Jummi jammi että on hyvääää

Nahkiaispremiääri meidän nurkillamme, miten lahden toisella puolella?
Eilen sain kunnian tutustua Dalan suiston erikoisherkkuun ja onneton guuglasin ensin ja sen jälkeen en sitten voinut syödä kuin yhden ja sekin jäi vaivaamaan vielä aamuun saakka.
Toinen juttu ruuasta: ihmettelin aina mammaani kun mitä vanhemmaksi hän tuli sitä enemmän ronkeliksi ruuan suhteen. Piti olla mukamas kotimaista, piti voida tunnistaa mitä lautasella oli, ei saanut sekoittaa aineita, ei tehdä mössöjä eikä sörsseleitä, potut pottuina ja pihvit pihveinä. Oletin sen jotenkin liittyvän suomalaiseen ruokakulttuuriin (lattarimaissa kaikki sekoitetaan ja syödään mielellään juuri sörsseleitä) mutta tuli mieleeni että jospa se onkin vanhenemisen merkki?

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Paloma.se.co"

      Kultsu hei...

      Älä nyt aina tuplaa aloituksia.
      Sinähän jo aikaisemmin ilmaisit mieli-piteesi Nahkiaisista.
      Selaa Googlea enemmän, huomaat että moni syömäsi herkku siivilöi suullaan
      sapuskansa.
      Oma miehesi esim.
      Minäkin...
      jne.

      Vanhat huhut kertovat Porilaisten kouluttaneen Nahkiaisia.
      Siitä varmaan Kokee-Mä-kin joki sai nimensä.
      Eivät vanhalla vitsillä, mummollansa.
      Vaan upottamalla laivoja väärin meri-merkein.

      Eikö vain ympyrä-suu tunnu ihanalta kita-risassa?

      Slurps

      H.

    • mimmimum-mi

      Niin.. nythän se nahkiaiskausi alkaa ....kerran olen itse syönyt puolikkaan lierosta....en voi syödä.. ehkä samasta syystä kuin sinä... Liittyy vahvasti vitsiin...savolaisukko sanoi.. nyt ei naarata ..kun eukko veteen putosi.
      Voi olla että vanhemmiten pitää olla selkeämpää ruoka....kun katselin usein palvelutalon ruokalistaa...siinä oli aina hyvin yksinkertainen raaka-aine...selkeästi ..ei mitään ylimääräistä...
      Ai että alkoi mieliteko kunnon pihviin.....pitää uhohtaa kun jääkaapissa on eilistä sörsseliä...

    • ihan.hirveet

      MiStä löysit noin kaameet lasit ???

      • "ihan.hirveet"

        Ei Blogia hei...

        H..


      • Ne on tarkoitettu peloittamaan kaiken maailman tiukkapipot arvostelijat ja tyhjänpäiväiset räksyttäjät pois profiilistani.


      • en.ees.kurkista
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ne on tarkoitettu peloittamaan kaiken maailman tiukkapipot arvostelijat ja tyhjänpäiväiset räksyttäjät pois profiilistani.

        Onnistut hyvin.


      • bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ne on tarkoitettu peloittamaan kaiken maailman tiukkapipot arvostelijat ja tyhjänpäiväiset räksyttäjät pois profiilistani.

        Käytän tuollaisia aina silloin tällöin.

        Kerran menin tuollaiset päässäni lapsenvahdiksi, kävelin kävelytietä pitkin suoraan pihalle jossa lapset leikkivät. Olivat aika pieniä vielä. Kumpikin katseli minua vähän hölmistyneenä pikku hetken ja lähtivät sitten kiireellä sisälle hakemaan 'yhtä kivaa juttua' joka sopii sinun lasien kanssa. Tulivat takaisin mustan tuntosarvikalotin kanssa.

        Olen vähän uteliaisuuttani, mutta enempi kohteliaisuuttani syönyt nahkiaisia. Tunnen lievää vastenmielisyyttä niitä kohtaan (ruokana), mutta se ei liity ollenkaan niiden elämäntapaan tai johonkin vitsiin. En syö yleensäkään suomuttomia kaloja ja vielä vähemmän nilviäisiä. Jos ja kun lipsun, niin se on useimmiten ankeriasta Saksassa.
        Muistaakseni en erottanut nahkiaisissa mitään erityistä makua, savunmaku ja suola oli niin voimakas.


      • sopii.monille
        bessie- kirjoitti:

        Käytän tuollaisia aina silloin tällöin.

        Kerran menin tuollaiset päässäni lapsenvahdiksi, kävelin kävelytietä pitkin suoraan pihalle jossa lapset leikkivät. Olivat aika pieniä vielä. Kumpikin katseli minua vähän hölmistyneenä pikku hetken ja lähtivät sitten kiireellä sisälle hakemaan 'yhtä kivaa juttua' joka sopii sinun lasien kanssa. Tulivat takaisin mustan tuntosarvikalotin kanssa.

        Olen vähän uteliaisuuttani, mutta enempi kohteliaisuuttani syönyt nahkiaisia. Tunnen lievää vastenmielisyyttä niitä kohtaan (ruokana), mutta se ei liity ollenkaan niiden elämäntapaan tai johonkin vitsiin. En syö yleensäkään suomuttomia kaloja ja vielä vähemmän nilviäisiä. Jos ja kun lipsun, niin se on useimmiten ankeriasta Saksassa.
        Muistaakseni en erottanut nahkiaisissa mitään erityistä makua, savunmaku ja suola oli niin voimakas.

        Peittäähän tollaset lasit silmäkulmarypyt ja silmänaluspussit oikke hyvin.


      • sopii.monille kirjoitti:

        Peittäähän tollaset lasit silmäkulmarypyt ja silmänaluspussit oikke hyvin.

        Pikameikki kun ollaan menox ja lutunen odottaa jo autossa: tukka ojennukseen ja suuret aurinkolasit. Huulipunaa voi sitten laittaa vaikka autossa, jos huvittaa. Yleensä ei huvita.


      • bessie-
        sopii.monille kirjoitti:

        Peittäähän tollaset lasit silmäkulmarypyt ja silmänaluspussit oikke hyvin.

        Sanopa muuta.

        Ennen kaikkea ne kuitenkin suojaavat silmiä, kuten muunlaisetkin aurinkolasit.

        Peililaseissa extraa tulee paitsi tietysti niiden viestittämästä asenteesta, myös siitä ettei kukaan huomaa katseeni mahdollista ei-yhtään-lady-like tyylistä, vähemmän häveliästä ja kainoa pysähtymistä johonkin.


    • njam

      Nahkiaiset syö kaikki hukkuneet ruumiit

      • Viatonsivullinen

        Ei nahkiaiset syö ruumiita vaan ankeriaat. Ankeriasta inhoan.
        Nahkiaisessa epämiellyttävä pistävä maku, siksi ne syödään sinappikastikkeen kanssa. Täytyy sanoa että kaikkea sairaan mieli tekee. Kokkaillessani tarjottiin niitä kulinaristeille alkupalaksi.
        Meillä sanottiin "hienot herrat":)


      • Viatonsivullinen

        Pikku, pikku, tyttönä katselin, kun vaari virtaavan joen kivistä irroitteli nahkiaisia. Ne olivat suustaan imullaan kiinni kivessä, aikamoisia suukkosuita.
        Kymijoesta, niitä on siellä vieläkin.


    • Paloma.se.co

      Luin onneksi että niistä otetaan. n 5 cm. pää pois päästä jolloin poistuu pää ja ympyräsuu ja mahalaukko missä niitä kuolleitten ruumiinosia on sulamassa ja minä vielä avasi loputkin lierosta ja kaaputtelin pois kaikki mitä en tunnistanut kalanlihaksi, mm. mätiä ja sen sellaista liejua.
      Ankerias on kuulemma kanssa raadonsyöjä, mutta tuntuu siistimmältä lautasella.

    • moni.samoilla.apajilla

      Aika paljon pitäisi karsia pois ruokavaliosta jos alkaisi ajattelemaan mitä se syötävä on syönyt tai millä sen kasvua on lannoitettu.

      • Eihän täällä ole hukkuneita, he ovat Välimeressä - toki ymmärrän pointin.
        Eikö Nahkiainen ole aika voimakkaan makuinen? En ole syönyt koskaan.
        Vanhuuden piikkiin menee kaikki muutokset, fysiikan, psyyken kuin ruokakronkeliuden osalta, eikö, mutta ei myönnetä jänkätään vastaan.


      • hyväeväs

        tuskin kuitenkaan kaikille nahkiaisille ainakaan ihmisruumiita riittää, siis näissä meidän vesissä


      • kawe kirjoitti:

        Eihän täällä ole hukkuneita, he ovat Välimeressä - toki ymmärrän pointin.
        Eikö Nahkiainen ole aika voimakkaan makuinen? En ole syönyt koskaan.
        Vanhuuden piikkiin menee kaikki muutokset, fysiikan, psyyken kuin ruokakronkeliuden osalta, eikö, mutta ei myönnetä jänkätään vastaan.

        kawe, hieman silakan makuinen, mutta ei yhtä hyvä. Ehkä olisi ollut parempaa savustettuna. Vahva suola niissä ainakin oli ja selkärankakin oli vain sellaista rustoa ei mitään piikkejä. Luin vain että ne syövät tai siis imevät veren raadoista ja silloin minulla alkoi tökkiä.
        Tuosta ruokaronkeliudesta, uskon että ainakin mamman tapauksessa se oli olemassa jo nuorempana mutta korostui erityisesti viimeisen 20 elinvuoden aikana. Itselläni on alkanut ilmaantua vastenmielisyyksiä ruokia kohtaan, mutta ne selittyisivät diabeteslääkitykselläni. Nuorena olin hyvin vastaanottavainen kaikelle uudelle; uusille ruokalajeille ja ruokatottumuksillekin.


      • hyväeväs kirjoitti:

        tuskin kuitenkaan kaikille nahkiaisille ainakaan ihmisruumiita riittää, siis näissä meidän vesissä

        Hmmmm onko Välimeressä nahkiaisia ja syövätko ihmiset niitä?
        Onkohan tää pakolaisten tulva ja monet joukkohukkumiset vaikuttaneet Välimeren rantojen turismiin?


      • Vamosalalaplaya
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Hmmmm onko Välimeressä nahkiaisia ja syövätko ihmiset niitä?
        Onkohan tää pakolaisten tulva ja monet joukkohukkumiset vaikuttaneet Välimeren rantojen turismiin?

        Siellä kalat ja äyriäiset voi paksusti. Tonnikala esimerkiksi syö ankeriaita, jotka taas syövät raatoja, jokaiselle jotain.
        Kohta on taas jossain Lidlissä tai k-marketissa Välimerenviikot.


      • Vamosalalaplaya kirjoitti:

        Siellä kalat ja äyriäiset voi paksusti. Tonnikala esimerkiksi syö ankeriaita, jotka taas syövät raatoja, jokaiselle jotain.
        Kohta on taas jossain Lidlissä tai k-marketissa Välimerenviikot.

        Ei ole todellista, naurattaa toistaiseksi, voi olla että tarkemmin alan seurata mitä ostan, kun tänne tulee seuraavat kansainväliset ruokamarkkinat.
        Kotimaisten tuotteiden kysyntä nousee edelleen, hyvä sinänsä.............
        En sijoittanut nahkiaisia Välimerelle, ruumiit kyllä.


      • bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Hmmmm onko Välimeressä nahkiaisia ja syövätko ihmiset niitä?
        Onkohan tää pakolaisten tulva ja monet joukkohukkumiset vaikuttaneet Välimeren rantojen turismiin?

        Pyörin parisen viikkoa Kreikassa n. kuukausi sitten. Turistien määrä ei käsittääkseni ole vähentynyt, voi olla jopa lisääntynyt.

        Pakolaisia oli joissakin paikoissa kaikkialla, joissakin ei ollenkaan. Lesboksella heidän tilanteensa näytti todella pahalta, olot olivat järkyttävät, epäinhimilliset. Hukkuneista ei juurikaan kuullut puhuttavan, olisiko lyhyellä merimatkalla ja ehkä sillä millainen merenkäynti jotain yhteyttä asiaan. Pakolaiset kuulemma eivät yleensä osaa uida, ja heillä on aika paljon vauvojakin mukanaan joten olisi se vaikeaa vaikka osaisikin. Paikalliset ja kai turistitkin menevät veteen auttamaan heidät maihin. En ole varma, mutta ymmärsin että veneet jos kaatuvat niin kaatuvat nimenomaan rantautumisvaiheessa. Johtuisiko siitä, että halutaan nopeasti astua Eurooppaan, pois veneestä. Siitä ei enää saa käännyttää.
        Viranomaiset ja myös yksityiset kansalaiset ym. tarkastavat rannat hyvin varhain aamulla ja kai öisinkin on jonkinlaista partiointia.


    • Korppis1

      Mietitäänpä mitä syömme.

      Lehmät, siat, kanat kasvatetaan sitä varten, että ne tapetaan ihmisten ruoaksi.
      Kalat massakalastetaan ravinnoksemme. Ihminen on..kaikkivaltias... Jumala.

      Muistan kun söin eka kertaa etanoita. Vitsi ne olivat hyviä, kieltämättä tykkään vakosipulista ja etanat valkosipulivoissa, aivan ihanaa.

      Niitä voisi alkaa metsästämään kotipuutarhoista. Ei tarvitsisi mennä hirvimetsään.

      Hyönteiset ovat ympäristöystävällinen vaihtoehto eläinproteiinin lähteeksi.

      Heinäsirkat, torakat, pitää miettiä.

    • Pitäisköhän alkaa kasvissyöjäksi.
      Etanoita en mahdollisesti haluaisi syödä oli ne sitten missä voissa paistettuja hyvänsä. Rajatapaus sammakonreidet. Todennäköisesti ei kiitos.
      Mikään noista eläimistä mitä luettelit ei ole esihistoriallinen liero joka imee verta tai raadonsyöjä otus joka muistuttaa ulkonäoltään enemminkin ylikasvanutta iilimatoa tai sitten jostain vanhasta amerikkalaisesta sci-fi kauhufilmistä lainattua avaruusolentoa.

      Uunissa paahdettuja muurahaisia olen syönyt, jummijammi.

      • ent.siivoojaparka

        Sikakin on raadonsyöjä... Ja minä, mutta ei sinun tarvitse minua syödäkään.


      • Paloma.se.co"

        Voi-Etanat ovat hyviä, on Porvoossa tullut syötyä.
        Rasvoittunut, entinen missi oli esi-merkkinä.

        Muuten en minäkään näe tarpeelliseksi syödä outoja juttuja, vain päästäkseni
        sanomaan olevani jotenkin parempi.
        Olenhan minä muutenkin :)
        Syökäämme siis ainoastaan terveytemme vuoksi.

        Jos joskus tapaamme, tarjoan sinulle kasvis-rasva, esanssi, lisä-aine jäätelön.
        Tötteröllä.

        yst.

        H.


      • Korppis1

        Nahkiainen on länsirannikon herkkua. Nahkiainen on kala. Seinäjoella ravintolassa työskennellessäni se oli syksyn sesonkiruokaa. Ei kai kukaan syödessään mieti mitä syötävä on syönyt. Tai jos miettii kantsii pysytellä soijapihveissä. Olen merenherkkujen ystävä. Espanjassa sain eteeni lautasellisen friteerattuja pieniä mustekaloja, simpukoita ja pikku muikun kokoisia merikaloja yms. hyvää olivat.


      • Korppis1 kirjoitti:

        Nahkiainen on länsirannikon herkkua. Nahkiainen on kala. Seinäjoella ravintolassa työskennellessäni se oli syksyn sesonkiruokaa. Ei kai kukaan syödessään mieti mitä syötävä on syönyt. Tai jos miettii kantsii pysytellä soijapihveissä. Olen merenherkkujen ystävä. Espanjassa sain eteeni lautasellisen friteerattuja pieniä mustekaloja, simpukoita ja pikku muikun kokoisia merikaloja yms. hyvää olivat.

        "Korppis1"

        Tervetuloa kommentoimaan.
        Jätettiinkö sinut jossain yksin?
        Kerropa tarkemmin mitä uutta oletit tuovasi.
        Minä kun en oikein huomannut.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Paloma.se.co"

        Voi-Etanat ovat hyviä, on Porvoossa tullut syötyä.
        Rasvoittunut, entinen missi oli esi-merkkinä.

        Muuten en minäkään näe tarpeelliseksi syödä outoja juttuja, vain päästäkseni
        sanomaan olevani jotenkin parempi.
        Olenhan minä muutenkin :)
        Syökäämme siis ainoastaan terveytemme vuoksi.

        Jos joskus tapaamme, tarjoan sinulle kasvis-rasva, esanssi, lisä-aine jäätelön.
        Tötteröllä.

        yst.

        H.

        Suomessa oli ennnenvanhaan hyvät jäätelöt. Kesän ensimmäinen tötterö Jämsän toriaukion kiskasta oli vapunaaton elämys. Muistaakseni tiikerijäätelöä...jummijammi. Mutta kyllä oikea kermajäätelö nää nykyiset kasvisrasva-esanssi-lisäainetuherrukset päihittää mennentullen.


      • bessie-
        Korppis1 kirjoitti:

        Nahkiainen on länsirannikon herkkua. Nahkiainen on kala. Seinäjoella ravintolassa työskennellessäni se oli syksyn sesonkiruokaa. Ei kai kukaan syödessään mieti mitä syötävä on syönyt. Tai jos miettii kantsii pysytellä soijapihveissä. Olen merenherkkujen ystävä. Espanjassa sain eteeni lautasellisen friteerattuja pieniä mustekaloja, simpukoita ja pikku muikun kokoisia merikaloja yms. hyvää olivat.

        Miettiihän ihmiset niiden soijapihvienkin kohdalla soijan alkuperää.
        Hyvin yleistä on miettiä, mitä kasvi on 'syönyt', suositaan luomua, vältellään raskasmetalleja kerääviä kasveja tai sieniä jne..


      • Korppis1 kirjoitti:

        Nahkiainen on länsirannikon herkkua. Nahkiainen on kala. Seinäjoella ravintolassa työskennellessäni se oli syksyn sesonkiruokaa. Ei kai kukaan syödessään mieti mitä syötävä on syönyt. Tai jos miettii kantsii pysytellä soijapihveissä. Olen merenherkkujen ystävä. Espanjassa sain eteeni lautasellisen friteerattuja pieniä mustekaloja, simpukoita ja pikku muikun kokoisia merikaloja yms. hyvää olivat.

        "Ei kai kukaan syödessään mieti mitä syötävä on syönyt."
        Kyllä näin tapahtuu kun edessä on tuntematon herkku. Muiden ruokien suhteen olemme tehneet valinnan jo aikaisemmin ja se mitä nämä eläimet syövät joita syömme on ollut siinä valinnassa erittäin tärkeä. Emme syö yleensäkään petoeläimiä, emmekä lihansyöjiä, paitsi kalat ja osittain sika joka on kaikkiruokainen, siinä mielessä että se syö lihanruuankin jätteitä. Raadonsyöjiä normaalisti vältämme, eikä se ole tiedostettua, vaan kuuluu normaaleihin ravintotottumuksiimme.
        Kyllä se millä ravintomme on kasvatettu ja/tai ruokittu on oleellinen osa ruokakulttuuriamme vaikka sitä ei aina tiedosteta.


    • Viatonsivullinen

      En myöskään syö karhunlihaa, se käy haaskalla. Niin hienoa ja kallista vaikka onkin. Minä elän kyllä vähemmälläkin, en iske hampaitani karhun kylkeen, vaikka olisi miten marinoitu. Karhu on metsän kuningas. En myöskään hevosen, tunnesyistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      316
      7118
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2174
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1601
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1419
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1133
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1127
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      1009
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      853
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      49
      837
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe