Elämästä kö

Psykoterapeutitar

Tuleeko koskaan mieleen, että tää oli sitten tässä? Väsyttää! Tuntuu, että tämä elämä jo riittää!
Toki on menoa ja ihmisiä, mutta kaikki pärjäävät kyllä itsekseenkin. Tekemiset ja menot voisivat oikeastaan jäädä tekemättäkin, eivät ole mitenkään tärkeitä.
Mikä teillä saa elämän tuntumaan elämältä?

101

52

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta...
      Elämässähän voi olla musiikkiakin.
      Tai muita saatanallisia riimejä.
      Linkeissään.

H.

• kylmätotuus

Nimim. "hunksz" että sä jaksat.
        Voi sua poloista!

• bessie-

"Mikä teillä saa elämän tuntumaan elämältä?"

Tuota...ihanko tosissasi kysyt?

• On joskus tuntunut siltä, mutta jatkoin, ja se kannatti.
      Mietin sitä sun tilannetta, onko sulla tuollainen fiilis koska olet saanut enemmän takkiin kuin kestäisit, vai onko tuo silkkaa kyllästymistä?

• Psykoterapeutitar

Tuntuu vain siltä, että kaikki on jo tehty ja nähty ja läheisetkin pärjäävät itsellään ja minua vaan väsyttää!
        Olen aina ihmetellyt sitä pitkän iän ihannointia. Olis se aivan kamalaa, jos pitää vielä kymmenen-, kaksikymmentävuotta täällä jotain tekemistä keksiä. Ei oikeasti mitään järkeä!

• kaikki.on.nähty

Ei tarvitse enää kauaa. Nyt alkanut kehitys pitää huolen sinustakin. Jos ei kurkkuasi viilletä poikki, niin kylmään ja nälkään saat kuitenkin kuolla. Ja jos kuitenkin siitäkin selviät, niin sitten sinut muuten tapetaan kuluttamasta niitä rahoja, jotka Eliitille kuuluvat. Eikähän sinusta muutenkaan ole heille enää hyötyä. Tämä kehitys on ennustettu jo 1930 -luvulla ja ainakin kaikki muu tähänastinen on pitänyt paikkansa. Kun Saksa kaatuu, kaatuu eurokin ja alkavat sisällissodat jotka pian eskaloituvat täydeksi ydinsodaksi (muutama pommi on jo räjäytetty vaikka valtamedia vaikenee). Kaikki on suunniteltu, eliitti on valmistautunut ja varustautunut. Meidän tuhomme on varma!
        Olen sinua kymmenkunta vuotta vanhempi ja minulla on ollut aikaa ottaa asioista selvää. Uskovaiset uskovat selviävänsä, mutta tähän en osaa sanoa mitään. On Antikristuksen aika. Hän on jo maailmassa ja jo muutaman vuoden sisällä ilmaisee itsensä suurena pelastajana.

• Psykoterapeutitar kirjoitti:

Tuntuu vain siltä, että kaikki on jo tehty ja nähty ja läheisetkin pärjäävät itsellään ja minua vaan väsyttää!
        Olen aina ihmetellyt sitä pitkän iän ihannointia. Olis se aivan kamalaa, jos pitää vielä kymmenen-, kaksikymmentävuotta täällä jotain tekemistä keksiä. Ei oikeasti mitään järkeä!

Nauttiminen arjesta puuttuu? Kai se helposti hukkuu itse kullekin. Ite nostan itseäni sieltä keskittymällä kaikkeen kauniiseen ja kivaan, ja väistän kaikki negatiiviset ajatukset ja pahat mielet. Mielen hallintaa se on mun puolelta.
        Mutta mikä sopii mulle, ei välttämättä käy toiselle. Jos on perusluonteeltaan negatiivinen, tai miksikäs sen sanoisi, taipumus synkkyyteen, niin voi olla liian suuri mullistus.
        Suurta tyydytystä tuo elämään kaikki minkä saan aikaiseksi. Puhtaat lakanat, leipominen, kutominen, remppa, puutarha, säilöminen.... lista on loputon jos vaan aikaa riittää. Nykyisin mulla on saumurikin, tarttis vaan opetella käyttää :)
        Joululahjoja sais jo ruveta värkkäämään.

• kylmätotuus
        hmp.f kirjoitti:

Nauttiminen arjesta puuttuu? Kai se helposti hukkuu itse kullekin. Ite nostan itseäni sieltä keskittymällä kaikkeen kauniiseen ja kivaan, ja väistän kaikki negatiiviset ajatukset ja pahat mielet. Mielen hallintaa se on mun puolelta.
        Mutta mikä sopii mulle, ei välttämättä käy toiselle. Jos on perusluonteeltaan negatiivinen, tai miksikäs sen sanoisi, taipumus synkkyyteen, niin voi olla liian suuri mullistus.
        Suurta tyydytystä tuo elämään kaikki minkä saan aikaiseksi. Puhtaat lakanat, leipominen, kutominen, remppa, puutarha, säilöminen.... lista on loputon jos vaan aikaa riittää. Nykyisin mulla on saumurikin, tarttis vaan opetella käyttää :)
        Joululahjoja sais jo ruveta värkkäämään.

Älä hyvä ihminen kirjoita vielä mitään joulusta tai joululahjoista!

Meidän perheessä ei ole enää vuosikausiin joululahjoja jaeltu.
        Parhaita lahjoja olemme toinen toisillemme.

• kylmätotuus
        kaikki.on.nähty kirjoitti:

Ei tarvitse enää kauaa. Nyt alkanut kehitys pitää huolen sinustakin. Jos ei kurkkuasi viilletä poikki, niin kylmään ja nälkään saat kuitenkin kuolla. Ja jos kuitenkin siitäkin selviät, niin sitten sinut muuten tapetaan kuluttamasta niitä rahoja, jotka Eliitille kuuluvat. Eikähän sinusta muutenkaan ole heille enää hyötyä. Tämä kehitys on ennustettu jo 1930 -luvulla ja ainakin kaikki muu tähänastinen on pitänyt paikkansa. Kun Saksa kaatuu, kaatuu eurokin ja alkavat sisällissodat jotka pian eskaloituvat täydeksi ydinsodaksi (muutama pommi on jo räjäytetty vaikka valtamedia vaikenee). Kaikki on suunniteltu, eliitti on valmistautunut ja varustautunut. Meidän tuhomme on varma!
        Olen sinua kymmenkunta vuotta vanhempi ja minulla on ollut aikaa ottaa asioista selvää. Uskovaiset uskovat selviävänsä, mutta tähän en osaa sanoa mitään. On Antikristuksen aika. Hän on jo maailmassa ja jo muutaman vuoden sisällä ilmaisee itsensä suurena pelastajana.

Jätä nuo horinasi "ennustuksia palstalle",ne eivät kuulu tähän ketjuun!
        Kirjoitat uskovaisten uskosta selviytyä tuhosta. Heidän uskostaan et kuitenkaan halua sanoa juuta, etkä jaata.

Suhtautumisesi antaisi olettaa, että olet ateisti. Kuitenkin samaan hengenvetoon kirjoitat, että on Antikristuksen aika.
        Pahasti pelkään, että olet maailmanloppua useasti ennustaneen ja aina pieleenosuneiden ennusteiden julistajien Jehovan todistajien jäsen.

Olet aivan väärässä paikassa, joten hipsipä sinne, minne kuulutkin!

Oikaise, jos olettamukseni sinusta on väärä!

• eiiHuvita
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

Ai sä oot ihana, sanoitat minuakin just! Minulla ihan sama olo. Äiti eli 85 vanhaksi, joten mulla olis vielä 20 v. Apua! Kamalaa, ei huvita.

• kylmätotuus kirjoitti:

Älä hyvä ihminen kirjoita vielä mitään joulusta tai joululahjoista!

Meidän perheessä ei ole enää vuosikausiin joululahjoja jaeltu.
        Parhaita lahjoja olemme toinen toisillemme.

Mä tykkään joulusta, kuusesta, ruuasta, pukista.... lahjoistakin. Varsinkin joulun tekeminen on mielekästä. Mulla on nuorisoa vielä kotona, ja tuntuu jopa tärkeältä viedä perinteitä eteenpäin. Siihen kuuluu myös lahjat ja nimenomaan niiden antaminen. Ei mitään kallista, mielellään itse tehtyä.
        Monien sukulaisten kanssa olen tehnyt saman päätöksen kuin sinä, että lahjoja ei vaihdeta. Käytännössä saan silti antaa, koska he antavat mun lapsille, ja me mietitään lasten kanssa yhdessä mitä annetaan takaisin.
        Voi sitä stressitöntäkin joulua Viettää oikein isolla veellä :)

• kaikki.on.nähty
        kylmätotuus kirjoitti:

Jätä nuo horinasi "ennustuksia palstalle",ne eivät kuulu tähän ketjuun!
        Kirjoitat uskovaisten uskosta selviytyä tuhosta. Heidän uskostaan et kuitenkaan halua sanoa juuta, etkä jaata.

Suhtautumisesi antaisi olettaa, että olet ateisti. Kuitenkin samaan hengenvetoon kirjoitat, että on Antikristuksen aika.
        Pahasti pelkään, että olet maailmanloppua useasti ennustaneen ja aina pieleenosuneiden ennusteiden julistajien Jehovan todistajien jäsen.

Olet aivan väärässä paikassa, joten hipsipä sinne, minne kuulutkin!

Oikaise, jos olettamukseni sinusta on väärä!

Oikaisen.
        Täysin meni pieleen sinun kommenttisi.
        Luetun ymmärtämisen taito on jalo taito. Sinullekin olisi erityisen hyödyllinen.

• Varma.Koskitar.SE
        hmp.f kirjoitti:

Mä tykkään joulusta, kuusesta, ruuasta, pukista.... lahjoistakin. Varsinkin joulun tekeminen on mielekästä. Mulla on nuorisoa vielä kotona, ja tuntuu jopa tärkeältä viedä perinteitä eteenpäin. Siihen kuuluu myös lahjat ja nimenomaan niiden antaminen. Ei mitään kallista, mielellään itse tehtyä.
        Monien sukulaisten kanssa olen tehnyt saman päätöksen kuin sinä, että lahjoja ei vaihdeta. Käytännössä saan silti antaa, koska he antavat mun lapsille, ja me mietitään lasten kanssa yhdessä mitä annetaan takaisin.
        Voi sitä stressitöntäkin joulua Viettää oikein isolla veellä :)

ruåtsissa se joulun vietto onkin jo kielletty. Ei ole Lusijaa lusimassa, ei kinkkua kinuttavana, saattaa olla silti sursilliä suussa, ainakin matut matkalla ratsaamaan väärää jumalaa juhlijoita.

• ent.siivoojaparka
        Varma.Koskitar.SE kirjoitti:

ruåtsissa se joulun vietto onkin jo kielletty. Ei ole Lusijaa lusimassa, ei kinkkua kinuttavana, saattaa olla silti sursilliä suussa, ainakin matut matkalla ratsaamaan väärää jumalaa juhlijoita.

Häh? Kuka kieltänyt? Koska?
        Minulle se sopisi ihan hyvin. Yksin en välittäisi enää viettää sitä hössötystä lainkaan. Lapset vaan ei näy pääsevän siitä lapsetuksestaan vielä aikuisenakaan. Kaikenlaisia tapoja niille tullutkin opetettua.

• Kerran tuli mieleen kun vietiin julksujalkaa leikkaussaliin että tässäkö tämä nyt oli. Mutta kun leikkauksen jälkeen heräsi nukutuksesta ja huomasi että eihän tämä tähän loppunutkaan.

Elämän saa tuntumaan elämältä koti ja läheiset, tekemiset ja menemiset oman maun mukkaan.

• att2

Moni tuttu on lähtenyt ja haustausmaalla kävellessä kyllä tulee mieleen oma elämä joka lähestyy sitä loppua.

• att2 kirjoitti:

Moni tuttu on lähtenyt ja haustausmaalla kävellessä kyllä tulee mieleen oma elämä joka lähestyy sitä loppua.

Hautuumaalla on suunnaton levollisuus ja rauha.

• Psykoterapeutitar

Sitä se varmaan on. Surua! Kuolinilmoitus lehdessä. Taas yksi meistä meni. Enää on kaksi jäljellä. Kumpi menee ensin? Lapsuuden ja nuoruuden ystäviä.

Sitä se varmaan on. Surua! Kuolinilmoitus lehdessä. Taas yksi meistä meni. Enää on kaksi jäljellä. Kumpi menee ensin? Lapsuuden ja nuoruuden ystäviä.

Kukaan meistä ei tiedä elomme päivistä. Normaali tunne tuntea surua ja kaipausta poisnukkuneista. Mutta elämä jatkuu ja poisnukkuneet muistoissamme.

• taas.poistui.muutamia
        att2 kirjoitti:

Kummasti sitä askel vie yhä useammin hautausmaan rauhaan. Siellä ne entiset naapurit ja koulukaverit ja muut tutut erilaisten kivien alla lahoavat. Vanhemmat kivet hävitetty jo, ei jäänyt heistä yhtään mitään muistoa kuin ehkä nimi ja numerot kirkonkirjaan.

• Hauta.kaikilla.herkuilla

Katsotko vain taaksesi ja näet poistuneita?
        Kun eteenpäin katsoen näkisit poistumattomia ja peilistä itsesi.
        Arkussa ei ole peilejä, se täytyy muistaa.

• Omituinen juttu, yleensä kun olen saamassa jonkun rempan valmiiksi ja on siivottu ja viimeisiä pyyhkäisyjä vetelen.
      Silloin kun istun ja pirän sitä kuvitteellistä tupakkipaussia niin tulee mieleen et kelle tätä väkerrän.
      Silloin toisinaan tuntuu hölmölle ja turhalle touhuta kun vähemmälläkin pärjäis.
      On vaikeeta ajatella toisin kuin on ikänsä kuvitellut asioitten menevän.
      Se on kumminkin semmost ohimevää matalapainetta kuten äitivainaa sanoi.

• Niinpä K-K ainaista väkerrystä, välillä hip heijaa ja välillä mitähän tässä taas vouhotan, mutta juuri nyt on se hip-heijaa fiilinki.

• Olen syksyn aikana tehnyt kaksi isoa uunivuokaa, yhden hedelmävadin, kynttilälyhdyn. Keramiikan opetteja lähti lomamatkalle, joten ensi viikko huilataan saven vääntämisestä.

Kun saa käsiinsä kauniin itse tehdyn esineen, tunne on upea, I did it. Lopputuloshan on aina yllätys kun on kysymys keramiikasta. Onneksi yleensä positiivinen yllätys.

Rantasaunan löylyt tänään oli hieno kokemus. Täällä korven keskellä uutisten ulottumattomissa oli vain niin helvetin hyvä olla. Kohta korpi ja työn paska ja raataminen jää, pääsen vaihtamaan maisemaa saan pistää ulsterin päälleni nappaskengät jalkaani ja nousen Finnairin koneeseen ja ei kun menoksi ; )

Elämä on juuri sitä miksi sen itse rakennamme.

• Psykoterapeutitar

Mutta, kun kaikki on jo rakennettu. Ei ole enää mitään rakentamista!

• Sanoppas Heta muuta,joku viisas sanoikin et suurin on ihmisen mieli,se tekee paratiisista helvetin ja helvetistä taivaan.
        Mä en kaipaa enää minnekkään ,nää sumusen märät aamutkin fillarin selässä on olleet hienoja , niis on mun kirkko ja kapakka.

• k-kk

Pura se entinen ja laita paremmaksi.

Elämä on toljottamista jos kaikki on rakennettu.

• kylmätotuus
        k-kk kirjoitti:

Pura se entinen ja laita paremmaksi.

Hieno ajatelma!

Jatkuvasti meissä ja elämässämme löytyy pois purettavaa ja uudelleen rakennettavaa. Valmista rakennelmasta tuskin koskaan tulee ja se onkin yksi elämän suoloista.

• enmilläänkeksi

Mitä iloa on myötätunnosta joka ei ota syliin? tämä mietelause tuntui tosi osuvalta, kun sen kuulin eka kerran. En tiedä, oletko aloittaja yksin vai kaksin vai kolmisin. Enkä sitäkään, miten paljon saat hellyyttä ja lämpimiä kosketuksia läheisiltäsi. Ihminen tarvitsee ihokosketusta ja sitä myös, että tulee huomatuksi, nähdyksi.

• jo.mennyt.mies

Ei ole ollut ihokosketusta vuosiin paitsi mitä parturin käsi on joskus hipaissut.
        Skypessäkin hiljaista. Poistelin mielensäpahoittaneitten osoitteita. Onneksi tämä pian loppuu. Kaikki jää kesken, mutta mitä väliä sillä on? Ei minustakaan jää kenellekään kuin korkeintaan nopeasti haalistuva epämääräinen muisto.

• kaipaavainen

Onneksi tämä pian loppuu ? Miksi sanot noin, elämä on arvokas lahja.

• enmilläänkeksi
        jo.mennyt.mies kirjoitti:

Ei ole ollut ihokosketusta vuosiin paitsi mitä parturin käsi on joskus hipaissut.
        Skypessäkin hiljaista. Poistelin mielensäpahoittaneitten osoitteita. Onneksi tämä pian loppuu. Kaikki jää kesken, mutta mitä väliä sillä on? Ei minustakaan jää kenellekään kuin korkeintaan nopeasti haalistuva epämääräinen muisto.

Hellyys, läheisyys ja ihokosketus ovat ihmisen perustarpeita. Vauvoille ja pienillekin lapsille niiden puuttuminen on erityisen pahaa. Luin, että läheisen ihmisen lämpöä vaille jäänyt lapsi voi alkaa keinuttaa itseään. Olin silloin vähän aikaisemmin nähnyt sokeita lapsia sisäoppilaitoksessa, jotka keinuttivat itseään tuolilla istuessaan. Se näytti surulliselta.
        Vanhemmiten, kun lapset ovat lentäneet omaa pesäänsä rakentamaan ja parisuhdekin poistunut kuvioista, niin moni jää kosketusta ja rakastavaa läheistä ihmistä vaille. Silloin toisen ihmisen sydämellisen lämmin käden painaminen olkapäälle tai käsivarren hyväily voi valaista monta päivää etiäpäin.
        Vanha ihminen ja keinutuoli kuuluvat perinteisesti yhteen. Läheisyyden ja kosketuksen puutetta lievittää keinuminen? Tuossa olisi isoisäni 75-vuotislahjaksi 1956 saama keinutuoli odottamassa korjailua. Yritin maalia poistaa. Vaan tiukassa on.

• kylmätotuus
        enmilläänkeksi kirjoitti:

Hellyys, läheisyys ja ihokosketus ovat ihmisen perustarpeita. Vauvoille ja pienillekin lapsille niiden puuttuminen on erityisen pahaa. Luin, että läheisen ihmisen lämpöä vaille jäänyt lapsi voi alkaa keinuttaa itseään. Olin silloin vähän aikaisemmin nähnyt sokeita lapsia sisäoppilaitoksessa, jotka keinuttivat itseään tuolilla istuessaan. Se näytti surulliselta.
        Vanhemmiten, kun lapset ovat lentäneet omaa pesäänsä rakentamaan ja parisuhdekin poistunut kuvioista, niin moni jää kosketusta ja rakastavaa läheistä ihmistä vaille. Silloin toisen ihmisen sydämellisen lämmin käden painaminen olkapäälle tai käsivarren hyväily voi valaista monta päivää etiäpäin.
        Vanha ihminen ja keinutuoli kuuluvat perinteisesti yhteen. Läheisyyden ja kosketuksen puutetta lievittää keinuminen? Tuossa olisi isoisäni 75-vuotislahjaksi 1956 saama keinutuoli odottamassa korjailua. Yritin maalia poistaa. Vaan tiukassa on.

Kenties tuo taipumus keinumiseen turvallisuudentunteentuojana on jo "muistijälki" sikiökaudelta?
        Lapsivedessähän sikiö keinuu kohdussa turvallisesti äidin liikkeiden mukaan n.9 kuukautta.

• AutioOnSaari

Koen just kuin aloittaja. Ja minulla ei ole mitään läheisyyttä eikä huomatuksi tulemista, rakkautta (paitsi elävä Jumala). Eikä tule.

• AutioOnSaari kirjoitti:

Koen just kuin aloittaja. Ja minulla ei ole mitään läheisyyttä eikä huomatuksi tulemista, rakkautta (paitsi elävä Jumala). Eikä tule.

Ei sitä tiedä, elämä on täynnä yllätyksiä.
        Anna mahdollisuus elämälle edes hipaista.

• Toinen.tollo
        rosaliiin kirjoitti:

Ei sitä tiedä, elämä on täynnä yllätyksiä.
        Anna mahdollisuus elämälle edes hipaista.

72 vuotta on annettu mahdollisuus. Jokohan luulisit piankin hipaisevan?

• att2

Muistuu näin elämästä, soitin eräälle joita en ole nähnyt 47 vuoteen kuitenkin joulukortteja lähetelty, tavallaan poismenneen vaimoni koulukavereita. Suomessa tuntuu menevän hyvin kutsuja tuli saa nähdä onko intoa matkustaa. Nyt on kuitenkin parempi ei ole huolta muista.

Elämästä haaveet ovat ehkä kutistuneet vanhetessa.

• Niitten haaveitten kutistuminen on varmaan sitä et ,väkisinkin vanhetessaan viisastuu, tulee sitä elämän taiteilijoitten perspektiiviä.
        Ikään kuin tajuaa mikä on mahdollista ja realistista haavetta ,

• att2

Kyllä niin on asia. Olen ajatellut purjehdusta ja sitä olikin vaikka lapset olivat pieniä, ajalla siinäkin maisemat olivat vanhoja muutin asuntovaunuun jolla sitten matkustus oli monissa maissa, vielä tänääkin sama vaunu (25) vuotta vanha.

Ehkä on parasta näin 68 vuotiaana jättää pois haaveet ja muistella niitä vanhoja, sekään ei ole hyvä sillä muistan 2 vuotiaasta asti ja paljon. Tietenkin nykyaika jos niin voi sanoa on ollut hyvittavaa.

• mummel

Joulukorteista ainakin tietää että ko henkilö on vielä elossa, jos ei ole muuten pidetty yhteyttä.

• eppu2

Se, että muistaa sen perhosen siiven iskun.

• enkirjoitameistä

Etsimällä. Se,, kun jos ei tunnu edes missään, niin silloin se on sitä.

• samat-tunteet-täällä

alottajan kanssa, elämä kulkee mollissa,,,,,

--
      Elämä oli ja meni,
      silloin oli elämä,
      oli lapset, puoliso ja työ,
      sitten tuli eläkeikä,
      puoliso sairastui,
      kuoli pois,
      minut jätti yksin,
      ei ole enää elämää ,
      on vain lopun odottelua,
      vaikka juoksen vielä ihmisten ilmoilla,
      mutta elämän halu on pois,
      -- nyt pelottaa toi katastrooffi
      jonka järjesti yllättäin kanainvaellus
      pakolais-statuksella muka,

ei jaksa enää,
      pakko silti raahauta päivästä toiseen
      oman ittensä ympärillä

kyllä kai tämä tästä jotenki,
      katotaan huomiseen,

yritetään yhdessä vielä,,,,,,
      palstalaiset,,,
      toisiamme tukien,,,
      tai mollaten,
      hymyillään jos jaksetaan,,

• eurooppa-ON-sekasi

Kyllä tässä hymyt on hyytyny,
        pakolaiset ärsyttää,
        tulevat kuin omaan maahansa, perrrrrrr,, ke,, le,,,
        älytöntä touhua euroopan päättäjiltä, kaikki on tulleet hulluksi,
        suomen päättäjät on aivan kuin puusta puonneita kaikki, pahasti säikähtäneitä,
        ihmeen kummaa hyssyttelyä niillä,
        ketä ne pelkää,
        hymistely, tyhmä yliampuva suvaitsevaisuus on heti loputtava,
        järki käteen, asioita on katsottava kylmästi suoraan silmiin,
        sodassakaa EI hyssytellä siinä tehdään päätöksiä ja toimitaan,

• EeUunkinSYYTÄ
        eurooppa-ON-sekasi kirjoitti:

Kyllä tässä hymyt on hyytyny,
        pakolaiset ärsyttää,
        tulevat kuin omaan maahansa, perrrrrrr,, ke,, le,,,
        älytöntä touhua euroopan päättäjiltä, kaikki on tulleet hulluksi,
        suomen päättäjät on aivan kuin puusta puonneita kaikki, pahasti säikähtäneitä,
        ihmeen kummaa hyssyttelyä niillä,
        ketä ne pelkää,
        hymistely, tyhmä yliampuva suvaitsevaisuus on heti loputtava,
        järki käteen, asioita on katsottava kylmästi suoraan silmiin,
        sodassakaa EI hyssytellä siinä tehdään päätöksiä ja toimitaan,

Siis, kaikki tää on lähtenyt EU'hun liittymisestä. Ja lisää tulee, seko-seko. sorry.

• kasaarit.asialla

Kaikki on tarkoin suunniteltua ja valtakunnan päättäjät koulutettu ja sopivat valittu. Jos et ole koskaan kuullut mitään asioista nimeltä uusi maailmanjärjestys, YK:n Agenda 21 ja muutamia muita, niin ethän sinä mitään mistään ymmärräkään. Enkä minä ala sinulle rautalangasta vääntämään, netti on täynnä tietoa.

• enolekorvaamaton

2003 kun sain syöpädiagnoosin olin paniikissa; piti järjestää laskus ja tuhota kaikki ylimääräinen. Kirjoittaa ohjeet jälkeen jääville. Oliko tämä tässä, SUURI kysymys ja pettymys.
      Nyt kun lisäaikaa on näinkin paljon kulunut ei enää kiitollisuutta juurikaan ole, levollisuutta siitä, että on saanut läheisten kanssa viettää aikaa ja nähdä heidän pärjäävän-

• Elämästä_toiseen

Tulee mieleen, useinkin. Entäs sitten? Ehkä sen oli tarkoituskin olla tässä? Ja mitä sitten, sen jälkeen? Loputon olemattamuus (josta et voisi kärsiä, koska et olisi siellä) tai... jotain muuta.

• att2

Sairaudet ja monet laikkauksiakin.

Suomi 24 on pois minulta hyvää jatkoa Teille elämässä.

• att2

Apina kansa suomalaiset---euroviisulaulajat nyt on minun puolesta loppu, toivottavasti näin näkevät asian myös lapseni.

• ent.siivoojaparka

Ei ihan niin huonosti vielä, että olisin kyllästynyt elämään.
      En minä kuolemaakaan pelkää, se tulee sitten kun tulee, mutta siihen asti elän ja iloitsen elämästä parhaani mukaan kaikkineen mitä se eteen tuo tai on tuomatta.

• enmilläänkeksi

"ent.siivoojaparka"
        Sinulla on niin mukava Pikku-Myymäisen reipas ote, että sivullinenkin piristyy nasevista kommenteistasi :D Eilenkin sain hyvät naurut "seisomapaikoista".

• Olen onnekas kun saan elää eläkepäiviä suht. terveenä. Päinvastoin toivon että tämä vaihe elämässäni jatkuisi hyvin kauan.
      Olen onnellinen ihan omissa oloissani kodissani, ikinä ei tule tunnetta että olisin tarpeeton. Mitä harvempi tarvitsee minua sen parempi, olen auttanut muita ja tehnyt oman osani toisten hyväksi.
      Lapseen perheeseen on lämpimät välit, on miesystävä joka käy ja minäkin joskus hänen luonaan. Emme kumpikaan halua pysyvästi yhteen asumaan, haluamme myös yksityisyyttä ja omaa aikaa.
      Viimeinen neljännes elämästä on menossa, Jukka Virtanen sanoi jotenkin näin: "En haluaisi jättää tätä ihanaa elämää."

• Tuli mieleen kun mainitset, että väsyttää, mennyt kesä on ollut varsin pimeä ja auringoton, ehkä kannattaisi napata möllerit ja vitamiinit. Omalla kohdalla ainakin piti aikaisemmin aloittaa vitamiinitankkaus, katsoa beet ja deet, kalanmaksaöljy tekee hyvää. Viikon tehokuuri vaikuttaa kummasti olemiseen ja elämiseen.

Muuten olen vain hyvilläni, että jälkikasvu pärjää ilman minua. Lapset asuvat kaukana, osa ulkomailla. Skype toimii hyvin ja usein. Kun kaipaan erityistä virkistystä elämääni, ei muuta kuin reissuun. Jo viikonloppumatkailu virkistää kummasti. Kaiken lisäksi ne reissut ovat edullisia. Itse olen taidemuseoiden ystävä, joten koneeseen vaan ja kohta olen lähellä remrantteja ja vangogheja. Mistä nyt sattuukin olemaan kiinnostunut.
      Joskus voi ystävän kanssa tehdä turistivierailun vaikkapa naapurikaupunkiin, tavallisestihan tuttujen kaupunkien ohi vain ajetaan. Yleensäkin uusin silmin ajan kanssa katselu antaa uusia ajatuksia omaan elämään.

Ystävistä ei haluaisin millään luopua ja varsinkin lopullinen luopuminen satuttaa pitkän aikaa. Surutyötä silloinkin saa tehdä. Silloin yhteiset muistot ovat jotain niin tärkeitä ja arvokaita hetkiä, joita kukaan ei voi sinulta viedä. Silloin voi katsoa yhteistä mennyttä kiitollisin silmin, miten onnekas olen ollutkaan kun hänen ystävänsä olen saanut olla.

• 1eero

Elämä ei pelkkää ruusuilla tanssimista kenelläkään, ihmisen keho pystyy normioloissa käsittelemään mieltämme siten etsimään parhaan olomuodon, kun tämä on yksilöllistä niin joudut tämän tästä sen eteen.
      Kielteiset ajatuksetkaan ei ole pahasta koska joudut puntaroimaan etsimään tietä parempaan ei ole mallia sulle mulle tolle, olemme yksilöitä.

• Ruusuillarokkaava

Onpa aika metka ajatus sulla. Omasta mielestäni mieli on se, jonka käsittelyn tuloksena muokkautuu myös kehoa eli kroppa eli ruumis. Ihminen voi manipuloida mielellään, psyykellä vaikka mitä, masennusta ja vaikka vakaviakin sairauksia.

Siksi ei ole lainkaan yhdentekevää mitä ajattelee ja millä lailla asennoituu. Myönteisyys tuottaa terveyttä sekä mielelle että fysiikalle, murehtiminen ja masentuminen auttaa myös somaattisten sairauksien synnyssä.

• Ruusuillarokkaava kirjoitti:

Onpa aika metka ajatus sulla. Omasta mielestäni mieli on se, jonka käsittelyn tuloksena muokkautuu myös kehoa eli kroppa eli ruumis. Ihminen voi manipuloida mielellään, psyykellä vaikka mitä, masennusta ja vaikka vakaviakin sairauksia.

Siksi ei ole lainkaan yhdentekevää mitä ajattelee ja millä lailla asennoituu. Myönteisyys tuottaa terveyttä sekä mielelle että fysiikalle, murehtiminen ja masentuminen auttaa myös somaattisten sairauksien synnyssä.

Tuo on totta et jos pää ja mieli ei ymmärrä hellittää jossain tilanteissa kroppa tekee sille topin, esimerkiksi sairastumalla.

• kylmätotuus
        siilimuori2 kirjoitti:

Tuo on totta et jos pää ja mieli ei ymmärrä hellittää jossain tilanteissa kroppa tekee sille topin, esimerkiksi sairastumalla.

Voi käydä myös niin, että kun elää pitkäaikaisessa stressitilassa, jota ei edes itse tiedosta, niin tilanteen lauettua sairastuu. Äärirajoilleen viritetty keho ja mieli antavatkin lopulta "luvan" sairastua.
        Ihmisen keho ja mieli ovat monimutkaisia rakennelmia, joissa riittää pohdittavaa.

• kylmätotuus kirjoitti:

Voi käydä myös niin, että kun elää pitkäaikaisessa stressitilassa, jota ei edes itse tiedosta, niin tilanteen lauettua sairastuu. Äärirajoilleen viritetty keho ja mieli antavatkin lopulta "luvan" sairastua.
        Ihmisen keho ja mieli ovat monimutkaisia rakennelmia, joissa riittää pohdittavaa.

Tuo on niin totta.

• "Pelit on pelattu" sanoi mummo kun aikoi alkaa uudelleen harrastamaan pesäpalloa ja pissasi housuihinsa jo ennen ykköspesää.

• kylmätotuus

Ei muuta kuin vaippa pöksyihin ja menoksi!
        Uusi yritys.
        Ensin taitava lyönti ja "kipaisu" ykköspesälle.Sitten vaan toivomaan, että seuraava lyöjä hallitsee hommansa ja sinkauttaa pallon niin kauas, ettei sitä hevin löydy.
        Toive toteutui ja mummo eteni kakkoselle, sitten kolmoselle ja lopulta kotiin kaikkien hurratessa.
        Ennättipä vielä hörpätä kahvitkin ennenkuin pallo löytyi. Sehän oli ollut vaarin hyvässä hoidossa......

Kyllä urheilu jalostaa!

• Viatonsivullinen

Pitää tunnustaa, että ei aikaa enää tuhottomasti ole. Minulle teki "terää"
      kun elämä näytti todellisen mustan puolensa, jokatavoin. Luulin silloin että "tämä oli tässä", mutta ihminen on sitkeä ratkaisevalla hetkellä.
      Kuin ihme, selvisin ja elämä aukesi oikealta sivulta, juuri siitä mistä pitikin, entistä täydempänä. Kuinkahan kauan ihminen kasvaa ennenkuin
      alkaa lakastumaan henkisesti, este on ilmeisesti vain joku aivoja rappeuttava sairaus.

• Psykoterapeutitar

Ehkä fiilis johtuu luopumisen tuskasta. Lapsuuden ystävät kuolevat toinen toisensa perään ehtimättä täyttää kuuttakymppiäkään. Lapset ja lainalapset menevät menojaan ympäri maailmaa ja ikävä puskee päälle.
      On vaan niin haikea olo! En kaipaa, enkä muistele menneitä, mutta aina joskus on luopumisenhaikeus ja suru.

• 1eero

Auttasko mielialalääke kun noin kovasti painaa ettet pääse kuorestasi irti, en ole tohtori, miettimällä omaa mielialaa jatkuvasti et kohene.

• autanaistamäessa

Hyvä aloittaja:) Tamin sanoin:...älä katso sinne mistä se kiekko on tullut,vaan sinne mihin se on menossa! Ja se olis menossa elämän suuntaan,jos unohdat vaikerruksen ja tylsyyden.....ja hankit elämän.Ei 60-70 välillä oleva ihminen ole tänä päivänä ikäloppu.Jos pidät liikunnasta,aloita se! Jos pidät miehistä,hommaa semmonen! Hoida ulkonäkösi ja vaatetuksesi kuntoon (sen voi tehdä edullisesti) ja sitten elämän nautinnot kehiin ja eteenpäin

• AutioOnSaari
        autanaistamäessa kirjoitti:

Hyvä aloittaja:) Tamin sanoin:...älä katso sinne mistä se kiekko on tullut,vaan sinne mihin se on menossa! Ja se olis menossa elämän suuntaan,jos unohdat vaikerruksen ja tylsyyden.....ja hankit elämän.Ei 60-70 välillä oleva ihminen ole tänä päivänä ikäloppu.Jos pidät liikunnasta,aloita se! Jos pidät miehistä,hommaa semmonen! Hoida ulkonäkösi ja vaatetuksesi kuntoon (sen voi tehdä edullisesti) ja sitten elämän nautinnot kehiin ja eteenpäin

Kuules ny sinä, minä koen just kuin Aloittaja, ja sanon, että tuo mitä esität on niin loppuun kulunutta hokemaa, että oikein haukottaa. Katsos kun tuokin ns. vaihe on koettu ja eletty, ihan oikeasti kaikki on koettuja ns. nähty erittäin tyydyttävän paljon, ei todellakaan kiinnosta. Aivan liian kevyttä tarjoat, mulle. Katsos, kun monella meistä sairaudet, vaivaisuudetkin esteenä jo!
        Eikä tässä varmaan Aloittajallakaan ole kyseessä mikään "ikäloppu"-tunne, ei ikäongelmaa mitään. Katsos, kun tuntuu siltä, kuin Aloittajan kuvauksessa ja muillakin samanlaisilla täällä, niin nuo mainitsemasi asiat eivät todellakaan merkitse mitään, eivät huvita, eivät anna yhtikäs mitään. Mihin mä kummemmin tarviin ulkonäköä, vaatetusta, miestä. Olis kamalaa, jos joku vielä tulisi tätä leikattua kroppaa ronkkimaan tms. Ei kuule, kaikella todella on aikansa! Asioista kuuluu luopua, missä yhteydessä normaalia suremista myös.

• Superkuun oranssia odotellessa ja kanssasisarten juttuja lukiessa tuli mieleeni, että haikeus ja suru, ne kuuluvat elämään, ne ovat niitä tummia raitoja siinä elämämme räsymatossa. Alakulo samoin.
        Toisaalta sanovat viisaat myös, että elämässä pitää vaan hyväksyä asiat, joita ei voi muuttaa ja sitten keskittyä niihin muutettaviin. Ehkä silloin voisi ajatella myös olevansa omalle sisimmälleen armollinen.

Luopuminen on aika pirullinen juttu, tässä iässä saattaa joutua luopumaan niin monesta asiasta, joskus tuntuu, että liian monesta, läheisistään, sukulaisistaan ystävistään, työstä, rakkaista harrastuksista, liikkumisesta, terveydestä, näöstä ja kuulosta ja vaikka mistä. Ole siinä sitten kiitollinen siitä mitä sentään on jäljellä.

Jos siinä elämän räsymatossa on niitä tummia ,mustia raitoja ja valkoisia ja värikkäitä ilon raitoja, niin yhä enemmän siitä löytyy seesteisiä harmaita, arkisia sävyjä.
        Ei muuta kun jatketaan "kutomista" vaan.

• Makusteleomaasi

Mikähän mahtaa olla aloittajan ikä? Väsytyksen ja riittämisen perusteella oletan että sitä on jo tarpeeksi ja se tarkoittaa myös, että kuolemisasioitten tulisi olla hanskassa eli selvillä.

Jaksan yhä ja aina vain ihmetellä aikuisten (?) ihmisten kuolemanpelkoa, sekä omaansa että läheltä lähtevien. Tänne ei ole jäänyt vielä kukaan eikä kukaan tule jäämään tulevassakaan ajassa. Kuolema kuuluu elämään samalla tavalla kuin syntymä, mitä sitä kauhistelemaan, hirvittelemään ja masentumaan asiasta, joka pitää elämän aikana sisäistää, hyväksyä ja ymmärtää.

Elämä alkaa "tuntumaan" ja maistumaan heti kun mietit hyvällä ja positiivisella tavalla mitä SINÄ ITSE siltä haluat. Jotenkin aloitus kuulostaa siltä, että olet elänyt muitten kautta. Alistunut, hyväksikäyttetty äiti? Liian kuuliainen ja alamainen työntekijä?

• Psykoterapeutitar

Olipa humoristinen juttu! Oikein sai nauramaan!
        Alistunut, hyväksikäytetty, kuuliainen alamainen!
        Sehän se just on, että kun olen elänyt, niinkuin olen itse halunnut, niin olen kaiken jo tehnyt ja nähnyt. Olen elänyt elämäni ja nyt oikeasti väsyttää.

• Lisäähuumoria

Kun joku sanoo "olen kaiken jo tehnyt ja nähnyt" niin hän on oikeasti joko tyhmä - anteeksi - tai sitten hän ei tiedä eikä ymmärrä, että maailmassa on niiin paljon kaikkea mitä ei vuorenvarmasti ole vielä tehnyt ja nähnyt. Joten voisitko alkaa tutkimaan ja etsimään, tekemään uusia aluevaltauksia tekemisiisi ja näkemisiisi. Siihen se väsymys loppuu. Jos et ole vakavasti sairas.

• Psykoterapeutitar

Olen omassa elämässäni kaiken tehnyt ja nähnyt. En enää jaksa edes kuvitella minkään uuden kokemista, kun en näin yhtäkkiseltään keksi mikä on niin uusi juttu, mitä en ole vielä tehnyt ja mitä nyt vielä kuusikymppisenä kuvittelisin tekeväni.

• Seavartaa

Jos on "omassa elämässä kaiken tehnyt ja nähnyt", kannattaa jo vihdoin viimein kurkistaa oman navan ulkopuolisiin tapahtumiin ja toisenlaisiinkin elämiin.

• Psykoterapeutitar

En ole huomannut, että ihmiset nyt tekisivät mitään ihmeellistä elämää tai tapahtumaa, mitä ilman olisin jäänyt!

• Onpaharvinaisentyhjää

No kuule sitten ei voi kuin käydä petille pötkölleen ja alkaa odottaa sitä viimeistä henkäystä jos ei ymmärrä elämästä, ihmisistä, tapahtumista eikä mistään mitään. Moka on oma ja sitä saa mitä tilaa.

• Psykoterapeutitar

Mitä ihmeellistä tekevät yli kuusikymppiset, että intohimo elämään säilyy? Ei kovin mielenkiintoista puheittensa mukaan. Mökkeilyä, matkoja, vesijumppaa, lapsenlapsia ja ennen kaikkea sairauksia! Tosi jännää :-O

Mitä ihmeellistä tekevät yli kuusikymppiset, että intohimo elämään säilyy? Ei kovin mielenkiintoista puheittensa mukaan. Mökkeilyä, matkoja, vesijumppaa, lapsenlapsia ja ennen kaikkea sairauksia! Tosi jännää :-O

Tulee mieleen että sulle elämä on mielekästä vasta kun siihen sisältyy jotain suurta tai uutta?
        Minusta intohimo on jotain mitä sulla on sisälläsi, tai sitten ei. Ei se tule ulkoa tai jonkun kokemuksen myötä. Joskus se katoaa, kun tylsistyy tai kohtaa suuria vastoinkäymisiä, mutta ei se tarkoita sitä ettei sitä voisi löytää uudestaan.
        Esim. mun isäni tekee kaiken intohimolla, vaikka onkin jo Korkeampaa Ikää saavuttanut :) Näkisit kun hän veistelee höylällä juustoa. Tai kuuntelisit kuinka hän selittää miten suklaapalasta nautitaan. Hän elää niin siinä hetkessä, ja nauttii siitä kaikilla aisteilla. SE on intohimoa.

Siinä kait se juju juuri onkin, tavallisessa leppoisassa arkielämässä.Tosin lukisin tuosta sairaudet pois, niitä kai ei kukaan kaipaa mutta kun ne pisrskatit tulevat lupaa kysymättä.

• Psykoterapeutitar

Just niin! Juuri sitä tarvitsen! Intohimoa päivään arkiseen ja syksyiseen. Syksyn tuoksu harmaana päivänä auringon välillä pilkistäessä pilven lomasta. Ihanaa ja kiitos vastauksista!

• 65vuotias

Uskon tunnistavani aloittajan tunteen ja yhdyn siihen.
      Vaikea on vertailla heterogeenisiä elämäntilanteita jotka ovat kovin erilaiset itse kullakin. Kaikilla ei esimerkiksi ole rahaa toteuttaa mielitekojaan ja unelmiaan. Silloin ei voi matkustella, ei rempata, ei kunnostaa puutarhaa, ei käydä konserteissa jne. kaikki ne vaativat rahaa.
      Monella kuusikymppisellä on jo kaikki tarpeellinen. Nuorempana minäkin olin innokas sisustaja, tein käsitöitä, leivoin ja askartelin kaikenlaista. Nyt koen nuo asiat turhiksi. Olen tyytyväinen sisustukseeni, en viitsi leipoa itselleni enkä greijata savikippoja vähiä kaappitiloja täyttämään. Asun vuokralla ja puutarhaakaan ei ole. Säännölliseen vapaaehtoistyöhön en voi sitoutua, koska terveys vaihtelee aamusta toiseen. Lempiharrastustani ruoanlaittamista rajoittaa olemattomat ruokarahat ja yksin on tylsä syödä. Tottakai yksinelävälläkin tekemistä riittää, jos huolehtii itsestään ja kodistaan. Kirjasto on täynnä mielenkiintoisia lukemattomia kirjoja ja radiosta tulee paljon hyviä ohjelmia. Liikuntaakin voi harrastaa mielensä mukaan. Kaikesta huolimatta, on elämä on jotenkin typistynyt, yksinäisyys ja läheisyydenpuute on käsin kosketeltavaa. Onneksi on elämä ollut tänne saakka vaihtelevaa ja rikasta. Nyt on mitä muistella.
      Vaikka en ole luonteeltani synkkämielinen tai itsetuhoinen pessimisti, mietin välillä, miten kauan tätä elämää oikein on elettävä. Melkein kaikilla muilla eläinlajeilla on lyhyt ja intensiivinen elämä. Niin oli ihmislajillakin ennen. Isoisäni ja isoäitini kuolivat vähän päälle kuusikymppisinä ja silloin lapsensilmissäni he olivat erittäin vanhoja ja tuntui luonnolliselta että he poistuivat täältä. Nyt ihmiset elävät yksinäisinä remppoineen lähes satavuotiaiksi.

• kerro-lisää-kuuntelen

"ei käydä konserteissa jne", sinulle 65 vuotias
        Et kertonut elämästäsi ennen tätä. Millaisessa työssä olit? Millainen eläke sinulle kertyi? Oliko sinulla perhe, lapsia tai lapsenlapsia? Kävitkö silloin konserteissa, oopperassa ja teattereissa? Etkö saanut omaa asuntoa, vai miksi nyt elät vuokralla?

Kuinka sinun "ruokaraha" on niin pieni, että et voi ostaa edes "mätipurkkia, sipulia ja smetanaa", koska se jo tulkitaan herkutteluksi ja varsinkin yksinäiselle.

Minäkin asun yksin, mutta voin tarvittaessa "herkutella", mitä mieleni tekee, koska yhdelle ostos ei ole niin paljon, kuin isommalle porukalle. Tosin en mene ravintolan seisovaan pöytään, mistä näitä herkkuja saa syödä yllin kyllin, koska olen luonteeltani hieman pihi, mutta on minulla sitten varaakin tarvittaessa, koska muistan aina tämän sanonnan; "kun säästää saadessaan, niin on ottaa tarvittaessa" ja se pitää paikkansa ja näitä "tarpeita" yritän miettiä, mitä oikeastaan tarvitsen?

• 66vuotias

Kuin minun kynästäni tuo kaikki, hyvä '65vuotias'.
        Ja tuli fiilis, yhteenkuuluvuus, että rakastan sinua, ihmisrakkaudella.
        Ja mikä vertaisuuden tunne!

• elämäähän.tämä

Ei tule koskaan mieleen, että tää oli tässä. Toki on paljon mahtunut minunkin elämään, enemmän hyvää kuin pahaa (asennekysymys). Ei ehkä harmittais ihan kauheesti lähteä lopullisesti, mutta aina on jotain koettavaa ja opittavaa. Mukavaa on se, ettei minua oikeastaan tarvita, niin eipä ole mitään velvoitteitakaan. Voi osallistua maailmaan ja täyttää ympäristön odotuksia ... jos huvittaa tai sitten valita itse mihin osallistun, ja olla vaikka peikko. Saattaa olla että elän yli 100 v tai sitten kuolen huomenna.

• kaikenkokenut60

kyllä tuntuu välillä,että nyt riittää mulle myös tää elämä. mutta viisi vuotta sitten koin syvän masennuksen,joka kesti vuoden verran.sain hyvän lääkityksen ja toivuin aika hyvin,mutta edelleen syön lääkkeitä ja elämä on ihan erilaista nyt.kehoittaisinkin ,että menet lääkäriin ja saat hyvät lääkkeet,mutta ehdottomasti tarvit keskusteluapua myös. kävin keskusteluissa 2 vuotta ja siellä avautui paljon asioita,mitä minulla todella hyvin.kun toivuin vähän lähdin kolmeksi viikoksi etelään.opin myös ,että meitä masentuneita on paljon ja joillekin se vaan tulee.yleensä hyvin herkille ihmisille.sitten karsin pois ilkeät ihmiset tuttavapiiristäni,jotka olin tuntenut 30v. tilanne helpotti sen jälkeen ja löysin uusia ystäviä,jotka ymmärtävät mun sairauteni.tärkeää on ,että puhut asiasta lapsillesi ja saat tukea varmasti heiltä. kaikkea hyvää sinulle !

• kylmätotuus
        kaikenkokenut60 kirjoitti:

kyllä tuntuu välillä,että nyt riittää mulle myös tää elämä. mutta viisi vuotta sitten koin syvän masennuksen,joka kesti vuoden verran.sain hyvän lääkityksen ja toivuin aika hyvin,mutta edelleen syön lääkkeitä ja elämä on ihan erilaista nyt.kehoittaisinkin ,että menet lääkäriin ja saat hyvät lääkkeet,mutta ehdottomasti tarvit keskusteluapua myös. kävin keskusteluissa 2 vuotta ja siellä avautui paljon asioita,mitä minulla todella hyvin.kun toivuin vähän lähdin kolmeksi viikoksi etelään.opin myös ,että meitä masentuneita on paljon ja joillekin se vaan tulee.yleensä hyvin herkille ihmisille.sitten karsin pois ilkeät ihmiset tuttavapiiristäni,jotka olin tuntenut 30v. tilanne helpotti sen jälkeen ja löysin uusia ystäviä,jotka ymmärtävät mun sairauteni.tärkeää on ,että puhut asiasta lapsillesi ja saat tukea varmasti heiltä. kaikkea hyvää sinulle !

Kerroit, että karsit pois ilkeät ihmiset tuttavapiiristäsi ja se oli sinulle helpotus. Heidän tilalleen löysit elämääsi uusia, aitoja ystäviä.

Tuolla aiemmin kirjoiteltiin vanhan purkamisesta ja uuden rakentamisesta.
        Sinä uskalsit toimia juuri niin. Purit vuosikymmeniä kestäneet ihmissuhteesi. Se ei ole helppo tehtävä, mutta joskus välttämätön.
        Rakensit uutta ja parempaa elämää solmimalla uusia ystävyyssuhteita.

Hieno ja rohkea teko sinulta. Hyvä, että kerroit siitä tällä palstalla.
        Kaikkea hyvää myös sinulle!

Junnun sanoitus kappaleeseen "Mistä tunnet sä ystävän" on ajankohtainen tänäänkin.

• Mielipiteeseesi on helppo yhtyä.

Jos ihmissuhde pitää sinua otteessaan ei ihmisellä ole mahdollisuutta uuden alkamiseen.

Kun erosin miehestäni tein virheen olemalla vuosia hänen ns. "paras ystävänsä" se piti minua otteessaan enkä osannut luoda uusia ihmissuhteita. Totuus paljastui ilkeästi kun tapasin Petzen. X-mieheni pisti välit poikki välittömästi.

Kun sisareni sai aiheen ottaa etäisyyttä minuun ja lopettaa kanssakäyminen kanssani. Se koski aluksi, mutta ei enää. Olen saanut tilalle uuden sisaren, mieheni sisaren.

Kun ystävättäreni muutti pois Korvesta, tuntui ikävältä. Kuitenkin sain pian toisen ystävättären.

Tarrautuminen menneeseen ei anna vapautta uuden alkamiseen.

• Tämä siis kylmätotuus kommenttiin.

• Psykoterapeutitar

Toki elämässä pitää kiinni joulut ja puhtaat lakanatkin, ettei tarvitse mitään mielialalääkettä sen takia. Mutta kun on täydesti elänyt, niin tuntuu jotenkin haalean keinotekoiselta keksiä nautintoa arjenaskareista, jotka täytyy tehdä jokatapauksessa. Jonnekin on hävinnyt intohimo elämään! Minkäs teet? Nyt täytyy vaan kitkutella!

• jaksellaan-

Sitä se teettää rakauden puute,
        -- jos ihmisellä on yksikin o i k e a läheinen ystävä,
        jonka kanssa voi a i n a kun on tarvis jutella tai nähdä,
        niin elämä tuntuu elämisen arvoiselta,
        siksi ei ketään, ei ainuttakaa ihmistä, ikinä saisi jättää täysin omanonnensa nojaan,
        -- tiedän senkin,
        on ihmisiä jotka lyö oven rakkaan ihmisen nokanedessä kiinni,
        silloin on pakko ihminen jättää omaan- oloonsa,
        se kyllä tuottaa läheisille ihmisille suurta tuskaa elämään,
        silloin voi vain rukoilla hänelle selviytymistä elämässään,
        tästäki asiasta on omakohtaista kokemusta,
        --- onnekseni on muutama hyvin hyvin läheinen ystävä,
        joten elämä on kaikesta huolimatta elämisen arvoista,
        --

jotenki " psykoterapeutitar " on mun hengenheimolainen kaikestahuolimatta,
        olisi hauska tutustua,
        ---
        me tarvitsemme oikeeta turvallista läheistä ihmistä
        voidaksemme elämässä hyvin,

• AutioOnSaari

Minä ihan kärsin tuosta, kun tuttuni ovat nii-in kiinni arjen askareissa, että he ihan tosissaan kuin hyvinä aikaansaannoksina kertoilevat just noista koti- ja puutarha-askareistaan, siitä miten ne ovat kivoja ja tuovat elämään sisältöä. Mutta minä en pysty yhtymään heihin, vaan koen nuo jutut ikävinä, toki niitä kohteliaasti kuuntelen ja kehunkin heitä, miten ovat olleet aikaan saavia.

Minä kuitenkaan en saa yhtikäs mitään iloa tai tyydystystä kotihommista, puutarhaa ei olekaan, kukkiakin vain kaksi. Minulle on erittäin suurta pakkopullaa kaikki siivoukset, putsaukset, ruuanlaitto, keittiöhuolto, ihan kaikki. Myöskään en ole vuosikymmeniin leiponut mitään. Minä vain en pidä näistä töistä yhtään. Minä olen nainen, jolle ei ole perhettä ollut, mutta kai se onkin johdatusta jotenkin. Tosin monet sanovat, että motiivi ja ilo tehdä kotihommia tulee siitä, kun tekee toisille niitä. Aikoinaan kutsuin kylään jonkun ja yökyläänkin sekä hoidin emännyyden, mutta nyt en siihen pystyisikään, enkä halua. En vain iloitse. En vain pysty sielullani paneutumaan lakanoidenvaihtoon, vessan puhdistukseen, ikkunanpesuun yms. varsinaisiin rutiineihin ja sen ehkä koen puutteenakin, ainakin kun vertaan itseäni muihin. Se vain on Boring!

En tiedä mitä tehdä, elämä kaventuu, mutta kodinhoito ei minulle riitä, ei miksikään iloksi. Silloin tällöin olenkin kodinhoitoapua jo tilannut ja siitä olen suunnattomasti nauttinut sitten. Meitä on moneksi.

Kuitenkin, syön terveellisesti, tosin laittelen ruokani erittäin yksinkertaisesti, tyyliin mausteena suola, ja siinä se on. - Kiitos kuuntelusta.

- Minä myös koen juuri näin: "Mutta kun on täydesti elänyt, niin tuntuu jotenkin haalean keinotekoiselta keksiä nautintoa arjenaskareista, jotka täytyy tehdä joka tapauksessa."

• enmilläänkeksi
        AutioOnSaari kirjoitti:

Minä ihan kärsin tuosta, kun tuttuni ovat nii-in kiinni arjen askareissa, että he ihan tosissaan kuin hyvinä aikaansaannoksina kertoilevat just noista koti- ja puutarha-askareistaan, siitä miten ne ovat kivoja ja tuovat elämään sisältöä. Mutta minä en pysty yhtymään heihin, vaan koen nuo jutut ikävinä, toki niitä kohteliaasti kuuntelen ja kehunkin heitä, miten ovat olleet aikaan saavia.

Minä kuitenkaan en saa yhtikäs mitään iloa tai tyydystystä kotihommista, puutarhaa ei olekaan, kukkiakin vain kaksi. Minulle on erittäin suurta pakkopullaa kaikki siivoukset, putsaukset, ruuanlaitto, keittiöhuolto, ihan kaikki. Myöskään en ole vuosikymmeniin leiponut mitään. Minä vain en pidä näistä töistä yhtään. Minä olen nainen, jolle ei ole perhettä ollut, mutta kai se onkin johdatusta jotenkin. Tosin monet sanovat, että motiivi ja ilo tehdä kotihommia tulee siitä, kun tekee toisille niitä. Aikoinaan kutsuin kylään jonkun ja yökyläänkin sekä hoidin emännyyden, mutta nyt en siihen pystyisikään, enkä halua. En vain iloitse. En vain pysty sielullani paneutumaan lakanoidenvaihtoon, vessan puhdistukseen, ikkunanpesuun yms. varsinaisiin rutiineihin ja sen ehkä koen puutteenakin, ainakin kun vertaan itseäni muihin. Se vain on Boring!

En tiedä mitä tehdä, elämä kaventuu, mutta kodinhoito ei minulle riitä, ei miksikään iloksi. Silloin tällöin olenkin kodinhoitoapua jo tilannut ja siitä olen suunnattomasti nauttinut sitten. Meitä on moneksi.

Kuitenkin, syön terveellisesti, tosin laittelen ruokani erittäin yksinkertaisesti, tyyliin mausteena suola, ja siinä se on. - Kiitos kuuntelusta.

- Minä myös koen juuri näin: "Mutta kun on täydesti elänyt, niin tuntuu jotenkin haalean keinotekoiselta keksiä nautintoa arjenaskareista, jotka täytyy tehdä joka tapauksessa."

Aika pitkälle voisin kirjoittaa saman kuin sinä. Paitsi, että suurperhe on minulla ollut ja sen olen innolla ja rakastaen hoitanut. Myös huonekasveja minulla on monta mutta ne ovat Saharan erämaan kestäviä :) Kestävät kuivuutta ja mullan vaihtamattomuutta ja höystämättömyyttä. Eivätkä vain kestä vaan pitävät siitä. Kuolisivat, jos ne kastelisi alvariinsa ja kosteina mullan pitäisi aina.
        Mutta minulla on kivaa. Hitsin kivaa on edelleen. Uudenlaista kivaa. Täyttä elämää oli ennenkin mutta edelleen on. Sattumalta aivan vahingossa tuli harrastus ja vei ensin pikkusormen ja sitten koko käden ja sitten koko-naisen. Koko ajan tapahtuu kaikenlaista kivaa. Itse onnistun löytämään. Toiset vapaaehtoisesti palkatta toimivat ja minunkin jutskani etenee sen ansiosta. Nuoria ulkomaalaisia ihmisiä nämä innokkaat. Opin tuntemaan ihmisiä monista maista. Huitsin kivaa! Ei millään tahdo löytyä aikaa sukkein kutomiseen joululahjaksi.
        P.s. on mun kotini ihan asiallisen siisti, vaikka pyrin siivoilemaan vain silloin, kun se tuntuu mukavalta :)
        Vielä on kesää jäljellä ja elämää myös! Oisko tässä mun onnessani jotain vihjettä sinulle, kenties?

• LOTTOVOITTO-olis-tarpeen
        AutioOnSaari kirjoitti:

Just tommonen olen minäki,
        kerrompa totuuden,
        -- en ikinä ole pitäny kotitöistä, vielä vähemmän ruuanlaitosta,
        on vain ollu pakko tehdä kaikkea tuota perheelisenä,
        -
        -- mutta mutta siitä josta pidän,
        pidän kun mua passataan,
        kaiken saan valmiina,
        saan ihnanaa ruokaa valmiina nokaneteen tarjoiltuna,
        ja tarjoilija siivoaa myös pöydän,
        se vasta ihanaa on, kun poissaollesani on asuntoni siivottu,
        -- tämän kaiken olen saanu kokea ulkomaanmatkoillani puolisoni kanssa,
        harmi vaan,
        hän on poissa, taivaanisänluona, minut jätti tänne yksin ruikuttamaan,
        kaikki pitää tehdä itse,
        rahaaki on vähemmän kuin avioliitossa ollessani,
        mutta elämä jatkuu,
        ---- ajatukset usein seikkailee samoissa mustissa aaloissa kuin sinulla,
        toistaiseksi ole elossa,

• AutioOnSaari

Aika pitkälle voisin kirjoittaa saman kuin sinä. Paitsi, että suurperhe on minulla ollut ja sen olen innolla ja rakastaen hoitanut. Myös huonekasveja minulla on monta mutta ne ovat Saharan erämaan kestäviä :) Kestävät kuivuutta ja mullan vaihtamattomuutta ja höystämättömyyttä. Eivätkä vain kestä vaan pitävät siitä. Kuolisivat, jos ne kastelisi alvariinsa ja kosteina mullan pitäisi aina.
        Mutta minulla on kivaa. Hitsin kivaa on edelleen. Uudenlaista kivaa. Täyttä elämää oli ennenkin mutta edelleen on. Sattumalta aivan vahingossa tuli harrastus ja vei ensin pikkusormen ja sitten koko käden ja sitten koko-naisen. Koko ajan tapahtuu kaikenlaista kivaa. Itse onnistun löytämään. Toiset vapaaehtoisesti palkatta toimivat ja minunkin jutskani etenee sen ansiosta. Nuoria ulkomaalaisia ihmisiä nämä innokkaat. Opin tuntemaan ihmisiä monista maista. Huitsin kivaa! Ei millään tahdo löytyä aikaa sukkein kutomiseen joululahjaksi.
        P.s. on mun kotini ihan asiallisen siisti, vaikka pyrin siivoilemaan vain silloin, kun se tuntuu mukavalta :)
        Vielä on kesää jäljellä ja elämää myös! Oisko tässä mun onnessani jotain vihjettä sinulle, kenties?

Kiva, olit vastannut vähän kuin mulle. Hienosti sinulla sitten mennyt. Kerroit tuosta sattumoisin löytyneestä harrastuksesta, josta tullut kunnon sisältöä elämääsi, ja mainitsit että siihen liittyy ulkomaalaisia. Sattumoisin mä olen ollut samanlainen, innoissani myös vuosikaudet yhdestä vapaaehtois- ja harrastuskuviosta, mikä kiehtoi just siksi, että siinä oli ns. ulkomalaistyötä, heitä sai tavata kaikista maailman maista, siis täällä Suomessa pk-seudulla. Mutta, tuo oli monta vuosikymmentä sitten ja sitten tuli kiire- ja rasitussyitä eikä se muutoinkaan enää tuntunut kivalta, myös oma varttumiseni keski-ikään vaikutti asiaan. Eikä enää vastaava yhtää kiinnostaisi. Siis, tuollaista jutskua mullakin oli, se on jo eletty! Esimerkiksi tarjosin seuraani jollekin Suomessa tilapäisesti olevalle niin, että sai tutustua kauttani suomalaiseen ja muuhun, pari tällaista kaveria mulla oli, kumpikin noin vuoden. Se oli kivaa. Joskus mulla oli tilapäisesti muutaman yön joku, joka tarvitsi sohvaa ylläpitoineen. Olen ollut aikaani edellä, 70-80-luvuilla sohvasurffausta. Oli todella kivaa. Niin, ja siinä ohessa kyllä pystyin emännyydenkin hoitamaan, se sujui silloin riittävästi. - Aika hauskakin sattuma, että vihjaisit mulle sen luonteisesta asiasta, jonka olen jo tavallaan ohittanut, siis ei se tosiaankaan enää sujuisi. Myöskään terveydentilani ei enää soveltuisi mihinkään vastaavaan. Olen jokseenkin ns. rajoittuneessa kunnossa ja siksikin kotona tulee paljon oltua, nyt liikkumisessakin ongelmia. Muutoin kävelyistä ja pikku bodailuista kyllä nauttisin ja sellainenhan vaikuttaa pääkoppaankin hyvin.

Mitenhän se näin menee yleensäkin, että samalla kun ei oikein voi tehdä ja toimia niin ei myöskään yhtään kiinnostakaan? Luonto jotenkin hoitaa tilanteen näin, kuin avittaa luopumisprosessissa.

• ihminen-matkalla-kohti

elämän loppua,

---
      Elämä on ohi kiitävä aikakausi jokaisen ihmisen kohdalla,
      elämän parasta aikaa on tässä järjestyksessä;
      -
      lapsuus leikin ja laulun aikaa
      nuoruus ihanaa etsikkoaikaa, kouluttautumista tulevaan elämään
      aikuisuus vastuullista työntäyteistä rakkauden aikaa
      vanhuus seesteistä luopumisen aikaa
      usein masennuksen väsyttämänä lopun aikaa

• enmilläänkeksi

Mun elämänkaari on nousujohteinen.
        Onko muita, joilla myös näin on?

• Psykoterapeutitar

Mun elämänkaari on nousujohteinen.
        Onko muita, joilla myös näin on?

Mikä on se nousujohde? Noin yleisesti!

• enmilläänkeksi

Mikä on se nousujohde? Noin yleisesti!

En osaa yleisesti sanoa. Mutta omalla kohdallani se nousujohde on sitä, että elämä on tullut vuosi vuodelta paremmaksi elää ja viihtyisämmäksi kaikin puolin.

• Psykoterapeutitar

Että se on se fiilis ja intohimo elämään! Ihanaa! Mukavaa, jos löytää sen jujun.

• enmilläänkeksi kirjoitti:

En osaa yleisesti sanoa. Mutta omalla kohdallani se nousujohde on sitä, että elämä on tullut vuosi vuodelta paremmaksi elää ja viihtyisämmäksi kaikin puolin.

"elämä on tullut vuosi vuodelta paremmaksi elää ja viihtyisämmäksi kaikin puolin".

Ainakin minä olen kokenut noin ja ilmeinen dementia estää minua muistamasta, olisiko joskus ollut toisin?

-Nuoruus,..-- lähdin melkein lapsena maailmalle, mutta kaikki lomat (no en ihan kaikkia)vietin lapsuuskodissa jopa lapsienikin (mieheni) kanssa.

-Rippikoulusta alkaen kävin kouluni Hesassa, jossa oli työelämäni ja aina mielestäni ylenin, mihin minulla oli "rahkeet", joten sain ansioni mukaisen eläkkeen.

-No, se rakkaus nuorempana koetteli hieman hermojani, mutta onneksi järki voitti, vaikka tunteikakin oli pelissä paljon.

Nyt on elämä seesteistä ilman mitään suurempia mielen ilmaisuja tai tunne kuohuja. Ainoa, mitä yritän välttää on musiikki, joka laukaisee niitä menneitä muistoja.

• Psykoterapeutitar

Se on sitä "seesteistä"! On tietysti eri asia, jos on "seesteistä", mutta jos ei ole tuloja ja on vielä asuntovelkaa, niin ei se elämä nyt niin "seesteistä" ole. Pikemminkin on kylmä rinki pers ympärillä ja huoli toimeentulosta. Vaikka kuinka positiivisesti ajattelee, niin välillä kyllä yöllä valvottaa kylmä hiki otsalla. Niin ne elämäntilanteet vaihtelee!

• Elän myös nousushdannetta, kuten joku toine myös tuossa aikaisemmin sanoi. Kroppa on jo antanut selviä merkkejä että sen parasta ennen-päivämäärä on saavutettu ja pillereiden määrä vain lisääntyy; nyt tosin olen saanut betasalpaajan puolitettua (kiitos sinulle palstalainen joka suosittelit että puhuisin lääkärini kanssa). Fyysisesti olen vain kohtalaisessa kunnossa, mutta psyykisesti voin hyvin ja tunnen eläväni mahdollisesti kaikkein parasta aikaa elämässäni. Asiaan varmastikin vaikuttaa se että löysin uuden elämänkumppanin juuri samaan aikaan kun olin lähdössä eläkkeelle (kolmisen vuotta sitten) ja muutimme samalla paikkakuntaa ja hankimme yhteisen kodin, joten minkäänlaista " game over" tunnetta ei ole vielä tullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2031
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1657
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1523
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1055
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      996
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      955
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      939
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      937
    Aihe