla paennut sotaa, luulisi olevan kiitollinen, kun saa olla rauhassa eikä arvostelevan olosuhteita. Tarkkaan pitäisi myös tarkastaa, ettei vakavia sairauksia tule kylkiäisenä.

    • SuvisTaiEi

      Juu, näköjään "suvaitsevainen" ei suvaitse suvaitsematonta, heh

      ennakkoluulo ja pelko eivät ole synonyymejä suvaitsemattomuuden kanssa

    • Minä jäin taas miettimään tuota ihmeellistä ajatuskulkua joka ei perustu logiikkaan (ei seuraa edellisestä eli "non sequitur" että olisi mukamas suvaitsematonta olla suvaitsematta suvaitsemattomia. Koska suvaitsevaisuus on positiivinen asenne ja suvaitsemattomuus on erittäin negatiivinen ja vahingollinen asenne niin tuo johtopäätös ei ole oikea.

      • SuvisTaiEi

        Katsoitko Paloma ohjelman? siinä ei ollut kyse suvaitsevaisista, siksi sana on lainausmerkeissä. Pelkoon ja ennakkoluulon ei mielestäni tule suhtautua suvaitsemattomasti.


      • SuvisTaiEi kirjoitti:

        Katsoitko Paloma ohjelman? siinä ei ollut kyse suvaitsevaisista, siksi sana on lainausmerkeissä. Pelkoon ja ennakkoluulon ei mielestäni tule suhtautua suvaitsemattomasti.

        En katsonut tai siis ei minulle näy Suomen tv:tä. Reagoin vain noihin kommentteihin jotka tuomitsevat "suvaitsemattomiksi" ne jotka eivät suvaitse suvaitsemattomia.

        Pelko ja ennakkoluulo ovatkin sitten aivan eri asia. Niiden ei pitäisi antaa myöskään hallita ajatusmaailmaansa, vaan etsimällä tietoa ja etenkin lähestymällä pelkonsa ja ennakkoluulojensa aiheuttajaa(aiheuttajia) voi yrittää muuttaa ajatuksiaan positiivisimmiksi.

        Minun pointtini oli täysin teoreettinen: ei se ole suvaitsemattomuutta jos tuomitsee ihmistä tai yhteiskuntaa vahingoittavia asenteita tai toimintoja.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En katsonut tai siis ei minulle näy Suomen tv:tä. Reagoin vain noihin kommentteihin jotka tuomitsevat "suvaitsemattomiksi" ne jotka eivät suvaitse suvaitsemattomia.

        Pelko ja ennakkoluulo ovatkin sitten aivan eri asia. Niiden ei pitäisi antaa myöskään hallita ajatusmaailmaansa, vaan etsimällä tietoa ja etenkin lähestymällä pelkonsa ja ennakkoluulojensa aiheuttajaa(aiheuttajia) voi yrittää muuttaa ajatuksiaan positiivisimmiksi.

        Minun pointtini oli täysin teoreettinen: ei se ole suvaitsemattomuutta jos tuomitsee ihmistä tai yhteiskuntaa vahingoittavia asenteita tai toimintoja.

        Ihmiset voi loputtomasti venkoilla eri sanamuodoilla ollako vai eikö olla sitä sun tätä.
        Kylmä totuus on kumminkin se et kaikkein arvaamattomin linja on se missä koitetaan tukahduttaa eri tavalla ajatteleva ihminen.
        Ellei ihmiset käy tätä juttuu rauhassa läpi ja ellei kaikkien anneta purkaa pelkojaan ja ajatuksiaan ,lain sallimissa rajoissa niin kuvannollisesti,joku tulee kirveen kanssa pirttiin.
        Ajattele asiaa yleisesti ,tämäkään ei ollut sulle henkilökohtasena moitteena,
        Se oli vanhan miehen yksinäinen näkemys ihmisestä.


    • Katsoin osan, mutta katso sinä lauantaina, tulee kai uusintana "huutolaiset". Siinä oli haastateltu huutolaisia, jotka ei ole koskaan päässeet yli traumastaan.

      • Luulisin-että

        He perustivat mieskuoro Huutajat?


      • Katsoin ohjelman ja osittain pidin sitä avauksena niille ihmisille, joille ns. erilaisuus on aivan uusi asia.
        Itselläni on pyörätuoli käytössä ja olen saanut ilkeitä huomautuksia, ylitseni on puhuttu ym. Se miten suhtauduin itseeni alussa heijastui muihin ja otin kaiken aliarvioimisena, siitä on jo aikaa, eli nyt kaikki on helppoa.
        Varmasti eilisen ohjelman anti katsojille on se, että onko normaalia olemassakaan, vamma ei tee paremmaksi ihmiseksi mutta empatian kykyä lisää, sekä se, että vaikka on hyvinkin erinäköinen ei sulje pois fiksuutta.
        Vastuu suhtautumisesta toisiimme on jokaisella, eikö........
        Ihmettelin kyllä Päivi Storgårdin roolia ihmisten viemisessä sairaalaan, eikö pitäisi ilmoittaa viranomaisten hoidettavaks? -


    • elämäätämävain

      Asialla on kaksi puolta. Olen joskus elänyt pitkän aikaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä potevan ihmisen kanssa. Hän sairastuttaa läheisetkin, on oikea energiasyöppö, tuntui että imaisi minustakin voiman pois kun olin samassa huoneessa. Koko ajan sai pelätä mitä on kotona odotettavissa kun palaa töistä. Rahan käsittely ja käytös holtitonta manian aikana. Tänään viimeksi kuulin että varmaan sairaalla oli vaikeaa, tietysti oli, kukaan ei koskaan kysynyt kuinka jaksoin häntä niin kauan, vaikka eihän minua kukaan pakottanut, läheistään vain ei halua herkästi jättää heitteille kun tietää että ei pärjää.
      Lääkityksen onnistuminen on arpomista, sitten on vahdittava että ottavat lääkkeensä. Päivillä taisi olla lääkitys kohdallaan. Mutta sekään ei ajan kanssa ole varmaa että pysyy vakaana.
      En kavahda mielialahäiriöistä mutta en enää jaksaisi elää sellaisen kanssa. Hiv- potilaaseen en ole törmännyt, eikö se nykyisin pysy lääkityksellä kurissa. Pitää olla tyhmä jos karttaa ihmistä vammautuneen ulkomuodon takia.

    • enmilläänkeksi

      Minusta on kohtuutonta vaatia, että ihmisten pitää suhtautua hirveän ennakkoluulottomasti ja avosylin ottaa vastaan oudot asiat ja ihmiset. Olen sitä mieltä, että näiden outojen pitää tehdä itsensä tykö. Ennenkaikkea näyttää käytännön elämässä, että ovat ihan hyviä ja luotettavia tyyppejä. Sanoillakin voi selittää esmes juuri sairauttaan tai vammaansa. Jotkut ovat parempia saamaan uuden henkilön ja uuden yhteisön hyväksynnän ja pääsemään mukaan. Tämä palsta on hyvä esimerkki, olen seurannut. Se on luonteesta kii ja sosiaalisista taidoista ja lahjakkuudesta. Ei tarvitse olla mitään sairautta eikä vammaa, niin jotkut ihmiset joutuvat kokemaan hylkimistä ja seuran puutetta, yksinäisyyyttä.
      Ihmiset nyt aina nokkii toisiaan ja nokkimisjärjestystä luovat. Ketään ei aina suvaita. Se on elämää. Jos vammainen tai sairas luulee jokaisen nälvimisen johtuvan erilaisuudestaan niin erehtyy. Jos itse tietää, mikä on ja mihin pystyy, ja jos vielä on yksi tai muutama läheinen ihminen, joka myös tietää ja uskoo ja on tukena tarvittaessa, niin sanoisin, että elämä on aivan yhtä hyvää kuin kenen tahansa.
      Olen yllättäen ja varoittamatta joutunut tilanteeseen, jossa vaativan elämisen sivussa sain kokea ihmisten ennakkoluulot. Olihan se ikävää. Itsekään en tiennyt mitään ko. vammasta ennestään. Kuitenkaan en ottanut töllistelyä ja karttelua liian henkilökohtaisesti vaan ikäänkuin tarkkailijana ihmettelin sitä uutta kokemusta, mitä oli olla erilaisen vanhempana. Ehdotinkin joskus, että uusimpia muotivaatteita voisi markkinoida pukemalla niihin erilaiset ihmiset, koska heitä tuijotetaan ja töllistellään. Otin oman osani mielenkiintoisena kohtalona, joka mulle suotiin. Sain tutustua ihmisten nurjaan puoleen paremmin kuin ilman tuota olisin. Myös sain kokea yhteiskuntamme ammattilaisten osaavuutta ja sydämellistä halua auttaa. Sain tietää oman vahvuuteni, jota ujona arkalaisena hyvin aurinkoisessa elämässä en olisi päässyt testaamaan. Se on elettävä sitä elämää, jonka sai, niin hyvin kuin voi. Omaa suhtautumistaan voi muuttaa ja alkaa itse ymmärtää ja suvaita ihmisten ennakkoluulot ja pelokas ihmettely.

    • Edes

      En katsonut ko. ohjelmaa
      - ei ole kui vanha telkkari joka ei toimi.
      Ei ole osanitässä maailmassa olla kenenkään moraalivartija - on hyvä jos asianosaiseet ovat päässeet hoidon ja avun piiriin - paljon silti lienee niitäkin jotka ulkopuolelle jätetty. Ihmisten tunteet ovat aina rehellisempiä ja aidompia kuin puheet - monien mielestä merkityksettömiä, mutta jos edes joku sallii maininnan miltä tuntui - ihmiset pääsevät henkisessää kasvussa

      vähän pidemmälle käsittelemään asioiden sisältöä ja muokkaamaan omia tunteitaan - pääsemään omien tunteittensa herraksi, sllä mielestäni merkitystä
      aikuiseksi kasvamisessa. Olipa sitten raamattujenne kannet minkä väriset tahansa. Hitunen, edes sinapinsiemenen kokoinen ihmisyyttä ja inhimillisyyttä
      - kai silläkin olisi jotain arvoa - ihmisiä kohdatessa.

      • kylmätotuus

        Kiitokseni kirjoituksestasi!

        Jos meillä olisi edes sinapinsiemenen verran ihmisyyttä ja inhimillisyyttä kanssakulkijoittamme kohtaan, niin sen arvo olisi mittaamaton.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe